
Ekelundsvägen 16
171 84 SOLNA
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2008 för Arbetsmiljöverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Arbetslivspolitik | Arbetsmiljö | Regler och standarder |
Tillsyn | ||
Internationellt arbete | ||
Arbetsskadestatistik | ||
Information | ||
Partsmedel |
1 | Verksamhetsstyrning |
1.1 | Politikområde Arbetslivspolitik |
Mål
Goda arbetsvillkor och möjlighet till utveckling i arbetet för både kvinnor och män.
1.1.1 | Verksamhetsområde Arbetsmiljö |
Mål
En arbetsmiljö som förebygger ohälsa och olycksfall, är anpassad till människors olika fysiska och psykiska förutsättningar samt är utvecklande för individen.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket ska redovisa en bedömning av hur verksamheten bidrar till att uppfylla målet för verksamhetsområdet. En bedömning ska göras av hur yttre faktorer påverkar resultatet av verkets insatser och förutsättningarna att nå verksamhetsområdesmålet. I redovisningen ska bl.a. ingå en redogörelse för utvecklingen med avseende på de indikatorer för arbetsmiljön som anges i budgetpropositionen för 2008 (prop. 2007/08:1, utg.omr.14, avsnitt 3.3.1), dvs.
- Antal dödsolyckor i arbetet (Källa: Arbetsmiljöverket/Försäkringskassan)
- Antal anmälda arbetsolyckor (Källa: Arbetsmiljöverket/Statistiska centralbyrån (AKU) och Eurostat)
- Antal anmälda arbetssjukdomar (Källa: Arbetsmiljöverket/Statistiska centralbyrån)
- Besvär. Anställda och ohälsa (Källa: Arbetsmiljöverket och Statistiska centralbyrån)
- Krav/kontroll i arbetslivet. Andel som dels inte kan koppla av tankarna från arbetet när de är lediga, dels har lågt handlingsutrymme. (Källa: Arbetsmiljöverket)
Samtliga indikatorer ska redovisas efter kön.
1.1.1.1 | Verksamhetsgren Regler och standarder |
Mål
Tydliga och lättillgängliga regler och standarder som effektivt medverkar till att skapa sunda, säkra och utvecklande arbetsmiljöer.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket ska beskriva och kommentera verksamheten under året. I detta ingår en översiktlig redogörelse för innebörden av och motiven för under året utfärdade författningar.
1.1.1.2 | Verksamhetsgren Tillsyn |
Mål
Inspektionsverksamheten ska vara enhetlig utformad.
Den riktade inspektionsverksamheten ska avse de arbetsställen med störst risk för ohälsa och olycksfall samt produkter/ämnen med störst hälsorisker.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket ska översiktligt beskriva och kommentera tillsynsinsatserna, inklusive marknadskontrollen. Av redogörelsen ska framgå antal ställda krav i inspektionsmeddelanden samt förelägganden och förbud, huvudsaklig inriktning av ställda krav samt antal besökta arbetsställen totalt och andelen uppföljningsbesök. Vad gäller marknadskontrollen ska antal nya marknadskontrollärenden redovisas samt en översiktlig beskrivning ges av avsatta resurser och gjorda ingripanden i form av förbud och krav på återkallelse.
1.1.1.3 | Verksamhetsgren Internationellt arbete |
Mål
Bidra till utvecklingen av internationellt samarbete och internationella normer som främjar det internationella och nationella arbetsmiljöarbetet.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket ska översiktligt kommentera insatser inom de olika delarna av verksamhetsområdet under året och vilket genomslag svenska ståndpunkter har fått i arbetet på nordisk, EU- och övrig internationell nivå.
1.1.1.4 | Verksamhetsgren Arbetsskadestatistik |
Mål
En tillförlitlig och tillgänglig arbetsskadestatistik.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket ska översiktligt beskriva verksamheten under året. Häri ingår en redogörelse för vilka slag av statistik som produceras.
1.1.1.5 | Verksamhetsgren Information |
Mål
Informationsverksamheten ska ge ökad kunskap om arbetsmiljöfrågor hos arbetsgivare, arbetstagare och andra berörda och på så sätt medverka till att arbetsmiljöarbetet utvecklas. Informationen ska inriktas på de områden där den bedöms vara ett effektivt medel att förbättra arbetsmiljön och där behov finns med hänsyn tagen till information från andra aktörer.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket ska lämna en översiktlig beskrivning av verksamheten under året. Verket ska beskriva vilken information som sprids respektive efterfrågas samt grunden för större informationsinsatser som genomförts under året.
1.1.1.6 | Verksamhetsgren Partsmedel |
Mål
Bidra till förbättringar i arbetsmiljöarbetet genom stöd till regional skyddsverksamhet och standardiseringsverksamhet.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket ska redogöra för verksamheten under året. Av redogörelsen ska framgå hur bidraget fördelas på regional skyddsombudsverksamhet, utbildning av regionala skyddsombud samt standardiseringsverksamhet, bidragens fördelning på olika branscher, liksom en översiktlig bedömning av effekterna av insatserna. Vad gäller den del av bidraget som används till utbildning ska verket översiktligt beskriva innehållet i utbildningen.
En översiktlig redovisning ska också göras av mottagarnas egna bidrag och insatser inom de områden där bidrag lämnas till regional skyddsverksamhet.
2 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Myndigheten ska redovisa utgiftsprognoser för 2008–2011 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket (ESV).
* 22 januari 2008
* 10 mars 2008
* 9 maj 2008
* 1 augusti 2008
* 30 oktober 2008.
4 | Uppdrag |
Minskade anslag
Inom ramen för verkets arbete med anpassning till de minskade anslagen under perioden 2007–2009 ska verket och Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) föra en dialog beträffande större verksamhetsanpassningar.
Förenklingsarbete
Myndigheten ska vid utformningen av föreskrifter, allmänna råd och andra styrande dokument sträva efter att minska företagens administrativa kostnader till följd av statliga regler. Myndigheten ska i sin verksamhet i övrigt verka för att förenkla för företagen.
Arbetsmiljöverket ska inom sitt ansvarsområde bistå Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) i arbetet med att ta fram underlag till regeringens handlingsplan för regelförenkling för företagen. I uppdraget ingår bland annat en redovisning av arten och inriktningen av det förenklingsarbete som bedrivs på myndigheten samt av förenklingsåtgärder. Uppdraget ska inrapporteras under 2008. En närmare precisering av innehållet i uppdraget kommer att ske i ett regeringsbeslut i början av 2008.
Som ett led i mätningarna av företagens administrativa kostnader ska Arbetsmiljöverket bistå Verket för näringslivsutveckling (Nutek), i arbetet med att mäta förändringar av myndighetens föreskrifter och allmänna råd som påverkar företagens administrativa kostnader.
Övrigt
Arbetsmiljöverket ska i sitt löpande arbete och inför beslut om nya åtgärder eller investeringar under budgetåret 2008 beakta de kommande organisationsförändringar som bildandet av en gemensam transportinspektionsorganisation kommer att innebära, se Transportstyrelseutredningen N2007:05.
FINANSIERING
5 | Anslag |
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
23:1 | Arbetsmiljöverket (Ramanslag) |
Disponeras av Arbetsmiljöverket | 572 980 |
ap.1 | Förvaltningskostnader (ram) | 461 393 |
ap.2 | Partsmedel (ram) | 101 587 |
ap.4 | Kriterieverksamhet (ram) | 10 000 |
Disponeras av Regeringskansliet/Arbetsmarknadsdepartementet | 20 003 |
ap.6 | Arbetsmiljöverket – Regeringskansliets disposition (ram) | 20 003 |
Villkor för anslag 23:1
ap.1 Förvaltningskostnader
Arbetsmiljöverket får använda högst 3 000 000 kronor för att delta i standardiseringsarbete. Medlen får användas för uppdrag till SIS (Swedish Standards Institute), Svenska Elektriska Kommissionen eller ITS (Informationstekniska Standardiseringen) inom Arbetsmiljöverkets ansvarsområde.
ap.2 Partsmedel
Arbetsmiljöverket ska betala ut högst 100 087 000 kronor efter rekvisition från arbetsmarknadens parter för den regionala skyddsombudsverksamheten.
Arbetsmiljöverket ska betala ut högst 1 500 000 kronor efter rekvisition från arbetsmarknadens parter för stöd till parternas deltagande i standardiseringsverksamheten.
ap.4 Kriterieverksamhet
Anslagsbeloppet får användas till kriterieverksamhet för bland annat hygieniska gränsvärden.
ap.6 Arbetsmiljöverket – Regeringskansliets disposition
Anslagsposten får användas till insatser avseende företagshälsovården.
I enlighet med kommittédirektiv (dir. 2007:19) har en kommitté inrättats med uppdrag att utreda och lämna förslag beträffande det framtida huvudmannaskapet och bedrivandet av företagshälsovårdsutbilding samt att, till dess annan huvudman kan överta uppgiften, svara för att pågående och planerad företagshälsovårdsutbildning kan fortgå. Av anslagsposten får Regeringskansliet (Socialdepartementet) disponera högst 20 003 000 kronor för att företagshälsovårdsutbildningen ska kunna fortgå.
5.3 | Finansiella villkor |
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2008 | Indrag av anslagsbelopp |
23:1 Arbetsmiljöverket | |||
ap.1 | 13 842 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 300 | 3 % | 0 |
ap.6 | 0 | Allt | 0 |
5.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
23:1 Arbetsmiljöverket | |||
23:1 ap.3 | 23:1 ap.6 | 100 % | |
23:1 ap.5 | 23:1 ap.6 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2008 års nomenklatur
5.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap | Anslagstyp |
23:1 Arbetsmiljöverket | |
ap.3 | ram |
ap.5 | ram |
5.3.5 | Bemyndiganden |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap | 2008 | 2009 | 2010 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
23:1 Arbetsmiljöverket | ||||
ap.1 | 0 | 0 | 0 | 2010 |
ap.2 | 18 391 | 18 391 | 0 | 2010 |
ap.6 | 20 000 | 20 000 | 0 | 2010 |
Villkor
Kommittén som bedriver företagshälsovårdsutbildning får upphandla utbildningar som sträcker sig till och med 2009. Kommittén har därmed rätt att ingå ekonomiska förpliktelser som inklusive tidigare åttaganden medför behov av framtida anslag på högst 20 000 000 kronor under 2009.
6 | Övriga villkor |
6.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 60 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 55 422 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
6.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2008-01-25 | 39 282 |
2008-02-25 | 39 282 |
2008-03-25 | 39 282 |
2008-04-25 | 39 282 |
2008-05-25 | 39 282 |
2008-06-25 | 39 282 |
2008-07-25 | 39 282 |
2008-08-25 | 39 282 |
2008-09-25 | 39 282 |
2008-10-25 | 39 282 |
2008-11-25 | 39 282 |
2008-12-25 | 39 291 |
Summa | 471 393 |
23:1 ap.1 | Förvaltningskostnader |
23:1 ap.4 | Kriterieverksamhet |
7 | Avgifter och bidrag |
7.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2006 | +/- 2007 | Int. 2008 | Kost. 2008 | +/- 2008 | Ack. +/- utgå. 2008 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Informationssystemet om arbetsskador, försäljning | 0 | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 |
Särskild informationsverksamhet | 2 000 | 50 | 21 755 | 23 050 | -1 295 | 755 |
Summa | 2 000 | 50 | 21 775 | 23 070 | -1 295 | 755 |
Villkor
Särskild informationsverksamhet
Kostnaderna avser den särskilda informationsverksamhet som bedrivs vid Arbetsmiljöverket.
7.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Den särskilda informationsverksamheten får finansieras med avgifter i lämplig omfattning med hänsyn till syftet med verksamheten.
Den särskilda informationsverksamheten avser den informationsverksamhet vid Arbetsmiljöverket som riktar sig till externa målgrupper inom Arbetsmiljöverkets verksamhetsområde i syfte att åstadkomma arbetsmiljöförbättringar. Den institutionella informationen ingår inte i den särskilda informationsverksamheten.
7.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Den avgiftsbelagda verksamhetens storlek bestäms av Arbetsmiljöverket, dock ej i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen.
7.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Arbetsmiljöverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av verket.
8 | Övriga inkomster |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 1 000 |
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Arbetsmiljöverket undantas från kravet att lämna delårsrapport enligt 8 kap. 1 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.