
N2005/10090/BS
(delvis)
Box 1236
111 82 STOCKHOLM
VERKSAMHET
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Arbetslivspolitik | Lönebildning | Medling i arbetstvister |
Analys och information |
1 |
Verksamhetsstyrning |
1.1 |
Politikområde Arbetslivspolitik |
Mål
Goda arbetsvillkor och möjlighet till utveckling i arbetet för både kvinnor och män.
1.1.1 |
Verksamhetsområde Lönebildning |
Mål
En lönebildning i samhällsekonomisk balans samt arbetsfred.
1.1.1.1 |
Verksamhetsgren Medling i arbetstvister |
Mål
Medlingsinstitutet skall bidra till dels en fredlig lösning av arbetstvister, dels att arbetsmarknadskonflikter undviks eller upphör så snart som möjligt utan att åsidosätta målet om en väl fungerande lönebildning.
Återrapportering
Medlingsinstitutet skall rapportera antalet medlingsärenden på såväl central som lokal nivå.
För centrala ärenden redovisas
- antalet anmälda tvister,
- tvister där varsel lagts,
- tvister där medlare förordnats,
- utlösta konflikter,
- antalet förlorade arbetsdagar på grund av konflikt samt
- antalet ärenden där institutet har utsett medlare utan samtycke från parterna.
För lokala ärenden redovisas
- antalet ärenden samt
- antalet ärenden som föranlett förhandling inför medlare.
Medlingsinstitutet skall kommentera insatser, resultat, effekter och måluppfyllelse samt redovisa en bedömning av hur egna insatser respektive yttre faktorer påverkat utfallet.
1.1.1.2 |
Verksamhetsgren Analys och information |
Mål
Målet är en väl fungerande lönebildning som kännetecknas av att den
- förmår att skapa reallöneutveckling kombinerat med sysselsättningstillväxt,
- genererar en lönekostnadsutveckling som givet produktivitetsutvecklingen är väl i takt med de viktigare konkurrentländerna samt
- i så liten utsträckning som möjligt ger upphov till arbetsmarknadskonflikter.
Återrapportering
Medlingsinstitutet skall rapportera och kommentera sina insatser i form av information till parter och allmänhet samt andra aktiviteter som vidtagits för att främja en väl fungerande lönebildning. Härvid skall Medlingsinstitutet redovisa en bedömning av hur egna insatser respektive yttre faktorer påverkat utfallet.
Medlingsinstitutet skall redovisa löneutvecklingen på hela arbetsmarknaden mätt som procentuell förändring från föregående år.
Medlingsinstitutet skall också redovisa löneutvecklingen per timma inom näringslivet, mätt som procentuell förändring från föregående år i förhållande till euroområdet och USA.
2 |
Övriga mål och återrapporteringskrav |
Årlig rapport
Som framgår av förordningen (2000:258) med instruktion för Medlingsinstitutet skall institutet presentera en årlig rapport om löneutveckling och avtalsförhandlingar. Rapporten skall utformas enligt de riktlinjer som framgår av propositionen Lönebildning för full sysselsättning (prop. 1999/2000:32, bet. 1999/2000:AU5, rskr. 1999/2000:149). Den årliga rapporten skall lämnas i samband med årsredovisningen.
Utgiftsprognoser
Medlingsinstitutet skall för anslaget 23:8 Medlingsinstitutet redovisa utgiftsprognoser för 2006-2009 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till anslaget. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket (ESV).
- 19 januari 2006
- 8 mars 2006
- 2 maj 2006
- 21 augusti 2006
- 2 november 2006.
4 |
Uppdrag |
Medlingsinstitutet skall vid sina överläggningar med arbetsmarknadens parter om kommande och pågående avtalsförhandlingar fästa uppmärksamhet på vikten av att de centrala kollektivavtalen konstrueras så, att avtalen främjar de lokala parternas arbete med lönefrågor ur ett jämställdhetsperspektiv. Medlingsinstitutet skall samråda med Jämställdhetsombudsmannen i samband med genomförandet av uppdraget. Uppdraget skall avrapporteras till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i december 2006.
FINANSIERING
5 |
Anslag |
5.1 |
Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
23:8 | Medlingsinstitutet (Ramanslag) |
Disponeras av Medlingsinstitutet | 50 050 | |||
ap.1 | Förvaltningskostnader (ram) | 50 050 |
Villkor för anslag 23:8
ap.1 Förvaltningskostnader
5.3 |
Finansiella villkor |
5.3.1 |
Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
23:8 Medlingsinstitutet | |||
ap.1 | 3 503 | 3 % | 0 |
5.3.2 |
Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Omfördelning från anslag/ap 1 | Omfördelning till anslag/ap 2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
23:8 Medlingsinstitutet | |||
23:8 ap.2 | 23:8 ap.1 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2006 års nomenklatur
5.3.3 |
Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap | År | Anslagstyp |
23:8 Medlingsinstitutet | ||
ap.2 | ram |
6 |
Övriga villkor |
6.1 |
Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 2 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 6 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
6.2 |
Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2006-01-25 | 4 170 |
2006-02-25 | 4 170 |
2006-03-25 | 4 170 |
2006-04-25 | 4 170 |
2006-05-25 | 4 170 |
2006-06-25 | 4 170 |
2006-07-25 | 4 170 |
2006-08-25 | 4 170 |
2006-09-25 | 4 170 |
2006-10-25 | 4 170 |
2006-11-25 | 4 170 |
2006-12-25 | 4 180 |
23:8 ap.1 | Förvaltningskostnader |
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Medlingsinstitutet undantas från kravet att lämna finansieringsanalys enligt 2 kap. 4 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.
Medlingsinstitutet undantas från kravet att lämna delårsrapport enligt 8 kap. 1 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.