
Box 7821
10397 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2013 för Finansinspektionen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Mål 1
Bidra till ett stabilt finansiellt system som präglas av högt förtroende med väl fungerande marknader som tillgodoser hushållens och företagens behov av finansiella tjänster samtidigt som det finns ett högt skydd för konsumenter.
Återrapportering
Redovisning ska lämnas av hur arbetet med effektiv reglering, tillsyn, registrering och tillståndsprövning har bedrivits kopplat till målet. Redovisning ska även lämnas för hur tillsynen fördelas på olika typer av tillsynsinsatser och på olika typer av företagskategorier. Av redovisningen ska det också för varje företagskategori framgå hur stor andel av företagen som blir föremål för någon tillsynsinsats under året.
Mål 2
Stärka konsumenternas ställning på finansmarknaden genom finansiell folkbildning.
Återrapportering
Redovisning ska lämnas av hur insatser för att stärka konsumenternas finansiella förmåga har genomförts. Redogörelse ska även lämnas för de modeller som används för utvärdering av de insatser som rör finansiell folkbildning.
Återrapporteringskrav i övrigt
1. De mått, indikatorer och nyckeltal som ingår i myndighetens underlag för analys av verksamhetens utveckling, prestationer och resultat ska så långt som möjligt redovisas. I resultatredovisningen ska även följande redovisas:
- uppgifter om genomsnittliga handläggningstider för olika tillstånds- och anmälningsärenden,
- antalet beslutade sanktioner uppdelat på olika regler,
- hur stor andel av myndighetens totala kostnader som avser internationellt arbete, såväl inom EU som globalt, avseende tillsynsverksamheten och regelgivningen, samt
- hur de ökade resurserna som tillförts i samband med budgetpropositionen för 2013 har använts.
2. Redovisa hur myndigheten har samverkat med Konsumentverket och Pensionsmyndigheten för ett ökat konsumentskydd på finansmarknaden.
3 | Uppdrag |
1. Med utgångspunkt från myndighetens rapport ”Förslag till indikatorer som kan utgöra ett utvecklat stöd i samband med analys och uppföljning” ska de föreslagna indikatorerna tas fram (Fi2012/2345). Vidare ska en redovisning göras av utfallet avseende 2012 fördelat på dessa indikatorer. I det fall data finns för tidigare år ska redovisningen för 2012 kompletteras med tidigare underlag. Uppdraget ska redovisas senast den 1 juni 2013.
2. Redovisa hur myndigheten arbetar med kvalitetshöjande insatser och med att effektivisera verksamheten. Av redovisningen ska det framgå vilka åtgärder som har vidtagits eller kommer att vidtas, samt förväntat resultat. Uppdraget ska redovisas senast den 12 april 2014. Myndigheten ska även redogöra för vilka delar av den administrativa stödverksamheten som kan vara lämpliga att överföra till Statens servicecenter och när i tiden en sådan överföring kan vara lämplig. Denna del av uppdraget ska redovisas senast den 1 mars 2013.
3. Övervaka kreditinstitutens kreditgivning och kreditvillkor till företagen och hushållen, inkl. bolånemarginaler. Följa räntesättning och ställa räntesättningen i relation till institutens upplåningskostnader för olika löptider. Uppdraget ska redovisas kvartalsvis under 2013.
I redovisningen avseende kvartal 3 ska även en redogörelse lämnas för hur och i vilken omfattning kreditinstituten under 2013 har anpassat sig till ökade kapitaltäckningskrav i jämförelse med 2012 och om effekterna för hushåll och företag.
4. Utreda och redovisa möjliga åtgärder för hur kreditinstituten (banker m.fl.) ska kunna öka kundernas insyn i hur de faktiska utlåningsräntorna för bolån bestäms i förhållande till de räntesatser som instituten publicerar bl.a. på sina webbsidor. Myndigheten ska också överväga och klargöra om kreditinstituten bör åläggas att publicera finansieringskostnaden för en viss typ av bolån. Redovisningen ska även innehålla en handlingsplan för hur insatser kan genomföras och en tidsplan för detta. Uppdraget redovisas i en delrapport senast den 1 augusti 2013. Slutrapport lämnas senast den 15 oktober 2013.
5. Följa upp rapporten Finansinspektionens insatser för att öka rapporteringen till Rikspolisstyrelsen - en redovisning inom ramen för regeringsuppdrag 7 i regleringsbrevet avseende budgetåret 2010 (Fi2012/1255) inom området åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
- Redogörelse ska lämnas för de åtgärder som vidtagits till följd av de slutsatser som drogs.
- Uppföljningen ska även innehålla en analys och redogörelse om orsakerna till utfallet avseende rapporteringen av misstänkta transaktioner.
- Redogörelse ska lämnas för vilka åtgärder som ska vidtas i syfte att förbättra och höja rapporteringsgraden hos de verksamhetsutövare som omfattas av skyldighet att rapportera misstänkta fall av penningtvätt och terrorismfinansiering.
I samband med uppföljningen bör även en ny sammanställning av rapporteringen av misstänkta transaktioner göras. Uppdraget redovisas senast den 16 april 2013.
6. Redovisa prognoser för anslagsbelastningen och för avgiftsintäkter som disponeras av myndigheten för 2013-2017 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras i förhållande till föregående prognostillfälle, budgeten och till utfallet för 2012. Prognoserna lämnas i Hermes den 16 januari, 20 februari, 2 maj, 29 juli och 25 oktober 2013 och ska följa instruktion från Ekonomistyrningsverket.
7. Myndigheten ska, i syfte att stärka grunden för en sund amorteringskultur, pröva förutsättningarna för en lämplig reglering för att bolåneinstituten ska ge nya bolånekunder eller befintliga kunder som ökar sina lån, förslag till en individuellt anpassad amorteringsplan.
Med amorteringsplan avses en skriftlig plan, som beskriver en tidsprofil för amorteringar och som sträcker sig långt fram i tiden. I amorteringsplanen ska institutet motivera varför planen ligger i kundens långsiktiga intresse. Av dokumentationen ska också framgå hur kunden förhåller sig till planen. Åtgärden avser inte att inskränka avtalsfriheten mellan bolåneinstitutet och låntagaren. Amorteringsplanen ska inte omfatta ett formellt krav att amortera.
Myndigheten ska senast den 15 oktober 2013 redovisa en handlingsplan som anger vilka insatser som planeras för att stärka en sund amorteringskultur, hur dessa insatser kan genomföras och en tidsplan för arbetet.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
1:11 | Finansinspektionen (Ramanslag) |
Disponeras av Finansinspektionen | 343 317 |
ap.1 | Finansinspektionen (ram) | 337 317 |
ap.2 | Samordningsorgan för tillsyn av penningtvätt (ram) | 6 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.1 Finansinspektionen
Av anslagspost 1 beräknas 7 000 000 kronor avsättas för satsningar inom konsumentområdet för genomförande av finansiell folkbildning.
Anslagspost 1 får användas för att bekosta Krigsförsäkringsnämndens verksamhet.
ap.2 Samordningsorgan för tillsyn av penningtvätt
Anslagspost 2 får användas för samordningsorganet för tillsyn av penningtvätt.
1:17 | Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter (Ramanslag) |
Disponeras av Finansinspektionen | 7 150 |
ap.1 | Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter (ram) | 7 150 |
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2013 | Indrag av anslagsbelopp |
1:11 Finansinspektionen | |||
ap.1 | 34 196 | 3 % | 0 |
ap.2 | 135 | 3 % | 0 |
1:17 Finansinspektionens avgifter till EU:s tillsynsmyndigheter | |||
ap.1 | 715 | Inget | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 85 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 25 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2013-01-25 | 28 610 |
2013-02-25 | 28 610 |
2013-03-25 | 28 610 |
2013-04-25 | 28 610 |
2013-05-25 | 28 610 |
2013-06-25 | 28 610 |
2013-07-25 | 28 610 |
2013-08-25 | 28 610 |
2013-09-25 | 28 610 |
2013-10-25 | 28 610 |
2013-11-25 | 28 610 |
2013-12-25 | 28 607 |
Summa | 343 317 |
1:11 ap.1 | Finansinspektionen |
1:11 ap.2 | Samordningsorgan för tillsyn av penningtvätt |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2011 | +/- 2012 | Int. 2013 | Kost. 2013 | +/- 2013 | Ack. +/- utgå. 2013 |
Ansökningsavgifter | ||||||
Avgifter (SFS 2001:911) | -23 712 | -1 000 | 64 000 | 63 000 | 1 000 | -23 712 |
Administrativ service | ||||||
Avgiftsförordningen (SFS 1992:191) | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 |
Villkor
Avgifter (SFS 2001:911)
Avgifter som disponeras redovisas skilt från statsbudgeten.
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2011 | +/- 2012 | Int. 2013 | Kost. 2013 | +/- 2013 | Ack. +/- utgå. 2013 |
Offentligrättsliga avgifter | |||||||
Särskilda avgifter enligt lagen (2000:1087) | 2711 | 0 | 0 | 6 000 | 0 | 6 000 | 6 000 |
Avgifter (SFS 2004:297) | 2712 | 0 | 0 | 25 000 | 0 | 25 000 | 25 000 |
Avgifter (SFS 2007:1135) | 2548 | 0 | 0 | 310 000 | 310 000 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 341 000 | 310 000 | 31 000 | 31 000 |
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Verksamhet som rör ärenden som anges i förordningen (2001:911) om avgifter för prövning av ärenden hos Finansinspektionen ska över tiden finansieras fullt ut med de avgifter som tas ut för ändamålet.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Krigsförsäkringsnämnden undantas från förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Krigsförsäkringsnämnden undantas från kravet enligt 9 § förordningen (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap.