
N2006/4838/BS (delvis)
Liljeholmsvägen 32
117 86 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2006 för nedan angivna anslag.
FINANSIERING
5 | Anslag |
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
33:1 | Allmänna regionalpolitiska åtgärder (Ramanslag) |
Disponeras av Verket för näringslivsutveckling | 557 135 |
ap.22 | NUTEK (ram) | 557 135 |
ap.22.1 | NUTEK (ram) | 348 700 |
ap.22.2 | Regionförbundet i Kalmar län (ram) | 36 702 |
ap.22.3 | Gotlands kommun (ram) | 21 346 |
ap.22.4 | Skåne läns landsting (Region Skåne) (ram) | 15 531 |
ap.22.5 | Västra götalands läns landsting (Västra Götalandsregionen) (ram) | 60 390 |
ap.22.6 | Regionförbundet Uppsala län (ram) | 3 818 |
ap.22.7 | Regionförbundet Östsam (ram) | 7 906 |
ap.22.8 | Region Blekinge (ram) | 14 770 |
ap.22.9 | Region Halland (ram) | 3 432 |
ap.22.10 | Region Dalarna (ram) | 29 539 |
ap.22.11 | Regionförbundet Sörmlands län (ram) | 6 016 |
ap.22.12 | Regionförbundet Jönköpings län (ram) | 8 985 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Stockholms län | 8 002 |
ap.1 | Länsstyrelsen i Stockholms län (ram) | 8 002 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Uppsala län | 5 726 |
ap.2 | Länsstyrelsen i Uppsala län (ram) | 5 726 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Södermanlands län | 9 024 |
ap.3 | Länsstyrelsen i Södermanlands län (ram) | 9 024 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Östergötlands län | 11 858 |
ap.4 | Länsstyrelsen i Östergötlands län (ram) | 11 858 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Jönköpings län | 13 478 |
ap.5 | Länsstyrelsen i Jönköpings län (ram) | 13 478 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Kronobergs län | 16 679 |
ap.6 | Länsstyrelsen i Kronobergs län (ram) | 16 679 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Kalmar län | 4 078 |
ap.7 | Länsstyrelsen i Kalmar län (ram) | 4 078 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Gotlands län | 2 372 |
ap.8 | Länsstyrelsen i Gotlands län (ram) | 2 372 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Blekinge län | 22 154 |
ap.9 | Länsstyrelsen i Blekinge län (ram) | 22 154 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Skåne län | 1 726 |
ap.10 | Länsstyrelsen i Skåne län (ram) | 1 726 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Hallands län | 5 149 |
ap.11 | Länsstyrelsen i Hallands län (ram) | 5 149 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västra Götalands län | 5 460 |
ap.12 | Länsstyrelsen i Västra Götalands län (ram) | 5 460 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Värmlands län | 71 920 |
ap.13 | Länsstyrelsen i Värmlands län (ram) | 71 920 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Örebro län | 40 202 |
ap.14 | Länsstyrelsen i Örebro län (ram) | 40 202 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västmanlands län | 31 718 |
ap.15 | Länsstyrelsen i Västmanlands län (ram) | 31 718 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Dalarnas län | 44 309 |
ap.16 | Länsstyrelsen i Dalarnas län (ram) | 44 309 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Gävleborgs län | 86 092 |
ap.17 | Länsstyrelsen i Gävleborgs län (ram) | 86 092 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västernorrlands län | 111 351 |
ap.18 | Länsstyrelsen i Västernorrlands län (ram) | 111 351 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Jämtlands län | 116 654 |
ap.19 | Länsstyrelsen i Jämtlands län (ram) | 116 654 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västerbottens län | 121 956 |
ap.20 | Länsstyrelsen i Västerbottens län (ram) | 121 956 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Norrbottens län | 134 007 |
ap.21 | Länsstyrelsen i Norrbottens län (ram) | 134 007 |
Disponeras av regeringen | 74 787 |
ap.26 | Till regeringens disposition (ram) | 74 787 |
Disponeras av Regeringskansliet/Näringsdepartementet | 2 500 |
ap.23 | Till Regeringskansliets disposition (ram) | 2 500 |
Villkor för anslag 33:1
ap.21 Länsstyrelsen i Norrbottens län
ANSLAGSPOSTERNA 1-21 SAMT ANSLAGSPOSTERNA 22:2-22:12
Samtliga beslut beträffande de nedan angivna ändamålen enligt punkt 1-7 skall fattas mot tilldelad bemyndiganderam. Beslut beträffande det nedan angivna ändamålet enligt punkt 8 skall fattas mot tilldelat anslag.
Medlen skall i så stor utsträckning som möjligt medfinansiera åtgärder och insatser inom ramen för regionala tillväxtprogram och EG:s strukturfondsprogram, vilka överensstämmer med övriga villkor för anslaget och mål för verksamheten samt de riktlinjer som anges i nationella förordningar och i respektive strukturfondsprogram.
Medlen disponeras av respektive länsstyrelse och Verket för näringslivsutveckling (anslagsposterna 22:2-22:5) för ändamålen de nedan angivna ändamålen 1-9 och för NUTEK (anslagsposterna 22:6-22:12) för ändamålen 7 och 8:
1. Regionala investeringsstöd
2. Regionalt bidrag till företagsutveckling
3. Stöd till kommersiell service
4. Småföretagsstöd
5. Sysselsättningsbidrag
6. Såddfinansiering
7. Regional projektverksamhet
I län med självstyrelseorgan samt i Kalmar och Gotlands län beslutar länsstyrelserna om medel inom den regionala projektverksamheten som avser vidareutveckling av länsstyrelsernas roll som samordnare av de statliga insatserna i det regionala utvecklingsarbetet, insatser för samordnade servicelösningar glesbygd samt vissa jämställdhetsinsatser.
I övriga län med samverkansorgan skall länsstyrelserna prioritera projekt som bidrar till att nationella mål får genomslag i länet samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden. Projekt som avser länsstyrelsens roll som samordnare av de statliga insatserna i det regionala utvecklingsarbetet, insatser för samordnade servicelösningar i glesbygd samt vissa jämställdhetsinsatser är därför särskilt prioriterade.
8. Uppföljning och utvärdering
Anslagsposten 10: 130 000 kr
Anslagsposten 22:11: 200 000 kr
Anslagsposten 22:9: 230 000 kr
Anslagsposterna 8 och 22:6: 250 000 kr
Anslagsposterna 3 och 11: 300 000 kr
Anslagsposten 7: 330 000 kr
Anslagsposten 2: 400 000 kr
Anslagsposterna 12, 22:4 och 22:12: 500 000 kr
Anslagsposten 22:7: 530 000 kr
Anslagsposterna 1, 6, 22:8 och 22:10: 600 000 kr
Anslagsposten 5: 700 000 kr
Anslagsposterna 4 och 9: 800 000 kr
Anslagsposterna 15, 16 och 22:2: 1 000 000 kr
Anslagsposten 22:3: 1 200 000 kr
Anslagsposten 14: 1 500 000 kr
Anslagsposterna 13, 17 och 22:5: 2 000 000 kr
Anslagsposterna 18-21: 2 500 000 kr
Av medlen under ovan angivna anslagsposter får respektive länsstyrelse, självstyrelseorgan och samverkansorgan, utöver ordinarie ramanslag för förvaltningsändamål, använda högst angivna belopp för utvärdering av insatser inom de regionala tillväxtprogrammen, vilka finansieras av anslaget samt vid behov även säkerställa uppföljningssystem m.m. i samband med bemyndigandesystemet på anslaget.
9. Äldre regionalpolitiska åtgärder
Medlen får användas till att finansiera åtaganden som gjorts t.o.m. den 31 december 1998 inom ramen för det tidigare anslaget A1 Regionalpolitiska åtgärder, senast uppsatt på statsbudgeten 1998.
Anslagsposterna 22:2-22:12
Medlen disponeras av Verket för näringslivsutveckling för:
Utbetalningar till följd av beslut av självstyrelseorganen och samverkansorganen
NUTEK skall betala ut medlen på uppdrag av självstyrelseorganen och samverkansorganen enligt de av dem fattade besluten. Utbetalning skall göras inom ramen för respektive självstyrelseorgans och samverkansorgans tilldelat belopp. Utbetalning skall ske via NUTEK:s datasystem STINS/NYPS.
ap.22.1 NUTEK
ANSLAGSPOST 22:1
Anslagssparandet får inte disponeras av NUTEK utan särskilt beslut av regeringen.
Samtliga beslut beträffande de nedan angivna ändamålen enligt punkt 1 och 5, undantaget basfinansiering av lokala och regionala resurscentra för kvinnor, skall fattas mot tilldelad bemyndiganderam. Beslut beträffande de nedan angivna ändamålen 3, 4, 5 vad avser basfinansiering av lokala och regionala resurscentra för kvinnor och ändamål 6 skall fattas mot tilldelat anslag.
Medlen disponeras av Verket för näringslivsutveckling för följande ändamål:
1. Regionalt investeringsstöd och sysselsättningsbidrag som beviljas av regeringen eller Verket för näringslivsutveckling
2. Stöd till kommersiell service
I det fall en kommun ansöker om hemsändningsbidrag enligt 19 § förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service skall självstyrelseorganet eller samverkansorganet (Kalmar och Gotlands län) i länet, om det tillstyrker ansökan, med eget yttrande lämna över ansökan till Verket för näringslivsutveckling för prövning.
Om NUTEK beviljar bidraget skall utgifterna belasta självstyrelseorganets eller samverkansorganets delpost.
Om självstyrelseorganet eller samverkansorganet (Kalmar och Gotlands län) inte tillstyrker ansökan skall Verket för näringslivsutveckling avslå denna.
Verket för näringslivsutveckling ansvarar för uppföljning av dessa hemsändningsbidrag.
3. Sysselsättningsbidrag enligt äldre bestämmelser
4. Utgifter på grund av vissa garantiåtaganden gentemot banker
5. Projektverksamhet
Projektverksamheten skall i tillämpliga delar samordnas med den projektverksamhet som finansieras med medel under utgiftsområde 24 Näringsliv, anslaget 38:2 Verket för näringslivsutveckling: Näringslivsutveckling, anslagspost 1.
NUTEK skall svara för den svenska offentliga medfinansieringen av åtgärderna tekniskt stöd i EG-kommissionens gemenskapsinitiativ Interreg IIIB Östersjön, Nordsjön, Norra Periferin, Interreg IIIC Norra Zonen, Interact och Urbact. NUTEK skall vidare svara för det svenska bidraget till det mellanstatliga samarbetet VASAB.
NUTEK skall svara för utbetalning av den kompletterande offentliga medfinansieringen av gemenskapsinitiativet Leader+ inom ramen för EG:s strukturfonder enligt den fördelning som regeringen bestämmer.
NUTEK skall reservera 30 000 000 kronor till insatser i enlighet med regeringsbeslut den 28 oktober 2004 om uppdrag till Verket för innovationssystem att lämna förslag till FoU-program inom områdena produktionsteknik och fordonstelematik.
Lokala och regionala resurscentra för kvinnor
Syftet med verksamheten vid lokala och regionala resurscentra för kvinnor är att bidra till att förbättra kvinnors villkor och förutsättningar inom de regionala utvecklingsprogrammen och de mer operativa regionala tillväxtprogrammen. Verksamheten skall bidra till en hållbar tillväxt.
NUTEK skall avsätta 15 000 000 kronor till basfinansiering av lokala och regionala resurscentra för kvinnor. Dessa bidrag kan medfinansieras av annan. Med basfinansiering avses finansiering av personal, lokaler och administration samt av horisontell samverkan mellan resurscenter.
NUTEK skall dessutom avsätta lägst 36 000 000 kronor för bidrag till projekt vid lokala och regionala resurscentra för kvinnor.
Medel skall främst avsättas till större regionala utvecklingsprojekt av försökskaraktär. Projekten skall i stor utsträckning bedrivas som samverkansprojekt med andra lokala, regionala, nationella och internationella aktörer.
Vid beviljande av projektmedel skall samråd ske med länsstyrelsernas särskilda sakkunniga för jämställdhet.
Av bidraget skall tillräckliga medel avsättas för att genomföra en kontinuerlig uppföljning av verksamhetens utveckling och nya inriktning. Det innebär att NUTEK skall se till att verksamheten löpande följs upp av särskilt utsedd extern expertis eller följeforskare.
Beslut om beviljande av projektmedel förutsätter finansiering av andra myndigheter och aktörer med minst 40 procent.
I frågor rörande affärsrådgivning för kvinnor bör samverkan ske med etablerade rådgivningsaktörer.
6. Viss administration, uppföljning och utvärdering
NUTEK får använda högst 11 000 000 kronor, utöver ordinarie ramanslag för förvaltningsändamål, för viss administration, uppföljning av enskilda stödärenden och projekt samt viss utvärdering av den egna stödverksamheten. Dessa medel får även användas för att säkerställa uppföljningssystem m.m. i samband med bemyndigandesystemet på anslaget.
NUTEK får, utöver ramen om 11 000 000 kronor, använda anslaget för kostnader i form av amortering och räntor hänförliga till lånefinansiering för uppbyggnaden av ett nytt system för projekt- och stödärendehantering (NYPS).
7. Ersättning för vissa kreditförluster i stödområde B
ALMI Företagspartner AB (ALMI) erbjuder fr.o.m. den 1 juli 2005 lån med större kreditrisk i stödområde B. Kreditförluster beräknas uppstå i högre grad jämfört med de ordinarie lån som ALMI beviljar. Norrlandsfonden kan också erbjuda liknande lån i stödområde B fr.o.m. den 1 januari 2006. I den omfattning kreditförluster på dessa lån uppstår i stödområde B skall NUTEK lämna ersättning upp till maximalt 10 000 000 kronor årligen avseende ALMI och 4 000 000 kronor årligen avseende Norrlandsfonden. Uppkomna kreditförluster för dessa lån i stödområde B skall redovisas avgränsat från övriga ALMI-lån respektive Norrlandsfondenlån och kunna härledas till ett specifikt låneavtal. Ersättningen till Norrlandsfonden och ALMI enligt ovan skall regleras i ett särskilt avtal.
ap.23 Till Regeringskansliets disposition
Anslaget disponeras av Regeringskansliet för konsult- och utredningsinsatser m.m.
ap.26 Till regeringens disposition
Medlen disponeras av regeringen dels för eventuell ytterligare fördelning till länsstyrelser, självstyrelseorgan, samverkansorgan och NUTEK, dels för viss central utvecklingsverksamhet, m.m. Därutöver disponeras medlen för eventuella utgifter avseende retroaktiva nedsatta socialavgifter som tidigare belastade anslaget 33:4 Ersättning för nedsättning av socialavgifter.
5.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
Budgetår 2002
33:7 | Särskilda regionala utvecklingsprogram (Ramanslag) |
Budgetår 2001
33:9 | Utgifter för lokalisering av statliga arbetstillfällen till vissa kommuner (Ramanslag) |
5.3 | Finansiella villkor |
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder | |||
ap.1 | 800 | 3 % | 0 |
ap.2 | 573 | 3 % | 0 |
ap.3 | 902 | 3 % | 0 |
ap.4 | 1 186 | 3 % | 0 |
ap.5 | 1 348 | 3 % | 0 |
ap.6 | 1 668 | 3 % | 0 |
ap.7 | 408 | 3 % | 0 |
ap.8 | 237 | 3 % | 0 |
ap.9 | 2 215 | 3 % | 0 |
ap.10 | 173 | 3 % | 0 |
ap.11 | 515 | 3 % | 0 |
ap.12 | 671 | 3 % | 0 |
ap.13 | 7 192 | 3 % | 0 |
ap.14 | 4 020 | 3 % | 0 |
ap.15 | 3 172 | 3 % | 0 |
ap.16 | 4 431 | 3 % | 0 |
ap.17 | 8 609 | 3 % | 0 |
ap.18 | 11 135 | 3 % | 0 |
ap.19 | 11 665 | 3 % | 0 |
ap.20 | 12 196 | 550 | 0 |
ap.21 | 13 401 | 3 % | 0 |
ap.22.1 | 34 870 | 45 000 | 0 |
ap.22.2 | 3 670 | 3 % | 0 |
ap.22.3 | 2 134 | 3 % | 0 |
ap.22.4 | 1 553 | 3 % | 0 |
ap.22.5 | 6 039 | 3 % | 0 |
ap.22.6 | 382 | 3 % | 0 |
ap.22.7 | 790 | 3 % | 0 |
ap.22.8 | 1 477 | 3 % | 0 |
ap.22.9 | 343 | 3 % | 0 |
ap.22.10 | 2 954 | 3 % | 0 |
ap.22.11 | 602 | 3 % | 0 |
ap.22.12 | 899 | 3 % | 0 |
ap.23 | 250 | 3 % | 0 |
ap.26 | 3 604 | 3 % | 0 |
5.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
Anslag/ap | År | Anslagstyp |
33:7 (2002) Särskilda regionala utvecklingsprogram | ||
ap.1 (2002) | 2002 | ram |
33:9 (2001) Utgifter för lokalisering av statliga arbetstillfällen till vissa kommuner | ||
ap.1 (2001) | 2001 | ram |
5.3.5 | Bemyndiganden |
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
Anslag/ap/dp | 2006 | 2007 | 2008 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder | ||||
ap.22.1 | 756 000 | 330 000 | 426 000 | 2014 |
ap.22.2 | 64 800 | 38 100 | 26 700 | 2014 |
ap.22.3 | 35 000 | 22 000 | 13 000 | 2014 |
ap.22.4 | 27 400 | 16 100 | 11 300 | 2014 |
ap.22.5 | 120 000 | 62 000 | 58 000 | 2014 |
ap.22.6 | 6 800 | 4 000 | 2 800 | 2014 |
ap.22.7 | 14 700 | 8 000 | 6 700 | 2014 |
ap.22.8 | 26 000 | 15 300 | 10 700 | 2014 |
ap.22.9 | 6 000 | 3 600 | 2 400 | 2014 |
ap.22.10 | 60 000 | 31 400 | 28 600 | 2014 |
ap.22.11 | 10 500 | 6 200 | 4 300 | 2014 |
ap.22.12 | 16 000 | 9 300 | 6 700 | 2014 |
ap.1 | 13 500 | 8 000 | 5 500 | 2008 |
ap.2 | 9 400 | 5 900 | 3 500 | 2008 |
ap.3 | 15 000 | 9 400 | 5 600 | 2008 |
ap.4 | 20 900 | 12 300 | 8 600 | 2008 |
ap.5 | 22 500 | 14 000 | 8 500 | 2008 |
ap.6 | 28 500 | 17 300 | 11 200 | 2008 |
ap.7 | 7 500 | 4 000 | 3 500 | 2008 |
ap.8 | 4 000 | 2 000 | 2 000 | 2008 |
ap.9 | 36 000 | 22 200 | 13 800 | 2008 |
ap.10 | 3 400 | 1 800 | 1 600 | 2008 |
ap.11 | 8 500 | 5 300 | 3 200 | 2008 |
ap.12 | 12 000 | 6 000 | 6 000 | 2008 |
ap.13 | 158 000 | 74 600 | 83 400 | 2014 |
ap.14 | 75 000 | 40 000 | 35 000 | 2014 |
ap.15 | 57 600 | 32 900 | 24 700 | 2014 |
ap.16 | 85 000 | 45 200 | 39 800 | 2014 |
ap.17 | 180 000 | 89 000 | 91 000 | 2014 |
ap.18 | 255 000 | 115 000 | 140 000 | 2014 |
ap.19 | 265 000 | 121 000 | 144 000 | 2014 |
ap.20 | 282 000 | 126 000 | 156 000 | 2014 |
ap.21 | 324 000 | 139 000 | 185 000 | 2014 |
ap.26 | 194 000 | 20 000 | 30 000 | 2008 |
Villkor
Myndigheterna får med stöd av bemyndiganden under 2006 göra ekonomiska åtaganden i samband med regionala utvecklingspolitiska åtaganden som, inklusive tidigare gjorda åtaganden, innebär utgifter på högst 3 200 000 000 kronor under perioden 2007-2014. Bemyndigandets fördelning på respektive anslagspost framgår av tabellen ovan (underindelning av bemyndigande).
Angivna belopp för infriade förpliktelser är indikativ.
-Åtaganden, som är gjorda med stöd av tilldelade bemyndiganden åren 1997-2004 och som ännu inte infriats, dvs. ännu inte utbetalats, ianspråktar utrymme under bemyndiganderamen för år 2006.
-Tilldelat anslag för 2006 skall finansiera åtaganden som gjorts 1997-2004 med stöd av tilldelat bemyndigande och som skall utbetalas under 2006. Anslaget skall också finansiera utbetalningar under 2006 till följd av beslut som fattas samma år.
Anslagsposter | Maximala utbetalningar 2007 | Maximala utbetalningar 2008 |
1. Länsstyrelsen i Stockholms län (ram) | 8 300 | 8 300 |
2. Länsstyrelsen i Uppsala län (ram) | 5 900 | 5 900 |
3. Länsstyrelsen i Södermanlands län (ram) | 9 400 | 9 400 |
4. Länsstyrelsen i Östergötlands län (ram) | 12 300 | 12 300 |
5. Länsstyrelsen i Jönköpings län (ram) | 14 000 | 14 000 |
6. Länsstyrelsen i Kronobergs län (ram) | 17 300 | 17 300 |
7. Länsstyrelsen i Kalmar län (ram) | 4 200 | 4 200 |
8. Länsstyrelsen i Gotlands län (ram) | 2 400 | 2 400 |
9. Länsstyrelsen i Blekinge län (ram) | 23 000 | 23 000 |
10. Länsstyrelsen i Skåne län (ram) | 1 800 | 1 800 |
11. Länsstyrelsen i Hallands län (ram) | 5 300 | 5 300 |
12. Länsstyrelsen i Västra Götalands län (ram) | 7 000 | 7 000 |
13. Länsstyrelsen i Värmlands län (ram) | 74 600 | 74 600 |
14. Länsstyrelsen i Örebro län (ram) | 41 700 | 41 700 |
15. Länsstyrelsen i Västmanlands län (ram) | 32 900 | 32 900 |
16. Länsstyrelsen i Dalarnas län (ram) | 45 200 | 45 200 |
17. Länsstyrelsen i Gävleborgs län (ram) | 89 300 | 89 300 |
18. Länsstyrelsen i Västernorrlands län (ram) | 115 500 | 115 500 |
19. Länsstyrelsen i Jämtlands län (ram) | 121 000 | 121 000 |
20. Länsstyrelsen i Västerbottens län (ram) | 126 500 | 126 500 |
21. Länsstyrelsen i Norrbottens län (ram) | 139 000 | 139 000 |
22. Verket för näringslivsutveckling (ram) |
|
|
22:1 Verket för näringslivsutveckling (ram) | 330 000 | 330 000 |
22:2 Regionförbundet i Kalmar län (ram) | 38 100 | 38 100 |
22:3 Gotlands kommun (ram) | 22 200 | 22 200 |
22:4 Skåne läns landsting (Region Skåne) (ram) | 16 100 | 16 100 |
22:5 Västra Götalands läns landsting (Västra Götalandsregionen) (ram) | 62 600 | 62 600 |
22:6 Regionförbundet Uppsala län (ram) | 4 000 | 4 000 |
22:7 Regionförbundet Östsam (ram) | 8 200 | 8 200 |
22:8 Region Blekinge (ram) | 15 300 | 15 300 |
22:9 Region Halland (ram) | 3 600 | 3 600 |
22:10 Region Dalarna (ram) | 31 400 | 31 400 |
22:11 Regionförbundet Sörmland (ram) | 6 200 | 6 200 |
22:12 Regionförbundet Jönköpig(ram) | 9 300 | 9 300 |
26. Till regeringens disposition (ram) | 49 737 | 49 737 |
Villkor 2007
I beloppen ingår maximala utbetalningar 2007 till följd av dels åtaganden som gjorts med stöd av bemyndigande 2006, dels beslut 2007. Utöver beloppen kan ytterligare utbetalningar göras motsvarande eventuellt anslagssparande som får disponeras eller genom att en eventuell anslagskredit utnyttjas. Beloppen gäller som planeringsram under förutsättning att anslaget för 2007 kommer att uppgå till det belopp som beräknats i budgetpropositionen för 2006 (prop. 2005/06:1, utg. omr. 19), dvs. 1 495 837 kronor.
Villkor 2008
I beloppen ingår maximala utbetalningar 2008 till följd av dels åtaganden som gjorts med stöd av bemyndigande 2007, dels beslut 2008. Utöver beloppen kan ytterligare utbetalningar göras motsvarande eventuellt anslagssparande som får disponeras eller genom att en eventuell anslagskredit utnyttjas. Beloppen gäller som planeringsram under förutsättning att anslaget för 2008 kommer att uppgå till det belopp som beräknats i budgetpropositionen för 2006(prop. 2005/06:1, utg. omr. 19), dvs. 1 495 837 kronor.
Övriga bestämmelser
Medlen får inte, utöver vad som avses i förordningen (2003:595) om regionalt utvecklingsarbete och vad som framgår av ändamålen 7 och 8 under anslagsposterna 1-21 och 22 (anslagsposterna 22:2-22:12) samt ändamålen 5 och 6 under anslagspost 22:1 användas för att bekosta förvaltningskostnader.
Vid utbetalning av regionala företagsstöd skall endast den nationella delen av finansieringen avräknas mot anslaget. Inbetalning av medel från EG:s strukturfonder, som medfinansierar regionala företagsstöd, skall redovisas som bidrag från annan myndighet.
I de fall medel beslutats från anslaget A1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder t.o.m. den 31 december 2000, och utbetalats år 1999 eller senare som en förskottering av medel för regionala företagsstöd från anslaget Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2000-2006, skall medlen från utbetalande myndighet redovisas brutto mot anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder. Även i det fall ett anslag upphört eller nya beslut om medel inte längre får fattas på ett anslag skall medlen från utbetalande myndighet redovisas mot anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder.
Ersättning som tillfaller staten fram till och med den 31 december 2001 på grund av beviljade, lån till privata investmentbolag eller av att regionala utvecklingsbidrag beviljats som villkorslån enligt 51 a § förordningen (1990:642) om regionalpolitiskt företagsstöd, eller motsvarande bestämmelser i äldre förordningar samt 43 § förordningen (1998:995) om regionalpolitiskt företagsstöd inom EG:s strukturomvandlingsområden i Sverige, skall tillföras statsverkets checkräkning och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 4136 Återbetalning av övriga näringslån.
Medel som tillfaller staten på grund av återkrav av lokaliserings- och utvecklingsbidrag samt regionalt utvecklingsbidrag enligt förordningen (2000:279) om regionalt utvecklingsbidrag, småföretagsstöd enligt förordningen (2000:282) om småföretagsstöd, avskrivningslån eller landsbygdsbidrag enligt förordningen (2000:283) om landsbygdsstöd eller investeringsbidrag enligt förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service eller motsvarande bestämmelser i äldre förordningar, skall tillföras statsverkets checkräkning och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.
Lokaliseringsbidrag, utvecklingsbidrag, regionalt utvecklingsbidrag, landsbygdsbidrag, avskrivningslån eller investeringsbidrag som återvinns i samband med bidragsmottagarens konkurs skall redovisas mot anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder.
Registrering av beslut m.m. i NUTEK:s datasystem STINS/NYPS, avseende ändamålen 1-9 under anslagsposterna 1-21 och 22 (anslagsposterna 22:2-22:12) samt ändamålen 1, 3 och 5 under anslagspost 22:1, skall ske senast tre veckor efter fattat beslut av NUTEK, länsstyrelserna, självstyrelseorganen och samverkansorganen.