
Fi2005/6391
Fi2005/3482 m.fl.
Se bilaga 1
Norrlandsgatan 15
103 74 STOCKHOLM
VERKSAMHET
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Finansiella system och tillsyn | Statens internbank | Statens internbank |
Statsskuldsförvaltning | Statsskuldsförvaltning | |
Garantier och krediter | Garantier och krediter |
1 |
Verksamhetsstyrning |
1.1 |
Politikområde Finansiella system och tillsyn |
Mål
Målet för politikområdet är att det finansiella systemet skall vara effektivt och tillgodose såväl samhällets krav på stabilitet som konsumenternas intresse av ett gott skydd, att tillsynen skall bedrivas effektivt, att kostnaderna för statsskulden långsiktigt minimeras samtidigt som risken beaktas, samt att statens finansförvaltning bedrivs effektivt.
Återrapportering
RGK skall lämna en samlad bedömning av hur myndighetens verksamhet bidragit till att uppnå målen för verksamhetsområdena och politikområdet samt hur verksamheten påverkat tillståndet och utvecklingen inom de områden som målen omfattar.
1.1.1 |
Verksamhetsområde Statens internbank |
Mål
Statens internbank skall bidra till en effektiv finansförvaltning i staten genom en effektiv likviditetsstyrning.
1.1.1.1 |
Verksamhetsgren Statens internbank |
Mål
1. Lån och placeringar till statliga myndigheter och vissa bolag skall ha marknadsmässiga villkor som baseras på Riksgäldskontorets upplåningskostnader på kapitalmarknaden.
2. Det statliga betalningssystemet skall tillgodose statsmakternas uttalade krav på kostnadseffektivitet, säkerhet, information och valfrihet. Staten skall ha en konkurrensneutral relation till bankerna.
3. Likviditetsstyrningen i staten skall utformas så att statens räntekostnader långsiktigt minimeras.
4. Servicen till myndigheterna skall vara god.
Återrapportering
1. Ändringar i tillämpningen av principerna för ränte- och avgiftssättning skall redovisas.
2. Redovisning av uppnådda förbättringar skall ske i kvalitativa och, om möjligt, kvantitativa termer.
3. Kundernas uppfattning om verksamhetens kvalitet och service skall redovisas.
4. Större steg i utvecklingsarbetet och viktigare förslag till strukturella åtgärder skall redovisas och åtgärdernas effekter analyseras.
1.1.2 |
Verksamhetsområde Statsskuldsförvaltning |
Mål
Målet för delområdet anges i lagen (1988:1387) om statens upplåning och skuldförvaltning. Målet är att statens skuld skall förvaltas så att kostnaden för skulden långsiktigt minimeras samtidigt som risken i förvaltningen beaktas. Därtill skall förvaltningen ske inom ramen för de krav som penningpolitiken ställer.
1.1.2.1 |
Verksamhetsgren Statsskuldsförvaltning |
Mål
1. Upplåningen i instrument riktade direkt till privatmarknaden skall uppnå största möjliga kostnadsbesparing i förhållande till RGK:s alternativa upplåningsformer på kapitalmarknaden. Målet avser den samlade upplåningen från privatmarknaden.
2. Prognoserna över statens lånebehov skall ske i samarbete med Konjunkturinstitutet och Ekonomistyrningsverket.
Återrapportering
1. RGK:s statsskuldsförvaltning skall redovisas i årsredovisningen. Underlag till utvärdering av statsskuldens förvaltning enligt vad som fastställts i regeringens riktlinjebeslut för 2005 skall lämnas i särskild rapport senast den 15 februari 2006.
2. Kostnadsbesparingen i upplåningen från privatmarknaden jämfört med alternativa upplåningsformer under 2005 och perioden 2001-2005 skall analyseras och redovisas såväl för de enskilda upplåningsformerna som för upplåningen totalt. RGK:s position på marknaden för sparprodukter skall belysas.
1.1.3 |
Verksamhetsområde Garantier och krediter |
Mål
RGK skall bedriva garanti- och kreditverksamheten på ett för staten effektivt och riskbegränsande sätt. Garantier skall hanteras inom ramen för garantimodellen.
1.1.3.1 |
Verksamhetsgren Garantier och krediter |
Mål
1. RGK skall bidra till att statens risk begränsas och att statens rätt tryggas. Det skall ske genom att värdera ekonomiska risker, sätta avgifter och bestämma villkor och driva in fordringar.
2. Statens ekonomiska resurser skall utnyttjas effektivt och kostnaderna för verksamheten skall motsvaras av dess intäkter över en längre tidsperiod. Det skall ske genom att avgiftssättningen sker till försäkringsmässiga principer.
3. RGK skall verka för att garanti- och kreditverksamheten i andra myndigheter under regeringen bedrivs på ett effektivt sätt. RGK skall fortsätta att utveckla hanteringen av statliga garantier och krediter i samverkan med övriga berörda myndigheter.
Återrapportering
1. RGK skall övervaka riskerna i de garantier som inte bevakas av andra garantimyndigheter och rapportera väsentliga förändringar i dessa risker till Finansdepartementet. Övervakningen av de garantier till internationella finansiella institutioner som undantagits från garantimodellen sker genom ansvarigt departements försorg.
2. Verksamhetens ekonomiska resultat skall redovisas och faktorer som påverkar utfallet skall analyseras i årsredovisning och delårsrapport.
3. Utestående lån med kreditrisk och uttagna kreditriskavgifter skall rapporteras i årsredovisning och delårsrapport.
2 |
Övriga mål och återrapporteringskrav |
Mål
RGK skall i riskhanteringen, utöver vad som anges i regeringens riktlinjer, sträva efter att uppnå bästa marknadspraxis ("best practice"). RGK skall se till att hanteringen av finansiella och operativa risker uppfyller de för verksamheten relevanta krav som ställs i lagstiftning gällande finansiella företag och i Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd.
Återrapportering
Graden av måluppfyllelse skall redovisas. I den mån verksamheten inte uppfyller uppsatt mål skall orsakerna analyseras och planerade åtgärder för måluppfyllelse beskrivas.
Mål
RGK:s verksamhet inom samverkansområdet Ekonomisk säkerhet skall bedrivas så att riskerna för störningar minimeras och att samhällets grundläggande behov av ekonomisk säkerhet kan tillgodoses vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
RGK skall inom ramen för Krisberedskapsförordningen aktivt samverka för att öka robustheten i samhällsviktiga system och infrastrukturer, stärka krisledningsförmågan samt höja kunskapsnivån genom omvärldsbevakning och analys.
Återrapportering
RGK skall dels redovisa en bedömning av myndighetens förmåga vid svåra påfrestningar på samhället i fred, dels redovisa en analys av gjorda insatsers bidrag till måluppfyllnad och effekt på krisberedskapen. Väsentliga avvikelser från inriktning och planerad verksamhet skall redovisas. RGK skall även redovisa förhållanden inom myndighetens ansvarsområde som allvarligt utgör en begränsning av samhällets förmåga vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
4 |
Uppdrag |
Uppdrag
1. RGK skall halvårsvis redovisa kontorets utlåning och aktuella ramar till myndigheter, affärsverk och statliga bolag m.fl. Redovisningen skall indelas efter vilken paragraf (20 och 21 §§ alternativt 23 §) i lagen (1996:1059) om statsbudgeten som riksdagen och regeringen har bemyndigat finansieringen. Redovisningarna lämnas senast den 15 februari och den 15 augusti 2006.
2. RGK skall redovisa utgiftsprognoser för 2006-2009 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten. Prognoserna lämnas i Hermes enligt instruktion från ESV;
19 januari,
8 mars,
2 maj,
21 augusti,
2 november.
3. RGK skall på begäran av Finansdepartementet redovisa utfall och utgiftsprognoser för posterna Myndigheters m.fl. in- och utlåning i Riksgäldskontoret, statsskuldsdispositioner och räntor på statsskulden. RGK skall vidare tillhandahålla underlag för känslighetsberäkningar av räntor på statsskulden med avseende på saldo-, ränte- och valutakursförändringar. Prognos avseende posten Myndigheters m.fl. in- och utlåning i Riksgäldskontoret samt uppdaterade känslighetsberäkningar skall lämnas senast en vecka efter det att RGK lämnar sina anslagsprognoser. Övriga prognoser lämnas inför vårpropositionen och budgetpropositionen eller efter särskild förfrågan från Regeringskansliet. Samtliga prognoser skall innehålla kommentar där större avvikelser mellan tidigare prognoser och år analyseras.
4. RGK skall till Finansdepartementet lämna underlag till årsredovisningen för staten avseende statliga garantier (inklusive garantier till internationella finansiella institutioner) och krediter. Redovisningen skall omfatta såväl grundläggande uppgifter om olika garantiåtaganden som en översiktlig beskrivning av koncentrationsrisken i statens portfölj. Underlaget skall lämnas senast den 15 mars 2006.
RGK:s uppdrag att samordna ett arbete med CSN, NUTEK, Sida, Energimyndigheten och ESV för att få till stånd en gemensam redovisning av kostnader och risker inom det statliga kreditområdet skall redovisas senast den 15 mars 2006.
5. AB Svenska Spel skall, enligt regeringsbeslut om tillstånd att anordna lotterier, i den mån det lämpligen kan ske placera vinstmedel på räntelöst konto i RGK. När bolagsstämman beslutat om dispositionen av årets resultat skall utdelningen i första hand utbetalas från AB Svenska Spels räntekonto. Utbetalningen görs till inkomsttitel 9456 Inlevererat överskott från AB Svenska Spel av RGK efter rekvisition av AB Svenska Spel. Utbetalningen får inte överstiga behållningen på kontot.
6. RGK har, under åberopande av att det inte behövs med hänsyn till verksamhetens art, inte tagit fram sådana handlingsplaner som anges i förordningen (2001:526)om de statliga myndigheternas ansvar för genomförandet av handikappolitiken. RGK skall lämna en redogörelse för de omständigheter som ligger till grund för detta ställningstagande till regeringen senast den 3 april 2006.
FINANSIERING
5 |
Anslag |
5.1 |
Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
2:3 | Riksgäldskontoret: Förvaltningskostnader (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 267 805 | |||
ap.1 | Förvaltningskostnader (ram) | 267 805 |
Disponeras av Regeringskansliet/Finansdepartementet | 0 | |||
ap.2 | RGK:Förvaltning - RKs disposition (ram) | 0 |
2:5 | Avsättning för garantiverksamhet (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 1 400 | |||
ap.1 | Avsättning för garantier till Venantius (ram) | 0 | ||
ap.2 | Avsättning för garantier till A/O Dom Shvetsii (ram) | 1 400 |
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
92:1 | Räntor på statsskulden (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 43 000 000 | |||
ap.1 | Räntor på statsskulden (ram) | 43 000 000 |
Villkor för anslag 92:1
ap.1 Räntor på statsskulden
För att fullgöra statens betalningsåtaganden har Riksgäldskontoret rätt att överskrida anslaget.
92:3 | Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning (Ramanslag) |
Disponeras av Riksgäldskontoret | 160 000 | |||
ap.1 | Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning (ram) | 160 000 |
Villkor för anslag 92:3
ap.1 Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning
För att fullgöra statens betalningsåtaganden har Riksgäldskontoret rätt att överskrida anslaget.
5.3 |
Finansiella villkor |
5.3.1 |
Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
2:3 Riksgäldskontoret: Förvaltningskostnader | |||
ap.1 | 8 034 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Allt | 0 |
2:5 Avsättning för garantiverksamhet | |||
ap.1 | 0 | 3 % | 0 |
ap.2 | 42 | 3 % | 0 |
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
92:1 Räntor på statsskulden | |||
ap.1 | 1 290 000 | Inget | 0 |
92:3 Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning | |||
ap.1 | 4 800 | Inget | 0 |
5.3.2 |
Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Omfördelning från anslag/ap 1 | Omfördelning till anslag/ap 2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
2:3 Riksgäldskontoret: Förvaltningskostnader | |||
2:3 ap.3 | 2:3 ap.1 | 80 % | |
2:3 ap.3 | 2:3 ap.2 | 20 % | |
2:5 Avsättning för garantiverksamhet | |||
2:6 ap.3 | 2:5 ap.2 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2006 års nomenklatur
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
Omfördelning från anslag/ap 1 | Omfördelning till anslag/ap 2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
92:3 Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning | |||
92:3 ap.2 | 92:3 ap.1 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2006 års nomenklatur
5.3.3 |
Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | År | Anslagstyp |
2:3 Riksgäldskontoret: Förvaltningskostnader | ||
ap.3 | ram | |
2:5 Avsättning för garantiverksamhet | ||
ap.3 | ram | |
2:5 (2005) Insatser i internationella finansiella institutioner | ||
ap.2 (2005) | 2005 | ram |
Utgiftsområde 26 Statsskuldsräntor m.m.
Anslag/ap | År | Anslagstyp |
92:3 Riksgäldskontorets provisionskostnader i samband med upplåning och skuldförvaltning | ||
ap.2 | ram |
6 |
Övriga villkor |
6.1 |
Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 45 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 25 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen)
För garantiverksamheten gäller följande krediter.
1. En kredit på 10 000 000 tkr för garantier till Venantius AB.
2. En obegränsad kredit för den ordinarie garantireserven.
3. En obegränsad kredit för internationella finansiella institutioner.
6.2 |
Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2006-01-25 | 22 317 |
2006-02-25 | 22 317 |
2006-03-25 | 22 317 |
2006-04-25 | 22 317 |
2006-05-25 | 22 317 |
2006-06-25 | 22 317 |
2006-07-25 | 22 317 |
2006-08-25 | 22 317 |
2006-09-25 | 22 317 |
2006-10-25 | 22 317 |
2006-11-25 | 22 317 |
2006-12-25 | 22 318 |
2:3 ap.1 | Förvaltningskostnader |
7 |
Avgifter och bidrag |
7.1 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Garantier | ||||||
Offentligrättslig verksamhet | -2 445 273 | 320 000 | 255 000 | 35 000 | 220 000 | -1 905 273 |
Villkor
Offentligrättslig verksamhet
1. RGK:s garantiverksamhet skall finansiera med avgifter och de anslagsmedel som anvisas som ersättning för avgifter. Garantiavgifter, anslagsmedel och återvinningar skall reserveras på där för avsedda räntebärande konton och disponeras för att täcka förvaltningskostnader och infrianden i RGK:s garantiverksamhet.
2. RGK:s arbete med lån med kreditrisk skall finansieras av avgifter som täcker de administrativa kostnaderna. För externa lån där kreditriskavgift inte tas ut skall den administrativa kostnaden betalas av den som betalar statens upplåningskostnad. För externa lån där kreditriskavgift tas ut skall avgiften (exklusive administrativa kostnader) föras till inkomsttitel 2124 Inlevererat överskott av Riksgäldskontorets garantiverksamhet.
7.2 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Avgiftsbelagd verksamhet | |||||||
Offentligrättslig verksamhet | 2557 | -66 | 0 | 7 066 | 7 000 | 66 | 0 |
Villkor
Offentligrättslig verksamhet
1. RGK:s avgifter i statens internbank (omfattande verksamheterna in- och utlåning samt statens betalningssystem) skall föras till inkomsttitel 2557 Avgifter vid statens internbank i Riksgäldskontoret.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
1. Garantiverksamheten omfattas inte av 23 § kapitalförsörjningsförordningen (1996:1188) vad gäller bestämmelser om förfarande vid mer än 10 procents ackumulerat överskott i avgiftsbelagda verksamhetens omsättning.
2. Garantiverksamheten och statens internbank omfattas inte av 7 § avgiftsförordningen (1992:191) om samrådsskyldighet om avgifter.
Bilaga 1 till Regeringsbeslut 37, 2005-12-20
Diarienummerförteckning
Fi2005/6391
Fi2005/3482
Fi2005/2010
Fi2005/1369