|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Nationellt centrum för flexibelt lärande |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Nationellt centrum för flexibelt lärande och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Utbildningspolitik | Vuxnas lärande | Utveckling för flexibelt lärande |
Gymnasial vuxenutbildning | ||
Rådgivning, kompetensutveckling och information | ||
Läromedel |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Sverige skall vara en ledande kunskapsnation som präglas av utbildning av hög kvalitet och livslångt lärande för tillväxt och rättvisa.
Ge alla vuxna möjlighet att utvidga sina kunskaper och utveckla sin kompetens i syfte att främja personlig utveckling, demokrati, jämställdhet, ekonomisk tillväxt, sysselsättning och rättvis fördelning.
Myndigheter vars verksamhet skall bidra till målet är Statens skolverk, Myndigheten för skolutveckling, Nationellt centrum för flexibelt lärande, Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning, Valideringsdelegationen, Specialpedagogiska institutet, Internationella programkontoret för utbildningsområdet och Statens institut för särskilt utbildningsstöd.
Redovisa en samlad bedömning av hur myndigheten har bidragit till måluppfyllelsen inom verksamhetsområdet.
Höja den pedagogiska och metodiska nivån avseende personal, material och teknik inom den interna verksamheten.
För deltagare i centrets egna kurser skall myndigheten redovisa
- genomsnittlig genomförandegrad för att uppnå sina mål
i syfte att skapa förutsättningar för jämförelse över tid.
Myndigheten skall även redovisa
- omfattningen och inriktningen av utvecklingsarbetet rörande den interna kompetensutvecklingen, kurser och läromedel anpassade för distansutbildning samt
- hur de interna utvecklingsinsatserna påverkat kursutformning och utbildningsinnehåll.
All statistik som rör individer skall vara uppdelad på kön om det inte finns särskilda skäl mot detta.
Höja den pedagogiska och metodiska nivån avseende flexibelt lärande hos folkhögskolor, studieförbund och kommunernas vuxenutbildning.
Redovisa de projekt, som stöds av myndigheten, inom folkhögskolor och studieförbund och kommunernas vuxenutbildning fördelade på inriktning och mottagare.
För deltagare i projektverksamheten, vilka direkt berörs av centrumets verksamhet, skall myndigheten redovisa genomsnittlig
- utbildningstid,
- genomförandegrad, och
- kostnad
för att uppnå sina mål i syfte att skapa förutsättningar för jämförelse över tid.
En ekonomisk redovisning av projektverksamheten skall lämnas.
All statistik som rör individer skall vara uppdelad på kön om det inte finns särskilda skäl mot detta
Öka tillgängligheten till gymnasial vuxenutbildning genom att komplettera kommunernas utbildningsverksamhet med sådana kurser på distans som kommunerna själva inte kan erbjuda sina invånare.
Tillgängligt utbildningsutbud och genomförda utbildningar fördelade efter allmänna och yrkesinriktade kurser på gymnasial nivå samt påbyggnadsutbildningar.
Antal deltagare fördelade på ålder, utbildningsform och utbildningsnivå samt geografisk spridning.
Antal producerade verksamhetspoäng fördelade på allmänna kurser och yrkesinriktade kurser.
Antal utfärdade betyg fördelade på allmänna respektive yrkesinriktade kurser.
Antal antagna deltagare i förhållande till antal sökande.
Antal studieavbrott.
Kostnad per verksamhetspoäng och deltagare.
All statistik som rör individer skall vara uppdelad på kön om det inte finns särskilda skäl mot detta
Att utveckla centrets förutsättningar att stödja vuxnas lärande på gymnasial nivå med hänsyn till privata och offentliga arbetsgivares behov av kompetensutveckling av personal.
Genomförda utbildningar fördelade på statliga, kommunala och privata uppdragsgivare efter allmänna och yrkesinriktade kurser på gymnasial nivå samt påbyggnadsutbildningar.
Antal deltagare fördelade på ålder, utbildningsform och utbildningsnivå samt geografisk spridning.
Antal producerade verksamhetspoäng fördelade på allmänna och yrkesinriktade kurser.
Antal utfärdade betyg och intyg fördelade på allmänna respektive yrkesinriktade kurser.
Debiterad kostnad per verksamhetspoäng och deltagare.
All statistik som rör individer skall vara uppdelad på kön om det inte finns särskilda skäl mot detta
Höja kompetensen hos utbildningsanordnare inom folkbildning och kommunernas vuxenutbildning genom att erbjuda fortbildning om metoder och arbetssätt inom distansutbildning och flexibelt lärande.
Genomförda kompetensutvecklingsinsatser m.m.
Antal deltagare i centrets verksamheter fördelade på utbildningsanordnare, yrkeskategori och inriktning.
All statistik som rör individer skall vara uppdelad på kön om det inte finns särskilda skäl mot detta.
Främja utvecklingen och sprida information hos utbildningsanordnare om läromedel, arbetssätt, metoder och forskningsresultat, som stöder distansutbildning och övriga former för flexibelt lärande.
Omfattning och inriktning av publiceringsverksamheten.
Nyttjande av myndighetens webbplats och databaser.
Omfattning av centrets seminarie- och konferensverksamhet.
I övrigt vidtagna åtgärder för att följa och sprida resultat av forskning och utvecklingsarbete.
Öka förutsättningarna för vuxna med teckenspråk som första språk att delta i vuxenutbildningen och folkbildningen.
Utvecklade läromedel, inriktning och omfattning.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) skall vara en samverkanspart i de regionala tillväxtprogrammen genom att bidra med analys-, metod- och kompetensstöd inom sitt ansvars- och kompetensområde. I mån av tillgängliga resurser får myndigheten vara medfinansiär av regionala tillväxtprogram.
CFL skall inom sitt verksamhetsområde bistå Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) med underlag vid uppföljningen av regionala tillväxtprogram avseende 2005 enligt närmare anvisningar från NUTEK. Myndigheten skall vid förfrågan från länens programansvariga redovisa beslutade och utbetalade belopp inom ramen för de regionala tillväxtprogrammen.
CFL skall redovisa vidtagna åtgärder.
I syfte att främja och utveckla formerna för flexibelt lärande och distansutbildning skall CFL redovisa omfattningen och inriktningen av samarbetet med Folkbildningsrådet, Myndigheten för skolutveckling, Statens skolverk, Myndigheten för kvalificerad yrkesutbildning och Sveriges nätuniversitet.
Myndigheten skall redovisa utgiftsprognoser för 2005-2008 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle samt i förhållande till statsbudgeten
- den 20 januari 2005
- den 8 mars 2005
- den 3 maj 2005
- den 2 augusti 2005
- den 1 november 2005.
1.3 | Organisationsstyrning |
Kompetensförsörjning
Mål
Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapportering
CFL skall redovisa i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts, vilka åtgärder som har vidtagits och vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2006 respektive 2007-2008. Redovisningen av mål skall i första hand fokusera på personalens åldersstruktur, könsfördelning, rörlighet samt myndighetens arbete för att främja etnisk och kulturell mångfald och jämställdhet. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt. Målen för kompetensförsörjningen skall ha en klar och tydlig koppling till myndighetens mål för verksamheten, nuvarande kompetensförsörjning och bedömning av arbetsmarknadsläget. Målen skall vara konkreta och uppföljningsbara.
Övriga återrapporteringskrav
1. Redovisa hur behoven inom etniska och språkliga minoriteter beaktats i verksamheten.
2. Redovisa myndighetens miljöledningsarbete enligt särskilda riktlinjer beslutade av regeringen den 15 november 2001.
3. Redovisa uppdragsverksamhetens inriktning och uppdragsgivare, lämna en ekonomisk redovisning av den externt finansierade verksamheten samt redovisa en analys av balansen mellan den anslagsfinansierade och den uppdragsfinansierade verksamheten.
4. Redovisa hur samarbetet med Specialpedagogiska institutet har bedrivits samt resultatet av samarbetet.
Övrigt
1. Myndigheten får medverka i utvecklingen och genomförandet av modeller för flexibelt lärande inom kriminalvården och Statens institutionsstyrelse. Verksamheten skall bedrivas som uppdragsverksamhet.
2. Myndigheten får mot ersättning från Nordiska ministerrådet vara koordinator för det nordiska nätverket för vuxnas lärande (NVL) under perioden 2005-2008.
Återrapportering
Myndigheten skall redovisa verksamheternas omfattning.
1.4 | Uppdrag |
Nationellt centrum för flexibelt lärande (CFL) skall bistå Statens folkhälsoinstitut i arbetet med att följa och utvärdera det nationella folkhälsoarbetet genom att på begäran tillhandahålla statistikuppgifter eller andra uppgifter som institutet identifierar som vitala inom myndighetens verksamhetsområde.
CFL skall mot ersättning tillhandahålla ekonomiadministration, personaladministration och kontorsservice till Valideringsdelegationen under 2005.
CFL skall tillsammans med Myndigheten för skolutveckling tydliggöra gränsdragningen mellan myndigheterna i syfte att undvika dubbelarbete och säkerställa en effektiv resursanvändning. Uppdraget skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet senast den 1 maj 2005.
CFL skall tillsammans med Specialpedagogiska institutet tydliggöra gränsdragningen mellan myndigheterna i syfte att undvika dubbelarbete och säkerställa en effektiv resursanvändning gällande arbetet med att utveckla läromedel för vuxna döva med teckenspråk som första språk. Uppdraget skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet senast den 1 maj 2005.
CFL skall redovisa förslag till metoder för att stärka arbetet med regionala utvecklingsprogram enligt det uppdrag som gavs i regeringsbeslut den 10 juni 2004. Uppdraget skall redovisas senast den 30 september 2005.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
25:14 | Nationellt centrum för flexibelt lärande (Ramanslag) | |
Disponeras av Nationellt centrum för flexibelt lärande | 98 421 tkr | |
25:14 ap.1 | Förvaltning (Ram) | 78 444 tkr |
25:14 ap.2 | Utvecklingsmedel (Ram) | 19 977 tkr |
Disponeras av regeringen | 594 tkr | |
25:14 ap.3 | Nationellt centrum för flexibelt lärande - Regeringens disposition (Ram) | 594 tkr |
Anslagsposten får i första hand belastas med utgifter för utvecklingsprojekt inom folkhögskolor och studieförbund och för utveckling av folkbildningsnätet. Därutöver får anslagsposten i begränsad omfattning belastas med utgifter för utveckling av läromedel för vuxna med teckenspråk som första språk samt för utvecklingsprojekt inom kommunernas vuxenutbildning.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
25:14 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
25:14 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
25:14 ap.3 | 0 | Allt | 594 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
25:13 ap.2 | 25:14 ap.3 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 7 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 15 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 98 421 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Nationellt centrum för flexibelt lärande 25:14 ap.1 och 25:14 ap.2.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Gymnasial vuxenutbildning | ||||||
Uppdragsverksamhet enligt förordning | -2 649 | 195 | 1 500 | 1 400 | 100 | -2 354 |
Uppdragsverksamhet enligt överenskommelse med Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) | 300 | 0 | 5 000 | 4 900 | 100 | 400 |
Summa | -2 349 | 195 | 6 500 | 6 300 | 200 | -1 954 |
Avgifter enligt 4 §1 | ||||||
Övrig avgiftsbelagd verksamhet | 0 | 25 | 100 | 100 | 0 | 25 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Värdmyndighet för Valideringsdelegationen | 0 | 0 | 800 | 800 | 0 | 0 |
Kontaktmyndighet för det nordiska nätverket för vuxnas lärande | 0 | 25 | 3 720 | 3 720 | 0 | 25 |
Utveckling av flexibelt lärande inom andra statliga myndigheter | 0 | 50 | 900 | 850 | 50 | 100 |
Summa | 0 | 75 | 5 420 | 5 370 | 50 | 125 |
Myndighetens uppdragsverksamhet enligt förordningen (1986:64) om uppdragsutbildning vid Nationellt centrum för flexibelt lärande skall finansieras med avgifter. Avgifter bestäms av styrelsen.
Myndighetens uppdragsverksamhet åt Sida enligt förordningen (1986:64) om uppdragsutbildning vid Nationellt centrum för flexibelt lärande skall finansieras med avgifter. Avgifter bestäms av styrelsen.
Myndigheten har enligt förordningen (2001:1201) med instruktion för Nationellt centrum för flexibelt lärande rätt att ta ut ersättning för sådana varor och tjänster som avses i 4 § första stycket 1-6 och 9 avgiftsförordningen (1992:191) utan den begränsning som föreskrivs i andra stycket samma paragraf. Avgifter bestäms av styrelsen.
Myndigheten skall mot ersättning tillhandahålla ekonomiadministration, personaladministration och kontorsservice för Valideringsdelegationen.
2.4 | Övriga intäkter |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Lena Hallengren |
Robert Modlitba |