|
Regleringsbrev för budgetåret 2004 avseende Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen |
Riksdagen har beslutat om Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringens (IAF) verksamhet för budgetåret 2004 (prop. 2003/04:01, utg.omr. 13, bet. 2003/04 AU1, rskr. 2003/04:70, prop. 2003/04:100, utg.omr. 13, bet. 2003/04:FiU21, rskr. 2003/04:274).
Regeringen beslutar med ändring av beslut den 11 december 2003, 1 april 2004 och den 29 april 2004 att följande skall gälla för Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen och nedan angivna anslag.
1 | Verksamhet |
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Arbetsmarknadspolitik | Verksamhetstillsyn, kontroll och uppföljning | Tillsyn och kontroll av arbetslöshetsförsäkringen |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Målet är att arbetsmarknadspolitiken skall bidra till en väl fungerande arbetsmarknad
Målet är att tillsynen och kontrollen av de arbetsmarknadspolitiska regelverket skall förbättras
Målet är att IAF skall bidra till att arbetslöshetskassorna och arbetsförmedlingarna fullgör sina uppgifter i arbetslöshetsförsäkringen på ett korrekt och likformigt sätt över hela landet samt bidra till att säkerställa arbetslöshetsförsäkringens roll som omställningsförsäkring
- Inspektionen skall kvartalsvis redovisa:
a. genomsnittlig tid för arbetslöshetsersättning,
b. antalet utförsäkrade,
c. antalet meddelanden från arbetsförmedlingen om ifrågasatt rätt till arbetslöshetsersättning och hur många av dessa meddelanden som leder till beslut från arbetslöshetskassan om nedsättning eller andra sanktioner.
- Inspektionen skall i årsredovisningen redovisa omfattningen av handläggningen av ärenden enligt EG-förordning 1408/71 och tillämpningsförordningen 574/72 vid flyttningar och arbetssökande mellan EU/EES-staterna. Redovisningen skall också avse handläggningen av ärenden inom ramen för ett särskilt avtal om fri rörlighet med Schweiz och andra länder med vilka Sverige har bilaterala konventioner om social trygghet vid arbetslöshet.
- Inspektionen skall i årsredovisningen redovisa verksamhetskontroll och verksamhetsanalys avseende arbetslöshetskassorna under andra halvåret 2003 samt år 2004. Redovisningen skall avse inriktning och omfattning av granskningen av enskilda ersättningsärenden. Redovisningen skall också avse granskningen av arbetslöshetskassornas administrativa rutiner samt inspektionens registrering och godkännanden avseende arbetslöshetskassorna.
- Inspektionen skall den 1 juni och den 1 november 2004 samt i en samlad redovisning den 1 februari 2005 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) och Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS) påtala slutsatser från granskningen av Arbetsmarknadsverkets handläggning av ärenden som gäller arbetslöshetsförsäkring samt utbetalningen av statsbidrag till arbetslöshetskassorna.
- Inspektionen skall i årsredovisningen redovisa arbetet med ärenden i domstol.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
a. Inspektionen skall månadsvis återrapportera utgifter och inkomster vad avser;
- utbetalda belopp per anslag och anslagspost under de anslag som disponeras av IAF,
- inkomsterna på inkomsttiteln 2525 Finansieringsavgift från arbetslöshetskassor,
- inkomsterna på inkomsttiteln 2526 Utjämningsavgift från arbetslöshetskassor.
b. Inspektionen skall senast den 20 januari, den 8 mars, den 5 maj, den 9 augusti samt den 1 november 2004 redovisa en månadsvis fördelad prognos för hur mycket som beräknas utbetalas under 2004 per anslag och anslagspost under anslag som disponeras av inspektionen.
c. Inspektionen skall den 1 augusti och 1 december 2004 redovisa hur myndighetens verksamhet fortskrider och utvecklas.
Strukturen för återrapporteringen
- Utgiftsprognoserna skall även lämnas i elektronisk form.
1.3 | Organisationsstyrning |
Inspektionen skall redovisa myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2004 samt i vilken omfattning dessa har uppnåtts, vilka åtgärder som har vidtagits och vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2005 respektive 2006-2007. Redovisningen av mål skall i första hand fokusera på personalens åldersstruktur, könsfördelning, rörlighet samt myndighetens arbete för att främja etnisk och kulturell mångfald. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt. Målen för kompetensförsörjningen skall ha en klar koppling till myndighetens mål för verksamheten, nuvarande kompetensförsörjning och bedömning av arbetsmarknadsläget. Målen skall vara konkreta och uppföljningsbara.
1.4 | Uppdrag |
1. Inspektionen skall den 1 april och den 1 november 2004 redovisa analyser och slutsatser rörande kostnadsutvecklingen för anslaget 22:8 Bidrag till administration av grundbeloppet. Inspektionen skall också redovisa de eventuella rekommendationer man gjort till Arbetslöshetskassan ALFA.
2. Inspektionen skall senast den 1 juni 2004 till Regeringskansliet(Näringsdepartementet) redovisa hur den kommer att lägga upp arbetet med att granska Arbetsmarknadsverkets handläggning av ärenden som gäller återkallande av anvisningar till arbetsmarknadspolitiska program. Inspektionen skall vidare senast den 1 november 2004 redovisa en översikt över omfattningen och orsaker till återkallande av anvisningar till arbetsmarknadspolitiska program.
3. AMS har enligt uppdrag i regleringsbrevet för 2002 i en rapport daterad den 27 januari 2003 redovisat dels då pågående arbete för att åstadkomma det utökade informationsutbyte mellan arbetslöshetskassorna, CSN och försäkringskassorna som riksdagen beslutade om i november 2001, dels hur effekterna av det utökade informationsutbytet avsågs mätas.
Inspektionen skall senast den 1 november 2004 till regeringen redovisa:
- vilka åtgärder arbetslöshetskassorna vidtagit för att åstadkomma det av statsmakterna önskade utökade informationsutbytet,
- vad som gjorts för att mäta effekterna och vilka resultat som erhållits samt
-vilka eventuella ytterligare effektmätningar som planeras.
4. Inspektionen skall senast den 15 juni 2004 göra en översyn av regelverket för begreppet lämpligt arbete för att betona arbetslöshetsförsäkringens roll som omställningsförsäkring. Översynen skall syfta till att tillämpningen kan bli striktare och mer enhetlig. Översynen skall inriktas på att precisera vilka hänsyn till sökandens personliga förhållanden som skall ligga till grund för bedömningen av lämpligt arbete med hänsyn tagen till de krav på yrkesmässig och geografisk rörlighet som ställs upp i regelverket.
5. Inspektionen skall senast den 9 augusti 2004 göra en uppföljning av tillämpningen av regelverket för lämpligt arbete med utgångspunkt från översynen och de åtgärder AMS tar fram för att minska skillnaderna mellan olika länsarbetsnämnder och arbetsförmedlingskontor.
2 | Finansiering |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
22:8 | Bidrag till administration av grundbeloppet (Ramanslag) |
Disponeras av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen | 65 459 tkr | |
22:8 ap.3 | Bidrag till utbetalning av grundbeloppet (Ram) | 65 459 tkr |
1. Anslagsbeloppet får användas till bidrag för nödvändiga administrationskostnader som Arbetslöshetskassan ALFA har för administrationen av grundbeloppet för icke anslutna enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring.
2. Inspektionen skall efter rekvisition månadsvis förskottera Arbetslöshetskassan ALFA för de nödvändiga utgifter som inspektionen beräknar att kassan skall ha för administrationen av grundbeloppet för icke anslutna.
3. Inspektionen skall föreskriva hur rekvirerade medel som ej utnyttjats av Arbetslöshetskassan ALFA skall återbetalas.
22:12 | Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (Ramanslag) |
Disponeras av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen | 50 943 tkr |
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen disponerar anslagssparandet från 2003.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2004 |
2.1.3 | Finansiella villkor |
Anslag/ap/dp | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2004 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
22:8 ap.3 | 1 783 | 3 % | 0 |
22:12 | 0 | Allt | 0 |
Omfördelning från anslag/ap/dp1 | Omfördelning till anslag/ap/dp2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
22:8 ap.1 | 22:8 ap.3 | 100 % |
2.1.4 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | |
Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen | 10 000 | 10 000 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 50 943 tkr enligt nedanstående tabell avseende anslaget Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen 22:12
Utbetalningsdatum | |
2004-01-02 | 7 000 |
2004-02-25 | 4 003 |
2004-03-25 | 3 994 |
2004-04-25 | 3 994 |
2004-05-25 | 3 994 |
2004-06-25 | 3 994 |
2004-07-25 | 3 994 |
2004-08-25 | 3 994 |
2004-09-25 | 3 994 |
2004-10-25 | 3 994 |
2004-11-25 | 3 994 |
2004-12-25 | 3 994 |
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Inkomst- titel | Över- / underskott tom 2002 | Över- / underskott 2003 | Intäkter 2004 | Kostnader 2004 | Över- / underskott 2004 | Ack över- / underskott, utgående 2004 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Finansieringsavgift från arbetslöshetskassor | 2525 | 0 | 0 | 3 124 696 | 0 | 3 124 696 | 3 124 696 |
Utjämningsavgift från arbetslöshetskassor | 2526 | 0 | 0 | 77 303 | 0 | 77 303 | 77 303 |
Summa | 0 | 0 | 3 201 999 | 0 | 3 201 999 | 3 201 999 |
1. Finansieringsavgiften från arbetslöshetskassorna skall redovisas mot inkomsttitel 2525 Finansieringsavgift från arbetslöshetskassor.
1. Utjämningsavgiften från arbetslöshetskassorna skall redovisas mot inkomsttitel 2526 Utjämningsavgift från arbetslöshetskassor.
2.4 | Övriga intäkter |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Inspektionen undantas från kravet att lämna delårsrapport enligt 8 kap. 1 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.
Övriga villkor
Återbetalningar från Schweiz avseende avgifter enligt tilläggsprotokoll till bilaga II 1.3 till avtalen om fri rörlighet för personer mellan Europeiska gemenskapen och dess medlemsstater och Schweiz, redovisas mot inkomsttitel 2525 Finansieringsavgift från arbetslöshetskassor, undertitel 02 Bidrag från Schweiz.
Hans Karlsson |
Johannes Sjögren |