|
Riksdagen har beslutat om Konsumentverkets verksamhet för budgetåret 2004 (prop. 2003/04:1, utg.omr. 24, bet. 2003/04:NU1, rskr. 2003/04:124). Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2004 för Konsumentverket och nedan angivna anslag.
Politikområde Konsumentpolitik Mål Konsumenternas ställning och inflytande på marknaden ska stärkas. Verksamhetsområde Inflytande Mål Konsumenterna har en stark ställning och inflytande på marknaden. Verksamhetsgren Konsumentskydd Mål Konsumenternas rättsliga skydd är starkt. Återrapportering
Verksamhetsgren Finansiella tjänster Mål Konsumenterna har en stark ställning på de finansiella marknaderna. Återrapportering
Verksamhetsområde Hushållning Mål Konsumenternas möjligheter att utnyttja sina resurser är goda. Verksamhetsgren Hushållsekonomi Mål Konsumenterna är kostnadsmedvetna och prismärkningen fungerar väl, särskilt vad gäller regelreformerade marknader Återrapportering
Verksamhetsområde Säkerhet Mål Konsumenternas hälsa och säkerhet är skyddad. Verksamhetsgren Produktsäkerhet och marknadskontroll Mål Marknadskontrollen och produktsäkerhetsåtgärderna, omfattande prioriteringen av tjänstesäkerhet, är effektiva. Återrapportering
Verksamhetsområde Miljö Mål Konsumtions- och produktionsmönster som minskar påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling utvecklas. Verksamhetsgren Hinder Mål Det är prisvärt och enkelt att agera på ett för miljön positivt sätt. Återrapportering
Verksamhetsgren Förutsättningar Mål Det finns många konkreta exempel på positiva miljöeffekter av ett ändrat beteende. Återrapportering
Verksamhetsgren Märkning Mål Miljömärkningen har en stor spridning. Återrapportering
Verksamhetsområde Kunskap Mål Konsumenternas tillgång till vägledning, information och utbildning är god. Verksamhetsgren Vägledning, information och utbildning Mål Vägledningen, informationen och utbildningen till konsumenter är god. Återrapportering
Politikområde Regional utvecklingspolitik Mål Väl fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner med en god servicenivå i alla delar av landet. Verksamhetsområde Kommersiell service Mål En god tillgång till kommersiell service. Återrapportering Redovisa utvecklingen av kommersiell service i gles- och landsbygdsområden. Verksamhetsgren Stöd till program och processer Mål Att utveckla det lokala och regionala arbetet för god tillgång till kommersiell service. Återrapportering Redovisa vilka insatser som gjorts för att stödja länen i genomförandet av de lokala utvecklingsprogrammen för kommersiell service samt för uppföljningen av dessa. Politikområde Energipolitik Mål Den svenska energipolitikens mål är att på kort och lång sikt trygga tillgången på el och annan energi på med omvärlden konkurrenskraftiga villkor. Energipolitiken ska skapa villkoren för en effektiv och hållbar energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med låg negativ inverkan på hälsa, miljö och klimat samt underlätta omställningen till ett ekologiskt uthålligt samhälle. Härigenom främjas en god ekonomisk och social utveckling i hela Sverige. Energipolitiken ska bidra till ett breddat energi-, miljö- och klimatsamarbete i Östersjöregionen. Övriga relevanta mål för energipolitiken framgår av de beslut riksdagen fattade i juni 2002 (prop. 2001/02:143, bet. 2001/02NU17, rskr. 2001/02:317) och i juni 1997 om riktlinjer för energipolitiken (prop. 1996/97:84, bet. 1996/97:NU12, rskr. 1996/97:272). Verksamhetsområde Politik för ett uthålligt energisystem Mål Målet är att energin skall användas så effektivt som möjligt med hänsyn tagen till alla resurstillgångar. Stränga krav skall ställas på säkerhet och omsorg om hälsa och miljö vid användning och utveckling av all energiteknik. Ett villkor för stängningen av den andra reaktorn i Barsebäck är att bortfallet av elproduktion kan kompenseras genom tillförsel av ny elproduktion och minskad användning av el. Det övergripande målet för energiforskningen är att bygga upp vetenskaplig och teknisk kunskap och kompetens på energiområdet inom universiteten, högskolorna och näringslivet i enlighet med 1997 års energipolitiska beslut. Målet för satsningen på forskning, utveckling och demonstration av ny energiteknik är att sänka kostnaderna för och, under de närmaste tio åren, kraftigt öka el- och värmeproduktionen från förnybara energikällor och utveckla kommersiellt lönsam teknik för energieffektivisering. Verksamhetsgren Åtgärder inom 2002 års energipolitiska program Mål Målet är att öka kunskaperna om och stimulera intresset för ekonomiskt och miljömässigt motiverad energieffektivisering hos såväl specifika användargrupper som allmänheten. Återrapportering Myndigheten skall redovisa i vilken utsträckning energideklarationer slagit igenom på marknaden, framtaget informationsmaterial samt genomförda informations- och utbildningsinsatser, nya och reviderade metoder för provning, genomförda provningar samt antal och kostnader för dessa, hur samverkan skett med andra myndigheter, internationella organisationer, frivilligorganisationer samt med forskare på området.
Konsumentverket ska stödja nationella konsumentorganisationer och andra organisationer som engagerar sig i konsumentfrågor. Under 2004 ska framförallt nationella konsumentprojekt med inriktning på miljö, finansiella tjänster, etisk märkning eller särskilt utsatta grupper, bl.a. handikappade, prioriteras. Verket ska i samband med årsredovisningen för 2004 redovisa antal och kostnad för och inriktning på beviljade stöd samt vilka grupper som har nåtts och vilka resultat insatserna har haft. Konsumentverket ska redovisa och analysera den totala måluppfyllelsen såsom ett eget avsnitt i årsredovisningen rörande budgetåret 2004. Konsumentverket ska arbeta i enlighet med de förslag till etappmål som verket redovisat (Ju2002/5494/KO) inom ramen för sitt sektorsansvar för handikappolitiken. I sin återrapportering ska Konsumentverket redovisa de insatser som genomförts under 2004. Verket ska även analysera och kommentera måluppfyllelsen av de mål man satt upp för 2004. Konsumentverket ska redovisa vilka insatser myndigheten vidtar inom sitt ansvarsområde, som bidrar till att nå det övergripande folkhälsomålet och i relevanta delar målen för de elva målområdena. Redovisningen ska ske till Socialdepartementet och Statens folkhälsoinstitut senast den 31 augusti 2004. Konsumentverket ska inkomma med utgiftsprognoser för 2004 för samtliga anslag/anslagsposter som myndigheten disponerar, inklusive äldre anslag. Redovisning ska lämnas vid fem tillfällen, senast den: 20 januari 2004 8 mars 2004 5 maj 2004 9 augusti 2004 1 november 2004 Prognoserna ska lämnas i systemet Hermes.
Konsumentverket ska redovisa vilka insatser som vidtagits för att effektivisera och förbättra verksamheten. Mål Återrapportering Konsumentverket ska redovisa i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2004 har uppnåtts, vilka åtgärder som har vidtagits och vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2005 respektive 2006-2007. Redovisningen av mål ska i första hand fokusera på personalens åldersstruktur, könsfördelning, rörlighet samt myndighetens arbete för att främja etnisk och kulturell mångfald. Redovisningen ska göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt. Målen för kompetensförsörjningen ska ha en klar och tydlig koppling till myndighetens mål för verksamheten, nuvarande kompetensförsörjning och bedömning av arbetsmarknadsläget. Målen ska vara konkreta och uppföljningsbara. Konsumentverket ska lämna en redogörelse för ovanstående redovisningspunkter i relation till föregående år och kommentera de bakomliggande orsakerna till eventuella förändringar.
Konsumentverket ska i samarbete med berörda branschorganisationer och myndigheter undersöka förutsättningarna för att inrätta en boenderådgivningsbyrå. Avrapportering av genomförda insatser ska ske till Jordbruksdepartementet senast den 30 juni 2004. Konsumentverket ska i samarbete med Konkurrensverket genomföra systematiska studier av vilka konsekvenser de nyligen konkurrensutsatta marknaderna har medfört och i framtiden kan innebära för konsumenten. Under 2004 ska en erfarenhetssummering göras av de marknader som studerats och förslag lämnas på åtgärder inom området för framtida studier. Uppdraget ska redovisas till Jordbruksdepartementet och Näringsdepartementet senast den 31 december 2004. Myndigheten ska vara en samverkanspart i arbetet med de regionala tillväxtprogrammen genom att bidra med analys-, metod- och kompetensstöd inom sitt ansvars- och kompetensområde. Konsumentverket ska bistå Verket för näringslivsutveckling (NUTEK) med underlag vid uppföljningen av regionala tillväxtprogram avseende 2004 enligt närmare anvisningar från NUTEK. Konsumentverket ska till och efter samråd med Statens energimyndighet senast den 30 april 2004 redovisa insatser, resultat och en analys av effekterna av myndighetens verksamhet inom 2002 års energipolitiska program.
Utgiftsområde 24 Näringsliv
Villkor 40:2 ap.2 Bidrag till standardisering, provnings- och mättekniska FOU m.m. Anslagsposten disponeras för deltagande i standardiseringsarbete. Konsumentverket ska använda dessa medel, samt övriga medel som verket prioriterar, för uppdrag till den svenska standardiseringsorganisationen rörande standardisering inom Konsumentverkets ansvarsområde. 40:2 ap.3 Servicedatabas Medlen ska täcka de kostnader som uppkommer för driften av den tidigare beslutade servicedatabasen.
Villkor 40:5 Åtgärder på konsumentområdet Medel som Konsumentverket disponerade 2002 under anslaget 40:5 anslagspost 6 för utvecklingsprojekt rörande Kommunal konsumentvägledning och som under 2003 och 2004 återförs till Konsumentverket ska redovisas på inkomsttitel 2811 (övriga inkomster av statlig verksamhet). 40:5 ap.5 Bidrag till organisationer för konsumentprojekt Mål och återrapporteringskrav anges under Övriga mål och återrapporteringskrav. 40:5 ap.6 Material och utbildningsmedel till kommunal konsumentvägledning Konsumentverket får nyttja del av anslagsposten för uppkomna förvaltningsomkostnader såsom personal etc.
Finansiella villkor för anslag
Belopp angivna i tkr Belopp som förs till räntekontot Till Konsumentverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs:
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet år 2004 där intäkterna disponeras
Belopp angivna i tkr Villkor Råd & Rön Tabell För 2004 får Konsumentverket balansera det acckumulerade underskottet med 300 tkr i enlighet med skrivelse (Jo2003/268/KO). Regeringen har den 21 november 2002 tagit ställning till underskottets täckande för 2002. Regeringen har därefter den 19 december 2002 tagit ställning till underskottstäckande för 2003. Underskott hänförligt till uppdragsprovningar 2002 får täckas under 2003 med 148 000 kronor i enlighet med skrivelse (Jo2003/268/KO) . Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet Det ekonomiska målet för verksamheten Råd & Rön är att intäkterna ska täcka kostnaderna för verksamheten. Villkor för avgiftsbelagd verksamhet Avgiftens storlek bestäms av Konsumentverket, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Inkomsterna disponeras av Konsumentverket. Konsumentverkets verksamhet gällande tidningen Råd & Rön ska finansieras med avgifter. För verksamheten behöver full kostnadstäckning inte uppnås. Villkor för bidragsfinansierad verksamhet Konsumentverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
På regeringens vägnar
Kopia till: Riksdagen, Lagutskottet Utrikesdepartementet/EIM Finansdepartementet/BA Finansdepartementet/PP Näringsdepartementet/BS Regeringskansliets förvaltningsavdelning, RK Ekonomi Regeringskansliets revisionskontor Riksgäldskontoret Ekonomistyrningsverket Riksrevisionen |