
Box 38190
100 64 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2021 för Pensionsmyndigheten.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Mål om bostadstillägg
Den genomsnittliga handläggningstiden för nyansökningar om bostadstillägg ska vara högst 40 dagar vid utgången av 2021.
Mål om kundservice
Andelen samtal som besvaras inom tio minuter ska öka till minst 75 %.
Mål för att minska felaktiga utbetalningar
Pensionsmyndigheten ska bidra till det övergripande målet om minskade felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Andelen felaktiga utbetalningar från de bidragssystem/ersättningssystem som Pensionsmyndigheten hanterar ska därför minska.
Återrapportering
Pensionsmyndigheten ska redovisa måluppfyllelsen och genomförda insatser för att uppnå målet. Redovisningen ska, när så är möjligt, delas upp på misstänkta bidragsbrott och övriga fel.
Redovisningen ska omfatta följande:
- Upptäckta felaktiga utbetalningar, antal återkrav och antal polisanmälningar och en analys av hur dessa har utvecklats
- Upptäckta felaktiga utbetalningar i förhållande till de totala utbetalningarna och till den senaste uppskattningen av den totala omfattningen av felaktiga utbetalningar
- Betydande risker för felaktiga utbetalningar, utvecklingen av dessa risker och en bedömning av vilka ersättningssystem som är särskilt riskfyllda
- Upptäckta felaktiga utbetalningar i de särskilt riskfyllda ersättningssystemen i förhållande till systemens totala utgifter och i förhållande till den senaste uppskattningen av felaktiga utbetalningar från systemen
- Vidtagna åtgärder för att minska felaktiga utbetalningar och en bedömning av åtgärdernas effekter.
Samverkan med Finansinspektionen och Konsumentverket
Pensionsmyndigheten ska redovisa hur konsumenternas ställning på finansmarknaden stärkts till följd av samverkan med Finansinspektionen och Konsumentverket avseende bl.a. identifiering av problem, tillämpning av regler och utformning av information. Av redovisningen ska framgå hur ett jämställdhetsperspektiv integrerats.
Motverka bidragsbrott
Pensionsmyndigheten ska redovisa hur de har vidareutvecklat samarbetet med relevanta myndigheter i syfte att motverka brott och minska medvetna fel inom förmånerna.
Återkrav och fordringshantering
Pensionsmyndigheten ska redovisa vilka åtgärder myndigheten har vidtagit för att stärka verksamheten för återkrav och fordringshantering, vilka resultat åtgärderna har fått samt vilka utmaningar myndigheten ser med verksamheten. Därtill ska myndigheten redovisa hur samverkan med Försäkringskassan har utvecklats avseende fordringshantering.
Mörkertalet inom bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd
Pensionsmyndigheten ska bedöma utvecklingen av mörkertalet för bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd och redogöra för de åtgärder myndigheten vidtar för att minska mörkertalet.
Arbetet med nationella minoriteter
Pensionsmyndigheten ska redovisa vidtagna insatser för att implementera lagen (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk inom sitt verksamhetsområde. Redovisningen ska utgå från det minoritetspolitiska målet och dess tre delområden.
Verksamhets- och it-utveckling
Pensionsmyndigheten ska redovisa de viktigaste verksamhets- och it-utvecklingsinsatserna som har genomförts under föregående år och som planeras innevarande och kommande tre år. Myndigheten ska redovisa förväntad och realiserad nytta i förhållande till investeringsbudget, påverkan på myndighetens sätt att utföra sina uppgifter och när effekter förväntas uppstå. Pensionsmyndigheten ska även redovisa de effekter som har uppkommit under året som härrör från verksamhets- och it-utveckling som genomförts under året eller tidigare.
2 | Organisationsstyrning |
Sjukfrånvaro vid myndigheten
Pensionsmyndigheten ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits i syfte att minska sjukfrånvaron i myndigheten. Av redovisningen ska framgå vilken effekt de vidtagna åtgärderna har haft för kvinnor och män.
Statlig närvaro i landet
Pensionsmyndigheten ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits i syfte att bidra till att stärka den statliga närvaron i landet.
3 | Uppdrag |
De regeringsuppdrag som tas upp i regleringsbrevet kan enligt särskild överenskommelse mellan Socialdepartementet och Pensionsmyndigheten rapporteras vid annan tidpunkt än vad som anges nedan, dock ej senare än två veckor efter den angivna tidpunkten. För samtliga uppdrag gäller att redovisningen ska hänvisa till regleringsbrevet för 2021 avseende Pensionsmyndigheten.
Uppföljning av handläggningen av bostadstillägg och tillgängligheten i kundservice
Pensionsmyndigheten ska redovisa och kommentera verksamhetsläget för handläggningen av bostadstillägg och tillgängligheten i kundservice i förhållande till de av regeringen satta målen för området och utifrån den handlingsplan som myndigheten redovisade i februari 2020. Uppföljningen ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) månatligen.
Uppdrag gällande omräkningarna av garantipension
Pensionsmyndigheten ska redovisa resultatet av de genomförda omräkningarna av garantipension för personer som också har varit bosatta och/eller har arbetat i ett annat EU/EES-land eller i Schweiz. Redovisningen ska innehålla en analys av resultatet av omräkningarna för enskilda och för statens budget, både exklusive och inklusive påverkan på bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd samt en analys av utfallet av omräkningarna i förhållande till de olika länder som personerna bott och arbetat i. Uppdraget ska delredovisas till regeringen (Socialdepartementet) den 1 februari 2021 och slutredovisas när myndigheten är klar med omräkningarna.
Pensionsnivå utifrån längd på arbetslivet och inkomstnivå
Pensionsmyndigheten ska beräkna hur hög slutlön som behövs vid olika längd på arbetslivet för att nå en viss nivå på pensionen. De olika pensionsnivåer som ska redovisas är vilken slutlön som behövs vid olika antal arbetsår för att individen inte ska vara berättigad till: äldreförsörjningsstöd, garantipension respektive bostadstillägg. Även den slutlön som behövs för att komma över gränsen för låg ekonomisk standard ska redovisas. Gränsen för låg ekonomisk standard ska i uppdraget definieras som 60 procent av disponibel inkomst per konsumtionsenhet. Redovisningen ska göras för antal år i intervallet 30 år till 45 år. Längden på arbetslivet ska definieras som antalet år med pensionsrätt som kan tänkas motsvara ett heltidsarbete. Redovisningen ska avse en ensamstående person som antas gå i pension 2021. Redovisningen ska göras på pensionsuttag vid såväl 65 som 66 års ålder. Avstämning ska ske med Regeringskansliet (Socialdepartementet) under arbetets gång. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 29 april 2021.
Uppdrag att bistå Utredningen om ett upphandlat fondtorg för premiepension (Fi 2018:06)
Pensionsmyndigheten ska samverka med och bistå Utredningen om ett upphandlat fondtorg för premiepension (Fi 2018:06) i arbetet med att inrätta det nya systemet med ett upphandlat fondtorg och en ny huvudman för fondtorget, i den omfattning som krävs för att den nya organisationen ska kunna träda i kraft i enlighet med vad som anges i utredningens direktiv och de beslut som därefter kommer att fattas av regeringen. I uppdraget ingår att förbereda uppgiften att vara värdmyndighet åt den nya myndigheten Nämnden för premiepensionens fondtorg, som regeringen har för avsikt att inrätta.
Rätt från början
För att socialförsäkringssystemet ska uppfattas som legitimt krävs att bidrag och förmåner kommer rätt person till del. I arbetet med att motverka felaktiga utbetalningar ingår att motverka organiserad brottslighet, brottsligt nyttjande samt fel som inte beror på brott. Därför stärks arbetet med att motverka felaktiga utbetalningar. Pensionsmyndigheten ska redovisa:
- vilka åtgärder som har vidtagits för att säkerställa och underlätta för den enskilde att lämna korrekta uppgifter i samband med ansökan,
- vilka åtgärder som har vidtagits för att säkerställa och underlätta att den som ansöker lämnar korrekta uppgifter om ändrade förhållanden som kan ha betydelse för rätten till ersättning,
- vilka åtgärder som har vidtagits för att underlätta för den som har beviljats en ersättning att förstå och därmed ta ansvar för när det uppstår en skyldighet att informera myndigheten om ändrade förhållanden.
Uppdraget ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 22 februari 2022.
Uppdrag att genomföra riskanalyser med avseende på felaktiga utbetalningar
Pensionsmyndigheten ska tillsammans med Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Försäkringskassan, Centrala studiestödsnämnden, Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, arbetslöshetskassorna, Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Ekonomistyrningsverket genomföra riskanalyser med avseende på felaktiga utbetalningar. Riskanalyserna ska genomföras på ett sätt så att en jämförelse mellan olika ersättningssystem med avseende för risk för felaktiga utbetalningar är möjlig. En utgångspunkt för arbetet ska vara de riskanalyser som genomfördes av Delegationen för korrekta utbetalning från välfärdssystemen (SOU 2019:59). Arbetet ska ledas av Ekonomistyrningsverket.
Uppdraget ska rapporteras till regeringen (Finansdepartementet med kopia till Socialdepartementet) senast den 30 september 2021.
Agenda 2030
Pensionsmyndigheten ska redovisa hur myndighetens arbete bidrar till att uppnå målen i Agenda 2030, med fokus på de mål och delmål som Pensionsmyndigheten tidigare har identifierat som relevanta för myndigheten inom ramen för myndighetens svar på Uppdrag till statliga myndigheter att bidra med underlag för Sveriges genomförande av Agenda 2030 (Fi2016/01355). Redovisningen ska lämnas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 22 februari 2022.
Utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering
Pensionsmyndigheten ska fortsätta att utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de jämställdhetspolitiska målen (skr. 2016/17:10). Myndigheten ska senast den 1 september 2021 redovisa inriktningen för det fortsatta arbetet med jämställdhetsintegrering för åren 2022–2025 till regeringen (Socialdepartementet).
Rapportering av it-incidenter
Pensionsmyndigheten ska kortfattat och övergripande redovisa processer och rutiner för att identifiera och rapportera it-incidenter i enlighet med 20 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast 22 februari 2022.
Prognoser
Pensionsmyndigheten ska redovisa prognoser för 2021–2024 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. De antaganden som ligger till grund för prognosen ska redovisas. Prognoserna lämnas i löpande priser. Prognoser lämnas i informationssystemet Hermes senast den
- 5 februari
- 29 april
- 30 juli och
- 25 oktober
Vid prognostillfällena ska följande redovisas om inte annat anges:
- preliminärt utfall för 2020 för samtliga anslag och anslagsposter samt för ålderspensionssystemet vid sidan av statens budget (endast den 5 februari),
- belastning på samtliga anslag och anslagsposter redovisat totalt samt fördelat per månad (redovisas inte den 5 februari),
- prognoser för 2021 för samtliga anslag och anslagsposter samt för ålderspensionssystemet vid sidan av statens budget, redovisat totalt samt fördelat per månad,
- beräkningar av samtliga anslagsnivåer och anslagsposter samt utgifter för ålderspensionssystemet vid sidan av statens budget för 2022–2024,
- prognoser för balanstalet för 2022–2024,
- prognoser för inkomstindex för 2022–2024,
- förklaring till och analys av utfall i samband med förändringar i prognoser,
- beskrivningar av eventuella förändringar av prognosmodeller,
- prognosen för ackumulerad skuld till Riksgäldskontoret avseende räntekontokredit enligt 7 kap. 4 § budgetlagen (2011:203) och hur skulden belastar anslag, respektive AP-fonderna och premiepensionssystemet,
- användningen av den särskilda krediten enligt 7 kap. 6 § budgetlagen (2011:203),
- genomsnittsålder för uttag av pension (redovisas endast den 29 april),
- genomsnittlig inträdes- och utträdesålder på arbetsmarknaden samt genomsnittligt antal år i arbete med pensionsrätt (redovisas endast den 29 april),
- uppgifter om typfallsmått i enlighet med redovisningen föregående år. Redovisningen ska göras i löpande priser samt i 2021 års priser (redovisas endast den 29 april),
- leverans av livsinkomstprofiler för senast tillgängliga år i enlighet med det som Pensionsmyndigheten utvecklat i 2016 års regeringsuppdrag om att utveckla och redovisa livsinkomstprofiler för olika grupper (redovisas endast den 29 april),
- fördjupad analys av verksamhetsläget avseende handläggningen av bostadstillägg och tillgängligheten i kundservice.
Utöver ovanstående ska Pensionsmyndigheten avseende förvaltningsanslaget redovisa vilka antaganden som har använts i prognosen, vilka osäkerhetsfaktorer som finns samt vad som har orsakat eventuella förändringar som rör finansiering, kostnader och verksamhet. Vid väsentliga prognosavvikelser eller om prognosen visar på underskott ska myndigheten redovisa vilka åtgärder som har vidtagits eller planeras att vidtas för att verksamheten ska kunna bedrivas inom ramen för tilldelade medel samt vilka konsekvenserna blir för verksamheten till följd av dessa åtgärder.
Tidigare givna uppdrag i regleringsbrev eller särskilda regeringsbeslut
Uppdragets namn | Diarienummer | Redovisningsdatum senast den |
Uppdrag till statliga myndigheter att fortsätta ta emot nyanlända arbetssökande för praktik 2019 och 2020 m.m. | Fi2018/01701 | den 15 januari 2021 |
Uppdrag till statliga myndigheter att fortsatt ta emot personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga för praktik 2019 och 2020 m.m. | A2018/00925 | den 15 januari 2021 |
Uppföljning av pensionsöverenskommelsen | Regleringsbrev för 2020 | I samband med prognos i april/maj 2021-2023 |
Åtgärder kopplade till premiepensionens fondtorg | Regleringsbrev för 2020 | den 1 mars 2021 |
Precisering av inriktning för civilt försvar | Regleringsbrev för 2020 (Ju2015/09669) | den 22 februari 2021 |
Förberedelser för införande av en ny pensionsförmån | Regleringsbrev för 2020 | den 30 oktober 2021 |
Verksamhets- och it-utveckling | Regleringsbrev för 2020 | den 1 mars 2021 |
Uppdrag att fortsatt ta emot nyanlända arbetssökande för praktik 2021–2023 | Fi2020/04960 | Redovisning till Statskontoret senast den 1 april 2021 |
Uppdrag att fortsatt ta emot personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga för praktik 2021–2023 | A2020/02583 | Redovisning till Statskontoret senast den 1 april 2021 |
Uppdrag att beräkna inkomstindex och inkomstbasbelopp | S2017/03978 | den 31 oktober 2021 |
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
1:1 | Garantipension till ålderspension (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 14 141 100 |
ap.2 | Garantipension till ålderspension (ram) | 14 141 100 |
Villkor för anslag 1:1
ap.2 Garantipension till ålderspension
Anslaget får användas för utgifter för garantipension till ålderspension samt särskilt pensionstillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:2 | Efterlevandepensioner till vuxna (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 9 343 300 |
ap.2 | Efterlevandepension till vuxna (ram) | 9 343 300 |
Villkor för anslag 1:2
ap.2 Efterlevandepension till vuxna
Anslaget får användas för utgifter för omställningspension, förlängd omställningspension, särskild efterlevandepension och änkepension samt för utgifter för garantipension till dessa förmåner enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:3 | Bostadstillägg till pensionärer (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 10 273 800 |
ap.2 | Bostadstillägg till pensionärer (ram) | 10 273 800 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Bostadstillägg till pensionärer
Anslaget får användas för utgifter för bostadstillägg till pensionärer och särskilt bostadstillägg till pensionärer enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:4 | Äldreförsörjningsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 1 190 100 |
ap.2 | Äldreförsörjningsstöd (ram) | 1 190 100 |
Villkor för anslag 1:4
ap.2 Äldreförsörjningsstöd
Anslaget får användas för utgifter för äldreförsörjningsstöd enligt socialförsäkringsbalken.
1:5 | Inkomstpensionstillägg (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 1 990 000 |
ap.1 | Inkomstpensionstillägg (ram) | 1 990 000 |
Villkor för anslag 1:5
ap.1 Inkomstpensionstillägg
Anslaget får användas för utgifter för inkomstpensionstillägg enligt socialförsäkringsbalken.
2:1 | Pensionsmyndigheten (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 777 588 |
ap.1 | Pensionsmyndigheten - förvaltningsanslag (ram) | 777 588 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Pensionsmyndigheten - förvaltningsanslag
Anslaget får användas för Pensionsmyndighetens förvaltningsutgifter. Anslaget får även användas för utgifter för den verksamhet som bedrivs av Min Pension i Sverige AB.
Pensionsmyndigheten ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Pensionsmyndigheten ska därför betala totalt 38 400 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Av anslagsposten får 12 000 000 kronor endast användas för att finansiera insatser, återrapportering och uppdrag kopplade till det övergripande målet om minskade felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen, Pensionsmyndighetens deltagande i uppdraget att genomföra riskanalyser.
Av anslagsposten får 175 000 000 kronor endast användas för att finansiera införande och förvaltning av inkomstpensionstillägg.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1:5 | Barnpension och efterlevandestöd (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 1 018 600 |
ap.1 | Barnpension och efterlevandestöd (ram) | 1 018 600 |
Villkor för anslag 1:5
ap.1 Barnpension och efterlevandestöd
Anslaget får användas för utgifter för barnpension och efterlevandestöd enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:7 | Pensionsrätt för barnår (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 8 070 800 |
ap.1 | Pensionsrätt för barnår (ram) | 8 070 800 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Pensionsrätt för barnår
Anslaget får användas för utgifter för statlig ålderspensionsavgift för pensionsrätt för barnår enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Anslaget avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2021 om 8 030 348 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2018 om 40 452 000 kronor.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2021 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Garantipension till ålderspension | |||
ap.2 | 707 055 | Inget | 0 |
1:2 Efterlevandepensioner till vuxna | |||
ap.2 | 467 165 | Inget | 0 |
1:3 Bostadstillägg till pensionärer | |||
ap.2 | 513 690 | Inget | 0 |
1:4 Äldreförsörjningsstöd | |||
ap.2 | 59 505 | Inget | 0 |
1:5 Inkomstpensionstillägg | |||
ap.1 | 99 500 | Inget | 0 |
2:1 Pensionsmyndigheten | |||
ap.1 | 23 327 | 3 % | 0 |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2021 | Indrag av anslagsbelopp |
1:5 Barnpension och efterlevandestöd | |||
ap.1 | 50 930 | Inget | 0 |
1:7 Pensionsrätt för barnår | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram för verksamhetsinvesteringar | 600 000 |
Räntekontokredit | 350 000 |
Övriga kontokrediter | |
- Pensionsmyndighetens behov av likviditet vid handel med fondandelar | 8 000 000 |
Villkor
Räntekontokredit
Pensionsmyndighetens behov av likviditet vid handel med fondandelar
Krediten ska tillgodose Pensionsmyndighetens behov av likviditet vid handel med fondandelar.
Investeringsbudget
Följande gäller som riktlinje för angivna verksamhetsinvesteringar
(tkr) | Totalt | Ack. Utfall | 2020 Prognos | 2021 Budget | 2022 Beräknat | 2023 Beräknat |
Verksam- hetsinvest- eringar per objekt | ||||||
Utveckling it-system | ||||||
Nya förmåns- system (IPT/ NextGen) | 713 000 | 20 000 | 120 000 | 135 000 | 135 000 | 303 000 |
Ny lösning bostads- tillägg (NBT) | 118 000 | 115 000 | 3 000 | 0 | 0 | 0 |
Summa utgifter för invest- eringar | 831 000 | 135 000 | 123 000 | 135 000 | 135 000 | 303 000 |
Finans- iering | ||||||
Lån i Riksgälds- kontoret | 831 000 | 135 000 | 123 000 | 135 000 | 135 000 | 303 000 |
Summa finansiering | 831 000 | 135 000 | 123 000 | 135 000 | 135 000 | 303 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2021-01-25 | 64 799 |
2021-02-25 | 64 799 |
2021-03-25 | 64 799 |
2021-04-25 | 64 799 |
2021-05-25 | 64 799 |
2021-06-25 | 64 799 |
2021-07-25 | 64 799 |
2021-08-25 | 64 799 |
2021-09-25 | 64 799 |
2021-10-25 | 64 799 |
2021-11-25 | 64 799 |
2021-12-25 | 64 799 |
Summa | 777 588 |
2:1 ap.1 | Pensionsmyndigheten - förvaltningsanslag |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2019 | +/- 2020 | Int. 2021 | Kost. 2021 | +/- 2021 | Ack. +/- utgå. 2021 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Administration av ålderspension med ersättning från AP-fonderna | 61 967 | -57 627 | 483 022 | 487 425 | -4 403 | -63 |
Administration av ålderspension med ersättning från premiepensionssystemet | -64 389 | 0 | 536 417 | 471 339 | 65 078 | 689 |
Administration för fondinformation/fondförvaltare | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 |
Administrativ service | 0 | 0 | 1 700 | 1 700 | 0 | 0 |
Administration av statlig fordran | 0 | 0 | 250 | 250 | 0 | 0 |
Administration av ansökan från fondförvaltare, samt granskning av fondförvaltare och fonder | -7 691 | 6 691 | 13 000 | 10 000 | 3 000 | 2 000 |
Administration av Frivillig pension | 0 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 0 |
Summa | -10 113 | -50 936 | 1 038 889 | 975 214 | 63 675 | 2 626 |
Villkor
Administration av ålderspension med ersättning från AP-fonderna
Ersättning för administration av ålderspension från Första-Fjärde
AP-fonderna. Ersättningen bestäms av regeringen och dras från
pensionsspararnas inkomstpensionskonton.
Administration av ålderspension med ersättning från premiepensionssystemet
Ersättning för administration av ålderspension från
premiepensionssystemet. Ersättningen bestäms av regeringen och dras
från tillgodohavandena på pensionsspararnas premiepensionskonton.
Administration för fondinformation/fondförvaltare
Avgifter från fondförvaltare enligt 64 kap. socialförsäkringsbalken
disponeras av myndigheten. Pensionsmyndigheten får besluta om
avgifterna upp till full kostnadstäckning.
Administrativ service
Enligt förordningen (2009:1173) med instruktion för
Pensionsmyndigheten får uppdrag relaterade till administrativa tjänster
för Min Pension i Sverige AB utföras. Myndigheten får ta ut avgifter för
verksamheten upp till full kostnadstäckning samt besluta om avgifternas
storlek.
Administration av statlig fordran
Avser avgifter som tas ut av gäldenärer i enlighet med bl.a. lagen
(1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. och förordningen
(1992:1094) om avgifter vid Kronofogdemyndigheten.
Administration av ansökan från fondförvaltare, samt granskning av fondförvaltare och fonder
Avgifter från fondförvaltare enligt 64 kap. socialförsäkringsbalken
disponeras av myndigheten. Avgifterna anges i förordningen (2018:1302)
om premiepension.
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Administration av statlig fordran
Avgifter som tas ut av gäldenärer i enlighet med bl.a. lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. och förordningen (1992:1094) om avgifter vid Kronofogdemyndigheten ska bidra till att täcka kostnaderna för verksamheten.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Årsredovisning
Pensionsmyndigheten ska upprätta årsredovisning enligt förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Dock ska värdering av placeringstillgångar (och motsvarande skulder) ske enligt bestämmelserna i lagen (1995:1560) om årsredovisning i försäkringsföretag.
Premiepensionsverksamheten ska redovisas i ett särskilt avsnitt i resultaträkningen, vilken ska utgöra ett sammandrag av resultaträkningen enligt bestämmelserna i lagen om årsredovisning i försäkringsföretag samt Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS).
Inkomstpensionens finansiella ställning och utveckling ska redovisas i ett särskilt avsnitt i årsredovisningen. Denna del av redovisningen baseras på uppgifter från berörda aktörer som var och en ansvarar för sina respektive delar av redovisningen. Då uppgifter från Första-Fjärde AP-fonderna är preliminära, ska reglering till slutligt utfall framgå i nästföljande års sammanställda redovisning.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Pensionsmyndigheten ska redovisa 166 000 kronor mot inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet för finansiering av den förvaltningsgemensamma digitala infrastrukturen.
För anslagen 1:1 Garantipension till ålderspension, 1:2 Efterlevandepensioner till vuxna, 1:3 Bostadstillägg till pensionärer, 1:4 Äldreförsörjningsstöd och 1:5 Inkomstpensionstillägg inom utgiftsområde 11 samt anslaget 1:5 Barnpension och efterlevandestöd inom utgiftsområde 12 gäller följande villkor:
Av 7 § förordningen (2002:782) om ansökan och utbetalning av pension m.fl. förmåner framgår att pension och annan förmån betalas ut genom Försäkringskassan. Pensionsmyndigheten ska månadsvis till Försäkringskassan överföra de medel som behövs för att täcka de utbetalningar som Försäkringskassan gjort för Pensionsmyndighetens räkning. Redovisning mot anslag ska ske på den månad då utbetalningarna till förmånstagarna görs.
Pensionsmyndigheten ska samarbeta med och kan bidra till finansieringen av drifts- och investeringskostnader för den verksamhet som bedrivs av Min Pension i Sverige AB. Kostnadsfördelningen ska ske i enlighet med Pensionsmyndighetens gällande finansieringsmodell.