|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Statistiska centralbyrån |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Statistiska centralbyrån och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Effektiv statsförvaltning | Statistik | Statistikproduktion |
Samordning av den officiella statistiken |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Att skapa en effektiv statsförvaltning som i sin helhet kännetecknas av hög produktivitet, god kvalitet och bra service till nytta för beslutsfattare, medborgare och näringsliv.
Lättillgänglig statistik av god kvalitet anpassad till samhällskraven.
Rapport utarbetad av Rådet för den officiella statistiken inkluderande samordning av den officiella statistiken samt uppgifter om tillgänglighet, könsuppdelning m.m. enligt 13 och 14 §§ förordningen (2001:100) om den officiella statistiken. Med hänvisning till SCB:s tidigare kartläggning av jämställdhetsstatistikens omfattning skall kvarvarande brister i efterlevnaden av 14 § motiveras (rapporten för 2005).
Målet för den anslagsfinansierade verksamheten är att producera officiell statistik enligt förordningen om den officiella statistiken. Kostnaderna för uppgiftslämnarna skall minska. Det skall särskilt beaktas vid statistikutvecklingen inom EU. Lämnade uppgifter skall skyddas. Statistikens kvalitet skall fortsatt vara god. Produktiviteten skall öka med i genomsnitt minst 3 % per år. Samordningen av statistikproduktionen inom SCB skall förbättras.
Det är en prioriterad uppgift att förbättra den ekonomiska statistiken, särskilt nationalräkenskaperna.
Svenskt deltagande i internationellt statistiksamarbete skall stärka de internationella statistiksystemen för att öka den internationella jämförbarheten.
Målet för den avgiftsfinansierade verksamheten är att öka möjligheterna att utnyttja det statistiska materialet och den statistiska kompetensen för användarnas behov. Uppdrag rörande officiell statistik skall prioriteras före annan avgiftsfinansierad verksamhet.
SCB skall redovisa
- inkomster, utgifter och prestationer,
- produktivitetsutvecklingen,
- bidrag från EU,
- uppgiftslämnarnas kostnader,
- allmänhetens förtroende för SCB,
- intäkter, kostnader och prestationer i den avgiftsfinansierade verksamheten återrapporterat enligt den indelning som återges under avsnitt 2.3 Avgifter och bidrag,
- större insatser för extern marknadsföring och produktutveckling i den avgiftsfinansierade verksamheten,
- kundnöjdheten i den avgiftsfinansierade verksamheten,
- genomförda och pågående viktiga förändringar i EU-arbetet på statistikens område (i anslutning till årsredovisningen),
- väsentliga förändringar i förhållande till arbetsplanen och åtgärdsplanen för förbättring av den ekonomiska statistiken,
- åtgärder för att förbättra samordningen av statistikproduktionen inom SCB,
- hur man säkerställer att FoU- och innovationsstatistiken utvecklas så att den fångar upp nya insikter om viktiga faktorer och samband kring FoU och innovation i Sverige och internationellt samt hur samråd sker med användare och berörda myndigheter kring detta.
Samordning av den officiella statistiken skall stärka det svenska statistiska systemet och öka användbarheten av den officiella statistiken.
SCB skall redovisa inkomster, utgifter och prestationer.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
SCB skall redovisa utgiftsprognoser för 2005-2008 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten.
20 januari
3 mars
3 maj
2 augusti
31 oktober
1.3 | Organisationsstyrning |
Mål
SCB skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapportering
SCB skall redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen i förhållande till verksamhetens mål och resultat. Av redovisningen skall framgå
- i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts,
- vilka åtgärder som har vidtagits, och
- vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning 2006 och 2007-2008.
Inom ramen för detta skall myndighetens insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen framgå. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens, om så är lämpligt.
Övrigt
SCB skall samråda med viktiga användare innan väsentliga förändringar av statistikens innehåll och omfattning genomförs.
SCB skall bistå regeringen och medverka i EU-arbetet på statistikens område. Minskade kostnader för uppgiftslämnarna och givna ekonomiska ramar skall särskilt beaktas i detta sammanhang.
1.4 | Uppdrag |
SCB skall senast den 31 januari 2005 redovisa en arbetsplan för den anslagsfinansierade verksamheten under 2005. Arbetsplanen skall innehålla planerad produktion och planerade större förändringar i statistiken under året. Aktuella delar av åtgärdsplanen för förbättring av den ekonomiska statistiken skall ingå i arbetsplanen.
SCB skall, i syfte att förbättra beräkningarna av statlig konsumtion i nationalräkenskaperna, utreda och klarlägga problemen med de stora revideringarna i det statistiska underlaget, särskilt beträffande inköp av försvarsmateriel. Arbetet skall bedrivas i samråd med Ekonomistyrningsverket, Försvarsmakten och Regeringskansliet (Finansdepartementet och Försvarsdepartementet).
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
1:5 | Statistiska centralbyrån (Ramanslag) | |
Disponeras av Statistiska centralbyrån | 434 308 tkr | |
1:5 ap.1 | Statistiska centralbyrån (Ram) | 434 308 tkr |
Disponeras av regeringen | 2 625 tkr | |
1:5 ap.2 | SCB - Regeringens disposition (Ram) | 2 625 tkr |
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
1:6 | Folk- och bostadsstatistik (Ramanslag) | |
Disponeras av Statistiska centralbyrån | 0 tkr | |
1:6 ap.3 | Hushålls- och bostadsstatistik (Ram) | 0 tkr |
Disponeras av Lantmäteriverket | 0 tkr | |
1:6 ap.1 | Lägenhetsregister (Ram) | 0 tkr |
Disponeras av Skatteverket | 0 tkr | |
1:6 ap.2 | Folkbokföring på lägenhet (Ram) | 0 tkr |
Disponeras av regeringen | 0 tkr | |
1:6 ap.5 | FOB - Regeringens disposition (Ram) | 0 tkr |
Disponeras av Regeringskansliet | 0 tkr | |
1:6 ap.4 | Till Regeringskansliets disposition (Ram) | 0 tkr |
Av totalt tillgängliga medel får Lantmäteriverket använda högst 13 300 tkr under 2005.
Av totalt tillgängliga medel får Skatteverket använda högst 2 200 tkr under 2005.
Av totalt tillgängliga medel får SCB använda högst 500 tkr under 2005.
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
1:5 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
1:5 ap.2 | 0 | Allt | 2 625 |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
1:6 ap.3 (2003) | 0 | Allt | 0 |
1:6 ap.1 (2003) | 0 | Allt | 0 |
1:6 ap.2 (2003) | 0 | Allt | 0 |
1:6 ap.5 (2003) | 0 | Allt | 0 |
1:6 ap.4 (2003) | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
1:5 ap.1 | 1:5 ap.2 | 100 % |
1:6 ap.4 (2003) | 1:6 ap.1 (2003) | 13 300 tkr |
1:6 ap.4 (2003) | 1:6 ap.2 (2003) | 2 200 tkr |
1:6 ap.4 (2003) | 1:6 ap.3 (2003) | 500 tkr |
1:6 ap.4 (2003) | 1:6 ap.5 (2003) | 195 850 tkr |
1:6 ap.101 (2003) | 1:6 ap.5 (2003) | 100 % |
1:6 ap.103 (2003) | 1:6 ap.5 (2003) | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
Anslag/anslagspost | År | Anslagstyp |
1:6 ap.101 | 2003 | Ram |
1:6 ap.103 | 2003 | Ram |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 65 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 51 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 434 808 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Statistiska centralbyrån 1:5 ap.1.
- -500 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-07-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Statistiska centralbyrån 1:5 ap.1.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Officiell statistik | 0 | 0 | 159 000 | 159 000 | 0 | 0 |
Övriga uppdrag | 5 800 | 4 000 | 236 000 | 236 000 | 0 | 9 800 |
Tjänsteexport | 3 700 | -100 | 65 000 | 65 000 | 0 | 3 600 |
Summa | 9 500 | 3 900 | 460 000 | 460 000 | 0 | 13 400 |
Inkomsterna disponeras av SCB. Avgifternas storlek bestäms av SCB, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
SCB får ta emot bidrag från såväl statliga som icke statliga finansiärer för sin uppdragsverksamhet. Bidragsinkomsterna disponeras av myndigheten.
2.4 | Övriga intäkter |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Sven-Erik Österberg |
Katarina Liljemon Nee |