|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende anslagen 33:1, 33:7 (2002) och 33:9 (2001) |
Mål m.m. för Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) samt länsstyrelsernas regionala utvecklingspolitiska verksamheter behandlas i regleringsbreven för dessa myndigheter.
Mål m.m. för Skåne läns landstings och Västra Götalands läns landstings (fortsättningsvis benämnda självstyrelseorganen) samt samverkansorganens i Uppsala, Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings, Kalmars, Gotlands, Blekinges, Hallands och Dalarnas län (fortsättningsvis benämnda samverkansorganen) regionala utvecklingspolitiska verksamheter framgår av särskilt regeringsbeslut den 16 december 2005.
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2004 för nedan angivna anslag.
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
33:1 | Allmänna regionalpolitiska åtgärder (Ramanslag) | |
Disponeras av Verket för näringslivsutveckling | 533 200 tkr | |
33:1 ap.22.1 | NUTEK (Ram) | 319 700 tkr |
33:1 ap.22.2 | Regionförbundet i Kalmar län (Ram) | 38 100 tkr |
33:1 ap.22.3 | Gotlands kommun (Ram) | 22 200 tkr |
33:1 ap.22.4 | Skåne läns landsting (Region Skåne) (Ram) | 16 100 tkr |
33:1 ap.22.5 | Västra götalands läns landsting (Västra Götalandsregionen) (Ram) | 62 600 tkr |
33:1 ap.22.6 | Regionförbundet Uppsala län (Ram) | 4 000 tkr |
33:1 ap.22.7 | Regionförbundet Östsam (Ram) | 8 200 tkr |
33:1 ap.22.8 | Region Blekinge (Ram) | 15 300 tkr |
33:1 ap.22.9 | Region Halland (Ram) | 3 600 tkr |
33:1 ap.22.10 | Region Dalarna (Ram) | 31 400 tkr |
33:1 ap.22.11 | 193301 022 011 Regionförbundet Sörmlands län (Ram) | 6 200 tkr |
33:1 ap.22.12 | Regionförbundet Jönköpings län (Ram) | 5 800 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Stockholms län | 8 300 tkr | |
33:1 ap.1 | Länsstyrelsen i Stockholms län (Ram) | 8 300 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Uppsala län | 5 900 tkr | |
33:1 ap.2 | Länsstyrelsen i Uppsala län (Ram) | 5 900 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Södermanlands län | 9 400 tkr | |
33:1 ap.3 | Länsstyrelsen i Södermanlands län (Ram) | 9 400 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Östergötlands län | 12 300 tkr | |
33:1 ap.4 | Länsstyrelsen i Östergötlands län (Ram) | 12 300 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Jönköpings län | 17 500 tkr | |
33:1 ap.5 | Länsstyrelsen i Jönköpings län (Ram) | 17 500 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Kronobergs län | 17 300 tkr | |
33:1 ap.6 | Länsstyrelsen i Kronobergs län (Ram) | 17 300 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Kalmar län | 4 200 tkr | |
33:1 ap.7 | Länsstyrelsen i Kalmar län (Ram) | 4 200 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Gotlands län | 4 400 tkr | |
33:1 ap.8 | Länsstyrelsen i Gotlands län (Ram) | 4 400 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Blekinge län | 23 000 tkr | |
33:1 ap.9 | Länsstyrelsen i Blekinge län (Ram) | 23 000 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Skåne län | 1 800 tkr | |
33:1 ap.10 | Länsstyrelsen i Skåne län (Ram) | 1 800 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Hallands län | 5 300 tkr | |
33:1 ap.11 | Länsstyrelsen i Hallands län (Ram) | 5 300 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västra Götalands län | 7 000 tkr | |
33:1 ap.12 | Länsstyrelsen i Västra Götalands län (Ram) | 7 000 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Värmlands län | 77 600 tkr | |
33:1 ap.13 | Länsstyrelsen i Värmlands län (Ram) | 77 600 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Örebro län | 42 700 tkr | |
33:1 ap.14 | Länsstyrelsen i Örebro län (Ram) | 42 700 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västmanlands län | 33 900 tkr | |
33:1 ap.15 | Länsstyrelsen i Västmanlands län (Ram) | 33 900 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Dalarnas län | 47 200 tkr | |
33:1 ap.16 | Länsstyrelsen i Dalarnas län (Ram) | 47 200 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Gävleborgs län | 91 300 tkr | |
33:1 ap.17 | Länsstyrelsen i Gävleborgs län (Ram) | 91 300 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västernorrlands län | 118 500 tkr | |
33:1 ap.18 | Länsstyrelsen i Västernorrlands län (Ram) | 118 500 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Jämtlands län | 125 000 tkr | |
33:1 ap.19 | Länsstyrelsen i Jämtlands län (Ram) | 125 000 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Västerbottens län | 129 500 tkr | |
33:1 ap.20 | Länsstyrelsen i Västerbottens län (Ram) | 129 500 tkr |
Disponeras av Länsstyrelsen i Norrbottens län | 143 000 tkr | |
33:1 ap.21 | Länsstyrelsen i Norrbottens län (Ram) | 143 000 tkr |
Disponeras av regeringen | 41 535 tkr | |
33:1 ap.26 | Till regeringens disposition (Ram) | 41 535 tkr |
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
33:7 | Särskilda regionala utvecklingsprogram (Ramanslag) | |
Disponeras av regeringen | 0 tkr | |
33:7 ap.1 | Särskilda regionala utvecklingsprogram (Ram) | 0 tkr |
33:9 | Utgifter för lokalisering av statliga arbetstillfällen till vissa kommuner (Ramanslag) | |
Disponeras av regeringen | 0 tkr | |
33:9 ap.1 | Utgifter för lokalisering av statliga arbetstillfällen till vissa kommuner (Ram) | 0 tkr |
Villkor för anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder
Anslagsposterna 1-21 samt anslagspost 22, delposterna 22:2-22:12
Eventuellt positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande) får inte disponeras av respektive länsstyrelse och Verket för näringslivsutveckling utan särskilt beslut av regeringen.
Samtliga beslut beträffande ändamålen 1-7 skall fattas mot tilldelad bemyndiganderam. Beslut beträffande ändamålet 8 skall fattas mot tilldelat anslag.
Medlen skall i så stor utsträckning som möjligt medfinansiera åtgärder och insatser inom ramen för regionala tillväxtprogram och EG:s strukturfondsprogram och som överensstämmer med övriga villkor för anslaget och mål för verksamheten, samt enligt de riktlinjer som anges i nationella förordningar och i respektive strukturfondsprogram.
Medlen disponeras av respektive länsstyrelse och Verket för näringslivsutveckling (delposterna 22:2-22:5) för ändamålen 1-9 och för Verket för näringslivsutveckling (delposterna 22:6-22:12) för ändamålen 7 och 8:
1. Regionala utvecklingsbidrag
2. Landsbygdsbidrag
3. Stöd till kommersiell service
4. Småföretagsstöd
5. Sysselsättningsbidrag
6. Såddfinansiering
7. Regional projektverksamhet
I län med självstyrelseorgan samt i Kalmar och Gotlands län beslutar länsstyrelserna om medel inom den regionala projektverksamheten som avser vidareutveckling av länsstyrelsernas roll som samordnare av de statliga insatserna i det regionala utvecklingsarbetet, insatser för samordnade servicelösningar glesbygd samt vissa jämställdhetsinsatser.
I övriga län med samverkansorgan skall länsstyrelserna prioritera projekt som bidrar till att nationella mål får genomslag i länet samtidigt som hänsyn tas till regionala förhållanden.Projekt som avser länsstyrelsens roll som samordnare av de statliga insatserna i det regionala utvecklingsarbetet, insatser för samordnade servicelösningar i glesbygd samt vissa jämställdhetsinsatser är därför särskilt prioriterade.
8. Uppföljning och utvärdering
Anslagsposten 10: 130 000 kr
Anslagsposten 22:11: 200 000 kr
Anslagsposten 22:9: 230 000 kr
Anslagsposterna 8 och 22:6: 250 000 kr
Anslagsposterna 3 och 11: 300 000 kr
Anslagsposten 7: 330 000 kr
Anslagsposten 2: 400 000 kr
Anslagsposterna 12 ,22:4och 22:12: 500 000 kr
Anslagsposten 22:7: 530 000 kr
Anslagsposterna 1, 6, 22:8 och 22:10: 600 000 kr
Anslagsposten 5: 700 000 kr
Anslagsposterna 4 och 9: 800 000 kr
Anslagsposterna 15, 16 och 22:2: 1 000 000 kr
Anslagsposten 22:3: 1 200 000 kr
Anslagsposten 14: 1 500 000 kr
Anslagsposterna 13, 17 och 22:5: 2 000 000 kr
Anslagsposterna 18-21: 2 500 000 kr
Av medlen under ovan angivna anslagsposter får respektive länsstyrelse, självstyrelseorgan och samverkansorgan, utöver ordinarie ramanslag för förvaltningsändamål, använda högst angivna belopp för att främst utvärdera insatser inom de regionala tillväxtprogrammen samt vid behov även säkerställa uppföljningssystem m.m. i samband med bemyndigandesystemet på anslaget.
9. Äldre regionalpolitiska åtgärder
Medlen får användas till att finansiera åtaganden som gjorts t.o.m. den 31 december 1998 inom ramen för det tidigare anslaget A1 Regionalpolitiska åtgärder, senast uppsatt på statsbudgeten 1998.
Anslagspost 22, delpost 22:1:
Samtliga beslut beträffande ändamålen 1 och 5, undantaget basfinansiering av lokala och regionala resurscenter för kvinnor, skall fattas mot tilldelad bemyndiganderam. Beslut beträffande ändamålen 3, 4, 5 vad avser basfinansiering av lokala och regionala resurscenter för kvinnor, och 6 skall fattas mot tilldelat anslag.
Verket för näringslivsutveckling får disponera 50 000 000 kronor av positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande). Resterande anslagssparande får inte disponeras av NUTEK utan särskilt beslut av regeringen.
Medlen disponeras av Verket för näringslivsutveckling för följande ändamål:
1. Regionala utvecklingsbidrag och sysselsättningsbidrag som beviljas av regeringen eller Verket för näringslivsutveckling
2. Stöd till kommersiell service
I det fall en kommun ansöker om hemsändningsbidrag enligt 19 § förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service skall självstyrelseorganet eller samverkansorganet i länet, om det tillstyrker ansökan, med eget yttrande lämna över ansökan till Verket för näringslivsutveckling för prövning.
Om Verket för näringslivsutveckling beviljar bidraget skall utgifterna belasta självstyrelseorganets eller samverkansorganets delpost.
Om självstyrelseorganet eller samverkansorganet inte tillstyrker ansökan skall Verket för näringslivsutveckling avslå denna.
Verket för näringslivsutveckling ansvarar för uppföljning av dessa hemsändningsbidrag.
3. Sysselsättningsbidrag enligt äldre bestämmelser
4. Utgifter på grund av vissa garantiåtaganden gentemot banker
5. Projektverksamhet
Projektverksamheten skall i tillämpliga delar samordnas med och komplettera den projektverksamhet som finansieras med medel under utgiftsområde 24 Näringsliv, anslaget 38:2 Verket för näringslivsutveckling: Näringslivsutveckling, anslagspost 1.
Verket för näringslivsutveckling skall svara för den svenska offentliga medfinansieringen av åtgärderna tekniskt stöd i EG-kommissionens gemenskapsinitiativ Interreg IIIB Östersjön, Nordsjön, Norra Periferin, Interreg IIIC Norra Zonen, Interact och Urbact. NUTEK skall vidare svara för det svenska bidraget till det mellanstatliga samarbetet VASAB.
NUTEK skall svara för utbetalning av den kompletterande offentliga medfinansieringen av gemenskapsinitiativet Leader+ inom ramen för EG:s strukturfonder enligt den fördelning som regeringen bestämmer.
NUTEK skall reservera 30 000 000 kronor till insatser i enlighet med regeringsbeslut till Verket för innovationssystem den 28 oktober 2004 om uppdrag att lämna förslag till FoU-program inom områdena produktionsteknik och fordonstelematik.
Lokala och regionala resurscenter för kvinnor
Syftet med verksamheten vid lokala och regionala resurscenter för kvinnor är att bidra till att förbättra kvinnors villkor och förutsättningar inom de regionala utvecklingsprogrammen och de mer operativa regionala tillväxtprogrammen. Verksamheten skall bidra till en hållbar tillväxt.
Verket skall avsätta 10 000 000 kronor till basfinansiering av lokala och regionala resurscenter för kvinnor. Dessa bidrag kan medfinansieras av annan. Med basfinansiering avses finansiering av personal, lokaler och administration samt av horisontell samverkan mellan resurscenter.
Verket skall dessutom avsätta lägst 26 000 000 kronor för bidrag till projekt vid lokala och regionala resurscenter för kvinnor.
Medel skall främst avsättas till större regionala utvecklingsprojekt av försökskaraktär. Projekten skall i stor utsträckning bedrivas som samverkansprojekt med andra lokala, regionala, nationella och internationella aktörer.
Vid beviljande av projektmedel skall samråd ske med länsstyrelsernas särskilda sakkunniga för jämställdhet.
Av bidraget skall tillräckliga medel avsättas för att genomföra en kontinuerlig uppföljning av verksamhetens utveckling och nya inriktning. Det innebär att NUTEK skall se till att verksamheten löpande följs upp av särskilt utsedd extern expertis eller följeforskare.
Projektmedlen förutsätter finansiering av andra myndigheter och aktörer med minst 40 procent.
I frågor rörande affärsrådgivning för kvinnor bör samverkan ske med etablerade rådgivningsaktörer.
6. Viss administration, uppföljning och utvärdering
Verket för näringslivsutveckling får använda högst 11 000 000 kronor, utöver ordinarie ramanslag för förvaltningsändamål, för viss administration, uppföljning av enskilda stödärenden och projekt samt viss utvärdering av den egna stödverksamheten. Dessa medel får även användas för att säkerställa uppföljningssystem m.m. i samband med bemyndigandesystemet på anslaget.
Verket för näringslivsutveckling får, utöver ramen om 11 000 000 kronor, använda anslaget för kostnader i form av amortering och räntor hänförliga till lånefinansiering för uppbyggnaden av ett nytt system för projekt- och stödärendehantering (NYPS).
7. Ersättning för vissa kreditförluster i stödområde B
ALMI Företagspartner AB erbjuder fr.o.m. juli 2005 lån med större risktagande i stödområde B. Ökade kreditförluster beräknas uppstå. I den omfattning som ALMI Företagspartners AB:s kreditförluster i det avseendet ökar får ersättning lämnas upp till maximalt 10 000 000 kronor.
Anslagspost 22, delposterna 22:2-22:12:
Medlen disponeras av Verket för näringslivsutveckling för:
Utbetalningar till följd av beslut av självstyrelseorganen och samverkansorganen
Verket för näringslivsutveckling skall betala ut medlen på uppdrag av självstyrelseorganen och samverkansorganen enligt de av dem fattade besluten. Utbetalning skall göras inom ramen för respektive självstyrelseorgans och samverkansorgans tilldelat belopp. Utbetalning skall ske via Verkets för näringslivsutveckling datasystem STINS/NYPS.
Anslagspost 26:
Medlen disponeras av regeringen för dels eventuell ytterligare fördelning till länsstyrelser, självstyrelseorgan, samverkansorgan och Verket för näringslivsutveckling, dels för viss central utvecklingsverksamhet, m.m. Därutöver disponeras medlen för eventuella utgifter avseende retroaktiva nedsatta socialavgifter som tidigare belastade anslaget 33:4 Ersättning för nedsättning av socialavgifter. Högst 5 000 000 kronor av tilldelad bemyndiganderam får disponeras av Regeringskansliet för konsult- och utredningsinsatser, m.m.
Eventuellt positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande) får inte disponeras av myndigheten utan särskilt beslut av regeringen.
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
33:1 ap.22.1 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.2 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.3 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.4 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.5 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.6 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.7 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.8 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.9 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.10 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.11 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.22.12 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.3 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.4 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.5 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.6 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.7 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.8 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.9 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.10 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.11 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.12 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.13 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.14 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.15 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.16 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.17 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.18 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.19 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.20 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.21 | 0 | Allt | 0 |
33:1 ap.26 | 0 | Allt | 8 999 |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
33:7 ap.1 (2002) | 0 | Allt | 0 |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
33:9 ap.1 (2001) | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
33:1 ap.27 | 33:1 ap.26 | 100 % |
33:7 (2002) | 33:7 ap.1 (2002) | 100 % |
33:9 (2001) | 33:9 ap.1 (2001) | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
Anslag/anslagspost | År | Anslagstyp |
33:1 ap.24 | Ram | |
33:1 ap.25 | Ram | |
33:1 ap.27 | Ram |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
Anslag/anslagspost | 2005 | 2006 | 2007 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
33:1 ap.22.1 | 796 000 | 288 300 | 288 500 | |
33:1 ap.22.2 | 64 800 | 35 300 | 35 300 | |
33:1 ap.22.3 | 35 000 | 22 500 | 22 300 | |
33:1 ap.22.4 | 27 400 | 14 300 | 14 300 | |
33:1 ap.22.5 | 120 000 | 62 000 | 62 000 | |
33:1 ap.22.6 | 6 800 | 3 000 | 3 000 | |
33:1 ap.22.7 | 14 700 | 7 400 | 7 400 | |
33:1 ap.22.8 | 26 000 | 15 300 | 15 300 | |
33:1 ap.22.9 | 6 000 | 3 700 | 3 700 | |
33:1 ap.22.10 | 60 000 | 31 400 | 31 400 | |
33:1 ap.22.11 | 10 500 | 12 800 | 12 800 | |
33:1 ap.22.12 | 16 000 | 8 000 | 8 000 | |
33:1 ap.1 | 13 500 | 335 | ||
33:1 ap.2 | 9 400 | 3 500 | 3 500 | |
33:1 ap.3 | 15 000 | 8 800 | 8 800 | |
33:1 ap.4 | 20 900 | 11 000 | 11 000 | |
33:1 ap.5 | 22 500 | 14 000 | 14 000 | |
33:1 ap.6 | 28 500 | 15 500 | 15 500 | |
33:1 ap.7 | 7 500 | 3 700 | 3 700 | |
33:1 ap.8 | 4 000 | 2 000 | 2 000 | |
33:1 ap.9 | 36 000 | 23 000 | 22 000 | |
33:1 ap.10 | 3 400 | 1 600 | 1 600 | |
33:1 ap.11 | 8 500 | 1 000 | ||
33:1 ap.12 | 12 000 | 6 900 | 6 600 | |
33:1 ap.13 | 158 000 | 74 600 | 74 600 | |
33:1 ap.14 | 75 000 | 41 700 | 41 700 | |
33:1 ap.15 | 57 600 | 32 900 | 32 900 | |
33:1 ap.16 | 85 000 | 30 000 | 25 000 | |
33:1 ap.17 | 180 000 | 89 300 | 89 300 | |
33:1 ap.18 | 255 000 | 115 500 | 115 500 | |
33:1 ap.19 | 265 000 | 121 000 | 121 000 | |
33:1 ap.20 | 282 000 | 126 500 | 126 500 | |
33:1 ap.21 | 324 000 | 114 444 | 127 344 | |
33:1 ap.26 | 154 000 | 30 000 | 20 000 |
Anslag |
Bemyndigande |
Maximala utbetalningar 2006 |
Maximala utbetalningar 2007 |
1. Länsstyrelsen i Stockholms län (ram) |
13 500 |
8 300 |
8 300 |
2. Länsstyrelsen i Uppsala län (ram) |
9 400 |
5 900 |
5 900 |
3. Länsstyrelsen i Södermanlands län (ram) |
15 000 |
9 400 |
9 400 |
4. Länsstyrelsen i Östergötlands län (ram) |
20 900 |
12 300 |
12 300 |
5. Länsstyrelsen i Jönköpings län (ram) |
22 500 |
14 000 |
14 000 |
6. Länsstyrelsen i Kronobergs län (ram) |
28 500 |
17 300 |
17 300 |
7. Länsstyrelsen i Kalmar län (ram) |
7 500 |
4 200 |
4 200 |
8. Länsstyrelsen i Gotlands län (ram) |
4 000 |
2 400 |
2 400 |
9. Länsstyrelsen i Blekinge län (ram) |
36 000 |
23 000 |
23 000 |
10. Länsstyrelsen i Skåne län (ram) |
3 400 |
1 800 |
1 800 |
11. Länsstyrelsen i Hallands län (ram) |
8 500 |
5 300 |
5 300 |
12. Länsstyrelsen i Västra Götalands län (ram) |
12 000 |
7 000 |
7 000 |
13. Länsstyrelsen i Värmlands län (ram) |
158 000 |
74 600 |
74 600 |
14. Länsstyrelsen i Örebro län (ram) |
75 000 |
41 700 |
41 700 |
15. Länsstyrelsen i Västmanlands län (ram) |
57 600 |
32 900 |
32 900 |
16. Länsstyrelsen i Dalarnas län (ram) |
85 000 |
45 200 |
45 200 |
17. Länsstyrelsen i Gävleborgs län (ram) |
180 000 |
89 300 |
89 300 |
18. Länsstyrelsen i Västernorrlands län (ram) |
255 000 |
115 500 |
115 500 |
19. Länsstyrelsen i Jämtlands län (ram) |
265 000 |
121 000 |
121 000 |
20. Länsstyrelsen i Västerbottens län (ram) |
282 000 |
126 500 |
126 500 |
21. Länsstyrelsen i Norrbottens län (ram) |
324 000 |
139 000 |
139 000 |
22. Verket för näringslivsutveckling (ram) |
1 143 200 |
542 000 |
547 000 |
22:1 Verket för näringslivsutveckling (ram) |
796 000 |
325 000 |
330 000 |
22:2 Regionförbundet i Kalmar län (ram) |
64 800 |
38 100 |
38 100 |
22:3 Gotlands kommun (ram) |
35 000 |
22 200 |
22 200 |
22:4 Skåne läns landsting (Region Skåne) (ram) |
27 400 |
16 100 |
16 100 |
22:5 Västra Götalands läns landsting (Västra Götalandsregionen) (ram) |
120 000 |
62 600 |
62 600 |
22:6 Regionförbundet Uppsala län (ram) |
6 800 |
4 000 |
4 000 |
22:7 Regionförbundet Östsam (ram) |
14 700 |
8 200 |
8 200 |
22:8 Region Blekinge (ram) |
26 000 |
15 300 |
15 300 |
22:9 Region Halland (ram) |
6 000 |
3 600 |
3 600 |
22:10 Region Dalarna (ram) |
60 000 |
31 400 |
31 400 |
22:11 Regionförbundet Sörmland (ram) |
10 500 |
6 200 |
6 200 |
22:12 Regionförbundet Jönköpig(ram) |
16 000 |
9 300 |
9 300 |
26. Till regeringens disposition (ram) |
154 000 |
66 235 |
61 235 |
Totalt |
3 200 000 |
1 504 835 |
1 504 835 |
Myndigheterna får med stöd av bemyndiganden under 2005 göra ekonomiska åtaganden i samband med regionala utvecklingspolitiska åtaganden som, inklusive tidigare gjorda åtaganden, innebär utgifter på högst 3 200 000 000 kronor under perioden 2006-2013. Bemyndigandets fördelning på respektive anslagspost framgår av tabellen ovan (underindelning av bemyndigande).
-Åtaganden, som är gjorda med stöd av tilldelade bemyndiganden åren 1997-2004 och som ännu inte infriats, dvs. ännu inte utbetalats, ianspråktar utrymme under bemyndiganderamen för år 2005.
- Tilldelat anslag för 2005 skall finansiera åtaganden som gjorts 1997-2004 med stöd av tilldelat bemyndigande och som skall utbetalas under 2005. Anslaget skall också finansiera utbetalningar under 2005 till följd av beslut som fattas samma år.
Villkor 2006
I beloppen ingår maximala utbetalningar 2006 till följd av dels åtaganden som gjorts med stöd av bemyndigande 2005, dels beslut 2006. Utöver beloppen kan ytterligare utbetalningar göras motsvarande eventuellt anslagssparande som får disponeras eller genom att en eventuell anslagskredit utnyttjas. Beloppen gäller som planeringsram under förutsättning att anslaget för 2006 kommer att uppgå till det belopp som beräknats i budgetpropositionen för 2005, dvs. 1 504 835 000 kronor.
Villkor 2007
I beloppen ingår maximala utbetalningar 2007 till följd av dels åtaganden som gjorts med stöd av bemyndigande 2006, dels beslut 2007. Utöver beloppen kan ytterligare utbetalningar göras motsvarande eventuellt anslagssparande som får disponeras eller genom att en eventuell anslagskredit utnyttjas. Beloppen gäller som planeringsram under förutsättning att anslaget för 2007 kommer att uppgå till det belopp som beräknats i budgetpropositionen för 2005, dvs. 1 504 835 000 kronor.
Övriga bestämmelser
Medlen får inte, utöver vad som avses i förordningen (2003:595) om regionalt utvecklingsarbete och vad som framgår av ändamålen 7 och 8 under anslagsposterna 1-21 och 22 (delposterna 22:2-22:12) samt ändamålen 5 och 6 under anslagspost 22 (delpost 22:1), användas för att bekosta förvaltningskostnader.
Vid utbetalning av regionala företagsstöd skall endast den nationella delen av finansieringen avräknas mot anslaget. Inbetalning av medel från EG:s strukturfonder, som medfinansierar regionala företagsstöd, skall redovisas som bidrag från annan myndighet.
I de fall medel beslutats från anslaget A1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder t.o.m. den 31 december 2000, och utbetalats år 1999 eller senare som en förskottering av medel för regionala företagsstöd från anslaget Europeiska regionala utvecklingsfonden perioden 2000-2006, skall medlen från utbetalande myndighet redovisas brutto mot anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder. Även i det fall ett anslag upphört eller nya beslut om medel inte längre får fattas på ett anslag skall medlen från utbetalande myndighet redovisas mot anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder.
Ersättning som tillfaller staten på grund av, fram till och med den 31 december 2001, beviljade, lån till privata investmentbolag eller av att regionala utvecklingsbidrag beviljats som villkorslån enligt 51 a § förordningen (1990:642) om regionalpolitiskt företagsstöd, eller motsvarande bestämmelser i äldre förordningar samt 43 § förordningen (1998:995) om regionalpolitiskt företagsstöd inom EG:s strukturomvandlingsområden i Sverige, skall tillföras statsverkets checkräkning och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 4136 Återbetalning av övriga näringslån.
Medel som tillfaller staten på grund av återkrav av lokaliserings- och utvecklingsbidrag samt regionalt utvecklingsbidrag enligt förordningen (2000:279) om regionalt utvecklingsbidrag, småföretagsstöd enligt förordningen (2000:282) om småföretagsstöd, avskrivningslån eller landsbygdsbidrag enligt förordningen (2000:283) om landsbygdsstöd eller investeringsbidrag enligt förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service eller motsvarande bestämmelser i äldre förordningar, skall tillföras statsverkets checkräkning och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.
Lokaliseringsbidrag, utvecklingsbidrag, regionalt utvecklingsbidrag, landsbygdsbidrag, avskrivningslån eller investeringsbidrag som återvinns i samband med bidragsmottagarens konkurs skall redovisas mot anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder.
Registrering av beslut m.m. i Verkets för näringslivsutveckling datasystem STINS/NYPS, avseende ändamålen 1-9 under anslagsposterna 1-21 och 22 (delposterna 22:2-22:12) samt ändamålen 1, 3 och 5 under anslagspost 22 (delpost 22:1), skall ske senast tre veckor efter fattat beslut av Verket för näringslivsutveckling, länsstyrelserna, självstyrelseorganen och samverkansorganen.
Äldre anslag som disponeras år 2005
Ingående reservationer och anslagssparande som disponeras av regeringen.
Budgetåret 2001
33:9 Utgifter för lokalisering av statliga arbetstillfällen till vissa kommuner
Villkor
Anslaget skall, i enlighet med regeringens skrivelse 1999/2000:33, användas till att finansiera utgifter för lokalisering av statliga arbetstillfällen till kommuner med särskilda omställningsproblem främst på grund av strukturomvandlingar inom Försvarsmakten. Huvudprincipen är att utgifter för lokalisering av statlig verksamhet skall rymmas inom de utgiftsområden som respektive verksamhet tillhör. Detta anslag skall användas till delfinansiering av sådana utgifter.
Eventuellt positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande) får inte disponeras av myndigheten utan särskilt beslut av regeringen.
Budgetåret 2002
33:7 Särskilda regionala utvecklingsprogram
Villkor
Anslaget skall användas till utgifter för tidsbegränsade program och engångsinsatser för att främja det lokala näringslivets utveckling genom ökad IT-användning, kluster, turism, entreprenörsutbildning och kommunala lärcentra samt för att främja kommersiell service.
Eventuellt positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande) får inte disponeras av myndigheten utan särskilt beslut av regeringen.
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
2.3 | Avgifter och bidrag |
2.4 | Övriga intäkter |
Ulrica Messing |
Karin Sundström |