Verksamhetsgrenar
Banverkets verksamhet indelas i följande verksamhetsgrenar
- sektorsuppgifter
- banhållning
- produktion
Återrapportering: Kostnader för och intäkter från Banverkets verksamhet skall redovisas per verksamhetsgren. För varje verksamhetsgren skall administrationskostnader redovisas. Banverket skall därutöver redovisa väsentliga prestationer som utförts under året samt kostnaderna och kvaliteten på dessa. Kostnader per verksamhetsgren skall anges. Redovisning av administrationskostnader kan baseras på relevanta nyckeltal.
Mål och återrapportering för verksamhetsgrenar
Nedan anges mål för och krav på återrapportering för Banverkets verksamhetsgrenar Sektorsuppgifter och Banhållning. Mål och återrapporteringskrav är ordnade efter de verksamhetsområdesmål som de i huvudsak är kopplade till. Mål för verksamhetsgrenen Produktion återfinns i avsnittet 1.3.
Tillgängligt transportsystem
1. Målet är att tillgängligheten för medborgarna och näringslivet successivt skall förbättras mellan regioner och omvärlden.
Återrapportering: Persontransportarbetet och godstransportarbetet på järnväg skall redovisas liksom järnvägstransportsystemets andel av det totala transportarbetet. Restid och reskostnadsutveckling för representativa typresor mellan regioner och omvärlden.
2. Målet är att Banverket skall verka för att förutsättningarna för utnyttjandet av statens spåranläggningar förbättras.
Återrapportering: Uppgifter om antal spårkilometer, tillåtna axellaster, lastprofilstyp, andel dubbelspår, antal mötesstationer, fjärr- och radioblockering, antal tåg, kapacitetsutnyttjande och kapacitetsbegränsningar skall anges.
3. Målet är att andelen funktionshindrade och andra grupper med särskilda behov som kan utnyttja järnvägstransportsystemet skall öka. Senast år 2010 bör kollektivtrafiken kunna användas av de flesta funktionshindrade.
4. Målet är att andelen barn som på egen hand kan utnyttja järnvägstransportsystemet fortlöpande skall öka.
Återrapportering: Andelen funktionshindrade respektive andelen andra grupper med särskilda behov som kan utnyttja järnvägstransportsystemet skall redovisas. Andelen barn som på egen hand kan nyttja järnvägstransportsystemet skall redovisas. Åtgärder som vidtagits inom järnvägstransportsystemet i syfte att öka tillgängligheten för dessa grupper skall redovisas.
Hög transportkvalitet
1. Målet är att kvaliteten i järnvägstransportsystemet skall förbättras och att tågförseningar på järnvägsnätet skall minska.
Återrapportering: Antal och timmar tågförseningar för person- respektive godstrafik skall redovisas. Antalet tågförseningar fördelade på orsak skall redovisas. Antalet inställda tåg skall redovisas.
2. Målet är att antalet störningstillfällen för godstrafik på de mest drabbade järnvägssträckorna skall minst halveras till år 2007 jämfört med år 1998.
Återrapportering: Antalet tågförseningstimmar för godstrafiken respektive antalet försenade tåg, som är relaterade till störningar i infrastrukturen skall redovisas.
3. Målet är att till år 2007 skall högsta tillåtna axellast ökas från 22,5 ton till 25 ton på järnvägssträckor med omfattande inrikes systemtransporter.
Återrapportering: Tillåtna axellaster för dessa järnvägssträckor skall redovisas.
4. Målet är att effektiviteten avseende underhållet av det statliga järnvägsnätet skall öka. Banans tillstånd skall motiveras av aktuell trafik.
Återrapportering: Antalet tågstörningar, K-tal, nedsättning av gällande standard, underhållskostnad per spårkilometer och trafikvolym skall redovisas.
Säker trafik
1. Målet är att antalet dödade och skadade inom järnvägstransportsystemet skall minska. Särskilt bör åtgärder som syftar till barns säkerhet prioriteras.
Återrapportering: Antalet olyckor med järnvägsfordon, mätt som ett femårigt rullande medelvärde, antalet olyckor med farligt gods och antalet dödade och svårt skadade inom järnvägstransportsystemet skall redovisas. Antalet plankorsningsolyckor skall redovisas. Olyckor med barn inblandade skall särredovisas. Åtgärder som vidtagits och som särskilt syftar till att minska olyckor med barn inblandade bör redovisas.
God miljö
1. Målet är att energianvändningen per utfört transportarbete på statens spåranläggningar skall minska.
Återrapportering: Energianvändningen (kWh) relaterad till transportarbetet redovisas. Energiförbrukningen per användningsområde och elförbrukningen per energikälla skall redovisas.
2. Målet är att negativ miljöpåverkan av banhållning skall minska jämfört med påverkan år 2002.
Återrapportering: Allvarliga konfliktpunkter mellan vattentäkter och järnvägar samt antalet åtgärdade konfliktpunkter skall redovisas. Antalet bostadslägenheter vilka exponeras för vibrationsnivåer på över 2,5 mm/s (mätt som ett frekvensvägt RMS-värde) samt antalet bostadslägenheter där åtgärder vidtagits för att minska vibrationerna skall redovisas.
3. Målet är att vidta åtgärder så att det år 2004 inte skall finnas några bostadslägenheter som utsätts för buller, orsakat av järnvägstrafik, överstigande 55 dBA (mätt som maxvärde i sovrum nattetid) vid fler än fem tillfällen per natt.
Återrapportering: Antalet bostadslägenheter respektive antalet personer som exponeras för buller, från järnvägstrafik, som överstiger 55 dBA vid fler än fem tillfällen per natt skall redovisas. Antalet bostadslägenheter där åtgärder vidtagits för att minska bullret skall redovisas.
4. Målet är att Banverket skall ha en effektiv användning av naturresurser och att föroreningen av naturen från miljöfarliga ämnen i infrastrukturen skall minska.
Återrapportering: Användningen av miljöfarliga material, icke förnyelsebara material och naturgrus skall redovisas. Åtgärder för hantering och utfasning av bly, kvicksilver, kadmium, CFC/HCFC (freoner), PCB och bromerade flamskyddsmedel skall redovisas. Inventering och riskbedömning av förorenad mark skall redovisas. Allvarliga konfliktpunkter mellan vattentäkter och järnvägar samt antalet åtgärdade konfliktpunkter skall redovisas.
5. Målet är att nya järnvägstransportanläggningar skall lokaliseras så att de fungerar i samklang med sin omgivning och utformas med hänsyn till omgivande natur- och kulturvärden.
Återrapportering för målen 4-5: Antal kilometer ny järnväg som kan bli aktuell inom Natura 2000-områden, områden av riksintresse för natur-, kultur- eller rörligt friluftsliv samt viktigare åtgärder för att minska järnvägars barriärs-, intrångs- och fragmenteringseffekter skall redovisas. Andelen projekt där gestaltningsprogram upprättats skall redovisas.
Återrapportering för målen 1-5: Hur Banverkets samlade miljöpåverkan förändras i förhållande till de för järnvägssektorn relevanta miljökvalitetsmålen.
En positiv regional utveckling
1. Målet är att Banverket, inom ramen för anvisade medel, skall genomföra åtgärder på statens spåranläggningar i enlighet med stomnätsplanen och länsplanen för regional transportinfrastruktur. Banverkets genomförande av länsplanerna för regional transportinfrastruktur skall ske på ett sådant sätt att en lika stor andel av respektive länsplan är genomförd när en ny plan träder i kraft.
Återrapportering: Investeringar av större regional betydelse skall redovisas.
Ett jämställt transportsystem
1. Målet är ett jämställt järnvägstransportsystem, som är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. Kvinnor och män skall ha samma möjligheter att påverka järnvägstransportsystemets tillkomst, utformning och förvaltning och deras värderingar skall tillmätas samma vikt.
Återrapportering: Analys av kvinnors och mäns utnyttjande av järnvägstransportsystemet samt deras möjligheter att påverka dess utveckling och förvaltning med avseende på bl.a. resmönster, restider, transportslag och reskostnader, tillgång till aktuell trafikinformation, antal dödade och svårt skadade, samt ökad rörlighet mellan olika regioner.
2. Målet är en jämn fördelning av makt och inflytande mellan kvinnor och män inom järnvägstransportområdet.
Återrapportering: Andelen kvinnor och män som medverkar i arbetsgrupper eller andra samarbetsfora i myndighetens externa verksamhet skall redovisas.
Övriga mål och återrapporteringskrav
I den transportpolitiska propositionen (prop. 1997/98:56), i propositionen om handlingsprogram för arkitektur, formgivning och design (prop. 1997/98:117), i propositionen om svenska miljömål (prop. 2000/01:130) och i propositionen om infrastruktur för ett långsiktigt hållbart transportsystem (prop. 2001/02:20) anges etappmål för utvecklingen av transportsystemet. Dessa mål gäller i tillämpliga delar Banverket.
- Beträffande civilt försvar och svåra påfrestningar och mål för denna verksamhet hänvisas till regeringsbeslut den 19 december 2002 Regleringsbrev för budgetåret 2003 avseende civilt försvar för samverkansområdet Transporter inom utgiftsområde 6 Totalförsvar.
- Verksamheter i bolagsform där Banverket är hel- eller delägare skall redovisas.
Målet är att Banverket skall bedriva en egenregiverksamhet med en lönsamhet som är jämförbar med branschen i övrigt.
Återrapportering: Redovisning av lönsamheten för resultatenheterna i förhållande till branschen i övrigt.
Målet är att produktiviteten skall öka inom Banverkets resultatenheter.
Återrapportering: Nyckeltal som beskriver utvecklingen av Banverkets resultatenheters produktivitet skall redovisas. Nyckeltal skall redovisas för åren 2001-2003.
Målet är att kostnaden för fjärrtågklarering och tågklarering per tågkilometer skall minska jämfört med kostnaden år 2002.
Återrapportering: Den direkta kostnaden för fjärrtågklarering och tågklarering i förhållande till trafikvolym skall redovisas som ett rullande treårsmedelvärde. Trafikvolymen mätt i tågkilometer skall också anges.
- Befintliga och nya lån fördelade på ändamål och kapitalkostnader, ansvarsförbindelser i form av borgensåtaganden eller motsvarande fördelade på ändamål skall redovisas. Även anslagsbehov för framtida åtaganden för lånefinansierade projekt eller motsvarande skall redovisas. Vidare skall ackumulerad betalningsutfästelse till SVEDAB AB för att skydda bolagets egna kapital redovisas.
- Samhällsekonomiska efterkalkyler för de banhållningsåtgärder där sådana kalkyler har använts för att motivera åtgärderna skall redovisas. Efterkalkylen skall göras enligt samma princip som den ursprungliga kalkylen. Efterkalkylerna skall innehålla uppgifter om verkliga investeringskostnader, effekter med fördelning på relevanta poster och utifrån detta en beräknad lönsamhet av de genomförda åtgärderna. Efterkalkylerna skall avse dels objekt öppnade för trafik år 2003, dels objekt öppnade för trafik år 1998. Förutom en redovisning av efterkalkyler av större investeringar (överstigande 75 miljoner kronor) skall en sammanfattning av samtliga efterkalkyler göras. Sammanfattningen skall redovisa avvikelser vad gäller lönsamhet och effekter samt analys av avvikelser.
- Forskning och utveckling uppdelat på FoU-områden och FoU-utförare samt större FoU-projekt som påbörjats eller avslutats under året skall redovisas.
- De insatser Banverket gjort för att öka det internationella transport-arbetet på järnväg skall redovisas.
- Omfattningen av resultatenheternas verksamhet skall redovisas särskilt från Banverkets verksamheter i övrigt. Resultatenheternas verksamhet skall redovisas i form av rörelsernas intäkter, kostnader och resultat med följande uppdelning
- interna uppdrag som ej är konkurrensutsatta,
- interna uppdrag som är utsatta för konkurrens och
- externa uppdrag.
- För den avgiftsbelagda verksamheten skall redovisning ske i enlighet med tabellen Verksamhet där avgiftsintäkterna disponeras, i avsnitt 2.4 Avgifter och andra inkomster. Uppgifterna skall kommenteras.
- I årsredovisningen skall genomförda investeringar under år 2003, ackumulerade investeringar, planerad total investering, genomförandegrad, betydande avvikelser från tidsplan eller förändrad standard redovisas. Redovisningen skall ske per stråk eller per län i enlighet med stomnäts- respektive länsplanen.
- Banverket skall redovisa utfall och utgiftsprognoser för åren 2003-2006 för samtliga anslag och anslagsposter som myndigheten disponerar. Prognoserna skall kommenteras med avseende på avvikelser jämfört med tilldelat anslag och föregående prognos. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Prognosen skall fördelas på månad för innevarande år så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Osäkerheter i prognosen skall redovisas. Redovisning skall ske senast
- den 22 januari 2003,
- den 10 mars 2003,
- den 7 maj 2003,
- den 11 augusti 2003 och
- den 3 november 2003.
En inventering av i vilken omfattning myndighetens verksamhet rör barn och där så behövs redovisa åtgärder för att utveckla och förbättra barnperspektivet i verksamheten.
Åtgärder som vidtagits för att vidareutveckla och följa upp det påbörjade arbetet med arkitektur, formgivning och design skall redovisas.
Uppföjning av åtgärder enligt godkänd miljökonsekvensbeskrivning skall redovisas. Uppföljningen skall avse projekt som öppnades för trafik år 1998.
Banverket skall från Inlandsbanan AB begära in resultatredovisning för år 2003 med tillhörande revisorsintyg. Resultatredovisningen skall vara upprättad enligt förordningen (2000:605) om årsredo-visning och budgetunderlag och lämnas till regeringen senast den 1 mars 2004.