
I2021/02528
601 73 Norrköping
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2021 för Transportstyrelsen.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Transportstyrelsens årsredovisning ska innefatta en redovisning av verksamhetskategorier baserat på myndighetens huvuduppgifter, dvs. regelgivning, tillståndsprövning, tillsyn och registerhållning. För respektive verksamhetskategori ska de totala kostnaderna och verksamhetens finansiering framgå. Redovisningen av verksamhetskategorierna ska vara möjlig att aggregera till en helhetsbild av myndighetens verksamhet. Av årsredovisningen ska det framgå hur myndighetens prestationer har bidragit till att uppfylla de transportpolitiska målen.
Transportstyrelsen ska redovisa myndighetens intäkter och kostnader för avgiftssystemet för undervägsavgifter samt gemensam avgift för säkerhetskontroll av passagerare och deras bagage (GAS). Transportstyrelsen ska också redovisa intäkter som redovisas mot inkomsttitel för de områden som inte motsvaras av verksamhetskostnader inom Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen ska kortfattat och övergripande redovisa processer och rutiner för att identifiera och rapportera it-incidenter i enlighet med 20 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap. Redovisningen ska göras i samband med årsredovisningen.
3 | Uppdrag |
Pågående uppdrag
I bilaga 1 redovisas Transportstyrelsens pågående uppdrag.
1. Prognoser
Transportstyrelsen ska redovisa prognoser för 2021–2024 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes senast den
– 5 februari,
– 29 april,
– 30 juli, och
– 25 oktober.
Trafikverket redovisar vid samma tidpunkter som anges ovan intäktsprognoser för åren 2021–2024 för trängselskattesystemen i Stockholm och Göteborg. Trafikverket redovisar då dessutom för aktuella år fram till 2024 även intäktsprognoser relaterade till budgeterade intäkter för uttag av avgifter på bro över Motalaviken på riksväg 50 och bro över Sundsvallsfjärden på väg E4. Transportstyrelsen ska bistå Trafikverket med nödvändiga underlag.
2. Åtgärder för en ökad säkerhet och tillförlitlig informationsöverföring
Transportstyrelsen ska redovisa användningen och förväntat resultat av de medel om 25,5 miljoner kronor som för 2021 har avsatts på anslaget 1:12 Transportstyrelsen, anslagsposten 3 Avgiftsbelagd verksamhet för en riktad it-satsning för en ökad säkerhet och tillförlitlig informationsöverföring. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) i anslutning till årsredovisningen.
3. Intern styrning
Transportstyrelsen ska redovisa hur arbetet med att säkerställa den centrala styrningen och processen för intern styrning och kontroll framskrider. Fokus ska läggas på väsentliga åtgärder. Vidare ska myndigheten redovisa vilka resultat som uppnåtts. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) i anslutning till årsredovisningen.
4. Utvärdering av åldersgräns för att få framföra vattenskoter
Transportstyrelsen ska utvärdera erfarenheterna av tre sommarsäsonger med åldersgräns för att få framföra vattenskoter. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den 1 december 2021.
5. Behovsstyrd hinderbelysning
Transportstyrelsen ska redogöra för hur myndighetens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:155) om markering av föremål som kan utgöra en fara för luftfarten och om flyghinderanmälan förhåller sig till de internationella standarder och rekommendationer som anges i Chicagokonventionens Annex 14 Aerodromes avseende möjligheten att bevilja undantag från reglerna och medge behovsstyrd hinderbelysning för vindkraftverk. Transportstyrelsen ska dessutom redovisa en jämförelse mellan det svenska regelverket och andra relevanta europeiska länders nationella regelverk gällande behovsstyrd hinderbelysning. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den 6 december 2021.
6. Specialsjöfart
Transportstyrelsen ska analysera förutsättningarna för och konsekvenserna av att sluta ömsesidiga bilaterala närfartsavtal i syfte att möjliggöra utveckling av specialsjöfart under svensk flagg. Transportstyrelsen ska inom ramen för uppdraget samråda med berörda svenska branschorganisationer. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den 30 juni 2021.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:1 | Utveckling av statens transportinfrastruktur (Ramanslag) |
Disponeras av Transportstyrelsen | 27 509 |
ap.4 | Civilt försvar - till Transportstyrelsen (ram) | 27 509 |
Villkor för anslag 1:1
ap.4 Civilt försvar - till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen disponerar medel till utgifter för förvaltningskostnader och andra åtgärder för beredskap och civilt försvar inom transportområdet.
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
Disponeras av Transportstyrelsen | 2 232 912 |
ap.3 | Verksamhet som finansieras med avgifter. (ram) | 1 493 200 |
ap.4 | Verksamhet som inte finansieras med avgifter. (ram) | 739 712 |
Villkor för anslag 1:12
ap.3 Verksamhet som finansieras med avgifter.
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
Anslagsposten får användas för att betala svenskt medlemskap i internationella organisationer inom transportområdet i de fall där utgiften täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
Minst 25,5 miljoner kronor ska användas för åtgärder som syftar till en ökad säkerhet och tillförlitlig informationsöverföring.
ap.4 Verksamhet som inte finansieras med avgifter.
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter.
Anslagsposten får användas för att betala svenskt medlemskap i internationella organisationer inom transportområdet i de fall där utgiften inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter. Anslagsposten får även användas för utgifter förknippade med Transportstyrelsens uppbörd av andra skatter än trängselskatt samt administration av bonus till klimatbonusbilar.
Anslagsposten får användas för utbetalning av statsbidrag till vårdgivare för inrapportering av uppgifter till Transportstyrelsens olycksdatabas Strada.
Från anslagsposten får Transportstyrelsen disponera medel för att kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikations- systemet Rakel. Transportstyrelsen ska betala 332 500 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2021 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur | |||
ap.4 | 825 | 3 % | 0 |
1:12 Transportstyrelsen | |||
ap.3 | 44 796 | 3 % | 0 |
ap.4 | 22 191 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram för verksamhetsinvesteringar | 380 000 |
Räntekontokredit | 50 000 |
Övriga kontokrediter | |
- Transportstyrelsens behov av rörelsekapital för transfereringar | 1 600 000 |
Villkor
Låneram för verksamhetsinvesteringar
INVESTERINGSBUDGET
I bilaga 2 redovisas den investeringsbudget som gäller som riktlinje för angivna verksamhetsinvesteringar.
Transportstyrelsens behov av rörelsekapital för transfereringar
Övriga kontokrediter om högst 1 600 000 000 kronor får användas för att täcka myndighetens behov av rörelsekapital för att hantera det gemensamma avgiftsutjämnningssystemet för säkerhetskontroll av passagerare och deras bagage (GAS) samt det internationella systemet för undervägsavgifter och terminalavgifter (avgift för flygtrafiktjänster).
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2021-01-25 | 188 368 |
2021-02-25 | 188 368 |
2021-03-25 | 188 368 |
2021-04-25 | 188 368 |
2021-05-25 | 188 368 |
2021-06-25 | 188 368 |
2021-07-25 | 188 368 |
2021-08-25 | 188 368 |
2021-09-25 | 188 368 |
2021-10-25 | 188 368 |
2021-11-25 | 188 368 |
2021-12-25 | 188 373 |
Summa | 2 260 421 |
1:1 ap.4 | Civilt försvar - till Transportstyrelsen |
1:12 ap.3 | Verksamhet som finansieras med avgifter. |
1:12 ap.4 | Verksamhet som inte finansieras med avgifter. |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2019 | +/- 2020 | Int. 2021 | Kost. 2021 | +/- 2021 | Ack. +/- utgå. 2021 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Adm. felparkeringsavgifter | 0 | 0 | 20 000 | 20 000 | 0 | 0 |
Adm. infrastrukturavgifter Sundsvall | 0 | 0 | 4 000 | 4 000 | 0 | 0 |
Adm. infrastrukturavgifter Motala | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 27 000 | 27 000 | 0 | 0 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Informationsuttag | -7 971 | -16 000 | 60 000 | 83 000 | -23 000 | -46 971 |
Övriga uppdrag | 12 725 | 0 | 16 000 | 16 000 | 0 | 12 725 |
Summa | 4 754 | -16 000 | 76 000 | 99 000 | -23 000 | -34 246 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2019 | +/- 2020 | Int. 2021 | Kost. 2021 | +/- 2021 | Ack. +/- utgå. 2021 |
Offentligrättslig verksamhet med krav på full kostnadstäckning | |||||||
Vägtrafik | 2534 | -93 753 | -67 000 | 1 300 000 | 1 236 000 | 64 000 | -96 753 |
Järnväg | 2534 | 40 766 | -3 000 | 45 000 | 55 000 | -10 000 | 27 766 |
Sjöfart | 2534 | 6 677 | -10 000 | 29 000 | 26 000 | 3 000 | -323 |
Luftfart | 2534 | 8 825 | -8 000 | 149 000 | 143 000 | 6 000 | 6 825 |
Summa | -37 485 | -88 000 | 1 523 000 | 1 460 000 | 63 000 | -62 485 | |
Offentligrättslig verksamhet utan krav på full kostnadstäckning | |||||||
Vägtrafik | 2534 | -10 659 | 0 | 0 | 0 | 0 | -10 659 |
Järnväg | 2534 | -26 781 | -4 000 | 0 | 5 000 | -5 000 | -35 781 |
Sjöfart | 2534 | -54 542 | -10 000 | 40 000 | 51 000 | -11 000 | -75 542 |
Luftfart | 2534 | -54 512 | -17 000 | 17 000 | 33 000 | -16 000 | -87 512 |
Summa | -146 494 | -31 000 | 57 000 | 89 000 | -32 000 | -209 494 |
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Inom offentligrättslig verksamhet där intäkterna inte disponeras av Transportstyrelsen och för vilken krav på full kostnadstäckning råder ska Transportstyrelsen inom områdena sjöfart, luftfart och vägtrafik beräkna avgifterna så att intäkterna senast 2028 täcker samtliga med verksamheten direkt eller indirekt förenade kostnader.
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafik
Inkomster från den försäljning av personliga fordonsskyltar som Transportstyrelsen bedriver enligt förordningen (2019:383) om fordons registrering och användning motsvarande utgifter för handläggning av ärenden om sådana fordonsskyltar ska redovisas mot inkomsttitel 2534 Avgifter vid Transportstyrelsen. Resterande inkomster ska kvartalsvis föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret.
Inkomster från felparkeringsavgifter som Transportstyrelsen tar ut enligt förordningen (1976:1128) om felparkeringsavgift får disponeras av myndigheten för utgifter förknippade med verksamheten avseende avgiftsupptaget. Resterande del av statens inkomster ska kvartalsvis föras till inkomsttitel 2624 Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter.
Inkomster från infrastrukturavgifter som Transportstyrelsen tar ut enligt förordningen (2014:1564) om infrastrukturavgifter på väg för passage på bron över Motalaviken på riksväg 50 och bron över Sundsvallsfjärden på E4 får disponeras av Transportstyrelsen för system- och administrationsutgifter förknippade med avgiftsupptaget. Resterande inkomster, inklusive inkomster från försenings- och tilläggsavgifter, ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret.
Offentligrättsliga avgifter luftfart
Det överskott som har ackumulerats från avgiftssystemet för undervägsavgifter ska redovisas mot inkomsttitel 2534 Avgifter vid Transportstyrelsen.