
Solna strandväg 96
171 16 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2019 för Strålsäkerhetsmyndigheten.
VERKSAMHET
3 | Uppdrag |
Utgiftsprognoser
Strålsäkerhetsmyndigheten ska redovisa prognoser för 2019–2022 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes.
17 januari
15 februari
2 maj
29 juli
25 oktober
Avgiftsprognoser
Strålsäkerhetsmyndigheten ska till regeringen (Miljö- och energidepartementet) senast den 29 juli och den 25 oktober 2019 redovisa prognoser för innevarande års (2019) avgiftsbelagda verksamhet där intäkterna inte disponeras. Prognoserna ska redovisas och kommenteras i förhållande till Strålsäkerhetsmyndighetens regleringsbrev för 2019 och innehålla en redovising av hur användning av anslagsposterna förhåller sig till det planerade avgiftsuttaget och även prognosen för kommande år. Redovisningen ska där det är möjligt delas upp per avgiftskollektiv.
Kärnavfallsfonden
Strålsäkerhetsmyndigheten ska till regeringen (Miljö- och energidepartementet) i samband med prognoserna senast den 15 februari och 25 oktober även lämna en prognos för användningen av medel ur kärnavfallsfonden för 2019 fördelat på olika verksamhetsområden. Redovisningen i februari ska även innehålla en ekonomisk redovisning av hur medlen har använts 2018 och redovisningen i oktober ska även innehålla en prognos även för 2020-2022.
Avgifter
Strålsäkerhetsmyndigheten ska föreslå nödvändiga justeringar av avgiftsnivåer i förordningen (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten. Till varje ändringsförslag ska bakgrund, motivering och konsekvensbedömning redovisas. Där det är möjligt bör redovisningen delas upp per avgiftskollektiv. Förslagen ska lämnas till regeringen (Miljö- och energidepartementet) senast den 7 oktober 2019.
Initiativ relaterade till kärnvapennedrustning
Strålsäkerhetsmyndigheten ska bistå Regeringskansliet i arbetet med det internationella initiativet om verifikation av kärnvapennedrustning (IPNDV) och i fyrpartsamarbetet Quad Nuclear Verification Partnership (QNVP) samt delta och aktivt bidra med teknisk sakkunskap i undergrupperna för dessa samarbeten. Strålsäkerhetsmyndigheten ska göra en samlad analys över uppnådda resultat efter initiativens inledande fas. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Miljö- och energidepartementet och Utrikesdepartementet) senast den 15 mars 2019.
Internationellt miljö- och strålsäkerhetssamarbete bl.a. med Ryssland och Östeuropa
Strålsäkerhetsmyndigheten ska bedriva grannlandssamarbete med Ryssland och utvecklingssamarbete med Ukraina, Georgien, Moldavien och Vitryssland.
Grannlandssamarbetet med Ryssland ska främst avse hantering av radioaktivt och nukleärt avfall men också nukleär icke-spridning, utvecklingen av stärkta beredskapskontakter (inkl. miljöövervakning) och avvecklingsfrågor relaterade till kärnkraftverk. Verksamheten ska avse nordvästra Ryssland och Sveriges närområde förutom verksamhet avseende nukleär icke-spridning som får avse hela Ryssland inom dess internationellt erkända gränser, dvs. exklusive den illegalt annekterade Krimhalvön och Sevastopol.
Syftet med samarbetet är att skapa en höjd strålsäkerhet och miljökvalitet i både Ryssland och Sverige och ge stöd till utvecklingen av Rysslands myndighetsstrukturer och lagstiftning. Samarbetet ska syfta till att bidra till att stärka Sveriges miljö- och utrikespolitiska inriktning avseende miljö, fred och säkerhet. Samarbetet ska så långt möjligt samfinansieras med Ryssland.
Strålsäkerhetsmyndigheten ska koordinera sin verksamhet med det arbete på strålsäkerhetsområdet som internationella organisationer och andra länder har med Ryssland och verka för att Ryssland integreras i olika regionala och internationella ramverk för strålsäkerhet och miljö och bidrar till dess måluppfyllelse.
Den genomförda verksamheten ska sammanfattas i en separat rapport till regeringen (Miljö- och energidepartementet) senast den 28 februari 2019. Strålsäkerhetsmyndighetens planer för framtida insatser på området ska redovisas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 30 april 2019. Rapporten ska utgå från Sveriges internationella åtaganden, samarbetet med de nordiska länderna och andra stater inom området samt innehålla en analys av insatsbehov inom olika insatsområden. Inom utvecklingssamarbetet i Östeuropa ska Strålsäkerhetsmyndigheten särskilt redovisa sin verksamhet i Ukraina.
Insatser av principiellt viktig natur, som beslutas av Strålsäkerhetsmyndigheten, ska under beredningsstadiet vara föremål för samråd och policydiskussion med Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet och Utrikesdepartementet).
Strålsäkerhetsmyndigheten ska vidare delta i Arktiska rådets arbete i det samarbete som avser strålsäkerhetsfrågor.
Stödprogram till IAEA
Strålsäkerhetsmyndigheten ska genomföra ett stödprogram till Internationella atomenergiorganet (IAEA). Kostnaderna för programmet ska särredovisas.
Icke-spridningsavtalets (NPT) översynskonferens 2020
Strålsäkerhetsmyndigheten ska bistå Regeringskansliet med teknisk sakkunskap till stöd för Sveriges deltagande i arbetet inför NPT:s översynskonferens 2020.
Preciserad inriktning för arbetet med civilt försvar
Strålsäkerhetsmyndigheten ska i arbetet med civilt försvar särskilt prioritera följande områden:
- Planering för stöd till Försvarsmakten under höjd beredskap avseende försörjning av kritiska förnödenheter, egendom och tjänster.
- Stärka arbetsformer, inkl. utrustning och tekniska system, för samverkan som möter de höga krav på sekretess och robusthet som ställs vid höjd beredskap.
- Planering för att kunna verka från alternativ och/eller skyddad ledningsplats.
Vidtagna åtgärder och uppnådda resultat ska redovisas som en del av redovisningen enligt regeringens beslut den 10 december 2015 avseende Planeringsanvisningar för det civila försvaret (dnr Ju2015/09669/SSK).
Moderna beredskapsjobb i staten
Strålsäkerhetsmyndigheten ska senast den 5 april 2019 redovisa till Statskontoret hur myndigheten under 2018 har bidragit till att anställa personer vid myndigheten som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända (moderna beredskapsjobb). Redovisningen ska ske enligt närmare instruktion från Statskontoret.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
3:1 | Strålsäkerhetsmyndigheten (Ramanslag) |
Disponeras av Strålsäkerhetsmyndigheten | 397 048 |
ap.1 | Strålsäkerhetsmynd. - del till SSM (ram) | 129 048 |
ap.2 | Forskning (ram) | 76 000 |
ap.3 | Kärnteknisk verksamhet (ram) | 192 000 |
Villkor för anslag 3:1
ap.1 Strålsäkerhetsmynd. - del till SSM
Strålsäkerhetsmyndigheten ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Strålsäkerhetsmyndigheten ska betala totalt 668 400 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
Högst 4 000 000 kronor får utbetalas till andra myndigheter, landsting, kommuner och frivilligorganisationer för att täcka kostnader i samband med hälsoupplysning om UV-strålningens risker.
Högst 3 000 000 kronor får användas för långsiktigt stöd till ideella miljöorganisationer att arbeta med frågor avseende använt kärnbränsle och annat radioaktivt avfall.
Högst 200 000 kronor får användas till det svenska bidraget till Internationella strålskyddskommissionen.
7 000 000 9 kronor får användas först efter beslut av regeringen.
ap.2 Forskning
Anslagsposten får användas för grundläggande och tillämpad forskning för att utveckla nationell kompetens inom myndighetens verksamhetsområde och för att stödja och utveckla myndighetens tillsyn.
Anslagsposten får användas till myndighetens kostnader för resor, information och administration, inklusive personalkostnader som är direkt föranledda av forskningsverksamheten.
ap.3 Kärnteknisk verksamhet
Anslagsposten ska användas för Strålsäkerhetsmyndighetens verksamhet som omfattas av avgifter enligt 11, 12 och 13 §§ förordningen (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten.
Medel för de lokala säkerhetsnämnderna vid Barsebäcks, Forsmarks, Oskarshamns och Ringhals kärnkraftverk samt vid Studsviks kärntekniska anläggningar ska utbetalas från anslagsposten. Medlen ska betalas kvartalsvis i förskott efter rekvisition och får högst uppgå till 400 000 kronor per nämnd under budgetåret 2019.
Högst 26 000 000 kronor får användas för Strålsäkerhetsmyndighetens verksamhet som omfattas av avgifter enligt 12 § förordningen (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten.
Högst 14 000 000 kronor får användas för Strålsäkerhetsmyndighetens verksamhet som omfattas av avgifter enligt 13 § förordningen (2008:463) om vissa avgifter till Strålsäkerhetsmyndigheten.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2019 | Indrag av anslagsbelopp |
3:1 Strålsäkerhetsmyndigheten | |||
ap.1 | 7 972 | 3 % | 0 |
ap.2 | 2 280 | 3 % | 0 |
ap.3 | 9 600 | 3 % | 0 |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 6 Försvar och samhällets krisberedskap
Anslag/ap | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
3:1 Strålsäkerhetsmyndigheten | |||||
ap.2 | 70 000 | 32 000 | 23 000 | 15 000 | 2023 |
Villkor
Beloppen under rubriken "infriade åtaganden" i tabellen ovan är endast indikativa och anger hur fördelningen av utgifterna beräknats för respektive period.
Strålsäkerhetsmyndigheten får under 2019 ingå ekonomiska åtaganden som innebär utgifter för varor och tjänster som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför utgifter på högst 30 000 000 kronor för åren 2020–2023 inom de delar av myndighetens verksamhet som finansieras med medel från kärnavfallsfonden. Dessa åtaganden ska finansieras med medel från kärnavfallsfonden.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 80 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 30 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2019-01-25 | 33 087 |
2019-02-25 | 33 087 |
2019-03-25 | 33 087 |
2019-04-25 | 33 087 |
2019-05-25 | 33 087 |
2019-06-25 | 33 087 |
2019-07-25 | 33 087 |
2019-08-25 | 33 087 |
2019-09-25 | 33 087 |
2019-10-25 | 33 087 |
2019-11-25 | 33 087 |
2019-12-25 | 33 091 |
Summa | 397 048 |
3:1 ap.1 | Strålsäkerhetsmynd. - del till SSM |
3:1 ap.2 | Forskning |
3:1 ap.3 | Kärnteknisk verksamhet |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2017 | +/- 2018 | Int. 2019 | Kost. 2019 | +/- 2019 | Ack. +/- utgå. 2019 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Riksmätplats | 0 | 0 | 700 | 0 | 700 | 700 |
Radonlab. | 0 | 0 | 200 | 0 | 200 | 200 |
Summa | 0 | 0 | 900 | 0 | 900 | 900 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Övrig tillståndsprövning | -4 939 | 0 | 22 000 | 21 500 | 500 | -4 439 |
Anmälningsplikt | 0 | 0 | 7 000 | 7 500 | -500 | -500 |
Summa | -4 939 | 0 | 29 000 | 29 000 | 0 | -4 939 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2017 | +/- 2018 | Int. 2019 | Kost. 2019 | +/- 2019 | Ack. +/- utgå. 2019 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Kärnteknisk verksamhet - tillsyn | 2551 | 114 443 | -55 677 | 113 934 | 151 906 | -37 972 | 20 794 |
Kärnteknisk verksamhet - beredskap | 2551 | 2 157 | 1 764 | 27 272 | 25 996 | 1 276 | 5 197 |
Kärnteknisk verksamhet - nukleär ickespridning | 2551 | 3 708 | 1 809 | 15 272 | 13 968 | 1 304 | 6 821 |
Kärnteknisk verksamhet - forskning | 2551 | 0 | 0 | 69 296 | 69 296 | 0 | 0 |
Kärnteknisk verksamhet - MSB och länsstyrelser | 2551 | 0 | 0 | 37 000 | 37 000 | 0 | 0 |
Icke kärnteknisk verksamhet | 2511 | -14 968 | -6 681 | 23 710 | 19 000 | 4 710 | -16 939 |
Summa | 105 340 | -58 785 | 286 484 | 317 166 | -30 682 | 15 873 |
Villkor
Kärnteknisk verksamhet - MSB och länsstyrelser
Strålsäkerhetsmyndigheten ska i sin årsredovisning och budgetunderlag ta i beräkning Myndighetens för samhällsskydd och beredskap (MSB) och länsstyrelsernas verksamhetskostnader som rapporteras till Strålsäkerhetsmyndigheten enligt MSB:s regleringsbrev.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Med undantag från 2 kap. 1 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) får anläggningstillgångar som Strålsäkerhetsmyndigheten använder i den nationella strålskyddsberedskapen finansieras från anslaget 3:1 Strålsäkerhetsmyndigheten.