|
Riksdagen har beslutat om Verket för näringslivsutvecklings verksamhet för budgetår 2004 (prop. 2003/04:1, utg.omr. 19, bet. 2003/04:NU2, rskr. 2003/04:97, prop. 2003/04:1, utg.omr. 24, bet. 2003/04:NU1, rskr. 2003/04:122). Regeringen beslutar att följande skall gälla för Verket för näringslivsutveckling och nedan angivna anslag.
NUTEK skall arbeta för: Fler företag (se målet för politikområdet Näringspolitik) Fler växande företag (se målet för politikområdet Näringspolitik) Fler starka regioner (se målet för politikområdet Regional utvecklingspolitik)
Politikområde Näringspolitik Mål Främja en hållbar ekonomisk tillväxt och en ökad sysselsättning genom fler och växande företag. Myndigheter vars verksamhet skall bidra till målet är Verket för näringslivsutveckling, Verket för innovationssystem, Institutet för tillväxtpolitiska studier, Turistdelegationen, Sveriges geologiska undersökning, Bergstaten, Patentbesvärsrätten, Patent- och registreringsverket, Konkurrensverket, Elsäkerhetsverket, Rymdstyrelsen, Revisorsnämnden och Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll. Övriga statliga aktörer är ALMI Företagspartner AB, Ingenjörsvetanskapsakademien, Sveriges Rese- och turistråd AB, AB Göta kanalbolag, Sveriges provnings- och forskningsinstitut AB, Sveriges standardiseringsråd, Stiftelsen Industrifonden, Stiftelsen Innvoationscentrum, Stiftelsen fonden för svensk-norsk industriellt samarbete, Stiftelsen Svensk Industridesign och Teknikbrostiftelserna. Verksamhetsområde Entreprenörskap, information, rådgivning och kompetensutveckling Mål Bidra till ökad kompetens och skapa goda möjligheter för företagsutveckling och företagande. Verksamhetsgren Entreprenörskap Mål 1 NUTEK skall bidra till att regeringens ambition om antal nya företag samt andel företagare under perioden 2003-2006 uppnås. Mål 2 Av kvinnorna och männen mellan 18 och 30 år skall totalt minst 75 procent kunna tänka sig att starta företag. Mål 3 Av kvinnorna och männen mellan 18 och 30 år skall totalt minst 35 procent helst vilja bli företagare. Återrapportering
Verksamhetsgren Information Mål Av de kvinnor och män som söker information hos NUTEK skall minst 90 procent anse att den är användbar, begriplig och lättillgänglig. Återrapportering
Verksamhetsgren Företagsutveckling Mål Av antalet företag som deltar i NUTEK:s program för företagsutveckling skall minst 80 procent anse att insatserna har haft positiv effekt. Återrapportering
Verksamhetsområde Enkla och ändamålsenliga regler, tillstånd och tillsyn Mål Säkerställa goda grundläggande förutsättningar inom näringslivet och ett enkelt regelverk för företagande. Verksamhetsgren Regelförenkling Mål NUTEK skall verka för enkla och ändamålsenliga regler för företagande samt att de administrativa kostnaderna för företag minskar. Återrapportering
Verksamhetsområde Kapitalförsörjning Mål Ta tillvara och utveckla idéer med hög tillväxtpotential genom marknadskompletterande finansiering. Verksamhetsgren Företagsfinansiering Mål Projekt som erhåller statlig såddfinansiering från myndigheten skall i genomsnitt ha en omsättningsökning på 100 procent fem år efter beslutstidpunkten. Återrapportering
Politikområde Regional utvecklingspolitik Mål Väl fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner med en god servicenivå i alla delar av landet. Verksamhetsområde Programlagda utvecklingsprojekt Mål Medverka till ökad samverkan mellan olika politikområden för hållbar regional utveckling. Verksamhetsgren Stöd till program och processer Mål 1 Ökad samordning mellan det övergripande planeringsarbetet för regional utveckling och de operativt inriktade regionala programmen. Mål 2 Initiera och stödja programverksamhet och projekt, främst genom de regionala tillväxtprogrammen, som bidrar till en hållbar regional tillväxt. Återrapportering Mål 1
Mål 2
Verksamhetsområde Kapitalförsörjning Mål Hållbar tillväxt i stödföretagen som därmed bidrar till fler nya arbetstillfällen för kvinnor och män. Verksamhetsgren Företagsfinansiering Mål 1 Regionalt utvecklingsbidrag och sysselsättningsbidrag Hållbar tillväxt i stödföretagen som därmed bidrar till fler nya arbetstillfällen för kvinnor och män. Mål 2 Transportbidrag Kompensera för kostnadsnackdelar till följd av långa transportavstånd. Återrapportering Mål 2 Redovisa i vilken grad som bidraget kompenserat för kostnadsnackdelar till följd av långa transportavstånd. Redovisningen skall fördelas på lokala arbetsmarknadsregioner. Övriga återrapporteringskrav inom Näringspolitiken NUTEK skall i anslutning till sin tertialredovisning (senast den 30 maj 2004 resp. den 30 september 2004) till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa hur myndigheten bedömer måluppfyllelse och utveckling i verksamheten. Övriga återrapporteringskrav inom den Regionala utvecklingspolitiken NUTEK skall i anslutning till sin tertialredovisning (senast den 30 maj 2004 resp. den 30 september 2004) till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa hur myndigheten bedömer måluppfyllelse och utveckling i verksamheten. Verksamhetgren Företagsfinansiering NUTEK skall ansvara för arbetet med att samordna länsstyrelsernas, de regionala självstyrelseorganens, samverkansorganens i Gotlands och Kalmar län samt verkets kvalitetsarbete avseende regionala företagsstöd. I uppdraget ingår att erbjuda möjligheter till samråd och erfarenhetsutbyte. Återrapportering skall ske till länsstyrelser, självstyrelseorgan och nämnda samverkansorgan efter samråd med Regeringskansliet (Näringsdepartementet). NUTEK skall vidare redovisa hur myndigheten arbetat med att införa och utveckla ett kvalitetssäkringssystem i form av ett styrdokument för de regionala företagsstöden, där jämställdhets-, integrations- och miljöperspektivet konkretiseras. NUTEK skall senast den 29 april 2005 lämna en rapport om samtliga beviljade regionala företagsstöd och projektverksamheter 2004. Den närmare utformningen av denna rapport skall tas fram i samråd med Regeringskansliet (Näringsdepartementet). Verket skall sammanställa regeringens, NUTEK:s, länsstyrelsernas, de regionala självstyrelseorganens respektive samverkansorganens redovisningar av förväntade omsättnings-, vinstmarginals- och förädlingsvärdesförändringar samt sysselsättningsförändringar hos företag som beviljats regionalt utvecklingsbidrag. Bland annat skall resultaten om möjligt, jämföras med utvecklingen i näringslivet i allmänhet i samma/likartade regioner. Verket skall även göra en bedömning av resultatet. Verket skall vidare redovisa hur nämnda uppföljningsmått påverkar verkets, länsstyrelsernas och de regionala självstyrelseorganens stödgivning. Uppdraget skall redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 30 juli 2005. Verksamhetsgren stöd till program och processer NUTEK skall följa upp den verksamhet som bedrivs vid lokala och regionala resurscentrum för kvinnor. Uppföljningen skall bl.a. avse anslagna medel och andra resurser för bas- respektive projektverksamheten, uppdelade på finansiärer, t.ex. länsstyrelser, regionala självstyrelseorgan, samverkansorgan, kommuner, landsting och NUTEK. De resurser som ställts till centrumens förfogande, uppdelade på beslutsfattare och län, för vardera av åren 2002, 2003 och 2004 skall redovisas. NUTEK skall redovisa och kommentera i vilken grad länsstyrelser, regionala självstyrelseorgan och samverkansorgan har avsatt medel till följande verksamheter: a) säkerställa uppföljningssystem m.m. i samband med bemyndigandesystemet på anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder, b) uppföljning av enskilda stödärenden och projekt samt c) utvärdering av den egna stödverksamheten. Redovisningen skall, för respektive verksamhet, vara uppdelad på dels medel från anslaget 32:1 Länsstyrelserna m.m., respektive 32:2 Kommunala samverkansorgan m.m., dels anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder. Redovisningen skall vara Regeringskansliet (Näringsdepartementet) tillhanda senast den 25 mars 2005. För strukturfondsperioden 1995-1999 skall NUTEK senast den 8 mars och den 1 november 2004 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa inbetalningar och prognoser på inkomsttitel 6311 Bidrag från EU:s regionalfond. NUTEK skall den 8 mars 2004 lämna en lägesrapport och den 1 november 2004 lämna en slutrapport till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) vad gäller avslut för Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) för programperiod 1995-1999. Underlag är Europeiska kommissionens meddelanden om förberedande av avslut. Rapporterna skall innehålla uppgifter om bidrag som skall utbetalas av ERUF, utbetalningar som gjorts från ERUF samt återstående belopp att utbetala från ERUF. Uppgifter om åtaganden som gjorts av ERUF och återstående beviljat stöd från ERUF som skall återtas skall också lämnas. Samtliga uppgifter skall vara fördelade på program. Rapporterna skall vidare analysera eventuella avvikelser från lämnade slutrekvisitioner för ERUF samt i förekommande fall, vilka åtgärder som vidtagits för att följa upp och åtgärda dessa. För strukturfondsperioden 2000-2006 skall NUTEK senast den 8 mars, den 18 juni och den 1 november 2004 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet och Jordbruksdepartementet) redovisa sammanställningar av hur mycket EU-medel som, med särredovisningar av belopp utbetalda i förskott, är uppbundna i beslut, inbetalningar och utbetalningar för respektive mål- och gemenskapsinitiativsprogram, som Sverige deltar i. Redovisningen skall utformas i samråd med förvaltningsmyndigheterna för Mål 1, Mål 2, Interreg III och Urban II samt med Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige (Svenska ESF-rådet), Jordbruksverket och Fiskeriverket för att redovisningarna till Regeringskansliet skall ha en enhetlig utformning. NUTEK skall, senast den 8 mars, den 18 juni och den 1 november 2004, lämna en sammanställning av prognoser för inbetalningar och utbetalningar avseende samtliga strukturfonder inom Sverige. Samtliga prognoser skall avse respektive strukturfondsprogram inom målområdena 1, 2 och 3 samt gemenskapsinitiativ. Prognoserna skall sträcka sig till och med 2008 och vara fördelade på budgetår. För Europeiska regionala utvecklingsfonden skall prognoser över beslutade belopp lämnas, fördelade på respektive strukturfondsprogram och åren 2004-2005. NUTEK skall samordna prognosframtagandet för Europeiska regionala utvecklingsfonden, Europeiska socialfonden, Jordbruksfonden och Fonden för fiskets utveckling i samråd med förvaltningsmyndigheterna för Mål 1, Mål 2, Interreg III och Urban II samt Svenska ESF-rådet, Jordbruksverket och Fiskeriverket för att redovisningarna till Regeringskansliet skall ha en enhetlig utformning. För de Mål 1-åtgärder som finansieras av Jordbruksfonden skall det även framgå hur stor del av utgifterna som hänför sig till den del som betalas ut av Jordbruksverket och den del som betalas ut av respektive förvaltningsmyndighet. Av redovisningen skall även framgå hur prognoserna är gjorda, vilka antaganden som ligger till grund för dem samt vilken grad av osäkerhet som bedöms råda. Prognoserna skall kommenteras i förhållande till föregående prognos. NUTEK skall senast den 8 mars, den 18 juni och den 1 november 2004 för beslutade strukturfondsprojekt redovisa fördelningen av medfinansieringen på kommunal, landstings, statlig och privat finansiering, dels totalt, dels för respektive målområde, dels för respektive program. Redovisningen av den statliga finansieringen skall vara uppdelad på dels finansiering via länsstyrelser, regionala självstyrelseorgan och samverkansorgan från anslaget under utgiftsområde 19 Regional utveckling, anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder, dels övrig statlig finansiering. Vidare skall en sammanställning av förväntade och uppnådda sysselsättningseffekter samt övriga viktiga effekter för företagande av strukturfondsprogrammen redovisas.
Verksamhet avseende civilt försvar och svåra påfrestningar Mål Samhällets grundläggande behov inom myndighetens ansvarsområde, försörjning med industrivaror, inom samverkansområdet Ekonomisk säkerhet skall kunna upprätthållas även vid allvarliga kriser i fred eller vid ett väpnat angrepp. Återrapportering NUTEK skall redovisa om och i så fall hur beroendet av el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system utgör en begränsning för myndigheten att kunna bibehålla en godtagbar fredstida förmåga även vid svåra påfrestningar på samhället i fred eller en godtagbar förmåga vid höjd beredskap. Här avsedd innebörd av begreppen el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system framgår av prop. 2001/02:158 Samhällets säkerhet och beredskap. Myndigheten skall också redovisa om ett angrepp med NBC-stridsmedel utgör en begränsning för ovan nämnda förmågor. Ungdomspolitiskt delmål NUTEK skall till Ungdomsstyrelsen redovisa måluppfyllelsen vad avser det ungdomspolitiska delmålet antalet ungdomar som har positiva attityder till företagande och kunskap om dess villkor ökar under 2001-2003. Uppgifterna för 2003 skall redovisas senast den 17 februari 2004. Förbättrad service Mål NUTEK skall inom de viktigaste tjänsterna verka för en bättre service för medborgare och företag och ett ökat medborgarinflytande. I detta ingår att myndigheten skall: - utforma och offentliggöra ett dokument, ett s.k. serviceåtagande, som ger tydlig, relevant och förpliktande information om myndighetens tjänster och service, - föra en dialog med dess brukare om hur myndighetens verksamhet kan utvecklas, - införa rutiner för att systematiskt ta emot, analysera och beakta synpunkter från medborgare och företag. Återrapportering NUTEK skall redovisa hur man arbetar med serviceförbättringar och medborgarinflytande. Myndigheten skall redovisa: - hur brukarna av myndighetens tjänster involveras i myndighetens verksamhetsutveckling, - en bedömning av arbetets effekter med avseende på nöjdhet bland brukarna, intern rationalisering och verksamhetsutveckling samt brukarnas upplevelse av delaktighet och förtroende för myndigheten.
Kompetensförsörjning Mål Myndigheten skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens. Återrapportering NUTEK skall redovisa i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2004 har uppnåtts, vilka åtgärder som har vidtagits och vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2005 respektive 2006-2007. Redovisningen av mål skall i första hand fokusera på personalens åldersstruktur, könsfördelning, rörlighet samt myndighetens arbete för att främja etnisk och kulturell mångfald. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt. Målen för kompetensförsörjningen skall ha en klar och tydlig koppling till myndighetens mål för verksamheten, nuvarande kompetensförsörjning och bedömning av arbetsmarknadsläget. Målen skall vara konkreta och uppföljningsbara. Ledningssystem NUTEK skall i årsredovisningen redovisa vilka effekter arbetet med ett ledningssystem för miljö, jämställdhet och etnisk mångfald förväntas få på verksamheten.
Generella uppdrag
- den 20 januari 2004, - den 8 mars 2004, - den 5 maj 2004, - den 9 augusti 2004 och - den 1 november 2004.
- den 20 januari 2004 per den 31 december 2003, - den 8 mars 2004 per den 31 januari 2004, - den 5 maj 2004 per den 31 mars 2004, - den 9 augusti 2004 per den 30 juni 2004 och - den 1 november 2004 per den 30 september 2004. Redovisningen den 20 januari 2004 skall vidare innehålla en specifikation av de utestående åtaganden som gjorts med stöd av tilldelade bemyndiganden inom anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder per den 31 december 2003. NUTEK skall redovisa anslagsutfall och kvarvarande anslagsbehållningar på anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder samt totalt utestående åtaganden som gjorts med stöd av bemyndigande. En prognos över hur utbetalningen av dessa åtaganden fördelar sig på åren 2004-2012 skall göras. Verket skall även redovisa en prognos över de totala utestående åtagandena som beräknas ha gjorts med stöd av tilldelade bemyndiganden per den 31 december 2004 samt prognoser över utbetalningarna för 2005, 2006 samt åren därefter (prognoserna skall även inkludera beslut som utbetalas beslutsåret). NUTEK skall redovisa anslagsutfall avseende sysselsättningsbidrag och en prognos över utbetalningar från anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder för åren 2004, 2005, 2006 samt åren därefter. Redovisningen skall avse sysselsättningsbidrag enligt äldre bestämmelser. NUTEK skall för anslaget 33:3 Transportbidrag redovisa anslagsutfall och prognos över beräknad medelsförbrukning för åren 2004-2006. Redovisningen avseende 2004 skall innehålla uppgifter om bidragets fördelning på olika branscher, transportbidragszoner och län. NUTEK skall för anslaget 33:2 Landsbygdslån lämna en redogörelse över beviljade lån, besluts- och kassamässigt belopp av återstående medel på anslaget och utbetalningar. Av redovisningen skall framgå nivån på dels beviljade lån 2004, dels beviljade lån tidigare år som ännu inte har utbetalats. Utbetalningarna under 2004 skall redovisas fördelade på dels beslut fattade under 2004, dels beslut fattade tidigare år. Verket skall även lämna en utgiftsprognos fördelad på åren 2004 och 2005 samt åren därefter. Av utgiftsprognosen skall framgå dels prognostiserade utgifter p.g.a. beslut fattade 2003 och tidigare år, dels prognostiserade utgifter p.g.a. beslut fattade 2004. I verkets årsredovisning skall en samlad information finnas, som beskriver hur länsstyrelserna, regionala självstyrelseorganen och samverkansorganen i Gotlands och Kalmar län utnyttjar beslutsramen för landsbygdslånen. Informationen skall vara specificerad för varje länsstyrelse, regionala självstyrelseorgan respektive samverkansorgan.
- den 20 januari 2004, - den 8 mars 2004, - den 5 maj 2004, - den 9 augusti 2004 och - den 1 november 2004.
Näringspolitik
Regional utvecklingspolitik
Utgiftsområde 19 Regional utveckling
Villkor 33:3 Transportbidrag Verket för näringslivsutveckling disponerar anslaget enligt förordningen (2000:281) om regionalt transportbidrag. Utgiftsområde 24 Näringsliv
Villkor 38:1 Verket för Näringslivsutveckling: Förvaltningskostnader Av anslaget bör minst 55 miljoner kronor användas för bidrag till ALMI Företagspartner AB (moderbolaget) för finansiering av dels verksamhet vid bolagets regionala dotterbolag, dels information, utbildning, verksamhetsrationalisering och andra centrala insatser som rör utvecklingsbolagen och som inte kan bekostas direkt av dessa. Anslagsmedel som inte utnyttjas under 2003, som avser finansiering av uppbyggnad av ärendehanteringssystem inom de regionala stöden (NYPS), får föras över till 2004 som anslagssparande. Verket skall svara för lokaler, ekonomi- och personaladministration, utrustning och inventarier samt övrig administrativ service åt nämnden för hemslöjdsfrågor. Utgifterna för detta skall belasta anslaget. Under anslaget har beräknats arvoden åt, av regeringen utsedda, ledamöter i styrelser. Anslaget skall också täcka verkets kostnader i samarbetet inom EU och visst annat internationellt samarbete bl.a. inom ramen för OECD. Projektet Baltic 21-Näringsliv skall finansieras med medel från anslaget.
Villkor 38:2 ap.1 Information, rådgivning, mötesplatser och nätverk Anslaget disponeras av Verket för näringslivsutveckling för näringslivsfrämjande åtgärder. Åtgärderna skall prioriteras utifrån hur de bidrar till hållbar tillväxt. Från anslagsposten bör 54 miljoner kronor användas för att främja kvinnors och invandrares företagande samt kooperativt företagande. Från anslagsposten bör 10 miljoner kronor användas för en nationell satsning på miljödriven näringslivsutveckling. Från anslagsposten bör 30 miljoner kronor användas för att främja produktutveckling i små företag. Från anslagsposten bör 2 miljoner kronor användas för att stödja samordningen av EIC-nätverket samt finansiera Euro Info Centre-kontoren med ett belopp i svenska kronor motsvarande 25 000 euro, som de erhåller av Europeiska kommissionen. Medel från anslagsposten får användas för medfinansiering av insatser och åtgärder inom ramen för regionala tillväxprogram. Verksamhet som bedrivs med medel från anslagsposten skall i tillämpliga delar samordnas med verksamhet som bedrivs med medel under anslaget 33:1 Allmänna regionalpolitiska åtgärder, anslagspost 22:1. Medel från anslagsposten får användas för beslut om s.k. såddfinansiering i enlighet med förordningen (1995:1254) om statligt stöd till teknisk forskning, industriellt utvecklingsarbete och uppfinnarverksamhet. Influtna amorteringar m.m. till följd av verksamheten med s.k. såddfinansiering skall redovisas på inkomsttitel 4132: Återbetalning av lån avseende såddfinansiering. Anslagsposten får användas för finansiering av programanknutna kostnader i ITPS:s utlandsverksamhet som är förenliga med anslagets ändamål. 38:2 ap.2 Bidrag till styftelsen svensk Industridesign Verket skall använda medlen från anslagsposten för bidrag till Stiftelsen Svensk Industridesign för att främja, generera och förmedla kunskap och kompetens inom industriell design som ett medel att öka konkurrensförmågan och lönsamheten i svenskt näringsliv. Små och medelstora företag bör särskilt uppmärksammas. Arbetssättet för industriell design bör inriktas mot ytterligare regionalisering. Rådgivningen bör även inriktas mot andra designkompetenser. Medlen skall utbetalas vid fyra tillfällen, i början av varje kvartal. 38:2 ap.3 Bidrag till Forum för Småföretagsforskning Från anslaget skall kostnader täckas för bidrag till Stiftelsen Forum för Småföretagsforskning. Stiftelsen är ett oberoende forskarnätverk och medlen skall användas för att täcka kostnader för forskning och kunskapsspridning som rör småföretagande. Medlen skall utbetalas vid fyra tillfällen, i början av varje kvartal. 38:2 ap.5 Till regeringens disposition Medel från anslagsposten skall användas till näringslivsfrämjande åtgärder. 10 miljoner kronor skall användas till ett centrum för miljödriven affärsutveckling och miljöteknikexport. 38:2 ap.7 Lån/garantier till svensk industri Medel från anslagsposten betalas ut av Regeringskansliet (Näringsdepartementet) efter beslut av regeringen.
Villkor 38:18 Täckande av förluster vid viss garantigivning m.m. Medlen disponeras av Verket för näringslivsutveckling för att bekosta räntestöd till varvsindustrin enligt förordningen (1989:824) om statligt stöd till fartygsfinansiering eller motsvarande äldre bestämmelser. Inkomster till följd av återbetalda räntestöd till varvsindustrin skall redovisas på inkomsttitel 4526: Återbetalning av övriga lån. Verket för näringslivsutveckling utfärdar de närmare föreskrifter som behövs.
Finansiella villkor för anslag
Belopp angivna i tkr Villkor Låneram (enl 20 § budgetlagen) Av låneramen får 600 000 kronor användas för investeringar i anläggningstillgångar i Nämnden för hemslöjdsfrågor. Övriga finansieringsvillkorI enlighet med riksdagsbeslut har avtal träffats om att överlåta lånefordringar bestående av lokaliseringslån och regionala utvecklingslån till Stiftelsen Norrlandsfonden mot ersättning till staten (prop. 1997/98:62, bet. 1997/98:AU11, rskr.1997/98:204). Som ersättning har Stiftelsen Norrlandsfonden överlåtit reverser till staten (Närings- och teknikutvecklingsverket), vilka Norrlandsfonden skall amortera med en åttondel varje år under åtta år. Ytterligare revers skall överlämnas till staten (Verket för näringslivsutveckling) och amorteras på samma sätt. Ränta skall erläggas på utestående kapital. De inkomster Verket för näringslivsutveckling mottar skall redovisas mot inkomsttitel 4139 Återbetalning av lokaliseringslån vad avser amorteringar och inkomsttitel 2324 Ränteinkomster på lokaliseringslån vad avser räntor. Verket för näringslivsutveckling har rätt att från statens checkräkning utbetala högst 50 000 000 kronor till Svenska Handelsbanken. Medlen utgör förskott för de betalningar till stödmottagare som banken efterhand genomför enligt avtal med Verket för näringslivsutveckling. Från EG inbetalda medel, avseende programperioden 1995-1999, skall redovisas mot inkomsthuvudgrupp 6300 Bidrag från EG:s regionalfond enligt nedan: NUTEK, inkomsttitel 6311. Länsstyrelsen i Norrbottens län, inkomsttitel 6311, undertitel 01. Länsstyrelsen i Västerbottens län, inkomsttitel 6311, undertitel 02. Länsstyrelsen i Jämtlands län, inkomsttitel 6311, undertitel 03. Länsstyrelsen i Värmlands län, inkomsttitel 6311, undertitel 04. Länsstyrelsen i Västra Götalands län, inkomsttitel 6311, undertitel 05. Belopp som förs till räntekontot Till Verket för näringslivsutvecklings räntekonto i Riksgäldskontoret överförs:
Mot bakgrund av att externa medel och sakanslag kommer att användas för att finansiera förvaltningskostnader får Verket för näringslivsutveckling använda den förenklade räntekontorutin som RRV medgav för budgetåret 1994/95 och regeringen medgav för budgetåren 1995/96 - 2001. På regeringens vägnar
Kopia till: Näringsutskottet Finansdepartementet/Ba Utrikesdepartementet/EIM Miljödepartementet/KNB Utbildningsdepartementet/UNG Försvarsdepartementet/CIV Regeringskansliets förvaltningsavdelning/EK/Red Regeringskansliets revisionskontor/SB Näringsdepartementet /ADM Näringsdepartementet /RUT Näringsdepartementet/BS Näringsdepartementet/AU Näringsdepartementet/ITFoU Gotlands kommun Region Blekinge Region Halland Regionförbundet i Kalmar län Regionförbundet Östsam Samverkansorganet C-framåt i Uppsala län Samtliga länsstyrelser Skåne läns landsting Stiftelsen Industrifonden Stiftelsen Innovationscentrum Stiftelsen Norrlandsfonden Stiftelsen Svensk Industridesign Forum för småföretagsforskning Västra Götalands läns landsting Ekonomistyrningsverket Riksrevisionen Glesbygdsverket Institutet för tillväxtpolitiska studier Riksgäldskontoret Naturvårdsverket Ungdomsstyrelsen Verket för innovationssystem ALMI Företagspartner AB Föreningen Svensk Form Jordbruksdepartementet/ML Jordbruksverket Regionförbundet Sörmland Region Dalarna |