
Box 45316
104 30 STOCKHOLM
VERKSAMHET
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Effektiv statsförvaltning | Styrning, ledning, verksamhetsutveckling | Ekonomisk styrning |
Informationssystemet Hermes | ||
Internrevision | ||
Inköpssamordning | ||
Lokalförsörjning | ||
Prognoser och uppföljning | Prognoser och information om statlig ekonomi |
1 |
Verksamhetsstyrning |
1.1 |
Politikområde Effektiv statsförvaltning |
Mål
Att skapa en effektiv statsförvaltning som i sin helhet kännetecknas av hög produktivitet, god kvalitet och bra service till nytta för beslutsfattare, medborgare och näringsliv.
1.1.1 |
Verksamhetsområde Styrning, ledning, verksamhetsutveckling |
Mål
Målen för verksamheten är att utveckla styrning och ledning, ekonomisk styrning och organisering av statlig förvaltning samt att säkerställa att alla myndigheter systematiskt och kontinuerligt bidrar till förvaltningens verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning i syfte att uppnå en effektiv statsförvaltning. Förvaltningspolitiken syftar till att öka värdet av den statliga kärnverksamheten så att förvaltningens förmåga att lösa olika samhällsproblem stärks.
1.1.1.1 |
Verksamhetsgren Ekonomisk styrning |
Mål
Målet är att utveckla och verksamhetsanpassa den ekonomiska styrningen i syfte att uppnå en effektiv statsförvaltning som kännetecknas av god finansiell kontroll samt hög produktivitet och effektivitet i resursanvändningen.
Målet är att säkerställa statsförvaltningens tillgång till ändamålsenliga och kostnadseffektiva administrativa system.
Återrapportering
ESV skall redovisa
- prestationerna för att uppnå målet för verksamhetsgrenen och Regeringskansliets och andra myndigheters bedömning av ESV:s prestationer,
- ekonomiadministrativa värden för varje myndighet senast den 28 april 2006, enligt 2 § 3 förordningen (2003:884) med instruktion för Ekonomistyrningsverket,
- prestationerna för att uppnå målet för verksamhetsgrenen vad avser de administrativa systemen och myndigheternas bedömning av ESV:s prestationer.
1.1.1.2 |
Verksamhetsgren Informationssystemet Hermes |
Mål
Målet är att förvalta och utveckla informationssystemet Hermes så att det utgör ett ändamålsenligt och effektivt stöd för ekonomistyrningen i staten.
Utvecklingen av de delar av systemet som avser statsbudgeten och regleringsbreven skall ske på uppdrag av Finansdepartementet.
Återrapportering
ESV skall redovisa
- utbildningsinsatser,
- tillgängligheten till supporten och antalet ärenden till supporten fördelat på delsystem och användarkategori,
- resultatet av en användarenkät där användare från Regeringskansliet och övriga myndigheter skall särskiljas.
ESV skall i anslutning till årsredovisningen per leverans och beställning som omfattar eller beräknas omfatta minst 40 timmar, redovisa
- beräknat antal timmar och faktiskt utfall samt kommentarer vid eventuell avvikelse,
- beställt leveransdatum och faktiskt leveransdatum samt kommentarer vid eventull avvikelse,
- kommentarer avseende hur väl levererad funktionalitet förhåller sig till beställd funktionalitet.
1.1.1.3 |
Verksamhetsgren Internrevision |
Mål
Målet är att etablera en samordningsfunktion för den statliga internrevisionen.
Återrapportering
ESV skall senast den 1 juni 2006 redovisa hur uppbyggnaden av en samordningsfunktion fortskrider.
1.1.1.4 |
Verksamhetsgren Inköpssamordning |
Mål
Målet är att åstadkomma besparingar för staten genom samordning av statlig inköpsverksamhet.
Återrapportering
ESV skall redovisa
- prestationerna för att uppnå målet,
- omfattning och utnyttjande av statliga ramavtal, redovisning av eventuella brister inom området samt förslag till åtgärder,
- uppskattade besparingar för staten och hur dessa har beräknats.
1.1.1.5 |
Verksamhetsgren Lokalförsörjning |
Mål
Målet är en effektiv lokalförsörjning samt att ge stöd till regeringen i lokalförsörjningsfrågor i form av analyser av lokalanvändning och lokalkostnader i staten.
Återrapportering
ESV skall redovisa
- prestationerna för att uppnå målet.
1.1.2 |
Verksamhetsområde Prognoser och uppföljning |
Mål
Målet är tillförlitliga och väldokumenterade prognoser och analyser av den samhällsekonomiska och statsfinansiella utvecklingen.
1.1.2.1 |
Verksamhetsgren Prognoser och information om statlig ekonomi |
Mål
1. Målet är att bidra till en effektiv statsförvaltning genom tillförlitliga budgetprognoser, god statsredovisning och tillförlitliga analyser av den statsfinansiella utvecklingen.
2. Budgetprognoserna skall ha hög precision, vila på vetenskaplig grund och vara analytiskt inriktade. Risker för budgetavvikelser skall identifieras i ett tidigt skede.
3. Metoder och modeller skall underhållas och utvecklas så att prognosernas kvalitet kontinuerligt förbättras. Inom utvecklingsarbetet skall särskild vikt läggas vid utveckling av metoder och modeller samt vetenskaplig förankring.
Återrapportering
1. ESV skall beträffande mål 1 lämna en samlad bedömning av måluppfyllelsen.
2. ESV skall beträffande mål 2 senast den 28 april 2007
- redovisa och kommentera prognosprecisionen,
- analysera prognosavvikelser,
- redovisa hur prognoserna görs tillgängliga,
- redovisa hur prognosmetoderna dokumenteras och
- redovisa insatser och resultat när det gäller att fördjupa analysen.
3. ESV skall beträffande mål 3 redovisa vilka utvecklingsinsatser av metoder och modeller som gjorts.
2 |
Övriga mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
ESV skall redovisa utgiftsprognoser för 2006-2009 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i Hermes.
19 januari
8 mars
2 maj
21 augusti
2 november
Samråd
ESV skall redovisa antalet samråd som myndigheten haft, resursåtgången och den genomsnittliga genomströmningstiden samt intäkter och kostnader för dessa fördelat på olika typer av samråd.
Stöd till Regeringskansliet
ESV skall redovisa totala kostnader för olika typer av stöd till Regeringskansliet samt hur stor andel som finansieras med avgifter. Kostnader för remisser skall särredovisas.
Global utveckling
ESV skall inom ramen för sin egen verksamhet medverka till att uppfylla målet för politiken för global utveckling: att bidra till en rättvis och hållbar global utveckling (prop. 2002/03:122, bet. 2003/04:UU3, rskr. 2003/04:112). Inför regeringens resultatskrivelse till riksdagen 2007 skall ESV senast den 31 oktober 2006 rapportera till regeringen hur man inom ramen för den egna verksamheten och i samarbete med andra aktörer har arbetat för att bidra till genomförandet av den svenska politiken för global utveckling sedan föregående rapportering.
4 |
Uppdrag |
Årsredovisning för staten
ESV skall enligt 6 § första stycket 4 förordningen (2003:884) med instruktion för Ekonomistyrningsverket till regeringen lämna underlag till årsredovisningen för staten. Underlaget skall lämnas senast den 15 mars 2006.
Statsbudgetens utfall
ESV skall lämna tidsserier över statsbudgetens utfall i 2006 års budgetstruktur senast den 15 mars 2006.
Handlingsplan för ökad tillgänglighet
De handlingsplaner som ESV upprättar enligt 2 § förordningen (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförandet av handikappolitiken skall redovisas till Myndigheten för handikappolitisk samordning senast den 1 mars 2007. Om ESV vid den tidpunkten ännu inte har upprättat någon handlingsplan skall myndigheten till regeringen redovisa när detta kommer att ske samt ange skälen till fördröjningen. Beslutar ESV - under åberopande av att det är uppenbart att det inte behövs med hänsyn till verksamhetens art - att inte upprätta några handlingsplaner, skall myndigheten lämna en redogörelse för de omständigheter som ligger till grund för detta ställningstagande till regeringen senast den 1 mars 2007.
Rapportering av inkomsttitlar
ESV skall besluta om och meddela berörda myndigheter de inkomsttitlar och undertitlar som behövs för myndigheternas rapportering av utfall och för den löpande uppföljningen av statsbudgetens inkomster under inkomsttyp 9000, Löpande redovisade skatter m.m.
I samband med budgetårets utgång skall ESV genom omföring på statsbudgeten nollställa titlarna under inkomsttyp 9000 och redovisa inkomsterna på inkomsttitlar under inkomsttyp 1000, Skatter m.m., i enlighet med den uppställning som godkänts av riksdagen.
Inköpssamordningen
ESV skall, inom ramen för sitt arbete med den statliga inköpssamordningen, i samverkan med Myndigheten för handikappolitisk samordning ta fram och sprida information om möjligheterna att i upphandlingsförfarandet ställa krav på tillgänglighet för personer med funktionshinder. Insatserna skall redovisas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 1 december 2006.
ESV skall senast den 1 oktober 2006 redovisa en modell som möjliggör återrapportering av i vilken omfattning mindre företag är leverantörer till statliga myndigheter, som ramavtalspart eller som underleverantör till ramavtalspart. Avsikten är att en sådan återrapportering skall kunna inledas under 2007.
Verksamhetsanpassat regelverk inom den ekonomiska styrningen
ESV skall analysera behov av och möjligheter att anpassa regelverket inom ekonomistyrningsområdet till vad som är rationellt för olika verksamheter och myndigheter. Samtidigt skall regeringens krav på information som underlag för styrning och kontroll beaktas. Förslag till eventuella ändringar på kort och lång sikt i regelverk och rutiner m.m. skall lämnas. Uppdraget skall utföras i nära samverkan med Finansdepartementet. Verket skall senast den 31 maj 2006 redovisa en delrapport över åtgärdsförslag m.m. som analyserna resulterat i. Uppdraget skall slutredovisas senast den 30 november 2006. Vid slutredovisningen skall ESV redogöra för eventuella behov av fortsatt utvecklingsarbete för att anpassa regelverket.
FINANSIERING
5 |
Anslag |
5.1 |
Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
1:2 | Ekonomistyrningsverket (Ramanslag) |
Disponeras av Ekonomistyrningsverket | 94 645 | |||
ap.1 | Ekonomistyrningsverket förvaltning (ram) | 73 769 | ||
ap.3 | Informationssystemet Hermes (ram) | 20 876 |
1:4 | Täckning av merkostnader för lokaler (Ramanslag) |
Disponeras av Ekonomistyrningsverket | 422 | |||
ap.3 | Merkostn för lokaler - ESV:s disposition (ram) | 422 |
5.3 |
Finansiella villkor |
5.3.1 |
Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
1:2 Ekonomistyrningsverket | |||
ap.1 | 2 213 | Allt | 0 |
ap.3 | 626 | Allt | 0 |
1:4 Täckning av merkostnader för lokaler | |||
ap.3 | 13 | Allt | 0 |
5.3.2 |
Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Omfördelning från anslag/ap 1 | Omfördelning till anslag/ap 2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:4 Täckning av merkostnader för lokaler | |||
1:4 ap.1 | 1:4 ap.3 | 100 % | |
1:4 ap.2 | 1:4 ap.3 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2006 års nomenklatur
5.3.3 |
Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Anslag/ap | År | Anslagstyp |
1:4 Täckning av merkostnader för lokaler | ||
ap.1 | ram | |
ap.2 | ram | |
1:11 (2003) Utvecklingsarbete | ||
ap.2 (2003) | 2003 | ram |
6 |
Övriga villkor |
6.1 |
Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 100 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 15 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
6.2 |
Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2006-01-25 | 7 921 |
2006-02-25 | 7 921 |
2006-03-25 | 7 921 |
2006-04-25 | 7 921 |
2006-05-25 | 7 921 |
2006-06-25 | 7 921 |
2006-07-25 | 7 921 |
2006-08-25 | 7 921 |
2006-09-25 | 7 921 |
2006-10-25 | 7 921 |
2006-11-25 | 7 921 |
2006-12-25 | 7 936 |
1:2 ap.1 | Ekonomistyrningsverket förvaltning |
1:2 ap.3 | Informationssystemet Hermes |
1:4 ap.3 | Merkostn för lokaler - ESV:s disposition |
7 |
Avgifter och bidrag |
7.1 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Ekonomisk styrning | -2 503 | 300 | 25 000 | 24 700 | 300 | -1 903 |
Administrativa system | 10 397 | 2 000 | 11 500 | 12 000 | -500 | 11 897 |
Informationssystemet Hermes, förvaltning | -1 905 | 620 | 25 000 | 24 300 | 700 | -585 |
Information om statlig ekonomi | 1 929 | -2 000 | 200 | 129 | 71 | 0 |
Statlig inköpssamordning | 107 | -500 | 6 000 | 6 600 | -600 | -993 |
Tjänsteexport | 1 788 | -150 | 9 800 | 9 700 | 100 | 1 738 |
Summa | 9 813 | 270 | 77 500 | 77 429 | 71 | 10 154 |
7.2 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Landstingsavtal | 2811 | 8 637 | 6 461 | 3 701 | 0 | 3 701 | 18 799 |
7.3 |
Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning. Om en avgiftssättning, enligt ESV, motverkar syftet med en verksamhet inom områdena Prognoser och information om statlig ekonomi och Ekonomisk styrning, får i det enskilda fallet principen om att uppnå full kostnadstäckning frångås. Den sammanlagda omfattningen av undantagen från målet bör kommenteras.
7.4 |
Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Inköpssamordning
ESV:s statliga inköpssamordningsverksamhet finansieras genom de provisioner som de upphandlingsansvariga myndigheterna tar ut av leverantörerna i samband med utnyttjandet av de för staten gemensamma ramavtalen. Verksamheten styrs av förordningen (1998:796) om statlig inköpssamordning. De statliga finansieringsprinciperna för detta ändamål slogs fast i prop. 1999/2000:1, utg.omr. 2, bet. 2000/01:FiU2, rskr. 2000/01:124. Följande myndigheter skall bidra till finansieringen: Domstolsverket med 70 000 kr, Ekonomistyrningsverket med 465 000 kr, Skatteverket med 25 000 kr, Arbetsmarknadsstyrelsen med 510 000 kr, Försvarsmakten med 435 000 kr, Försvarets materielverk med
150 000 kr, Fortifikationsverket med 55 000 kr, Lantmäteriverket med
100 000 kr, Rikspolisstyrelsen med 280 000 kr, Verket för förvaltningsutveckling med 2 835 000 kr och Verket för högskoleservice med 1 075 000 kr. Inbetalning till ESV skall ske månadsvis.
Hyresintäkter för landstingsavtalen
Hyresintäkterna för landstingsavtalen tillförs statsverkets checkräkning i Riksbanken och redovisas under statsbudgetens inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.
Avgifter
Följande avgifter bestäms av regeringen:
- Avgift för samråd enligt 5 § förordningen (1994:1261) om statliga myndigheters redovisningssystem.
- Avgift för samråd enligt 7 § avgiftsförordningen (1992:191).
- Avgift för informationssystemet Hermes.
Storleken på övriga avgifter bestäms av ESV, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen(1992:191). Avgiftsintäkterna disponeras av ESV.