|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Post- och telestyrelsen m.m. inom utgiftsområde 22 Kommunikationer |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Post- och telestyrelsen och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Följande gäller för verksamheten inom Post- och telestyrelsens ansvarsområde.
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
IT, elektronisk kommunikation och post | Elektronisk kommunikation | Elektronisk kommunikation |
Informationsteknik | Informationsteknik | |
Kassaservice | Kassaservice | |
Post | Post | |
Totalförsvar | Det civila försvaret | Åtgärder inom Samverkansområde Teknisk infrastruktur |
Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar | Svåra påfrestningar | Åtgärder inom Samverkansområde Teknisk infrastruktur |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Alla skall ha tillgång till en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar infrastruktur och därtill hörande samhällstjänster.
Post- och telestyrelsen skall redovisa och kommentera hur myndighetens verksamhet inom sektorn bidragit till målet för politikområdet. Resultat som avviker från målet skall kommenteras och analyseras. Post- och telestyrelsen skall i samband med delårsrapporten och i årsredovisningen
- lämna en sammanfattande bedömning av tillståndet och utvecklingen inom sektorn och dess olika delmarknader,
- för sektorn och dess olika delmarknader redovisa en sammanfattning av de viktigaste statliga insatserna och de effekter de statliga insatserna bedöms ha för tillståndet och utvecklingen inom området och
- för sektorn och dess olika delmarknader redovisa och motivera de åtgärder som myndigheten vidtagit.
Enskilda och myndigheter skall få tillgång till säkra och effektiva elektroniska kommunikationer. De elektroniska kommunikationerna skall ge största möjliga utbyte när det gäller urvalet av överföringstjänster samt deras pris och kvalitet. Sverige skall i ett internationellt perspektiv ligga i framkant i dessa avseenden. De elektroniska kommunikationerna skall vara hållbara, användbara och tillgodose framtidens behov.
Post- och telestyrelsen skall redovisa en bedömning av hur myndighetens åtgärder inom området bidragit till målen för verksamhetsområdet. Post- och telestyrelsen skall även redovisa och bedöma de viktigare förändringar och effekter som införandet av lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation givit upphov till.
Konsument och konkurrens
Enskilda och myndigheter skall få tillgång till effektiva och säkra elektroniska kommunikationer. De elektroniska kommunikationerna skall ge största möjliga utbyte när det gäller urvalet av överföringstjänster samt deras pris och kvalitet.
Post- och telestyrelsen skall sammanfattningsvis (dels ur ett konsument- och konkurrensperspektiv, dels ur ett regionalpolitiskt perspektiv) redogöra för de åtgärder som myndigheten vidtagit och då särskilt
- redovisa den verksamhet som bedrivits avseende beslut om skyldigheter och tillsyn och då särskilt hur funktionshindrades behov beaktats,
- redovisa arten och omfattningen av kontakter med andra myndigheter,
- redovisa hur myndighetens åtgärder påverkat operatörer, tjänstetillhandahållare och konsumenter samt
- bedöma effekterna av myndighetens åtgärder.
Post- och telestyrelsen skall i samband med delårsrapporten redovisa utvecklingen av den fortsatta utbyggnaden av IT-infrastruktur med hög överföringskapacitet. En bedömning av hur snabbt utbyggnaden sker i olika delar av landet samt en uppskattning av antalet abonnenter skall lämnas.
Konsument
Särskilt viktiga tjänster inom området elektronisk kommunikation som funktionshindrade har behov av skall finnas att tillgå. Myndigheten skall säkerställa att de tillhandahållna tjänsterna håller den kvalitet som avtalats.
Post- och telestyrelsen skall
- redovisa vilka tjänster för funktionshindrade som tillhandahållits och i vilken omfattning tjänsterna använts och
- redovisa hur myndigheten följer upp ingångna avtal, hur myndigheten samarbetar med berörda organisationer för funktionshindrade och ge en bedömning av den kvalitet som tjänsterna håller.
Redovisningen skall innehålla en analys av utfallet av tillhandahållandet och en beskrivning av en eventuellt ändrad inriktning samt skälen till en sådan ändring.
Effektivt resursutnyttjande
Ett effektivt utnyttjande av spektrum för radiokommunikation och nummer ur en nationell nummerplan samt en väl fungerande marknad där radioutrustning och teleterminalutrustning uppfyller väsentliga krav. Enskilda och myndigheter skall få tillgång till frekvensutrymme för såväl existerande som nya radioanvändningar och kunna ha en rimligt störningsfri radiokommunikation. Post- och telestyrelsens handläggning av ärenden om störningar i samhällsviktiga radionät skall påbörjas inom en arbetsdag.
Post- och telestyrelsen skall
- redovisa den verksamhet som bedrivits avseende tillstånd och tillsyn,
- redovisa i vilken utsträckning målet om handläggningstid för ärenden rörande anmälda störningar i samhällsviktiga radionät uppfyllts,
- redovisa handläggningstiden för tillståndsärenden,
- redovisa tilldelat frekvensutrymme, såväl civilt som militärt,
- redovisa arten och omfattningen av kontakter med andra myndigheter,
- redovisa de åtgärder myndigheten vidtagit, genom marknadskontroll eller på annat sätt, för att säkerställa att utrustning på marknaden uppfyller kraven i lagen (2000:121) om radio- och teleterminalutrustning samt
- bedöma effekterna av myndighetens åtgärder.
Sverige skall som första land bli ett informationssamhälle för alla.
Post- och telestyrelsen skall bedöma myndighetens bidrag till måluppfyllelsen av den IT-politiska inriktningen för tillit och tillgänglighet som angavs i propositionen Ett informationssamhälle för alla (prop. 1999/2000:86, bet. 1999/2000:TU9, rskr. 1999/2000:256).
Integritet och säkerhet
En god säkerhet för och hög tillit till elektronisk informationshantering med särskild inriktning på Internets infrastruktur. Vidtagna åtgärder skall även medverka till att risken för och konsekvenserna av påfrestningar i samhället i fred, avseende elektroniska kommunikationer, minskar.
Post- och telestyrelsen skall
- redovisa de åtgärder myndigheten vidtagit inom området, bl.a. den tillsynsverksamhet som bedrivits enligt lagen (2000:832) om kvalificerade elektroniska signaturer,
- redovisa hur rikscentralen för IT-incidentrapportering utvecklas samt
- bedöma effekterna av myndighetens åtgärder.
Alla i hela landet skall ha möjlighet att verkställa och ta emot betalningar till enhetliga priser.
Post- och telestyrelsen skall redovisa en bedömning av hur myndighetens insatser inom området bidragit till målet för verksamhetsområdet.
En väl fungerande kassaservice.
Post- och telestyrelsen skall redovisa en bedömning av hur myndighetens insatser inom området bidragit till målet för verksamhetsområdet.
Särskilt viktiga tjänster inom kassaserviceområdet som funktionshindrade har behov av skall finnas att tillgå. Post- och telestyrelsen skall säkerställa att de tillhandahållna tjänsterna håller den kvalitet som avtalats.
Post- och telestyrelsen skall
- redovisa vilka tjänster för funktionshindrade som tillhandahållits och i vilken omfattning tjänsterna använts och
- redovisa hur myndigheten följer upp ingångna avtal, hur myndigheten samarbetar med berörda organisationer för funktionshindrade och ge en bedömning av den kvalitet som tjänsterna håller.
Redovisningen skall innehålla en analys av utfallet av tillhandahållandet och en beskrivning av en eventuellt ändrad inriktning samt skälen till en sådan ändring.
Alla i hela landet skall, till rimliga priser, ha tillgång till en effektiv och säker posttjänst av god kvalitet, genom väl fungerande nationella och internationella marknader.
Post- och telestyrelsen skall redovisa en bedömning av hur myndighetens åtgärder inom området bidragit till målet för verksamhetsområdet.
En väl fungerande postmarknad som kännetecknas av variation i utbud och god kvalitet till rimliga priser samt att de uppställda kraven för postservicen i landet uppnås.
Post- och telestyrelsen skall sammanfattningsvis (både ur ett konsument- och regionalpolitiskt perspektiv) redogöra för de åtgärder som myndigheten vidtagit och då särskilt
- redovisa den verksamhet som bedrivits avseende tillstånd och tillsyn och därvid särskilt redovisa hur funktionshindrades behov beaktats,
- redovisa arten och omfattningen av kontakter med andra myndigheter samt
- bedöma effekterna av myndighetens åtgärder.
Särskilt viktiga tjänster inom postområdet som funktionshindrade har behov av skall finnas att tillgå. Post- och telestyrelsen skall säkerställa att de tillhandahållna tjänsterna håller den kvalitet som avtalats.
Post- och telestyrelsen skall
- redovisa vilka tjänster för funktionshindrade som tillhandahållits och i vilken omfattning tjänsterna använts,
- redovisa hur myndigheten följer upp ingångna avtal, hur myndigheten samarbetar med berörda organisationer för funktionshindrade och göra en bedömning av den kvalitet som tjänsterna håller samt
- redovisa de insatser som genomförts för att främja tillgängligheten i Postens servicenät.
Redovisningen skall innehålla en analys av utfallet av tillhandahållandet och en beskrivning av en eventuellt ändrad inriktning samt skälen till en sådan ändring.
Målet för politikområdet är att:
- bidra till att hantera och förebygga kriser i vår omvärld,
- hävda vår territoriella integritet,
- försvara Sverige mot väpnat angrepp och
- värna civilbefolkningen och säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna vid ett väpnat angrepp eller krig i vår omvärld
Målet för verksamheten inom det civila försvaret är att värna civilbefolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna och bidra till Försvarsmaktens förmåga vid ett väpnat angrepp eller krig i vår omvärld.
Verksamheten skall bedrivas så att en betryggande försvarsförmåga kan säkerställas vid ett eventuellt framtida väpnat angrepp i sådan teknisk infrastruktur som är väsentlig för samhällets grundläggande behov. Verksamheten skall anpassas utifrån den inriktning och hot- och riskbedömning som regeringen redovisar i proposition 2004/05:5 Vårt framtida försvar.
Post- och telestyrelsen skall redovisa en analys av genomförda prestationers effekt på beredskapen och hur prestationerna bidragit till att uppfylla målen. Väsentliga avvikelser från inriktning och planerad verksamhet skall redovisas. Insatser som genomförs inom ramen för myndighetens andra politikområden och som utgör ett väsentligt bidrag till detta politikområdes måluppfyllnad skall redovisas.
Myndigheten skall också redovisa de förhållanden och gränssättande faktorer i myndighetens verksamhet eller inom myndighetens ansvarsområde som allvarligt utgör en begränsning av samhällets förmåga vid ett väpnat angrepp.
Målet för politikområdet är att minska risken för och konsekvenserna av olyckor och svåra påfrestningar på samhället i fred och minska lidande och skadeverkningar av olyckor och katastrofer i andra länder.
Målet är att minska risken för och konsekvenserna av svåra påfrestningar på samhället i fred. Om en sådan påfrestning skulle inträffa skall människors liv, personliga säkerhet och hälsa tryggas samt skador på egendom eller i miljö hindras eller begränsas.
Målet för verksamheter inom samverkansområdet Teknisk infrastruktur är att minimera riskerna för störningar i den tekniska infrastrukturen och att samhällets grundläggande behov inom området kan tillgodoses vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
Post- och telestyrelsen skall redovisa en analys av genomförda prestationers effekt på beredskapen och hur de har bidragit till att uppfylla målen. Väsentliga avvikelser från inriktning och planerad verksamhet skall redovisas. Insatser som genomförs inom ramen för myndighetens andra politikområden och som utgör ett väsentligt bidrag till detta politikområdes måluppfyllnad skall redovisas.
Myndigheten skall också redovisa de förhållanden och gränssättande faktorer i myndighetens verksamhet eller inom myndighetens ansvarsområde som allvarligt utgör en begränsning av samhällets förmåga vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Mål
Post- och telestyrelsen skall delta i samarbetet inom ramen för partnerskap för fred (PFF) och härvid företräda Sverige i Civil Communications Planning Committee (CCPC). Verksamheten skall bedrivas i enlighet med Sveriges individuella partnerskapsprogram med Nato för åren 2005-2006. Post- och telestyrelsen skall också delta i kontaktgruppen för civila myndigheter verksamma inom det PFF-samarbete som leds av Försvarsdepartementet.
Post- och telestyrelsen skall i årsredovisningen redovisa genomförd verksamhet samt en analys av samarbetets inriktning och utveckling. Dessutom skall myndigheten lämna underlag till Krisberedskapsmyndighetens kvartalsrapporter vad avser PFF-verksamhet.
Post- och telestyrelsen skall redovisa de åtgärder som vidtagits i syfte att skapa säkra noder och redundans i IT-infrastruktur med hög överföringskapacitet.
Post- och telestyrelsen skall redovisa hur arbetet med abonnentprioritering inom telekommunikationerna utvecklas.
Följande skall återrapporteras i årsredovisningen.
Post- och telestyrelsen skall lämna en samlad redogörelse per verksamhetsområde för resultatet av arbetet i de internationella organisationer som Post- och telestyrelsen deltar i, inklusive arbetet i Europeiska unionen. Redovisningen skall även omfatta arbetet med de nationella förberedelsegrupper och förberedelsemöten som myndigheten har inför internationella möten. Myndigheten skall även redovisa sin bedömning av de viktigare initiativen inom verksamhetsområdet som Europeiska kommissionen arbetat med.
Post- och telestyrelsen skall redovisa det standardiseringsarbete myndigheten deltar i.
Följande skall återrapporteras utanför årsredovisningen.
Post- och telestyrelsen skall påtala eventuella behov av förändringar i lagstiftning och reglering eller av andra åtgärder.
Post- och telestyrelsen skall informera regeringen om förändringar inom sektorn och dess olika delmarknader.
Post- och telestyrelsen skall i samband med årsredovisningen redovisa avgiftsuttaget uppdelat på de lagar med stöd av vilka myndigheten tar ut avgifter för att bedriva verksamhet. Avgifter som tas ut enligt 2 och 3 §§ förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet skall dessutom särredovisas enligt den uppdelningsgrund som återfinns i respektive bestämmelse.
Post- och telestyrelsen skall där så är möjligt tillse att statistik i de rapporter och uppföljningar som myndigheten lämnar till regeringen är könsuppdelad och redovisad i tidsserier omfattande de två föregående budgetåren. Om statistik inte kan lämnas könsuppdelad skall myndigheten motivera detta och ge förslag på hur detta kan åtgärdas.
Post- och telestyrelsen skall redovisa utgiftsprognoser för 2005-2008 i systemet Hermes. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten. Redovisningen skall ske senast den 20 januari, 8 mars, 3 maj, 2 augusti samt 1 november 2005.
1.3 | Organisationsstyrning |
Mål
Post- och telestyrelsen skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapportering
Post- och telestyrelsen skall redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen i förhållande till verksamhetens mål och resultat. Av redovisningen skall framgå
- i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts,
- vilka åtgärder som har vidtagits och
- vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2006 samt 2007-2008.
Inom ramen för detta skall myndighetens insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen framgå. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt.
1.4 | Uppdrag |
1. Post- och telestyrelsen skall under året bistå Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i arbetet med informationssäkerhet som t.ex. frågor om organisationen av arbetet med varningar, förebyggande och hantering av IT-säkerhetsincidenter samt utveckling av samverkansformer med omgivande organisationer i frågor om samhällsviktig informationsinfrastruktur. Uppdraget inkluderar även de internationella aspekterna av frågorna.
2. Post- och telestyrelsen skall, efter samråd med andra berörda myndigheter, skicka ut riktlinjer till lämpliga myndigheter och organisationer som t.ex. länsstyrelser, regionala självstyrelseorgan, samverkansorgan och till kommuner för hur dessa skall bistå Post- och telestyrelsen i myndighetens uppdrag att redovisa den pågående utbyggnaden av IT-infrastruktur med hög överföringskapacitet.
3. Post- och telestyrelsen skall senast den 1 juli och den 30 december 2005 till regeringen (Näringsdepartementet) redovisa en lägesrapport över marknadsutvecklingen avseende tillträde till accessnätet inklusive en redovisning av om vidtagna tillsynsåtgärder ger avsedd effekt och leder till en förbättrad konkurrenssituation på denna marknad.
4. Post- och telestyrelsen skall till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 15 april 2005
- redovisa och analysera förändringar av servicenivån på posttjänsten i landets alla delar,
- redovisa hur tillståndsvillkoren för postoperatörer har efterlevts,
- redovisa hur 9 § postförordningen (1993:1709) har efterlevts,
- redovisa och analysera konkurrenssituationen på olika delmarknader inom postområdet, särskilt i fråga om hinder för marknadstillträde och de åtgärder som myndigheten vidtagit,
- redovisa arten och omfattningen av de klagomål från allmänheten som framförts till postoperatörer och till myndigheten samt
- i övrigt bedöma effekten av myndighetens åtgärder och därvid särskilt belysa det befintliga regelverkets ändamålsenlighet.
5. Post- och telestyrelsen skall redovisa konkurrenssituationen på olika delmarknader inom området elektronisk kommunikation, däribland tillträde till accessnätet, särskilt i fråga om hinder för marknadstillträde samt redovisa arten och omfattningen av de klagomål som framförts till operatörer och till myndigheten. Uppdraget skall redovisas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 20 juni 2005.
6. Post- och telestyrelsen skall analysera Europeiska kommissionens kommande översyn av hur Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/93/EG om ett gemenskapsramverk för elektroniska signaturer fungerar samt utvärdera behovet av svenska åtgärder. Med ändring av tidigare regeringsbeslut den 23 juni 2004, skall uppdraget redovisas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 30 december 2005.
7. Post- och telestyrelsen skall beskriva och analysera utvecklingen av utbyggnaden av den tredje generationens mobila system. I uppdraget ingår att identifiera hinder avseende etablerandet av infrastruktur. Myndigheten skall dessutom föreslå eller vidta åtgärder där det är påkallat. Rapporten skall innehålla en internationell jämförelse och ett brett europeiskt perspektiv. Uppdraget skall redovisas till regeringen (Näringsdepartementet) i samband med årsredovisningen för 2005. En delrapport skall lämnas till regeringen (Näringsdepartementet) den 1 juli 2005.
8. Post- och telestyrelsen skall analysera förutsättningarna för framväxten av innehållstjänster för fasta och mobila nät samt utvecklingen av denna marknad. I detta ingår att identifiera eventuella hinder, bl.a. avseende interoperabilitet och betalningslösningar. Myndigheten skall även föreslå eller vidta åtgärder där det är påkallat. Rapporten skall innehålla en internationell jämförelse. Uppdraget skall redovisas till regeringen i samband med delårsrapporten för 2005.
9. Post- och telestyrelsen skall fortsätta sitt arbete i referensgruppen för elektroniska signaturer med angränsande områden. Arbetet skall redovisas till regeringen i samband med årsredovisningen för 2005.
10. Post- och telestyrelsen skall inom ramen för de mål för 24-timmarsmyndigheten som anges i regeringens skrivelse Regeringens förvaltningspolitik 2000/01:115 redovisa följande till regeringen i samband med årsredovisningen för 2005:
- vilka tjänster myndigheten tillhandahåller och vilka som planeras i det fortsatta utvecklingsarbetet,
- medborgarnas och företagens användning av tillgängliga tjänster, där så är möjligt,
- på vilket sätt myndigheten arbetar för att via Internet öka medborgarnas och företagens insyn i ärendehanteringen samt
- hur myndigheten samverkar med andra myndigheter för att ta tillvara möjliga effektivitetsvinster.
11. Post- och telestyrelsen skall till regeringen (Näringsdepartementet) redovisa en strategi för hur myndighetens övriga internationella verksamhet, såsom utländska förfrågningar och besök, utifrån ett ökat behov, skall hanteras. Rapporteringen skall inkludera behov av såväl intern kompetens som externa konsultinsatser, aktuella och relevanta länder samt hur denna internationella verksamhet skall finansieras. Uppdraget skall redovisas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 31 oktober 2005.
13. Post- och telestyrelsen skall redovisa genomförda insatser för en ökad användning av korrekt och säker tidsangivning över Internet och i andra elektroniska kommunikationssystem. Uppdraget skall redovisas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 1 juli 2005.
14. Post- och telestyrelsen skall, inom ramen för sitt sektorsansvar för handikappolitiken, genomföra en omvärldsanalys i syfte att belysa de processer inom samhällssektorn som påverkar möjligheterna att uppnå de handikappolitiska målen. Omvärldsanalysen skall lämnas till regeringen (Socialdepartementet) senast den 15 september 2005.
15. Post- och telestyrelsen skall ta fram en rapport som presenterar hur funktionshindrades behov tillgodoses inom radioområdet. Rapporten skall beskriva nuläget, vara framåtblickande och innehålla förslag på ytterligare åtgärder satta i relation till de övergripande inriktningsmålen för myndighetens sektorsansvar. Uppdraget skall redovisas till regeringen i samband med årsredovisningen för 2005.
16. Post- och telestyrelsen skall verka för ett svenskt medlemskap i internationella teleunionens råd (ITU Council) 2006-2010. Jämställdhetsaspekten skall beaktas. Sverige kandiderar som företrädare för det nordiska ITU-arbetet (NITU). En delrapport skall lämnas i samband med årsredovisningen för 2005 och en slutrapport lämnas i samband med årsredovisningen för 2006.
17. Post- och telestyrelsen har under nationell försöksverksamhet med ENUM agerat som administratör (s.k. ENUM Tier 1 Manager). För att säkerställa oavbruten delegation av den aktuella domänen (.6.4.e164.arpa) till dess en permanent administratör är utsedd, skall Post- och telestyrelsen, i egenskap av den myndighet som fastställer nationella nummerplaner, vara fortsatt administrativt ansvarig för domänen och för att utse en registreringsenhet (Registreringsenhet för ENUM Tier 1).
18. Post- och telestyrelsen skall utreda förutsättningarna för att offentliggöra uppgifter om basstationer för mobil telefoni ur frekvens- och tillståndsregistret som myndigheten förfogar över samt om ett offentliggörande kan göras i en webbapplikation. Utredningen skall genomföras i samråd med berörda myndigheter. Uppdraget skall redovisas senast den 22 april 2005.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
37:1 | Post- och telestyrelsen: Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter (Ramanslag) | |
Disponeras av Post- och telestyrelsen | 14 574 tkr | |
37:1 ap.1 | Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter (Ram) | 14 574 tkr |
Disponeras av regeringen | 88 tkr | |
37:1 ap.2 | Till regeringens disposition (Ram) | 0 tkr |
37:1 ap.3 | Till regeringens disposition - utgiftsbegränsning (Ram) | 88 tkr |
Anslagsposten 1 får användas till att
- täcka förvaltningskostnader för upphandling av samt ersättning för särskilda tjänster för funktionshindrade samt åtgärder inom verksamhetsområdena civilt försvar och svåra påfrestningar avseende samverkansområde teknisk infrastruktur,
- täcka befarade kundförluster vilka härrör från anslagsfinansierad verksamhet t.o.m. budgetåret 1999,
projekt och uppdrag vilka syftar till att förverkliga delar av den IT-politiska inriktningen avseende tillit och delar av det handlingsprogram som beskrivs i regeringens proposition 1999/2000:86 Ett informationssamhälle för alla,
- täcka kostnader i samband med att Post- och telestyrelsen följer upp om kassaservicen motsvarar samhällets behov samt
- täcka kostnader inom området kvalificerade elektroniska signaturer.
37:2 | Ersättning för särskilda tjänster till funktionshindrade (Ramanslag) | |
Disponeras av Post- och telestyrelsen | 121 749 tkr | |
37:2 ap.1 | Ersättning för särskilda tjänster till funktionshindrade (Ram) | 121 749 tkr |
Disponeras av regeringen | 735 tkr | |
37:2 ap.2 | Till regeringens disposition (Ram) | 0 tkr |
37:2 ap.3 | Till regeringens disposition - utgiftsbegränsning (Ram) | 735 tkr |
Anslagsposten 1 får användas till utgifter i samband med upphandling av eller ersättning för
- utsträckt post- och kassaservice till äldre och funktionshindrade i glesbygd,
- portofri befordran av blindskriftsförsändelser,
- nummerupplysningstjänster och förmedlingstjänster för texttelefoni till funktionshindrade personer,
- fri sjukvårdsupplysning för texttelefonanvändare,
- andra posttjänster och elektroniska kommunikationstjänster som, efter behovsprövning, bedöms vara av särskild vikt för funktionshindrade personer samt
- särskilda utredningar efter behovsprövning till ett belopp om högst 3 000 000 kronor.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
37:1 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
37:1 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
37:1 ap.3 | 0 | Allt | 0 |
Anslag/anslagspost | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
37:2 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
37:2 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
37:2 ap.3 | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
37:1 ap.1 | 37:1 ap.3 | 100 % |
37:1 ap.2 | 37:1 ap.3 | 100 % |
37:2 ap.1 | 37:2 ap.3 | 100 % |
37:2 ap.2 | 37:2 ap.3 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
Anslag/anslagspost | 2005 | 2006 | 2007 - | |
Bemyndiganderam | Infriade förpliktelser | Infriade förpliktelser | Slutår | |
37:2 ap.1 | 210 000 | 154 000 | 56 000 | 2009 |
Post- och telestyrelsen bemyndigas att under 2005 ingå ekonomiska förpliktelser som inklusive tidigare gjorda åtaganden medför utgifter på högst 210 000 000 kronor under 2006-2009.
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 23 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 37 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 14 574 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Post- och telestyrelsen: Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter 37:1 ap.1.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Elektronisk kommunikation | 10 196 | 14 649 | 218 000 | 221 400 | -3 400 | 21 445 |
Post | 2 760 | -1 800 | 18 000 | 19 000 | -1 000 | -40 |
RTTE | 2 639 | -2 849 | 7 400 | 8 000 | -600 | -810 |
Elektroniska signaturer | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 | 0 |
Summa | 15 595 | 10 000 | 243 405 | 248 405 | -5 000 | 20 595 |
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen elektronisk kommunikation som bedrivs med stöd av lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation skall finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen post som bedrivs med stöd av postlagen (1993:1684) skall finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen elektronisk kommunikation som bedrivs med stöd av lagen (2000:121) om radio- och teleterminalutrustning skall finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
Post- och telestyrelsens verksamhet inom verksamhetsgrenen informationsteknik som bedrivs med stöd av lagen (2000:832) om kvalificerade elektroniska signaturer skall delvis finansieras med avgifter enligt förordningen (2003:767) om finansiering av Post- och telestyrelsens verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten. För den del av verksamheten avseende elektroniska signaturer som inte täcks av avgifter skall Post- och telestyrelsen avräkna anslaget 37:1 Post- och telestyrelsen: Förvaltningskostnader för vissa myndighetsuppgifter, anslagspost 1.
Verksamhet | Inkomst- titel | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Obeställbara brev | 2811 | 0 | 0 | 250 | 250 | 0 | 0 |
Totalförsvar | 2554 | 0 | 0 | 100 000 | 100 000 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 100 250 | 100 250 | 0 | 0 |
För det fall ett öppnat brev innehåller pengar som vid förvaringstidens utgång tillfallit staten skall dessa redovisas mot inkomsttitel 2811, Övriga inkomster av statens verksamhet.
Ett beräknat avgiftsuttag för avgifterna avseende verksamheten inom samverkansområdet Teknisk infrastruktur, avseende åtgärder mot allvarliga hot och påfrestningar i fredstid har fastställts till sammanlagt högst 100 000 000 under 2005 (prop.2004/05:1, utg.omr. 6, bet.2004/05:FöU1, rskr. 2004/05:130och bet. 2004/05:FiU1, rksr 2004/05:130). Det samlade avgiftsuttaget för 2005 fastställs enligt 37 § förordningen (2003:396) om elektronisk kommunikation till 100 000 000 kr. Avgifterna skall redovisas mot inkomsttitel 2554, Avgifter för telekommunikation.
Det ekonomiska målet för den avgiftsfinansierade verksamheten är full kostnadstäckning.
2.4 | Övriga intäkter |
Beräknade övriga inkomster som disponeras | 113 500 tkr |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Ulrica Messing |
Claes Eriksson |