Regleringsbrev för budgetåret 2012 avseende Transportstyrelsen inom utgiftsområde 22 Kommunikationer
Riksdagen har beslutat om
Transportstyrelsens verksamhet för budgetåret 2012
(prop. 2011/12:1, utg.omr. 22, bet. 2011/12:TU1, rskr. 2011/12:87).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2012 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2012 – 2016 vid nedanstående tillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
den 18 januari 2012,
den 22 februari 2012,
den 3 maj 2012,
den 30 juli 2012 samt
den 26 oktober 2012.
Transportstyrelsen ska särskilt fokusera på att utveckla sina insatser gällande marknadsövervakning samt regelgivning, tillsyn och tillståndsgivning i syfte att främja en effektiv konkurrens på marknaderna inom myndighetens ansvarsområde.
Transportstyrelsen ska utveckla sitt arbete med regelförenkling.
Transportstyrelsen ska bistå Rymdstyrelsen i arbetet med de europeiska satellitnavigeringssystemen Galileo och European Geostationary Navigation Overlay (EGNOS).
- Transportstyrelsen ska senast den 30 mars 2012 lämna en redovisning av finansieringen av myndighetens verksamhet enligt det förslag myndigheten redovisat till Regeringskansliet i juni 2011 (N2011/3931/TE). Av redovisningen eller av budgetunderlaget ska även framgå myndighetens eventuella framtida behov av anslagssparande eller anslagskredit som överskrider 3 procent för att, inom givna anslagsramar, kunna hantera tillfälliga variationer i verksamhetsvolym eller nytillkommande verksamhet. Detta mot bakgrund av att Transportstyrelsen långsiktigt behöver kunna anpassa sin verksamhet till nya och förändrade krav, inte minst till följd av utvecklingen av regelverk internationellt och i EU. Transportstyrelsens verksamhet behöver kunna anpassas kontinuerligt, då verksamheten i sin helhet i regel inte kommer kunna tillåtas expandera i takt med att nya uppgifter tillkommer.
- Transportstyrelsen ska för körkortsärenden redovisa och analysera handläggningstider för olika slag av ärenden. Av redovisningen ska framgå vilken kvalitet som myndigheten bedömer bör gälla för verksamheterna långsiktigt, de krav detta ställer samt en sårbarhetsanalys vad gäller de till körkort knutna elektroniska systemen. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 15 april 2012.
Transportstyrelsen ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i It för en grönare förvaltning - agenda för it för miljön2010-2015 (N2010/3482/ITP (delvis)). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
I sitt budgetunderlag för 2013 – 2015 ska Transportstyrelsen lämna förslag om indelning av sitt förvaltningsanslag i två anslagsposter. En anslagspost ska avse verksamhet som finansieras med skatteintäkter och en anslagspost avse verksamhet som är avgiftsbelagd. Förslaget ska innebära att saldot på statens budget inte förändras i förhållande till de beslut och beräkningar som gjordes i samband med beslut om statens budget för 2011.
Transportstyrelsen ska göra en översyn av lagen (1979:558) om handikappanpassad kollektivtrafik. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 28 december 2012. Samråd ska ske med berörda myndigheter.
Transportstyrelsen ska redovisa vilka insatser myndigheten genomfört och planerar att genomföra för att underlätta för små- och medelstora företag. Transportstyrelsen ska även föreslå en ordning som syftar till att identifiera ideella föreningar och motsvarande organisationer som förvaltar kulturhistoriska värden på ett sådant sätt att någon form av subvention i förhållande till Transportstyrelsens ordinarie avgiftssättning kan vara motiverad. I uppdraget ingår att redovisa olika metoder för finansiering av de eventuella underskott som en sådan subventionering skulle innebära. Utgångspunkten för förslaget ska vara att Transportstyrelsen inte ska bedöma kulturhistoriska värden. Transportstyrelsen ska samråda med Riksantikvarieämbetet, Statens maritima museer samt andra berörda myndigheter. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i en delrapport senast den 1 mars 2012 och i en slutrapport senast den 1 mars 2013.
Transportstyrelsen har informationsansvar enligt förordning (2010:1770) om geografisk miljöinformation och tilldelas medel från det under Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård uppförda anslaget 1:11 Inspire. Transportstyrelesen ska senast den 1 oktober 2012 till Regeringskansliet (Miljödepartementet) redovisa hur tilldelade medel har använts t.o.m. augusti 2012 och en prognos för utfallet för 2012 vad avser arbetet med att ta fram metadata, informationshanteringstjänster – fördelat på visnings-, nedladdnings-, omvandlings- och förbindelsetjänster – samt för harmonisering av information. Redovisningen ska om möjligt fördelas på datamängder och i annat fall på datateman.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:1 | Väghållning (Ramanslag) |
ap.1 | | Väghållning - del till Transportstyrelsen (ram) | | 0 |
1:11 | Trängselskatt i Stockholm (Ramanslag) |
ap.2 | | Trängselskatt: Admin - Del till SKV (ram) | | 11 500 |
ap.1 | | Trängselskatt: Admin - Del till DOM (ram) | | 10 000 |
ap.4 | | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 2 300 |
ap.5 | | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen (ram) | | 210 200 |
ap.3 | | Trängselskatt: Admin - del till TRV (ram) | | 40 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.1 Trängselskatt: Admin - Del till DOM
Sveriges Domstolar får använda medel från anslagsposten 1 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.2 Trängselskatt: Admin - Del till SKV
Skatteverket får använda medel från anslagsposten 2 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.3 Trängselskatt: Admin - del till TRV
Trafikverket får använda medel från anlagsposten 3 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.4 Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten 4 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.5 Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten 5 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
ap.1 | | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen (ram) | | 1 984 773 |
ap.2 | | Transportstyrelsen - del Regl av ack underskott avgiftsverksamhet (ram) | | 0 |
Villkor för anslag 1:12
ap.1 Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen
Anslagsposten får användas till Transportstyrelsens verksamhet som inte finansieras med avgifter som myndigheten disponerar, andra anslag eller övriga intäkter. Utöver vad som följer av andra beslut får anslaget användas till
- Bidrag på 14 miljoner kronor som ska lämnas till Rikspolisstyrelsen för kompensatoriska åtgärder för registerkontroller i trafikövervakningen.
- STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition).
- Arbete inom ramen för Sjösäkerhetsrådet.
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2012 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Väghållning |
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
1:11 Trängselskatt i Stockholm |
ap.1 | 1 000 | Inget | 0 |
ap.2 | 1 150 | Allt | 0 |
ap.3 | 4 000 | Allt | 0 |
ap.4 | 230 | Allt | 0 |
ap.5 | 21 020 | Allt | 0 |
1:12 Transportstyrelsen |
ap.1 | 99 239 | 97 843 | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Tabellen inkluderar anslagssparande och anslagskredit som i förekommande fall disponeras enligt 7 och 8 §§ anslagsförordningen (2011:223)
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagstyp |
|
ap.3 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
|
|
|
ap.1 | 450 000 | 81 000 | 81 000 | 243 000 | 2017 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
I fråga om ramanslaget 1:1 Väghållning bemyndigas Transportstyrelsen att under 2012 ingå ekonomiska åtaganden som inklusive tidigare åtaganden medför behov av framtida anslag på högst 450 000 000 kronor 2013-2017. Åtagandena ska avse investeringar i de centrala tekniska systemen, inklusive betalsystemet, avseende trängselskattesystemet i Göteborg samt för vägavgiftssystemet för bro över Motalaviken på riksväg 50.
Låneram (enl 7 kap 1 § budgetlagen) | 300 000 |
Räntekontokredit (enl 7 kap 4 § budgetlagen) | 100 000 |
Övriga kreditramar (enl 7 kap 6 § budgetlagen) | 450 000 |
- varav INVESTERING | 450 000 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
- varav INVESTERING
Transportstyrelsen får ta upp lån om högst 450 000 000 kronor för investeringar i de centrala tekniska systemen, inklusive betalsystemet, avseende trängselskattesystemet i Göteborg samt för vägavgiftssystemet för bro över Motalaviken på riksväg 50. Låneramen avseende dessa system inkluderar räntekostnader för lånen. Utnyttjande av låneramen ska ske efter samråd med Trafikverket.
Till Transportstyrelsens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2012-01-25 | 182 915 |
2012-02-25 | 182 915 |
2012-03-25 | 182 915 |
2012-04-25 | 182 915 |
2012-05-25 | 182 915 |
2012-06-25 | 182 915 |
2012-07-25 | 182 915 |
2012-08-25 | 182 915 |
2012-09-25 | 182 915 |
2012-10-25 | 182 915 |
2012-11-25 | 182 915 |
2012-12-25 | 182 908 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Transportstyrelsens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.5 | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen |
1:12 ap.1 | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen |
Till Domstolsverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2012-01-25 | 833 |
2012-02-25 | 833 |
2012-03-25 | 833 |
2012-04-25 | 833 |
2012-05-25 | 833 |
2012-06-25 | 833 |
2012-07-25 | 833 |
2012-08-25 | 833 |
2012-09-25 | 833 |
2012-10-25 | 833 |
2012-11-25 | 833 |
2012-12-25 | 837 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Domstolsverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.1 | Trängselskatt: Admin - Del till DOM |
Till Kronofogdemyndighetens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2012-01-25 | 192 |
2012-02-25 | 192 |
2012-03-25 | 192 |
2012-04-25 | 192 |
2012-05-25 | 192 |
2012-06-25 | 192 |
2012-07-25 | 192 |
2012-08-25 | 192 |
2012-09-25 | 192 |
2012-10-25 | 192 |
2012-11-25 | 192 |
2012-12-25 | 188 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Kronofogdemyndighetens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.4 | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten |
Till Skatteverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2012-01-25 | 958 |
2012-02-25 | 958 |
2012-03-25 | 958 |
2012-04-25 | 958 |
2012-05-25 | 958 |
2012-06-25 | 958 |
2012-07-25 | 958 |
2012-08-25 | 958 |
2012-09-25 | 958 |
2012-10-25 | 958 |
2012-11-25 | 958 |
2012-12-25 | 962 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Skatteverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.2 | Trängselskatt: Admin - Del till SKV |
Till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2012-01-25 | 3 333 |
2012-02-25 | 3 333 |
2012-03-25 | 3 333 |
2012-04-25 | 3 333 |
2012-05-25 | 3 333 |
2012-06-25 | 3 333 |
2012-07-25 | 3 333 |
2012-08-25 | 3 333 |
2012-09-25 | 3 333 |
2012-10-25 | 3 333 |
2012-11-25 | 3 333 |
2012-12-25 | 3 337 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Trafikverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.3 | Trängselskatt: Admin - del till TRV |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2010 | +/- 2011 | Int. 2012 | Kost. 2012 | +/- 2012 | Ack. +/- utgå. 2012 |
Uppdragsverksamhet vägtrafikområdet |
Informationsuttag | 89 008 | 31 544 | 53 115 | 57 155 | -4 040 | 116 512 |
Försäljning av personliga skyltar | -2 992 | -1 539 | 1 200 | 2 739 | -1 539 | -6 070 |
Övriga uppdrag | 6 625 | -262 | 15 430 | 15 660 | -230 | 6 133 |
Adm. felparkeringsavgifter | 31 748 | 6 222 | 18 700 | 12 696 | 6 004 | 43 974 |
124 389 | 35 965 | 88 445 | 88 250 | 195 | 160 549 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Gemensamma avgiften säkerhetskontroll samt undervägsavgiften | 69 957 | 20 279 | 853 523 | 845 567 | 7 956 | 98 192 |
Belopp angivna i tkr
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2010 | +/- 2011 | Int. 2012 | Kost. 2012 | +/- 2012 | Ack. +/- utgå. 2012 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 0 | 83 144 | 1 126 171 | 991 509 | 134 662 | 217 806 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 0 | 2 664 | 89 084 | 89 103 | -19 | 2 645 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 0 | 0 | 282 331 | 282 331 | 0 | 0 |
Offentligrättsliga avgifter järnväg |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 0 | -35 656 | 31 645 | 51 696 | -20 051 | -55 707 |
Belopp angivna i tkr
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för uppdragsverksamhet
- För försäljning av informationsuttag från Vägtrafikregistret gäller självkostnadsbaserad prissättning. Transportstyrelsen disponerar resultatet av denna verksamhet för registerändamål under 2012. I årsredovisningen ska Transportstyrelsen lämna en särskild redovisning över hur aktuella medel har använts.
- Transportstyrelsen får för att täcka sina kostnader för svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon avräkna 14 kronor respektive 140 kronor för varje redovisad felparkeringsavgift. Resterande del av statens intäkter ska kvartalsvis föras till inkomsttitel "2624- Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter".
- Inbetalningar avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska efter avdrag av Transportstyrelsens kostnader för verksamheten kvartalsvis betalas till Trafikverket. Medlen disponeras av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål.
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 15 000 |
Beräknade övriga inkomster som inte disponeras | 10 000 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
För verksamhet som avser ärenden om körkort med villkor om alkolås enligt körkortslagen (1998:488), eller deltagande i försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse enligt lagen (1998:489) om försöksverksamhet med villkorlig körkortsåterkallelse erhåller Transportstyrelsen bidrag på högst 15 000 000 kronor från Trafikverket. Inkomsterna disponeras av Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen erhåller bidrag om högst 10 000 000 kronor från intäkter från Sjöfartsverkets farledsavgifter. Inkomsterna ska föras till inkomsttitel 2534.
På regeringens vägnar
Catharina Elmsäter-Svärd
Enar Lundgren
Kopia till
Riksdagen, trafikutskottet
Riksrevisionen
Statsrådsberedningen
Statsrådsberedningen, Internrevisionen
Socialdepartementet/ESA och SFÖ
Finansdepartementet/BA
Näringsdepartementet/KLS, MK och ITP
Regeringskansliets förvaltningsavdelning, RK ekonomi
Ekonomistyrningsverket
Trafikanalys