
N2010/7885/TE
N2010/1132/TE (slutligt)
781 89 BORLÄNGE
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2011 för Trafikverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
1. Trafikverket ska redovisa vidtagna åtgärder för att mäta och öka produktiviteten i anläggningsbranschen och förbättra anläggningsmarknadens funktionssätt.
2. Trafikverket ska redovisa ackumulerad betalningsutfästelse för Svensk-Danska Broförbindelsen SVEDAB AB (Svedab).
3. Trafikverket ska redovisa utfall och utgiftsprognoser för åren 2011-2015 för samtliga anslag, anslagsposter och delposter som myndigheten disponerar, inklusive äldre anslag och från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk. Prognoserna ska kommenteras med avseende på avvikelser jämfört med tilldelat anslag, föregående prognos och föregående års utfall. Prognoskommentarerna ska vid varje tillfälle inkludera en prognos av brutto- och nettoupplåningen för respektive år. De antaganden som ligger till grund för prognosen ska tydligt redovisas. Prognosen ska också fördelas månadsvis för anslagen under innevarande år så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Osäkerheter i prognosen ska redovisas och kommenteras utförligt. Redovisning ska ske i informationssystemet Hermes senast den 19 januari 2011, den 23 februari 2011, den 5 maj 2011, den 1 augusti 2011 och den 28 oktober 2011 enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
3 | Uppdrag |
1. Trafikverket ska medverka till genomförandet av den nationella strategin för regional konkurrenskraft, entreprenörskap och sysselsättning 2007-2013 och dess prioriteringar innefattande tydliggörandena i regeringens skrivelse 2009/10:221. Trafikverket ska senast den 16 mars 2012 till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) redovisa:
- vilka av den nationella strategins prioriteringar som Trafikverket utgått från under perioden 2009-2011 samt vilka av myndighetens verksamheter som berörts eller kommer att beröras av insatserna,
- planerade och genomförda insatser med andra myndigheter samt med de organ som har det regionala tillväxtansvaret i länen, samt
- hur dialog och samverkan med de organ som har det regionala tillväxtansvaret i länen har utvecklats och avses utvecklas bland annat inom ramen för planeringsprocessen för att utveckla transportinfrastrukturen.
2. Trafikverket ska i samråd med Naturvårdsverket, Statens energimyndighet, e-delegationen och de andra myndigheter som Trafikverket anser är berörda, arbeta för att förbättra förutsättningarna för resfria möten inom och mellan myndigheter. Återrapportering ska ske i samband med årsredovisningen.
3. Trafikverket ska redovisa hur myndigheten följt de mål och rekommendationer som regeringen beslutat i IT för en grönare förvaltning - agenda för IT för miljön 2010-2015 (N2010/3482/ITP (delvis). Återrapportering ska ske i samband med den årliga redovisningen enligt förordning (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter.
4. I arbetet med de transeuropeiska transportnätverken (TEN-T) ska Trafikverket ansvara för Sveriges del av förvaltningen av det tekniska systemet för uppföljning och ansökningar, TENtec, och utveckla arbetssätt för detta.
5. Trafikverket ska mot bakgrund av råvarornas ökande betydelse för konkurrenskraften globalt, nationellt och regionalt, utreda vilka långsiktigt hållbara transportsystem och transportlösningar som krävs för att ta till vara och utveckla den råvarupotential som finns i Barentsområdet. Trafikverket ska samarbeta med relevanta myndigheter, industriorganisationer i Sverige och andra berörda länder samt med organ som har ett regionalt tillväxtansvar. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 31 december 2011.
6. Trafikverket ska överföra samtliga aktiebrev i Swedish National Road Consulting Aktiebolag (SweRoad) till Kammarkollegiet, eftersom bolaget enligt riksdagens beslut ska förvaltas av Regeringskansliet (prop. 2010/11:1, utg.omr. 22, bet. 2010/11:TU1, rskr. 2010/11:138). Vidare ska Trafikverket vara Regeringskansliet, eller den person regeringen utser, behjälplig i förberedelserna med att sammanföra SweRoad och LFV Aviation Consulting AB samt att aktivt medverka i regeringens arbete för att inrätta en ny organisation för vissa statliga tjänsteexporterande bolag på infrastrukturområdet.
7. Trafikverket ska i samverkan med Transportstyrelsen vidta de åtgärder som erfordras för att införskaffa den utrustning m.m. som behövs för införande av trängselskatt i Göteborgs kommun. Trängselskatt ska tas ut i de centrala delarna av Göteborg från och med den 1 januari 2013, i enlighet lagen (2004:629) om trängselskatt (prop. 2009/10:189, bet. 2009/10:SkU39, rskr. 2009/10:294). Trafikverket ska i samverkan med Transportstyrelsen redovisa nyckeltal som beskriver kostnadseffektiviteten i införskaffandet av utrustning och val av tekniska system. Nyckeltalen ska utformas så att de kan användas vid jämförelser med andra objekt av liknande slag.
8. För byggandet av broar över Motalaviken på riksväg 50 och över Sundsvallsfjärden på väg E4 har avtal tecknats om medfinansiering genom inkomster från vägavgifter. Förutsatt att erforderliga tillstånd erhålls ska Trafikverket, i samverkan med Transportstyrelsen, vidta de åtgärder som erfordras för att införskaffa den utrustning m.m. som behövs för uttag av vägavgifter på dessa broar. Trafikverket ska samråda med Regeringskansliet (Näringsdepartementet) om de krav som kommer att ställas på den tekniska utformningen av vägavgiftsystemen och säkerställa att utformningen är förenlig med nationella och EU-gemensamma regelverk. Trafikverket ska i samverkan med Transportstyrelsen redovisa nyckeltal som beskriver kostnadseffektiviteten i införskaffandet av utrustning och val av tekniska system. Nyckeltalen ska utformas så att de kan användas vid jämförelser med andra objekt av liknande slag.
9. Regeringen har i propositionen Mål för framtidens resor och transporter (prop. 2008/09:93) lagt fast preciseringar för hänsynsmålet inom transportpolitiken i form av mål för säkerhet inom vägtransportsystemet. Målet fram till 2020 är att antalet omkomna inom vägtrafiken ska halveras och att antalet allvarligt skadade ska minskas med en fjärdedel från 2007. I propositionen har regeringen vidare lagt fast preciseringar för hänsynsmålet miljö och hälsa inom transportpolitiken. Transportsektorn ska bidra till att miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan nås genom en stegvis ökad energieffektivitet i transportsystemet och ett brutet fossilberoende. År 2030 bör Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen. Transportsektorn ska bidra till att övriga miljökvalitetsmål nås och till minskad ohälsa. Trafikverket ska i en särskild rapport i samband med sin årsredovisning för 2011 redovisa vilka åtgärder verket vidtagit i syfte att bidra till uppfyllelse av dessa mål.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:1 | Väghållning (Ramanslag) |
Disponeras av Vägverket | 0 |
ap.2 | Myndighetsutövning (ram) | 0 |
ap.3 | Statlig väghållning (ram) | 0 |
ap.3.1 | Investeringar i nationell plan (ram) | 0 |
ap.3.2 | Investeringar i regional plan (ram) | 0 |
ap.3.4 | Drift och underhåll (ram) | 0 |
ap.3.5 | Räntor och återbetalning av lån för vägar (ram) | 0 |
ap.3.6 | Bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion (ram) | 0 |
ap.4 | Bidrag (ram) | 0 |
ap.4.1 | Bidrag för drift och byggande av enskilda vägar (ram) | 0 |
ap.4.2 | Storstadsöverenskommelser (ram) | 0 |
ap.4.3 | Bidrag i regionala planer (ram) | 0 |
ap.7 | Övriga insatser för effektivisering av vägtransportsystemet (ram) | 0 |
Disponeras av Kammarkollegiet | 2 102 |
ap.9 | Väghållning - del till Kammarkollegiet (ram) | 2 102 |
Disponeras av Trafikverket | 20 700 265 |
ap.12 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet (ram) | 302 000 |
ap.13 | Myndighetsutövning (ram) | 145 000 |
ap.14 | Bidrag (ram) | 1 011 000 |
ap.14.1 | Bidrag för drift av enskild väg (ram) | 1 011 000 |
ap.14.2 | Vissa bidrag till trafiksystem (ram) | 0 |
ap.16 | Statlig väghållning (ram) | 19 242 265 |
ap.16.1 | Investeringar i nationell plan (ram) | 6 017 000 |
ap.16.2 | Investeringar i regional plan (ram) | 2 802 000 |
ap.16.3 | Drift och underhåll (ram) | 9 139 265 |
ap.16.4 | Räntor och återbetalning av lån för vägar (ram) | 157 000 |
ap.16.5 | Bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion (ram) | 1 127 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.9 Väghållning - del till Kammarkollegiet
Medel från anslagsposten 9 får betalas ut till följande myndigheter: Trafikverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket, Arbetsdomstolen, Diskrimineringsombudsmannen, Nämnden mot diskriminering samt Konsumentverket. Medel betalas ut för:
a) ersättning till parter, vittnen, tolkar m.fl. som föranleds av föreskrift i lag eller förordning,
b) kostnad, som föranleds av föreskrift i lag eller förordning, för syn, kungörelse och delgivning samt för bevisupptagning i utlandet,
c) kostnad med anledning av tillämpning av den europeiska konventionen av den 7 juni 1968 angående upplysningar om innehållet i utländsk rätt, enligt förordningen (1981:366) om rätt att i vissa fall begära upplysningar om innehållet i utländsk rätt,
d) kostnad med anledning av mål vid domstolen där Diskrimineringsombudsmannen eller Konsumentombudsmannen för talan,
e) ersättning som ska utges av staten enligt lagen (1981:1310) om offentliga funktionärers rätt till gottgörelse för rättegångskostnad i vissa mål m.m.,
f) rättegångskostnad, för vilken staten är skyldig att svara, i trafikmål även då staten inte är part, och
g) ersättning av det slag som anges i 5 § förordningen (1995:1301) om handläggning av skadeståndsanspråk mot staten.
ap.12 Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet
Trafikverket får använda medel från anslagsposten 12 för följande.
a) Åtgärder enligt 2 § 3, 6 och 12 samt 3 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket. I sin årsredovisning för 2011 ska Trafikverket utifrån en kategoriindelning av genomförda åtgärder lämna en redovisning av vilka uppmätta eller uppskattade effekter genomförda åtgärder har i förhållande till de transportpolitiska målen. Trafikverket ska vidare redogöra för sin bedömning av hur nyttan av åtgärderna inom respektive kategori förhåller sig till dess kostnader. Av redovisningen ska även framgå vilka kostnader för myndighetsintern verksamhet samt kostnader för bidrag till andra aktörer som är förknippade med respektive åtgärdskategori.
b) Forskning, utveckling och demonstration.
c) Bidrag till ideella organisationer som utför uppgifter som bidrar till att de transportpolitiska målen uppnås.
Under perioden 2008-2010 har organisationsstödet till NTF successivt fasats ut, från en nivå på 25 miljoner kronor per år. De projektbidrag som finns tillgängliga hos Trafikverket för trafiksäkerhetsinsatser som utförs av ideella organisationer har under perioden ökat i motsvarande grad och takt och ska under 2011 kvarstå på 2010 års nivå.
ap.13 Myndighetsutövning
Trafikverket får använda medel från anslagsposten 13 för den myndighetsutövning som följer av författningar samt verksamhet enligt 2 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket och som inte täcks av anslag 1:3 Trafikverket eller som avses täckas med avgifter i enlighet med avsnitt 6 Avgifter och bidrag i detta regleringsbrev.
ap.14.1 Bidrag för drift av enskild väg
Från delposten 14.1 sker utbetalningar i enlighet med förordningen (1989:891) om statsbidrag till enskild väghållning.
ap.14.2 Vissa bidrag till trafiksystem
Från delposten 14.2 får utbetalas statsbidrag till investeringar i storstädernas trafiksystem i de fall någon annan än staten är huvudman för genomförandet. Utan hinder av vad som gäller enligt 5 § förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m. får Trafikverket från delposten 14.2 utbetala statsbidrag till Stockholms läns landsting och Göteborgs kommun för objekt som ingår i överenskommelsen om trafik och miljö i Stockholm och överenskommelsen om investeringar i trafikinfrastruktur i Göteborgsregionen även om det statliga byggnadsbidraget därmed överstiger 50 procent respektive 75 procent av byggkostnaden.
ap.16.1 Investeringar i nationell plan
Trafikverket får disponera medel från delposten 16.1 för investeringar och förbättringar i det nationella stamvägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar samt till åtgärder för förbättrad miljö längs det befintliga statliga vägnätet.
a) Trafikverket ska från delposten 16.1 avräkna eventuellt infriande av betalningsutfästelse som Trafikverket ställt ut till Svedab.
b) Trafikverket får i särskilda fall nyttja delposten 16.1 för förtida inlösen av fastigheter inom område med fastställd arbetsplan med sammanlagt högst 10 miljoner kronor per år.
ap.16.2 Investeringar i regional plan
Trafikverket får disponera medel från delposten 16.2 för investeringar i statliga vägar som inte ingår i det nationella stamvägnätet samt även förbättringsåtgärder på det statliga stamvägnätet.
Trafikverket får i särskilda fall nyttja delposten 16.2 för förtida inlösen av fastigheter inom område med fastställd arbetsplan med sammanlagt högst 10 miljoner kronor per år.
Från delposten utbetalas även statsbidrag till investeringar i enlighet med de prioriteringar som finns i de fastställda länsplanerna för regional transportinfrastruktur enligt förordningen (2009:237) om statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m., miljö och trafiksäkerhet på kommunala gator samt till utökad handikappanpassning av kollektivtrafiken utöver fastställda länsplaner för regional transportinfrastruktur.
ap.16.3 Drift och underhåll
Trafikverket får disponera medel från delposten 16.3 för drift och underhåll på det staliga vägnätet och tillhörande gång- och cykelvägar.
Från delposten 16.3 får Trafikverket betala kostnader för ersättning enligt särskilda bestämmelser för vissa person- och sakskador som inträffar i samband med den statliga väghållningen samt statens kostnader för sådana förrättningar som påkallats med stöd av 20 a och 25 §§ väglagen (1971:948). Anslagsposten får även användas för att vidta riskreducerande åtgärder med avseende på den fysiska väginfrastrukturen.
Trafikverket bör kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Från delposten ska Trafikverket betala en abonnemangsavgift till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Från delposten ska totalt 1 114 000 kronor betalas under 2011. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
ap.16.4 Räntor och återbetalning av lån för vägar
Trafikverket får använda medel från delposten 16.4 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 1 och 2 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt för anläggningstillgångar.
ap.16.5 Bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion
Medel från delposten får i enlighet med fastställd långtidsplan disponeras till åtgärder för framkomlighet året runt för lätt trafik, full bärighet på broar och för näringslivet viktiga vägar, anpassning till upplåten last på för näringslivet viktiga vägar, beläggning av grusvägar samt rekonstruktionsåtgärder.
1:2 | Banhållning (Ramanslag) |
Disponeras av Banverket | 0 |
ap.1 | Myndighetsutövning (ram) | 0 |
ap.1.2 | Fastställelse av tågplan och järnvägsplan (ram) | 0 |
ap.2 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet (ram) | 0 |
ap.4 | Banhållning (ram) | 0 |
ap.4.1 | Investeringar i nationell plan (ram) | 0 |
ap.4.3 | Drift, underhåll och trafikledning (ram) | 0 |
ap.4.4 | Räntor och återbetalning av lån (ram) | 0 |
ap.5 | Övriga insatser för effektivisering av järnvägstransportsystemet (ram) | 0 |
Disponeras av Trafikverket | 12 824 814 |
ap.8 | Myndighetsutövning (ram) | 5 000 |
ap.8.1 | Fastställelse av tågplan och järnvägsplan (ram) | 5 000 |
ap.9 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet (ram) | 411 000 |
ap.10 | Banhållning (ram) | 12 307 814 |
ap.10.1 | Investeringar i nationell plan (ram) | 5 498 000 |
ap.10.2 | Drift, underhåll och trafikledning (ram) | 5 237 814 |
ap.10.3 | Räntor och återbetalning av lån (ram) | 1 572 000 |
ap.11 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet (ram) | 101 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.8.1 Fastställelse av tågplan och järnvägsplan
Från anslagsposten 8.1 finansieras handläggningen av statlig medfinansiering till regionala spårfordon.
ap.9 Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet
Från anslagsposten 9 finansieras bidrag till Inlandsbanan med 112 000 000 kronor och bidrag till Öresundsbro Konsortiet med 299 000 000 kronor för utnyttjandet av Öresundsbroförbindelsen.
ap.10.1 Investeringar i nationell plan
1. Trafikverket får disponera medel från delposten 10.1 för investeringar och förbättringar i det statliga järnvägsnätet samt till åtgärder för förbättrad miljö längs det befintliga statliga järnvägsnätet.
2. Trafikverket ska från delposten 10.1 avräkna eventuellt infriande av betalningsutfästelser som Trafikverket ställt ut till Svedab.
3. Trafikverket ska från delposten 10.1 avräkna statens kostnader till Riksgäldskontoret vid ett eventuellt infriande av Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB.
4. Delposten 10.1 får användas för investeringar på andra infrastrukturförvaltares järnvägsnät i anslutning till statens järnvägsnät i samverkan med externa intressenter till ett belopp om högst en procent av anslag 1:2 Banhållning.
5. Delposten 10.1 får användas för att finansiera Trafikverkets åtaganden avseende Citytunneln i Malmö, inklusive affärsverket Statens järnvägars tidigare åtaganden.
6. Delposten 10.1 finansierar statlig medfinansiering till regionala kollektivtrafikanläggningar och regionala spårfordon.
ap.10.2 Drift, underhåll och trafikledning
1. Trafikverket får disponera medel från delposten 10.2 för drift, underhåll, trafikledning och reinvesteringar på det statliga järnvägsnätet.
2. Trafikverket bör kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Från delposten ska Trafikverket betala en abonnemangsavgift till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) för det gemensamma radiokommunikationssystemet Rakel. Från delposten ska totalt 1 114 000 kronor betalas under 2011. Beloppet ska betalas efter fakturering från MSB.
3. Trafikverket ska för statens räkning svara för handläggning av krav på ersättning för åtgärder förknippade med den av staten utställda miljögarantin i avtalet om bolagisering av Statens järnvägar och därtill gjorda tillägg. Eventuella kostnader för sådan handläggning och sådana krav som avses ovan ska belasta anslagsposten 10.2.
ap.10.3 Räntor och återbetalning av lån
1. Trafikverket får använda medel från delposten 10.3 för att betala ränta och amorteringar på lån enligt villkor 3 och 4 under rubriken Övriga kreditramar i avsnitt 5 samt för anläggningstillgångar.
2. Trafikverket ska från delposten 10.3 betala den administrativa avgiften till Riksgäldskontoret för Trafikverkets kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB samt garantiavgiften för statens garantiåtaganden rörande Arlandabanan.
3. Trafikverket ska från delposten 10.3 betala ränta och administrativ avgift till Riksgäldskontoret avseende Riksgäldskontorets villkorslån till A-Train AB.
4. Delposten 10.3 får också användas för ersättning till Botniabanan AB enligt träffat avtal om hyra av Botniabanan.
ap.11 Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet
Trafikverket får använda medel från anslagsposten 11 för följande.
a) Åtgärder enligt 2 § 3, 6 och 12 samt 3 § förordningen (2010:185) med instruktion för Trafikverket. I sin årsredovisning för 2011 ska Trafikverket utifrån en kategoriindelning av genomförda åtgärder lämna en redovisning av vilka uppmätta eller uppskattade effekter genomförda åtgärder har i förhållande till de transportpolitiska målen. Trafikverket ska även redogöra för sin bedömning av hur nyttan av åtgärderna inom respektive kategori förhåller sig till dess kostnader. Av redovisningen ska även framgå vilka kostnader för myndighetsintern verksamhet samt kostnader för bidrag till andra aktörer som är förknippade med respektive åtgärdskategori.
b) Forskning, utveckling och demonstration.
c) Bidrag till idella organisationer som utför uppgifter som bidrar till att de transportpolitiska målen uppnås.
d) Kostnader för Sveriges Järnvägsmuseum.
1:3 | Trafikverket (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 1 483 546 |
ap.2 | Trafikverkets administration (ram) | 1 483 546 |
Disponeras av Utredningen för avveckling av ITPS, Glesbygdsverket och Nutek | 3 500 |
ap.4 | Trafikverket - del till Utredningen för avveckling av ITPS, Glesbygdsverket och Nutek (N2008:13) (ram) | 3 500 |
Disponeras av Regeringskansliet/Näringsdepartementet | 45 000 |
ap.3 | Till Regeringskansliets disposition (ram) | 45 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Trafikverkets administration
Från anslagsposten 2 finansieras kostnader för ledning, ekonomiadministration, personaladministration, planering och uppföljning av verksamheten, övrigt verksamhetsstöd och intern utveckling till den del dessa aktiviteter inte är direkt hänförliga till kärnverksamhetens produkter och tjänster/prestationer.
Medel från anslagsposten får också användas för kostnader avseende den materiella avvecklingen av Vägverket, Banverket och Statens institut för kommunikationsanalys.
ap.3 Till Regeringskansliets disposition
Anslagsposten 3 får användas för att bekosta transportpolitiska utredningar och bolagsförvaltning avseende Arlandabanan Infrastructure AB, Botniabanan AB (publ) och Svedab.
Av anslagsposten 3 får högst 800 000 kronor användas för de förvaltningskostnader som Avvecklingskommitten för näringsmyndigheter (N 2008:13) har för avvecklingen av Vägverket, Banverket och Statens institut för kommunikationsanalys.
ap.4 Trafikverket - del till Utredningen för avveckling av ITPS, Glesbygdsverket och Nutek (N2008:13)
Anslagsposten 4 får användas för kostnader avseende den personella avvecklingen av Vägverket, Banverket och Statens institut för kommunikationsanlays.
1:6 | Driftbidrag till icke statliga flygplatser (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 103 013 |
ap.1 | Icke statliga flygp - del till Trafikverket (ram) | 103 013 |
Villkor för anslag 1:6
ap.1 Icke statliga flygp - del till Trafikverket
- Utöver vad som följer av förordningen (2006:1577) om driftbidrag till icke statliga flygplatser ska Trafikverket lämna bidrag till icke statliga flygplatser i enlighet med de principer som följer av riksdagens beslut med anledning av propositionen Moderna transporter (prop. 2005/06:160, bet. 2005/06:TU5, rskr. 2005/06:308).
- Högst 150 000 kronor av stödet får avsättas för ekonomisk uppföljning av driften på flygplatserna. Dessa medel disponeras av Trafikverket.
1:7 | Trafikavtal (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 831 000 |
ap.2 | Trafikavtal - del till Trafikverket (ram) | 831 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.2 Trafikavtal - del till Trafikverket
Anslagsposten ska användas för statens trafikavtal rörande transportpolitiskt motiverad interregional kollektiv persontrafik. Vidare får anslaget användas för tillfällig juridisk, ekonomisk eller annan expertis vid ingående av nya avtal samt för vissa förvaltningskostnader som är direkt hänförliga till trafikavtal.
1:10 | Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 348 500 |
ap.5 | EU-stöd, TEN (ram) | 348 500 |
Disponeras av Transportstyrelsen | 0 |
ap.3 | EG-stöd, TEN - del till Transportstyrelsen (ram) | 0 |
Villkor för anslag 1:10
ap.5 EU-stöd, TEN
Medlen på anslagsposten får användas för av Europeiska unionen beviljade bidrag för projekt inom ramen för Transeuropeiska nätverk. Från anslagsposten utbetalas stöd motsvarande Europeiska unionens finansiering av svenska projekt inom området Transeuropeiska nätverk.
Trafikverket disponerar högst ett belopp under anslagsposten som motsvarar uppburet finansiellt stöd från Europeiska unionen som av myndigheten redovisats mot inkomsttitel "6511 - Bidrag till transeuropeiska nätverk". Beloppet som disponeras kan dock inte överstiga tillgängliga medel på anslagsposten.
1:11 | Trängselskatt i Stockholm (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 558 523 |
ap.6 | Trängselskatt Sthlm - överskott tr.skatt del till TRV (ram) | 558 523 |
Villkor för anslag 1:11
ap.6 Trängselskatt Sthlm - överskott tr.skatt del till TRV
Anslagsposten utgör skillnaden mellan inkomster av trängselskatten och system- och adminstrationskostnader med anledning av trängselskattesystemet i Stockholm. Hur medlen på anslagsposten ska användas kommer att beslutas av regeringen vid senare tillfälle.
4.2 | Äldre anslag/anslagsposter som disponeras (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Budgetår 2010
1:1 | Vägverket: Administration (Ramanslag) |
Disponeras av Vägverket | 0 |
ap.1 | Vägverkets administration (ram) | 0 |
Disponeras av Regeringskansliet/Näringsdepartementet | 0 |
ap.3 | Till Regeringskansliets disposition (ram) | 0 |
1:3 | Banverket: Administration (Ramanslag) |
Disponeras av Banverket | 0 |
ap.1 | Banverket (ram) | 0 |
Disponeras av Regeringskansliet/Näringsdepartementet | 0 |
ap.2 | Till Regeringskansliets disposition (ram) | 0 |
Budgetår 2003
36:5 | Ersättning till Statens järnvägar för kostnader i samband med utdelning från AB Swedcarrier m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Trafikverket | 0 |
ap.5 | Lagfartskostnader (ram) | 0 |
Villkor för anslag 36:5
ap.5 Lagfartskostnader
Under 2011 får anslagssparande nyttjas för lagfartskostnader (stämpelskatt) vid överföring av fastigheter från staten, tidigare förvaltade av affärsverket Statens Järnvägar, till Jernhusen AB.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2011 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Väghållning | |||
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.3.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.3.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.3.4 | 0 | 3 % | 0 |
ap.3.5 | 0 | 3 % | 0 |
ap.3.6 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4.3 | 0 | 3 % | 0 |
ap.7 | 0 | 3 % | 0 |
ap.9 | 0 | Inget | 0 |
ap.12 | 9 060 | 3 % | 0 |
ap.13 | 4 350 | 3 % | 0 |
ap.14.1 | 101 100 | Allt | 0 |
ap.14.2 | 0 | Allt | 0 |
ap.16.1 | 601 700 | Allt | 0 |
ap.16.2 | 280 200 | Allt | 0 |
ap.16.3 | 913 927 | Allt | 0 |
ap.16.4 | 15 700 | Allt | 0 |
ap.16.5 | 112 700 | Allt | 0 |
1:1 (2010) Vägverket: Administration | |||
ap.1 (2010) | 0 | Allt | 0 |
ap.3 (2010) | 0 | Allt | 0 |
1:2 Banhållning | |||
ap.1.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4.3 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4.4 | 0 | 3 % | 0 |
ap.5 | 0 | 3 % | 0 |
ap.8.1 | 150 | 3 % | 0 |
ap.9 | 41 100 | 3 % | 0 |
ap.10.1 | 549 800 | Allt | 0 |
ap.10.2 | 523 781 | Allt | 0 |
ap.10.3 | 157 200 | Allt | 0 |
ap.11 | 3 030 | 3 % | 0 |
1:3 Trafikverket | |||
ap.2 | 44 506 | 3 % | 0 |
ap.3 | 1 350 | 3 % | 0 |
ap.4 | 105 | 3 % | 0 |
1:3 (2010) Banverket: Administration | |||
ap.1 (2010) | 0 | Allt | 0 |
ap.2 (2010) | 0 | Allt | 0 |
1:6 Driftbidrag till icke statliga flygplatser | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
1:7 Trafikavtal | |||
ap.2 | 83 100 | Inget | 0 |
1:10 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk | |||
ap.3 | 0 | Allt | 0 |
ap.5 | 34 850 | Allt | 0 |
1:11 Trängselskatt i Stockholm | |||
ap.6 | 0 | Allt | 0 |
36:5 (2003) Ersättning till Statens järnvägar för kostnader i samband med utdelning från AB Swedcarrier m.m. | |||
ap.5 (2003) | 0 | Allt | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:1 Väghållning | |||
1:2 ap.2 | 1:1 ap.13 | 100 % | |
1:2 ap.3.1 | 1:1 ap.16.1 | 100 % | |
1:2 ap.3.2 | 1:1 ap.16.2 | 100 % | |
1:2 ap.3.4 | 1:1 ap.16.3 | 100 % | |
1:2 ap.3.5 | 1:1 ap.16.4 | 100 % | |
1:2 ap.3.6 | 1:1 ap.16.5 | 100 % | |
1:2 ap.4.1 | 1:1 ap.14.1 | 100 % | |
1:2 ap.4.2 | 1:1 ap.14.2 | 100 % | |
1:2 ap.4.3 | 1:1 ap.16.2 | 100 % | |
1:2 ap.7 | 1:1 ap.12 | 100 % | |
1:2 ap.14.3 | 1:1 ap.16.2 | 100 % | |
1:2 ap.5 | 1:1 ap.9 | 100 % | |
1:2 Banhållning | |||
1:4 ap.1.2 | 1:2 ap.8.1 | 100 % | |
1:4 ap.2 | 1:2 ap.9 | 100 % | |
1:4 ap.4.1 | 1:2 ap.10.1 | 100 % | |
1:4 ap.4.3 | 1:2 ap.10.2 | 100 % | |
1:4 ap.4.4 | 1:2 ap.10.3 | 100 % | |
1:4 ap.5 | 1:2 ap.11 | 100 % | |
1:10 Från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk | |||
1:16 ap.3 | 1:10 ap.5 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2011 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:1 Väghållning | |
ap.5 | ram |
ap.14.3 | ram |
4.3.5 | Bemyndiganden |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | 2011 | 2012 | 2013 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
1:1 Väghållning | ||||
ap.12 | 10 000 | 10 000 | 0 | |
ap.14.1 | 600 000 | 600 000 | 0 | |
ap.16.1 | 16 576 000 | 7 594 000 | 8 482 000 | |
ap.16.2 | 2 656 000 | 1 200 000 | 1 456 000 | |
ap.16.3 | 7 075 000 | 2 500 000 | 4 575 000 | |
ap.16.4 | 13 787 000 | 1 100 000 | 11 187 000 | |
ap.16.5 | 496 000 | 496 000 | 0 | |
1:2 Banhållning | ||||
ap.10.1 | 11 500 000 | 3 000 000 | 8 500 000 | |
ap.10.2 | 7 400 000 | 2 500 000 | 4 900 000 | |
ap.10.3 | 60 950 000 | 1 894 000 | 56 777 000 | |
ap.11 | 150 000 | 150 000 | 0 | |
1:7 Trafikavtal | ||||
ap.2 | 3 500 000 | 820 347 | 2 078 572 | 2022 |
Villkor
I fråga om ramanslagen 1:1 respektive 1:2 bemyndigas Trafikverket att ikläda sig ekonomiska förpliktelser som, inklusive tidigare åtaganden, innebär utgifter om totalt högst 121 200 000 000 kronor efter 2011. Bemyndigandet omfattar även framtida räntekostnader på upptagna lån samt förpliktelser med Trafikverkets interna enheter.
Fördelningen i tabellen på anslagspost- och delpostnivå är endast indikativ.
Förskottering, lån från kommuner eller enskilda för att tidigarelägga byggandet av allmänna vägar och järnvägar ingår i bemyndiganderamen.
För uppgift om slutår för bemyndiganderam per anslagspost, se bilaga 1.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 2 551 800 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 3 554 798 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 20 400 000 |
- varav INVESTERING | 20 400 000 |
Villkor
Låneram (enl 20 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar under budgetåret 2011 en låneram om 2 551 800 000 kronor i Riksgäldskontoret för investeringar i anläggningtillgångar.
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen)
Krediten på räntekontot uppgår till 3 554 798 000 kronor.
Från räntekontot verkställs samtliga betalningar för de ändamål som de aktuella anslagen/anslagsposterna anvisats för. I efterhand ska inbetalningar av anslagsmedel till Trafikverkets räntekonto justeras så att årets inbetalningar uppgår till vad som faktiskt anslagsavräknats och så att ränteeffekten av tidsdifferensen mellan verkligt utbetalningsdatum och ränteneutralt utbetalningsdatum korrigeras. Årets ränta ska justeras med anledning av justeringen av inbetalda anslagsmedel. Justerad utgående balans på Trafikverkets räntekonto disponeras av Trafikverket. Resultatet av Trafikverkets kassahållning ska särredovisas i Trafikverkets årsredovisning.
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen)
Trafikverket disponerar övriga krediter om 20 400 000 000 kronor.
1. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för delen Svinesundsförbindelsen (inkl. Hogdal-Nordby) samt för de prioriterade vägprojekten E 6 delen Rabbalshede-Hogdal, E 20 delen Tollered-Alingsås samt genom Alingsås, Rv 40 delen Brämhult-Hester, Rv 40 delen Haga-Ljungarum, Rv 45 delen Angeredsbron-Älvängen, Rv 44 delen Båberg-Väneryr samt Rv 49 Skara-Varnhem.
2. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för byggande av vägbroar som ersätter färjor. Varje sådant objekt ska underställas regeringens prövning. Eventuell samfinansieringslösning och avgiftsfinansiering ska övervägas om ordinarie driftmedel inte täcker kostnaderna för en bro.
3. Trafikverket får ta upp lån i Riksgäldskontoret för järnvägsinvesteringar i eldrifts- och teleanläggningar, telenätsutrustning samt för statens andel av lån avseende vissa investeringar i Stockholmsområdet enligt överenskommelse år 1983 mellan Statens järnvägar, staten och Stockholms läns landsting.
4. Trafikverket får ta upp lån för de prioriterade järnvägsprojekten Hallsberg-Degerön, Mjölby-Motala, Trollhättan-Göteborg samt järnvägsprojekt i Stockholmsområdet. De olika lånedelarna avseende de prioriterade projekten ska återbetalas i jämn takt under 25 år med start vid den tidpunkt när respektive banprojekt färdigställts.
5. Trafikverket får ta upp lån för nya investeringar i vissa vägprojekt för vilka trängselskatt eller vägavgifter planeras att tas ut. Låneramen inkluderar räntekostnader för dessa lån. Högst 120 000 000 kronor får användas för trängselskattesystemet i Göteborg. Utnyttjande av denna del av låneramen ska ske efter samråd med Transportstyrelsen.Övrigt
1. Trafikverket får tidigarelägga byggandet av allmänna vägar och investeringar i järnvägsanläggningar där förskottering (lån) sker från kommuner, landsting eller enskilda under förutsättning att avtalet inte innehåller sådana villkor som innebär indexuppräkning av eller räntor på förskotterat belopp. Den sammanlagda skulden för de av Trafikverket och regeringen godkända förskotteringarna avseende allmänna vägar får inte överstiga 30 procent av de under året beviljade anslagsposterna 16.1, 16.2, 16.4, 16.5 under anslag 1:1. Den sammanlagda skulden för de av Trafikverket och regeringen godkända förskotteringarna avseeende investeringar i järnvägsanläggningar får inte överstiga 30 procent av den under året beviljade anslagsposten 10.1 under anslag 1:2. Förskottering av objekt vars byggkostnad överstiger 20 miljoner kronor ska underställas regeringens prövning.
Trafikverket ska följa följande riktlinjer vid hanteringen av förskotteringar:
- Ett objekt som förskotteras får maximalt tidigareläggas med 5 år i förhållande till plan.
- Skälen för behovet av förskottering ska anges i den förskotterade aktörens ansökan till Trafikverket.
- För att sluta avtal om förskottering från kommun ska fullmäktigebeslut uppvisas i ärendet.
- Konsekvenserna för fullgörandet av den långsiktiga planen ska utredas innan avtal ingås och eventuell påverkan på andra objekt ska klargöras.
- Avtal om förskottering får inte innehålla uppgifter om tidpunkt för återbetalning av förskottering, annat än att förskottering återbetalas när medel finns tillgängliga i Trafikverkets budget.
2. Trafikverket har för statens räkning oåterkalleligen förbundit sig att när så erfordras lämna villkorat aktieägartillskott till Svedab för att bolagets egna kapital vid varje tillfälle ska uppgå till det registrerade aktiekapitalet. Trafikverket ska uppfylla denna förpliktelse genom att när så erfordras utställa en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande erforderligt aktieägartillskott. Vidare ska Trafikverket årligen ställa ut en betalningsutfästelse till Svedab motsvarande upplupen ränta på utställda betalningsutfästelser.
3. Trafikverket har rätt att använda terminskontrakt för säkring av råvarupriser och för valutasäkring av framtida betalningar.
4. Trafikverket ska förskottsvis löpande tillföra erfoderligt kapital till Arlandabanan Infrastructure AB för bolagets drift.
5. Trafikverket har utfärdat en kapitaltäckningsgaranti till Arlandabanan Infrastructure AB. Ett infriande av kapitaltäckningsgarantin belastar i ett första led Riksgäldskontorets garantireserv och i ett andra led tilldelade medel på Trafikverkets anslag. Riksgäldskontoret får debitera Trafikverket en administrativ avgift för kapitaltäckningsgarantin.
6. Trafikverket disponerar angiven kredit beträffande anslagsposterna 14 respektive 16 under anslag 1:1 samt anslagsposten 10 under anslag 1:2 med den fördelning på delposter som Trafikverket finner lämpligt, utan att den totala anslagskrediten för respektive anslagspost överskrids.
7. Trafikverket får nyttja anslag 1:2 Banhållning för att betala statens kostnader för sådana förrättningar som begärts enligt 2 kap. 12 § lagen (1995:1649) om byggande av järnväg.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2011-01-25 | 2 879 681 |
2011-02-25 | 2 879 681 |
2011-03-25 | 2 879 681 |
2011-04-25 | 2 879 681 |
2011-05-25 | 2 879 681 |
2011-06-25 | 2 879 681 |
2011-07-25 | 2 879 681 |
2011-08-25 | 2 879 681 |
2011-09-25 | 2 879 681 |
2011-10-25 | 2 879 681 |
2011-11-25 | 2 879 681 |
2011-12-25 | 2 879 657 |
Summa | 34 556 148 |
1:1 ap.12 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet |
1:1 ap.13 | Myndighetsutövning |
1:1 ap.16.1 | Investeringar i nationell plan |
1:1 ap.16.2 | Investeringar i regional plan |
1:1 ap.16.3 | Drift och underhåll |
1:1 ap.16.4 | Räntor och återbetalning av lån för vägar |
1:1 ap.16.5 | Bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion |
1:2 ap.8.1 | Fastställelse av tågplan och järnvägsplan |
1:2 ap.9 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet |
1:2 ap.10.1 | Investeringar i nationell plan |
1:2 ap.10.2 | Drift, underhåll och trafikledning |
1:2 ap.10.3 | Räntor och återbetalning av lån |
1:2 ap.11 | Övriga insatser för effektivisering av transportsystemet |
1:3 ap.2 | Trafikverkets administration |
1:11 ap.6 | Trängselskatt Sthlm - överskott tr.skatt del till TRV |
1:2 ap.1.2 | Fastställelse av tågplan och järnvägsplan |
1:2 ap.2 | Bidrag till Inlandsbanan och Öresundsbro Konsortiet |
1:2 ap.4.1 | Investeringar i nationell plan |
1:2 ap.4.3 | Drift, underhåll och trafikledning |
1:2 ap.4.4 | Räntor och återbetalning av lån |
1:2 ap.5 | Övriga insatser för effektivisering av järnvägstransportsystemet |
1:1 ap.2 | Myndighetsutövning |
1:1 ap.3.1 | Investeringar i nationell plan |
1:1 ap.3.2 | Investeringar i regional plan |
1:1 ap.3.4 | Drift och underhåll |
1:1 ap.3.5 | Räntor och återbetalning av lån för vägar |
1:1 ap.3.6 | Bärighet, tjälsäkring och rekonstruktion |
1:1 ap.7 | Övriga insatser för effektivisering av vägtransportsystemet |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Förare | 11 231 | -1 435 | 316 600 | 313 700 | 2 900 | 12 696 |
Banavgifter | 0 | 0 | 715 000 | 715 000 | 0 | 0 |
Avgifter för ansökan om sjöfartsstöd | 0 | 0 | 850 | 850 | 0 | 0 |
Summa | 11 231 | -1 435 | 1 032 450 | 1 029 550 | 2 900 | 12 696 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Färjeleder | 4 100 | -3 655 | 54 300 | 65 100 | -10 800 | -10 355 |
Uthyrning av reservbroar | 5 032 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 5 032 |
Utbildning | 19 046 | 4 928 | 28 300 | 26 500 | 1 800 | 25 774 |
Teletjänster och IT | 52 000 | 93 293 | 584 600 | 465 000 | 119 600 | 264 893 |
Entreprenad- och konsulttjänster | 34 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 34 000 |
Materialservice | 27 000 | 48 542 | 1 184 100 | 1 145 800 | 38 300 | 113 842 |
Elförsäljning | 0 | 0 | 1 304 000 | 1 304 000 | 0 | 0 |
Fastighetsförvaltning | 0 | 16 000 | 70 000 | 70 000 | 0 | 16 000 |
Övriga uppdrag | 21 635 | 9 295 | 139 700 | 126 900 | 12 800 | 43 730 |
Summa | 162 813 | 168 403 | 3 366 000 | 3 204 300 | 161 700 | 492 916 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2009 | +/- 2010 | Int. 2011 | Kost. 2011 | +/- 2011 | Ack. +/- utgå. 2011 |
Avgiftsbelagd verksamhet | |||||||
Ansökningsavgifter för transportdispenser | 2511 | 0 | 0 | 23 000 | 23 000 | 0 | 0 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Villkor för uppdragsverksamhet
1. Trafikverket får utföra uppdrag åt utomstående. För sådana uppdrag ska ersättning tas ut. Trafikverket får, efter samråd med Ekonomistyrningsverket rörande beräkningsgrunderna, besluta om prissättning för verksamheten.
2. Trafikverket ska årligen i budgetunderlaget och årsredovisningen lämna en särskild redogörelse för omfattningen och det ekonomiska resultatet av uppdragsverksamheten där varje resultatområde särredovisas.
3. För försäljning av data ur den nationella vägdatabasen har regeringen den 27 juni 1996 beslutat om särskilda utgångspunkter för prissättningen.
Villkor för offentligrättslig verksamhet
1. Trafikverkets offentligrättsliga verksamhet ska finansieras med avgifter som bestäms av regeringen enligt förordningen (2001:652) om avgifter inom vägtrafikområdet. Inkomsterna får disponeras av Trafikverket, utom dem från ansökningsavgifter för transportdispenser.
2. Avgiftsintäkter avseende ansökningsavgifter för transportdispenser m.m. ska redovisas mot inkomsttitel Övriga offentligrättsliga avgifter.
3. Avgifter för trafik på statens spåranläggningar ska tas ut enligt 7 kap. järnvägslagen (2004:519).
4. Trafikverket får för administrationskostnader i ärendehanteringen av ansökningar om sjöfartsstöd disponera de avgifter som myndigheten ska ta ut.
Återrapportering
För den avgiftsbelagda verksamheten ska redovisning för 2011 ske i förhållande till ovanstående tabeller. Väsentliga avvikelser mot budgeten ska analyseras och kommenteras, liksom väsentliga över- och underskott för året. Resultatet av avgiftsbelagd verksamhet ska jämföras med beräknat resultat.
7 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 94 000 |
Villkor
Intäkterna från de avgifter som tas ut för passage över nya Svinesundsförbindelsen beräknas uppgå till 85 000 000 kronor. Dessa får disponeras för att betala räntor och amorteringar på de lån som finansierat byggandet av Svinesundsförbindelsen samt för drift och underhåll av avgiftsstation.
Inbetalningar från Transportstyrelsen avseende skyltavgifter för personliga skyltar ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret. Medlen disponeras av Trafikverket för främst trafiksäkerhetsändamål. Intäkerna och deras användning ska särredovisas i årsredovisningen. Intäkterna för 2011 beräknas uppgå till 9 000 000 kronor.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
a) Trafikverket får utan hinder av vad som anges i 6 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) själv välja lämpliga intervall för amortering av sina lån med beaktande av vad riksdag och regering beslutat för vissa projekt.
b) Trafikverket medges undantag från 10 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) enligt de villkor som anges under 5 Övriga villkor i detta regleringsbrev avseende rätt att finansiera infrastrukturella anläggningstillgångar med lån.
c) Trafikverket får utan hinder av vad som anges i 15 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) ta emot och disponera icke-statliga medel som inte är av tillfällig natur eller mindre omfattning.
d) Trafikverket medges undantag från 23 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) vad gäller bestämmelser om förfarande vid mer än 10 procents ackumulerat överskott i den avgiftsbelagda verksamheten inom områdena tele och materialförsörjning. Resultatet av denna avgiftsbelagda verksamhet får, efter balansering, disponeras av Trafikverket för att finansiera banhållningskostnader.