|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Ungdomsstyrelsen |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Ungdomsstyrelsen och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Ungdomspolitik | Förvaltning | Nationell ungdomspolitik |
Kommunal ungdomspolitik | ||
Fritid och föreningsliv | ||
Internationellt ungdomsutbyte |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Ungdomspolitik
1. Ungdomar skall ha verklig tillgång till välfärd.
2. Ungdomar skall ha verklig tillgång till makt.
En sammanfattande bedömning i årsredovisningen av hur verksamheten har bidragit till att uppfylla målen.
Omfattningen och effektiviteten av sådana åtgärder som stärker ungdomars levnadsvillkor skall öka genom att bygga upp och förmedla kunskap, stödja metodutveckling och föra dialog med myndigheter, andra nationella aktörer och ungdomar.
Bedömning av behovet av att nya åtgärder vidtas för att förbättra ungdomars levnadsvillkor på olika samhällsområden.
Redovisning av antalet referensgrupper och utredningar på nationell nivå som myndigheten har initierat eller medverkat i samt de huvudsakliga frågor som har behandlats.
Redovisning av den nya kunskap på ungdomsområdet som myndighetens verksamhet har genererat, t.ex. skrifter, undersökningar och ny statistik.
Redovisning av myndighetens sammankomster med det nätverk av ungdomsforskare som avses inrättas under 2005, vilka teman som behandlats samt vilka forskare som ingår i nätverket.
Redovisning av hur olika målgrupper (myndigheter, kommuner, ungdomsorganisationer, andra organisationer och vissa andra aktörer) bedömer myndighetens verksamhet i olika delar, t.ex. kunskapsöverföring, konferenser och metodstöd.
Redovisning av antalet besök på myndighetens webbplats.
Omfattningen och effektiviteten av sådana åtgärder som stärker ungdomars levnadsvillkor skall öka genom att bygga upp och förmedla kunskap, stödja metodutveckling och föra dialog med kommuner och ungdomar.
Redovisning av antalet kommuner som i samarbete med kommunens unga tar fram kommunala handlingsplaner och liknande dokument som berör ungdomars villkor samt arbetar för att göra innebörden i dessa känd för ungdomar.
Redovisning av antalet kommuner som har inrättat ändamålsenliga former för återkommande dialog mellan ungdomar och beslutsfattare i syfte att möjliggöra för unga att utöva inflytande över den kommunala verksamhetsplaneringen.
Redovisning av antalet kommuner som under året genomfört enkätundersökningar genom de ungdomsenkäter som Ungdomsstyrelsen tagit fram om ungdomars livssituation.
Redovisning av utvecklingen av de ungdomspolitiska stödjepunkterna inklusive det ekonomiska stöd som respektive stödjepunkt erhållit samt beskrivning av inriktningen på de olika stödjepunkternas verksamheter.
Redogörelse för myndighetens deltagande i olika projekt och referensgrupper med anknytning till den kommunala ungdomspolitiken fördelat efter inriktning.
Stärka ungdomars delaktighet och inkludering i samhället genom bidragsgivning till ungas egen organisering samt stöd till metodutveckling inom ungas fritids- och kulturliv.
Redovisning av fördelningen av statsbidrag till ungdomsorganisationer samt fördelningen av den del av AB Svenska Spels vinst som Ungdomsstyrelsen har att fördela till ungdomsorganisationernas lokala verksamheter.
Redovisning av antalet ansökningar till Ungdomsstyrelsen när det gäller projektbidrag respektive antalet beviljade ansökningar. Redogörelse för den geografiska spridningen samt andelen sökande som inte tidigare har sökt projektbidrag hos myndigheten.
Redovisning av vilka ungdomsorganisationer som får struktur-, utvecklings- och etableringsbidrag samt antalet medlemmar fördelat på ålder och kön.
Redovisning av vilka ungdomsorganisationer som får särskilt bidrag samt antalet medlemmar fördelat på ålder och kön.
Redovisning av dels hur bidraget till samlingslokalorganisationerna har fördelats, dels vilka informationsinsatser och utvecklingsarbeten dessa organisationer har genomfört.
Stärka ungdomars interkulturella förståelse och inkludering i samhället genom bidragsgivning till internationellt ungdoms- och ungdomsledarutbyte samt stöd till metodutveckling inom ungdomsutbytet.
Redovisning av antalet ansökningar när det gäller projektbidrag respektive antalet beviljade ansökningar inom EU-programmet Ungdom samt de deltagandes fördelning på ålder och kön.
Redogörelse för den geografiska spridningen samt andelen sökande som inte tidigare har sökt projektbidrag hos myndigheten.
Redovisning av andelen av fördelade medel som riktas till ungdomar som vanligtvis inte deltar i internationella sammanhang.
Redogörelse för samarbetspartners, fördelade på olika länder, i projekt som beviljats bidrag från myndigheten.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Myndigheten skall redovisa utgiftsprognoser för 2005-2008 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten.
20 januari
8 mars
3 maj
2 augusti
1 november
Ungdomsstyrelsen skall i samråd med Statens folkhälsoinstitut utveckla metoder för bedömning av hälsokonsekvenser (HKB) av insatser inom det egna verksamhetsområdet. Framtagna metoder skall utgå från bestämningsfaktorer för hälsan inom de folkhälsopolitiska målområdena 1, 2, 3 och 11.
Uppdraget skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet och Statens folkhälsoinstitut senast den 31 december 2006.
1.3 | Organisationsstyrning |
1.4 | Uppdrag |
1. Ungdomsstyrelsen skall identifiera eller utforma indikatorer som inom Ungdomsstyrelsens verksamhetsområde belyser utvecklingen av ungdomars levnadsvillkor. Uppdraget att redovisa vilka indikatorer som finns eller vilka nya indikatorer som har utformats skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet senast den 1 juni 2005.
2. Ungdomsstyrelsen skall stödja och samverka med berörda myndigheter i arbetet att identifiera eller utforma indikatorer för de mål som omfattas av ungdomspolitiken. Myndigheterna skall till Ungdomsstyrelsen och berörda departement redovisa förslag till indikatorer senast den 1 juni 2005. Ungdomsstyrelsen skall samlat analysera och bedöma de av myndigheterna redovisade indikatorerna, kvalitetssäkra indikatorerna och vid behov föreslå utveckling av ytterligare indikatorer. Uppdraget skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet senast den 15 september 2005.
3.Ungdomsstyrelsen skall följa upp konsekvenserna av det nya systemet för statsbidraget till ungdomsorganisationerna som gäller fr.o.m. bidragsåret 2004. Uppdraget skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet senast den 30 oktober 2005.
4. Ungdomsstyrelsen skall kartlägga och analysera behovet av och förutsättningarna för ett kontinuerligt kunskapsutbyte mellan ungdomsforskare och praktiker. Uppdraget skall redovisas till Utbildnings- och kulturdepartementet senast den 1 mars 2006.
5.Ungdomsstyrelsen skall följa upp befintliga indikatorer som belyser utvecklingen av ungdomars levnadsvillkor inom det egna verksamhetsområdet. Målgruppen är ungdomar mellan 13 och 25 år. Uppdraget skall redovisas i årsredovisningen avseende budgetåret 2005.
6.Ungdomsstyrelsen skall genomföra en studie av föreningsidrottens påverkan på ungdomar med syfte att utifrån ungdomars egen upplevelse analysera stödets effekter ur ett folkhälso- och folkrörelseperspektiv. Studien skall vidare innefatta analys av i vilken utsträckning statens avsikt med stödet till idrottsrörelsen kan utläsas i skillnader mellan unga som deltar i organiserad idrottsverksamhet i förhållande till unga som inte deltar i sådan verksamhet. Uppdraget skall redovisas till Justitiedepartementet senast den 1 december 2005.
7. Ungdomsstyrelsen skall göra en enkel kvantitativ sammanställning av berörda myndigheters uppföljning av befintliga indikatorer som belyser utvecklingen av ungdomars levnadsvillkor. Uppdraget skall redovisas senast den 31 maj 2006.
8. Ungdomsstyrelsen skall samråda med Statens skolverk angående skolverkets uppdrag att föja upp dels hur kommunerna håller sig informerade om de ungdomar under 20 år som fullgjort sin skolplikt men som inte är sysselsatta, dels vilka individuella åtgärder som kommunerna erbjuder dessa ungdomar.
9.Ungdomsstyrelsen skall delta i genomförandet av det nationella entreprenörskapsprogrammet som NUTEK skall genomföra under 2005-2007, bl.a.genom att bistå med kompetens genom deltagande i referensgrupper.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
29:1 | Ungdomsstyrelsen (Ramanslag) | |
Disponeras av Ungdomsstyrelsen | 19 111 tkr | |
29:1 ap.1 | Ungdomsstyrelsen (Ram) | 19 111 tkr |
Disponeras av regeringen | 115 tkr | |
29:1 ap.3 | Ungdomsstyrelsen - Regeringens disposition (Ram) | 115 tkr |
Disponeras av Ungdomsstyrelsen.Eventuellt positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande) får ej disponeras av myndigheten utan särskilt beslut från regeringen.
Posten omfattar medel som tills vidare skall innehållas av regeringen motsvarande 0,6 procent av anslaget.
29:2 | Bidrag till nationell och internationell ungdomsverksamhet (Ramanslag) | |
Disponeras av Kammarkollegiet | 4 280 tkr | |
29:2 ap.5 | Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer (Ram) | 3 090 tkr |
29:2 ap.6 | Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte (Ram) | 1 190 tkr |
Disponeras av Ungdomsstyrelsen | 81 376 tkr | |
29:2 ap.1 | Statsbidrag till ungdomsorganisationer (Ram) | 72 866 tkr |
29:2 ap.2 | Nationellt kontor för EU-program (Ram) | 2 500 tkr |
29:2 ap.3 | Utvecklingsinsatser gentemot kommuner (Ram) | 5 920 tkr |
29:2 ap.8 | Internationell samverkan (Ram) | 90 tkr |
Disponeras av regeringen | 2 733 tkr | |
29:2 ap.7 | Till regeringens disposition (Ram) | 2 200 tkr |
29:2 ap.9 | Till regeringens disposition 2 (Ram) | 533 tkr |
Disponeras av Regeringskansliet | 500 tkr | |
29:2 ap.4 | Forskning om ungdom (Ram) | 500 tkr |
Anslagsposten skall användas för strukturbidrag, utvecklingsbidrag, etableringsbidrag och särskilt bidrag enligt förordningen (2001:1060) om statsbidrag till ungdomsorganisationer. Bidragen utbetalas efter rekvisition med högst en fjärdedel per kvartal.
Anslagsposten skall användas för finansieringen av uppdraget som nationellt kontor för EU-programmet Ungdom.
Anslagsposten skall användas för finansieringen av utvecklingsinsatser gentemot kommunerna.
Medlen utbetalas efter rekvisition till Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS) för stöd till och insatser för ungdomsforskningen (250 tkr) samt till Södertörns högskola för planering och genomförande av det nordiska ungdomsforskningssymposiet NYRIS 9 (250 tkr). Rådet skall i samband med rekvisitionen redovisa genomförda och planerade satsningar på ungdomsforskningens område medan Södertörns högskola skall presentera planering och budget för symposiets genomförande.
Medlen utbetalas efter rekvisition till Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer (LSU), som får använda medlen för sin internationella och nationella verksamhet.
Medlen utbetalas efter rekvisition till Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte (CIU) för direktinformation till ungdomar om internationellt ungdomsutbyte.
Anslagsposten skall användas för internationell samverkan.
Medel motsvarande 0,6 procent av politikområdets anslag samt ingående anslagssparande, vilka ställs till regeringens disposition.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
29:1 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
29:1 ap.3 | 0 | Allt | 0 |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
29:2 ap.5 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.6 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.3 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.8 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.7 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.9 | 0 | Allt | 0 |
29:2 ap.4 | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
29:1 | 29:1 ap.1 | 100 % |
29:2 ap.1 | 29:2 ap.9 | 100 % |
29:2 ap.2 | 29:2 ap.9 | 100 % |
29:2 ap.3 | 29:2 ap.9 | 100 % |
29:2 ap.4 | 29:2 ap.9 | 100 % |
29:2 ap.5 | 29:2 ap.9 | 100 % |
29:2 ap.6 | 29:2 ap.9 | 100 % |
29:2 ap.7 | 29:2 ap.9 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 1 700 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 2 500 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 19 111 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Ungdomsstyrelsen 29:1 ap.1.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Avgiftsbelagd verksamhet | ||||||
Information | 0 | 0 | 1 000 | 1 000 | 0 | 0 |
Information
Inkomsten disponeras av Ungdomsstyrelsen. Avgifternas storlek bestäms av Ugndomsstyrelsen dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Regeringen medger undantag från begränsningarna i 4 § andra stycket i avgiftsförordningen.
Ungdomsstsyrelsen får ta emot bidrag från såväl statliga som icke statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
2.4 | Övriga intäkter |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Inga bestämmelser meddelas i denna del.
Lena Hallengren |
Gudrun Dahlberg |