
Röda vägen 1
78189 Borlänge
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2013 för Trafikverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
1. Trafikverket ska redovisa ackumulerad betalningsutfästelse för Svensk-Danska Broförbindelsen SVEDAB AB (Svedab).
2. Trafikverket ska redovisa utfall och utgiftsprognoser för åren 2013-2017 för samtliga anslag, anslagsposter och delposter som myndigheten disponerar, inklusive äldre anslag och från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk. Prognoserna ska kommenteras med avseende på avvikelser jämfört med tilldelat anslag, föregående prognos och föregående års utfall. Prognoskommentarerna ska vid varje tillfälle inkludera en prognos av brutto- och nettoupplåningen för respektive år. De antaganden som ligger till grund för prognosen ska tydligt redovisas. Prognosen ska också fördelas månadsvis för anslagen under innevarande år så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Osäkerheter i prognosen ska redovisas och kommenteras utförligt. Redovisning ska ske i informationssystemet Hermes senast den 16 januari 2013, 20 februari 2013, den 2 maj 2013, den 29 juli 2013 och den 25 oktober 2013 enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
3. Trafikverket ska vid samma tidpunkter som anges ovan redovisa intäktsprognoser för åren 2013-2017 för trängselskattesystemen i Stockholm och Göteborg. Trafikverket ska även för aktuella år fram till 2017 redovisa intäktsprognoser för uttag av avgifter på bron över Motalaviken på riksväg 50. Transportstyrelsen ska bistå Trafikverket med nödvändiga underlag. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet).
4. Trafikverket ska redovisa underlag inför tertialdialoger med Regeringskansliet (Näringsdepartementet). Underlagen ska utformas i samråd med, och redovisas till, Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 22 februari 2013, den 28 maj 2013 samt den 26 september 2013.
5. Trafikverket får i dess egenskap av infrastrukturförvaltare, delta som medlem följande europeiska intressegrupperingar (EEIG): GEIE des Utilisateurs d'ERTMS, European Railway Telecommunications EWIV (EURATEL) samt ytteligare en europeisk intressegruppering vars verksamhet ska röra förvaltning av godskorridoren på järnväg mellan Stockholm och Palermo.
6. Trafikverkets resultatredovisning ska delas in i verksamhetsgrenar. Av redovisningen ska det så långt möjligt framgå i vilken utsträckning myndighetens prestationer eller leveranser bidragit till att uppfylla de transportpolitiska målen. I resultatredovisningen för 2013 ska särskild vikt läggas vid myndighetens verksamhet avseende forskning och innovation samt miljö. Myndighetens åtgärder för att bidra till att generationsmålet för miljö och miljökvalitetsmålen nås samt för att bidra till ökad hälsa ska särskilt framgå.
3 | Uppdrag |
Trafikverket ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i IT för en grönare förvaltning - agenda för IT för miljön2010-2015 (N2010/3482/ITP (delvis)). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
Trafikverket ska i sitt fibernät erbjuda tjänster på grossistnivå på konkurrensneutrala villkor till aktörer som efterfrågar elektroniska kommunikationer, i den mån kapaciteten inte behövs för Trafikverkets egna behov. Vidare ska Trafikverket samverka med aktörer som efterfrågar elektroniska kommunikationer och som vill etablera infrastruktur i samband med nyanläggning eller ombyggnad av vägnätet eller i anslutning till det befintliga vägnätet. Trafikverket ska i sin verksamhet även verka för att befintlig kanalisation i vägnätet görs tillgänglig för dessa aktörer på marknadsmässiga och konkurrensneutrala villkor. Detta ska utgå från den egna verksamhetens behov och krav på säkerhet m.m. Trafikverket ska i sin årsredovisning redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit med anledning av uppdraget.
- Trafikverket ska bistå Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i förberedelserna av programperioden för 2014-2020 för EU:s sammanhållningspolitik och politiken för landsbygds- och havs- och fiskerifonden inklusive arbetet med en partnerskapsöverenskommelse med EU-kommissionen. Myndigheten ska vidare utifrån sitt ansvarsområde bistå de regionala aktörer som fått i uppdrag att utarbeta förslag till strukturfondsprogram eller motsvarande.
- Trafikverket ska bistå Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i arbetet med revideringen av riktlinjerna för transeuropeiska transportnätverket, TEN-T.
- Trafikverket ska i årsredovisningen för 2013 redovisa hur myndigheten tillämpat de ändrade marklösenregler enligt väglagen (1971:948) som träder i kraft den 1 januari 2013.
- Trafikverket ska förbereda för att ta över kulturhistoriskt intressanta flygplan samt kringutrustning enligt reviderad bevarandeplan från Luftfartsverket. Övertagandet ska ske under december 2013. Trafikverkets uppgift ska vara att bevara aktuella samlingar. Trafikverket ska dock, om sådant intresse finns, medverka till att samlingarna kan tillgängliggöras för allmänheten förutsatt att tillkommande kostnader varaktigt och fullt ut kan täckas av extern finansiering.
- Trafikverket ska redovisa hur myndigheten avser att förbättra arbetet med att åtgärda inrapporterade fel i den järnvägsinfrastruktur som myndigheten ansvarar för. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 31 december 2013.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:1 | Väghållning (Ramanslag) |
Disponeras av Kammarkollegiet | 2 206 |
ap.9 | Väghållning - del till Kammarkollegiet (ram) | 2 206 |
Disponeras av Trafikverket | 22 205 202 |
ap.12 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet (ram) | 316 000 |
ap.13 | Myndighetsutövning (ram) | 156 000 |
ap.14 | Bidrag (ram) | 1 061 000 |
ap.14.1 | Bidrag för drift av enskild väg (ram) | 1 061 000 |
ap.14.2 | Vissa bidrag till trafiksystem (ram) | 0 |
ap.16 | Statlig väghållning (ram) | 20 672 202 |
ap.16.1 | Investeringar i nationell plan (ram) | 5 477 000 |
ap.16.2 | Investeringar i regional plan (ram) | 2 874 000 |
ap.16.3 | Drift och underhåll (ram) | 10 141 202 |
ap.16.4 | Räntor och återbetalning av lån för vägar (ram) | 392 000 |
ap.16.5 | Bärighet och tjälsäkring (ram) | 1 788 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.9 Väghållning - del till Kammarkollegiet
Medel från anslagsposten 9 får betalas ut till följande myndigheter: Trafikverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Arbetsdomstolen, Diskrimineringsombudsmannen, Nämnden mot diskriminering samt Konsumentverket. Medel betalas ut för:
a) ersättning till parter, vittnen, tolkar m.fl. som föranleds av föreskrift i lag eller förordning,
b) kostnad, som föranleds av föreskrift i lag eller förordning, för syn, kungörelse och delgivning samt för bevisupptagning i utlandet,
c) kostnad med anledning av tillämpning av den europeiska konventionen av den 7 juni 1968 angående upplysningar om innehållet i utländsk rätt, enligt förordningen (1981:366) om rätt att i vissa fall begära upplysningar om innehållet i utländsk rätt,
d) kostnad med anledning av mål vid domstolen där Diskrimineringsombudsmannen eller Konsumentombudsmannen för talan,
e) ersättning som ska utges av staten enligt lagen (1981:1310) om offentliga funktionärers rätt till gottgörelse för rättegångskostnad i vissa mål m.m.,
f) rättegångskostnad, för vilken staten är skyldig att svara, i trafikmål även då staten inte är part, och
g) ersättning av det slag som anges i 5 § förordningen (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten.
ap.12 Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet
Trafikverket får använda medel från anslagsposten 12 för följande.
a) Åtgärder enligt 2 § 3, 6 och 11 samt 3 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket. I en särskild rapport i samband med sin årsredovisning för 2013 ska Trafikverket utifrån en kategoriindelning av genomförda åtgärder lämna en redovisning av vilka uppmätta eller uppskattade effekter genomförda åtgärder har i förhållande till de transportpolitiska målen. Trafikverket ska vidare redogöra för sin bedömning av hur nyttan av åtgärderna inom respektive kategori förhåller sig till dess kostnader. Av redovisningen ska även framgå vilka kostnader för myndighetsintern verksamhet samt kostnader för bidrag till andra aktörer som är förknippade med respektive åtgärdskategori.
b) Forskning och innovation. Minst 20 000 000 kronor ska användas till forskning och innovation inom sjöfarten.
c) Bidrag till ideella organisationer som utför uppgifter som bidrar till att de transportpolitiska målen uppnås.
Från anslagsposten får Transportstyrelsen rekvirera medel som motsvarar den avgift som Transportstyrelsen annars skulle ha tagit ut för verksamhet som avser ärenden om körkort med villkor om alkolås enligt körkortslagen (1998:488), eller deltagande i försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse enligt övergångsbestämmelser i körkortslagen (i enlighet med de nu upphävda bestämmelserna i lagen [1998:489] om försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse). Högst 15 000 000 kronor får användas till detta ändamål.
ap.13 Myndighetsutövning
Trafikverket får använda medel från anslagsposten 13 för den myndighetsutövning som följer av författningar samt verksamhet enligt 2 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket och som inte täcks av anslag 1:3 Trafikverket eller som avses täckas med avgifter i enlighet med avsnitt 6 Avgifter och bidrag i detta regleringsbrev.
ap.14.1 Bidrag för drift av enskild väg
Från delposten 14.1 sker utbetalningar i enlighet med förordningen (1989:891) om statsbidrag till enskild väghållning.
ap.14.2 Vissa bidrag till trafiksystem
Från anslagssparande på delposten 14.2 får utbetalas statsbidrag till investeringar i storstädernas trafiksystem i de fall någon annan än staten är huvudman för genomförandet. Utan hinder av vad som gäller enligt 5 § förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m. får Trafikverket från delposten 14.2 utbetala statsbidrag till Stockholms läns landsting och Göteborgs kommun för objekt som ingår i överenskommelsen om trafik och miljö i Stockholm och överenskommelsen om investeringar i trafikinfrastruktur i Göteborgsregionen även om det statliga byggnadsbidraget därmed överstiger 50 procent respektive 75 procent av byggkostnaden.
ap.16.1 Investeringar i nationell plan
Trafikverket får disponera medel från delposten 16.1 för investeringar och förbättringar i det nationella stamvägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar samt till åtgärder för förbättrad miljö längs det befintliga statliga vägnätet. Medel från delposten får även användas till statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
a) Trafikverket ska från delposten 16.1 avräkna eventuellt infriande av betalningsutfästelse som Trafikverket ställt ut till Svedab.
b) Trafikverket får i särskilda fall nyttja delposten 16.1 för förtida inlösen av fastigheter inom område med fastställd vägplan med sammanlagt högst 10 miljoner kronor per år.
ap.16.2 Investeringar i regional plan
Trafikverket får disponera medel från delposten 16.2 för investeringar i regional transportinfrastruktur som planeras i enlighet med förordningen (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur. Medel från delposten får även användas till förbättringsåtgärder på det statliga stamvägnätet samt statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
Trafikverket får i särskilda fall nyttja delposten 16.2 för förtida inlösen av fastigheter inom område med fastställd vägplan med sammanlagt högst 10 miljoner kronor per år.
Från delposten utbetalas även statsbidrag till investeringar i enlighet med de prioriteringar som finns i de fastställda länsplanerna för regional transportinfrastruktur enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m., miljö och trafiksäkerhet på kommunala gator samt till utökad handikappanpassning av kollektivtrafiken utöver fastställda länsplaner för regional transportinfrastruktur.
ap.16.3 Drift och underhåll
Trafikverket får disponera medel från delposten 16.3 för drift och underhåll på det staliga vägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar.
Från delposten 16.3 får Trafikverket betala kostnader för ersättning enligt särskilda bestämmelser för vissa person- och sakskador som inträffar i samband med den statliga väghållningen samt statens kostnader för sådana förrättningar som påkallats med stöd av 20 a och 25 §§ väglagen (1971:948). Anslagsposten får även användas för att vidta riskreducerande åtgärder med avseende på den fysiska väginfrastrukturen.
Från delposten 16.3 får Trafikverket betala kostnader för stakning av vinterled till Holmön.
Trafikverket ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Från delposten ska Trafikverket betala totalt 1 336 000 kronor till Myndigheten för samhällskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Från delposten 16.3 får Trafikverket betala kostnader för eftersök av vilt som varit inblandat i sammanstötning med motofordon liksom polisens administrations- och fakturahanteringskostnader för detta.
ap.16.4 Räntor och återbetalning av lån för vägar
Trafikverket får använda medel från delposten 16.4 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 1 och 2 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt på lån för anläggningstillgångar.
ap.16.5 Bärighet och tjälsäkring
Medel från delposten får i enlighet med fastställd långtidsplan disponeras till åtgärder för framkomlighet året runt för lätt trafik, full bärighet på broar och för näringslivet viktiga vägar, anpassning till upplåten last på för näringslivet viktiga vägar samt beläggning av grusvägar.
1:2 | Banhållning (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 15 187 253 |
ap.1 | Lagfartskostnader (ram) | 6 000 |
ap.8 | Myndighetsutövning (ram) | 5 300 |
ap.8.1 | Fastställelse av tågplan och järnvägsplan (ram) | 5 300 |
ap.9 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet (ram) | 420 500 |
ap.10 | Banhållning (ram) | 14 648 453 |
ap.10.1 | Investeringar i nationell plan (ram) | 5 612 000 |
ap.10.2 | Drift, underhåll och trafikledning (ram) | 7 300 184 |
ap.10.3 | Räntor och återbetalning av lån (ram) | 1 736 269 |
ap.11 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet (ram) | 107 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Lagfartskostnader
Anslagsposten får nyttjas för lagfartskostnader (stämpelskatt) vid överföring av fastigheter från staten, tidigare förvaltade av affärsverket Statens järnvägar, till Jernhusen AB.
ap.8.1 Fastställelse av tågplan och järnvägsplan
Från anslagsposten 8.1 finansieras handläggningen av statlig medfinansiering till regionala spårfordon.
ap.9 Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet
Från anslagsposten 9 finansieras bidrag till Inlandsbanan med 130 600 000 kronor och bidrag till Öresundsbro Konsortiet med 289 900 000 kronor för utnyttjandet av Öresundsbroförbindelsen.
ap.10.1 Investeringar i nationell plan
1. Trafikverket får disponera medel från delposten 10.1 för investeringar och förbättringar i det statliga järnvägsnätet samt till åtgärder för förbättrad miljö längs det befintliga statliga järnvägsnätet. Medel från delposten får även användas till statlig medfinansiering enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m.
2. Trafikverket ska från delposten 10.1 avräkna eventuellt infriande av betalningsutfästelser som Trafikverket ställt ut till Svedab.
3. Trafikverket ska från delposten 10.1 avräkna statens kostnader till Riksgäldskontoret vid ett eventuellt infriande av Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB.
4. Delposten 10.1 får användas för investeringar på andra infrastrukturförvaltares järnvägsnät i anslutning till statens järnvägsnät i samverkan med externa intressenter till ett belopp om högst en procent av anslag 1:2 Banhållning.
5. Delposten 10.1 får användas för att finansiera Trafikverkets åtaganden avseende Citytunneln i Malmö, inklusive affärsverket Statens järnvägars tidigare åtaganden.
6. Delposten 10.1 får användas för åtgärder inom sjöfarten som omfattas av den nationella trafikslagsövergripande planen för utveckling av transportsystemet för perioden 2010–2021. För detta ändamål får medel tillställas Sjöfartsverket.
ap.10.2 Drift, underhåll och trafikledning
1. Trafikverket får disponera medel från delposten 10.2 för drift, underhåll, trafikledning och reinvesteringar på det statliga järnvägsnätet.
2. Trafikverket ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Från delposten ska Trafikverket betala totalt 1 336 000 kronor till Myndigheten för samhällskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
3. Trafikverket får använda delposten 10.2 för kostnader för åtgärder förknippade med statens miljöansvar inom transportområdet.
4. Trafikverket får använda medel från delposten 10.2 för betalning av kvalitetsavgifter till följd av avvikelser från i tågplan och trafikeringsavtal fastställt nyttjande av infrastrukturen som orsakats av Trafikverket.
ap.10.3 Räntor och återbetalning av lån
1. Trafikverket får använda medel från delposten 10.3 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 3 och 4 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt på lån för anläggningstillgångar.
2. Trafikverket ska från delposten 10.3 betala den administrativa avgiften till Riksgäldskontoret för Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB samt garantiavgiften för statens garantiåtaganden rörande Arlandabanan.
3. Trafikverket ska från delposten 10.3 betala ränta och administrativ avgift till Riksgäldskontoret avseende Riksgäldskontorets villkorslån till A-Train AB.
4. Delposten 10.3 får användas för kostnader för eventuella kreditförluster avseende den obligationsportfölj som härrör från de numera avslutade amerikanska leasingtransaktioner som ingicks av affärsverket Statens järnvägar.
ap.11 Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet
Trafikverket får använda medel från anslagsposten 11 för följande.
a) Åtgärder enligt 2 § 3, 6 och 11 samt 3 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket. I en särskild rapport i samband med sin årsredovisning för 2013 ska Trafikverket utifrån en kategoriindelning av genomförda åtgärder lämna en redovisning av vilka uppmätta eller uppskattade effekter genomförda åtgärder har i förhållande till de transportpolitiska målen. Trafikverket ska även redogöra för sin bedömning av hur nyttan av åtgärderna inom respektive kategori förhåller sig till dess kostnader. Av redovisningen ska även framgå vilka kostnader för myndighetsintern verksamhet samt kostnader för bidrag till andra aktörer som är förknippade med respektive åtgärdskategori.
b) Forskning och innovation. Minst 15 000 000 kronor ska användas till forskning och innovation inom sjöfarten och minst 5 000 000 kronor ska användas till forskning och innovation inom luftfarten.
c) Bidrag till idella organisationer som utför uppgifter som bidrar till att de transportpolitiska målen uppnås.
d) Kostnader för Sveriges Järnvägsmuseum.
1:3 | Trafikverket (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 1 382 092 |
ap.2 | Trafikverkets administration (ram) | 1 382 092 |
Disponeras av Regeringskansliet/Näringsdepartementet | 25 000 |
ap.3 | Till Regeringskansliets disposition (ram) | 25 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Trafikverkets administration
Från anslagsposten 2 finansieras kostnader för ledning, ekonomiadministration, personaladministration, planering och uppföljning av verksamheten, övrigt verksamhetsstöd och intern utveckling till den del dessa aktiviteter inte är direkt hänförliga till kärnverksamhetens produkter och tjänster/prestationer.
Medel från anslagsposten får användas för kostnader avseende administration av statens miljöansvar inom det transportpolitiska området.
Anslagsposten 2 för användas till att betala medlemsavgift till följande europeiska intressegrupperingar (EEIG): GEIE des Utilisateurs d'ERTMS, European Railway Telecommunications EWIV (EURATEL) samt ytteligare en europeisk intressegruppering vars verksamhet ska röra förvaltning av godskorridoren på järnväg mellan Stockholm och Palermo. De kostnader som Trafikverkets medlemskap i de tre grupperingarna medför får inte överskrida 6 000 000 kronor per år.
Anslagsposten 2 får även användas för modellutveckling och analys inom transportomrrådet samt för verksamhet rörande den långsiktiga infrastrukturplaneringen och riksintressen som bedrivs inom sjöfartsområdet. Anslaget får vidare användas för verksamet rörande den långsiktiga infrastrukturplaneringen och riksintressen inom luftfarten samt administartion av drift- och investeringsbidrag till icke statliga flygplatser och administrationen av trafikavtal.
ap.3 Till Regeringskansliets disposition
Anslagsposten 3 får användas för att bekosta insatser inom det transportpolitiska området och bolagsförvaltning som inte är direkt hänförlig till Trafikverkets produkter och tjänster.
1:6 | Driftbidrag till icke statliga flygplatser (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 70 013 |
ap.1 | Icke statliga flygp - del till Trafikverket (ram) | 63 013 |
ap.3 | Beredskapsflygplatser (ram) | 7 000 |
Villkor för anslag 1:6
ap.1 Icke statliga flygp - del till Trafikverket
- Utöver vad som följer av förordningen (2006:1577) om driftbidrag till icke statliga flygplatser ska Trafikverket lämna bidrag till icke statliga flygplatser i enlighet med de principer som följer av riksdagens beslut med anledning av propositionen Moderna transporter (prop. 2005/06:160, bet. 2005/06:TU5, rskr. 2005/06:308).
- Högst 150 000 kronor av stödet får avsättas för ekonomisk uppföljning av driften på flygplatserna. Dessa medel disponeras av Trafikverket.
ap.3 Beredskapsflygplatser
Anslagsposten ska användas till kostnader för Trafikverkets avtal syftande till att upprätthålla en grundläggande beredskap för samhällsviktiga transporter på vissa flygplatser.
1:7 | Trafikavtal (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 831 000 |
ap.1 | Trafikavtal (ram) | 831 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Trafikavtal
Anslagsposten får användas för statens trafikavtal rörande transportpolitiskt motiverad interregional kollektiv persontrafik. Vidare får anslaget användas för tillfällig juridisk, ekonomisk eller annan expertis vid ingående av nya avtal samt för vissa förvaltningskostnader som är direkt hänförliga till trafikavtal.
1:10 | Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 348 500 |
ap.5 | EU-stöd, TEN (ram) | 348 500 |
Villkor för anslag 1:10
ap.5 EU-stöd, TEN
Medlen på anslagsposten får användas för av Europeiska unionen beviljade bidrag för projekt inom ramen för Transeuropeiska nätverk. Från anslagsposten utbetalas stöd motsvarande Europeiska unionens finansiering av svenska projekt inom området Transeuropeiska nätverk.
Trafikverket disponerar högst ett belopp under anslagsposten som motsvarar uppburet finansiellt stöd från Europeiska unionen som av myndigheten redovisats mot inkomsttitel "6511 - Bidrag till transeuropeiska nätverk". Beloppet som disponeras kan dock inte överstiga tillgängliga medel på anslagsposten.
1:11 | Trängselskatt i Stockholm (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 588 526 |
ap.3 | Trängselskatt: Admin - del till TRV (ram) | 40 000 |
ap.6 | Trängselskatt Sthlm - överskott tr.skatt del till TRV (ram) | 548 526 |
Villkor för anslag 1:11
ap.3 Trängselskatt: Admin - del till TRV
Trafikverket får använda medel från anlagsposten 3 för administrationskostnader till följd av trängselskatten i Stockholm.
ap.6 Trängselskatt Sthlm - överskott tr.skatt del till TRV
Anslagsposten utgör skillnaden mellan inkomster av trängselskatten och system- och adminstrationskostnader med anledning av trängselskattesystemet i Stockholm. Av medlen på anslagsposten får 297 000 000 kronor användas till Förbifart Stockholm. Vidare får 251 000 000 kronor användas till väganknutna projekt i Stockholmsregionen. Dessa 251 000 000 kronor ska avräknas de 5 000 000 000 kronor till investeringar i andra väganknutna projekt i Stockholmsregionen utöver Förbifart Stockholm som enligt Stockholmsöverenskommelsen ska finansieras med överskottet från trängselskatten.
Tillsammans med de 723 000 000 kronor som genom tidigare beslut avsatts för väganknutna projekt i Stockholmsregionen uppgår därmed det belopp som hittills avräknats de 5 000 000 000 kronor till investeringar i andra väganknutna projekt i Stockholmsregionen utöver Förbifart Stockholm som enligt Stockholmsöverenskommelsen ska finansieras med överskottet från trängselskatten till 974 000 000 kronor.
1:14 | Trängselskatt i Göteborg (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 566 900 |
ap.1 | Trängselskatt Göteborg - del till Trafikverket (ram) | 73 000 |
ap.2 | Trängselskatt Göteborg - del till Trafikverket (ram) | 493 900 |
Villkor för anslag 1:14
ap.1 Trängselskatt Göteborg - del till Trafikverket
Trafikverket får använda medel från anlagsposten 1 för administrationskostnader till följd av trängselskatten i Göteborg.
ap.2 Trängselskatt Göteborg - del till Trafikverket
Anslagsposten utgör skillnanden mellan inkomster av trängselskatten och system- och administrationskostnader med anledning av trängselskattesystemet i Göteborg. Medlen på anslagsposten får användas för finansiering av investeringar i kollektivtrafik samt järnväg och väg i Västsverige för att förbättra framkomlighet och miljö i enlighet med de överenskommelser som staten träffat rörande Västsvenska paketet.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2013 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Väghållning | |||
ap.9 | 66 | Inget | 0 |
ap.12 | 9 480 | 3 % | 0 |
ap.13 | 4 680 | 3 % | 0 |
ap.14.1 | 106 100 | Allt | 0 |
ap.14.2 | 0 | Allt | 0 |
ap.16.1 | 547 700 | Allt | 0 |
ap.16.2 | 287 400 | Allt | 0 |
ap.16.3 | 1 014 120 | Allt | 0 |
ap.16.4 | 39 200 | Allt | 0 |
ap.16.5 | 178 800 | Allt | 0 |
1:2 Banhållning | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.8.1 | 159 | 3 % | 0 |
ap.9 | 41 700 | Allt | 0 |
ap.10.1 | 561 200 | Allt | 0 |
ap.10.2 | 701 295 | Allt | 0 |
ap.10.3 | 202 700 | Allt | 0 |
ap.11 | 3 210 | 3 % | 0 |
1:3 Trafikverket | |||
ap.2 | 41 463 | 3 % | 0 |
ap.3 | 750 | 3 % | 0 |
1:6 Driftbidrag till icke statliga flygplatser | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 210 | Inget | 0 |
1:7 Trafikavtal | |||
ap.1 | 83 100 | Inget | 0 |
1:10 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk | |||
ap.5 | 34 850 | Allt | 0 |
1:11 Trängselskatt i Stockholm | |||
ap.3 | 4 000 | Allt | 0 |
ap.6 | 0 | Allt | 0 |
1:14 Trängselskatt i Göteborg | |||
ap.1 | 7 300 | Allt | 0 |
ap.2 | 0 | Allt | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:2 Banhållning | |||
1:2 ap.10.3 | 1:2 ap.10.2 | 100 % | |
1:6 Driftbidrag till icke statliga flygplatser | |||
1:6 ap.4 | 1:6 ap.1 | 100 % | |
1:11 Trängselskatt i Stockholm | |||
1:11 ap.1 | 1:11 ap.6 | 100 % | |
1:11 ap.5 | 1:11 ap.6 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2013 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:3 Trafikverket | |
ap.4 | ram |
ap.5 | ram |
1:6 Driftbidrag till icke statliga flygplatser | |
ap.4 | ram |
1:7 Trafikavtal | |
ap.2 | ram |
36:5 (2003) Ersättning till Statens järnvägar för kostnader i samband med utdelning från AB Swedcarrier m.m. | |
ap.5 (2003) | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:1 Väghållning | |||||
ap.12 | 25 000 | 24 000 | 1 000 | 0 | 2040 |
ap.14.1 | 755 000 | 755 000 | 0 | 0 | 2040 |
ap.16.1 | 6 566 000 | 2 685 000 | 3 238 000 | 19 000 | 2040 |
ap.16.2 | 3 385 000 | 418 000 | 1 742 000 | 1 225 000 | 2040 |
ap.16.3 | 4 899 000 | 2 795 000 | 2 104 000 | 0 | 2040 |
ap.16.4 | 14 173 000 | 626 000 | 1 180 000 | 12 367 000 | 2040 |
ap.16.5 | 597 000 | 597 000 | 0 | 0 | 2040 |
1:2 Banhållning | |||||
ap.10.1 | 10 597 000 | 5 449 000 | 2 264 000 | 2 884 000 | 2050 |
ap.10.2 | 8 469 000 | 3 530 000 | 2 970 000 | 1 969 000 | 2050 |
ap.10.3 | 64 931 000 | 2 444 000 | 2 536 000 | 59 951 000 | 2050 |
ap.11 | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 | 2050 |
1:7 Trafikavtal | |||||
ap.1 | 7 500 000 | 813 000 | 820 000 | 5 412 200 | |
1:11 Trängselskatt i Stockholm | |||||
ap.6 | 7 314 000 | 676 000 | 6 635 000 | 0 | 2048 |
1:14 Trängselskatt i Göteborg | |||||
ap.2 | 3 114 000 | 500 000 | 2 479 000 | 0 | 2039 |
Villkor
I fråga om anslagen 1:1, 1:2, 1:7, 1:11 respektive 1:14 bemyndigas Trafikverket att ikläda sig ekonomiska åtaganden som, inklusive tidigare gjorda åtaganden, medför behov av framtida anslag på högst 131 728 000 000 kronor efter 2013. Bemyndigandet avser all upphandlad verksamhet och bidrag där fleråriga avtal sluts, som inte faller under 6 kap. 2 § budgetlagen (2011:203), oavsett om avtalen avser Trafikverkets interna resultatenheter eller externa leverantörer. Bemyndigandet omfattar även framtida räntekostnader på upptagna lån samt förpliktelser med Trafikverkets interna enheter.
Fördelningen i tabellen på anslagspost- och delpostnivå är endast indikativ.
Förskottering, lån från kommuner eller enskilda för att tidigarelägga byggandet av allmänna vägar och järnvägar ingår i bemyndiganderamen.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 3 600 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 3 731 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | 44 578 000 |
- varav INVESTERING | 44 578 000 |
Villkor
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar under budgetåret 2013 en låneram om 3 700 000 000 kronor i Riksgäldskontoret för investeringar i anläggningstillgångar.
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen)
Krediten på räntekontot uppgår till 3 731 000 000 kronor.
Från räntekontot verkställs samtliga betalningar för de ändamål som de aktuella anslagen/anslagsposterna anvisats för. I efterhand ska inbetalningar av anslagsmedel till Trafikverkets räntekonto justeras så att årets inbetalningar uppgår till vad som faktiskt anslagsavräknats och så att ränteeffekten av tidsdifferensen mellan verkligt utbetalningsdatum och ränteneutralt utbetalningsdatum korrigeras. Årets ränta ska justeras med anledning av justeringen av inbetalda anslagsmedel. Justerad utgående balans på Trafikverkets räntekonto disponeras av Trafikverket. Resultatet av Trafikverkets kassahållning ska särredovisas i Trafikverkets årsredovisning.
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar övriga krediter om 44 578 000 000 kronor under budgetåret 2013. Av dessa avser 9 134 000 000 kronor lån för prioriterade vägprojekt m.m. och 35 444 000 000 kronor lån för prioriterade järnvägsprojekt m.m.
1. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för delen Svinesundsförbindelsen (inkl. Hogdal-Nordby) samt för de prioriterade vägprojekten E6 delen Rabbalshede-Hogdal, E 20 delen Tollered-Alingsås samt genom Alingsås, Rv 40 delen Brämhult-Hester, Rv 40 delen Haga-Ljungarum, Rv 45 delen Angeredsbron-Älvängen, Rv 44 delen Båberg-Väne Ryr samt Rv 49 Skara-Varnhem.
2. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för byggande av vägbroar som ersätter färjor. Varje sådant objekt ska underställas regeringens prövning. Eventuell samfinansieringslösning och avgiftsfinansiering ska övervägas om ordinarie driftmedel inte täcker kostnaderna för en bro.
3. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för järnvägsinvesteringar i eldrifts- och teleanläggningar, telenätsutrustning samt för statens andel av lån avseende vissa investeringar i Stockholmsområdet enligt överenskommelse år 1983 mellan Statens järnvägar, staten och Stockholms läns landsting.
4. Trafikverket får ta upp lån för de prioriterade järnvägsprojekten Hallsberg-Degerön, Mjölby-Motala, Trollhättan-Göteborg samt järnvägsprojekt i Stockholmsområdet. De olika lånedelarna avseende de prioriterade projekten ska återbetalas i jämn takt under 25 år med start vid den tidpunkt när respektive banprojekt färdigställts.
5. Högst 15 900 000 000 kronor av den totala låneramen får användas för lån avseende Botniabanan.
6. Trafikverket får ta upp lån för nya investeringar i vissa vägprojekt för vilka trängselskatt eller vägavgifter planeras att tas ut. Låneramen inkluderar räntekostnader för dessa lån. Lån får endast tas upp för den del av investeringen vars kapitalkostnader ska finansieras med inkomster från trängselskatt eller vägavgifter. Högst 600 000 000 kronor får användas för trängselskattesystemet i Göteborg. Utnyttjandet av denna del av låneramen ska ske efter samråd med Transportstyrelsen
Övrigt
1. Trafikverket får tidigarelägga byggandet av allmänna vägar och investeringar i järnvägsanläggningar där förskottering (lån) sker från kommuner, landsting eller enskilda under förutsättning att avtalet inte innehåller sådana villkor som innebär indexuppräkning av eller räntor på förskotterat belopp och att byggstart är planerad till 2013. För förskotteringar med planerad byggstart 2014–2016 ska alla namngivna objekt i förlag till nationell plan underställas regeringens prövning, det ska i första hand ske i den redovisning till regeringen som Trafikverket har i uppdrag att lämna inom ramen för pågående åtgärdsplanering (N2012/6395/TE, N2012/6434/TE [delvis]). Den sammanlagda skulden för de av Trafikverket och regeringen godkända förskotteringarna avseende allmänna vägar får inte överskrida 30 procent av de under året beviljade anslagsposterna 16.1, 16.2, 16.4 och 16.5 under anslag 1:1. Den sammanlagda skulden för de av Trafikverket och regeringen godkända förskotteringarna avseende investeringar i järnvägsanläggningar får inte överstiga 30 procent av den under året beviljade anslagsposten 10.1 under anslag 1:2. Förskottering av objekt vars byggkostnad överstiger 20 miljoner ska underställas regeringens prövning. Även förskottering av objekt med planerad byggstart 2014–2016 som inte namnges i förslag till nationell plan men vars byggkostnad överstiger 20 miljoner kronor ska i enlighet med tidigare ordning underställas regeringens prövning. Även sådana förslag ska i första hand lämnas i den ovan nämnda redovisningen.
Trafikverket ska följa följande riktlinjer vid hanteringen av förskotteringar:
- Ett objekt som förskotteras får maximalt tidigareläggas med 5 år i förhållande till plan.
- Skälen för behovet av förskottering ska anges i den förskotterade aktörens ansökan till Trafikverket.
- För att sluta avtal om förskottering från kommun ska fullmäktigebeslut uppvisas i ärendet.
- Konsekvenserna för fullgörandet av den långsiktiga planen ska utredas innan avtal ingås och eventuell påverkan på andra objekt ska klargöras.
- Avtal om förskottering får inte innehålla uppgifter om tidpunkt för återbetalning av förskottering, annat än att förskottering återbetalas när medel finns tillgängliga i Trafikverkets budget.
2. Trafikverket har för statens räkning oåterkalleligen förbundit sig att när så erfordras lämna villkorat aktieägartillskott till Svedab för att bolaget eget kapital vid varje tillfälle ska uppgå till det registrerade aktiekapitalet. Trafikverket ska uppfylla denna förpliktelse genom att när så erfordras utställa en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande erforderligt aktieägartillskott. Vidare ska Trafikverket årligen ställa ut en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande upplupen ränta på utställda betalningsutfästelser.
3. Trafikverket har rätt att använda terminskontrakt för säkring av råvarupriser och för valutasäkring av framtida betalningar.
4. Trafikverket ska förskottsvis löpande tillföra erforderligt kapital till Arlandabanan Infrastructure AB för bolagets drift.
5. Trafikverket har utfärdat en kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB. Ett infriande av kapitaltäckningsgarantin belastar i ett första led Riksgäldskontorets garantireserv och i ett andra led tilldelade medel på Trafikverkets anslag. Riksgäldskontoret får debitera Trafikverket en administrativ avgift för kapitaltäckningsgarantin.
6. Trafikverket disponerar angiven kredit beträffande anslagposterna 14 respektive 16 under anslag 1:1 samt anslagposten 10 under anslag 1:2 med den fördelning på delposter som Trafikverket finner lämpligt, utan att den totala anslagskrediten för respektive anslagspost överskrids.
7. Trafikverket får nyttja anslag 1:2 Banhållning för att betala statens kostnader för sådana förättningar som begärts enligt 2 kap. 20 § lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2013-01-25 | 3 239 082 |
2013-02-25 | 3 239 082 |
2013-03-25 | 3 239 082 |
2013-04-25 | 3 239 082 |
2013-05-25 | 3 239 082 |
2013-06-25 | 3 239 082 |
2013-07-25 | 3 239 082 |
2013-08-25 | 3 239 082 |
2013-09-25 | 3 239 082 |
2013-10-25 | 3 239 082 |
2013-11-25 | 3 239 082 |
2013-12-25 | 3 239 071 |
Summa | 38 868 973 |
1:1 ap.12 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet |
1:1 ap.13 | Myndighetsutövning |
1:1 ap.16.1 | Investeringar i nationell plan |
1:1 ap.16.2 | Investeringar i regional plan |
1:1 ap.16.3 | Drift och underhåll |
1:1 ap.16.4 | Räntor och återbetalning av lån för vägar |
1:1 ap.16.5 | Bärighet och tjälsäkring |
1:2 ap.1 | Lagfartskostnader |
1:2 ap.8.1 | Fastställelse av tågplan och järnvägsplan |
1:2 ap.9 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet |
1:2 ap.10.1 | Investeringar i nationell plan |
1:2 ap.10.2 | Drift, underhåll och trafikledning |
1:2 ap.10.3 | Räntor och återbetalning av lån |
1:2 ap.11 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet |
1:3 ap.2 | Trafikverkets administration |
1:11 ap.3 | Trängselskatt: Admin - del till TRV |
1:11 ap.6 | Trängselskatt Sthlm - överskott tr.skatt del till TRV |
1:14 ap.1 | Trängselskatt Göteborg - del till Trafikverket |
1:14 ap.2 | Trängselskatt Göteborg - del till Trafikverket |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2011 | +/- 2012 | Int. 2013 | Kost. 2013 | +/- 2013 | Ack. +/- utgå. 2013 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Förare | 25 805 | 8 000 | 345 000 | 335 000 | 10 000 | 43 805 |
Banavgifter | 0 | 0 | 1 000 000 | 1 000 000 | 0 | 0 |
Avgifter för ansökan om sjöfartsstöd | 0 | 0 | 800 | 800 | 0 | 0 |
Summa | 25 805 | 8 000 | 1 345 800 | 1 335 800 | 10 000 | 43 805 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Färjeleder | -8 250 | -6 000 | 62 000 | 68 000 | -6 000 | -20 250 |
Utbildning | 27 666 | 0 | 62 000 | 61 000 | 1 000 | 28 666 |
Teletjänster och IT | 231 820 | 100 000 | 653 000 | 540 000 | 113 000 | 444 820 |
Entreprenad- och konsulttjänster | 34 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 34 000 |
Materialservice | 104 520 | 7 000 | 1 492 000 | 1 491 000 | 1 000 | 112 520 |
Elförsäljning | 0 | 0 | 1 310 000 | 1 310 000 | 0 | 0 |
Fastighetsförvaltning | 0 | 0 | 71 000 | 71 000 | 0 | 0 |
Övriga uppdrag | 35 513 | 13 000 | 141 000 | 128 000 | 13 000 | 61 513 |
Uthyrning av reservbroar | 15 386 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 15 386 |
Förvaltning av järnvägsfordon | 0 | 0 | 76 000 | 62 600 | 13 400 | 13 400 |
Summa | 440 655 | 114 000 | 3 868 000 | 3 732 600 | 135 400 | 690 055 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2011 | +/- 2012 | Int. 2013 | Kost. 2013 | +/- 2013 | Ack. +/- utgå. 2013 |
Avgiftsbelagd verksamhet | |||||||
Ansökningsavgifter för transportdispenser | 2511 | 0 | 0 | 24 000 | 24 000 | 0 | 0 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för uppdragsverksamhet
1. Trafikverket får utföra uppdrag åt utomstående. För sådana uppdrag ska ersättning tas ut. Trafikverket får, efter samråd med Ekonomistyrningsverket rörande beräkningsgrunderna, besluta om prissättning för verksamheten.
2. Trafikverket ska årligen i budgetunderlaget och årsredovisningen lämna en särskild redogörelse för omfattningen och det ekonomiska resultatet av uppdragsverksamheten där varje resultatområde särredovisas.
3. För försäljning av data ur den nationella vägdatabasen har regeringen den 27 juni 1996 beslutat om särskilda utgångspunkter för prissättningen.
Villkor för offentligrättslig verksamhet
1. Trafikverkets offentligrättsliga verksamhet ska finansieras med avgifter som bestäms av regeringen enligt förordningen (2010:1578) om provavgifter för körkort och yrkesmässig trafik, m.m. Inkomsterna får disponeras av Trafikverket, utom dem från ansökningsavgifter för transportdispenser.
2. Avgiftsintäkter avseende ansökningsavgifter för transportdispenser m.m. ska redovisas mot inkomsttitel Övriga offentligrättsliga avgifter.
3. Avgifter för trafik på statens spåranläggningar ska tas ut enligt 7 kap. järnvägslagen (2004:519).
4. Trafikverket får för administrationskostnader i ärendehanteringen av ansökningar om sjöfartsstöd disponera de avgifter som myndigheten ska ta ut.
Återrapportering
För den avgiftsbelagda verksamheten ska redovisning för 2013 ske i förhållande till ovanstående tabeller. Väsentliga avvikelser mot budgeten ska analyseras och kommenteras, liksom väsentliga över- och underskott för året. Resultatet av avgiftsbelagd verksamhet ska jämföras med beräknat resultat.
7 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 101 000 |
Beräknade övriga inkomster som inte disponeras | 24 000 |
Villkor
Intäkter från de avgifter som tas ut för passage över den nya Svinesundsförbindelsen beräknas uppgå till 76 000 000 kronor. Dessa får disponeras för att betala räntor och amorteringar på de lån som finansierat byggandet av Svinesundsförbindelsen samt för drift och underhåll av avgiftsstationen.
De intäkter från avgifter som tas ut för passage över den nya bron över Motalaviken på riksväg 50 beräknas uppgå till 20 000 000 kronor. Av dessa får Trafikverket disponera 16 000 000 kronor för räntor och amorteringar för de lån som tagits upp för byggandet av bron samt kostnader för vägavgiftssystemet.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål. Intäkterna och deras användning ska särredovisas i årsredovisningen. Intäkterna för 2013 beräknas uppgå till 9 000 000 kronor.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
a) Trafikverket medges undantag från 2 kap. 6 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) enligt de villkor som anges under 5 Övriga villkor i detta regleringsbrev avseende rätt att finansiera infrastrukturella anläggningstillgångar med lån.
b) Trafikverket får utan hinder av vad som anges i 6 kap. 1 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) ta emot och disponera icke-statliga medel som inte är av tillfällig natur eller mindre omfattning.
c) Trafikverket medges undantag från 25 a § avgiftsförordningen (1992:191) vad gäller bestämmelser om förfarande vid mer än 10 procents ackumulerat överskott i den avgiftsbelagda verksamheten inom områdena tele och materialförsörjning. Resultatet av denna avgiftsbelagda verksamhet får, efter balansering, disponeras av Trafikverket för att finansiera banhållningskostnader.