
Adolf fredriks kyrkogata 8
103 51 STOCKHOLM
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2006 för Försäkringskassan och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Regeringen ser ett antal utmaningar för Försäkringskassan under de kommande åren. Försäkringskassan skall genomföra sitt förändringsarbete i enlighet med de åtaganden som myndigheten gjort i sin förändringsplan (S2005/4748/SF), bidra till att regeringens nationella mål för att halvera ohälsan uppnås och hantera den kommande generationsväxlingen inom organisationen.
Verksamheten omfattar politikområdena 19-21 i sin helhet samt delar av politikområdena 13 och 16. Politikområdena är indelade i verksamhetsområden. Därutöver ingår Ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten. Nedan hanteras detta område, av systemtekniska skäl, som ett fiktivt politik- respektive verksamhetsområde.
I bilaga 2 presenteras en översikt över Försäkringskassans målstruktur.
Försäkringskassans verksamhet delas in i följande verksamhetsgrenar:
ärendeproduktion,
information, och
stabs- och expertfunktion.
För Försäkringskassan finns dels övergripande mål, dels mål för respektive verksamhetsgren, som gäller för samtliga politikområden.
Försäkringskassans övergripande mål
Mål 1
Tilltron till socialförsäkringen och dess administration skall vara hög.
Mål 2
Administrationen av socialförsäkringen skall vara rättssäker, effektiv och ha hög kvalitet.
Mål 3
Försäkringskassan skall ha en god personalpolitik.
Generella mål för verksamhetsgrenarna
Verksamhetsgren ärendeproduktion
Mål 1
De försäkrade skall få de förmåner de har rätt till.
Mål 2
Rättssäkerheten, effektiviteten och kvaliteten skall öka.
Mål 3
Fusk skall inte förekomma.
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa en bedömning av omfattningen av fusk samt en beräkning av kostnaderna för fusk. Eventuella hinder för måluppfyllelsen skall redovisas. En första redovisning skall lämnas den 20 september 2006, den andra i anslutning till årsredovisningen för 2006.
Verksamhetsgren information
Mål
Kunskapen om socialförsäkringen skall vara så god att den används enligt sitt ändamål.
Verksamhetsgren stabs- och expertfunktion
Mål
Statsmakternas och övriga intressenters behov av kunskap om Försäkringskassans verksamhetsområde och dess utveckling skall tillgodoses.
Nationellt mål för att halvera antalet sjukdagar till 2008
Frånvaron från arbetslivet på grund av sjukskrivning skall i förhållande till 2002 halveras fram till 2008. Parallellt skall antalet nya aktivitets- och sjukersättningar minska. Hänsyn skall tas till den demografiska utvecklingen under perioden.
Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetsmiljöverket, Arbetslivsinstitutet, Statens Folkhälsoinstitut, Försäkringskassan och Socialstyrelsen skall inom sina respektive områden aktivt bidra till att målet uppfylls. På regional och lokal nivå är landsting och kommuner ansvariga inom sina områden.
Regeringen har definierat tre områden inom vilka myndigheterna genom sina ordinarie politik- och verksamhetsområden kan bidra till att målet uppnås; förebyggande insatser,sjukskrivningsprocessen och kunskaper om insatser och resultat. En viktig förutsättning för att målet skall kunna nås är att det sker en nära samverkan mellan de berörda myndigheterna inom relevanta områden.
Återrapportering
Myndigheterna skall redovisa de åtgärder som vidtagits för att nå det nationella målet.
Generella krav
Försäkringskassan skall så långt det är relevant beakta de generella krav som finns inom nedan angivna områden:
barnpolitik och barnets rättigheter,
demokrati och mänskliga rättigheter,
ekonomisk brottslighet,
folkhälsa,
förvaltningspolitik
global utveckling,
handikappolitik och funktionshindrades rättigheter,
integrationspolitik,
jämställdhetspolitik,
miljöpolitik,
regional utvecklingspolitik,
totalförsvar, och
ungdomspolitik.
Generellt krav på återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa de resultat som har uppnåtts för samtliga mål i regleringsbrevet, om inte annat anges i anslutning till målet. Därutöver finns det specifika återrapporteringskrav under vissa mål. Redovisningen av uppnådda resultat och resultatanalysen skall så långt det är relevant beakta de generella kraven.
Verksamhetsstruktur
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Hälso- och sjukvårdspolitik | Tandvård | Ärendeproduktion |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Hälso- och sjukvård | Ärendeproduktion | |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Handikappolitik | Insatser för jämlika levnadsvillkor | Ärendeproduktion |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Insatser för delaktighet och jämlikhet | Ärendeproduktion | |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Ersättning vid arbetsoförmåga | Ersättning vid och åtgärder mot ohälsa | Ärendeproduktion |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Ekonomisk äldrepolitik | Ersättning vid ålderdom | Ärendeproduktion |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Ersättning vid dödsfall | Ärendeproduktion | |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Ekonomisk familjepolitik | Försäkring | Ärendeproduktion |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Behovsprövade bidrag | Ärendeproduktion | |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Generella bidrag | Ärendeproduktion | |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion | ||
Ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten | Ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten | Ärendeproduktion |
Information | ||
Stabs- och expertfunktion |
1 | Verksamhetsstyrning |
1.1 | Politikområde Hälso- och sjukvårdspolitik |
Mål
Vårdens kvalitet och tillgänglighet skall förbättras.
Försäkringskassan skall inte återrapportera mot detta mål.
1.1.1 | Verksamhetsområde Tandvård |
Mål
Tandhälsan skall förbättras för de grupper som är mest eftersatta ur tandhälsosynpunkt.
Försäkringskassan skall inte återrapportera mot detta mål.
1.1.1.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.1.1.2 | Verksamhetsgren Information |
Mål
Allmänheten skall ha god kännedom om variationer i prissättningen samt om rätten till information om priser och behandlingsalternativ i samband med tandvård.
1.1.1.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.1.2 | Verksamhetsområde Hälso- och sjukvård |
Mål 1
Kunskapsnivån inom hälso- och sjukvården vad gäller patientsäkerhet, kvalitet och effektivitet skall öka. Behandlingsmetoder skall i ökad grad vara evidensbaserade och huvudmännen för hälso- och sjukvården skall stödjas i sitt arbete med att förbättra tillgängligheten till hälso- och sjukvården på ett sätt som tillförsäkrar alla patienter en bedömning och att vård ges efter behov och inom rimlig tid.
Mål 2
Medlen inom läkemedelsförmånerna skall användas på ett ändamålsenligt och kostnadseffektivt sätt.
Försäkringskassan skall inte återrapportera mot dessa mål.
1.1.2.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.1.2.2 | Verksamhetsgren Information |
1.1.2.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.2 | Politikområde Handikappolitik |
Mål
- En samhällsgemenskap med mångfald som grund,
- att samhället utformas så att människor med funktionshinder i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet,
- jämlikhet i levnadsvillkor för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder.
Försäkringskassan skall inte återrapportera mot detta mål.
1.2.1 | Verksamhetsområde Insatser för jämlika levnadsvillkor |
Mål 1
Kvaliteten i stödet och servicen för flickor och pojkar, kvinnor och män med funktionshinder skall utvecklas. Insatserna skall baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet samt ha ett tydligt brukarperspektiv.
Mål 2
Kommunernas förutsättningar för kompetensförsörjning skall förbättras.
Försäkringskassan skall inte återrapportera mot dessa mål.
1.2.1.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.2.1.2 | Verksamhetsgren Information |
1.2.1.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.2.2 | Verksamhetsområde Insatser för delaktighet och jämlikhet |
Mål
Möjligheterna för delaktighet och självbestämmande för personer med funktionshinder skall öka och diskrimineringen av personer med funktionshinder skall minska.
Försäkringskassan skall inte återrapportera mot detta mål.
1.2.2.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.2.2.2 | Verksamhetsgren Information |
1.2.2.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.3 | Politikområde Ersättning vid arbetsoförmåga |
Mål för ökad hälsa i arbetslivet
Frånvaron från arbetslivet på grund av sjukskrivning skall i förhållande till 2002 halveras fram till 2008. Parallellt skall antalet nya aktivitets- och sjukersättningar minska. Hänsyn skall tas till den demografiska utvecklingen under perioden.
1.3.1 | Verksamhetsområde Ersättning vid och åtgärder mot ohälsa |
Mål 1
Försäkringskassan skall bidra till att förebyggande åtgärder vidtas för minskad sjukfrånvaro.
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa förändringar i attityder till och kunskap om sjukförsäkringen.
Försäkringskassan skall redovisa hur samverkan med Arbetsmiljöverket har utvecklats och vilka åtgärder som Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan i samverkan eller var för sig vidtagit för att arbetsgivare skall ha en fungerande rehabiliteringsorganisation på varje arbetsställe och fullgöra sitt ansvar enligt 22 kap lagen (1962:381) om allmän försäkring.
Mål 2
Försäkringskassan skall verka för en väl fungerande sjukskrivningsprocess som ger rätt ersättning i rätt tid och syftar till att arbetsförmåga tillvaratas och återgång i arbete underlättas på likvärdiga villkor för kvinnor och män.
Specifik återrapportering
Nedanstående redovisningar skall vara uppdelade på kvinnor och män.
Försäkringskassan skall i fråga om sjukpenning redovisa:
hur stor andel av de sjukpenningärenden där Försäkringskassan ifrågasatt rätten till ersättning som den försäkrade inom tre dagar från det att sjukpenning begärts har kommunicerats om behov av kompletterande underlag eller om avslag samt
andelen beslut om utbetalning av sjukpenning som lämnats inom 30 dagar från det att den försäkrade begärt sjukpenning.
Försäkringskassan skall redovisa antalet sjukpenningärenden och ärenden om aktivitets- eller sjukersättning där beslut fattats om att dra in eller sätta ned ersättningen samt antalet beslut om avslag.
Försäkringskassan skall redovisa antalet avstämningsmöten som genomförts.
Försäkringskassan skall redovisa de åtgärder som vidtagits inom 90 dagar från sjukfallets första dag med avseende på:
i hur stor andel av dessa sjukfall som avstämningsmöte har hållits,
i hur stor andel av dessa sjukfall som en rehabiliteringsplan/plan för återgång i arbete har upprättats samt
i hur stor andel av dessa sjukfall som rehabiliteringspenning har utbetalats.
Redovisningen av såväl antal avstämningsmöten som åtgärder som vidtagits inom 90 dagar skall vara fördelad på anställda respektive personer som saknar arbetsgivare. En första redovisning skall lämnas den 11 augusti 2006 och en samlad redovisning i anslutning till årsredovisningen för 2006.
Försäkringskassan skall vidare redovisa:
hur många personer som fått såväl ett avstämningsmöte som en rehabiliteringsplan/plan för återgång i arbete eller som fått en rehabiliteringsplan utan att behov av avstämningsmöte har funnits,
när i sjukfallet som detta har skett,
vilka åtgärder som har vidtagits samt
resultatet av dessa åtgärder.
En första redovisning skall lämnas den 11 augusti 2006 och en samlad redovisning i samband med årsredovisningen för 2006.
Försäkringskassan skall i fråga om aktivitets- och sjukersättning redovisa:
vilka åtgärder som vidtagits 2006 för att minska inflödet,
en närmare analys av utflödet under 2006 med avseende på orsak,
antalet försäkrade som utnyttjat möjligheten att förvärvsarbeta med vilande aktivitets- och sjukersättning under 2006, hur många som härigenom utträtt ur försäkringen och vilka åtgärder som under 2006 vidtagits eller kommer att vidtas för att öka detta antal samt
dels antalet under 2006 nybeviljade hela och partiella tidsbegränsade ersättningar, dels antalet sådana ersättningar som löper ut under 2006 och som inte följs av nytt beslut om ersättning.
Försäkringskassan skall beträffande de överlämningsmöten/avstämningsmöten som genomförs i samband med att en person övergår från sjukpenning eller sjuk-/aktivitetsersättning till att vara arbetssökande redovisa i vilken omfattning sådana möten förekommer samt bedöma hur de utarbetade rutinerna fungerar.
Mål 3
Försäkringskassan skall bidra till ökad kunskap om resultat av vidtagna åtgärder för ökad hälsa och minskad sjukfrånvaro.
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa hur rapporter sprids samt hur dessa uppfattas av olika mottagare.
Försäkringskassan skall redovisa det ekonomiska utfallet för arbetsgivarnas medfinansieringsansvar. Rapporteringen skall avse både arbetsgivarna som kollektiv och enskilt samt effekterna för staten.
Arbetsskademål
Likformigheten i beslut om livränta till följd av arbetssjukdom skall öka. Osakliga skillnader i utfall vid prövning av arbetsskada för kvinnor och män skall minska.
Senast vid utgången av 2006 skall 75 procent av dem som ansökt om arbetsskadelivränta få beslut inom 365 dagar från ansökningsdagen.
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall analysera måluppfyllelsen inom arbetsskadeförsäkringen och redovisa vidtagna åtgärder.
Integrationspolitiskt mål
Skillnaderna i sjukfrånvaro mellan utrikes födda och födda i Sverige skall minska.
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa:
antalet sjukpenningdagar under året bland utrikes födda kvinnor och män per person i arbetskraften, jämfört med motsvarande för kvinnor och män som är födda i Sverige,
antalet under året nybeviljade aktivitets- och sjukersättningar till utrikes födda kvinnor och män per person i arbetskraften, jämfört med motsvarande för kvinnor och män födda i Sverige,
andelen utrikes födda kvinnor och män som uppburit rehabiliteringsersättning mer än fyra veckor det senaste året och som deltagit i arbetslivsinriktad rehabilitering under året, jämfört med motsvarande för kvinnor och män som är födda i Sverige samt
en analys av skillnaderna i sjukfrånvaro mellan utrikes födda och födda i Sverige och en bedömning av orsakerna och i samråd med Integrationsverket redovisa en strategi för hur Försäkringskassan skall arbeta för att nå målet.
1.3.1.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.3.1.2 | Verksamhetsgren Information |
1.3.1.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.4 | Politikområde Ekonomisk äldrepolitik |
Mål
Personer med låg eller ingen inkomstrelaterad pension skall garanteras ett värdesäkrat grundskydd. Efterlevande make skall ges ett rimligt ekonomiskt stöd för att klara omställningen efter ett dödsfall.
1.4.1 | Verksamhetsområde Ersättning vid ålderdom |
Återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa den ekonomiska standarden för utrikes födda kvinnor respektive män som har fyllt 65 år jämfört med motsvarande för inrikes födda kvinnor respektive män.
1.4.1.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
Återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa genomströmningstid och styckkostnad per beslut för ålderspension för utomlands bosatta.
1.4.1.2 | Verksamhetsgren Information |
1.4.1.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.4.2 | Verksamhetsområde Ersättning vid dödsfall |
Återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa förändringen av den ekonomiska standarden vid ett dödsfall för utrikes födda kvinnor respektive män, jämfört med motsvarande för inrikes födda kvinnor respektive män.
Försäkringskassan skall redovisa hur efterlevande kvinnors respektive mäns ekonomiska standard påverkas vid ett dödsfall. Därvid ska redovisas hur ekonomin för efterlevande förändras vid dödsfallet och för tiden därefter.
1.4.2.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
Återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa genomströmningstid och styckkostnad per beslut för efterlevandepension för personer bosatta utomlands.
1.4.2.2 | Verksamhetsgren Information |
1.4.2.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.5 | Politikområde Ekonomisk familjepolitik |
Mål
Skillnaderna i de ekonomiska villkoren mellan familjer med och utan barn skall minska inom ramen för den generella välfärden.
1.5.1 | Verksamhetsområde Försäkring |
Mål
Det samlade uttaget av föräldrapenning skall vara jämställt mellan kvinnor och män.
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa antalet dagar som inte använts med föräldrapenning enligt sjukpenningnivån respektive lägstanivån. Redovisningen skall fördelas på:
barnets kön, födelseår och ålder samt
föräldrarnas födelseland.
1.5.1.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.5.1.2 | Verksamhetsgren Information |
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa sitt arbete med informationsspridning och attitydpåverkan till blivande föräldrar och arbetsgivare.
1.5.1.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.5.2 | Verksamhetsområde Behovsprövade bidrag |
Mål
Underhåll skall i ökad utsträckning regleras direkt mellan föräldrarna.
1.5.2.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.5.2.2 | Verksamhetsgren Information |
1.5.2.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.5.3 | Verksamhetsområde Generella bidrag |
1.5.3.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.5.3.2 | Verksamhetsgren Information |
1.5.3.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
1.6 | Politikområde Ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten |
1.6.1 | Verksamhetsområde Ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten |
1.6.1.1 | Verksamhetsgren Ärendeproduktion |
1.6.1.2 | Verksamhetsgren Information |
Mål 1
Försäkringskassan skall tillsammans med Socialdepartementet verka för en ökad kunskapsspridning om orsakerna till, principerna för och effekterna av pensionsreformen.
Mål 2
Informations- och uppföljningsinsatser skall vara kostnadseffektiva och ge en samlad information om hela ålderspensionssystemet.
Fler kvinnor och män skall ha sådan kunskap om det reformerade ålderspensionssystemet att de kan bedöma sin framtida allmänna pension och på vilket sätt det kan påverka pensionens storlek.
Specifik återrapportering
Försäkringskassan skall redovisa total kostnad för information och kostnad per pensionssparare.
Försäkringskassan skall senast den 15 maj 2007 redovisa kunskapsnivån om ålderspensionssystemet bland utrikes födda kvinnor respektive män jämfört med motsvarande för inrikes födda kvinnor respektive män.
1.6.1.3 | Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion |
Mål 1
Försäkringskassan och Premiepensionsmyndigheten skall på ett effektivt sätt samverka för att minska kostnaderna inom pensionssystemet till nytta för pensionsspararna och pensionärerna.
Mål 2
Systemen för inkomstpension respektive premiepension skall bära sina egna kostnader.
2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
1. Barnkonsekvensanalyser
Till grund för regeringens barnpolitik ligger den av riksdagen godkända nationella strategin för att förverkliga FN:s konvention om barnets rättigheter (prop. 1997/98:182). Strategin har vidareutvecklats i en skrivelse till riksdagen (skr. 2003/04:47). I strategin anges bl.a. att barnkonsekvensanalyser skall göras vid statliga beslut som rör barn. Mot bakgrund av detta skall Försäkringskassan redovisa hur myndigheten arbetar med barnkonsekvensanalyser inom de verksamhetsområden som berör barn, resultatet av analyserna, samt utvecklingsmöjligheter för det fortsatta arbetet.
2. Ekonomisk säkerhet
Inom politikområdet Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar, verksamhetsområdet Svåra påfrestningar, ansvarar Försäkringskassan för viss verksamhet inom samverkansområdet Ekonomisk säkerhet.
Mål
Inom Försäkringskassans ansvarsområde skall riskerna för störningar minimeras och samhällets grundläggande behov av ekonomisk säkerhet tillgodoses vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
Återrapportering
Försäkringskassan skall bedöma myndighetens förmåga vid svåra påfrestningar på samhället i fred inom samverksansområdet Ekonomisk säkerhet. De förhållanden och gränssättande faktorer som allvarligt utgör en begränsning inom myndighetens ansvarsområde skall redovisas, liksom väsentliga avvikelser från inriktning och planerad verksamhet. En redogörelse för insatser som genomförs inom ramen för myndighetens andra politikområden och som utgör ett väsentligt bidrag till detta politikområdes måluppfyllelse skall lämnas.
3 | Organisationsstyrning |
4 | Uppdrag |
Uppdrag kopplade till de generella målen för verksamhetsgrenarna
Verksamhetsgren ärendeproduktion
1. Förstärkt kontrollverksamhet
Försäkringskassan skall verka för att felaktiga utbetalningar inte skall förekomma. Myndigheten bedriver därför ett arbete mot fusk. För åren 2006 och 2007 har regeringen tilldelat extra medel som skall användas för att ytterligare stärka myndighetens arbete med att förebygga och minska förekomsten av fusk och felaktigheter. Genom medlen kan Försäkringskassan anställa 300 årsarbetskrafter utöver ordinarie nyanställningar i syfte att ytterligare stärka myndighetens kontrollverksamhet (Prop. 2005/06:1, finansplan m.m. avsnitt 3.7).
Försäkringskassan skall senast den 28 februari 2006 redovisa en plan för hur de extra medlen skall användas under 2006. Försäkringskassan skall dessutom senast den 20 september 2006 lämna en preliminär plan för hur de extra medlen skall användas under 2007. I planerna skall det framgå vilka insatser som skall vidtas, inom vilka områden, tidpunkter för insatserna och preliminär resursåtgång (kostnadsberäkningar och årsarbetskrafter). Den plan som skall inkomma i februari 2006 skall även innehålla en redogörelse för hur myndighetens arbete mot fusk är organiserat runt om i landet samt en beräkning av det totala antalet årsarbetskrafter som tillägnas detta arbete.
Planen som skall lämnas i september 2006 skall innehålla en redogörelse för hur Försäkringskassan avser att få till stånd dels ett mera likartat arbete mot fusk mellan länen, dels ett arbete mot fusk som går i samma takt i hela landet.
Försäkringskassan skall i anslutning till årsredovisningen för 2006, utifrån de extra medel som tillförts myndigheten och den plan som myndigheten upprättat för dessa medel, redovisa vilka extra insatser som har vidtagits för att förebygga och minska fusk samt resultaten av dessa insatser. Försäkringskassan skall dessutom redovisa resursåtgång för vidtagna insatser. Försäkringskassan skall dessförinnan, senast den 20 september 2006, lämna en preliminär redogörelse för de ovanstående frågorna så långt det är möjligt.
2. Ärendehanteringssystem
Försäkringskassan skall senast den 11 augusti 2006 redovisa hur Försäkringskassans arbete mot fusk integrerats i myndighetens ärendehanteringssystem utöver möjligheten till elektroniskt informationsutbyte med arbetslöshetskassorna, Centrala studiestödsnämnden och Arbetsmarknadsstyrelsen.
Verksamhetsgren Stabs- och expertfunktion
1. Nationellt bevakningsuppdrag
Försäkringskassans försäkringsdelegationer skall inom ramen för sitt bevakningsuppdrag senast den 31 mars varje år lämna en rapport till regeringen med en utvärdering med anledning av de iakttagelser delegationen gjort. Samtliga försäkringsdelegationer skall under 2006 som en del av sitt bevakningsuppdrag särskilt bevaka bemötandet vid prövning av handikappersättning respektive vårdbidrag. Försäkringskassan skall i samråd med försäkringsdelegationerna närmare precisera hur arbetet skall genomföras.
Försäkringskassan skall fokusera sitt stöd till delegationerna inom bevakningsuppdraget utifrån det nationella granskningsområdet. Försäkringsdelegationerna skall garanteras erforderliga resurser för fullföljandet av uppdraget.
Försäkringskassan skall, efter hörande av försäkringsdelegationerna, senast den 30 september 2006 till regeringen föreslå ett nationellt granskningsområde för försäkringsdelegationerna för 2007.
2. Plan för uppföljning, utvärdering och analys
Försäkringskassan skall senast den 15 november 2006 redovisa en detaljerad plan för myndighetens uppföljning, utvärdering och analys dels av de olika politikområdena, dels av den egna verksamheten, under 2007. Planen skall utarbetas i samråd med Socialdepartementet.
3. Utgiftsprognoser
Myndigheten skall redovisa utgiftsprognoser för 2006-2009 i Hermes vid följande prognostillfällen; den 20 januari, 8 mars, 2 maj, 21 augusti och den 2 november 2006.
Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten.
Vid prognostillfällena skall följande redovisas, om inte annat anges:
belastning på samtliga anslag och anslagsposter redovisat totalt samt fördelat per månad (redovisas ej den 20 januari),
prognosticerat utfall för anslaget 19:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. ap.21 Sjukpenning, avseende samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet uppdelat på medel som används av samordningsförbunden, för samverkan enligt handlingsplanen mellan Försäkringskassan och Arbetsmarknadsverket respektive för övrig samverkan. (redovisas ej den 20 januari),
förbrukade samt intecknade ännu ej utbetalda medel för anslaget 19:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. ap. 20 Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m. (redovisas ej den 20 januari). Redovisningen av förbrukade medel skall vara uppdelad på försäkringsmedicinska utredningar, arbetslivsinriktade utredningar och aktiva rehabiliteringsåtgärder.
prognostiserat utfall för 2006 för samtliga anslag och anslagsposter, redovisat totalt samt fördelat per månad,
prognostiserat utfall för 2006 för ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten, totalt,
prognos för inkomsterna av medfinansiering,
förklaring till och analys av utfall i samband med förändringar i prognoser,
beskrivningar av eventuella förändringar av prognosmodeller, samt
beräkningar av samtliga anslagsnivåer och anslagsposter samt utgifter för ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten för 2007 - 2009.
Den 20 januari skall Försäkringskassan även redovisa preliminärt utfall för 2005 för samtliga anslag och anslagsposter samt för ålderspensionssystemet vid sidan om statsbudgeten.
Den 2 november skall Försäkringskassan även redovisa möjligheterna att ta fram och presentera könsuppdelade utgiftsprognoser.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
Försäkringskassan skall i samråd med Socialdepartementet ta fram resultatindikatorer och resultatmått för att mäta måluppfyllelsen för de generella målen på verksamhetsgrensnivå. Ett förslag har redovisats i mars 2005. De slutligt valda indikatorerna och måtten skall, så långt det är möjligt, användas i årsredovisningen för 2005. (Regleringsbrevet för 2005).
Uppdrag kopplade till politikområde Hälso- och sjukvårdspolitik
Verksamhetsområde Tandvård
1. Försäkringskassan skall följa tandvårdsprisernas utveckling och redovisa resultatet av uppföljningen i en särskild rapport senast den 15 december 2006. Tyngdpunkten skall ligga på prisutvecklingen fr.o.m. våren 2005 och Försäkringskassan skall redovisa dels hur patientpriserna utvecklats, dels hur vårdgivarnas totala priser utvecklats under denna period.
2. Försäkringskassan skall redovisa hur de olika tandvårdsåtgärderna samt grundbeloppen enligt förordningen (1998:1337) om tandvårdstaxa fördelar sig. Försäkringskassan skall också uppskatta hur stort antal av de olika åtgärderna som utförs under ett år. Uppdraget skall redovisas i samband med årsredovisningen.
3. Försäkringskassan skall i fyra rapporter, som skall lämnas senast den 20 april, den 20 juli och den 20 oktober 2006 samt den 20 januari 2007, redogöra för hur kvaliteten i handläggningen av ärenden avseende högkostnadsskyddet för protetik för personer som är 65 år och äldre utvecklats. Försäkringskassan skall dessutom redovisa eventuella iakttagelser beträffande vårdgivarnas val av behandlingsmetoder och debiteringsmönster samt eventuella problem som uppmärksammats i samband med handläggningen. Slutligen skall Försäkringskassan också redovisa antalet överklaganden till länsrätten och i vilken mån dessa leder till ändring av Försäkringskassans beslut.
4. Mot bakgrund av den utveckling som skett på marknaden för implantatsystem sedan bestämmelserna om högkostnadsskydd för personer som är 65 år eller äldre infördes den 1 juli 2002 skall Försäkringskassan se över ersättningsnivåerna i förordningen (1998:1337) om tandvårdstaxa för titankomponenter vid tandvård som omfattas av högkostnadsskyddet. Försäkringskassan skall lämna ett eller flera motiverade förslag till ny reglering av ersättningen. En utgångspunkt skall vara att tandvårdsersättning för titankomponenter bör lämnas med ett belopp som motsvarar kostnaden för det implantatsystem som kan användas i flertalet fall. Försäkringskassan skall bl.a. överväga om ersättningen bör begränsas till vårdgivarens inköpskostnad för komponenten. En analys av förslagets eller förslagens konsekvenser för patienterna, vårdgivarna, tandvårdsförsäkringen och marknaden för implantatsystem skall göras. Uppdraget skall redovisas senast den 30 april 2006.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
Socialstyrelsen och Försäkringskassan skall gemensamt utveckla statistiken inom tandvården på så sätt att det finns tillgång till riksomfattande jämförbar statistik inom området. Socialstyrelsen och Försäkringskassan skall vidare i samverkan ta fram underlag som gör det möjligt att bedöma befolkningens tandhälsa samt analysera tandvårdsförsäkringens eventuella påverkan och effekter på tandhälsan. De insatser som har gjorts samt de resultat som erhållits skall redovisas till Socialdepartementet i en delrapport senast den 30 november 2005 och i en slutrapport senast den 30 juni 2006. (Regleringsbrevet för 2005).
Uppdrag kopplade till politikområde Ersättning vid arbetsoförmåga
Verksamhetsområde Ersättning vid och åtgärder mot ohälsa
1. Försäkringskassan skall senast den 25 februari 2006 redovisa en plan för hur resurstillskottet om 450 miljoner kronor som tillförts för 2006 för fortsatta insatser inom ohälsoområdet skall användas. Den 11 augusti 2006 skall Försäkringskassan lämna en första redovisning av hur resurstillskottet används och de bedömda effekterna av detta. En redovisning för hela 2006 skall lämnas i årsredovisningen.
2. I syfte att fler personer med behov av samordnade rehabiliteringsinsatser återgår i arbete skall Försäkringskassan tillsammans med berörda myndigheter upprätta nationella verksamhets- och handlingsplaner. På regional nivå skall försäkringsdelegationen tillsammans med berörda myndigheter fatta beslut om samverkan och finansiell samordning i enlighet med dessa planer.
Försäkringskassan skall redovisa hur de statliga medlen för samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet har fördelats mellan länen och hur de har använts. I detta sammanhang skall de medel som använts för administration och personalkostnader inom Försäkringskassan särskilt redovisas.
Försäkringskassan skall vidare redovisa de resurser Försäkringskassan har bidragit med till lokal försöksverksamhet med finansiell samordning mellan socialförsäkring, hälso- och sjukvård och socialtjänst (Socsam) samt hur dessa medel har använts.
En första redovisning skall lämnas den 11 augusti 2006. En redovisning för hela 2006 skall lämnas i årsredovisningen.
3. Försäkringskassan skall tillsammans med Arbetsmarknadsstyrelsen och Socialstyrelsen stödja utvecklingen av finansiell samordning. Förbundet Sveriges kommuner och landsting skall ges möjlighet att delta i arbetet. Försäkringskassan skall senast den 15 oktober 2006 samlat för myndigheterna redovisa vidtagna och planerade åtgärder.
4. Försäkringskassan och Arbetsmarknadsverket skall gemensamt inom ramen för samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet verka för att antalet
- sjukskrivna arbetslösa,
- sjukskrivna anställda som behöver byta anställning på grund av ohälsa samt
- personer med aktivitetsersättning eller tidsbegränsad sjukersättning
som återfår arbetsförmågan och får ett arbete skall öka.
Försäkringskassan och Arbetsmarknadsstyrelsen skall följa upp:
- tillämpningen av den nationella verksamhets- och handlingsplanen för samverkan mellan länsarbetsnämnderna och Försäkringskassan,
- hur de statliga medlen för denna samverkan har använts med avseende på AMV:s kostnader för förvaltning, arbetsmarknadspolitiska program, aktivitetsstöd samt stöd till arbetsgivare,
- vilka målgrupper som fått del av insatserna,
- antalet individer som varit föremål för samverkan och vilka insatser de har fått samt
- resultatet av insatserna, t.ex. antalet individer som fått arbete eller olika typer av utbildning.
Uppdraget skall delredovisas senast den 11 augusti 2006 och omfatta insatser under 2005 respektive första halvåret 2006. En samlad redovisning för 2006 skall lämnas i anslutning till årsredovisningen för 2006.
5. Försäkringskassan skall i samverkan med Arbetsmarknadsstyrelsen och Socialstyrelsen förvalta och utveckla det sektorsövergripande system för löpande uppföljning av resultaten av samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet (SUS) som har tagits i drift under 2005. Försäkringskassan skall samlat för myndigheterna lämna en lägesbeskrivning senast den 11 augusti 2006.
6. Försäkringskassan skall, inom ramen för sitt ansvar för utveckling av hjälpmedel på arbetsplatsen, genomföra en samlad satsning för att förbättra handläggningsrutinerna och den egna personalens kompetens vad gäller hjälpmedel på arbetsplatsen. Särskild fokus skall läggas vid IT-baserade arbetshjälpmedel.
7. I regleringsbrevet för budgetåret 2005 fick Försäkringskassan i uppdrag att följa upp utvecklingen av ungdomars hälsa i arbetslivet. I ett första steg skulle Försäkringskassan identifiera eller utforma indikatorer för att mäta utvecklingen av sjukskrivningar och aktivitetsersättningar i nära samverkan med Ungdomsstyrelsen. Uppföljningen skall avse ungdomar 16-29 år. Steg ett redovisades den 1 juni 2005.
I det andra steget skall Försäkringskassan i samråd med Arbetslivsinstitutet, utifrån utformade faktorer, belysa utvecklingen av målgruppens ohälsa i arbetslivet. Uppföljningen skall innehålla en kvantitativ redovisning i enlighet med nedanstående indikatorer och - om möjligt - kunna belysa skillnader i utvecklingen av ungdomars levnadsvillkor beroende på kön, inrikes/utrikes födda, socioekonomiska bakgrund, ålder, geografisk hemvist samt eventuella funktionshinder. Uppföljningen skall dessutom innehålla en kommentar om utvecklingen av ungdomars levnadsvillkor avseende målet för politikområdet att frånvaron från arbetslivet på grund av sjukskrivning skall halveras fram till 2008 i förhållande till 2002 samtidigt som antalet nya aktivitets- och sjukersättningar skall minska. En redovisning av steg två skall lämnas i årsredovisningarna för budgetåren 2005 och 2006.
Den kvantitativa redovisningen skall omfatta:
· totala antalet ersatta dagar med sjukpenning och aktivitetsersättning för personer i åldrarna 16-29 år,
· antalet 19-29-åringar med nybeviljade aktivitetsersättningar per 1000 försäkrade,
· andelen 19-29- åringar som uppbär aktivitetsersättning,
· antalet 16-29-åringar som fått sjukpenning under ett år per 1000 försäkrade,
· antalet ersatta dagar med sjukpenning bland 16-29-åringar, och
· andelen av mottagarna (19-29 år) av de riktade ersättningarna till personer med funktionshinder som uppbär aktivitetsersättning.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev.
1. Vid utgången av 2005 har halva tiden för att nå det nationella ohälsomålet passerat. Försäkringskassan skall redovisa de åtgärder som genomförts för att uppnå målet och effekterna av dessa åtgärder. Åtgärderna för att öka likformigheten i tillämpningen och effekterna av dessa skall särskilt lyftas fram.
Uppdraget skall redovisas i anslutning till årsredovisningen för 2005. Socialstyrelsen, Arbetsmiljöverket och Arbetsmarknadsstyrelsen har fått uppdrag med liknande innebörd. (Regleringsbrevet för 2005).
2. Försäkringskassan skall senast den 25 februari 2005 redovisa en plan för hur resurstillskottet på 508 miljoner kronor som tillförts för 2005 för att bryta utvecklingen inom ohälsoområdet skall användas. Den 8 augusti 2005 skall Försäkringskassan lämna en första redovisning av hur resurstillskottet används och de bedömda effekterna av detta. En redovisning för hela 2005 skall lämnas i årsredovisningen. (Regleringsbrevet för 2005).
3. Försäkringskassan skall följa utvecklingen av och analysera orsaker till eventuella skillnader mellan infödda svenskar och utrikes födda när det gäller bedömningen av arbetsförmåga och tillgången till arbetslivsinriktad rehabilitering. Uppdraget ska redovisas i årsredovisningen för 2005. (Regleringsbrevet för 2005).
4. Försäkringskassan skall redogöra för utveckling och gjorda insatser under året i fråga om samverkan med Arbetsmiljöverket på arbetsanpassnings- och rehabiliteringsområdet. Uppdraget skall redovisas i årsredovisningen för 2005. (Regleringsbrevet för 2005).
5. Försäkringskassan skall följa upp lagstiftningen om att en uppföljning skall ske senast ett år efter sjukanmälningsdagen skall ha utrett om det finns förutsättningar för att tillerkänna den försäkrade aktivitets- eller sjukersättning i stället för sjukpenning.
I uppdraget ingår att redovisa vilka konsekvenser den nya lagstiftningen har fått i perspektivet rätt förmån och rätt ersättningsbelopp. I redovisningen skall särskilt belysas hur lagstiftningen påverkat försäkringskassornas arbete med sjuk- och aktivitetsersättning. I redovisningen skall därvid bl.a. ingå vid vilken tidpunkt försäkringskassorna gör bedömningen och kvaliteten i bedömningen.
En första redovisning av uppdraget skall göras senast den 1 mars 2005. En andra mer omfattande utvärdering med förslag till de åtgärder som resultatet av uppföljningen kan föranleda, skall redovisas senast den 1 juni 2006. (Regleringsbrevet för 2004).
6. Regeringen gav den 17 november 2005 Socialstyrelsen och Försäkringskassan i uppdrag (S2005/9201/SF) att utforma och komma med förslag om en mer kvalitetssäkrad, enhetlig och rättssäker sjukskrivningsprocess samtidigt som det är viktigt att denna process är inriktad på att ta till vara den arbetsförmåga som den försäkrade har. En delredovisning av uppdraget skall lämnas senast den 2 maj 2006. Myndigheterna skall i denna redovisning lämna en plan över det fortsatta arbetet med uppdraget. Det skall slutligt redovisas senast den 22 december 2006.
7. Försäkringskassan skall integrera könsperspektivet i tillämpningen av socialförsäkringen. I uppdraget ligger att arbeta med Försäkringskassans egen handläggning av sjukpenning, sjuk- och aktivitetsersättning samt rehabiliteringsärenden. Försäkringskassan skall utarbeta metoder och arbetssätt för hur handläggarna skall bemöta den enskilde och handlägga sjukförsäkringsärenden likformigt och rättssäkert oavsett den försäkrades kön. Den 15 maj 2006 skall en utvärdering av arbetet redovisas. (S2005/3477/SF).
8. Regeringen gav den 15 december 2005 Försäkringskassan och Arbetsmarknadsstyrelsen i uppdrag (S2005/10219/SF) att inom ramen för en pilotverksamhet i samverkan genomföra nya och förstärkta insatser för alla försäkrade som är långtidssjukskrivna eller uppbär aktivitetsersättning eller tidsbegränsad sjukersättning. Med långtidssjukskrivna avses de som varit sjukskrivna i två år eller mer. Syftet är att ta till vara den arbetsförmåga som dessa personer kan ha och att underlätta deras återgång till arbetslivet. Det skall säkerställas att rehabilitering eller andra åtgärder erbjuds de personer som kan börja arbeta igen men också att rätt ersättning utges. Det är regeringens intention att samtliga personer i nämnda målgrupp inom landet skall omfattas av insatserna så snart som möjligt och senast vid utgången av år 2007. Försäkringskassan och Arbetsmarknadsstyrelsen skall löpande informera regeringen om hur arbetet fortskrider. Dessutom skall myndigheterna senast den 16 mars 2006 lämna en rapport till regeringen om arbetet samt en plan över de fortsatta insatserna och den 4 augusti 2006 till regeringen lämna en rapport om arbetsläget samt beräknat medelsbehov för den fortsatta verksamheten.
Uppdrag kopplade till politikområde Ekonomisk äldrepolitik
1. Försäkringskassan skall redovisa utvecklingen av det ekonomiska utfallet efter skatt inom pensionssystemet under de senaste 10 åren. Uppdraget skall redovisas senast den 1 juni 2006.
2. Försäkringskassan skall analysera varför inte alla pensionärer som är berättigade till bostadstillägg till pensionärer ansöker om förmånen.
3. Sedan 2003 har socialförsäkringsadministrationen tilldelats årliga resurstillskott för att finansiera administrationen av de s.k. följdreformerna. Även för 2006 har riksdagen beslutat (prop. 2005/06:1, bet. 2005/06:SfU1, rskr. 2005/06:90) om resurstillskott för detta ändamål. Riksförsäkringsverket (nuvarande Försäkringskassan) har i budgetunderlaget för 2005-2007 lämnat en redovisning av faktiska respektive beräknade administrativa kostnader för följdreformerna för åren 2003 - 2008.
Då följdreformerna nu är fullt genomförda och erfarenheter vunnits om den långsiktiga kostnadsbilden är en utförlig utvärdering av kostnaderna motiverad. Regeringen har därför i budgetpropositionen för 2006 (prop. 2005/06:1, utgiftsområde 10) angett att en sådan utvärdering bör göras inför 2007.
Försäkringskassan skall samlat och för respektive förmånsslag redovisa de administrativa kostnaderna för följdreformerna. Redovisningen skall vara uppdelad på specificerade kostnader av tillfällig respektive varaktig natur och avse budgetperioden 2007-2009. Uppdraget skall redovisas senast 10 mars 2006.
Uppdrag kopplade till politikområde Ekonomisk familjepolitik
Resultatindikatorer med ungdomsperspektiv
Försäkringskassan skall i samverkan med Ungdomsstyrelsen utarbeta resultatindikatorer för att mäta måluppfyllelsen inom den ekonomiska familjepolitiken ur ett ungdomsperspektiv. Resultatindikatorerna skall så långt möjligt utformas inom ramen för de befintliga indikatorerna som mäter måluppfyllelsen inom politikområdet. Uppdraget skall redovisas till Socialdepartementet och Ungdomsstyrelsen senast den 1 september 2006.
Verksamhetsområde Behovsprövade bidrag
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
1. Utifrån målsättningen att separerade föräldrar i större utsträckning skall reglera underhåll till barnet direkt mellan sig, bör föräldrar som har förutsättningar därtill inte använda underhållssystemet för att reglera underhållsskyldigheten. Försäkringskassan skall därför redovisa hur myndigheten själv eller tillsammans med andra kan ge separerade föräldrar bättre stöd i att träffa avtal om underhållsbidrag till barn. Försäkringskassan skall beakta resultatet av 2002 års vårdnadskommitté och eventuella förslag som kommittén lämnar. Återrapportering skall ske senast den 31 mars 2006. (Regleringsbrevet för 2005).
2. Försäkringskassan skall redovisa i vilken omfattning föräldrar som är återbetalningsskyldiga för underhållsstöd har en väsentligt förändrad aktuell inkomst jämfört med taxerad inkomst. Försäkringskassan skall även redovisa eventuella förslag till förändringar av nuvarande regler.
Av redovisningen skall även framgå hur vanligt det är att bidragsskyldiga med en försämrad inkomst får en skuld för utebliven återbetalning samt storleken på sådana skulder. Vidare skall Försäkringskassan göra kostnadsberäkningar av eventuella lagändringsförslag. Redovisningen skall vara könsuppdelad. Uppdraget skall redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 1 juni 2006. (S2005/5171/SF).
Uppdrag kopplade till Ålderspensionssystemet vid sidan av statsbudgeten
1. Försäkringskassan skall så långt det är möjligt dela upp de administrativa kostnaderna för ålderspensionen på olika delar av regelsystemet i syfte att identifiera delar av regelsystemet som är särskilt kostsamma i förhållande till dess värde. Försäkringskassan kan utifrån resultatet av denna värdering föreslå justeringar av pensionsreglerna som medför minskade administrativa kostnader. En konsekvensbeskrivning av sådana förslag skall redovisas. En övergripande och väsentlig utgångspunkt i fråga om förslag till justeringar är att pensionsreformens grundläggande principer ligger fast. Uppdraget skall redovisas senast den 2 maj 2007.
2. Försäkringskassan skall redovisa nyckeltal som visar hur mycket balanstalet påverkas vid en viss förändring av de resp. faktorer som har betydelse för pensionssystemets finansiella ställning.Redovisas i årsredovisningen för 2006.
3. Försäkringskassan skall redovisa medelålder för uttag av ålderspension, genomsnittlig ålder för utträde ur arbetskraften (utträdesålder) samt utträdesvägar ur arbetskraften, för män och kvinnor. Redovisas i årsredovisningen för 2006.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
1. Regeringen gav den 30 augusti 2001 Riksförsäkringsverket i uppdrag att för 2002 och följande år utifrån bestämmelserna i 1 kap. 6 § lagen(1998:674) om inkomstgrundad ålderspension beräkna inkomstbasbeloppet. Resultatet av beräkningen skall senast den 31 oktober året före det år det aktuella beloppet avser redovisas till regeringen (S2002/7963/SF).
2. Regeringen gav den 1 december 2005 Försäkringskassan i uppdrag att redogöra för vissa effekter av överföringar av pensionsrättigheter till det pensionssystem som gäller för de anställda vid Europeiska unionens institutioner. Uppdraget skall redovisas senast den 1 mars 2006 (Fi2003/814).
Uppdrag kopplade till Organisationsstyrning
1. Jämställdhet och mångfald
Försäkringskassan skall se över sina kvalitetssäkringssystem ur ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv och vidta åtgärder för att säkerställa att kvalitetsbegreppet och rutiner för kvalitetskontroll inkluderar dessa perspektiv. Arbetet skall redovisas i årsredovisningen för 2006.
2. Kompetensförsörjning
Regeringen gav 2001 (S2001/10360/ST) ett antal myndigheter i uppdrag att utarbeta en handlingsplan för kompetensförsörjning inom vård och omsorg. Riksförsäkringsverket har tillsammans med nio andra myndigheter redovisat sitt arbete i rapporten Investera nu! (S2004/4695/ST). Försäkringskassan skall i årsredovisningen för 2006 redovisa genomförda åtaganden i enlighet med rapporten. Socialstyrelsen ansvarar för att en samlad återrapportering görs.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
Förändringsplan för Försäkringskassan
Regeringen gav i december 2004 Försäkringskassan i uppdrag (S2004/9432/SF) att ta fram en plan för det fortsatta förändringsarbetet till och med 2007. Försäkringskassan redovisade sin plan för förändringsarbetet till regeringen den 3 juni 2005 (S2005/4748/SF). Förändringsarbetet skall rapporteras till regeringen den 28 februari och 6 augusti 2006, och 28 februari och 10 augusti 2007. En slutrapport skall lämnas till regeringen senast den 29 februari 2008.
Övriga uppdrag
1. Handikappolitik
Försäkringskassan skall, inom ramen för sitt sektorsansvar för handikappolitiken, arbeta i enlighet med de förslag till reviderade etappmål som redovisades till regeringen den 15 september 2005 (S2005/6937/ST). En redovisning av de insatser som genomförts under 2006 skall lämnas senast i anslutning till årsredovisningen för samma år.
2.Elektroniskt informationsutbyte
Riksdagen har 2001 beslutat ett stort antal lagändringar för att möjliggöra ett ökat informationsutbyte i elektronisk form mellan arbetslöshetsförsäkringen, socialförsäkringen och studiestödet (prop. 2001/02:129, bet. 2001/02KU3, rskr. 2001/02:18). Lagändringarna trädde i kraft den 1 juli 2002. Målen med reformen är att effektivisera ärendehanteringen, förbättra servicen till enskilda, stärka kontrollen av statens medel och att förebygga felaktiga utbetalningar. Regeringen har i regleringsbrevet för 2005 begärt in en bedömning av i vilken utsträckning felaktiga utbetalningar har kunnat undvikas, vilken effekt de vidtagna åtgärderna har haft för att förbättra servicen för enskilda, i vilken utsträckning antalet återkravsärenden har kunnat begränsas samt uppnådda effektivitetsvinster. Ytterligare en sådan bedömning begärs in för 2006.
Försäkringskassan skall i samråd med Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen och Centrala studiestödsnämnden senast vid utgången av december 2006 till regeringen redovisa en bedömning av:
i vilken utsträckning felaktiga utbetalningar kunnat undvikas och en beloppsmässig beräkning av dessa,
vilken effekt de vidtagna åtgärderna har haft för att förbättra servicen för enskilda,
i vilken utsträckning antalet återkravsärenden har kunnat begränsas,
uppnådda effektivitetsvinster vad gäller administrationen, samt
i vilken utsträckning möjligheten till elektroniskt informationsutbyte har utnyttjats i handläggningen.
3. Storstadspolitik
Försäkringskassan skall tillsammans med de kommuner som 2005 omfattas av storstadsarbetet, arbeta för lokal samverkan mellan myndigheten och de berörda kommunerna. Arbetet skall bedrivas inom ramen för Försäkringskassans verksamhetsområde och med syfte att uppnå de storstadspolitiska målen.
Uppdraget skall redovisas till Justitiedepartementet senast den 1 oktober 2006. Redovisningen bör omfatta en för vardera kommun och myndigheten gemensam:
lägesanalys,
målbeskrivning,
lokal åtgärdsplan,
plan för uppföljning och utvärdering,
beräknad medelsåtgång, samt
återkoppling till berörda parter.
Förslag till ytterligare samverkansparter som möjliggör att målen för storstadspolitiken kan uppnås, bör också lämnas. Arbetet bör harmoniseras med statens övriga samverkansinstrument, såsom Frisam, finansiell samordning, Socsam och VISAM.
Uppdrag givna i särskilda regeringsbeslut och tidigare regleringsbrev
1. Storstadspolitik
Försäkringskassan skall i samband med 2005 års revidering av de lokala utvecklingsavtal som upprättats mellan staten och de sju storstadskommunerna, ta fram samverkansöverenskommelser som närmare definierar de insatser myndigheten skall bidra med i samverkan med kommunerna, för att uppnå de gemensamma målen för utvecklingen i berörda stadsdelar. Försäkringskassan skall följa upp utvecklingen inom sitt verksamhetsområde inom respektive stadsdel med avseende på måluppfyllelse och redovisa genomförda insatser inom ramen för samverkansöverenskommelserna. En redovisning av uppdraget skall lämnas i samband med årsredovisningen för 2005. (Regleringsbrevet för 2005).
2. Företagens administrativa kostnader
Regeringen har i april 2005 gett Försäkringskassan m.fl. myndigheter i uppdrag att medverka i Verkets för näringslivsutveckling (Nutek) arbete med att mäta de administrativa kostnaderna för företagen (N2005/3313/NL). För Försäkringskassan innebär uppdraget bl.a. att när mätningarna är genomförda bistå Nutek i arbetet med att uppdatera resultatet på de mätta författningsområdena.
FINANSIERING
5 | Anslag |
5.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
13:1 | Tandvårdsförmåner m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Socialstyrelsen | 13 000 |
ap.4 | Kompetenscentrum på tandvårdsområdet (ram) | 13 000 |
Disponeras av Försäkringskassan | 3 013 000 |
ap.5 | Tandvårdsersättning (ram) | 3 013 000 |
Disponeras av regeringen | 0 |
ap.3 | Åtgärder rörande dentala material (ram) | 0 |
Villkor för anslag 13:1
ap.3 Åtgärder rörande dentala material
Regeringen disponerar anslagssparandet för åtgärder som syftar till att öka kunskaperna om hälsoproblem relaterade till amalgam och andra dentala material samt för att förbättra omhändertagandet av patienter som relaterar sina symtom till sådana material.
ap.4 Kompetenscentrum på tandvårdsområdet
Socialstyrelsen disponerar anslagsposten för ekonomiskt stöd till kompetenscentrum på tandvårdsområdet. Högst 12 500 000 kronor får utbetalas till olika kompetenscentrum, varav ett belopp om högst
4 500 000 kronor får användas till verksamheten vid Socialstyrelsen kunskapscentrum för dentala material. Socialstyrelsen avgör vilka kompetenscentrum som skall få del av resterande medel. Ett belopp om 500 000 kronor får användas först efter beslut av regeringen.
ap.5 Tandvårdsersättning
Anslagsposten disponeras för tandvårdsförmåner enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
13:8 | Sjukvård i internationella förhållanden (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 358 059 |
ap.1 | Sjukvård i internationella förhållanden (ram) | 358 059 |
Villkor för anslag 13:8
ap.1 Sjukvård i internationella förhållanden
Anslagsposten disponeras för sjukförsäkringsförmåner enligt förordning (EEG) nr 1408/71 och gällande överenskommelser om social trygghet som Sverige tecknat med andra länder.
16:7 | Bilstöd till handikappade (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 256 000 |
ap.1 | Bilstöd till handikappade (ram) | 256 000 |
Villkor för anslag 16:7
ap.1 Bilstöd till handikappade
Anslagsposten disponeras för bilstöd till personer med funktionshinder enligt lagen (1988:360) om handläggning av ärenden om bilstöd till handikappade samt förordningen (1988:890) om bilstöd till handikappade.
16:8 | Kostnader för statlig assistansersättning (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 12 947 000 |
ap.1 | Assistansersättning (ram) | 12 947 000 |
Villkor för anslag 16:8
ap.1 Assistansersättning
Anslagsposten disponeras för assistansersättning till vissa personer med funktionshinder enligt lagen (1993:389) om assistansersättning, samt förordningen (1993:1091) om assistansersättning. Inkomster från kommunerna avseende assistansersättning för de första 20 timmarna per vecka tillgodoförs och särredovisas under detta anslag.
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
19:1 | Sjukpenning och rehabilitering m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Socialstyrelsen | 0 |
ap.9 | Tillsyn för förbättrad kvalitet i sjukskrivningsprocessen m.m. (ram) | 0 |
Disponeras av Verket för innovationssystem | 0 |
ap.7 | Metodutveckling och forskningsinsatser inom det förebyggande arbetet och rehabiliteringsarbetet (ram) | 0 |
Disponeras av Försäkringskassan | 38 281 056 |
ap.15 | Närståendepenning (ram) | 79 567 |
ap.16 | Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning (ram) | 7 877 |
ap.17 | Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning (ram) | 236 926 |
ap.18 | Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning (ram) | 3 124 434 |
ap.19 | Rehabiliteringspenning (ram) | 2 198 336 |
ap.20 | Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m. (ram) | 935 500 |
ap.21 | Sjukpenning (ram) | 31 698 416 |
ap.22 | Förnyelse av den arbetslivsinriktade rehabiliteringen (ram) | 0 |
Disponeras av regeringen | 5 000 |
ap.5 | Till regeringens disposition (ram) | 5 000 |
Villkor för anslag 19:1
ap.5 Till regeringens disposition
Anslagsposten disponeras för utveckling av rehabiliteringsarbetet samt för att anordna konferenser, debatter m.m. kring ohälsofrågorna.
ap.7 Metodutveckling och forskningsinsatser inom det förebyggande arbetet och rehabiliteringsarbetet
Verket för innovationssystem (VINNOVA) disponerar under perioden 2003-2006 totalt 14 000 000 kronor (anvisade 2003) för metodutveckling och forskningsinsatser för att öka kunskapen och stärka utvecklingen avseende åtgärder inom det förebyggande arbetet och rehabiliteringsarbetet på arbetsplatser, t.ex. genom s.k. arbetsgivarringar.
ap.15 Närståendepenning
Anslagsposten disponeras för närståendepenning.
ap.16 Statlig ålderspensionsavgift för närståendepenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 8 313 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -436 000 kronor.
ap.17 Statlig ålderspensionsavgift för rehabiliteringspenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 230 505 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om 6 421 000 kronor.
ap.18 Statlig ålderspensionsavgift för sjukpenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 3 255 982 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -131 548 000 kronor.
ap.19 Rehabiliteringspenning
Anslagsposten disponeras för rehabiliteringspenning.
Försäkringskassan får använda anslagsposten för ersättning för skada orsakad av deltagare i arbetslivsinriktad rehabilitering enligt förordningen (1980:631) om ersättning av allmänna medel för skada orsakad av deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program eller arbetslivsinriktad rehabilitering m.m.
ap.20 Köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster m.m.
Anslagsposten får användas för köp av arbetslivsinriktade rehabiliteringstjänster i form av försäkringsmedicinska utredningar, arbetslivsinriktade rehabiliteringsutredningar och aktiva rehabiliteringsåtgärder; arbetshjälpmedel; läkarutlåtanden och läkarundersökningar; särskilt bidrag samt resor till och från arbetet. Medlen får även användas för egenproducerade utredningar vid FMC. Medlen får inte användas för köp av aktiva rehabiliteringsåtgärder för sjukskrivna arbetslösa.
Försäkringskassan får disponera högst 5 000 000 kronor för att tillsammans med Arbetsmarknadsstyrelsen utveckla angelägna projekt inom arbetshjälpmedelsområdet.
50 000 000 kronor får användas först efter beslut av regeringen.
ap.21 Sjukpenning
Anslagsposten disponeras för sjukpenning inklusive de utgifter som kan uppkomma med anledning av vissa bestämmelser i sjuklönesystemet (s.k. sjuklönegaranti och särskilt högkostnadsskydd), frivillig sjukpenningförsäkring samt avskrivning av återbetalningspliktiga studiemedel. Anslagsposten disponeras även för lokal försöksverksamhet med finansiell samordning mellan socialförsäkring, hälso- och sjukvård och socialtjänst.
Högst fem procent av anslagsposten, dvs. 1 584 920 000 kronor, får användas för samverkan och finansiell samordning inom rehabiliteringsområdet. Medlen skall i huvudsak användas för aktiva rehabiliteringsinsatser riktade till individer i syfte att fler personer med behov av samordnade rehabiliteringsinsatser återgår i arbete.
En förutsättning för samverkan inom rehabiliteringsområdet enligt prop. 1996/97:63 och prop. 2002/03:2 är att alla inblandade parter bidrar med medel som står i proportion till deras ansvar för åtgärder för den grupp som samverkan riktar sig till. De medel som Försäkringskassan utbetalar för sådan samverkan utgör statens samlade andel i denna verksamhet.
De åtgärder som får finansieras enligt lag (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser, skall ligga inom de samverkande parternas samlade ansvarsområde. Av resurserna till den finansiella samordningen skall Försäkringskassan bidra med hälften. De medel som Försäkringskassan utbetalar skall utgöra statens samlade andel i finansiell samordning.
Högst 250 miljoner kronor får användas för en särskild pilotverksamhet för förstärkta insatser för långtidssjukskrivna och personer med aktivitetsersättning eller tidsbegränsad sjukersättning. Medlen får användas för kostnader hos Försäkringskassan för en inledande genomgång av samtliga ärenden i målgruppen samt för Arbetsförmedlingens förvaltningskostnader och kostnader för rehabiliteringsinsatser, arbetsmarknadspolitiska program och aktivitetsstöd som avser personer som behöver insatser för att återfå arbetsförmågan eller som behöver sådana insatser för att förebygga framtida sjukdomsfall och nedsättning av arbetsförmågan.
19:2 | Aktivitets- och sjukersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 75 989 830 |
ap.5 | Aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 59 249 877 |
ap.6 | Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 4 056 600 |
ap.7 | Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 27 946 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar (ram) | 12 655 407 |
Villkor för anslag 19:2
ap.5 Aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för aktivitetsersättning och sjukersättning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
ap.6 Bostadstillägg till personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för bostadstillägg enligt lagen (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl.
ap.7 Kostnader för vissa personer med aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för ersättning enligt lagen (1998:1755) om särskilda insatser för personer med tre fjärdedels sjukersättning eller aktivitetsersättning.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för aktivitets- och sjukersättningar
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 13 202 424 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -547 017 000 kronor.
19:3 | Handikappersättningar (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 1 177 000 |
ap.1 | Handikappersättningar (ram) | 1 177 000 |
Villkor för anslag 19:3
ap.1 Handikappersättningar
Anslagsposten disponeras för handikappersättningar enligt lagen (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag.
19:4 | Arbetsskadeersättningar m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 6 439 916 |
ap.5 | Arbetsskadelivränta (ram) | 6 016 566 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta (ram) | 419 610 |
ap.6 | Vissa övriga ålderspensionsavgifter (ram) | 3 740 |
Villkor för anslag 19:4
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för arbetsskadelivränta
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 494 176 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -74 566 000 kronor.
ap.5 Arbetsskadelivränta
Anslagsposten disponeras för ersättning vid arbetsskada m.m. enligt bl.a. lagen (1976:380) om arbetsskadeförsäkring. För skador som inträffat före den 1 juli 1977 belastas anslagsposten bl.a. enligt lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring.
Regeringen bemyndigar Försäkringskassan att fr.o.m. den 1 januari 2006 räkna upp livräntor från frivilliga yrkesskadeförsäkringen med den procentsats som motsvarar förändringen av prisbasbeloppet mellan 2005 och 2006.
ap.6 Vissa övriga ålderspensionsavgifter
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 2 860 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om 880 000 kronor.
19:5 | Ersättning för kroppsskador (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 61 487 |
ap.3 | Ersättning för kroppsskador (ram) | 60 500 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för ersättning för kroppsskador (ram) | 987 |
Villkor för anslag 19:5
ap.3 Ersättning för kroppsskador
Anslagsposten disponeras för finansiering av ersättning enligt lagen (1977:265) om statligt personskadeskydd. För skador som inträffat före den 1 juli 1977 belastas anslagsposten bl.a. enligt lagen (1950:261) om ersättning med anledning av kroppsskada ådragen under militärtjänstgöring.
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för ersättning för kroppsskador
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 1 810 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -823 000 kronor.
19:6 | Försäkringskassan (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 7 631 273 |
ap.1 | Förvaltningsmedel (ram) | 7 481 273 |
ap.4 | Resursförstärkning för att förhindra felaktiga utbetalningar (ram) | 150 000 |
Disponeras av regeringen | 4 400 |
ap.5 | Medel för sjukförsäkringsstatistik (ram) | 4 400 |
Villkor för anslag 19:6
ap.1 Förvaltningsmedel
Av anslagsposten får högst 11 000 000 kronor användas för att stödja forskning inom socialförsäkringens område.
Av anslagsposten får 25 000 000 kronor endast användas för utvecklings- och utbildningsinsatser inom området försäkringsmedicin.
Av anslagsposten får högst 300 000 kronor lämnas som bidrag till den ideella föreningen Försäkringskassans Förtroendevalda.
Anslagsposten får användas för:
ersättning till styrelse, försäkringsdelegationer och socialförsäkringsnämnder
utgifter som kan hänföras till avvecklingen av verksamheten vid de allmänna försäkringskassorna och Riksförsäkringsverket
Utgifter för särskilda åtgärder och ersättningar till personal som är föremål för avveckling, utöver dem som finansieras av Trygghetsstiftelsen och som följer av gällande kollektivavtal, får inte finansieras från anslagsposten.
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, FAS, få rekvirera högst 500 000 kronor från denna anslagspost för förberedande åtgärder för förstärkning av försäkringsmedicinsk forskning.
ap.4 Resursförstärkning för att förhindra felaktiga utbetalningar
Anslagsbeloppet skall användas för att stärka insatserna mot felaktiga utbetalningar med 300 årsarbetskrafter.
Försäkringskassans tilldelas 150 000 000 kronor 2006 respektive 2007 för att anställa 300 årsarbetskrafter utöver ordinarie nyanställningar. Av det totala antalet årsarbetskrafter inom Försäkringskassan skall 300 användas för att ytterligare stärka insatserna mot felaktiga utbetalningar.
ap.5 Medel för sjukförsäkringsstatistik
Regeringen disponerar medlen för framtagande av sjuklönestatistik.
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
20:1 | Garantipension till ålderspension (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 21 564 000 |
ap.4 | Garantipension till ålderspension (ram) | 21 564 000 |
Villkor för anslag 20:1
ap.4 Garantipension till ålderspension
Anslaget disponeras för följande ändamål.
Garantipension till ålderspension enligt lagen (1998:702) om garantipension, hustrutillägg enligt lagen (1994:309) om hustrutillägg i vissa fall då make uppbär folkpension och särskilt pensionstillägg till ålderspension enligt lagen (1990:773) om särskilt pensionstillägg till ålderspension för långvarig vård av sjukt eller handikappat barn.
Tillskott enligt 34 § lagen (1913:120) om allmän pensionsförsäkring, jämförd med 38 § lagen (1962:382) angående införande av lagen om allmän försäkring, skall utgå till den på frivilliga avgifter grundade försäkringen.
Statlig ålderspensionsavgift för delpension tillgodogörs inkomsttitel 2811 Övriga inkomster från statens verksamhet.
20:2 | Efterlevandepensioner till vuxna (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 15 902 000 |
ap.1 | Efterlevandepensioner till vuxna (ram) | 15 902 000 |
Villkor för anslag 20:2
ap.1 Efterlevandepensioner till vuxna
Anslagsposten disponeras för omställningspension, särskild efterlevandepension och änkepension enligt lagen (2000:461) om efterlevandepension och efterlevandestöd till barn. Även garantipension till ovanstående förmåner ingår som en del av anslagsposten.
20:3 | Bostadstillägg till pensionärer (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 7 546 000 |
ap.1 | Bostadstillägg till pensionärer (ram) | 7 546 000 |
Villkor för anslag 20:3
ap.1 Bostadstillägg till pensionärer
Anslagsposten disponeras för bostadstillägg enligt lagen (2001:761) om bostadstillägg till pensionärer m.fl.
20:4 | Äldreförsörjningsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 467 000 |
ap.1 | Äldreförsörjningsstöd (ram) | 467 000 |
Villkor för anslag 20:4
ap.1 Äldreförsörjningsstöd
Anslagsposten disponeras för äldreförsörjningsstöd enligt lagen (2001:853) om äldreförsörjningsstöd.
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
21:1 | Allmänna barnbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 23 805 000 |
ap.1 | Allmänna barnbidrag (ram) | 23 805 000 |
Villkor för anslag 21:1
ap.1 Allmänna barnbidrag
Anslagsposten disponeras för barnbidrag, flerbarnstillägg och förlängt barnbidrag enligt lagen (1947:529) om allmänna barnbidrag och lagen (1986:378) om förlängt barnbidrag. Medel har beräknats för tilläggsbelopp vid familjeförmåner (EU-regler).
21:2 | Föräldraförsäkring (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 27 170 292 |
ap.4 | Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning (ram) | 1 954 022 |
ap.8 | Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning (ram) | 400 583 |
ap.9 | Föräldrapenning (ram) | 20 241 260 |
ap.10 | Statlig ålderspensionsavgift för havandeskapspenning (ram) | 41 388 |
ap.11 | Tillfällig föräldrapenning (ram) | 4 108 545 |
ap.12 | Havandeskapspenning (ram) | 424 494 |
Villkor för anslag 21:2
ap.4 Statlig ålderspensionsavgift för föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 1 983 427 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -29 405 000 kronor.
ap.8 Statlig ålderspensionsavgift för tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 416 964 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -16 381 000 kronor.
ap.9 Föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för föräldrapenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
ap.10 Statlig ålderspensionsavgift för havandeskapspenning
Anslagsposten disponeras för statlig ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 42 753 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om -1 365 000 kronor.
ap.11 Tillfällig föräldrapenning
Anslagsposten disponeras för tillfällig föräldrapenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
ap.12 Havandeskapspenning
Anslagsposten disponeras för havandeskapspenning enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.
21:3 | Underhållsstöd (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 273 000 |
ap.1 | Underhållsstöd (ram) | 2 273 000 |
Villkor för anslag 21:3
ap.1 Underhållsstöd
Anslagsposten disponeras för underhållsstöd enligt lagen (1996:1030) om underhållsstöd. Inkomster från återbetalningsskyldiga skall tillgodoföras och särredovisas under denna anslagspost .
21:4 | Bidrag till kostnader för internationella adoptioner (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 35 784 |
ap.1 | Bidrag till kostnader för internationella adoptioner (ram) | 35 784 |
Disponeras av regeringen | 0 |
ap.2 | Regeringens disposition-utgiftsbegränsning (ram) | 0 |
Villkor för anslag 21:4
ap.1 Bidrag till kostnader för internationella adoptioner
Anslagsposten disponeras för kostnader för bidrag enligt lagen (1988:1463) om bidrag vid adoption av utländska barn.
21:5 | Barnpension och efterlevandestöd för barn (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 1 044 000 |
ap.2 | Barnpension och efterlevandestöd till barn (ram) | 1 044 000 |
Villkor för anslag 21:5
ap.2 Barnpension och efterlevandestöd till barn
Anslagsposten disponeras för kostnader för barnpension och efterlevandestöd för barn enligt lagen (2000:461) om efterlevandepension och efterlevandestöd till barn.
21:6 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 2 680 215 |
ap.3 | Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 231 915 |
ap.4 | Vårdbidrag för funktionshindrade barn (ram) | 2 448 300 |
Villkor för anslag 21:6
ap.3 Statlig ålderspensionsavgift för vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten disponeras för kostnader för ålderspensionsavgift enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 230 044 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om 1 871 000 kronor.
ap.4 Vårdbidrag för funktionshindrade barn
Anslagsposten disponeras för kostnader för vårdbidrag enligt lagen (1998:703) om handikappersättning och vårdbidrag.
21:7 | Pensionsrätt för barnår (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 4 452 000 |
ap.2 | Pensionsrätt för barnår (ram) | 4 452 000 |
Villkor för anslag 21:7
ap.2 Pensionsrätt för barnår
Anslagsposten disponeras för pensionsrätt för barnår enligt lagen (1998:676) om statlig ålderspensionsavgift.
Anslaget i sin helhet avser preliminär statlig ålderspensionsavgift för 2006 om 4 411 384 000 kronor och ett regleringsbelopp för 2003 om
40 616 000 kronor.
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande
21:1 | Bostadsbidrag (Ramanslag) |
Disponeras av Försäkringskassan | 3 730 000 |
ap.2 | Bostadsbidrag (ram) | 3 730 000 |
Villkor för anslag 21:1
ap.2 Bostadsbidrag
Anslagsposten disponeras för bostadsbidrag enligt lagen (1993:737) om bostadsbidrag.
5.3 | Finansiella villkor |
5.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
13:1 Tandvårdsförmåner m.m. | |||
ap.3 | 0 | Allt | 0 |
ap.4 | 390 | 3 % | 0 |
ap.5 | 90 390 | Inget | 0 |
13:8 Sjukvård i internationella förhållanden | |||
ap.1 | 9 992 | Allt | 0 |
16:7 Bilstöd till handikappade | |||
ap.1 | 12 800 | Inget | 0 |
16:8 Kostnader för statlig assistansersättning | |||
ap.1 | 388 410 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
19:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |||
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
ap.7 | 0 | Allt | 0 |
ap.9 | 0 | Inget | 0 |
ap.15 | 3 978 | Inget | 0 |
ap.16 | 0 | Inget | 0 |
ap.17 | 0 | Inget | 0 |
ap.18 | 0 | Inget | 0 |
ap.19 | 109 917 | Inget | 0 |
ap.20 | 46 750 | Inget | 0 |
ap.21 | 1 548 921 | Inget | 0 |
ap.22 | 0 | Inget | 0 |
19:2 Aktivitets- och sjukersättningar m.m. | |||
ap.5 | 2 963 493 | Inget | 0 |
ap.6 | 202 830 | Inget | 0 |
ap.7 | 1 397 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
19:3 Handikappersättningar | |||
ap.1 | 58 850 | Inget | 0 |
19:4 Arbetsskadeersättningar m.m. | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 300 828 | Inget | 0 |
ap.6 | 0 | Inget | 0 |
19:5 Ersättning för kroppsskador | |||
ap.3 | 3 025 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
19:6 Försäkringskassan | |||
ap.1 | 224 438 | 3 % | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
20:1 Garantipension till ålderspension | |||
ap.4 | 646 920 | Inget | 0 |
20:2 Efterlevandepensioner till vuxna | |||
ap.1 | 795 100 | Inget | 0 |
20:3 Bostadstillägg till pensionärer | |||
ap.1 | 368 300 | Inget | 0 |
20:4 Äldreförsörjningsstöd | |||
ap.1 | 23 350 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
21:1 Allmänna barnbidrag | |||
ap.1 | 1 190 250 | Inget | 0 |
21:2 Föräldraförsäkring | |||
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
ap.9 | 1 012 063 | Inget | 0 |
ap.10 | 0 | Inget | 0 |
ap.11 | 205 427 | Inget | 0 |
ap.12 | 21 225 | Inget | 0 |
21:3 Underhållsstöd | |||
ap.1 | 113 650 | Inget | 0 |
21:4 Bidrag till kostnader för internationella adoptioner | |||
ap.1 | 2 000 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | 3 % | 0 |
21:5 Barnpension och efterlevandestöd för barn | |||
ap.2 | 62 640 | Inget | 0 |
21:6 Vårdbidrag för funktionshindrade barn | |||
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 122 415 | Inget | 0 |
21:7 Pensionsrätt för barnår | |||
ap.2 | 222 600 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
21:1 Bostadsbidrag | |||
ap.2 | 261 100 | Inget | 0 |
5.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
13:8 Sjukvård i internationella förhållanden | |||
13:8 ap.2 | 13:8 ap.1 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2006 års nomenklatur
5.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg
Anslag/ap | Anslagstyp |
13:8 Sjukvård i internationella förhållanden | |
ap.2 | ram |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | Anslagstyp |
19:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. | |
ap.8 | ram |
ap.13 | ram |
19:6 Försäkringskassan | |
ap.2 | ram |
19:6 (2004) Riksförsäkringsverket | |
ap.3 (2004) | ram |
19:7 (2004) Allmänna försäkringskassor | |
ap.3 (2004) | ram |
ap.4 (2004) | ram |
ap.5 (2004) | ram |
ap.6 (2004) | ram |
5.3.5 | Bemyndiganden |
Utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp
Anslag/ap | 2006 | 2007 | 2008 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
19:6 Försäkringskassan | ||||
ap.1 | 12 000 | 11 000 | 1 000 | 2008 |
Villkor
Försäkringskassan bemyndigas att under 2006 göra ekonomiska åtaganden med syfte att stödja forskningen inom socialförsäkringens område som, inklusive tidigare åtaganden, innebär utgifter
om högst 12 000 000 kronor efter 2006.
6 | Övriga villkor |
6.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 2 529 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 764 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
6.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2006-01-25 | 635 939 |
2006-02-25 | 635 939 |
2006-03-25 | 635 939 |
2006-04-25 | 635 939 |
2006-05-25 | 635 939 |
2006-06-25 | 635 939 |
2006-07-25 | 635 939 |
2006-08-25 | 635 939 |
2006-09-25 | 635 939 |
2006-10-25 | 635 939 |
2006-11-25 | 635 939 |
2006-12-25 | 635 944 |
19:6 ap.1 | Förvaltningsmedel |
19:6 ap.4 | Resursförstärkning för att förhindra felaktiga utbetalningar |
7 | Avgifter och bidrag |
7.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Ersättning från småföretagsförsäkringen | -590 | 590 | 2 500 | 2 500 | 0 | 0 |
Försäkringsmedicinskt centrum | 13 490 | 0 | 110 000 | 110 000 | 0 | 13 490 |
Administration av statlig fordran | 0 | 0 | 11 000 | 11 000 | 0 | 0 |
Ersättning från försvaret | 192 | 1 000 | 5 600 | 5 600 | 0 | 1 192 |
Administration av ålderspension | 16 345 | 83 000 | 806 100 | 806 100 | 0 | 99 345 |
Ersättning från affärsdrivande verk | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 |
ADB | 0 | 0 | 2 500 | 2 500 | 0 | 0 |
Övrigt | 0 | 0 | 14 000 | 14 000 | 0 | 0 |
Summa | 29 437 | 84 590 | 954 700 | 954 700 | 0 | 114 027 |
Villkor
Ersättning från försvaret
Med anledning av att Riksförsäkringsverket och de allmänna försäkringskassorna upphörde vid utgången av 2004 och ersattes av Försäkringskassan särredovisas uppgifterna för 2004 här.
| Över-/underskott t.o.m. 2004 |
Riksförsäkringsverket | 0 |
Allmänna försäkringskassor | 192 |
Belopp angivna i tkr
Administration av ålderspension
Med anledning av att Riksförsäkringsverket och de allmänna försäkringskassorna upphörde vid utgången av 2004 och ersattes av Försäkringskassan särredovisas uppgifterna för 2004 här.
| Över-/underskott t.o.m. 2004 |
Riksförsäkringsverket | - 23 144 |
Allmänna försäkringskassor | 39 498 |
Belopp angivna i tkr
7.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Övriga intäkter | |||||||
Frivillig sjukpenningförsäkring | 2811 | 0 | -700 | 500 | 1 200 | -700 | -1 400 |
Villkor
Frivillig sjukpenningförsäkring
Den avgiftsfinansierade frivilliga sjukpenningförsäkringen var tidigare en del av de allmänna försäkringskassornas verksamhet och avgifterna fonderades. Fonderna upphörde i samband med att Försäkringskassan bildades. Finansieringen sker sedan 2005 via anslaget 19:1 Sjukpenning och rehabilitering m.m. ap.21 Sjukpenning.
7.3 | Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning.
7.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
1. Följande avgifter bestäms av regeringen:
avgift för administration av ålderspension,
avgift för administration av arbetsskador vid affärsdrivande verk för skador som reglerats före den 1 juli 1995,
avgift för administration av familjebidrag och dagpenning till totalförsvarspliktiga, samt
avgift för administration av statlig fordran.
2. Storleken på övriga avgifter fastställs av Försäkringskassan, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
3. När Försäkringskassan lämnar ut handlingar i arbetsskadeärenden till AFA Trygghetsförsäkring får avgift, i stället för enligt bestämmelserna i 15 § avgiftsförordningen (1992:191), tas ut enligt grunder som Försäkringskassan och AFA Trygghetsförsäkring kommer överens om.
4. Försäkringskassan får utöver vad som anges i 4 § avgiftsförordningen (1992:191) mot ersättning utföra datorbearbetningar för externa beställare samt tillhandahålla tjänster inom områdena systemutveckling, statistik, statistiskt metodstöd och efterbehandling av postförsändelser, om inte annat sägs i förordning (2003:766) om behandling av personuppgifter inom socialförsäkringens administration. Inkomsterna tillförs anslaget 19:6.
5. Med undantag för avgifter för den frivilliga sjukpenningförsäkringen disponeras avgiftsintäkterna av Försäkringskassan.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Försäkringskassan får med undantag av 13 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188 ) använda statsverkets checkräkning för utbetalningar av aktivitetsstöd enligt förordningen (1996:1100) om aktivitetsstöd under tiden tills bidrag för utbetalningarna lämnats från Arbetsmarknadsstyrelsen.
För tjänsteexportverksamheten får Försäkringskassan undantag från kravet på lönsamhet i 3 § tjänsteexportförordningen (1992:192) .
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Brev den 30 december 1937 angående försäkringstekniska grunder för pensionsstyrelsens på frivilliga avgifter grundade försäkring m.m.
Brev den 20 december 1957 angående ändrade försäkringstekniska grunder för den frivilliga statliga pensionsförsäkringen (ändrat den 20 december 1962 och den 15 december 1976).