
M2010/4418/S
M2011/1636/Nm m.fl.
Se bilaga 1
Valhallavägen 195
10648 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2012 för Naturvårdsverket och nedan angivna anslag.
Regeringens miljöpolitiska prioriteringar under mandatperioden är klimat, havsmiljö, biologisk mångfald och giftfri miljö. Naturvårdsverket ska ta hänsyn till dessa prioriteringar både nationellt, på EU-nivå och internationellt.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Övriga återrapporteringskrav
Åtgärder för biologisk mångfald
Naturvårdsverket ska senast den 31 mars 2012 till Regeringskansliet (Miljödepartementet) redovisa
1. hur arbetet med områdesskydd har utvecklats samt hur medel inom anslaget 1:16 Skydd av värdefull natur har använts,
2. hur arbetet med att skydda skogsmark med höga naturvärden som ägs av Sveaskog, Fortifikationsverket och Statens fastighetsverk fortskrider,
3. hur arbetet med markbyten med ersättningsmark som för detta ändamål ägs av Ersättningsmark i Sverige AB i syfte att skydda skogsmark med höga naturvärden fortskrider,
4. hur arbetet med skötsel av skyddade områden har utvecklats samt hur medel inom anslaget 1:3 Åtgärder för värdefull natur har använts,
5. hur användningen av naturvårdsavtal för skydd av värdefulla naturområden har utvecklats samt
6. hur medelsanvändningen och arbetet med artbevarande och viltförvaltning har utvecklats.
Redovisningen ska avse de senaste tre åren och vara möjlig att jämföra med tidigare års redovisningar av anslagen.
Friluftspolitiken
Naturvårdsverket ska redovisa hur arbetet med samordningen av berörda myndigheters friluftslivsarbete har utvecklats, liksom samverkan med andra aktörer såsom friluftslivsorganisationerna.
Vindkraft
Naturvårdsverket ska redogöra för vilka insatser myndigheten har vidtagit för att öka kunskapen hos länsstyrelser, kommuner, vindkraftsbranschens aktörer och allmänheten om vindkraftens samlade effekter på natur och miljö. Naturvårdsverket ska också redovisa hur många vindkraftsärenden myndigheten har fått in, hur stor andel av dessa man har svarat på, på vilka grunder ett urval har skett i fråga om vilka ärenden som myndigheten har svarat på, när i beredningsprocessen myndigheten har yttrat sig samt en grov redovisning av innebörden i yttrandena.
Webbaserad vindkraftshandbok
Webbplatsen vindlov.se är en myndighetsgemensam plattform samt ett nav för all offentlig information om tillståndsfrågor för vindkraftverk. Statens energimyndighet har i uppdrag att förvalta och utveckla plattformen. Naturvårdsverket ska bidra till arbetet genom att inom sitt verksamhetsområde ansvara för beredning av tillståndsrelevant faktaunderlag och redaktionellt upplägg på webbplatsen. Naturvårdsverket ska redovisa hur man bistått Statens energimyndighet i detta arbete.
It för miljön
Naturvårdsverket ska redovisa hur myndigheten har följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i It för en grönare förvaltning – agenda för it för miljön 2010–2015 (N2010/3482/ITP (delvis)). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
Bidragshantering
Naturvårdsverket ska redovisa myndighetens bidragsverksamhet för respektive anslag. Naturvårdsverket ska också redovisa vilka kostnader myndigheten har haft i samband med bidragsgivningen.
Prognoser
Naturvårdsverket ska redovisa prognoser för 2012-2016 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
- den 18 januari,
- den 22 februari,
- den 3 maj,
- den 30 juli samt
- den 26 oktober 2012.
3 | Uppdrag |
Uppföljning av strandskyddet
Naturvårdsverket ska redovisa statistik som rör kommunernas och länsstyrelsernas beslut om att upphäva och ge dispens från strandskyddet. Av redovisningen ska framgå hur många upphävanden och dispenser som länsstyrelserna och kommunerna har beslutat om under 2011, fördelat på kommuner, samt ändamålet för upphävandet eller dispensen. Redovisningen lämnas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 1 april 2012.
Geografisk miljöinformation
Naturvårdsverket har informationsansvar enligt förordning (2010:1770) om geografisk miljöinformation och har tilldelats medel från anslaget 1:11 Inspire utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård. Myndigheten ska senast den 1 oktober 2012 till Regeringskansliet (Miljödepartementet) redovisa hur tilldelade medel har använts t.o.m. augusti samma år samt en prognos för utfallet för 2012 vad avser arbetet med att ta fram metadata, informationshanteringstjänster – fördelat på visnings-, nedladdnings-, omvandlings- och förbindelsetjänster – samt för harmonisering av information. Redovisningen ska om möjligt fördelas på datamängder och i vart fall på datateman.
Föreskrifter i nationalparker
Naturvårdsverket ska se över föreskrifterna för landets nationalparker, bl.a. i syfte att möjliggöra kommersiell verksamhet. Arbetet ska ske i samråd med berörda länsstyrelser. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 15 juni 2014.
Naturvårdsstiftelser
Naturvårdsverket ska utreda förutsättningarna för hur staten kan medverka till att ytterligare kommunala och landstingskommunala naturvårdsstiftelser eller motsvarande organisationer etableras. Arbetet ska ske efter samråd med länsstyrelserna och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 1 mars 2013.
Riksintressen för friluftslivet
Naturvårdsverket ska göra en översyn av vilka områden som bedöms vara av riksintresse för friluftslivet enligt 3 kap. 6 § miljöbalken, särskilt med beaktande av de långsiktiga behoven av tätortsnära natur. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 28 februari 2014.
NOx-avgiften
Naturvårdsverket ska, efter samråd med Statens energimyndighet, utvärdera effekterna av höjningen av kväveoxidavgiften för energi- och produktionsanläggningar enligt lagen (1990:613) om miljöavgift på utsläpp av kväveoxidavgifter vid energiproduktion (kväveoxidavgiften) från 40 kronor till 50 kronor per kilogram som genomfördes 1 januari 2008. Utvärderingen ska beakta hur stor reduktion av utsläppen av kväveoxider som åstadkommits på grund av höjningen samt hur företagens ökade utgifter på grund av höjningen fördelats mellan olika branscher. Perioden för utvärderingen bör vara åren 2007–2010. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 31 augusti 2012.
Utsläppsstatistik av växthusgaser
Naturvårdsverket ska, i samråd med berörda myndigheter, redovisa ett förslag till hur preliminär och övergripande utsläppsstatistik av växthusgaser i Sverige skulle kunna utformas och presenteras senast under det första halvåret efter aktuellt utsläppsår. I förslaget ska myndigheten även bedöma de kostnader som är förknippade med framtagandet av sådan statistik samt hur dessa kan finansieras. En kvalitetsbedömning bör ingå i den presenterade statistiken. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 30 april 2012.
Förvaltningsplaner för järv, lodjur, björn och kungsörn
Naturvårdsverket ska ta fram förvaltningsplaner för järv, lodjur, björn och kungsörn. Planerna ska redovisas till Regeringskansliet (Miljödepartementet) senast den 15 januari 2013.
Informationsinsatser avseende skyddsjakt
Naturvårdsverket ska informera länsstyrelserna och deras viltförvaltningsdelegationer om de ändringar i jaktförordningen som gäller från och med den 15 januari 2012 avseende skyddsjakt efter stora rovdjur. Naturvårdsverket ska vidare informera länsstyrelserna och viltförvaltningsdelegationerna om delegeringen av beslutsrätt avseende skyddsjakt på stora rovdjur till länsstyrelserna samt om viltförvaltningsdelegationernas övergripande ansvar i dessa frågor. En redovisning av hur informationsarbetet har genomförts ska lämnas till Regeringskansliet (Landsbygdsdepartementet) senast den 15 maj 2012.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid
13:4 | Stöd till friluftsorganisationer (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 27 785 |
ap.10 | Stöd till friluftsorganisationer (ram) | 27 785 |
Villkor för anslag 13:4
ap.10 Stöd till friluftsorganisationer
Anslagsposten ska användas för bidrag till föreningen Svenskt Friluftsliv enligt förordningen (2010:2008) om statsbidrag till friluftsorganisationer.
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
1:1 | Naturvårdsverket (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 367 682 |
ap.1 | Naturvårdsverket (ram) | 367 682 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Naturvårdsverket
1. Anslagsposten får användas för Naturvårdsverkets förvaltningskostnader.
2. Anslagsposten får användas för bidrag till sådant av andra organiserat bedrivet utvecklingsarbete som främjar de verksamheter Naturvårdsverket ansvarar för.
3. Av anslagsposten ska 5 000 000 kronor användas för att se över nationalparksföreskrifterna i syfte att möjliggöra kommersiell verksamhet.
1:2 | Miljöövervakning m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 209 514 |
ap.1 | Miljöövervakning (ram) | 135 083 |
ap.2 | Bidrag till åtgärder för miljökrav vid offentlig upphandling m.m. (ram) | 12 000 |
ap.6 | Bidrag till ideella miljöorganisationer (ram) | 12 537 |
ap.7 | Bidrag till Swedish Water House (ram) | 0 |
ap.8 | Program för utsläpp och avfall (ram) | 49 894 |
Disponeras av Havs- och vattenmyndigheten | 83 200 |
ap.3 | Miljöövervakning m m - del till HaV (ram) | 80 200 |
ap.5 | Bidrag till Swedish Water House (ram) | 3 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Miljöövervakning
1. Anslagsposten får användas för övervakning av miljötillstånd i den yttre miljön, inklusive viss internationell rapportering, samt till miljömålsuppföljning.
2. Av anslagsposten ska 100 000 kronor användas för stöd till klimatkommunerna (kommunerna Boxholm, Falköping, Götene, Helsingborg, Hässleholm, Kristianstad, Jönköping, Lidköping, Lund, Lycksele, Malmö, Mölndal, Olofström, Sandviken, Sollentuna, Stockholm, Säffle, Södertälje, Upplands Väsby, Uppsala, Växjö, Åmål och Östersund samt region Skåne och landstinget i Stockholm) för arbete med att ta fram underlag i syfte att arbeta med några pilotfall och identifiera problem och möjligheter inom ramen för arbetet med Färdplan 2050.
ap.2 Bidrag till åtgärder för miljökrav vid offentlig upphandling m.m.
Naturvårdsverket ska betala ut 500 000 kronor till AB Svenska Miljöstyrningsrådet för informationsinsatser m.m. för att stimulera organisationer till nya och förnyade registreringar enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1221/2009 av den 25 november 2009 om frivilligt deltagande för organisationer i gemenskapens miljölednings- och miljörevisionsordning (Emas) och om upphävande av förordning (EG) nr 761/2001 och kommissionens beslut 2001/681/EG och 2006/193/EG. Naturvårdsverket ska betala ut 11 500 000 kronor till AB Svenska Miljöstyrningsrådet för arbetet med miljökrav vid offentlig upphandling.
ap.3 Miljöövervakning m m - del till HaV
Anslagsposten får användas för övervakning av miljötillstånd i den yttre miljön, inklusive viss internationell rapportering, samt till miljömålsuppföljning.
ap.5 Bidrag till Swedish Water House
Anslagsposten ska användas för bidrag till verksamheten vid Swedish Water House (SWH). Havs- och vattenmyndigheten ska betala ut bidraget till stiftelsen Stockholm International Water Institute (SIWI). Bidraget ska användas till att generera och förmedla kunskap och erfarenheter om internationella vattenfrågor, framför allt inom området integrerad vattenförvaltning.
ap.6 Bidrag till ideella miljöorganisationer
Anslagsposten ska användas för bidrag till ideella miljöorganisationers arbete som bidrar till att uppfylla de nationella miljökvalitetsmål som riksdagen har beslutat om, eller något av de fyra prioriterade områdena i EU:s sjätte miljöhandlingsprogram. Naturvårdsverket beslutar om fördelningen av medlen.
ap.8 Program för utsläpp och avfall
Anslagsposten ska användas för programmet för utsläpp och avfall, för utvecklingsarbete för internationell rapportering och för arbete med utsläppsrätter.
1:3 | Åtgärder för värdefull natur (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 615 535 |
ap.1 | Bidrag till kalkning av sjöar och vattendrag (ram) | 0 |
ap.2 | Kostnader för skötsel av skyddade områden, artbevarande, friluftsliv m.m. (ram) | 615 535 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Bidrag till kalkning av sjöar och vattendrag
ap.2 Kostnader för skötsel av skyddade områden, artbevarande, friluftsliv m.m.
- Anslagsposten får användas för kostnader samt visst arbete vid länsstyrelserna som avser bevarandeplaner, skötsel, fastighetsförvaltning, byggnadsinvesteringar, uppföljning och övervakning av nationalparker, naturreservat och andra områden med områdesskydd samt till Kungliga nationalstadsparken, världsarv, Ramsarområden, biosfärområden och områden som ingår i eller föreslås ingå i nätverket Natura 2000.
- Anslagsposten får användas för kostnader som avser artbevarande, upprättande och genomförande av åtgärdsprogram, viltförvaltning, åtgärder som har anknytning till förstärkning av vargstammens genetik, rovdjursinventeringar, rovdjursinformation, bekämpning av invasiva främmande arter samt annan övervakning, inventering och kunskapsstöd vad gäller arter och naturtyper. Anslagsposten får även användas för visst arbete vid länsstyrelserna avseende samma ändamål.
Anslagsposten får användas för kostnader samt visst arbete vid länsstyrelserna som avser friluftsliv och allemansrätt, kommunikation och utbildning inom naturvårdsområdet, regionala landskapsstrategier samt terrängkörningsplaner.
Anslagsposten får användas för samebyarnas arbete för framtagande av terrängkörningsplaner och genomförande av planerna. Detta sker genom att medel betalas ut till länsstyrelserna i fjällänen (Dalarna, Jämtland, Norrbotten och Västerbotten). Länsstyrelsen i Västerbottens län får av dessa medel använda 120 000 kronor för att utvärdera de hittills avsatta medlens användning och vidtagna åtgärdernas effekt på fjällmiljön samt uppskatta det framtida behovet av medel för terrängkörningsplaner och genomförandet av dem.
Högst 50 000 000 kronor får användas för statsbidrag till kommunala och lokala naturvårdsåtgärder inom ramen för regeringens satsning på lokal och kommunal naturvård enligt förordningen (2003:598) om statliga bidrag till lokala naturvårdsprojekt. Av dessa får högst 3 000 000 kronor betalas ut som bidrag till länsstyrelserna för att administrera statsbidragen.
Högst 3 000 000 kronor får användas till att betala ut bidrag till Statens veterinärmedicinska anstalt för eventuella akuta åtgärder – utförda efter samråd med Naturvårdsverket - i arbetet med att följa och analysera utvecklingen av sjukdomstillstånd hos vilda djurpopulationer.
Högst 3 500 000 kronor får betalas ut som bidrag till Centrum för biologisk mångfald för deras arbete med att utveckla och genomföra ett nationellt program för lokal och traditionell kunskap, i enlighet med regeringsbeslut den 15 december 2011 (dnr M2011/3884/Nm).
Högst 2 500 000 kronor får betalas ut som bidrag till Länsstyrelsen i Norrbottens län för det fortsatta arbete med att genomföra en förändring av förvaltningen av världsarvet Laponia som aviseras i budgetpropositionen för 2011 (prop. 2010/11:1, utg.omr. 20).
Intäkter av fastighetsuthyrning m.m. får användas i verksamheten under anslaget.
1:4 | Sanering och återställning av förorenade områden (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 449 618 |
ap.1 | Sanering och efterbehandling av förorenade områden (ram) | 449 618 |
Disponeras av Sveriges geologiska undersökning | 21 000 |
ap.3 | Sanering o återställ - del till SGU (ram) | 21 000 |
Disponeras av Statens strålskyddsinstitut | 0 |
ap.4 | Sanering o återställ - del till SSI (ram) | 0 |
Disponeras av Strålsäkerhetsmyndigheten | 2 000 |
ap.2 | Sanering o återställ - del till SSM (ram) | 2 000 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Sanering och efterbehandling av förorenade områden
- Anslagsposten får användas för bidrag enligt förordningen (2004:100) om avhjälpande av föroreningsskador och statsbidrag för sådant avhjälpande.
- Anslagsposten får användas för att finansiera undersökningar och juridiska bedömningar eller andra utredningar som krävs som underlag för att genomföra åtgärder, för framtagande av underlag för prioriteringar av framtida sanerings- och återställningsinsatser i landet samt för arbete med tillsyn över förorenade områden hos länsstyrelserna i syfte att öka inslaget av privatfinansierade efterbehandlingsåtgärder så att det framtida behovet av bidragsfinansiering minskar.
- Anslagsposten får användas för utrednings- och åtgärdskostnader som återkrävs av ansvariga enligt miljöbalken eller äldre lagstiftning.
- Anslagsposten får användas till att åtgärda från risksynpunkt särskilt angelägna saneringsobjekt och till akuta saneringsinsatser.
- Anslagsposten får användas till kostnader för avhjälpande som uppkommit med anledning av att en tillsynsmyndighet har begärt verkställighet enligt 26 kap. 17 § miljöbalken eller meddelat beslut om rättelse enligt 26 kap. 18 § miljöbalken.
ap.2 Sanering o återställ - del till SSM
Anslagsposten används för omhändertagande av herrelösa strålkällor och visst historiskt radioaktivt avfall från icke kärnteknisk verksamhet. Bidraget får betalas ut till enskilda.
ap.3 Sanering o återställ - del till SGU
Anslagsposten får användas för att inventera samt, i enlighet med den gällande prioritetsordningen, genomföra ansvarsutredningar, nödvändiga undersökningar, åtgärder och efterföljande miljökontroll på områden där staten har ett eget ansvar för avhjälpande och där ingen annan myndighet kan svara för avhjälpande.
1:5 | Miljöforskning (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 88 063 |
ap.1 | Miljöforskning (ram) | 88 063 |
Villkor för anslag 1:5
ap.1 Miljöforskning
- Naturvårdsverket ska betala ut högst 17 000 000 kronor till Stiftelsen Institutet för vatten- och luftvårdsforskning (SIVL). Beslut fattas av SIVL när en överenskommelse har träffats med näringslivet om samfinansierad forskning och utvecklingsverksamhet vid IVL Svenska Miljöinstitutet AB. Medlen till stiftelsen får även användas för nationell finansiering av EU-projekt.
- Naturvårdsverket beslutar hur medlen till övrig miljöforskning ska fördelas. Verksamheten får omfatta forskningsbidrag, uppdragsforskning, forskningsbedömningar, kunskapsöverföring från forskning, kunskapssammanställningar och utredningar med anknytning till forskningen samt finansiering av utländska forskare i de internationella samarbeten Naturvårdsverket är involverad i.
- Forskningsmedlen ska främst finansiera forskning till stöd för Naturvårdsverkets och Havs- och vattenmyndighetens arbete med t.ex. miljökvalitetsmålen, miljöbalken samt underlag för internationellt förhandlingsarbete. Naturvårdsverket ska via anslagsposten finansiera Sveriges bidrag till den internationella klimatpanelen (Intergovernmental Panel for Climate Change, IPCC). Anslaget får också användas för svenska forskares deltagande i IPCC-arbetet.
- Anslagsposten får anävdas för IT-baserad administration av forskningsansökningar.
1:16 | Skydd av värdefull natur (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 751 000 |
ap.1 | Skydd värdefull natur - till NV (ram) | 751 000 |
Villkor för anslag 1:16
ap.1 Skydd värdefull natur - till NV
- Anslagsposten får användas för ersättningar enligt 31 kap. miljöbalken inom Naturvårdsverkets ansvarsområde.
- Anslagsposten får användas för kostnader som avser förvärv och avtalslösningar för statens räkning av värdefulla naturområden, särskilt naturskog-urskog.
- Anslagsposten får användas för statsbidrag till kommuner för områdesskydd av värdefulla naturområden, särskilt naturskog-urskog.
- Anslagsposten får användas för förhandlings- och värderingskostnader efter prövning i varje enskilt fall i samband med skydd av värdefulla naturområden enligt miljöbalken, utredningar och inventeringar som ger underlag för detta skydd, förslag till utpekande till nätverket Natura 2000 samt övriga kostnader och kostnader för visst arbete vid länsstyrelserna som hör samman med skydd av värdefulla naturområden.
- Anslagsposten får användas för bidrag till de länsstyrelser som deltar i samverkansprogrammet Komet, kompletterande metoder för skydd av värdefull natur.
Anslagsposten får användas för bidrag till länsstyrelserna i syfte att se över det utvidgade strandskyddet.
- Anslagsposten får användas för bidrag till länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands samt Skåne län för att genomföra programmen för skydd av tätortsnära natur.
Inkomster från försäljning av fastigheter ska tillföras anslaget.
4.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Budgetår 2008
34:10 | Stöd till klimatinvesteringar (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 0 |
ap.1 | Stöd till klimatinvesteringar (ram) | 0 |
ap.2 | Administration och information (ram) | 0 |
ap.4 | Stöd till åtgärder för främjande av förnybara drivmedel (ram) | 0 |
Disponeras av regeringen | 0 |
ap.3 | Stöd klimatinv. - Regeringens disposition (ram) | 0 |
Villkor för anslag 34:10
ap.1 Stöd till klimatinvesteringar
Anslagssparandet på anslagsposten används för stöd till klimatinvesteringsprogram i enlighet med förordningen (2003:262) om statliga bidrag till klimatinvesteringsprogram.
ap.2 Administration och information
1. Anslagssparandet på anslagsposten får användas för utgifter i samband med administration, information och utvärdering av klimatinvesteringsprogrammen och de lokala investeringsprogrammen för ekologisk hållbarhet.
2. Högst 2 000 000 kronor får användas för sektorsmyndigheternas arbete med beredning av åtgärder inom sina respektive kompetensområden i klimatinvesteringsprogrammen och högst 5 000 000 kronor får användas för länsstyrelsernas administration.
ap.4 Stöd till åtgärder för främjande av förnybara drivmedel
Anslagssparandet på anslagsposten disponeras för bidrag i enlighet med förordningen (2006:1591) om statligt stöd till åtgärder för främjande av distribution av förnybara drivmedel.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2012 | Indrag av anslagsbelopp |
13:4 Stöd till friluftsorganisationer | |||
ap.10 | 0 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2012 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Naturvårdsverket | |||
ap.1 | 11 030 | 3 % | 0 |
1:2 Miljöövervakning m.m. | |||
ap.1 | 6 375 | Inget | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
ap.6 | 0 | Inget | 0 |
ap.7 | 0 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
1:3 Åtgärder för värdefull natur | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
1:4 Sanering och återställning av förorenade områden | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
1:5 Miljöforskning | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
1:16 Skydd av värdefull natur | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
34:10 (2008) Stöd till klimatinvesteringar | |||
ap.1 (2008) | 0 | Inget | 0 |
ap.2 (2008) | 0 | Inget | 0 |
ap.3 (2008) | 0 | Inget | 0 |
ap.4 (2008) | 0 | Inget | 0 |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Anslag/ap | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:2 Miljöövervakning m.m. | |||||
ap.1 | 40 000 | 28 000 | 7 000 | 3 940 | 2015 |
ap.8 | 17 000 | 12 000 | 3 500 | 1 000 | 2015 |
ap.3 | 25 000 | 20 000 | 5 000 | 0 | 2015 |
1:3 Åtgärder för värdefull natur | |||||
ap.2 | 140 000 | 80 000 | 20 000 | 35 295 | 2037 |
1:4 Sanering och återställning av förorenade områden | |||||
ap.1 | 650 000 | 447 050 | 100 360 | 100 000 | 2022 |
ap.3 | 18 000 | 13 000 | 4 000 | 1 000 | 2015 |
1:5 Miljöforskning | |||||
ap.1 | 102 000 | 51 467 | 30 000 | 20 000 | 2015 |
1:16 Skydd av värdefull natur | |||||
ap.1 | 25 000 | 12 000 | 6 259 | 5 000 | 2062 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 7 kap 1 § budgetlagen) | 105 000 |
Räntekontokredit (enl 7 kap 4 § budgetlagen) | 18 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2012-01-25 | 30 640 |
2012-02-25 | 30 640 |
2012-03-25 | 30 640 |
2012-04-25 | 30 640 |
2012-05-25 | 30 640 |
2012-06-25 | 30 640 |
2012-07-25 | 30 640 |
2012-08-25 | 30 640 |
2012-09-25 | 30 640 |
2012-10-25 | 30 640 |
2012-11-25 | 30 640 |
2012-12-25 | 30 642 |
Summa | 367 682 |
1:1 ap.1 | Naturvårdsverket |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2010 | +/- 2011 | Int. 2012 | Kost. 2012 | +/- 2012 | Ack. +/- utgå. 2012 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Jägarexamen/jaktkortregister | 0 | 0 | 9 300 | 9 300 | 0 | 0 |
NOx | 0 | 0 | 6 000 | 6 000 | 0 | 0 |
Batterifonden | 0 | 0 | 3 600 | 3 600 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 18 900 | 18 900 | 0 | 0 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2010 | +/- 2011 | Int. 2012 | Kost. 2012 | +/- 2012 | Ack. +/- utgå. 2012 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Miljöskyddsavgifter | 2537 | 0 | 0 | 6 000 | 0 | 6 000 | 6 000 |
Avgifter enligt lagen om handel med utsläppsrätter | 2714 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Övrig offentligrättslig verksamhet | 2552 | 0 | 0 | 3 000 | 0 | 3 000 | 3 000 |
Summa | 0 | 0 | 9 000 | 0 | 9 000 | 9 000 |
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Naturvårdsverket får ta emot bidrag från EU och andra finansiärer för investeringar i mark och byggnader med undantag för föreskriven skyldighet i 5 och 7 §§ kapitalförsörjningsförordningen (2011:210).
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
1. Naturvårdsverket får, enligt 16 § förordningen (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter m.m., besluta om överföring av förvaltningsansvaret mellan Naturvårdsverket och andra fastighetsförvaltande myndigheter i sådana fall där berörda myndigheter är överens om överföringen och om villkoren för överföringen och då marknadsvärdet inte överstiger 20 000 000 kronor.
2. Med undantag från vad som anges i 10 § förordningen om förvaltning av statliga fastigheter m.m. får Naturvårdsverket, inom ramen för sitt förvaltningsuppdrag och inom ramen för de ekonomiska resurser som myndigheten förfogar över, besluta om investeringar och förvärv när den beräknade utgiften för anskaffningen inte överstiger 20 000 000 kronor per projekt och detta är redovisat i investeringsplanen. Om den beräknade utgiften överstiger 20 000 000 kronor ska myndigheten lämna över frågan till regeringen för prövning.
3. Investeringar i mark, markanläggningar, byggnader och pågående projekt ska inte finansieras genom lån i Riksgäldskontoret.
Bilaga 1 till Regeringsbeslut I:27, 2011-12-22
Diarienummerförteckning
M2010/4418/S
M2011/1636/Nm
M2011/3371/S
M2011/3895/S
M2011/3932/S (delvis)