Regleringsbrev för budgetåret 2020 avseende Verket för innovationssystem
1 bilaga
Riksdagen har för budgetåret 2020 beslutat om anslag och bemyndiganden om ekonomiska åtaganden (prop. 2019/20:1 utg.omr. 24, bet. 2019/20:NU1, rskr. 2019/20:124, prop. 2019/20:99 utg.omr. 24, bet. 2019/20:FiU21, rskr. 2019/20:340).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2020 för Verket för innovationssystem (Vinnova) och nedan angivna anslag.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Jämställdhet
Vinnova ska redovisa resultaten av de åtgärder avseende jämställdhetsintegrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken.
Innovativ statsförvaltning
Vinnova ska redovisa vilka insatser som genomförts för att främja en innovativ statsförvaltning. Redovisningen ska innehålla resultat av insatserna samt viktiga lärdomar som kan dras från myndighetens arbete. Vinnova ska även redovisa hur myndigheten arbetar med innovation i den egna myndigheten och innovation i myndighetens beställarroll.
EU och internationellt arbete
Vinnova ska redovisa hur myndigheten har arbetat med prioriteringarna för det europeiska forskningsområdet.
Vinnova ska redovisa hur det internationella perspektivet integreras i Vinnovas satsningar, inklusive synergier mellan EU-program och myndighetens program.
En sammanhållen landsbygdspolitik
Vinnova ska redovisa hur myndigheten har bidragit till målen för en sammanhållen landsbygdspolitik. Utgångspunkt för rapporteringen är Tillväxtverkets uppdrag inom ramen för regeringens proposition om en sammanhållen landsbygdspolitik för Sveriges landsbygder (N2018/04123/HL).
Agenda 2030
Vinnova ska redovisa hur myndigheten, i sin kärnverksamhet, arbetar med att använda Agenda 2030 som verktyg i omställningen till ett hållbart samhälle.
1. Utvärderingar
Vinnova ska genomföra minst två utvärderingar av genomförda insatser. De insatser som utvärderas ska vara av budget- och verksamhetsmässig betydelse. Ett jämställdhetsperspektiv ska ingå i utvärderingen. Vinnova ska föra dialog med Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser om vilka insatser som utvärderas och metoder för detta. Utvärderingarna ska omfatta resultat och, där så är möjligt, effekter av stödet från myndigheten. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 31 mars 2021.
2. Stöd till inkubation
Vinnova ska, inom ramen för myndighetens ansvar att lämna stöd till inkubation (dnr N2013/03474/FIN), redovisa resultatet av insatserna. En särskild rapport avseende helåret 2019 ska lämnas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 1 juni 2020.
3. EU och internationellt arbete
Vinnova ska redovisa det svenska deltagandet i EU:s ramprogram för forskning och innovation. Vartannat år (med start år 2020) ska rapporten vara en analys och uppföljning av det svenska deltagandet och vartannat år (med start år 2021) ska Vinnova redovisa statistiska data för Sveriges deltagande. Rapporterna ska understödja regeringens arbete med EU:s forsknings- och innovationssamarbete. Rapporterna ska redovisa och analysera statistiska data om det svenska deltagandet fördelat på relevanta kategorier. En särskild rapport ska lämnas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 20 april 2021.
4. Slutlig redovisning av strategi för regionalt tillväxtarbete 2014–2020
Vinnova ska slutredovisa och analysera genomförda insatser för regional tillväxt inom ramen för den långsiktiga strategin för myndighetens medverkan i det regionala tillväxtarbetet och EU:s sammanhållningspolitik för perioden 2014–2020 (N2014/2501/RT). Redovisningen ska ske enligt närmare anvisningar från Tillväxtverket. Myndigheten ska redovisa insatserna till regeringen (Näringsdepartementet) med kopia till Tillväxtverket senast den 21 februari 2021.
5. Digitala innovationshubbar
Vinnova ska bidra i förberedelserna att etablera s.k. europeiska digitala innovationshubbar i enlighet med det kommande Programmet för ett digitalt Europa 2021–2027. Vinnova ska i detta arbete, där det är relevant, utgå från den förstudie (I2019/01685/D) myndigheten tagit fram inför etablerandet av digitala innovationshubbar. Vinnova ska i uppdragets genomförande löpande stämma av med Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet).
6. Investeringsfrämjande
Vinnova ska bidra till investeringsfrämjande med fokus på spetskompetensattraktion och relevanta internationella innovationssamarbeten. Vinnova ska senast den 28 februari 2021 redovisa genomförandet av uppdraget inklusive en metodredovisning till regeringen (Utrikesdepartementet). För genomförandet disponerar myndigheten högst 5 miljoner kronor. Kostnaderna ska belasta utgiftsområde 24 Näringsliv, anslaget 2:4 Investeringsfrämjande, anslagspost 4 Investeringsfrämjande.
7. Innovationssamarbete med Indien
Vinnova får, för genomförandet av uppdrag att stödja innovationssamarbete med Indien inom området smarta städer (dnr N2018/02568/IFK), rekvirera 5 miljoner kronor från Kammarkollegiet senast den 30 juni 2020. Av rekvisitionen ska framgå beslutets diarienummer och att medlen ska utbetalas från anslag 1:5 Näringslivsutveckling, anslagsposten 1 Näringslivsutveckl – del till Kammarkollegiet (utgiftsområde 24 Näringsliv).
8. Prognoser
Vinnova ska redovisa prognoser för 2020–2023 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes senast den
– 10 februari,
– 4 maj,
– 27 juli och
– 23 oktober.
Pågående uppdrag
I bilagan redovisas Vinnovas pågående uppdrag.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 24 Näringsliv
1:1 | Verket för innovationssystem (Ramanslag) |
ap.1 | | Verket för innovationssystem (ram) | | 253 190 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Verket för innovationssystem
Anslagsposten disponeras av Vinnova för finansiering av myndighetens förvaltningsutgifter.
1:2 | Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling (Ramanslag) |
ap.1 | | Verket för innovationssystem (ram) | | 2 835 005 |
ap.3 | | Verk f innov.syst: F - del till Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande (ram) | | 38 600 |
ap.2 | | Verk f innov.syst: F - del till Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (ram) | | 7 250 |
ap.5 | | Verk f innov.syst: F - del till Vetenskapsrådet (ram) | | 41 800 |
ap.4 | | Verk f innov.syst: F - del till Statens energimyndighet (ram) | | 20 600 |
Villkor för anslag 1:2
ap.2 Verk f innov.syst: F - del till Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd
Anslagsposten får användas för svenskt deltagande i partnerskapsprogram inom ramen för det europeiska forsknings- och innovationssamarbetet. Högst 3 miljoner kronor av anslagsposten får användas för att finansiera deltagande i internationellt forsknings- och innovationssamarbete.
ap.3 Verk f innov.syst: F - del till Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande
Anslagsposten får användas för svenskt deltagande i partnerskapsprogram inom ramen för det europeiska forsknings- och innovationssamarbetet. Högst 2 miljoner kronor av anslagsposten får användas för att finansiera deltagande i internationellt forsknings- och innovationssamarbete.
ap.4 Verk f innov.syst: F - del till Statens energimyndighet
Anslagsposten får användas för svenskt deltagande i partnerskapsprogram inom ramen för det europeiska forsknings- och innovationssamarbetet.
ap.5 Verk f innov.syst: F - del till Vetenskapsrådet
Anslagsposten får användas för svenskt deltagande i partnerskapsprogram inom ramen för det europeiska forsknings- och innovationssamarbetet. Högst 10 miljoner kronor av anslagsposten får användas för att finansiera deltagande i internationellt forsknings- och innovationssamarbete.
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 24 Näringsliv
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2020 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Verket för innovationssystem |
ap.1 | 7 595 | 3 % | 0 |
1:2 Verket för innovationssystem: Forskning och utveckling |
ap.1 | 88 597 | Inget | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Tabellen inkluderar anslagssparande och anslagskredit som i förekommande fall disponeras enligt 7 och 8 §§ anslagsförordningen (2011:223)
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 24 Näringsliv
|
|
|
ap.1 | 2 401 750 | 1 772 950 | 574 200 | 54 600 | 2024 |
ap.3 | 60 000 | 30 000 | 20 000 | 10 000 | 2023 |
ap.2 | 20 250 | 8 250 | 6 000 | 6 000 | 2024 |
ap.5 | 100 000 | 41 800 | 41 800 | 16 400 | 2024 |
ap.4 | 18 000 | 7 000 | 8 000 | 3 000 | 2023 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
Beloppen avseende infriade åtaganden i tabellen ovan är endast indikativa.
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 10 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 8 000 |
Belopp angivna i tkr
Till Verket för innovationssystems räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2020-01-25 | 21 099 |
2020-02-25 | 21 099 |
2020-03-25 | 21 099 |
2020-04-25 | 21 099 |
2020-05-25 | 21 099 |
2020-06-25 | 21 099 |
2020-07-25 | 21 099 |
2020-08-25 | 21 099 |
2020-09-25 | 21 099 |
2020-10-25 | 21 099 |
2020-11-25 | 21 099 |
2020-12-25 | 21 101 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Verket för innovationssystems disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:1 ap.1 | Verket för innovationssystem |
På regeringens vägnar
Ibrahim Baylan
Marika Kurlberg
Kopia till
Statsrådsberedningen, internrevisionen
Finansdepartementet, BA
Utbildningsdepartementet, F
Miljödepartementet, KE
Infrastrukturdepartementet, E
Förvaltningsavdelningen, RK Ekonomi
Riksdagen, utbildningsutskottet och näringsutskottet
Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd
Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande
Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingar och analyser
Riksgäldskontoret
Statens energimyndighet
Vetenskapsrådet
RISE Research Institutes of Sweden AB