|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Konsumentverket |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Konsumentverket och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Konsumentverkets verksamhet återfinns inom följande politikområden med tillhörande verksamhetsområden och verksamhetsgrenar.
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Konsumentpolitik | Inflytande | Konsumentskydd |
Finansiella tjänster | ||
Hushållning | Hushållsekonomi | |
Säkerhet | Produktsäkerhet och marknadskontroll | |
Miljö | Hinder | |
Förutsättningar | ||
Märkning | ||
Kunskap | Vägledning, information och utbildning | |
Regional utvecklingspolitik | Kommersiell service | Stöd till program och processer |
Energipolitik | Politik för ett uthålligt energisystem | Åtgärder inom 2002 års energipolitiska program |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Konsumenternas ställning och inflytande på marknaden skall stärkas.
Hushållen skall ha goda möjligheter att utnyttja sina ekonomiska och andra resurser effektivt. Konsumenternas hälsa och säkerhet skall skyddas. Sådana konsumtions- och produktionsmönster skall utvecklas som minskar påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling. Konsumenterna skall ha tillgång till god vägledning, information och utbildning.
Konsumenterna har en stark ställning och inflytande på marknaden.
Konsumenternas rättsliga skydd är starkt.
-
KO-ingripanden,
-
överenskommelser,
-
utgivna riktlinjer, föreskrifter och allmänna råd,
-
styckkostnad per rättsligt ärende,
-
insatser rörande gränsöverskridande handel och tvistlösning,
-
övriga insatser för att nå målet samt
-
resultat och effekter av genomförda insatser.
Konsumenterna har en stark ställning på de finansiella marknaderna.
-
Insatser för att nå målet, resultat samt effekter.
Konsumenternas möjligheter att utnyttja sina resurser är goda.
Konsumenterna är kostnadsmedvetna och prismärkningen fungerar väl, särskilt vad gäller regelreformerade marknader
-
Genomförda prisundersökningar och kostnaden för dessa,
-
insatser gällande överskuldsättning,
-
övriga insatser för att nå målet samt
-
resultat och effekter av genomförda insatser.
Konsumenternas hälsa och säkerhet är skyddad.
Marknadskontrollen och produktsäkerheten, omfattande prioriteringen av tjänstesäkerhet, är effektiva.
-
Insatser gällande tjänstesäkerhet,
-
antalet genomförda marknadskontroller och kostnaden för dessa,
-
insatser som vidtagits på standardiseringsområdet,
-
redovisa hur man utvecklat barnsäkerhetsarbetet inom sin sektor,
-
övriga insatser för att nå målet samt
-
resultat och effekter av genomförda insatser.
Konsumtions- och produktionsmönster som minskar påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling utvecklas.
Det är prisvärt och enkelt att agera på ett för miljön positivt sätt.
-
Pris på miljömärkta varor jämfört med icke miljömärkta alternativ,
-
insatser för att öka konsumenternas förutsättningar att agera på ett för miljön positivt sätt,
-
insatser inom ramen för överenskommelsen för en hållbar handel med dagligvaror,
-
övriga insatser för att nå målet samt
-
resultat och effekter av genomförda insatser.
Det finns många konkreta exempel på positiva miljöeffekter av ett ändrat beteende.
-
Antalet exempel som publicerats på webbplatsen,
-
antalet exempel som publicerats i Råd & Rön,
-
insatser för att öka antalet exempel tillgängliga i butik, bl.a. med hjälp av överenskommelsen för en hållbar handel med dagligvaror, resultat och effekter samt
-
övriga insatser för att nå målet.
Miljömärkningen har en stor spridning.
-
Insatser för att främja konsumtionen av ekologiska livsmedel och miljömärkta varor,
-
övriga insatser för att nå målet samt
-
resultat och effekter av genomförda insatser.
Konsumenternas tillgång till vägledning, information och utbildning är god.
Vägledningen, informationen och utbildningen till konsumenter är god.
-
Insatser för att förebygga förekomsten av modemkapningar, obeställd e-postreklam och försåtliga sms-tjänster,
-
insatser för att förebygga uppkomsten av lokala konsumenttvister,
-
insatser för att skapa en god vägledning, information och utbildning till konsumenter, särskilt med avseende på unga konsumenter,
-
erfarenheter av det vetenskapliga rådet,
-
övriga insatser för att nå målet samt
-
resultat och effekter av genomförda insatser.
Väl fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner med en god servicenivå i alla delar av landet.
En god tillgång till kommersiell service för kvinnor och män.
-
Redovisa vilka insatser och initiativ som vidtagits för utvecklingen av kommersiell service i gles- och landsbygdsområden för kvinnor och män.
Att utveckla det lokala och regionala arbetet för god tillgång till kommersiell service för kvinnor och män.
-
Redovisa vilka insatser som gjorts för att stödja länen i genomförandet av de lokala utvecklingsprogrammen för kommersiell service samt för uppföljningen av dessa.
Den svenska energipolitikens mål är att på kort och lång sikt trygga tillgången på el och annan energi på med omvärlden konkurrenskraftiga villkor. Energipolitiken skall skapa villkoren för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med låg negativ inverkan på hälsa, miljö och klimat samt underlätta omställningen till ett ekologiskt uthålligt samhälle. Härigenom främjas en god ekonomisk och social utveckling i hela Sverige.
Energipolitiken skall bidra till ett breddat energi-, miljö- och klimatsamarbete i Östersjöregionen.
Övriga relevanta mål för energipolitiken framgår av riksdagens beslut i juni 2002 (prop. 2001/02:143, bet. 2001/02:NU17, rskr. 2001/02:317).
Målet är att energin skall användas så effektivt som möjligt med hänsyn tagen till alla resurstillgångar. Stränga krav skall ställas på säkerhet, och omsorg om hälsa och miljö vid användning och utveckling av all energiteknik.
Målet för satsningen på forskning, utveckling och demonstration av ny energiteknik är
- att bygga upp sådan vetenskaplig och teknisk kunskap och kompetens inom universiteten, högskolorna, instituten, myndigheterna och i näringslivet som behövs för att genom tillämpning av ny teknik och nya tjänster möjliggöra en omställning till ett långsiktigt hållbart energisystem i Sverige, samt
- att utveckla teknik och tjänster som genom svenskt näringsliv kan kommersialiseras och därmed bidra till energisystemets omställning och utveckling såväl i Sverige som på andra marknader.
Målet är att öka kunskaperna om och stimulera intresset för ekonomiskt och miljömässigt motiverad energieffektivisering hos såväl specifika användargrupper som allmänheten.
-
Konsumentverket skall redovisa i vilken utsträckning energideklarationer slagit igenom på marknaden, framtaget informationsmaterial samt genomförda informations- och utbildningsinsatser, nya och reviderade metoder för provning, genomförda provningar samt antal och kostnader för dessa, hur samverkan skett med andra myndigheter, internationella organisationer, frivilligorganisationer samt med forskare på området.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Konsumentverket skall stödja nationella konsumentorganisationer och andra organisationer som engagerar sig i konsumentfrågor. Under 2005 skall konsumentprojekt med inriktning på överskuldsättning och lokala utvecklingsprojekt prioriteras.
Utvecklande av 24 timmarsmyndigheten.
Barnperspektivet
I den ungdomspolitiska propositionen Makt att bestämma - rätt till välfärd (prop. 2004/05:2) har regeringen föreslagit två nya övergripande mål och fem huvudområden för samordning och redovisning av den nationella ungdomspolitiken.
1.3 | Organisationsstyrning |
Konsumentverket skall redovisa vilka insatser som vidtagits för att effektivisera och förbättra verksamheten.
Mål
Myndigheten skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapporteringskrav
Myndigheten skall redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen. Av redovisningen skall framgå:
- i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts,
- vilka åtgärder som har vidtagits, och
- vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning 2006 och 2007-2008.
Inom ramen för detta skall myndighetens insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen framgå. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens, om så är lämpligt.
1.4 | Uppdrag |
Konsumentverket skall i samarbete med Konkurrensverket genomföra systematiska studier av vilka konsekvenser de nyligen konkurrensutsatta marknaderna har medfört och i framtiden kan innebära för konsumenten. Under 2005 skall förekomsten och behovet av konsumentinformation på nyligen konkurrensutsatta marknader analyseras. Analyserna skall därvid beakta vad utredningen (N 2004:02) om utvärdering av vissa regelreformerade marknader kan komma att uttala rörande konsumentinformation. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet och Näringsdepartementet senast den 15 oktober 2005.
Konsumentverket skall delta med sakkunskap i Socialstyrelsens arbete med att utveckla skaderegistreringssystemet EHLASS för att skapa mer representativa skadedata. Inom ramen för arbetet med regeringens tjänstesäkerhetsstrategi skall Konsumentverket i samråd med Socialstyrelsen precisera hur EHLASS kan utvecklas för att tillhandahålla information som belyser vilka skador som uppstått vid konsumenters utövande av tjänster inom områdena sport/fritid och turism. Uppdraget skall redovisas senast den 29 april 2005.
Regeringen avser att i en skrivelse till riksdagen i januari 2006 redogöra för arbetet med genomförandet av den nationella handlingsplanen för handikappolitiken (1999/2000:79). Regeringen behöver underlag för denna redogörelse. Konsumentverket skall, inom ramen för sitt sektorsansvar för handikappolitiken, genomföra en omvärldsanalys i syfte att belysa vilka processer inom konsumentsektorn som påverkar möjligheterna att uppnå de handikappolitiska målen. Omvärldsanalysen skall lämnas till till regeringen senast den 15 september 2005.
Konsumentverket skall i samråd med Statens folkhälsoinstitut utveckla metoder för bedömning av hälsokonsekvenser (HKB) av insatser inom det egna verksamhetsområdet. Framtagna metoder skall utgå från bestämningsfaktorer för hälsan inom de folkhälsopolitiska målområdena 2, 5 och 9. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet och Statens folkhälsoinstitut senast den 31 december 2006.
Konsumentverket skall till och efter samråd med Statens energimyndighet senast den 30 april 2005 redovisa insatser, resultat och en analys av effekterna av myndighetens verksamhet inom 2002 års energipolitiska program.
Konsumentverket skall vara en samverkanspart i arbetet med de regionala tillväxtprogrammen genom att bidra med analys-, metod- och kompetensstöd inom sitt ansvars- och kompetensområde. Konsumentverket skall bistå Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) med underlag vid uppföljningen av regionala tillväxtprogram avseende 2005 enligt närmare anvisningar från NUTEK.
Konsumentverket skall redovisa insatser i form av avsatta medel till dels stöd till kommersiell service, dels regional projektverksamhet. Insatserna skall analyseras och ställas i relation till utvecklingen av kommersiell service. Uppdraget skall redovisas till Näringsdepartementet senast den 1 mars 2006.
Konsumentverket skall redovisa utgiftsprognoser för åren 2005-2007 för samtliga anslag som myndigheten disponerar den 20 januari, den 8 mars, den 3 maj, den 2 augusti och den 1 november 2005. Prognoserna skall lämnas i systemet Hermes och kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle samt i förhållande till budgeten. De antaganden som ligger till grund för prognoserna skall redovisas.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
40:2 | Konsumentverket (Ramanslag) | |
Disponeras av Konsumentverket | 106 818 tkr | |
40:2 ap.1 | Konsumentverket (Ram) | 100 818 tkr |
40:2 ap.2 | Bidrag till standardisering, provnings- och mättekniska FOU m.m. (Ram) | 1 500 tkr |
40:2 ap.3 | Servicedatabas (Ram) | 3 000 tkr |
40:2 ap.4 | Drift av skaderegistreringssystemet EHLASS (Ram) | 1 500 tkr |
Disponeras av regeringen | 0 tkr | |
40:2 ap.5 | Regeringens disposition - utgiftsbegränsning (Ram) | 0 tkr |
Anslagsposten disponeras för deltagande i standardiseringsarbete. Konsumentverket skall använda dessa medel, samt övriga medel som verket prioriterar, för uppdrag till den svenska standardiseringsorganisationen rörande standardisering inom Konsumentverkets ansvarsområde.
Medlen skall täcka de kostnader som uppkommer för driften av den tidigare beslutade servicedatabasen.
Medlen skall användas för Socialstyrelsens drift av skaderegistreringssystemet EHLASS.
Medlen disponeras av Konsumentverket och utbetalas utan särskild rekvisition till Socialstyrelsen.
40:5 | Åtgärder på konsumentområdet (Ramanslag) | |
Disponeras av Konsumentverket | 10 164 tkr | |
40:5 ap.5 | Bidrag till organisationer för konsumentprojekt (Ram) | 5 192 tkr |
40:5 ap.6 | Material och utbildningsmedel till kommunal konsumentvägledning (Ram) | 4 972 tkr |
Disponeras av regeringen | 7 461 tkr | |
40:5 ap.1 | Bidrag till Sveriges Konsumentråd (Ram) | 2 983 tkr |
40:5 ap.2 | Bidrag till Sveriges Konsumenter i Samverkan (Ram) | 1 192 tkr |
40:5 ap.4 | Bidrag till Centrum för Konsumentvetenskap (Ram) | 1 590 tkr |
40:5 ap.7 | Bidrag till Rättvisemärkt (Ram) | 1 590 tkr |
40:5 ap.8 | Regeringens disposition - utgiftsbegränsning (Ram) | 106 tkr |
Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 2 983 000 kronor till Sveriges Konsumentråd. Mål och återrapporteringskrav anges i särskilt avtal.
Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 1 192 000 kronor till Sveriges Konsumenter i Samverkan. Mål och återrapporteringskrav anges i särskilt avtal.
Anslagsposten består av redan tidigare beviljat bidrag till Centrum för konsumentvetenskap vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola AB (Ju2001/872/KO).
Mål och återrapporteringskrav anges under Övriga mål och återrapporteringskrav.
Konsumentverket får nyttja del av anslagsposten för uppkomna förvaltningsomkostnader såsom personal etc.
Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 1 590 000 kronor till organisationen Rättvisemärkt. Mål och återrapporteringskrav anges i särskilt avtal.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
40:2 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
40:2 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
40:2 ap.3 | 0 | Allt | 0 |
40:2 ap.4 | 0 | Allt | 0 |
40:2 ap.5 | 0 | Allt | 0 |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
40:5 ap.5 | 0 | Allt | 0 |
40:5 ap.6 | 0 | Allt | 0 |
40:5 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
40:5 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
40:5 ap.4 | 0 | Allt | 0 |
40:5 ap.7 | 0 | Allt | 0 |
40:5 ap.8 | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
40:2 ap.3 | 40:2 ap.1 | 100 % |
40:5 ap.3 | 40:5 ap.1 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
Anslag/anslagspost | År | Anslagstyp |
40:5 ap.3 | Ram |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 8 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 5 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 108 149 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Åtgärder på konsumentområdet 40:5 ap.6 och anslaget Konsumentverket 40:2 ap.1 och 40:2 ap.3.
- 641 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-12-25 t.o.m. 2006-01-25. Beloppet avser anslaget Konsumentverket 40:2 ap.1.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Råd och Rön | ||||||
Råd och Rön | -618 | 618 | 22 500 | 22 500 | 0 | 0 |
Det ekonomiska målet för verksamheten Råd & Rön är full kostnadstäckning.
Avgiftens storlek bestäms av Konsumentverket, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Inkomsterna disponeras av Konsumentverket.
Konsumentverkets verksamhet gällande tidningen Råd & Rön skall finansieras med avgifter.
Konsumentverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
2.4 | Övriga intäkter |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Ann-Christin Nykvist |
Jonas Söderlund |