Regleringsbrev för budgetåret 2014 avseende Transportstyrelsen inom utgiftsområde 22 Kommunikationer
Riksdagen har beslutat om Transportstyrelsens verksamhet för budgetåret 2014 (prop. 2013/14:1 utg.omr. 22, bet. 2013/14:TU1, rskr. 2013/14:131).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2014 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2014–2018 vid nedanstående tillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
den 16 januari,
den 21 februari,
den 5 maj,
den 28 juli, och
den 27 oktober.
Tertialdialoger
Transportstyrelsen ska redovisa underlag inför tertialdialoger med Regeringskansliet (Näringsdepartementet). Underlagen ska utformas i samråd med, och redovisas till, Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast
den 24 februari 2014,
den 22 maj 2014, och
den 22 september 2014.
1. Transportstyrelsens resultatredovisning ska ha följande indelning
- Regelgivning
- Tillsyn
- Tillståndsprövning
- Registerhållning
Av redovisningen ska det så långt möjligt framgå i vilken utsträckning myndighetens prestationer bidragit till att uppfylla de transportpolitiska målen. Hur myndighetens verksamhet bidragit till att uppfylla generationsmålet för miljö och miljökvalitetsmålen ska särskilt framgå.
2. Transportstyrelsen ska särskilt fokusera på att utveckla sina insatser gällande marknadsövervakning, i relation till myndighetens verksamhet vad gäller regelgivning, tillsyn och tillståndsgivning, i syfte att främja en effektiv konkurrens på marknaderna inom transportområdet.
1. E-förvaltning
Transportstyrelsen ska redovisa vilka eventuella åtgärder som myndigheten har vidtagit avseende tillämpning och användning av Mina Meddelanden och Svensk E-legitimation. I uppdraget ingår även att mot bakgrund av vidtagna åtgärder redovisa en analys av nyttan samt en precisering av de ekonomiska besparingar som uppkommer hos myndigheten genom tillämpning och användning av Mina Meddelanden och Svensk E-legitimation. Uppdraget ska redovisas senast 15 juni 2014 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
Transportstyrelsen ska i årsredovisningen redogöra för hur myndigheten arbetar för att nå målen i regeringens strategi för en digitalt samverkande förvaltning Med medborgaren i centrum – Regeringens strategi för en digitalt samverkande statsförvaltning (dnr N2012/6402/ITP).
2. It för en grönare förvaltning
Transportstyrelsen ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i It för en grönare förvaltning – agenda för it för miljön 2010–2015 (dnr N2010/3482/ITP [delvis]). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
3. Åtgärder med anledning av rapport från Statens haverikommission
Statens haverikommission presenterade den 22 oktober 2013 sin rapport avseende olyckan med norskt Herculesplan vid Kebnekaise. I rapporten riktar Statens haverikommission ett antal rekommendationer till Transportstyrelsen. Transportstyrelsen ska senast den 2 juni 2014 redovisa till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) sin analys av händelsen och vilka åtgärder som planeras vidtas med anledning av de iakttagelser och rekommendationer Statens haverikommission lämnat i sin rapport.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:11 | Trängselskatt i Stockholm (Ramanslag) |
ap.2 | | Trängselskatt: Admin - Del till SKV (ram) | | 11 600 |
ap.1 | | Trängselskatt: Admin - Del till DOM (ram) | | 1 100 |
ap.4 | | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 2 200 |
ap.5 | | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen (ram) | | 132 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.1 Trängselskatt: Admin - Del till DOM
Domstolsverket får använda medel från anslagsposten för administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Stockholm.
ap.2 Trängselskatt: Admin - Del till SKV
Skatteverket får använda medel från anslagsposten för administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Stockholm.
ap.4 Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten för administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Stockholm.
ap.5 Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten för system- och administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Stockholm.
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
ap.3 | | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet (ram) | | 1 480 877 |
ap.4 | | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet (ram) | | 533 961 |
Villkor för anslag 1:12
ap.3 Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
ap.4 Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter samt för att betala svenskt medlemsskap i internationella organisationer inom transportområdet. Betalningar av medlemsavgifter till Nordliga dimensionens partnerskap för transporter och logistik (NDPTL) samt till Östersjöstaternas råd (Baltic 21) ska godkännas av Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
Transportstyrelsen ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Transportstyrelsen ska betala totalt 19 000 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
1:14 | Trängselskatt i Göteborg (Ramanslag) |
ap.3 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Skatteverket (ram) | | 7 000 |
ap.4 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Domstolsverket (ram) | | 800 |
ap.5 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 1 650 |
ap.6 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Transportstyrelsen (ram) | | 168 000 |
Villkor för anslag 1:14
ap.3 Trängselskatt i Göteborg - del till Skatteverket
Skatteverket får använda medel från anslagsposten för administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Göteborg.
ap.4 Trängselskatt i Göteborg - del till Domstolsverket
Domstolsverket får använda medel från anslagsposten för administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Göteborg.
ap.5 Trängselskatt i Göteborg - del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten för administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Göteborg.
ap.6 Trängselskatt i Göteborg - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten för system- och administrationsutgifter till följd av trängselskatten i Göteborg.
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2014 | Indrag av anslagsbelopp |
1:11 Trängselskatt i Stockholm |
ap.1 | 33 | Allt | 0 |
ap.2 | 348 | Allt | 0 |
ap.4 | 66 | Allt | 0 |
ap.5 | 3 960 | Allt | 0 |
1:12 Transportstyrelsen |
ap.3 | 44 426 | 73 250 | 0 |
ap.4 | 16 019 | 26 162 | 0 |
1:14 Trängselskatt i Göteborg |
ap.3 | 210 | Allt | 0 |
ap.4 | 24 | Allt | 0 |
ap.5 | 50 | Allt | 0 |
ap.6 | 5 040 | Allt | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Tabellen inkluderar anslagssparande och anslagskredit som i förekommande fall disponeras enligt 7 och 8 §§ anslagsförordningen (2011:223)
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:11 Trängselskatt i Stockholm |
1:11 ap.2 | 1:11 ap.6 | | 100 % |
1:11 ap.1 | 1:11 ap.6 | | 100 % |
1:11 ap.4 | 1:11 ap.6 | | 100 % |
1:11 ap.5 | 1:11 ap.6 | | 100 % |
1:14 Trängselskatt i Göteborg |
1:14 ap.3 | 1:14 ap.2 | | 100 % |
1:14 ap.4 | 1:14 ap.2 | | 100 % |
1:14 ap.5 | 1:14 ap.2 | | 100 % |
1:14 ap.6 | 1:14 ap.2 | | 100 % |
1 Anslag och anslagsposter är angivna med 2013 års nomenklatur
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2014 års nomenklatur
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 785 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 100 000 |
Belopp angivna i tkr
Till Transportstyrelsens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2014-01-25 | 192 903 |
2014-02-25 | 192 903 |
2014-03-25 | 192 903 |
2014-04-25 | 192 903 |
2014-05-25 | 192 903 |
2014-06-25 | 192 903 |
2014-07-25 | 192 903 |
2014-08-25 | 192 903 |
2014-09-25 | 192 903 |
2014-10-25 | 192 903 |
2014-11-25 | 192 903 |
2014-12-25 | 192 905 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Transportstyrelsens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.5 | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen |
1:12 ap.4 | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet |
1:12 ap.3 | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet |
1:14 ap.6 | Trängselskatt i Göteborg - del till Transportstyrelsen |
Till Domstolsverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2014-01-25 | 159 |
2014-02-25 | 159 |
2014-03-25 | 159 |
2014-04-25 | 159 |
2014-05-25 | 159 |
2014-06-25 | 159 |
2014-07-25 | 159 |
2014-08-25 | 159 |
2014-09-25 | 159 |
2014-10-25 | 159 |
2014-11-25 | 159 |
2014-12-25 | 151 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Domstolsverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.1 | Trängselskatt: Admin - Del till DOM |
1:14 ap.4 | Trängselskatt i Göteborg - del till Domstolsverket |
Till Kronofogdemyndighetens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2014-01-25 | 321 |
2014-02-25 | 321 |
2014-03-25 | 321 |
2014-04-25 | 321 |
2014-05-25 | 321 |
2014-06-25 | 321 |
2014-07-25 | 321 |
2014-08-25 | 321 |
2014-09-25 | 321 |
2014-10-25 | 321 |
2014-11-25 | 321 |
2014-12-25 | 319 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Kronofogdemyndighetens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.4 | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten |
1:14 ap.5 | Trängselskatt i Göteborg - del till Kronofogdemyndigheten |
Till Skatteverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2014-01-25 | 1 550 |
2014-02-25 | 1 550 |
2014-03-25 | 1 550 |
2014-04-25 | 1 550 |
2014-05-25 | 1 550 |
2014-06-25 | 1 550 |
2014-07-25 | 1 550 |
2014-08-25 | 1 550 |
2014-09-25 | 1 550 |
2014-10-25 | 1 550 |
2014-11-25 | 1 550 |
2014-12-25 | 1 550 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Skatteverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.2 | Trängselskatt: Admin - Del till SKV |
1:14 ap.3 | Trängselskatt i Göteborg - del till Skatteverket |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2012 | +/- 2013 | Int. 2014 | Kost. 2014 | +/- 2014 | Ack. +/- utgå. 2014 |
Uppdragsverksamhet vägtrafikområdet |
Informationsuttag | 34 442 | 2 776 | 62 709 | 57 403 | 5 306 | 42 524 |
Försäljning av personliga skyltar | -4 499 | 2 902 | 2 061 | 1 618 | 443 | -1 154 |
Övriga uppdrag | 11 384 | 821 | 16 958 | 16 127 | 831 | 13 036 |
Adm. felparkeringsavgifter | 41 599 | 5 094 | 16 948 | 11 790 | 5 158 | 51 851 |
82 926 | 11 593 | 98 676 | 86 938 | 11 738 | 106 257 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Gemensamma avgiften säkerhetskontroll samt undervägsavgiften | 100 027 | 55 699 | 860 791 | 869 692 | -8 901 | 146 825 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Vägavgifter i Motala | 0 | 0 | 1 500 | 1 500 | 0 | 0 |
Belopp angivna i tkr
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2012 | +/- 2013 | Int. 2014 | Kost. 2014 | +/- 2014 | Ack. +/- utgå. 2014 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 382 391 | 168 152 | 1 185 474 | 1 059 430 | 126 044 | 676 587 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -28 670 | -10 135 | 81 517 | 91 174 | -9 657 | -48 462 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 60 341 | -40 222 | 238 673 | 295 534 | -56 861 | -36 742 |
Offentligrättsliga avgifter järnväg |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -17 616 | -5 583 | 48 161 | 51 506 | -3 345 | -26 544 |
Belopp angivna i tkr
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
- Transportstyrelsen får för att täcka sina utgifter för svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon avräkna 14 kronor respektive 140 kronor för varje redovisad felparkeringsavgift. Resterande del av statens inkomster ska kvartalsvis föras till inkomsttitel "2624- Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter".
- Inbetalningar avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska efter avdrag av Transportstyrelsens utgifter för verksamheten kvartalsvis betalas till Trafikverket.
Inkomster från infrastrukturavgifter som tas ut för passage på bron över Motalaviken på riksväg 50 får disponeras av Transportstyrelsen för system- och administrationsutgifter förknippade med avgiftsupptaget. Resterande inkomster ska föras till Trafikverket för kapitalkostnader förknippade med bron.
På regeringens vägnar
Catharina Elmsäter-Svärd
Maria Ingelsson
Kopia till
Riksdagen, trafikutskottet
Statsrådsberedningen, internrevisionen
Finansdepartementets budgetavdelning
Förvaltningsavdelningen, RK Ekonomi
Riksrevisionen
Domstolsverket
Ekonomistyrningsverket
Kronofogdemyndigheten
Riksgäldskontoret
Skatteverket
Statens haverikommission
Trafikverket