|
Regleringsbrev för budgetåret 2005 avseende Elsäkerhetsverket inom utgiftsområde 24 Näringsliv (rskr. 2004/05:117 och 130) |
Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2005 för Elsäkerhetsverket och nedan angivna anslag.
1 | VERKSAMHET |
Följande gäller för verksamheten inom Elsäkerhetsverkets ansvarsområde.
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren |
Näringspolitik | Regler, tillstånd och tillsyn | Elsäkerhet och elektromagnetisk kompatibilitet |
Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar | Svåra påfrestningar | Åtgärder inom Samverkansområde Teknisk infrastruktur |
1.1 | Verksamhetsstyrning |
Främja en hållbar ekonomisk tillväxt och en ökad sysselsättning genom fler och växande företag.
Säkerställa goda grundläggande förutsättningar inom i första hand näringslivet och ett enkelt regelverk för företagande.
Elsäkerhetsverkets mål inom verksamhetsgren Elsäkerhet och elektromagnetisk kompatibilitet är
· att förebygga av elektricitet orsakad skada på person och egendom samt störningar på radiokommunikation och näringsverksamhet inom området elektromagnetisk kompatibilitet (EMC).
· att svara för statliga insatser för att bygga upp, upprätthålla och utveckla en god säkerhetsnivå för elektriska anläggningar och elektrisk materiel samt medverka till en tillfredsställande elektromagnetisk kompatibilitet.
I anslutning till insatserna skall verket följa den internationella utvecklingen samt främja svenskt deltagande i internationellt samarbete inom sitt verksamhetsområde. I myndighetens arbete med EU-frågor ingår även avtal med tredje land som EU ingått, t.ex. s.k. MRA-avtal.
I verksamheten ingår informationsinsatser och upplysningsarbete i elsäkerhetsfrågor både till en bredare allmänhet och till fackmän. Elsäkerhetsverket skall hålla en hög servicenivå och därvid utnyttja den nya informationstekniken för att öka tillgängligheten till myndighetens verksamhet.
Elsäkerhetsverket skall lämna en sammanfattande redovisning av tillståndet och utvecklingen inom elsäkerhetsområdet. Redovisningen skall innehålla en bedömning av effekterna av de statliga insatserna inom området. En redovisning av de åtgärder som Elsäkerhetsverket vidtagit inom IT-området som syftar till att öka tillgängligheten till verksamheten skall lämnas i årsredovisningen.
Målet för föreskriftsarbetet är att utarbeta föreskrifter som är nödvändiga för att elsäkerheten och en tillfredsställande EMC-miljö skall upprätthållas utan att utgöra hinder för den tekniska utvecklingen eller för handeln med andra länder.
Elsäkerhetsverket skall redovisa insatser och kostnader rörande genom-förande av EU:s regelverk och övriga föreskriftsprojekt. Resultatredovisningen i årsredovisningen skall utgå från nyckeltal för prestationer och produktivitet.
Målet för standardiseringsarbetet är att bidra till utformningen av sådana standarder som är nödvändiga för att elsäkerheten och en tillfredsställande EMC-miljö skall upprätthållas utan att utgöra hinder för den tekniska utvecklingen eller för handeln med andra länder.
Redovisningen skall innefatta Elsäkerhetsverkets insatser och kostnader rörande bevakning och deltagande i sådana standardiseringsgrupper vars arbete är av stor betydelse för elsäkerhetsnivån och för en god elektromagnetisk kompatibilitet. Resultatredovisningen i årsredovisningen skall utgå från nyckeltal för prestationer och produktivitet.
Målet för tillsynen på elanläggningsområdet är att föreskrifter om utförande, handhavande och skötsel följs samt att erfarenheter från tillsynsarbetet återförs till föreskrifts- och standardiseringsarbetet.
Elsäkerhetsverket skall redovisa insatser, resultat och kostnader för fälttillsynen samt andra ärenden med anknytning till verkets föreskrifter. Resultatredovisningen i årsredovisningen skall utgå från nyckeltal för prestationer, produktivitet och styckkostnader.
Målet för tillsynen på elproduktområdet är att föreskrifter om kontrollordning samt om utförande, handhavande och skötsel av elprodukter följs, samt att erfarenheter från tillsynsarbetet återförs till föreskrifts- och standardiseringsarbetet. Marknadskontrollen skall bidra till att säkerställa att tillverkare och importörer marknadsför säkra elprodukter samt, i de fall ej säkra elprodukter kommer ut på marknaden, åtgärder vidtas för att begränsa riskerna.
Redovisningen skall innefatta verkets insatser, resultat och kostnader vad beträffar marknadskontrollen. Resultatredovisningen i årsredovisningen skall utgå från nyckeltal för prestationer, produktivitet och styckkostnader.
Målet för politikområdet är att minska risken för och konsekvenserna av olyckor och svåra påfrestningar på samhället i fred och minska lidande och skadeverkningar av olyckor och katastrofer i andra länder.
Målet är att minska risken för och konsekvenserna av svåra påfrestningar på samhället i fred. Om en sådan påfrestning skulle inträffa skall människors liv, personliga säkerhet och hälsa tryggas samt skador på egendom eller i miljö hindras eller begränsas.
Målet för verksamheter inom samverkansområdet Teknisk infrastruktur är att riskerna för störningar i den tekniska infrastrukturen i samhället minimeras och att samhällets grundläggande behov kan tillgodoses vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
Verksamheten syftar till att åstadkomma en sådan robusthet och flexibilitet hos den tekniska infrastrukturen att samhällets väsentligaste behov kan tillgodoses vid allvarliga avsiktliga eller oavsiktliga störningar i fred såsom sabotage, terrorhandlingar eller allvarliga olyckor.
Mål för Elsäkerhetsverket inom området Teknisk infrastruktur är att under svåra påfrestningar på samhället i fred
-
tillämpa regelverket inom elsäkerhetsområdet på ett sådant sätt att nödvändiga reparationer och provisoriska åtgärder i elnät och anläggningar kan genomföras utan dröjsmål och med betryggande säkerhet och
-
utöva tillsyn över genomförda reparationer och provisoriska åtgärder i elnät och anläggningar och bevaka att sådana åtgärder inte kvarstår längre än nödvändigt.
Inom ramen för Elsäkerhetsverkets uppgifter inom samverkansområdet skall myndigheten redovisa en analys av prestationernas effekter på beredskapen och hur de har bidragit till att uppfylla målen. Väsentliga avvikelser från inriktning och planerad verksamhet skall redovisas. Insatser som genomförs inom ramen för myndighetens andra politikområde och som utgör ett väsentligt bidrag till detta politikområdes måluppfyllnad skall också redovisas.
Myndigheten skall också redovisa de förhållanden och gränssättande faktorer i myndighetens verksamhet eller inom myndighetens ansvarsområde som allvarligt utgör en begränsning av samhällets förmåga vid svåra påfrestningar på samhället i fred.
1.2 | Övriga mål och återrapporteringskrav |
Elsäkerhetsverket skall redovisa utfall i förhållande till beräknad budget för 2005 års avgiftsbelagda verksamhet, samt kommentera och förklara väsentliga avvikelser mellan budget och utfall.
Elsäkerhetsverket skall redovisa utgiftsprognoser för åren 2005 -2008 i Hermes vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till statsbudgeten.
- 20 januari 2005
- 8 mars 2005
- 3 maj 2005
- 2 augusti 2005
- 1 november 2005
Elsäkerhetsverkets verksamhet skall redovisas enligt följande indelning
Verksamhetsgren Elsäkerhet och elektromagnetisk kompatibilitet
- föreskriftsarbete
- standardiseringsarbete
- tillsyn av elanläggningar
- tillsyn av elprodukter
Verksamhetsgren Teknisk infrastruktur
Elsäkerhetsverket skall redovisa vilka insatser som har genomförts under året för att öka barns och ungas kunskap om elsäkerhet samt andra vidtagna åtgärder med fokus på barnsäkerhet.
1.3 | Organisationsstyrning |
Elsäkerhetsverket skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens.
Återrapportering Elsäkerhetsverket skall redovisa mål och måluppfyllelse för kompetensförsörjningen i förhållande till verksamhetens mål och resultat. Av redovisningen skall framgå
- i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2005 har uppnåtts,
- vilka åtgärder som har vidtagits, och
- vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning 2006 och 2007-2008.
Inom ramen för detta skall myndighetens insatser för att främja etnisk och kulturell mångfald och ökad hälsa samt för att åstadkomma en ändamålsenlig åldersstruktur, könsfördelning och rörlighet bland personalen framgå. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna ledning, kärn- och stödkompetens, om så är lämpligt.
1.4 | Uppdrag |
Elsäkerhetsverket skall i årsredovisningen redovisa och kommentera intäkterna från elsäkerhetsavgifter och om det finns anledning till det föreslå förändringar i avgiftsnivån.
Elsäkerhetsverket skall förutsättningslöst se över tillståndssystemet för utförande av elinstallationer och vid behov föreslå förändringar som i framtiden bäst säkerställer att elektriska installationer utförs på ett säkert sätt samtidigt som olika brukarkategoriers behov tillgodoses.
1.5 | Fristående återrapportering |
2 | FINANSIERING |
2.1 | Anslag |
2.1.1 | Tilldelade anslag |
38:11 | Elsäkerhetsverket (Ramanslag) | |
Disponeras av Elsäkerhetsverket | 41 174 tkr | |
38:11 ap.1 | Elsäkerhetsverket (Ram) | 41 174 tkr |
Disponeras av regeringen | 249 tkr | |
38:11 ap.2 | Regeringens disposition utgiftsbegränsning (Ram) | 249 tkr |
2.1.2 | Äldre anslag som disponeras budgetår 2005 |
2.1.3 | Finansiella villkor för anslag |
Anslag/ap/dp | Anslagskredit (tkr) | Anslagsbehållning som disponeras 2005 | Indrag av anslagsbelopp (tkr) |
38:11 ap.1 | 0 | Allt | 0 |
38:11 ap.2 | 0 | Allt | 0 |
2.1.4 | Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande |
Omfördelning från anslag/ap/dp1 | Omfördelning till anslag/ap/dp2 | Belopp (tkr)/andel (%) |
38:11 | 38:11 ap.2 | 100 % |
2.1.5 | Avslutade anslagsposter |
2.1.6 | Medgivet överskridande |
2.1.7 | Bemyndiganden |
2.2 | Övriga villkor |
2.2.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl 20 § budgetlagen) | 3 500 |
Räntekontokredit (enl 21 § budgetlagen) | 3 000 |
Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) | 0 |
2.2.2 | Utbetalningsplan |
- 41 174 tkr fördelat per månad fr.o.m. 2005-01-25 t.o.m. 2005-12-25. Beloppet avser anslaget Elsäkerhetsverket 38:11 ap.1.
2.3 | Avgifter och bidrag |
Verksamhet | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Publikationsförsäljning | 0 | 0 | 1 200 | 500 | 700 | 700 |
Verksamhet | Inkomst- titel | Över- / underskott tom 2003 | Över- / underskott 2004 | Intäkter 2005 | Kostnader 2005 | Över- / underskott 2005 | Ack över- / underskott, utgående 2005 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Elsäkerhetsavgift m.m. | 2552 | 0 | 0 | 34 500 | 0 | 34 500 | 34 500 |
Behörighetsavgift | 2552 | 0 | 0 | 2 220 | 0 | 2 220 | 2 220 |
Nätövervakningsavgift | 2552 | 0 | 0 | 19 600 | 0 | 19 600 | 19 600 |
Elberedskapsavgift | 2552 | 0 | 0 | 250 000 | 0 | 250 000 | 250 000 |
Ersättning för provade produkter | 2552 | 0 | 0 | 650 | 0 | 650 | 650 |
Summa | 0 | 0 | 306 970 | 0 | 306 970 | 306 970 |
Elsäkerhetsverkets verksamhet finansieras med en elsäkerhetsavgift som tillförs inkomsttitel. Avgiftens storlek bestäms i förordningen (1995:1296) om vissa avgifter på elområdet.
Avgiftsinkomster från elsäkerhetsavgifter, nätövervakningsavgifter, elberedskapsavgifter, behörighetsavgifter, avgifter i samband med provning av produkter och viten skall redovisas mot inkomsttitel 2552: Övriga offentligrättsliga avgifter.
Ersättning får tas ut med stöd av 4 § avgiftsförordningen (1992:191) utan den begränsning som föreskrivs i andra stycket nämnda bestämmelse. Avgiftsinkomsterna beräknas till 1 200 000 kr och får disponeras av Elsäkerhetsverket.
2.4 | Övriga intäkter |
Övriga beräknade inkomster som disponeras
Avser bidrag om 1 000 000 kr för verksamhet som finansieras från sjätte utgiftsområdets anslag 7:5 Krisberedskap, Samverkansområdet Teknisk infrastruktur.
3 | UNDANTAG FRÅN EA-REGLER |
Mona Sahlin |
Torgny Edvardsson |