|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Medlingsinstitutet |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Medlingsinstitutet och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Arbetslivspolitik | Lönebildning | Medling i arbetstvister |
Analys och information |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Goda arbetsvillkor och möjlighet till utveckling i arbetet för både kvinnor och män.
En lönebildning i samhällsekonomisk balans samt arbetsfred.
Medlingsinstitutet skall bidra till dels en fredlig lösning av arbetstvister, dels att arbetsmarknadskonflikter undviks eller upphör så snart som möjligt utan att åsidosätta målet om en väl fungerande lönebildning.
Medlingsinstitutet skall rapportera antalet medlingsärenden på såväl central som lokal nivå.
För centrala ärenden redovisas
- antalet anmälda tvister,
- tvister där varsel lagts,
- tvister där medlare förordnats,
- utlösta konflikter,
- antalet förlorade arbetsdagar på grund av konflikt samt
- antalet ärenden där institutet har utsett medlare utan samtycke från parterna.
För lokala ärenden redovisas
- antalet ärenden samt
- antalet ärenden som föranlett förhandling inför medlare.
Medlingsinstitutet skall kommentera insatser, resultat, effekter och måluppfyllelse samt redovisa en bedömning av hur egna insatser respektive yttre faktorer påverkat utfallet.
Målet är en väl fungerande lönebildning som kännetecknas av att den
- förmår att skapa reallöneutveckling kombinerat med sysselsättningstillväxt,
- genererar en lönekostnadsutveckling som givet produktivitets-utvecklingen är väl i takt med de viktigare konkurrentländerna samt
- i så liten utsträckning som möjligt ger upphov till arbetsmarknadskonflikter.
Medlingsinstitutet skall rapportera och kommentera sina insatser i form av information till parter och allmänhet samt andra aktiviteter som vidtagits för att främja en väl fungerande lönebildning. Härvid skall Medlingsinstitutet redovisa en bedömning av hur egna insatser respektive yttre faktorer påverkat utfallet.
Medlingsinstitutet skall redovisa löneutvecklingen på hela arbetsmarknaden mätt som procentuell förändring från föregående år.
Medlingsinstitutet skall också redovisa löneutvecklingen per timma inom näringslivet, mätt som procentuell förändring från föregående år i förhållande till euroområdet och USA.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Som framgår av förordningen (2000:258) med instruktion för Medlingsinstitutet skall institutet presentera en årlig rapport om löneutveckling och avtalsförhandlingar. Rapporten skall utformas enligt de riktlinjer som framgår av propositionen Lönebildning för full sysselsättning (prop. 1999/2000:32, bet. 1999/2000:AU5, rskr. 1999/2000:149). Den årliga rapporten skall lämnas i samband med årsredovisningen.
Medlingsinstitutet skall för anslaget 23:8 Medlingsinstitutet redovisa utgiftsprognoser för 2005-2008 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till anslaget. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas.
Utgiftsprognoser lämnas senast:
- 20 januari 2005
- 8 mars 2005
- 3 maj 2005
- 2 augusti 2005
- 1 november 2005
1.3 | Organisationsstyrning |
Mål
Medlingsinstitutet skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapportering
Medlingsinstitutet skall redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen i förhållande till verksamhetens mål och resultat. Av redovisningen skall framgå
- i vilken omfattning Medlingsinstitutets mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts,
- vilka åtgärder som har vidtagits och
- vilka mål som gäller för Medlingsinstitutets kompetensförsörjning 2006 och 2007-2008.
Inom ramen för detta skall framgå Medlingsinstitutets insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt.
1.4 | Uppdrag |
Medlingsinstitutet skall vid sina överläggningar med arbetsmarknadens parter om kommande och pågående avtalsförhandlingar fästa uppmärksamhet på vikten av att de centrala kollektivavtalen konstrueras så, att avtalen främjar de lokala parternas arbete med lönefrågor ur ett jämställdhetsperspektiv. Medlingsinstitutet skall samråda med Jämställdhetsombudsmannen i samband med genomförandet av uppdraget. Uppdraget skall avrapporteras till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i december 2005.
Medlingsinstitutet skall undersöka möjligheten till förbättrad insamling och redovisning av olika typer av förmåner till arbetstagare samt värdet av dessa. Syftet med en sådan förbättring är att få bättre kunskap dels om den del av ersättningen för utfört arbete som inte utgår i form av kontant lön, dels om de olika typerna av sådana ersättningar och värdet av dessa uppdelat på kvinnor respektive män. Medlingsinstitutet skall också bedöma utvecklingskostnaderna och driftskostnaderna för sådana förändringar. Uppdraget skall avrapporteras till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) i december 2005.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
23:8 | Medlingsinstitutet (Ramanslag) | |
Disponeras av Medlingsinstitutet | 49 342 tkr | |
23:8 ap.1 | Förvaltningskostnader (Ram) | 49 342 tkr |
Disponeras av regeringen | 298 tkr | |
23:8 ap.2 | Till regeringens disposition - utgiftsbegränsning (Ram) | 298 tkr |
Eventuellt positivt överföringsbelopp från 2004 (anslagssparande) får ej disponeras av myndigheten utan särskilt beslut av regeringen.
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/ap/dp | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
23:8 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
23:8 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap/dp1 | Omfördelning till anslag/ap/dp2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
23:8 | 23:8 ap.1 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 2 000 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 6 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 49 342 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Medlingsinstitutet 23:8 ap.1.
2.3 | Avgifter och bidrag |
2.4 | Övriga intäkter |
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Medlingsinstitutet undantas från kravet att lämna delårsrapport enligt 8 kap. 1 § förordningen (2000:605) om årsredovisning och budgetunderlag.
Hans Karlsson |
Anders Stålsby |