|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Ekonomistyrningsverket |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Ekonomistyrningsverket (ESV) och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Effektiv statsförvaltning | Ekonomisk styrning och kontroll | Resultatstyrning och finansiell styrning |
Administrativa system | ||
Informationssystemet Hermes | ||
Prognoser och uppföljning | Prognoser och information om statlig ekonomi |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Att skapa en effektiv statsförvaltning som i sin helhet kännetecknas av hög produktivitet, god kvalitet och bra service till nytta för beslutsfattare, medborgare och näringsliv.
En väl fungerande ekonomisk styrning som präglas av god finansiell kontroll samt hög produktivitet och effektivitet i resursanvändningen.
En verksamhetsanpassad ekonomisk styrning.
ESV skall redogöra för Regeringskansliets respektive övriga myndigheters bedömning av ESV:s insatser.
ESV skall lämna en lägesbeskrivning och samlad analys av utvecklingstendenser inom området ekonomisk styrning senast den 15 juni 2005. Den närmare utformningen av lägesbeskrivningens inriktning och omfattning skall ske i samråd med Finansdepartementet.
ESV skall redovisa ekonomiadministrativa värden för varje myndighet senast den 28 april 2005, enligt förordningen (2003:884) med instruktion för Ekonomistyrningsverket.
Tillhandahålla efterfrågestyrda, ändamålsenliga och kostnadseffektiva system och kringtjänster till Regeringskansliet och andra statliga myndigheter.
ESV skall redovisa
- insatser för att uppnå målet,
- myndigheternas bedömning av ESV:s insatser.
Hermes skall utgöra ett ändamålsenligt och effektivt stöd för ekonomistyrningen i staten. Utvecklingen av de delar av systemet som avser statsbudgeten och regleringsbrev skall ske på uppdrag av Finansdepartementet.
En effektiv förvaltningsorganisation för informationssystemet Hermes skall vara införd senast den 1 oktober 2005.
ESV skall redovisa sin förvaltningsorganisation för Hermes senast den 1 oktober 2005.
ESV skall vidare redovisa
- utbildningsinsatser,
- antalet användare av Hermes samt en beskrivning av hur antalet användare har förändrats över tiden,
- tillgängligheten till supporten och antalet ärenden till supporten fördelat på delsystem och användarkategori,
- antalet driftsstopp, längden på dessa samt vidtagna förebyggande åtgärder,
- ny funktionalitet som levererats i de olika delsystemen i Hermes.
ESV skall redovisa sina intäkter och kostnader för förvaltningen av informationssystemet Hermes under de nio första månaderna 2005 samt en prognos för hela 2005. Redovisning skall ske senast den 15 november 2005.
ESV skall genomföra en användarenkät för Hermes och redovisa resultatet av denna. Vid redovisningen av de synpunkter som kommit in skall användare från myndigheter respektive Regeringskansliet särskiljas.
Tillförlitliga och väldokumenterade prognoser och analyser av den samhällsekonomiska och statsfinansiella utvecklingen.
1. Budgetprognoserna skall vara tillförlitliga, ha hög precision och fokusera på de statsfinansiellt viktigaste faktorerna. Risker för budgetavvikelser skall identifieras i ett tidigt skede.
2. Budgetprognoserna skall vara analytiskt inriktade.
3. Metoder och modeller skall underhållas och utvecklas så att prognosernas kvalitet kontinuerligt förbättras. Inom utvecklingsarbetet skall särskild vikt läggas vid utveckling av metoder och modeller.
För målen 1-3 ovan gäller:
1. ESV skall senast den 28 april 2006 lämna en samlad bedömning av måluppfyllelsen och därvid särskilt
- redovisa och kommentera prognosprecisionen,
- analysera prognosavvikelser,
- redovisa hur prognoserna görs tillgängliga och
- redovisa hur prognosmetoderna dokumenteras.
2. ESV skall lämna en samlad bedömning av måluppfyllelsen och särskilt redogöra för insatser och resultat när det gäller att fördjupa analysen.
3. ESV skall redovisa vilka metodutvecklingsinsatser som gjorts och göra en samlad bedömning av måluppfyllelsen.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Återrapportering
ESV skall redovisa
- inriktningen och omfattningen av den internationella verksamheten och hur vunna erfarenheter tagits tillvara inom myndigheten,
- antalet samråd som myndigheten haft, resursåtgången och den genomsnittliga genomströmmningstiden för dessa samt intäkter och kostnader för dessa fördelat på olika typer av samråd,
- totala kostnader för olika typer av stöd till Regeringskansliet samt hur stor andel som finansieras med avgifter. Kostnaderna för remisser skall särredovisas.
ESV skall lämna utgiftsprognoser för 2005-2008 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten.
20 januari
8 mars
3 maj
2 augusti
31 oktober
1.3 | Organisationsstyrning |
Mål
ESV skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapportering
ESV skall redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen i förhållande till verksamhetens mål och resultat. Av redovisningen skall framgå
- i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts,
- vilka åtgärder som har vidtagits, och
- vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning 2006 och 2007-2008.
Inom ramen för detta skall myndighetens insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen framgå. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens, om så är lämpligt.
1.4 | Uppdrag |
ESV skall enligt förordningen (2003:884) med instruktion för Ekonomistyrningsverket till regeringen lämna underlag till årsredovisningen för staten. Underlaget skall lämnas senast den 15 mars 2005.
ESV skall lämna tidsserier över statsbudgetens utfall i 2005 års budgetstruktur senast den 15 mars 2005.
ESV skall föreslå hur informationssystemet Hermes skall fungera under en krissituation och redovisa en kontinuitetsplan i syfte att förbättra beredskapen för Hermes i en krissituation. Uppdraget skall redovisas senast den 2 maj 2005.
Statistiska centralbyrån skall, i syfte att förbättra beräkningarna av statlig konsumtion i nationalräkenskaperna, utreda och klarlägga problemen med de stora revideringarna i det statistiska underlaget, särskilt beträffande inköp av försvarsmaterial. Arbetet skall bedrivas i samarbete med ESV, Försvarsmakten och Regeringskansliet (Finansdepartementet och Försvarsdepartementet).
Som ett komplement till den kassamässiga redovisningen av inkomsterna i budgetprognoserna skall ESV fr.o.m. 2005 även redovisa skatterna i periodiserade termer.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
1:2 | Ekonomistyrningsverket (Ramanslag) | |
Disponeras av Ekonomistyrningsverket | 67 279 tkr | |
1:2 ap.1 | Ekonomistyrningsverket förvaltning (Ram) | 67 279 tkr |
Disponeras av Ekonomistyrningsverket | 28 570 tkr | |
1:2 ap.3 | Informationssystemet Hermes (Ram) | 28 570 tkr |
Av 2005 års tilldelade anslag 1:2 Ekonomistyrningsverket får myndigheten använda högst 84 432 tkr under 2005.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
1:11 | Utvecklingsarbete (Ramanslag) | |
Disponeras av Ekonomistyrningsverket | 0 tkr | |
1:11 ap.2 | Utvecklingsarbete (Ram) | 0 tkr |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
1:2 ap.1 | 0 | Allt | 404 |
1:2 ap.3 | 0 | Allt | 171 |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
1:11 ap.2 (2003) | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
1:2 ap.2 | 1:2 ap.3 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
Anslag/anslagspost | År | Anslagstyp |
1:2 ap.2 | Ram |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 100 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 15 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 95 849 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Ekonomistyrningsverket 1:2 ap.1 och anslaget Ekonomistyrningsverket 1:2 ap.3.
- -575 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-12-28 t.o.m. 2006-01-28. Beloppet avser anslaget Ekonomistyrningsverket 1:2 ap.1 och anslaget Ekonomistyrningsverket 1:2 ap.3.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Resultat- och finansiell styrning | -2 179 | 500 | 20 800 | 20 800 | 0 | -1 679 |
Administrativa system | 9 470 | -1 150 | 11 850 | 11 527 | 323 | 8 643 |
Informationssystemet Hermes, förvaltning | 425 | -1 400 | 24 500 | 24 000 | 500 | -475 |
Information om statlig ekonomi | 1 968 | -2 634 | 200 | 200 | 0 | -666 |
Tjänsteexport | 1 629 | 200 | 9 600 | 9 600 | 0 | 1 829 |
Summa | 11 313 | -4 484 | 66 950 | 66 127 | 823 | 7 652 |
Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning. Om en avgiftssättning, enligt ESV, motverkar syftet med en verksamhet inom resultatområdena Information om statlig ekonomi och Resultatstyrning och finansiell styrning, får i det enskilda fallet principen om att uppnå full kostnadstäckning frångås. Den sammanlagda omfattningen av undantagen från målet bör kommenteras.
Följande avgifter bestäms av regeringen:
-
Avgift för samråd enligt 5 § förordningen (1994:1261) om statliga myndigheters redovisningssystem.
-
Avgift för samråd enligt 7 § avgiftsförordningen (1992:191).
-
Avgift för drift av informationssystemet Hermes.
Storleken på övriga avgifter bestäms av ESV, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Avgiftsintäkterna disponeras av ESV.
2.4 | Övriga intäkter |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Pär Nuder |
Katarina Liljemon Nee |