Regleringsbrev för budgetåret 2006 avseende Verket för förvaltningsutveckling
Riksdagen har beslutat om verksamheten för Verket för förvaltningsutveckling för budgetåret 2006 (prop. 2005/06:1, utg.omr. 02, bet. 2005/06:FiU2, rskr. 2005/06:126).
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2006 för Verket för förvaltningsutveckling och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
|
Effektiv statsförvaltning | Styrning, ledning, verksamhetsutveckling | Statsförvaltningens utveckling |
Kompetensstöd i statsförvaltningen |
IT-upphandling |
1.1 | Politikområde Effektiv statsförvaltning |
Mål
Att skapa en effektiv statsförvaltning som i sin helhet kännetecknas av hög produktivitet, god kvalitet och bra service till nytta för beslutsfattare, medborgare och näringsliv.
1.1.1 | Verksamhetsområde Styrning, ledning, verksamhetsutveckling |
Mål
Målen för verksamheten är att utveckla styrning och ledning, ekonomisk styrning och organisering av statlig förvaltning samt att säkerställa att alla myndigheter systematiskt och kontinuerligt bidrar till förvaltningens verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning i syfte att uppnå en effektiv statsförvaltning. Förvaltningspolitiken syftar till att öka värdet av den statliga kärnverksamheten så att förvaltningens förmåga att lösa olika samhällsproblem stärks.
1.1.1.1 | Verksamhetsgren Statsförvaltningens utveckling |
Mål
Verket skall
stödja och utveckla arbetet med verksamhetsutveckling och strategisk kompetensförsörjning i statsförvaltningen genom generella utvecklingsinsatser och insatser för enskilda myndigheter,
driva på utvecklingen och användningen av elektroniska tjänster för att öka nyttan för medborgare och företag,
bidra till ökad användning av för förvaltningen gemensamma grundfunktioner för elektroniska tjänster och elektronisk kommunikation,
initiera och stimulera samverkan mellan relevanta delar av forskarvärlden och statsförvaltningen samt sprida resultat och kunskap,
verka för att utvecklingen av elektronisk förvaltning står sig väl i internationell jämförelse och för att en harmonisering med europeisk utveckling av elektroniska tjänster och elektronisk kommunikation blir möjlig,
ge underlag för utveckling av en ändamålsenlig verksamhetsstyrning av statsförvaltningen.
Återrapportering
Verket skall redogöra för insatser och redovisa en bedömning av resultaten inom områdena verksamhetsutveckling och strategisk kompetensförsörjning.
Verket skall redogöra för vidtagna åtgärder för att driva på utvecklingen och användningen av elektroniska tjänster. Vidare skall verket redogöra för hur man avser följa och redovisa utvecklingen av elektroniska tjänster i statsförvaltningen och effekterna av sådana tjänster.
Verket skall redogöra för sina insatser och beslut om föreskrifter gällande gemensamma grundfunktioner för offentliga elektroniska tjänster och elektronisk kommunikation. Vidare skall verket redogöra för hur man samverkar med övrig offentlig sektor och näringsliv. Verket skall också redogöra för utvecklingen och driften av rättsinformationssystemet på nätplatsen lagrummet.se och samhällsinformationen på nätplatsen sverige.se.
Verket skall redovisa åtgärder vidtagna för att stimulera samverkan mellan forskningen/forskarvärlden och statsförvaltningen. Verket skall beskriva eventuella gemensamma utvecklingsprojekt.
1.1.1.2 | Verksamhetsgren Kompetensstöd i statsförvaltningen |
Mål
Verket skall ge efterfrågestyrt och behovsrelaterat stöd till statsförvaltningens långsiktiga kompetensförsörjning, bl.a. genom utveckling av ledningskompetens och spridning av grundläggande förvaltningskunskap inklusive öppenhet och insynsfrågor. Ett brett genomslag för utbildningen i hela statsförvaltningen skall uppnås.
Verket skall tillhandahålla utbildningar som tidigare anordnats av Regeringskansliet, i huvudsak med inriktning på ekonomi och EU-utbildningar av generellt intresse för statsförvaltningen. Innehållet i utbildningarna skall bestämmas i samråd med Regeringskansliet (Förvaltningsavdelningen och Finansdepartementet).
Återrapportering
Verket skall redovisa statistik (om möjligt könsuppdelad) över målgrupper och deltagande myndigheter avseende gemensamma förvaltningspolitiska utbildningsprogram.
Verket skall redovisa statistik över målgrupper och deltagande avseende utbildningar och kompetensstöd som överförts från Regeringskansliet.
Verket skall redovisa insatser som gjorts inom området nordisk utbytestjänstgöring.
1.1.1.3 | Verksamhetsgren IT-upphandling |
Mål
I syfte att effektivisera statsförvaltningen och öka nyttan för medborgare och företag skall verket i upphandlingen stimulera användningen av ändamålsenliga varor och tjänster inom området informationsteknik till effektivare villkor och låga kostnader.
Återrapportering
Verket skall redovisa statistik gällande användningen av ramavtale inom området och beräknade besparingar samt uppskatta besparingar för stat, kommun respektive landsting.
2 | Övriga mål och återrapportering |
Verket skall redovisa utgiftsprognoser för 2006-2009 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV den 19 januari, 8 mars, 2 maj, 21 augusti och 2 november 2006.
Fr.o.m. den 1 januari 2006 skall verket överta ansvaret för uppdrag som Utredningen om bildandet av en ny myndighet med förvaltningspolitisk inriktning (Fi2005:65) har enligt tilläggsdirektiv (2005:143) när det gäller överföring av verksamhet från Regeringskansliet.
Verket skall överta det uppdrag för ökad e-handel i offentlig sektor (N2002/2901/ITFoU, N2002/6357, 11589 och 12061) som tidigare givits till Statskontoret, liksom tilläggsuppdraget att verka för en ökad användning av elektronisk offentlig upphandling (Fi2004/3053 och Fi 2004/6345).
Verket skall löpande biträda Regeringskansliet (Finansdepartementet) i det arbete med att utveckla den horisontella styrningen som beskrivs i prop. 2005/06:1, utgiftsområde 2, avsnitt 5.
Verket skall i samverkan med Kungl. biblioteket, Riksarkivet och Verket för innovationssystem bedriva sådant utvecklingsarbete som föreslagits i den till regeringen lämnade rapporten om en söktjänst för statliga rapporter (dnr Fi2005/4854). Arbetet skall bedrivas så att verket kan ges i uppdrag att ansvara för att en söktjänst kan sättas i drift under 2007. Myndigheten skall senast den 1 juni 2006 redovisa beräknade kostnader för en framtida tjänst och senast den 2 oktober 2006 redovisa genomfört arbete samt förslag till arbetsfördelning mellan berörda myndigheter och till det fortsatta arbetet.
Verket skall se över gällande ramavtal som är av betydelse för användningen av elektronisk identifiering. Syftet med översynen är att främja förvaltningens nyttjande av elektroniska legitimationer i verksamheten. Myndigheten skall redovisa sina förslag till åtgärder senast den 31 januari 2006.
Verket för förvaltningsutveckling skall redovisa hur man avser att beakta ett jämställdhetsperspektiv i de utvecklingsinsatser som verket genomför och som riktar sig till den statliga förvaltningen.
Verket skall efter samråd med Integrationsverket utarbeta en modell för analys och uppföljning av de statliga myndigheternas insatser för att öka den etniska och kulturella mångfalden i statsförvaltningen. En analys utifrån modellen och förslag till insatser som kan leda till ökad måluppfyllelse skall redovisas till Finansdepartementet senast den 15 november 2006.
Verket skall följa sjukfrånvarostatistiken i staten per kvartal för 2006. Med utgångspunkt från statistikunderlag inhämtat från SCB, skall verket övergripande bedöma utvecklingen av sjukfrånvaron i staten. Verket skall också följa utvecklingen uppdelat på kvinnor och män. Myndigheter eller län där sjukfrånvaron är särskilt hög skall uppmärksammas.
FINANSIERING
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
1:8 | Nya förvaltningspolitiska myndigheten (Ramanslag) |
ap.1 | | Verket för förvaltningsutveckling (ram) | | 47 137 |
5.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Budgetår 2005
1:8 | Statens kvalitets- och kompetensråd (Ramanslag) |
ap.3 | | Kvalitetsrådet - del till VERVA (ram) | | 0 |
Budgetår 2004
1:12 | Utveckling av 24-timmarsmyndigheten (Ramanslag) |
ap.3 | | 24-timmarsmynd - del till VERVA (ram) | | 0 |
Villkor för anslag 1:12
ap.3 24-timmarsmynd - del till VERVA
Anslagsposten får användas för att finansiera insatser kring utveckling av offentliga e-tjänster.
Budgetår 1998
D:003 | Bidrag till förnyelsefonder på det statligt reglerade området (Ramanslag) |
ap.2 | | Bidrag till förnyelsefonder på det statligt reglerade området (ram) | | 0 |
Villkor för anslag D:003
ap.2 Bidrag till förnyelsefonder på det statligt reglerade området
Anslaget får användas för ändamål inom ramen för myndighetens verksamhetsfält.
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
1:8 Nya förvaltningspolitiska myndigheten |
ap.1 | 1 414 | 3 % | 0 |
1:8 (2005) Statens kvalitets- och kompetensråd |
ap.3 (2005) | 0 | 3 % | 0 |
1:12 (2004) Utveckling av 24-timmarsmyndigheten |
ap.3 (2004) | 0 | Allt | 0 |
D:003 (1998) Bidrag till förnyelsefonder på det statligt reglerade området |
ap.2 (1998) | 0 | Allt | 0 |
Belopp angivna i tkr
5.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:8 (2005) Statens kvalitets- och kompetensråd |
1:8 ap.1 (2005) | 1:8 ap.3 (2005) | | 100 % |
1:8 ap.2 (2005) | 1:8 ap.3 (2005) | | 100 % |
1:12 (2004) Utveckling av 24-timmarsmyndigheten |
1:12 ap.1 (2004) | 1:12 ap.3 (2004) | | 100 % |
1:12 ap.2 (2004) | 1:12 ap.3 (2004) | | 100 % |
D:003 (1998) Bidrag till förnyelsefonder på det statligt reglerade området |
D:003 ap.1 (1998) | D:003 ap.2 (1998) | | 100 % |
1 Anslag och anslagsposter är angivna med 2005 års nomenklatur
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2006 års nomenklatur
5.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | År | Anslagstyp |
|
ap.1 (2005) | 2005 | ram |
ap.2 (2005) | 2005 | ram |
|
ap.1 (2004) | 2004 | ram |
ap.2 (2004) | 2004 | ram |
|
ap.1 (1998) | 1998 | ram |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 9 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 8 714 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | |
Belopp angivna i tkr
Till Verket för förvaltningsutvecklings räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2006-01-25 | 3 928 |
2006-02-25 | 3 928 |
2006-03-25 | 3 928 |
2006-04-25 | 3 928 |
2006-05-25 | 3 928 |
2006-06-25 | 3 928 |
2006-07-25 | 3 928 |
2006-08-25 | 3 928 |
2006-09-25 | 3 928 |
2006-10-25 | 3 928 |
2006-11-25 | 3 928 |
2006-12-25 | 3 929 |
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Verket för förvaltningsutvecklings disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:8 ap.1 | Verket för förvaltningsutveckling |
7.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Uppdragsverksamhet |
IT-upphandling | 0 | 5 234 | 41 120 | 42 120 | -1 000 | 4 234 |
Kompetensutveckling | 0 | 7 200 | 3 300 | 11 000 | -7 700 | -500 |
0 | 12 434 | 44 420 | 53 120 | -8 700 | 3 734 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
Kompetensutveckling
Underskottet i kompetensutvecklingen skall täckas med medel från anslaget (1998) D3 Bidrag till förnyelsefonder på det statligt reglerade området
7.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning. Om en avgiftssättning inom området kompetensutveckling enligt myndigheten motverkar syftet med verksamheten får principen i det enskilda fallet om att uppnå full kostnadstäckning frångås. Den sammanlagda omfattningen av undantagen från målet bör kommenteras.
7.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Verket får ta ut avgifter för verksamhet enligt förordningen (2005:860) med instruktion för Verket för förvaltningsutveckling i 2 § 5-8 (dock ej för deltagare som är anställda vid Regeringskansliet och som deltar i de utbildningar som överförts från Regeringskansliet) utan hinder av de begränsningar som följer av 4 § andra stycket avgiftsförordningen (1992:191).
Verket får disponera intäkterna från uppdragsverksamheten. Avgiftens storlek bestäms av myndigheten, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
7.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Myndigheten får träffa avtal med icke-statliga organ om finansiering av särskilda projekt och program av intresse för statsförvaltningens utveckling. Intäkterna disponeras av myndigheten.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Myndigheten undantas från kravet att lämna delårsrapport enligt 8 kap. 1 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Verket får även undantag från kravet att lämna finansieringsnanalys i årsredovisningen.
På regeringens vägnar
Sven-Erik Österberg
Karina Aldén
Kopia till
Riksdagen, Finansutskottet
Riksrevisionen
Regeringskansliets Förvaltningsavdelning, RK Ekonomi
Regeringskansliets internrevision
Ekonomistyrningsverket
Riksgäldskontoret
Statskontoret
Avvecklingsmyndigheten för Statens kvalitets- och kompetensråd
Finansdepartementet/BA
Finansdepartementet/ESA
Finansdepartementet/EIT, SMS