Regleringsbrev för budgetåret 2011 avseende Transportstyrelsen inom utgiftsområde 22 Kommunikationer
Riksdagen har beslutat om
Transportstyrelsens verksamhet för budgetåret 2011
(prop. 2010/11:1, utg.omr. 22, bet. 2010/11TU1, rskr. 2010/11:138).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2011 för Transportstyrelsen och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2011 - 2015 vid nedanstående tillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
den 19 januari 2011,
den 23 februari 2011,
den 5 maj 2011,
den 1 augusti 2011, samt
den 28 oktober 2011.
Transportstyrelsen ska särskilt fokusera på att utveckla en väl fungerande marknadstillsyn för att därigenom bidra till en effektiv konkurrens på marknaderna inom sitt tillsynsområde.
Transportstyrelsen ska, efter samråd med Ekonomistyrningsverket, senast den 9 juni 2011 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa en nulägesanalys av finansieringen av myndighetens verksamhet samt relevanta parametrar och nyckeltal för uppföljningen av finansieringen. Uppföljningen syftar bl.a. till att skapa tydlighet i underlag för bedömning av avgifter, deras effekter, samt anslagsnivåer. Redovisningen ska också bidra till uppföljningen av effektiviteten i myndighetens verksamhet. Framtida redovisningar ska göras i Transportstyrelsens årsredovisning.
Transportstyrelsen ska redovisa en nulägesanalys av ärendehanteringen inom körkortsverksamheten samt ange den kvalitet som myndigheten bedömer långsiktigt bör gälla i den berörda verksamheten. Av redovisningen ska även framgå vilka nyckeltal som ska följas upp, vilka utmaningar som kan identifieras samt vilka åtgärder som bedöms nödvändiga. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 april 2011.
Transportstyrelsen ska, efter samråd med Skatteverket, redovisa en analys av huruvida bestämmelserna rörande bruk av dansk tjänstebil i Sverige kan utgöra ett gränshinder. Om behov föreligger ska förslag lämnas som syftar till att underlätta bruk av tjänstebilar för personer som arbetspendlar över Öresund. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 5 december 2011.
Transportstyrelsen ska i samråd med övriga berörda aktörer undersöka de svenska hamnarnas förmåga att ta emot avfall från alla fartyg som vill lämna avfall i land. Om möjligt ska Transportstyrelsen även jämföra de svenska hamnarnas förmåga med andra hamnar i östersjöområdet. Transportstyrelsen ska även redovisa de brister och problem som idag förekommer samt om möjligt föreslå lösningar på dem. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 30 juni 2012.
Transportstyrelsen ska i samråd med Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Rikspolisstyrelsen och Myndigheten för samhällskydd och beredskap ta fram en strategi för hur antalet döda och allvarligt skadade ska kunna minska i enlighet med regeringens mål för säkerhet inom fritidsbåtstrafiken. Transportstyrelsen ska i arbetet med uppdraget samverka med övriga berörda organisationer och intressenter. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 29 februari 2012.
Regeringens övergripande mål med förenklingsarbetet är att åstadkomma en märkbar positiv förändring i företagens vardag. Som ett led i detta och en viktig drivkraft i arbetet ingår målet att minska företagens administrativa kostnader till följd av statliga regler med 25 procent till 2012 jämfört med 2006. Transportstyrelsen ska därför inom sitt ansvarsområde bistå Tillväxtverket i mätningarna av företagens administrativa kostnader med en uppdatering av förändringarna i regelverken för 2010. Det underlag som behövs ska redovisas vid den tidpunkt som Tillväxtverket anger i särskild ordning.
Transportstyrelsen ska i samarbete med Trafikverket och i samråd med Sveriges Kommuner och Landsting och andra berörda myndigheter och organisationer utarbeta en strategi och handlingsplan för ökad och säker cykling. Arbetet ska samordnas av Trafikverket och redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast 1 december 2011. En delredovisning ska lämnas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 april 2011.
Transportstyrelsen ska redovisa hur myndigheten följt de rekommendationer som regeringen angett för att uppnå de mål som beslutats i IT för en grönare förvaltning – agenda för IT för miljön 2010 – 2015 (N2010/3482/ITP (delvis)). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
Transportstyrelsen ska se över dispensförfarandet enligt lagen (2005:1248) om skyldighet att tillhandahålla förnybara drivmedel med tillhörande författningar med syftet att mildra konsekvenserna för bl.a. mindre försäljningsställen av fordonsbränsle i glesbygd. Författningsförslag om undantag från pumplagen för säljställen med försäljningsvolymer understigande 2 000 kubikmeter motorbensin eller dieselbränsle ska lämnas i rapporten. Transportstyrelsen ska senast den 15 april 2011 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa resultatet av uppdraget.
Transportstyrelsen ska i samverkan med Trafikverket vidta de åtgärder som erfordras för att införskaffa den utrustning m.m. som behövs för införande av trängselskatt i Göteborgs kommun. Trängselskatt ska tas ut i de centrala delarna av Göteborg från och med den 1 januari 2013, i enlighet lagen (2004:629) om trängselskatt (prop. 2009/10:189, bet. 2009/10:SkU39, rskr. 2009/10:294). Transportstyrelsen ska i samverkan med Trafikverket redovisa nyckeltal som beskriver kostnadseffektiviteten i införskaffandet av utrustning och val av tekniska system. Nyckeltalen ska utformas så att de kan användas vid jämförelser med andra objekt av liknande slag.
För byggandet av broar över Motalaviken på riksväg 50 och över Sundsvallsfjärden på väg E4 har avtal tecknats om medfinansiering genom inkomster från vägavgifter. Förutsatt att erforderliga tillstånd erhålls ska Transportstyrelsen, i samverkan med Trafikverket, vidta de åtgärder som erfordras för att införskaffa den utrustning m.m. som behövs för uttag av vägavgifter på dessa broar. Transportstyrelsen ska samråda med Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om de krav som kommer att ställas på den tekniska utformningen av vägavgiftsystemen och säkerställa att utformningen är förenlig med nationella och EU-gemensamma regelverk. Transportstyrelsen ska i samverkan med Trafikverket redovisa nyckeltal som beskriver kostnadseffektiviteten i införskaffandet av utrustning och val av tekniska system. Nyckeltalen ska utformas så att de kan användas vid jämförelser med andra objekt av liknande slag. Transportstyrelsen ska, efter samråd med Trafikverket och senast ett år innan driftssättning av respektive avgiftssystem, inkomma till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) med förslag till en förordning som reglerar avgiftsuttaget.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:11 | Trängselskatt i Stockholm (Ramanslag) |
ap.2 | | Trängselskatt: Admin - Del till SKV (ram) | | 11 500 |
ap.1 | | Trängselskatt: Admin - Del till DOM (ram) | | 10 000 |
ap.4 | | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten (ram) | | 2 300 |
ap.5 | | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen (ram) | | 250 200 |
Villkor för anslag 1:11
ap.1 Trängselskatt: Admin - Del till DOM
Sveriges Domstolar får använda medel från anslagsposten 1 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.2 Trängselskatt: Admin - Del till SKV
Skatteverket får använda medel från anslagsposten 2 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.4 Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten
Kronofogdemyndigheten får använda medel från anslagsposten 4 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
ap.5 Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen
Transportstyrelsen får använda medel från anlagsposten 5 för administrationskostnader till följd av trängselskatten.
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
ap.1 | | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen (ram) | | 1 956 860 |
ap.2 | | Transportstyrelsen - del Regl av ack underskott avgiftsverksamhet (ram) | | 156 600 |
ap.3 | | Transportstyrelsen - del till Kammarkollegiet (ram) | | 144 245 |
Villkor för anslag 1:12
ap.1 Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen
Anslaget får användas till
- Transportstyrelsens verksamhet som inte finansieras med avgifter som myndigheten disponerar, andra anslag eller övriga intäkter.
- STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquisition).
- Arbete inom ramen för sjösäkerhetsrådet.
- Bidrag på 14 miljoner kronor som ska lämnas till Rikspolisstyrelsen för kompensatoriska åtgärder för registerkontroller i trafikövervakningen.
- Vissa transfereringar samt vissa medlemsavgifter för Sveriges deltagande i internationella organisationerna m.m., exempelvis till IMO och OTIF.
Transportstyrelsen får föra eventuella återvunna kundförluster och interimsbokade skulder och fordringar, som har sitt ursprung från nettoredovisad verksamhet före den 1 januari 2011, mot anslaget 1:12 i syfte att dessa hanteras i räntebärande betalflöde.
ap.2 Transportstyrelsen - del Regl av ack underskott avgiftsverksamhet
Anslagsposten får användas för reglering av räkenskapsmässigt underskott per den 31 december 2010 som kan härledas till den del av Transportstyrelsens offentligrättsliga avgiftsbelagda verksamhet som från och med 1 januari 2011 övergår till bruttofinansiering.
ap.3 Transportstyrelsen - del till Kammarkollegiet
Får användas först efter beslut av regeringen
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:11 Trängselskatt i Stockholm |
ap.1 | 1 000 | Inget | 0 |
ap.2 | 1 150 | Allt | 0 |
ap.4 | 230 | Allt | 0 |
ap.5 | 25 020 | Allt | 0 |
1:12 Transportstyrelsen |
ap.1 | 58 705 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 300 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 500 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 130 000 |
- varav INVESTERING | 130 000 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen)
Transportstyrelsen får ta upp lån om högst 130 000 000 kronor för investeringar i de centrala tekniska systemen, inklusive betalsystemet, avseende trängselskattesystemet i Göteborg samt för vägavgiftssystemet för bro över Motalaviken på riksväg 50. Låneramen avseende dessa system inkluderar räntekostnader för lånen. Utnyttjande av låneramen ska ske efter samråd med Trafikverket.
Till Transportstyrelsens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2011-01-25 | 196 972 |
2011-02-25 | 196 972 |
2011-03-25 | 196 972 |
2011-04-25 | 196 972 |
2011-05-25 | 196 972 |
2011-06-25 | 196 972 |
2011-07-25 | 196 972 |
2011-08-25 | 196 972 |
2011-09-25 | 196 972 |
2011-10-25 | 196 972 |
2011-11-25 | 196 972 |
2011-12-25 | 196 968 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Transportstyrelsens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.5 | Trängselskatt: Admin - del till Transportstyrelsen |
1:12 ap.1 | Transportstyrelsen - del till Transportstyrelsen |
1:12 ap.2 | Transportstyrelsen - del Regl av ack underskott avgiftsverksamhet |
Till Domstolsverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2011-01-25 | 833 |
2011-02-25 | 833 |
2011-03-25 | 833 |
2011-04-25 | 833 |
2011-05-25 | 833 |
2011-06-25 | 833 |
2011-07-25 | 833 |
2011-08-25 | 833 |
2011-09-25 | 833 |
2011-10-25 | 833 |
2011-11-25 | 833 |
2011-12-25 | 837 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Domstolsverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.1 | Trängselskatt: Admin - Del till DOM |
Följande anslag och anlagsposter som disponeras av Kammarkollegiet har i detta beslut ändrats till att inte längre vara räntebärande:
1:12 ap.3 | Transportstyrelsen - del till Kammarkollegiet |
Till Kronofogdemyndighetens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2011-01-25 | 192 |
2011-02-25 | 192 |
2011-03-25 | 192 |
2011-04-25 | 192 |
2011-05-25 | 192 |
2011-06-25 | 192 |
2011-07-25 | 192 |
2011-08-25 | 192 |
2011-09-25 | 192 |
2011-10-25 | 192 |
2011-11-25 | 192 |
2011-12-25 | 188 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Kronofogdemyndighetens disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.4 | Trängselskatt: Admin - Del till Kronofogdemyndigheten |
Till Skatteverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2011-01-25 | 958 |
2011-02-25 | 958 |
2011-03-25 | 958 |
2011-04-25 | 958 |
2011-05-25 | 958 |
2011-06-25 | 958 |
2011-07-25 | 958 |
2011-08-25 | 958 |
2011-09-25 | 958 |
2011-10-25 | 958 |
2011-11-25 | 958 |
2011-12-25 | 962 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Skatteverkets disposition enligt detta regleringsbrev är:
1:11 ap.2 | Trängselskatt: Admin - Del till SKV |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Uppdragsverksamhet vägtrafikområdet |
Informationsuttag | 57 933 | 57 006 | 92 245 | 62 653 | 29 592 | 144 531 |
Adm. av fleparkeringsavgifter | 25 872 | 4 984 | 15 000 | 9 685 | 5 315 | 36 171 |
Försäljning av personliga skyltar | -2 580 | -160 | 1 246 | 1 246 | 0 | -2 740 |
Övriga uppdrag | 7 291 | -620 | 8 108 | 7 844 | 264 | 6 935 |
88 516 | 61 210 | 116 599 | 81 428 | 35 171 | 184 897 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Gemensamma avgiften säkerhetskontroll samt undervägsavgiften | -33 106 | 43 059 | 777 559 | 748 738 | 28 821 | 38 774 |
Belopp angivna i tkr
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafikområdet |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -90 904 | -3 425 | 1 046 440 | 992 125 | 54 315 | -40 014 |
Offentligrättsliga avgifter sjöfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 7 157 | 1 322 | 81 751 | 81 751 | 0 | 8 479 |
Offentligrättsliga avgifter luftfart |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | -72 884 | -8 640 | 288 346 | 288 346 | 0 | -81 524 |
Offentligrättsliga avgifter järnväg |
Avgifter för registerhållning, tillsyn, tillstånd m.m. | 2534 | 0 | 0 | 14 363 | 14 363 | 0 | 0 |
Belopp angivna i tkr
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för offentligrättslig verksamhet
- Transportstyrelsen disponerar intäkterna från GAS (gemensam avgift för säkerhetskontroll) samt undervägsavgiften (avgiften för flygtrafiktjänster).
- Inom vägtrafikområdet ska traktorer inte omfattas av avgifter för registerhållning.
Villkor för uppdragsverksamhet
- För försäljning av informationsuttag från Vägtrafikregistret gäller självkostnadsbaserad prissättning. Transportstyrelsen disponerar resultatet av denna verksamhet för registerändamål.
- Transportstyrelsen får för att täcka sina kostnader för svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon avräkna 14 kronor respektive 140 kronor för varje redovisad felparkeringsavgift. Resterande del av statens intäkter ska kvartalsvis föras till inkomsttitel "2624- Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter".
- Inbetalningar avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska efter avdrag av Transportstyrelsens kostnader för verksamheten kvartalsvis betalas till Trafikverket. Medlen disponeras av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål.
Beräknade övriga inkomster som inte disponeras | 16 500 |
Belopp angivna i tkr
Villkor
Transportstyrelsen erhåller bidrag om högst 16 500 000 kronor från intäkter från Sjöfartsverkets farledsavgifter. Inkomsterna ska föras till inkomsttitel 2534.
Transportstyrelsen erhåller bidrag från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Bidraget får användas till krisberedskap inom transportsektorn.
På regeringens vägnar
Hillevi Engström
Enar Lundgren
Kopia till
Riksdagen, trafikutskottet
Riksrevisionen
Statsrådsberedningen
Statsrådsberedningen, Internrevisionen
Finansdepartementet /BA
Socialdepartementet /ESA och SFÖ
Näringsdepartementet/KLS, MK och ITP
Regeringskansliets förvaltningsavdelning, RK ekonomi
Ekonomistyrningsverket
Kammarkollegiet
Sjöfartsverket
Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statskontoret
Trafikanalys
Trafikverket