|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Finansinspektionen |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Finansinspektionen och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Finansiella system och tillsyn | Finansiell tillsyn och normgivning | Tillsyn |
Regelgivning | ||
Tillstånd och anmälningar | ||
Statistik |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Målet för politikområdet är att det finansiella systemet skall vara effektivt och tillgodose såväl samhällets krav på stabilitet som konsumenternas intresse av ett gott skydd, att tillsynen skall bedrivas effektivt, att kostnaderna för statsskulden långsiktigt minimeras samtidigt som risken beaktas, samt att statens finansförvaltning bedrivs effektivt.
att bidra till ett stabilt och väl fungerande finansiellt system, och
att bidra till konsumentskyddet inom det finansiella systemet.
De åtgärder som vidtas i syfte att uppnå de övergripande målen skall vägas mot eventuella negativa effekter på det finansiella systemets effektivitet.
Finansinspektionen skall lämna en samlad bedömning av om myndigheten uppfyllt målen för verksamhetsområdet. Redovisningen skall innehålla en beskrivning av hur verksamheten bidrar till detta bl.a. genom att redogöra för hur eventuell riskuppbyggnad och instabilitet identifierats i de finansiella företagen.
Finansinspektionen skall i en särskild rapport senast den 15 oktober 2005 redovisa väsentliga utvecklingstendenser och iakttagelser som framkommit samt en samlad bedömning av stabilitetsläget i det finansiella systemet. Den framåtblickande analysen av stabilitetshot och risker i det finansiella systemet skall prioriteras.
Tillsynen skall medföra
1. att finansiella företag har en väl fungerande intern kontroll och en sund balans mellan kapital och risker,
2. att det ges möjlighet att utifrån riskkategorier bedöma samlad finansiell ställning, risktagande och riskhanteringsförmåga inom företagen,
3. att intressekonflikter och förtroendeproblem motverkas inom den finansiella sektorn,
4. att värdepappersmarknaderna är välordnade,
5. att oegentligheter vid handeln med finansiella instrument utreds,
6. att det finansiella systemet inte används i brottsliga syften.
Finansinspektionen skall:
1. Redovisa en samlad bedömning av effekterna av den finansiella tillsynen och av företagens förmåga att identifiera och hantera väsentliga risker, samt lämna en bedömning av hur regelefterlevnaden utvecklats.
2. Redovisa antalet påbörjade och avslutade tillsynsärenden, samt nedlagd arbetstid på dessa, fördelade på riskkategori och i förhållande till tidigare år. Redovisa hur tillsynen av de prioriterade företagen genomförts och hur bedömningarna kvalitetssäkrats.
3. Redovisa hur intressekonflikter och förtroendeproblem inom den finansiella sektorn motverkats.
4. Redovisa genomförda insatser i tillsynen av värdepappersmarknaden och hur insatserna inom gruppen prioriterats.
5. Redovisa beslutade avgifter enligt 20 § enligt lagen (2000:1087) om anmälningsskyldighet för vissa innehav av finansiella instrument samt samverkan med Ekobrottsmyndigheten.
6. Redovisa insatser som gjorts för att förhindra att det finansiella systemet används i brottsliga syften med avseende på regelefterlevnad, tillsynsmetoder och samverkansformer.
Bidra till stabilitet och genomlysning av de enskilda finansiella företagen, ett gott konsumentskydd samt förenklade regler.
Finansinspektionen skall presentera en analys av hur regelgivningen bidragit till stabiliteten i och genomlysningen av de finansiella företagen samt ett gott konsumentskydd. Redovisning lämnas av eventuella effekter av regelgivningen för effektiviteten i det finansiella systemet. En redogörelse lämnas för hur arbetet med att införa nya regler bedrivits, hur reglerna förenklats samt uppgifter om nya, ändrade föreskrifter och allmänna råd.
Handläggningen av tillstånds- och anmälningsärenden skall hålla hög kvalitet, vara snabb och kostnadseffektiv.
Finansinspektionen skall redovisa hur och i vilken utsträckning hög kvalitet, snabbhet och kostnadseffektivitet förbättrats. Redovisningen skall ange hur myndighetens hemsida utvecklats för att nå målen. Vidare redovisas uppgifter om genomsnittliga handläggningstider för olika tillstånds- och anmälningsärenden samt totala antalet nedlagda arbetstimmar för sådana ärenden. Jämförelse skall göras med motsvarande uppgifter åren 2002, 2003 och 2004.
Ansvaret för finansmarknadsstatistiken skall bedrivas ändamålsenligt och effektivt.
Finansinspektionen skall redovisa hur uppgiften att ansvara och utveckla den officiella statistiken inom finansmarknadsområdet har fullföljts.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Verksamhetsgren Ekonomisk säkerhet under Politikområde Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar
Mål
Målet för verksamheten inom samverkansområdet Ekonomisk säkerhet är att minimera störningar och tillgodose samhällets grundläggande behov av ekonomisk säkerhet vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
Återrapportering
Finansinspektionen skall redovisa en analys av genomförda prestationers effekt på beredskapen och hur insatserna bidragit till att uppfylla målen. Väsentliga avvikelser från inriktning och planerad verksamhet skall redovisas. Finansinspektionen skall också redovisa de förhållanden eller gränssättande faktorer inom myndighetens ansvarsområde som allvarligt utgör en begränsning av samhällets förmåga vid svåra påfrestningar på samhället i fred. Insatser som genomförs inom ramen för myndighetens andra politikområden och som utgör ett väsentligt bidrag till detta politikområdes måluppfyllnad skall redovisas.
1. Redovisa den samlade insatsen av total arbetstid, andel av total arbetstid och ekonomiska resurser för internationellt arbete inom inspektionen. För respektive verksamhetsgren lämnas särskild redovisning av den tid och de kostnader som lagts ner på internationell verksamhet. Antalet internationella arbetsgrupper som inspektionen deltagit i redovisas också.
2. Redovisa hur analysverksamheten utvecklats inom de olika verksamhetsgrenarna.
3. Redovisa avgiftsuttaget enligt förordningen (2002:1042) om årliga avgifter för finansiering av Finansinspektionens verksamhet fördelat på de olika företagsgrupperna, övriga företag och myndigheter avseende senaste treårsperioden.
4. Redovisa avgiftsuttaget enligt förordningen (2001:911) om avgifter för prövning av ärenden hos Finansinspektionen. Redovisningen skall innehålla en analys av kostnadstäckningsgraden.
5. Redovisa hur företagen under Finansinspektionens tillsyn uppfattar inspektionens verksamhet. Resultatet skall jämföras med tidigare redovisningar av samma slag.
6. Finansinspektionen skall redovisa utgiftsprognoser i Hermes och till Finansdepartementet för åren 2005 till och med 2008 för ramanslaget och övriga avgiftsintäkter som disponeras. Prognosen skall kommenteras i förhållande till tidigare prognostillfälle, i förhållande till budgeten samt till utfallet för 2004. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Utgiftsprognoser lämnas: den 20 januari, den 8 mars, den 3 maj, den 4 augusti samt den 31 oktober 2005.
1.3 | Organisationsstyrning |
Mål
1. Effektivitet, kvalitetssäkring och metodutveckling skall prioriteras.
2. Tillgänglighet och service både för företag och medborgare skall förbättras med hjälp av informationstekniken.
3. Verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapportering
Finansinspektionen skall:
1. Redovisa genomförda insatser och effekterna av att förbättra effektivitet, utveckla metoderna och säkra kvaliteten inom de olika verksamhetsgrenarna. Redogöra för hur kategoriseringen i tillsynsklasser utvecklats.
2. Redogöra för genomförda insatser för att med stöd av informationstekniken förbättra tillgänglighet och service, bl.a. hur registrering, tillstånd och tillsyn effektiviseras och utvecklats med IT-stöd.
3. Redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen i förhållande till verksamhetens mål och resultat. Av redovisningen skall framgå
- i vilken omfattning målen för kompetensförsörjningen har uppnåtts,
- vilka åtgärder som har vidtagits och
- vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2006, 2007 respektive 2008.
Inom ramen för detta skall myndighetens insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen framgå. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens, om så är lämpligt.
1.4 | Uppdrag |
1. Finansinspektionen skall redovisa förslag till justeringar av bestämmelserna om avgifter för prövning av ärenden hos Finansinspektionen och bestämmelserna om årliga avgifter för finansiering av Finansinspektionens verksamhet med anledning av ny och planerad lagstiftning. Redovisning lämnas dels den 18 februari 2005 och dels den 15 april 2005.
2.Finansinspektionen skall redovisa hur de medel som tilldelas under budgetåret 2005 avses att disponeras och vilka eventuella effektiviseringar och prioriteringar som har genomförts. Redovisning lämnas senast den 20 maj 2005.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
2:1 | Finansinspektionen (Ramanslag) | |
Disponeras av Finansinspektionen | 177 331 tkr | |
2:1 ap.1 | Finansinspektionen (Ram) | 177 331 tkr |
Disponeras av regeringen | 1 070 tkr | |
2:1 ap.2 | Finansinsp - Regeringens disposition (Ram) | 1 070 tkr |
Eventuellt positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande) får ej disponeras av Finansinspektionen utan särskilt beslut av regeringen.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/ap/dp | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
2:1 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
2:1 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap/dp1 | Omfördelning till anslag/ap/dp2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
2:1 | 2:1 ap.1 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 30 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 25 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 177 331 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Finansinspektionen 2:1 ap.1.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Ansökningsavgifter | ||||||
Ansökningsavgifter (SFS 2001:911) | 0 | -2 300 | 22 200 | 21 300 | 900 | -1 400 |
Administrativ service | ||||||
Avgifter enl. 4 § avgiftsförordnigen (SFS 1992:191) | 0 | 0 | 5 000 | 5 000 | 0 | 0 |
Avgifter enl. 15 § avgiftsförordningen (SFS 1992:191) | 0 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 5 050 | 5 050 | 0 | 0 |
Ansökningsavgifterna för tillstånd och anmälningar disponeras av Finansinspektionen och särredovisas vid sidan av statsbudgeten
Verksamhet | Inkomst- titel | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Offenligrättslig verksamhet | |||||||
Avgifter (SFS2002:1042) | 2548 | 0 | 0 | 177 331 | 177 331 | 0 | 0 |
Avgifter (SFS 2000:1087) | 2711 | 0 | 0 | 3 000 | 0 | 3 000 | 3 000 |
Summa | 0 | 0 | 180 331 | 177 331 | 3 000 | 3 000 | |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Avgifter (SFS 2004:297) | 2712 | 0 | 0 | 2 000 | 0 | 2 000 | 2 000 |
Verksamheten med tillstånd och anmälningar hos Finansinspektionen skall över tiden finansieras fullt ut med de avgifter som tas ut för ändamålet. Avgifter tas ut med stöd av bestämmelserna i förordningen (2001:911) om avgifter för prövning av ärenden hos Finansinspektionen.
De intäkter som Finansinspektionen disponerar redovisas skilt från statsbudgeten.
2.4 | Övriga intäkter |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 6 300 tkr |
Medel från verksamhetgren Ekonomisk säkerhet inom politikområde Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar.
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Krigsförsäkringsnämnden undantas från förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.
Sven-Erik Österberg |
Liso Norrman |