
U2015/03638/SF
85182 Sundsvall
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2015 för Centrala studiestödsnämnden och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Myndighetens uppgifter framgår av förordningen (2007:1071) med instruktion för Centrala studiestödsnämnden.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Övergripande mål
Centrala studiestödsnämndens verksamhet ska präglas av en god service. Kvaliteten i myndighetens ärendehantering ska vara hög. Tilltron till myndighetens administration ska vara hög. Informationen om villkoren för studiestöd ska vara lättillgänglig och behovsanpassad.
Centrala studiestödsnämnden ska motverka bidragsbrott och säkerställa att utbetalningar från studiestödssystemet endast sker till dem som är berättigade till stöd.
Återrapporteringskrav
Myndigheten ska redovisa måluppfyllelsen, vilka insatser som har genomförts under året för att uppfylla målen och resultatet av insatserna. Myndigheten ska även redovisa planerade åtgärder i förhållande till målen, om myndigheten bedömer att sådana åtgärder behövs.
1.1 Administration av studiehjälp och bidrag till kostnader vid viss gymnasieutbildning (Rg-bidrag)
Verksamheten ska säkerställa att de studerande på ett snabbt och rättssäkert sätt får de stöd som de har rätt till.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa de mål som myndigheten har satt upp och de insatser som har genomförts för att de studerande på ett snabbt och rättssäkert sätt ska få de stöd som de har rätt till. Myndigheten ska också redovisa resultaten av dessa insatser och göra en bedömning av hur väl målen har uppfyllts.
1.2 Administration av studiemedel
Verksamheten ska säkerställa att de studerande på ett snabbt och rättssäkert sätt får de stöd som de har rätt till.
Alla kompletta ansökningar ska handläggas inom tre veckor.
Handläggningstiden för ärenden som avser studier utomlands ska förkortas.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa de mål som myndigheten har satt upp och de insatser som har genomförts för att de studerande på ett snabbt och rättssäkert sätt ska få de stöd som de har rätt till. Myndigheten ska också redovisa resultaten av dessa insatser och göra en bedömning av hur väl målen har uppfyllts.
1.3 Återbetalnings- och återkravsverksamhet
Verksamheten ska säkerställa att lån återbetalas och att återkrav betalas.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa de mål som myndigheten har satt upp och de insatser som har gjorts för att lån och återkrav återbetalas enligt gällande regler. Myndigheten ska också redovisa resultaten av dessa insatser och göra en bedömning av hur väl målen har uppfyllts.
Myndigheten ska senast den 3 augusti 2015 lämna en kommenterad statistik till Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) över utvecklingen under första halvåret 2015 när det gäller låntagare som är bosatta utomlands.
1.4 Expertfunktion
Centrala studiestödsnämnden ska genom bevakning och analys av de studerandes sociala och ekonomiska situation säkerställa myndighetens kunskap inom området.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa resultatet av kunskapsinhämtandet.
1.5 Tilldelnings- och återbetalningsverksamhet för hemutrustningslån
Handläggningstiden för lån till hemutrustning ska inte överstiga tre veckor.
Återrapportering
Myndigheten ska redovisa följande.
- Handläggningstid per ärende.
- Antalet inkomna och beviljade låneansökningar, antal beslut om eftergift av lån och totalt efterskänkt belopp samt genomsnittligt belopp per lån. För beviljade lån ska också redovisas antal beslut för möblerad respektive omöblerad bostad.
1.6 Prognoser
Myndigheten ska redovisa utgiftsprognoser för 2015–2019 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
Myndigheten ska även vid nedanstående tillfällen lämna prognoser över kreditreserven.
Prognoserna lämnas senast:
den 20 januari,
den 20 februari,
den 5 maj,
den 27 juli, och
den 26 oktober.
Utgiftsprognoser för anslaget 1:5 Hemutrustningslån inom utgiftsområde 13 ska redovisas till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet).
Redovisningen ska i förekommande fall omfatta antalet studiestödstagare, utnyttjandegrader, genomsnittliga belopp och andra variabler, däribland makroekonomiska antaganden och regeländringar som påverkar prognosen. Myndigheten ska kommentera och analysera de faktorer för respektive anslag som har bidragit till avvikelserna på samma sätt som i prognosarbetet under 2014. Redovisningen ska även omfatta prognoser för avgiftsinkomster uppdelat på de olika avgiftstyperna.
Återrapportering grön it
Centrala studiestödsnämnden ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i It för en grönare förvaltning – agenda för it för miljön 2010–2015 (N2010/3482/ITP (delvis)). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
3 | Uppdrag |
Årliga uppdrag
1. Centrala studiestödsnämnden ska senast den 1 april 2015 redovisa statistik med samma innehåll som i 2014 års publikation med studiestödsstatistik över utbetalning och återbetalning av studiestöd samt över utländska medborgare och studiestöd. När det gäller studiehjälp behöver inte studiestödsomfattning anges. Myndigheten ska hålla nämnda och övrig statistik som myndigheten finner lämplig tillgänglig i tabellform för allmänheten.
2. Centrala studiestödsnämnden ska senast den 27 april 2015 lämna en rapport där myndigheten redogör för utvecklingen inom studiehjälp och studiemedel samt återbetalning. Långsiktiga och kortsiktiga förändringar som myndigheten bedömer vara väsentliga ska kommenteras och analyseras i rapporten.
Pågående uppdrag
1. Centrala studiestödsnämnden ska vid två tillfällen per år under 2011– 2015 lämna relevant studiestödsstatistik till Statens skolverk som ska användas som underlag för de beslut som Skolverket fattar i fråga om utbetalningar av statsbidrag till kommuner som ersättning för ökade kostnader för kommunal vuxenutbildning till följd av den högre bidragsnivån inom studiemedlen för vissa arbetslösa ungdomar i åldrarna 20–24 år. Centrala studiestödsnämnden får efter samråd med Skolverket komma överens med verket om formerna för uppgiftsöverföringen.
Nya uppdrag
1. Med utgångspunkt i tidigare uppdrag om jämställdhetsintegrering 2013–2014 (U2013/4896/SF) ska Centrala studiestödsnämnden redovisa en uppdaterad plan för hur myndigheten avser att fortsätta arbetet med jämställdhetsintegrering under 2015–2018 i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de jämställdhetspolitiska målen (prop. 2012/13:1 utg.omr. 13, bet. 2012/13:AU1, rskr. 2012/13:123). Av planen ska framgå väntade resultat samt vilka åtgärder som myndigheten avser att genomföra med anledning av myndighetens tidigare arbete med jämställdhetsintegrering. Vidare ska planen beskriva på vilket sätt jämställdhet kan integreras och bli en del av myndighetens ordinarie verksamhet, exempelvis i myndighetens styrprocesser. Planen ska redovisas senast den 1 oktober 2015 till Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet med kopia till Socialdepartementet). Centrala studiestödsnämnden ska årligen redovisa åtgärder och resultat i myndighetens årsredovisning för 2015–2018. Myndigheten ska även lämna en separat redovisning i särskild ordning senast den 22 februari 2018, och då beskriva och analysera resultatet av genomfört arbete 2015–2017.
2. Centrala studiestödsnämnden ska vidareutveckla uppföljningen av studiestödsnyttjandet bland studerande genom att bl.a. redovisa tidsserier över andelen som studerar med studiemedel. Vidareutvecklingen ska också avse uppgifter som ska spegla studiestödsnyttjandet bland kvinnor och män som har rätt till studiemedel. Redovisningen ska ske till Regeringskansliet (Utbildningsdepartementet) senast den 3 augusti 2015.
3. Centrala studiestödsnämnden ska senast den 3 augusti 2015 lämna en kommenterad statistik till Regeringskansliet (Utbildnings- departementet) när det gäller kostnadsersättning till lärlingar i den gymnasiala lärlingsutbildningen.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 15 Studiestöd
1:1 | Studiehjälp (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 3 313 725 |
ap.1 | Studiehjälp m.m. (ram) | 3 240 625 |
ap.2 | Kostnadsersättning till elever i gymnasial lärlingsutbildning (ram) | 73 100 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Studiehjälp m.m.
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiehjälp i form av studiebidrag, extra tillägg och inackorderingstillägg enligt studiestödslagen (1999:1395). Vidare får anslagsposten belastas med utgifter för ersättning till svenska elever utomlands för vissa resor enligt förordningen (CSNFS 1983:17) om bidrag till utlandsstuderande för dagliga resor.
ap.2 Kostnadsersättning till elever i gymnasial lärlingsutbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter för kostnadsersättning till elever i gymnasial lärlingsutbildning.
1:2 | Studiemedel (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 14 689 611 |
ap.1 | Studiebidrag, generellt (ram) | 8 804 274 |
ap.2 | Studiebidrag, prioriterat (ram) | 2 797 258 |
ap.2.2 | Studiebidrag, saknar slutbetyg från grundskola eller 3-årig gymnasieutbildning (ram) | 2 318 785 |
ap.2.3 | Studiebidrag, repetition eller komplettering (ram) | 127 673 |
ap.2.5 | Studiebidrag, komplettering grundskole- eller gymnasienivå 20–24 år (ram) | 303 100 |
ap.2.6 | Studiebidrag, komplettering grundskole - eller gymnasienivå, nyanlända 20-24 år (ram) | 0 |
ap.2.7 | Studiebidrag, vissa lärarstuderande (ram) | 47 700 |
ap.3 | Statlig ÅP-avgift för studiebidrag (ram) | 2 662 079 |
ap.4 | Tilläggsbidrag (ram) | 426 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Studiebidrag, generellt
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 12 § studiestödslagen (1999:1395).
Anslagsposten får även användas för utgifter för retroaktiva utbetalningar av vissa former av studiestöd som har upphört.
ap.2.2 Studiebidrag, saknar slutbetyg från grundskola eller 3-årig gymnasieutbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) till studerande som
– vid grundskolestudier saknar slutbetyg eller motsvarande från grundskola eller motsvarande utbildning, eller
– vid gymnasieutbildning saknar slutbetyg eller motsvarande från treårig gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning.
Högst 90 procent av posten får användas till studerande vid en sådan läroanstalt eller utbildning som anges i avdelning A 1 i bilagan till studiestödsförordningen (2000:655) med undantag för studerande vid folkhögskola. Vidare får högst tio procent av posten användas till studerande vid folkhögskoleutbildning som anges i samma avdelning.
ap.2.3 Studiebidrag, repetition eller komplettering
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) till studerande som repeterar eller kompletterar ämnen på grundskolenivå.
ap.2.5 Studiebidrag, komplettering grundskole- eller gymnasienivå 20–24 år
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) till vissa arbetslösa studerande i åldrarna 20–24 år.
ap.2.6 Studiebidrag, komplettering grundskole - eller gymnasienivå, nyanlända 20-24 år
Anslagsposten får belastas med utgifter för studiebidrag enligt 3 kap. 13 § studiestödslagen (1999:1395) till vissa studerande i åldrarna 20–24 år.
ap.3 Statlig ÅP-avgift för studiebidrag
Tilldelade medel ska enligt förordningen (1998:1512) om statliga ålderspensionsavgifter m.m. betalas in till Pensionsmyndigheten.
Tilldelade medel motsvarar 2 638 291 000 kronor i statliga ålderspensionsavgifter för 2015. Beloppet har minskats med 54 712 000 kronor på grund av det regleringsbelopp som Pensionsmyndigheten har fastställt för 2012 för anslagen 1:2 Studiemedel och 1:5 Bidrag till kostnader vid viss gymnasieutbildning och vid viss föräldrautbildning i teckenspråk, båda anslagen inom utgiftsområde 15.
ap.4 Tilläggsbidrag
Anslagsposten får belastas med utgifter för tilläggsbidrag enligt 3 kap. 13 a § studiestödslagen (1999:1395).
1:3 | Avsättning för kreditförluster (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 1 790 807 |
ap.1 | Konstaterade förluster på utlåning t.o.m. 2013 (ram) | 520 000 |
ap.2 | Förväntade förluster på utlåning fr.o.m. 2014 (ram) | 1 264 607 |
ap.3 | Konstaterade förluster för återkrav (ram) | 6 200 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Konstaterade förluster på utlåning t.o.m. 2013
Anslagsposten får belastas med utgifter för avsättning till kreditreserv för att täcka konstaterade förluster på utlåning t.o.m. 2013.
Vidare får anslagsposten belastas med utgifter för avsättning i fråga om kreditreserv för att täcka nedskrivning och inlösen av vissa studielån med statlig kreditgaranti.
Anslagsposten ska belastats och medlen föras över till kreditreserven månadsvis i tolftedelar.
ap.2 Förväntade förluster på utlåning fr.o.m. 2014
Anslagsposten får belastas med utgifter för avsättning i fråga om kreditreserv för att täcka förväntade förluster på nyutlåning fr.o.m. 2014 enligt studiestödslagen (1999:1395).
Anslagsposten ska belastas och medlen ska föras över till kreditreserven månadsvis utifrån den procentuella förlustavsättningen beräknad på utlånat belopp för aktuell månad.
ap.3 Konstaterade förluster för återkrav
Anslagsposten får belastas med utgifter i fråga om avskrivning av återkrav som avser lån.
1:4 | Statens utgifter för studiemedelsräntor (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 886 978 |
ap.1 | Statens utgifter för studiemedelsräntor (ram) | 883 178 |
ap.2 | Statens utgifter för räntor på återkrav (ram) | 3 800 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Statens utgifter för studiemedelsräntor
Anslagsposten får belastas med statens utgifter när det gäller nedsättning av studiemedelsräntor för studielån upplånade efter 1988 enligt studiestödslagen (1973:349), studiestödslagen (1999:1395) och lagen (1983:1030) om särskilt vuxenstudiestöd för arbetslösa samt för avgifter till Riksgäldskontoret.
ap.2 Statens utgifter för räntor på återkrav
Anslagsposten får belastas med statens ränteutgifter på lån för återkrav av studiemedel.
1:5 | Bidrag till kostnader vid viss gymnasieutbildning och vid viss föräldrautbildning i teckenspråk (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 47 146 |
ap.1 | Särskilda insatser för döva och hörselskadade elever och elever vid Rh-anpassad utbildning (ram) | 47 146 |
Disponeras av Specialpedagogiska skolmyndigheten | 14 004 |
ap.4 | Bidrag till kostnader vid viss föräldrautbildning i teckenspråk (ram) | 13 916 |
ap.4.1 | Statsbidrag till utbildning (ram) | 12 916 |
ap.4.2 | Bidrag till kursdeltagare (ram) | 1 000 |
ap.5 | Statlig ÅP-avgift för bidrag till kursdeltagare (ram) | 88 |
Villkor för anslag 1:5
ap.1 Särskilda insatser för döva och hörselskadade elever och elever vid Rh-anpassad utbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter enligt förordningen (1995:667) om bidrag till vissa funktionshindrade elever i gymnasieskolan.
ap.4.1 Statsbidrag till utbildning
Anslagsposten får belastas med utgifter för statsbidrag till anordnare av teckenspråksutbildning för föräldrar till barn som för kommunikation är beroende av teckenspråk (TUFF) enligt förordningen (1997:1158) om statsbidrag för teckenspråksutbildning för vissa föräldrar.
ap.4.2 Bidrag till kursdeltagare
Anslagsposten får belastas med utgifter för bidrag till kursdeltagare
i teckenspråksutbildning för föräldrar till barn som för kommunikation är beroende av teckenspråk (TUFF) enligt förordningen (1997:1158) om statsbidrag för teckenspråksutbildning för vissa föräldrar.
ap.5 Statlig ÅP-avgift för bidrag till kursdeltagare
Tilldelade medel ska enligt förordningen (1998:1512) om statliga ålderspensionsavgifter m.m. inbetalas till Pensionsmyndigheten.
1:7 | Examenspremie (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 0 |
ap.1 | Examenspremie (ram) | 0 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Examenspremie
Anslagsposten får belastas med utgifter för examenspremier till vissa lärare.
1:8 | Centrala studiestödsnämnden (Ramanslag) |
Disponeras av Centrala studiestödsnämnden | 183 647 |
ap.1 | Centrala studiestödsnämnden förvaltningskostnader m.m. (ram) | 183 647 |
Villkor för anslag 1:8
ap.1 Centrala studiestödsnämnden förvaltningskostnader m.m.
Anslagsposten får belastas med utgifter för verksamhet enligt förordningen (2007:1071) med instruktion för Centrala studiestödsnämnden.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 15 Studiestöd
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2015 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Studiehjälp | |||
ap.1 | 162 031 | Inget | 0 |
ap.2 | 8 205 | Inget | 0 |
1:2 Studiemedel | |||
ap.1 | 434 234 | Inget | 0 |
ap.2.2 | 114 254 | Inget | 0 |
ap.2.3 | 6 384 | Inget | 0 |
ap.2.5 | 9 110 | Inget | 0 |
ap.2.6 | 820 | Inget | 0 |
ap.2.7 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 20 500 | Inget | 0 |
1:3 Avsättning för kreditförluster | |||
ap.1 | 26 000 | Inget | 0 |
ap.2 | 42 270 | Inget | 0 |
ap.3 | 310 | Inget | 0 |
1:4 Statens utgifter för studiemedelsräntor | |||
ap.1 | 44 099 | Inget | 0 |
ap.2 | 190 | Inget | 0 |
1:5 Bidrag till kostnader vid viss gymnasieutbildning och vid viss föräldrautbildning i teckenspråk | |||
ap.1 | 2 357 | Inget | 0 |
ap.4.1 | 646 | Inget | 0 |
ap.4.2 | 50 | Inget | 0 |
ap.5 | 4 | Inget | 0 |
1:7 Examenspremie | |||
ap.1 | 3 000 | Inget | 0 |
1:8 Centrala studiestödsnämnden | |||
ap.1 | 9 432 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 180 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | 206 000 000 |
- varav SPECIAL | 206 000 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2015-01-25 | 15 721 |
2015-02-25 | 15 721 |
2015-03-25 | 15 721 |
2015-04-25 | 15 721 |
2015-05-25 | 15 721 |
2015-06-25 | 15 721 |
2015-07-25 | 14 887 |
2015-08-25 | 14 887 |
2015-09-25 | 14 888 |
2015-10-25 | 14 888 |
2015-11-25 | 14 888 |
2015-12-25 | 14 883 |
Summa | 183 647 |
1:8 ap.1 | Centrala studiestödsnämnden förvaltningskostnader m.m. |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2013 | +/- 2014 | Int. 2015 | Kost. 2015 | +/- 2015 | Ack. +/- utgå. 2015 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Administrationsavgifter | 0 | 0 | 606 000 | 0 | 606 000 | 606 000 |
Villkor
Administrationsavgifter
Avgifternas storlek bestäms av regeringen med undantag av aviseringsavgifter inom verksamheten för hemutrustningslån, som beslutas av Centrala studiestödsnämnden enligt förordningen (1990:1361) om lån till hemutrustning för flyktingar och vissa andra utlänningar.
Den beräknade budgeten för den avgiftsbelagda verksamheten avser inbetalda avgifter.
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Avgiftsintäkterna ska bidra till verksamhetens finansiering.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Centrala studiestödsnämnden undantas från bestämmelsen i 15 § anslagsförordningen (2011:223) om att inkomster som en myndighet får disponera, och som till en obestämd del ska täcka utgifterna i en viss verksamhet, ska redovisas mot anslag på samma grund som utgifterna. I stället ska inbetalda avgifter redovisas mot anslag.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Centrala studiestödsnämnden ska fastställa en procentsats som underlag för avsättning av medel för förväntad förlust i fråga om studielån som beräknas beviljas under 2016. Procentsatsen ska redovisas och ligga till grund för medelsberäkningen i myndighetens budgetunderlag för 2016.