Regleringsbrev för budgetåret 2013 avseende Transportstyrelsen inom utgiftsområde 22 Kommunikationer
Riksdagen har beslutat om Transportstyrelsens verksamhet för budgetåret 2013 (prop. 2012/13:1 utg.omr. 22, bet. 2012/13:TU1, rskr. 118).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2013 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2013–2017 vid nedanstående tillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
den 16 januari 2013,
den 20 februari 2013,
den 2 maj 2013,
den 29 juli 2013, samt
den 25 oktober 2013.
Tertialdialoger
Transportstyrelsen ska redovisa underlag inför tertialdialoger med Regeringskansliet (Näringsdepartementet). Underlagen ska utformas i samråd med, och redovisas till, Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast
den 22 februari 2013,
den 28 maj 2013, samt
den 26 september 2013.
1. Transportstyrelsens resultatredovisning ska ha följande indelning
- Regelgivning
- Tillsyn
- Tillstånd och annan ärendehantering
- Registerhållning
Av redovisningen ska det så långt möjligt framgå i vilken utsträckning myndighetens prestationer bidragit till att uppfylla de transportpolitiska målen.
2. Transportstyrelsen ska särskilt fokusera på att utveckla sina insatser gällande marknadsövervakning samt regelgivning, tillsyn och tillståndsgivning i syfte att främja en effektiv konkurrens på marknaderna inom myndighetens ansvarsområde.
Transportstyrelsen ska senast den 30 mars 2013 lämna en redovisning av finansieringen av myndighetens verksamhet enligt det förslag myndigheten redovisade till Regeringskansliet i juni 2011 (N2011/3931/TE). Av redovisningen eller av budgetunderlaget ska även framgå myndighetens eventuella framtida behov av anslagssparande eller anslagskredit som överskrider 3 procent för att, inom givna anslagsramar, kunna hantera tillfälliga variationer i verksamhetsvolym eller nytillkommande verksamhet. Detta mot bakgrund av att Transportstyrelsen långsiktigt behöver kunna anpassa sin verksamhet till nya och förändrade krav, inte minst till följd av utvecklingen av regelverk internationellt och i EU. Transportstyrelsens verksamhet behöver kunna anpassas kontinuerligt, då verksamheten i sin helhet i regel inte kommer kunna tillåtas expandera i takt med att nya uppgifter tillkommer.
Transportstyrelsen ska för körkortsärenden redovisa och analysera handläggningstider för olika slag av ärenden. Av redovisningen ska framgå vilken kvalitet som myndigheten bedömer bör gälla för verksamheterna långsiktigt, de krav detta ställer samt en sårbarhetsanalys vad gäller de till körkort knutna elektroniska systemen. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 15 april 2013.
Transportstyrelsen ska inom sitt ansvarsområde bistå Tillväxtverket i mätningarna av företagens administrativa kostnader med en avslutande uppdatering av förändringarna i regelverken för 2010-2012. Det underlag som behövs ska redovisas vid den tidpunkt som Tillväxtverket anger i särskild ordning. I årsredovisningen ska Transportstyrelsen även redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit i syfte att minska företagens administrativa eller andra relevanta kostnader.
Transportstyrelsen ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i IT för en grönare förvaltning - agenda för IT för miljön 2010–2015 (N2010/3482/ITP [delvis]). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
Transportstyrelsen fick den 20 december 2011 i uppdrag att göra en översyn av lagen (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik (N2011/6905/TE). Med ändring av regeringens tidigare beslut ska uppdraget redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 maj 2013.
Transportstyrelsen ska analysera på vilket sätt myndigheten, inom sitt ansvarsområde, ska hålla grunddata tillgänglig och sökbar på ett ändamålsenligt sätt. Tillvägagångssättet ska vara lika för samtliga trafikslag. I den mån det behövs ska styrelsen inhämta synpunkter från berörda aktörer. Styrelsen förutsätts inrätta en ordning som särskilt beaktar de bestämmelser som följer av lagen (2010:566) om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen. Med ändring av regeringens beslut den 14 juni 2012 (N2012/3052/TE) ska styrelsens webbplats återge en sådan ordning senast den 1 oktober 2013. Transportstyrelsen ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att anpassa myndighetens verksamhet till kraven i lagen om vidareutnyttjande av handlingar från den offentliga förvaltningen, vilken trädde i kraft den 1 juli 2010. Myndigheten ska redovisa vilken verksamhet som bedrivs som omfattas av lagen, vilka villkor som tillämpas och vilka avgifter som tas ut. Myndigheten ska särskilt redovisa om de villkor som tillämpas och de avgifter som tas ut har setts över med anledning av den nya lagen. Grunderna för avgiftssättningen ska redovisas. Transportstyrelsen ska beskriva möjliga åtgärder för att öka tillgängligheten till myndighetens handlingar. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 juni 2013.
Transportstyrelsen ska senast den 15 april 2013 redovisa hur berörda aktörer på ett ändamålsenligt sätt ska ges möjlighet att följa förhandlingsarbetet i de internationella organ som faller inom myndighetens ansvarsområde. Den föreslagna lösningen ska ge en överblick över det internationella förhandlingsarbetet samt möjliggöra direktåtkomst till mötesdokument och svenska rapporter.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:11 | Trängselskatt i Stockholm (Ramanslag) |
ap.2 | | Trängselskatt: Admin - Del till SKV (ram) | | 11 400 |
ap.1 | | Trängselskatt: Admin - Del till DOM (ram) | | 1 050 |
ap.4 | | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 2 200 |
ap.5 | | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen (ram) | | 247 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.1 Trängselskatt: Admin - Del till DOM
Domstolsverket får använda medel från anslagsposten 1 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.2 Trängselskatt: Admin - Del till SKV
Skatteverket får använda medel från anslagsposten 2 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.4 Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten 4 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.5 Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten 5 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
ap.1 | | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen (ram) | | 0 |
ap.3 | | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet (ram) | | 1 465 002 |
ap.4 | | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet (ram) | | 523 237 |
Villkor för anslag 1:12
ap.1 Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen
Anslagsposten tillföras inga nya medel 2013. Förbrukningen av eventuellt anslagssparande ska redovisas fördelat på skattefinansierad respektive avgiftsbelagd verksamhet.
ap.3 Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet
Anslagsposten får användas till Transportstyrelsens avgiftsbelagda verksamhet som redovisas brutto på statens budget.
ap.4 Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet
Anslagsposten får användas till Transportstyrelsens verksamhet som inte finansieras med avgifter, andra anslag eller övriga intäkter. Anslaget får användas till
- STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition)
- Arbete inom ramen för Sjösäkerhetsrådet
- Verksamhet som avser museijärnvägar
1:14 | Trängselskatt i Göteborg (Ramanslag) |
ap.3 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Skatteverket (ram) | | 10 700 |
ap.4 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Domstolsverket (ram) | | 750 |
ap.5 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 1 650 |
ap.6 | | Trängselskatt i Göteborg - del till Transportstyrelsen (ram) | | 260 000 |
Villkor för anslag 1:14
ap.3 Trängselskatt i Göteborg - del till Skatteverket
Skatteverket får använda medel från anslagsposten 3 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.4 Trängselskatt i Göteborg - del till Domstolsverket
Domstolsverket får använda medel från anslagsposten 4 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.5 Trängselskatt i Göteborg - del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten 5 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.6 Trängselskatt i Göteborg - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten 6 för administrationskostnader till följd av trängselskatten
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2013 | Indrag av anslagsbelopp |
1:11 Trängselskatt i Stockholm |
ap.1 | 105 | Allt | 0 |
ap.2 | 1 140 | Allt | 0 |
ap.4 | 220 | Allt | 0 |
ap.5 | 24 700 | Allt | 0 |
1:12 Transportstyrelsen |
ap.1 | 0 | 98 239 | 0 |
ap.3 | 73 250 | Inget | 0 |
ap.4 | 26 161 | Inget | 0 |
1:14 Trängselskatt i Göteborg |
ap.3 | 1 070 | Inget | 0 |
ap.4 | 75 | Inget | 0 |
ap.5 | 165 | Inget | 0 |
ap.6 | 26 000 | Inget | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Tabellen inkluderar anslagssparande och anslagskredit som i förekommande fall disponeras enligt 7 och 8 §§ anslagsförordningen (2011:223)
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:11 Trängselskatt i Stockholm |
1:11 ap.1 | 1:11 ap.6 | | 100 % |
1:11 ap.5 | 1:11 ap.6 | | 100 % |
1 Anslag och anslagsposter är angivna med 2012 års nomenklatur
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2013 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagstyp |
|
ap.2 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
|
|
|
ap.5 | 186 000 | 45 000 | 45 000 | 95 200 | 2017 |
|
ap.6 | 186 000 | 45 000 | 45 000 | 95 200 | 2017 |
Belopp angivna i tkr
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 400 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 100 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | 372 000 |
- varav INVESTERING | 372 000 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
- varav INVESTERING
Transportstyrelsen får ta upp lån om högst 372 000 000 kronor för investeringar i de centrala tekniska systemen, inklusive betalsystem, avseende trängselskatt och vägavgifter. Låneramen avseende dessa system inkluderar räntekostnader för lånen. Utnyttjande av låneramen ska ske efter samråd med Trafikverket.
Till Transportstyrelsens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2013-01-25 | 207 937 |
2013-02-25 | 207 937 |
2013-03-25 | 207 937 |
2013-04-25 | 207 937 |
2013-05-25 | 207 937 |
2013-06-25 | 207 937 |
2013-07-25 | 207 937 |
2013-08-25 | 207 937 |
2013-09-25 | 207 937 |
2013-10-25 | 207 937 |
2013-11-25 | 207 937 |
2013-12-25 | 207 932 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Transportstyrelsens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.5 | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen |
1:12 ap.1 | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen |
1:12 ap.4 | Transportstyrelsen - skattefinansierad verksamhet |
1:12 ap.3 | Transportstyrelsen - avgiftsbelagd verksamhet |
1:14 ap.6 | Trängselskatt i Göteborg - del till Transportstyrelsen |
Till Domstolsverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2013-01-25 | 151 |
2013-02-25 | 151 |
2013-03-25 | 151 |
2013-04-25 | 151 |
2013-05-25 | 151 |
2013-06-25 | 151 |
2013-07-25 | 151 |
2013-08-25 | 151 |
2013-09-25 | 151 |
2013-10-25 | 151 |
2013-11-25 | 151 |
2013-12-25 | 139 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Domstolsverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.1 | Trängselskatt: Admin - Del till DOM |
1:14 ap.4 | Trängselskatt i Göteborg - del till Domstolsverket |
Till Kronofogdemyndighetens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2013-01-25 | 321 |
2013-02-25 | 321 |
2013-03-25 | 321 |
2013-04-25 | 321 |
2013-05-25 | 321 |
2013-06-25 | 321 |
2013-07-25 | 321 |
2013-08-25 | 321 |
2013-09-25 | 321 |
2013-10-25 | 321 |
2013-11-25 | 321 |
2013-12-25 | 319 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Kronofogdemyndighetens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.4 | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten |
1:14 ap.5 | Trängselskatt i Göteborg - del till Kronofogdemyndigheten |
Till Skatteverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2013-01-25 | 1 842 |
2013-02-25 | 1 842 |
2013-03-25 | 1 842 |
2013-04-25 | 1 842 |
2013-05-25 | 1 842 |
2013-06-25 | 1 842 |
2013-07-25 | 1 842 |
2013-08-25 | 1 842 |
2013-09-25 | 1 842 |
2013-10-25 | 1 842 |
2013-11-25 | 1 842 |
2013-12-25 | 1 838 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Skatteverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.2 | Trängselskatt: Admin - Del till SKV |
1:14 ap.3 | Trängselskatt i Göteborg - del till Skatteverket |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2011 | +/- 2012 | Int. 2013 | Kost. 2013 | +/- 2013 | Ack. +/- utgå. 2013 |
Uppdragsverksamhet vägtrafikområdet |
Informationsuttag | 68 177 | -25 812 | 66 486 | 72 309 | -5 823 | 36 542 |
Försäljning av personliga skyltar | -3 658 | -984 | 4 500 | 2 099 | 2 401 | -2 241 |
Övriga uppdrag | 7 652 | -3 274 | 16 160 | 17 904 | -1 744 | 2 634 |
Adm. felparkeringsavgifter | 37 990 | 8 551 | 20 720 | 12 169 | 8 551 | 55 092 |
110 161 | -21 519 | 107 866 | 104 481 | 3 385 | 92 027 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Gemensamma avgiften säkerhetskontroll samt undervägsavgiften | 78 149 | -4 709 | 991 332 | 939 052 | 52 280 | 125 720 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Vägavgifter i Motala | 0 | 0 | 4 000 | 4 000 | 0 | 0 |
Belopp angivna i tkr
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2011 | +/- 2012 | Int. 2013 | Kost. 2013 | +/- 2013 | Ack. +/- utgå. 2013 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 268 661 | 173 419 | 1 238 142 | 1 110 684 | 127 458 | 569 538 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -16 616 | -3 562 | 86 283 | 86 283 | 0 | -20 178 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 37 734 | 26 011 | 274 715 | 265 599 | 9 116 | 72 861 |
Offentligrättsliga avgifter järnväg |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -39 118 | -22 189 | 53 402 | 55 071 | -1 669 | -62 976 |
Belopp angivna i tkr
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
- Transportstyrelsen får för att täcka sina kostnader för svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon avräkna 14 kronor respektive 140 kronor för varje redovisad felparkeringsavgift. Resterande del av statens intäkter ska kvartalsvis föras till inkomsttitel "2624- Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter".
- Inbetalningar avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska efter avdrag av Transportstyrelsens kostnader för verksamheten kvartalsvis betalas till Trafikverket. Medlen disponeras av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål.
Inkomster från infrastrukturavgifter som tas ut för passage på bron över Motalaviken på riksväg 50 får disponeras av Transportstyrelsen för administrationskostnader för avgiftsupptaget. Resterande inkomster ska föras till Trafikverket för kapitalkostnader förknippade med bron.
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 15 000 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
För verksamhet som avser ärenden om körkort med villkor om alkolås enligt körkortslagen (1998:488), eller deltagande i försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse enligtövergångsbestämmelser i körkortslagen (i enlighet med de nu upphävda bestämmelserna i lagen [1998:489] om försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse), erhåller Transportstyrelsen bidrag på högst 15 000 000 kronor från Trafikverket. Inkomsterna disponeras av Transportstyrelsen.
På regeringens vägnar
Catharina Elmsäter-Svärd
Niklas Lundin
Kopia till
Riksdagen, trafikutskottet
Riksrevisionen
Statsrådsberedningen/SAM och Internrevisionen
Finansdepartementet/BA
Näringsdepartementet/KLS, MK och ITP
Regeringskansliets förvaltningsavdelning, RK ekonomi
Ekonomistyrningsverket
Trafikanalys
Trafikverket