
Fi2014/3312
Fi2014/4528 (delvis)
Box 7821
103 97 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2015 för Finansinspektionen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Mål 1
Bidra till ett stabilt finansiellt system som präglas av högt förtroende med väl fungerande marknader som tillgodoser hushållens och företagens behov av finansiella tjänster samtidigt som det finns ett högt skydd för konsumenter.
Återrapportering
Redovisning ska lämnas av hur arbetet med effektiv reglering, tillsyn, registrering och tillståndsprövning har bedrivits kopplat till målet. Redovisning ska även lämnas för hur tillsynen fördelas på olika typer av tillsynsinsatser och på olika företagskategorier. Av redovisningen ska det också för varje företagskategori framgå hur stor andel av företagen som blir föremål för någon tillsynsinsats under året.
Redovisa hur arbetet med att öka insatserna av finansiell tillsyn har bedrivits och hur stor del av de ökade resurserna som tillförts i samband med budgetpropositionen för 2015 har använts för detta ändamål.
Mål 2
Stärka konsumenternas ställning på finansmarknaden genom finansiell folkbildning.
Återrapportering
Redovisning ska lämnas av hur insatser för att stärka konsumenternas finansiella förmåga har genomförts. Redogörelse ska även lämnas för de modeller som används för utvärdering av de insatser som rör finansiell folkbildning och vilka insatser som vidtagits med anledning av resultatet av utvärderingen.
Återrapporteringskrav i övrigt
1. De mått, indikatorer och nyckeltal som ingår i myndighetens underlag för analys av verksamhetens utveckling, prestationer och resultat ska så långt som möjligt redovisas. I resultatredovisningen ska även följande redovisas:
- uppgifter om genomsnittliga handläggningstider för olika tillståndsärenden och anmälningsärenden enligt förordningen (2001:911) om avgifter för prövning av ärenden hos Finansinspektionen och
- antalet beslutade sanktioner uppdelat på olika regler.
2. Redovisa hur myndigheten har samverkat med Konsumentverket och Pensionsmyndigheten för att stärka konsumenternas ställning på finansmarknaden.
3. Redovisa hur de finansiella företagen informerat konsumenterna om den reducerade och borttagna avdragsrätten för privat pensionssparande och andra åtgärder som genomförts med anledning av denna förändring.
3 | Uppdrag |
1. Indikatorer
Med utgångspunkt i myndighetens rapport om Indikatorer avseende finansiell stabilitet och konsumentskydd (FI Dnr 14-3782) ska en redovisning lämnas av utfallet avseende 2013 och 2014 fördelat på redovisade indikatorer. I det fall data finns för tidigare år ska redovisningen kompletteras med sådana.
Uppdraget ska redovisas senast den 10 april 2015.
2. Effektivitet och kvalitet
Redovisa hur myndigheten arbetar med kvalitetshöjande insatser och med att effektivisera verksamheten. Av redovisningen ska det framgå vilka åtgärder som har vidtagits eller kommer att vidtas. Faktiskt och förväntat resultat ska redovisas.
Uppdraget ska redovisas senast den 10 april 2016.
3. Stabilitetsrapporter
Den rapport som ska tas fram enligt 3 § första stycket 5 förordningen (2009:93) med instruktion för Finansinspektionen ska även innehålla:
- en bedömning av den finansiella stabiliteten med särskilt fokus på tillståndet på de finansiella marknaderna och den ekonomiska situationen hos hushåll, icke-finansiella företag, kreditinstitut, värdepappersbolag och försäkringsföretag,
- en redogörelse för kreditinstitutens kreditgivning och kreditvillkor till företagen, uppdelat på små och medelstora företag, och till hushållen,
- en redogörelse för hushållens tillgångssida i form av hushållens finansiella sparande samt värdet av småhus uppdelat på hushållens finansiella respektive reala tillgångar,
- en redogörelse för i vilken grad olika finansiella företag bidrar till att öka risken i det finansiella systemet och
- en bedömning av finansiella obalanser som kan påverka kreditutbudet och kreditefterfrågan samt en redovisning av de åtgärder som vidtagits och kan komma att vidtas för att motverka dessa obalanser och de effekter åtgärderna bedöms få på samhällsekonomin.
4. Transparens vid flytträtt
Redovisa en uppföljning av tidigare inlämnad rapport avseende branschöverenskommelse för ökad transparens vid flytträtt för pensionssparande (FI Dnr 14-8233). Uppföljningen ska omfatta en redovisning av det arbete som bedrivs för att den slutliga rekommendationen ska kunna träda i kraft senast den 1 januari 2016. Uppdraget ska redovisas senast den 2 november 2015.
5. Risk- och sårbarhetsanalyser
I arbetet med 2015 års risk- och sårbarhetsanalyser ska myndigheten särskilt beakta och analysera informationssäkerheten i de delar av verksamheten och i de tekniska system som är nödvändiga för att myndigheten ska kunna utföra sitt arbete. Myndigheten ska redovisa en bedömning av informationssäkerheten samt vidtagna åtgärder. Redovisningen ska vara en del av den sammanställning som görs i arbetet med risk- och sårbarhetsanalyser enligt 9 § förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap.
6. Prognoser
Redovisa prognoser för anslagsbelastningen och för avgiftsintäkter som disponeras av myndigheten för 2015—2019 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras i förhållande till föregående prognostillfälle, budgeten och till utfallet för 2014.
Prognoserna lämnas i Hermes senast den 20 januari, 20 februari, 5 maj, 27 juli och 26 oktober 2015 och ska följa instruktion från Ekonomistyrningsverket.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
1:3 | Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter (Ramanslag) |
Disponeras av Finansinspektionen | 7 150 |
ap.1 | Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter (ram) | 7 150 |
1:11 | Finansinspektionen (Ramanslag) |
Disponeras av Finansinspektionen | 452 507 |
ap.1 | Finansinspektionen (ram) | 447 507 |
ap.2 | Samordningsorgan för tillsyn av penningtvätt (ram) | 5 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.1 Finansinspektionen
Av anslagspost 1 beräknas 7 000 000 kronor avsättas för satsningar inom konsumentområdet för genomförande av finansiell folkbildning.
Anslagspost 1 får användas för att bekosta Krigsförsäkringsnämndens verksamhet.
ap.2 Samordningsorgan för tillsyn av penningtvätt
Anslagspost 2 får användas för samordningsorganet för tillsyn av penningtvätt.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2015 | Indrag av anslagsbelopp |
1:3 Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter | |||
ap.1 | 715 | Inget | 0 |
1:11 Finansinspektionen | |||
ap.1 | 13 425 | 3 % | 0 |
ap.2 | 150 | 3 % | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 110 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 25 000 |
Villkor
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen)
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2015-01-25 | 37 709 |
2015-02-25 | 37 709 |
2015-03-25 | 37 709 |
2015-04-25 | 37 709 |
2015-05-25 | 37 709 |
2015-06-25 | 37 709 |
2015-07-25 | 37 709 |
2015-08-25 | 37 709 |
2015-09-25 | 37 709 |
2015-10-25 | 37 709 |
2015-11-25 | 37 709 |
2015-12-25 | 37 708 |
Summa | 452 507 |
1:11 ap.1 | Finansinspektionen |
1:11 ap.2 | Samordningsorgan för tillsyn av penningtvätt |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2013 | +/- 2014 | Int. 2015 | Kost. 2015 | +/- 2015 | Ack. +/- utgå. 2015 |
Ansökningsavgifter | ||||||
Avgifter (SFS 2001:911) | -18 792 | 10 028 | 79 441 | 76 841 | 2 600 | -6 164 |
Administrativ service | ||||||
4 § avgiftsförordningen (SFS 1992:191) | 0 | 0 | 1 600 | 1 600 | 0 | 0 |
Villkor
Avgifter (SFS 2001:911)
Avgifter som disponeras redovisas skilt från statsbudgeten.
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2013 | +/- 2014 | Int. 2015 | Kost. 2015 | +/- 2015 | Ack. +/- utgå. 2015 |
Offentligrättsliga avgifter | |||||||
Särskilda avgifter enligt lagen (2000:1087) | 2711 | 0 | 0 | 7 000 | 0 | 7 000 | 7 000 |
Avgifter (SFS 2004:297) | 2712 | 0 | 0 | 50 000 | 0 | 50 000 | 50 000 |
Avgifter (SFS 2007:1135) | 2548 | 0 | 0 | 464 943 | 464 943 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 521 943 | 464 943 | 57 000 | 57 000 |
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Verksamhet som rör ärenden som anges i förordningen (2001:911) om avgifter för prövning av ärenden hos Finansinspektionen ska över tiden finansieras fullt ut med de avgifter som tas ut för ändamålet.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Krigsförsäkringsnämnden undantas från förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.