
Box 38190
10064 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2012 för Pensionsmyndigheten och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
De övergripande politiska mål som riksdagen har beslutat ska gälla för budgetåret 2012 för utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom, är följande:
Personer med låg eller ingen inkomstrelaterad pension ska garanteras ett värdesäkrat grundskydd. Efterlevande make ska ges ett rimligt ekonomiskt stöd för att klara omställningen efter ett dödsfall.
Administration och förvaltning av ålderspensionssystemet ska bedrivas med låga kostnader och till nytta för pensionärer och pensionssparare.
Informationsgivningen ska ge pensionsspararna goda möjligheter att bedöma sin samlade framtida pension och vad som påverkar den.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Mål om bostadstillägg och återkravsärenden
Pensionsmyndigheten ska minska tiderna för genomströmning för ärenden om bostadstillägg till pensionärer och återkravsärenden.
Övrig återrapportering
Kvalitet i handläggningen
Pensionsmyndigheten ska redovisa kvaliteten i handläggningen samt vilka åtgärder som har vidtagits för att förbättra kvaliteten.
Förenklingsarbete
Pensionsmyndigheten ska redovisa arbetet med att förenkla arbetssätt, interna regelverk och informationsinhämtning samt resultatet av denna verksamhet.
Kundmöten
Pensionsmyndigheten ska redovisa hur verksamheten för kundmöten har utformats.
Förstärkt bostadstillägg
Pensionsmyndigheten ska redovisa en bedömning av hur den förstärkning av bostadstillägget för pensionärer som gjordes i budgetpropositionen för 2012 (prop. 2011/12:1, bet. 2011/12:SfU1, rskr. 2011/12:85) har utfallit, samt bedöma i vilken utsträckning antalet ansökningar har påverkats av förstärkningen.
It för miljön
Pensionsmyndigheten ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i It för en grönare förvaltning - agenda för it för miljön 2010-2015 (N2010/3482/ITP (delvis)). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
Samverkan med Försäkringskassan
Pensionsmyndigheten ska tillsammans med Försäkringskassan redovisa hur samverkan mellan myndigheterna har fungerat. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 22 februari 2013.
Utgiftsprognoser
Myndigheten ska redovisa utgiftsprognoser för 2012–2016 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten. De antaganden som ligger till grund för prognosen ska redovisas. Prognoserna lämnas i löpande priser. Prognoser lämnas senast:
- 18 januari
- 22 februari
- 3 maj
- 30 juli
- 26 oktober
Vid prognostillfällena ska följande redovisas, om inte annat anges:
- preliminärt utfall för 2011 för samtliga anslag och anslagsposter samt för ålderspensionssystemet vid sidan om statens budget (endast den 18 januari),
- belastning på samtliga anslag och anslagsposter redovisat totalt samt fördelat per månad (redovisas inte den 18 januari),
- prognoser för 2012 för samtliga anslag och anslagsposter samt för ålderspensionsystemet vid sidan av statens budget, redovisat totalt samt fördelat per månad,
- beräkningar av samtliga anslagsnivåer och anslagsposter samt utgifter för ålderspensionssystemet vid sidan av statens budget för 2013-2016,
- prognoser för balanstalet för 2013-2016,
- prognoser för inkomstindex för 2013-2016,
- förklaring till och analys av utfall i samband med förändringar i prognoser,
- beskrivningar av eventuella förändringar av prognosmodeller,
- genomsnittsålder för uttag av pension (redovisas endast den 3 maj),
- prognosen för ackumulerad skuld till Riksgäldskontoret avseende räntekontokredit enligt 7 kap 4 § budgetlagen (2011:203) och hur skulden belastar anslag, respektive AP-fonderna och premiepensionssystemet, samt
- användningen av den särskilda krediten enligt 7 kap 6 § budgetlagen (2011:203).
2 | Organisationsstyrning |
Återrapportering gällande rapporter från Inspektionen för socialförsäkringen
Pensionsmyndigheten ska senast sex veckor efter det att Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) lämnat en rapport som särskilt berör Pensionsmyndigheten till Regeringskansliet (Socialdepartementet) kommentera ISF:s slutsatser och redovisa vilka åtgärder Pensionsmyndigheten eventuellt avser att vidta med anledning av den lämnade rapporten.
3 | Uppdrag |
Pensionsmyndighetens roll för att stärka konsumenternas ställning på pensionsområdet
Pensionsmyndigheten ska lämna förslag på hur myndighetens ansvar, som opartisk aktör, kan se ut för frågor som rör pensionssparares och pensionärers behov av kunskap och information för att ta tillvara sina intressen inom pensionsområdet och att stärka sin ställning som konsumenter. Pensionsmyndigheten ska samråda med Konsumentverket och Finansinspektionen samt med kommittéutredningen Ju 2011:06 Framtidens stöd till konsumenter. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 1 november 2012.
Sammanställa pensionsuppgifter
Pensionsmyndigheten ska lämna en redovisning av utvecklingen av branschens och Pensionsmyndighetens arbete med att samla all pensionsinformation på minpension.se. Redovisningen ska omfatta utvecklingen av:
- informationsleveranser till minpension.se, både vad gäller omfattning och kvalitet på informationen,
- distribution av innehållet på minpension.se på andra aktörers webbplatser,
- arbetet med att ta fram en standard för pensionsprognoser,
- arbetet med att utveckla ett digitalt fullmaktsregister, samt
- arbetet med att utveckla ett informationsnav.
Pensionsmyndigheten ska även redovisa en strategi för hur myndigheten ska nå de pensionssparare som inte hittar till minpension.se med information om deras samlade pensionsprognos. Pensionsmyndigheten ska i rapporten även redogöra för vilka grupper som kan vara särskilt viktiga att nå ut till med information. Pensionsmyndigheten ska inom ramen för uppdraget samverka med berörda aktörer. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 1 december 2012.
Arbetets betydelse för pensionsutfallet
Pensionsmyndigheten ska för skilda typfall visa hur olika uttagstidpunkter och olika omfattning av uttaget påverkar pensionsutfallet. Utifrån detta ska visas hur förändrade beteenden kan påverka pensionssystemets finansiella styrka. Uppdraget ska utformas i samråd med Socialdepartementet och redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 20 september 2012.
Effekter av massfondbytesstopp
Pensionsmyndigheten ska göra en redovisning av genomförandet av uppdraget att stoppa massfondbyten genom tekniska åtgärder och vilka effekter stoppet har fått. I det sammanhanget ska det utvärderas om s.k. massrådgivning fortfarande utgör ett problem. Återrapportering ska ske till Regeringskansliet (Finansdepartementet) senast 20 september 2012.
Kontrollverksamhet
Pensionsmyndigheten ska redovisa hur myndigheten arbetar med kontrollrutiner och hur myndigheten avser att utveckla arbetet framöver för att säkerställa att felaktiga utbetalningar inte görs. I redovisningen ska framgå vilka förmåner som är särskilt viktiga ur kontrollrutinssynpunkt, samt hur Pensionsmyndigheten arbetar med dessa. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 1 oktober 2012.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut
Uppdrag att utvärdera vissa beräkningsregler i ålderspensionssystemet
S2011/5900/SF (delvis)
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
1:1 | Garantipension till ålderspension (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 18 063 000 |
ap.2 | Garantipension till ålderspension (ram) | 18 063 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.2 Garantipension till ålderspension
Anslaget disponeras för följande ändamål.
Garantipension till ålderspension, särskilt pensionstillägg till ålderspension och hustrutillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:2 | Efterlevandepensioner till vuxna (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 14 280 000 |
ap.2 | Efterlevandepension till vuxna (ram) | 14 280 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.2 Efterlevandepension till vuxna
Anslagsposten disponeras för omställningspension, änkepension och särskild efterlevandepension enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken. Även garantipension till ovanstående förmåner ingår som en del av anslagsposten.
1:3 | Bostadstillägg till pensionärer (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 8 438 535 |
ap.2 | Bostadstillägg till pensionärer (ram) | 8 438 535 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Bostadstillägg till pensionärer
Anslagsposten disponeras för bostadstillägg enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:4 | Äldreförsörjningsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 624 041 |
ap.2 | Äldreförsörjningsstöd (ram) | 624 041 |
Villkor för anslag 1:4
ap.2 Äldreförsörjningsstöd
Anslagsposten disponeras för äldreförsörjningsstöd enligt socialförsäkringsbalken.
2:1 | Pensionsmyndigheten (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 527 712 |
ap.1 | Pensionsmyndigheten - förvaltningsanslag (ram) | 527 712 |
Villkor för anslag 2:1
ap.1 Pensionsmyndigheten - förvaltningsanslag
Pensionsmyndigheten ska kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Pensionsmyndigheten ska betala totalt 38 400 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
1:5 | Barnpension och efterlevandestöd (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 913 000 |
ap.1 | Barnpension och efterlevandestöd (ram) | 913 000 |
Villkor för anslag 1:5
ap.1 Barnpension och efterlevandestöd
Anslagsposten disponeras för kostnader för barnpension och efterlevandestöd enligt socialförsäkringsbalken och lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken.
1:7 | Pensionsrätt för barnår (Ramanslag) |
Disponeras av Pensionsmyndigheten | 6 327 000 |
ap.1 | Pensionsrätt för barnår (ram) | 6 327 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Pensionsrätt för barnår
Anslagsposten disponeras för pensionsrätt för barnår enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Anslaget i sin helhet avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2012 om 5 909 007 586 kronor och ett regleringsbelopp för 2009 om
417 992 414 kronor.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2012 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Garantipension till ålderspension | |||
ap.2 | 903 150 | Inget | 0 |
1:2 Efterlevandepensioner till vuxna | |||
ap.2 | 714 000 | Inget | 0 |
1:3 Bostadstillägg till pensionärer | |||
ap.2 | 382 150 | Inget | 0 |
1:4 Äldreförsörjningsstöd | |||
ap.2 | 27 300 | Inget | 0 |
2:1 Pensionsmyndigheten | |||
ap.1 | 15 831 | 28 302 | 0 |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2012 | Indrag av anslagsbelopp |
1:5 Barnpension och efterlevandestöd | |||
ap.1 | 54 780 | Inget | 0 |
1:7 Pensionsrätt för barnår | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
Anslag/ap | Anslagstyp |
2:1 Pensionsmyndigheten | |
ap.2 | ram |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 215 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 1 295 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | 9 000 000 |
- varav SPECIAL | 9 000 000 |
Villkor
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen)
Av räntekontoramen enligt 7 kap 4 § budgetlagen avser 1 250 000 000 kronor skuld för uppbyggnad av premiepensionssystemet.
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen)
Krediten ska tillgodose Pensionsmyndighetens behov av likviditet i handel med fondandelar.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2012-01-25 | 43 976 |
2012-02-25 | 43 976 |
2012-03-25 | 43 976 |
2012-04-25 | 43 976 |
2012-05-25 | 43 976 |
2012-06-25 | 43 976 |
2012-07-25 | 43 976 |
2012-08-25 | 43 976 |
2012-09-25 | 43 976 |
2012-10-25 | 43 976 |
2012-11-25 | 43 976 |
2012-12-25 | 43 976 |
Summa | 527 712 |
2:1 ap.1 | Pensionsmyndigheten - förvaltningsanslag |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2010 | +/- 2011 | Int. 2012 | Kost. 2012 | +/- 2012 | Ack. +/- utgå. 2012 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet | ||||||
Administration av ålderspension med ersättning från AP-fonderna | 149 500 | -74 941 | 498 938 | 552 839 | -53 901 | 20 658 |
Administration av ålderspension med ersättning från premiepensionssystemet | -1 305 836 | 83 629 | 376 686 | 283 686 | 93 000 | -1 129 207 |
Administration för fondinformation/fondförvaltare | 0 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 0 |
Administrativ service | 0 | 0 | 1 510 | 1 510 | 0 | 0 |
Administration av Frivillig pension och Sjömanspension | 0 | 0 | 2 140 | 2 140 | 0 | 0 |
Summa | -1 156 336 | 8 688 | 881 774 | 842 675 | 39 099 | -1 108 549 |
Villkor
Administration av ålderspension med ersättning från AP-fonderna
Ersättning för administration av ålderspension från Första - Fjärde AP-fonderna. Ersättningen bestäms av regeringen och dras från pensionsspararnas inkomstpensionskonton.
Administration av ålderspension med ersättning från premiepensionssystemet
Ersättning för administration av ålderspension från premiepensionssystemet. Ersättningen bestäms av regeringen och dras från tillgodohavandena på pensionsspararnas premiepensionskonton.
Administration för fondinformation/fondförvaltare
Avgifter från fondförvaltare enligt 64 kap. socialförsäkringsbalken disponeras av myndigheten. Pensionsmyndigheten får besluta om avgifterna upp till full kostnadstäckning.
Administrativ service
Enligt förordningen (2009:1173) med instruktion för Pensionsmyndigheten får uppdrag relaterade till administrativa tjänster för Min Pension i Sverige AB utföras. Myndigheten får ta ut avgifter för verksamheten upp till full kostnadstäckning, besluta om avgifternas storlek och disponera avgiftsinkomsterna.
6.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Pensionsmyndighetens premiepensionsverksamhet ska helt täckas med avgifter som tas ut från pensionsspararnas premiepensionskonton för administration av premiepensionssystemet. Från dessa medel ska även tidigare uppbyggnadskostnader av den avvecklade Premiepensionsmyndigheten och delar av uppbyggnadskostnaderna för Pensionsmyndigheten finansieras. Fram till dess att full kostnadstäckning uppnås finansieras viss del av verksamheten genom kredit på räntekonto i Riksgäldskontoret. Full kostnadstäckning ska uppnås 2018.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Årsredovisning
Pensionsmyndigheten ska upprätta årsredovisning enligt förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag. Dock ska värdering av placeringstillgångar (och motsvarande skulder) ske enligt bestämmelserna i lagen (1995:1560) om årsredovisning i försäkringsföretag.
Premiepensionsverksamheten ska redovisas i ett särskilt avsnitt i resultaträkningen, vilken ska utgöra ett sammandrag av resultaträkningen enligt bestämmelserna i lagen om årsredovisning i försäkringsföretag samt Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd (FFFS).
Inkomstpensionens finansiella ställning och utveckling ska redovisas i ett särskilt avsnitt i resultatredovisningen. Denna del av redovisningen baseras på uppgifter från berörda aktörer som var och en ansvarar för sina respektive delar av redovisningen. Då uppgifter från Första-Fjärde AP-fonderna är preliminära, ska reglering till slutligt utfall framgå i nästföljande års sammanställda redovisning.
Försäkringskassan har redovisningsansvar för de av Pensionsmyndighetens fordringar som Försäkringskassan enligt 9 kap 3a § lagen (2010:111) om införande av socialförsäkringsbalken har ansvar för i övrigt. I not till balansräkningen i årsredovisningen och delårsrapporten ska framgå storleken på de utestående fordringar som redovisas hos Försäkringskassan men som avser Pensionsmyndighetens verksamhet.
Delårsrapport
Pensionsmyndighetens delårsrapport ska kompletteras med en särskild redovisning för premiepensionsverksamheten enligt Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om årsredovisning i försäkringsföretag (FFFS).
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
1. Brev den 30 december 1937 angående försäkringstekniska grunder för pensionsstyrelsens på frivilliga avgifter grundade försäkring m.m.
2. Brev den 20 december 1957 angående ändrade försäkringstekniska grunder för den frivilliga statliga pensionsförsäkringen.
3. För anslagen 1:1 Garantipension till ålderspension, 1:2 Efterlevandepensioner till vuxna, 1:3 Bostadstillägg till pensionärer, 1:4 Äldreförsörjningsstöd samt 1:5 Barnpension och efterlevandestöd gäller följande villkor:
Av 7 § förordningen (2002:782) om ansökan och utbetalning av pension m.fl. förmåner framgår att pension och annan förmån betalas ut genom Försäkringskassan. Pensionsmyndigheten ska månadsvis till Försäkringskassan överföra de medel som behövs för att täcka de utbetalningar som Försäkringskassan gjort för Pensionsmyndighetens räkning. Redovisning mot anslag ska ske på den månad då utbetalningarna till förmånstagarna görs.
4. Statlig ålderspensionsavgift för Försvarsmakten ska 2012 tillgodogöras inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.