|
Riksdagen har beslutat om Ekonomistyrningsverkets verksamhet för budgetåret 2004 (prop. 2003/04:1, utg.omr. 2, bet. 2003/04:FiU2, rskr. 2003/04:125). Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2004 för Ekonomistyrningsverket och nedan angivna anslag.
Politikområde Effektiv statsförvaltning Mål Att skapa en effektiv statsförvaltning som i sin helhet kännetecknas av hög produktivitet, god kvalitet och bra service till nytta för beslutsfattare, medborgare och näringsliv. Verksamhetsområde Ekonomisk styrning och kontroll Mål En väl fungerande ekonomisk styrning som präglas av god finansiell kontroll samt hög produktivitet och effektivitet i resursanvändningen. Verksamhetsgren Resultatstyrning och finansiell styrning Mål En verksamhetsanpassad ekonomisk styrning. Vid utvecklingen av metoder och regler skall sambandet mellan resultatstyrning och finansiell styrning beaktas. Återrapportering
Verksamhetsgren Administrativa system Mål Ett efterfrågestyrt, ändamålsenligt och kostnadseffektivt stöd inom verksamhetsområdet till Regeringskansliet och andra statliga myndigheter där lösningar effektiviserar statsförvaltningen och där erfarenheter kan utnyttjas tvärs över hela statsförvaltningen. Återrapportering
Verksamhetsgren Koncerninformationssystemet Hermes Mål
Återrapportering
Verksamhetsområde Prognoser och uppföljning Mål Tillförlitliga och väldokumenterade prognoser och analyser av den samhällsekonomiska och statsfinansiella utvecklingen. Verksamhetsgren Information om statlig ekonomi Mål
Återrapportering
Verksamhet under politikområdet Effektiv statsförvaltning ESV skall redovisa: Inriktingen och omfattningen av den internationella verksamheten och hur vunna erfarenheter tagits till vara inom verket. Antal samråd, resursåtgång och genomsnittlig genomströmningstid samt intäkter och kostnader fördelat på olika typer av samråd. Totala kostnader för olika typer av stöd till Regeringskansliet samt hur stor andel som finansieras med avgifter. Kostnaderna för remisser skall särredovisas. Utgiftsprognoser för åren 2004 - 2007 för samtliga anslag som disponeras. Prognosen skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle samt i förhållande till budgeten. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Om möjligt skall prognosen också månadsfördelas för innevarande år så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Utgiftsprognoserna skall lämnas senast den 20 januari, den 8 mars, den 5 maj, den 9 augusti och den 1 november 2004. Verksamhet inom verksamhetsområdet Civilt försvar under politikområdet Totalförsvar samt verksamhetsområdet Svåra påfrestningar under politikområdet Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar. Målet är att samhällets grundläggande behov inom ESV:s ansvarsområde inom samverkansområdena Ekonomisk säkerhet samt Områdesvis samordning, samverkan och information skall kunna upprätthållas även vid allvarliga kriser i fred eller vid ett väpnat angrepp. ESV skall redovisa om och i så fall hur beroendet av el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system utgör en begränsning för myndigheten att kunna bibehålla en godtagbar fredstida förmåga även vid svåra påfrestningar på samhället i fred eller en godtagbar förmåga vid höjd beredskap. Här avsedd innebörd av begreppen el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system framgår av prop. 2001/02:158 Samhällets säkerhet och beredskap.
Mål ESV skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens. Återrapportering ESV skall redovisa i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2004 har uppnåtts, vilka åtgärder som har vidtagits och vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2005 respektive 2006-2007. Redovisningen av mål skall i första hand fokusera på personalens åldersstruktur, könsfördelning, rörlighet samt myndighetens arbete för att främja etnisk och kulturell mångfald. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt. Målen för kompetensförsörjningen skall ha en klar och tydlig koppling till myndighetens mål för verksamheten, nuvarande kompetensförsörjning och bedömning av arbetsmarknadsläget. Målen skall vara konkreta och uppföljningsbara.
1. ESV skall tillsammans med Finansdepartementet fortsätta utvecklingsarbetet med att införa en statsbudget baserad på bokföringsmässiga grunder. ESV:s kostnader för stödet till Finansdepartementet skall redovisas i årsredovisningen, uppdraget behöver inte avrapporteras i övrigt. 2. ESV skall analysera de olika budget- och styrdokumentens (regleringsbrev, årsredovisning och budgetunderlag) roll, funktion och användning i den statliga budgetprocessen. ESV skall vid behov inkomma med förslag till förändringar till regeringen. 3. ESV skall enligt förordningen (2003:884) med instruktion för Ekonomistyrningsverket till regeringen lämna underlag till årsredovisningen för staten. Underlaget skall lämnas senast den 15 mars 2004. 4. ESV skall lämna tidsserier över statsbudgetens utfall i 2004 års budgetstruktur senast den 15 mars 2004. 5. ESV skall senast den 15 augusti 2004 till regeringen redovisa konsekvenserna för Hermes av de många strukturer som systemet skall hantera. ESV skall också föreslå förenklingar som kan underlätta arbetet i Hermes. 6. ESV skall senast den 15 augusti 2004 till regeringen redovisa intäkter och kostnader för förvaltningen av koncerninformationssystemet Hermes under de sex första månaderna 2004. ESV skall även lämna en prognos för hela 2004 över förvaltningens intäkter och kostnader. 7. ESV skall under 2004 genomföra en användarenkät för Hermes. Resultatet av användarenkäten skall redovisas till regeringen senast den 1 oktober 2004. 8. ESV skall utvärdera myndigheternas arbete med elektroniska budget- och beräkningsunderlag med avseende på kvalitet och genomförande. Resultatet av utvärderingen skall redovisas till regeringen senast den 1 oktober 2004. 9. ESV skall senast den 1 oktober 2004 till regeringen redovisa läget i uppbyggnaden av förvaltningsorganisationen för koncerninformationssystemet Hermes.
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning
Villkor 1:2 ap.2 Koncerninformationssystemet Hermes, utvecklingskostnader ESV ansvarar från den 1 januari 2004 för förvaltningen av koncerninformationssystemet Hermes. Den immateriella tillgång som är hänförlig till systemet, värderad till bokfört värde och motsvarande lån i Riksgäldskontoret kommer i början av 2004 att föras över till ESV som fr.o.m. 2004 skall avräkna anslaget 1:2 ap.2, för räntor och amorteringar avseende koncerninformationssystemet Hermes.
Utgiftsområde 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning Budgetår 2003
Villkor 1:11 ap.2 Utvecklingsarbete ESV övertar fr.o.m. 2004 det överföringsbelopp som är hänförligt till anslaget för utvecklingsarbete, 1:11. Medel motsvarande överföringsbeloppet överförs till ESV:s räntekonto i början av 2004. Budgetår 2003
Finansiella villkor för anslag
Finansiella villkor för omfördelning av anslagssparande
1 Anslag, anslagsposter och delposter är angivna med 2003 års nomenklatur 2 Anslag, anslagsposter och delposter är angivna med 2004 års nomenklatur
Belopp angivna i tkr Belopp som förs till räntekontot Till Ekonomistyrningsverkets räntekonto i Riksgäldskontoret överförs:
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet år 2004 där intäkterna disponeras
Belopp angivna i tkr Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet Det ekonomiska målet är full kostnadstäckning. Om en avgiftssättning, enligt ESV, motverkar syftet med en verksamhet inom resultatområdena Information om statlig ekonomi och Resultatstyrning och finansiell styrning, får i det enskilda fallet principen om att uppnå full kostnadstäckning frångås. Den sammanlagda omfattningen av undantagen från målet bör kommenteras. Villkor för avgiftsbelagd verksamhet Följande avgifter bestäms av regeringen:
Storleken på övriga avgifter bestäms av ESV, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Avgiftsintäkterna disponeras av ESV. ESV skall redovisa kommentarer avseende de avvikelser mellan budget och utfall i den avgiftsbelagda verksamheten som överstiger 15 procent.
På regeringens vägnar
Kopia till: Riksdagen, Finansutskottet Riksrevisionen Försvarsdepartementet/EPS Riksgäldskontoret Krisberedskapsmyndigheten Finansdepartementet/BA 1 Finansdepartementet/IA Finansdepartementet/RoB Finansdepartementet/BuS |