
N2005/427/ARM
N2005/2204/ARM m.fl.
Se bilaga 1
Ekelundsvägen 16
171 84 SOLNA
VERKSAMHET
Nationellt mål för att halvera antalet sjukdagar till 2008
Frånvaron från arbetslivet på grund av sjukskrivning skall i förhållande till 2002 halveras fram till 2008. Parallellt skall antalet nya aktivitets- och sjukersättningar minska. Hänsyn skall tas till den demografiska utvecklingen under perioden.
Arbetsmarknadsstyrelsen (AMS), Arbetsmiljöverket (AV), Arbetslivsinstitutet (ALI), Statens Folkhälsoinstitut (FHI), Försäkringskassan (FK) och Socialstyrelsen (SoS) skall inom sina respektive områden aktivt bidra till att målet uppfylls. På regional och lokal nivå är landsting och kommuner ansvariga inom sina respektive områden.
Regeringen har definierat tre områden inom vilka myndigheterna genom sina ordinarie politik- och verksamhetsområden kan bidra till att målet uppnås; förebyggande insatser, sjukskrivningsprocessen och kunskaper om insatser och resultat. En viktig förutsättning för att målet skall kunna nås är en nära samverkan mellan de berörda myndigheterna.
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Arbetslivspolitik | Arbetsmiljö | Regler och standarder |
Tillsyn | ||
Internationellt arbete | ||
Arbetsskadestatistik | ||
Information | ||
Partsmedel |
1 |
Verksamhetsstyrning |
1.1 |
Politikområde Arbetslivspolitik |
Mål
Goda arbetsvillkor och möjlighet till utveckling i arbetet för både kvinnor och män.
1.1.1 |
Verksamhetsområde Arbetsmiljö |
Mål
En arbetsmiljö som förebygger ohälsa och olycksfall, är anpassad till människors olika fysiska och psykiska förutsättningar samt är utvecklande för individen.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket skall redovisa en bedömning av hur verksamheten bidrar till uppfyllandet av verksamhetsområdesmålet samt det nationella målet att antalet sjukdagar skall halveras fram till 2008. En bedömning skall göras av hur yttre faktorer påverkar resultatet av verkets insatser och förutsättningarna att nå verksamhetsområdesmålet. I redovisningen skall bl.a. ingå en redogörelse för utvecklingen med avseende på de indikatorer för arbetsmiljön som anges i budgetpropositionen för 2006 (prop. 2005/06:1, utg.omr.14, avsnitt 4.4.1), dvs.
- Antal dödsolyckor i arbetet (Källa: Arbetsmiljöverket/Försäkringskassan)
- Antal anmälda arbetsolyckor (Källa: Arbetsmiljöverket/Statistiska Centralbyrån (AKU) och Eurostat)
- Antal anmälda arbetssjukdomar Källa: Arbetsmiljöverket/Statistiska Centralbyrån)
- Belastningsskador. Anställda och ohälsa (Källa: Arbetslivsinstitutet och Statistiska Centralbyrån)
- Krav/kontroll i arbetslivet. Andel som dels inte kan koppla av tankarna från arbetet när de är lediga, dels har litet handlingsutrymme. (Källa: Arbetsmiljöverket och Arbetslivsinstitutet)
1.1.1.1 |
Verksamhetsgren Regler och standarder |
Mål
Tydliga och lättillgängliga regler och standarder som effektivt medverkar till att skapa sunda, säkra och utvecklande arbetsmiljöer.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket skall beskriva och kommentera verksamheten under året. I detta ingår en översiktlig redogörelse för innebörden av och motiven för under året utfärdade författningar. Arbetsmiljöverket skall också redogöra för vilka principer som tillämpas och vilka avvägningar som görs i arbetet med regelförenkling.
1.1.1.2 |
Verksamhetsgren Tillsyn |
Mål
Att genom en enhetlig utformad inspektionsverksamhet och marknadskontroll, särskilt inriktad på de områden där riskerna för ohälsa och olycksfall är störst, och genom samverkan med andra myndigheter
- stimulera utarbetandet av rutiner på arbetsställena som medverkar till ett systematiskt förebyggande arbetsmiljöarbete,
- uppdaga brister i arbetsmiljön,
- ställa krav på förbättringar och därmed skapa en norm för efterlevnaden av arbetsmiljölagen samt
- förhindra att farliga produkter släpps på marknaden och tas i bruk i arbetslivet.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket skall översiktligt beskriva och kommentera tillsynsinsatserna. Av redogörelsen skall framgå antal ställda krav i inspektionsmeddelanden samt i förelägganden och förbud, huvudsaklig inriktning av ställda krav samt antal besökta arbetsplatser totalt, inklusive andelen uppföljningsbesök. Verket skall redogöra för vilka avvägningar som läggs till grund för beslut om huruvida uppföljningsbesök skall ske och göra en bedömning av tillsynens effekter med avseende på målet för verksamhetsgrenen på de arbetsplatser där uppföljning har skett.
Vad gäller de ställda kraven i inspektionsmeddelanden m.m. skall verket redogöra för hur dessa fördelar sig på kvinno- respektive mansdominerade näringsgrenar.
Av beskrivningen skall också framgå hur fördelningen av tillsynsinsatserna ser ut mellan de prioriterade branscherna, de generella prioriteringarna och övrig tillsyn. Vidare skall verket (i den mån det inte redan redovisats i den rapport som skall lämnas senast den 1 mars 2006) redogöra för hur arbetet med att välja ut tillsynsobjekt har utvecklats, liksom hur samverkan med Försäkringskassan har utvecklats och vilka åtgärder som Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan i samverkan eller var och en för sig vidtagit för att arbetsgivare skall ha en fungerande rehabiliteringsorganisation på varje arbetsställe och fullgöra sitt ansvar enligt 22 kapitlet lagen (1962:381) om allmän försäkring.
Verket skall beakta vad regeringen anfört om arbetsmiljöförhållanden för reparatörer vid elavbrott i propositionen Leveranssäkra elnät (prop. 2005/06:27) och, i den mån ingripanden har föranletts, översiktligt redogöra för vilka insatser som gjorts.
Verket skall även redovisa insatser inom marknadskontrollen samt ingripanden denna har föranlett.
1.1.1.3 |
Verksamhetsgren Internationellt arbete |
Mål
Bidra till utvecklingen av internationellt samarbete och internationella normer som främjar det internationella och nationella arbetsmiljöarbetet.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket skall översiktligt kommentera insatser inom de olika delarna av verksamhetsområdet under året och vilket genomslag svenska ståndpunkter har fått i arbetet på nordisk, EU- och övrig internationell nivå.
1.1.1.4 |
Verksamhetsgren Arbetsskadestatistik |
Mål
En tillförlitlig arbetsskadestatistik som är anpassad till behovet hos aktuella målgrupper.
Återrapportering
_
1.1.1.5 |
Verksamhetsgren Information |
Mål
Informationsverksamheten skall ge ökad kunskap om arbetsmiljöfrågor hos arbetsgivare, arbetstagare och andra berörda, och på så sätt medverka till att arbetsmiljöarbetet utvecklas. Informationen skall inriktas på de områden där den bedöms vara ett effektivt medel att förbättra arbetsmiljön och där behov finns med hänsyn tagen till information från andra aktörer.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket skall lämna en översiktlig beskrivning av verksamheten under året samt en bedömning av hur informationen når olika målgrupper. Verket skall beskriva valet av informationsstrategi, inklusive en redogörelse för vilka prioriteringar som har valts.
1.1.1.6 |
Verksamhetsgren Partsmedel |
Mål
Bidra till förbättringar i arbetsmiljöarbetet genom stöd till regional skyddsverksamhet och standardiseringsverksamhet.
Återrapportering
Arbetsmiljöverket skall redogöra för verksamheten under året. Av redogörelsen skall framgå hur bidraget fördelas på regional skyddsombudsverksamhet, utbildning av regionala skyddsombud samt standardiseringsverksamhet, bidragens fördelning på olika branscher, vilka bedömningar som ligger till grund för denna fördelning, liksom en översiktlig bedömning av effekterna av insatserna. Vad gäller den del av bidraget som används till utbildning skall verket översiktligt beskriva innehållet i utbildningen. I beskrivningen skall ingå en redogörelse av på vilket sätt kunskap om kvinnors och mäns arbetsvillkor ingår i utbildningen.
En översiktlig redovisning skall också göras av mottagarnas egna bidrag och insatser inom de områden där bidrag lämnas till regional skyddsverksamhet.
2 |
Övriga mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Myndigheten skall redovisa utgiftsprognoser för 2006-2009 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket (ESV).
* 19 januari 2006
* 8 mars 2006
* 2 maj 2006
* 21 augusti 2006
* 2 november 2006.
4 |
Uppdrag |
Ungdomar
Arbetsmiljöverket skall följa upp utvecklingen av unga kvinnors och mäns levnadsvillkor avseende politikområdesmålet. Målgruppen för uppföljningen är ungdomar mellan 16 och 25 år. Uppdraget skall redovisas i årsredovisningen avseende budgetåret 2006. Uppföljningen skall innehålla en kvantitativ redovisning samt en kommentar till utvecklingen med avseende på följande indikatorer:
- andel sysselsatta 16-25-åringar som anger att de har lågt inflytande i arbetet,
- andel sysselsatta 16-25-åringar som anger att det ställs höga krav i arbetet,
- andel sysselsatta 16-25-åringar som anger att de varje vecka har möjlighet att utvecklas och lära sig något nytt i arbetet,
-anmälda arbetssjukdomar per 1000 förvärvsarbetande i åldrarna 16-25 år,
- anmälda arbetsolyckor per 1000 förvärvsarbetande i åldrarna 16-25 år.
Årsredovisningen skall, utöver Regeringskansliet (Näringsdepartementet), även tillställas Ungdomsstyrelsen.
Barn (upp till 18 år)
Arbetsmiljöverket skall redovisa hur många inspektioner som gjorts av arbetsmiljön i skolan, hur många anmälningar verket får om arbetsmiljön i skolan samt hur många av dessa anmälningar som föranleder åtgärder från Arbetsmiljöverkets sida. I redovisningen skall ingå hur barns och ungas synpunkter inhämtas och beaktas i tillsynen.
Företagens administrativa kostnader
Som ett led i mätningarna av företagens administrativa kostnader skall Arbetsmiljöverket redovisa sådana förändringar av myndighetens föreskrifter och allmänna råd under 2006 som påverkar företagens administrativa kostnader. Redovisningen skall lämnas till Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) senast den 15 januari 2007.
FINANSIERING
5 |
Anslag |
5.1 |
Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
23:1 | Arbetsmiljöverket (Ramanslag) |
Disponeras av Arbetsmiljöverket | 656 387 | |||
ap.1 | Förvaltningskostnader (ram) | 554 800 | ||
ap.2 | Partsmedel (ram) | 101 587 |
Disponeras av Verket för innovationssystem | 0 | |||
ap.7 | Uppföljning av försöksverksamhet (ram) | 0 |
Villkor för anslag 23:1
ap.1 Förvaltningskostnader
Arbetsmiljöverket får använda högst 3 000 000 kronor för att delta i standardiseringsarbete. Medlen får användas för uppdrag till SIS (Swedish Standards Institute), Svenska Elektriska Kommissionen eller ITS (Informationstekniska Standardiseringen) inom Arbetsmiljöverkets ansvarsområde.
Anslagsposten får användas för att täcka kostnader för anmälan/tillstånd angående genetiskt modifierade mikroorganismer.
ap.2 Partsmedel
Arbetsmiljöverket skall betala ut högst 100 087 000 kronor efter rekvisition från arbetsmarknadens parter för den regionala skyddsombudsverksamheten.
Arbetsmiljöverket skall betala ut högst 1 500 000 kronor efter rekvisition från arbetsmarknadens parter för stöd till parternas deltagande i standardiseringsverksamheten.
Vad gäller anslagsposterna 5 och 6, se regeringsbeslut den 25 mars 2004, III 3 (N2004/1246/ARM).Vad gäller anslagsposten 4, se regeringsbeslut den 16 december 2004, III 13 (dnr N2004/7338/ARM m.fl.)
ap.7 Uppföljning av försöksverksamhet
Av anslagssparandet under anslagsposten får det ursprungligt avsatta beloppet om 1 500 000 kronor användas för uppföljning och utvärdering av försöksverksamheten för att minska ohälsan i offentlig sektor för perioden 2003 - 2006 (punkt 6 i 11-punktsprogrammet) enligt särskilt regeringsbeslut den 19 december 2002 (N2002/11731/ARM).
5.3 |
Finansiella villkor |
5.3.1 |
Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2006 | Indrag av anslagsbelopp |
23:1 Arbetsmiljöverket | |||
ap.1 | 16 642 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.7 | 0 | Allt | 0 |
5.3.2 |
Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Omfördelning från anslag/ap 1 | Omfördelning till anslag/ap 2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
23:1 Arbetsmiljöverket | |||
23:1 ap.3 | 23:1 ap.1 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2006 års nomenklatur
5.3.3 |
Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap | År | Anslagstyp |
23:1 Arbetsmiljöverket | ||
ap.3 | ram |
5.3.5 |
Bemyndiganden |
Utgiftsområde 14 Arbetsliv
Anslag/ap/dp | 2006 | 2007 | 2008 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
23:1 Arbetsmiljöverket | ||||
23:1 ap.2 | 18 550 | 18 501 | 0 | 2008 |
6 |
Övriga villkor |
6.1 |
Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 60 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 54 668 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) |
6.2 |
Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2006-01-25 | 46 233 |
2006-02-25 | 46 233 |
2006-03-25 | 46 233 |
2006-04-25 | 46 233 |
2006-05-25 | 46 233 |
2006-06-25 | 46 233 |
2006-07-25 | 46 233 |
2006-08-25 | 46 233 |
2006-09-25 | 46 233 |
2006-10-25 | 46 233 |
2006-11-25 | 46 233 |
2006-12-25 | 46 237 |
23:1 ap.1 | Förvaltningskostnader |
23:1 ap.7 | Uppföljning av försöksverksamhet |
7 |
Avgifter och bidrag |
7.1 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2004 | +/- 2005 | Int. 2006 | Kost. 2006 | +/- 2006 | Ack. +/- utgå. 2006 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Informationssystemet om arbetsskador, försäljning | 0 | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 |
Särskild informationsverksamhet | 2 305 | 772 | 37 960 | 37 845 | 115 | 3 192 |
Summa | 2 305 | 772 | 37 980 | 37 865 | 115 | 3 192 |
Villkor
Särskild informationsverksamhet
Kostnaderna avser den särskilda informationsverksamhet som bedrivs vid Arbetsmiljöverkets informationsenhet och vid enheten för Tidningen Arbetarskydd.
7.3 |
Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet |
Den särskilda informationsverksamheten får finansieras med avgifter i lämplig omfattning med hänsyn till syftet med verksamheten.
Den särskilda informationsverksamheten avser den informationsverksamhet vid Arbetsmiljöverkets informationsenhet och enhet för Tidningen Arbetarskydd som riktar sig till externa målgrupper inom Arbetsmiljöverkets verksamhetsområde i syfte att åstadkomma arbetsmiljöförbättringar. Den institutionella informationen ingår inte i den särskilda informationsverksamheten.
7.4 |
Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Den avgiftsbelagda verksamhetens storlek bestäms av Arbetsmiljöverket, dock ej i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191).
Vidare beslutar Arbetsmiljöverket om avgifter skall tas ut för anmälan/tillstånd angående genetiskt modifierade mikroorganismer, enligt förordningen (1998:940) om avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken.
7.5 |
Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Arbetsmiljöverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av verket.
8 |
Övriga intäkter |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 1 500 |
Bilaga 1 till Regeringsbeslut III 21, 2005-12-15
Diarienummerförteckning
N2005/427/ARM
N2005/2204/ARM
N2005/7478/ARM
N2005/5101/ARM
N2005/7405/ARM
N2005/10090/BS (delvis)