
IJ2007/79/KO
IJ2007/1328/KO
Box 48
651 02 KARLSTAD
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2007 för Konsumentverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Konsumentverkets verksamhet återfinns inom följande politikområden med tillhörande verksamhetsområden och verksamhetsgrenar.
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Konsumentpolitik | Konsumentskydd | Normering |
Rättslig prövning | ||
Tillsyn | ||
Medvetna och aktiva konsumenter | Råd och stöd | |
Kunskapsbyggande | ||
Näringsidkarnas ansvar | Branschkontakter | |
Hållbara konsumtions- och produktionsmönster | ||
Energipolitik | Politik för ett uthålligt energisystem | Åtgärder inom 2002 års energipolitiska program |
Regional utvecklingspolitik | Kommersiell service | Stöd till program och processer |
1 | Verksamhetsstyrning |
1.1 | Politikområde Konsumentpolitik |
Mål
Trygga konsumenter som handlar hållbart.
Återrapportering
Samlad analys av måluppfyllelsen.
1.1.1 | Verksamhetsområde Konsumentskydd |
Mål
Konsumentskyddet är på en hög nivå.
Återrapportering
- Samlad analys av måluppfyllelsen.
1.1.1.1 | Verksamhetsgren Normering |
Mål
Konsumenternas rättsliga ställning är stark.
Återrapportering
- Utgivna föreskrifter och allmänna råd, och
- analys av rättsutvecklingen inom myndighetens tillämpningsområde.
1.1.1.2 | Verksamhetsgren Rättslig prövning |
Mål
Tillgången till en effektiv och rättssäker prövning av tvister är god.
Återrapportering
- KO-ingripanden, och
- styckkostnad per ärende.
1.1.1.3 | Verksamhetsgren Tillsyn |
Mål
Tillsynen är effektiv och aktiv.
Återrapportering
- Genomförda insatser inom myndighetens ansvarsområde,
- hur tillsynsinsatserna och marknadskontrollerna stärkts och effektiviserats under 2007,
- analys och bedömning av årets RAPEX notifikationer, och
- genomförda marknadskontroller, kostnaden för och resultatet av dessa.
1.1.2 | Verksamhetsområde Medvetna och aktiva konsumenter |
Mål
Medvetna och aktiva konsumenter hushållar med egna och gemensamma resurser.
Återrapportering
- Samlad analys av genomförda insatser.
1.1.2.1 | Verksamhetsgren Råd och stöd |
Mål
Råd och stöd är aktuella och relevanta.
Återrapportering
- Insatser för att tillhandahålla aktuell och relevant konsumentinformation, bl.a. riktad till barn och unga,
- insatser om gränsöverskridande handel,
- insatser för att öka kunskapen hos konsumentvägledarna, budget- och skuldrådgivarna, samt hos företrädare för relevanta frivilliga organisationer särskilt när det gäller stöd och vägledning i utanförskapsområden,
- förbereda och påbörja informationsinsatser med anledning av den nya marknadsföringslagen som kommer att träda ikraft 2007, och
- insatser för att möjliggöra hållbara konsumtionsval genom information om valmöjligheter och effekten av dessa.
1.1.2.2 | Verksamhetsgren Kunskapsbyggande |
Mål
Kunskapen om konsumentförhållanden på olika marknader är på en hög nivå.
Återrapportering
- Genomförda insatser.
1.1.3 | Verksamhetsområde Näringsidkarnas ansvar |
Mål
Producenter och övriga näringsidkare tar sitt ansvar gentemot konsumenterna.
Återrapportering
- Samlad analys av genomförda insatser.
1.1.3.1 | Verksamhetsgren Branschkontakter |
Mål
Kontakter med branschen ger synliga resultat.
Återrapportering
- Överenskommelser,
- insatser för att utgöra ett stöd för branschorganisationer i deras arbete med att vidareförmedla kunskap om konsumentskydd och konsumenträtt,
- insatser när det gäller barnsäkerhet,
- insatser på standardiseringsområdet, nationellt och internationellt, och
- insatser när det gäller tjänstesäkerhet.
1.1.3.2 | Verksamhetsgren Hållbara konsumtions- och produktionsmönster |
Mål
Producenter och övriga näringsidkare skapar möjligheter till hållbara val.
Återrapportering
- Genomförda insatser.
1.2 | Politikområde Energipolitik |
Mål
Den svenska energipolitikens mål är att på kort och lång sikt trygga tillgången på el och annan energi på med omvärlden konkurrenskraftiga villkor. Energipolitiken skall skapa villkoren för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med låg negativ inverkan på hälsa, miljö och klimat samt underlätta omställningen till ett ekologiskt uthålligt samhälle. Härigenom främjas en god ekonomisk och social utveckling i hela Sverige.
Energipolitiken skall bidra till ett breddat energi-, miljö- och klimatsamarbete i Östersjöregionen.
Övriga relevanta mål för energipolitiken framgår av riksdagens beslut i juni 2002 (prop. 2001/02:143, bet. 2001/02:NU17, rskr. 2001/02:317).
1.2.1 | Verksamhetsområde Politik för ett uthålligt energisystem |
Mål
Målet är att energin skall användas så effektivt som möjligt med hänsyn tagen till alla resurstillgångar. Stränga krav skall ställas på säkerhet, och omsorg om hälsa och miljö vid omvandling och utveckling av all energiteknik.
Målet för satsningen på forskning, utveckling och demonstration av ny energiteknik är
- att bygga upp sådan vetenskaplig och teknisk kunskap och kompetens inom universiteten, högskolorna, instituten, myndigheterna och i näringslivet som behövs för att genom tillämpning av ny teknik och nya tjänster möjliggöra en omställning till ett långsiktigt hållbart energisystem i Sverige, samt
- att utveckla teknik och tjänster som genom svenskt näringsliv kan kommersialiseras och därmed bidra till energisystemets omställning och utveckling såväl i Sverige som på andra marknader.
1.2.1.1 | Verksamhetsgren Åtgärder inom 2002 års energipolitiska program |
Mål
Målet är att öka kunskaperna om och stimulera intresset för ekonomiskt och miljömässigt motiverad energieffektivisering hos såväl specifika användargrupper som allmänheten.
Återrapportering
- Genomförda informationsinsatser.
1.3 | Politikområde Regional utvecklingspolitik |
Mål
Väl fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner med en god servicenivå i alla delar av landet.
1.3.1 | Verksamhetsområde Kommersiell service |
Mål
En god tillgång till kommersiell service för kvinnor och män.
Återrapportering
- Redovisa insatser och initiativ som vidtagits för utvecklingen av tillgängligheten till kommersiell service i gles- och landsbygdsområden för kvinnor och män samt om möjligt analysera utvecklingen.
1.3.1.1 | Verksamhetsgren Stöd till program och processer |
Mål
Konsumentverkets medverkan bidrar till ett stärkt lokalt och regionalt arbete för en god tillgång till kommersiell service för kvinnor och män.
Återrapportering
- Redovisa vilka insatser och initiativ som vidtagits för att stödja länen i genomförandet och uppföljningen av de lokala utvecklingsprogrammen för kommersiell service.
2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Bidrag till nationella projekt
Konsumentverket ska stödja nationella konsumentprojekt som syftar till att öka möjligheten för konsumenter i utanförskapsområden att göra aktiva val. Konsumentverket ska redovisa fördelningen av stödet uppdelat på antal projekt, kostnad och resultat per beviljat projekt. Rapporteringen ska också omfatta en kommentar av avslutade projekt som beviljats ekonomiskt stöd under 2005 och 2006.
Särredovisning av kostnader med anledning av omlokalisering
Konsumentverket skall särredovisa de merkostnader som uppkommit till följd av regeringens beslut att omlokalisera verksamheten från Stockholm. Redovisningen skall omfatta lokalkostnader, kostnader för flyttning jämte administrationskostnader (resor m.m.), stödkostnader i form av exempelvis konsultkostnader, personalkostnader där särskild pensionsersättning särredovisas jämte lönekostnader, samt ersättning för pendling och dubbelbemanning. Merkostnader till följd av omlokaliseringen skall även redovisas för kommande år.
Deltagande i rådgivningsbyråerna
Konsumentverket skall redovisa de insatser och initiativ som myndigheten vidtagit som företrädare för staten i styrelserna för Konsumenternas Bank- och finansbyrå, Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumenternas elrådgivningsbyrå samt i Konsumenternas Tele- och Internetbyrå. Myndigheten skall också reodvisa de åtgärder som myndigheten vidtagit till följd av information som lämnats eller beslut som fattats i styrelserna.
Samarbetet med Finansinspektionen
Konsumentverket skall redovisa utfallet av samarbetet med Finansinspektionen till följd av samrådsskyldigheten myndigheterna emellan.
Utgiftsprognoser
Konsumentverket skall redovisa utgiftsprognoser för 2007-2010 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV.
23 januari
7 mars
2 maj
2 augusti
30 oktober
EU- och internationellt arbete
Konsumentverket skall bistå departementet med sakkunskaper bl.a. för EU-arbetet. Konsumentverket skall följa den internationella utvecklingen på konsumentområdet inkl. inom EU, redovisa och kommentera sitt engagemang när det gäller internationellt arbete, inklusive EU och ev. nordiskt arbete inom respektive verksamhetsområde.
Konsumentverket skall också fortlöpande bistå Regeringskansliet i förberedelserna inför det svenska ordförandeskapet i EU 2009 vad avser eventuella förberedelser inför ordförandeskapet samt EU-relaterade sakfrågor inom verkets ansvarsområde som Sverige särskilt bör uppmärksamma inför ordförandeskapet.
Konsumentperspektiv
Konsumentverket skall vara stödjande och pådrivande för att integrera konsumentaspekter på för konsumenterna relevanta områden. Konsumentverket skall redovisa vilka insatser som vidtagits inom ramen för detta, kommentera arbetet och lämna förslag till eventuella förbättringar.
Administrativt konsumentskyddssamarbete
Konsumentverket skall med anledning av förordningen om konsumentskyddssamarbete effektivisera tillsynsarbetet vid gränsöverskridande överträdelser. Konsumentverket skall redovisa:
- antalet tillsynsärenden
- vidtagna åtgärder,
- hur och i vilken omfattning samråd har ägt rum med Finansinspektionen och Läkemedelsverket, och
- total resursåtgång för arbetet.
I återrapporteringen skall ingå uppgifter om såväl ärenden som härrör från andra medlemsstater som ärenden som Konsumentverket själv initierat inom ramen för samarbetet. Redovisning skall lämnas dels senast den 28 september 2007, dels i årsredovisningen.
Sektorsansvar för handikappolitiken
Konsumentverket skall, inom ramen för sitt sektorsansvar för handikappolitiken, arbeta med utgångspunkt från de förslag till etappmål som redovisats till regeringen (Ju2002/5494/KO). I sin återrapportering skall Konsumentverket redovisa de insatser som genomförts under 2007. Verket skall även analysera och kommentera måluppfyllelsen av de mål man satt upp.
Barn och unga
Konsumentverket skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att ta tillvara barns och ungas kunskaper och erfarenheter i verksamheten.
3 | Organisationsstyrning |
Konsumentverket skall redovisa hur den interna styrningen utvecklas för att förbättra samordning, effektivitet och kvalitet.
Konsumentverket skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att förbereda myndigheten för e-förvaltning.
4 | Uppdrag |
Webbplatsen
Konsumentverket skall vidareutveckla sin webbplats så att konsumenternas behov av att snabbt och enkelt hitta aktuell information om många olika frågor tillgodoses på ett ändamålsenligt sätt. Flera myndigheter har under det senaste året förbättrat och utvecklat den information som riktas till konsumenter. I sådana fall är det lämpligt att Konsumentverket på ett tydligt sätt länkar till den berörda myndighetens, eller rådgivningsbyråns, webbinformation. En lägesrapport skall lämnas senast den 31 maj 2007 till Integrations- och jämställdhetsdepartementet.
Omvärldsanalys
Konsumentverket ska följa och analysera utvecklingen inom konsumentområdet. Med utgångspunkt i befintlig forskning, rapporter och gjorda utredningar och konsumentundersökningar ska Konsumentverket i en redovisining ge en bild av konsumenternas förhållanden på några utvalda marknader. I arbetet ska Konsumentverket samråda med berörda myndigheter och andra aktörer. Av redovisningen ska framgå eventuella skillnader i mäns och kvinnors samt pojkars och flickors konsumtionsmönster. Rapporten ska lämnas till Integrations- och jämställdhetsdepartementet senast den 31 december 2007.
Riksrevisionens rekommendationer gällande konsumentskydd inom det finansiella området
Konsumentverket skall redovisa de initiativ som vidtagits för att utveckla myndighetens verksamhet med anledning av de rekommendationer som lämnats av Riksrevisionen i rapporten om Konsumentskyddet inom det finansiella området - Fungerar tillsynen? (RiR 2006:12). Redovisningen lämnas senast den 10 augusti 2007.
Regelförenkling
Konsumentverket skall inom sitt ansvarsområde bistå Regeringskansliet (Integrations- och jämställdhetsdepartementet) i arbetet med att ta fram underlag för regeringens handlingsplan för regelförenkling i enlighet med regeringsbeslut den 30 november 2006 (dnr N2006/10426/NL). Handlingsplanen syftar till att uppnå regeringens mål att företagens administrativa kostnader till följd av samtliga statliga regelverk skall minska med minst 25 procent till 2010.
Konsumentverket skall i ett första steg redovisa underlag till Integrations- och jämställdhetsdepartementet senast den 19 februari 2007. Underlaget skall beskriva inriktningen och arten av det regelförenklingsarbete som Konsumentverket bedriver och avser att bedriva. Redovisningen kan också innehålla förslag till regeringen om förändringar i lagar och förordningar som skulle kunna minska företagens administrativa kostnader.
Konsumentverket skall i ett andra steg ta fram ett kompletterande underlag och redovisa genomförda förenklingsåtgärder och pågående förenklingsprojekt, inklusive vidareutveckling och konkretiseringar av tidigare planerade åtgärder. Uppdraget skall redovisas till Integrations- och jämställdhetsdepartementet senast den 19 oktober 2007.
Konsumentverket skall vid utformningen av föreskrifter och allmänna råd beakta att myndigheten skall bidra till regeringens mål att minska de administrativa kostnaderna för företagen.
Kommersiell service
Konsumentverket skall vara en samverkanspart i arbetet med de regionala tillväxtprogrammen genom att bidra med analys-, metod- och kompetensstöd inom sitt ansvars- och kompetensområde. Konsumentverket skall bistå Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) med underlag vid uppföljningen av regionala tillväxtprogram avseende 2007 enligt närmare anvisningar från NUTEK.
Konsumentverket skall redovisa insatser i form av avsatta medel till dels stöd till kommersiell service, dels regional projektverksamhet. Insatserna skall redovisas och analyseras samt ställas i relation till utvecklingen av tillgängligheten till kommersiell service för kvinnor och män. Uppdraget avser tiden 2006-2007. Uppdraget skall redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 1 mars 2008.
Konsumentverket skall även bistå Regeringskansliet vid framtagandet av en nationell strategi för att stärka utvecklingskraften på landsbygden.
Ändring av uppdrag
Regeringen gav den 7 september 2006 Konsumentverket i uppdrag att utarbeta ett nytt märkningssystem avseende bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar (Jo 2006/2294). Nya initiativ inom EU föranleder att uppdraget ändras. Konsumentverket ska istället ta fram underlag samt analysera möjliga alternativ i arbetet med att, på EU-nivå, revidera direktiv 1999/94/EG om tillgång till konsumentinformation om bränsleekonomi och koldioxidutsläpp vid marknadsföring av nya personbilar. Uppdraget ska slutredovisas senast 31 oktober 2007.
FINANSIERING
5 | Anslag |
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik
40:2 | Konsumentverket (Ramanslag) |
Disponeras av Konsumentverket | 112 088 |
ap.1 | Konsumentverket (ram) | 106 588 |
ap.2 | Bidrag till standardisering, provnings- och mättekniska FOU m.m. (ram) | 0 |
ap.3 | Servicedatabas (ram) | 3 000 |
ap.4 | Drift av skaderegistreringssystemet EHLASS (ram) | 1 500 |
ap.5 | Finansiering av rättegångskostnader (ram) | 1 000 |
Villkor för anslag 40:2
ap.3 Servicedatabas
Medlen skall täcka de kostnader som uppkommer för driften av den tidigare beslutade servicedatabasen.
ap.4 Drift av skaderegistreringssystemet EHLASS
Medlen skall användas för Socialstyrelsens drift och utveckling av skaderegistreringssystemet EHLASS.
ap.5 Finansiering av rättegångskostnader
Anslaget skall finansiera rättegångskostnader med anledning av mål och ärenden som faller under Konsumentverket/Konsumentombudsmannens tillsynsområden och sådana där Konsumentombudsmannen beviljat biträde till enskilda.
40:5 | Åtgärder på konsumentområdet (Ramanslag) |
Disponeras av Konsumentverket | 10 364 |
ap.6 | Material och utbildningsmedel till kommunal konsumentvägledning (ram) | 4 000 |
ap.9 | Stöd till nationella konsumentprojekt (ram) | 6 364 |
Disponeras av regeringen | 7 156 |
ap.1 | Bidrag till Sveriges Konsumentråd (ram) | 3 580 |
ap.2 | Bidrag till Sveriges Konsumenter i Samverkan (ram) | 396 |
ap.4 | Bidrag till Centrum för Konsumtionsvetenskap (ram) | 1 590 |
ap.7 | Bidrag till Rättvisemärkt (ram) | 1 590 |
Villkor för anslag 40:5
ap.1 Bidrag till Sveriges Konsumentråd
Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 3 580 000 kronor till Sveriges Konsumentråd. Mål och återrapporteringskrav anges i ett särskilt avtal.
ap.2 Bidrag till Sveriges Konsumenter i Samverkan
Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 396 000 kronor till Sveriges Konsumenter i Samverkan. Mål och återrapporteringskrav anges i ett särskilt avtal.
ap.4 Bidrag till Centrum för Konsumtionsvetenskap
Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 1 590 000 kronor till Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet. Mål och återrapporteringskrav anges i ett särskilt avtal.
ap.6 Material och utbildningsmedel till kommunal konsumentvägledning
Konsumentverket får nyttja viss del av anslagsposten för uppkomna förvaltningsomkostnader och övriga kostnader såsom personal etc. En särredovisning av dessa förvaltningsomkostnader skall lämnas.
ap.7 Bidrag till Rättvisemärkt
Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 1 590 000 kronor till Föreningen för Rättvisemärkt i Sverige. Mål och återrapporteringskrav anges i ett särskilt avtal.
ap.9 Stöd till nationella konsumentprojekt
Inriktning och återrapporteringskrav anges under rubriken Övriga mål och återrapporteringskrav ovan. Konsumentverket får nyttja delar av anslagsposten till att ge företrädare för relevanta frivilliga organsiationer möjlighet att delta i de utbildningar som anordnas för konsumentvägledare, budget- och skuldrådgivare. Konsumentverket får nyttja viss del av anslagsposten för uppkomna förvaltningsomkostnader och övriga kostnader såsom personal etc. En särredovisning av dessa förvaltningsomkostnader skall lämnas.
5.3 | Finansiella villkor |
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2007 | Indrag av anslagsbelopp |
40:2 Konsumentverket | |||
ap.1 | 11 208 | Allt | 0 |
ap.2 | 0 | Allt | 0 |
ap.3 | 0 | Allt | 0 |
ap.4 | 0 | Allt | 0 |
ap.5 | 0 | Allt | 0 |
40:5 Åtgärder på konsumentområdet | |||
ap.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
ap.4 | 0 | 3 % | 0 |
ap.6 | 120 | 3 % | 0 |
ap.7 | 0 | 3 % | 0 |
ap.9 | 190 | 3 % | 0 |
5.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
40:2 Konsumentverket | |||
40:2 ap.2 | 40:2 ap.1 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2007 års nomenklatur
5.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning, byggande samt konsumentpolitik
Anslag/ap | Anslagstyp |
40:5 Åtgärder på konsumentområdet | |
ap.3 | ram |
6 | Övriga villkor |
6.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 8 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 20 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
6.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2007-01-25 | 17 829 |
2007-02-25 | 9 465 |
2007-03-25 | 9 465 |
2007-04-25 | 9 465 |
2007-05-25 | 9 465 |
2007-06-25 | 9 465 |
2007-07-25 | 9 965 |
2007-08-25 | 9 465 |
2007-09-25 | 9 465 |
2007-10-25 | 9 465 |
2007-11-25 | 9 465 |
2007-12-25 | 9 473 |
40:2 ap.1 | Konsumentverket |
40:2 ap.2 | Bidrag till standardisering, provnings- och mättekniska FOU m.m. |
40:2 ap.3 | Servicedatabas |
40:2 ap.4 | Drift av skaderegistreringssystemet EHLASS |
40:2 ap.5 | Finansiering av rättegångskostnader |
40:5 ap.6 | Material och utbildningsmedel till kommunal konsumentvägledning |
40:5 ap.9 | Stöd till nationella konsumentprojekt |
7 | Avgifter och bidrag |
7.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Avgiftens storlek bestäms av Konsumentverket, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Inkomsterna disponeras av Konsumentverket.
7.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Konsumentverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Konsumentverket medges undantag från skyldigheten att lämna delårsrapport enligt 1 kap. 3 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag om att myndigheten ska upprätta och till regeringen lämna delårsrapport för 2007.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Konsumentverket disponerar utöver tilldelade medel i detta regleringsbrev även 2 miljoner kronor från utgiftsområde 21 anslaget 35:2 Insatser för effektivare energianvändning för informationsinsatser, anslagspost 3.
Konsumentverket har tillgång till medel under utgiftsområde 22 anslaget 36:2 Vägverket, anslagspost 5 Till regeringskansliets disposition för uppkomna rättegångskostnader.
Konsumentverket får disponera inkomsten från försäljningen av tidningen Råd & Rön. Realisationsvinsten från försäljningen av tidningen Råd & Rön får användas för att täcka ackumulerat underskott i den avgiftsbelagda verksamheten (prenumerationsskuld). Resterande ackumulerat underskott i den avgiftsbelagda verksamheten (prenumerationsskuld) får täckas från anslag 40:2, ap. 1 Konsumentverket.
Konsumentverket kan bortse från ränteeffekter till följd av konstaterade felaktigheter mellan betalningsflödena (IJ2007/79/KO).