|
Riksdagen har beslutat om Kustbevakningens verksamhet för budgetår 2004 (prop. 2003/04:1, utg.omr. 6, bet. 2003/04:FöU1, rskr. 2003/04:98) Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2004 för Kustbevakningen och nedan angivet anslag.
Kustbevakningens uppgifter, verksamhet m.m. framgår av förordningen (1988:256) med instruktion för Kustbevakningen. Kustbevakningens verksamhet omfattar följande politikområden, verksamhetsområden och verksamhetsgrenar.
Politikområde Skatt, tull och exekution Mål Målet är att eftersträvade skatte-, tull- och avgiftsintäkter skall säkerställas på ett rättssäkert och ekonomiskt effektivt sätt samtidigt som enkelhet skall eftersträvas och brottslighet motarbetas.[1] [1] Myndigheter vars verksamhet skall bidra till målet är Skatteverket, kronofogdemyndigheterna, Tullverket och Kustbevakningen. Verksamhetsområde Tull Verksamhetsgren Efterlevnaden av in- och utförselrestriktioner Mål 1 Målet är att brott mot bestämmelser om in- och utförselrestriktioner skall förebyggas, upptäckas och beivras. Mål 2 Målet är att Kustbevakningen skall bidra till utvecklingen av gränskontrollverksamheten och inom ramen för denna verksamhet fortsätta utvecklingen av det riskanalysbaserade arbetssättet. Utvecklingen skall ske i samverkan med Tullverket. Mål 3 För att förhindra illegal införsel av narkotika skall kontroller beträffande narkotikasmuggling ges högsta prioritet samt effektiviseras. Bekämpning av den organiserade narkotikasmugglingen skall därvid prioriteras. Målet är att mängden beslagtagen narkotika skall öka. Mål 4 Kontroller för förhindrande av storskalig illegal införsel av alkohol- och tobaksvaror skall ges hög prioritet. Politikområde Rättsväsendet Mål Målet för rättsväsendet är den enskildes rättstrygghet och rättssäkerhet. Målet för kriminalpolitiken är att minska brottsligheten och att öka människors trygghet. Verksamheten skall utgå från medborgarnas intresse. I detta ligger bl.a. att förkorta tiden från brotts-anmälan till dom och straffverkställighet. Verksamhetsområde Brottsförebyggande arbete Mål Brott skall förebyggas. Verksamhetsgren Medverkan vid polisiär övervakning Mål 5 Målet är att Kustbevakningen skall genomföra kontroll av sjötrafiken så att gränskontrollen till sjöss uppfyller de krav som följer av Schengenregelverket. 5. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa gjorda prioriteringar, vilka åtgärder som vidtagits samt analysera hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Mål 6 Kustbevakningen skall medverka till att målet för kriminalpolitiken uppnås genom att genomföra övervakning och kontroll till sjöss. 6. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits samt analysera hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Verksamhetsområde Utredning och lagföring Mål Verksamheten skall bedrivas med högt ställda krav på rättssäkerhet och kvalitet och fler brott skall leda till lagföring. Verksamhetsgren Upptäckt och rapport av misstänkta brott Mål 7 Kustbevakningen skall utveckla sin förmåga att upptäcka brott. Myndigheten skall fortsätta utvecklingen av ett system för riskanalys baserat på underrättelser och brottsmisstankar. 7. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits samt analysera hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Mål 8 Kustbevakningen skall verka för att fler rapporterade misstänkta brott skall leda till rättsliga åtgärder. 8. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits samt antalet rapporter som har lett till rättsliga åtgärder. En jämförelse skall göras med föregående år. Kustbevakningen skall vidare analysera hur de vidtagna åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Politikområde Totalförsvar Mål Målet för politikområdet är att bidra till att bevara vårt lands fred och självständighet. Vi skall kunna möta militära hot som direkt berör Sverige. Internationellt skall vi bidra till fred och säkerhet i omvärlden genom gemensamma fredsfrämjande och humanitära insatser både i och utom Europa. Totalförsvarsresurserna skall enligt gällande försvarsbeslut kunna användas för följande huvudändamål: Verksamhetsområde Det civila försvaret Mål Målet för verksamheten inom det civila försvaret och för utformningen av resurserna är att:
Verksamhetsgren inom SO Spridning av allvarliga smittämnen, giftiga kemikalier och radioaktiva ämnen samt Skydd, undsättning och vård Mål 9 Målet är att samhällets grundläggande behov inom Kustbevakningens ansvarsområde inom respektive samverkansområden skall kunna upprätthållas även vid svåra påfrestningar på samhället i fred eller vid ett väpnat angrepp. 9. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa om och i så fall hur beroendet av el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system utgör en begränsning för myndigheten att kunna bibehålla en godtagbar förmåga vid höjd beredskap. Här avsedd innebörd av begreppen el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system framgår av prop. 2001/02:158 Samhällets säkerhet och beredskap. Myndigheten skall också redovisa om ett angrepp med NBC-stridsmedel utgör en begränsning för ovan nämnda förmåga. Politikområde Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar Mål Målet för politikområdet är att Verksamhetsområde Skydd mot olyckor Mål Målet är att skydda människors liv, säkerhet och hälsa mot olyckor samt att förhindra eller begränsa skador på egendom och miljö. Verksamhetsgren Räddningsinsatser Mål Kustbevakningens · förmåga att möta olje- och kemikalieolyckor till sjöss skall påtagligt bidra till att minska konsekvenserna av allvarliga incidenter för den marina miljön och strandnära land- och vattenområden och · beredskap för sjöräddning skall påtagligt bidra till att konsekvenserna av olyckor till sjöss minskar. Mål 10 Målet är att minimera konsekvenserna av olyckor 10. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit samt analysera hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts samt hur de vidtagna åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsområdet har uppnåtts. Av redovisningen skall framgå om det finns brister i förmågan och beredskapen samt skälen till dessa. Mål 11 Kustbevakningen skall:
11. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa:
Mål 12 Kustbevakningen skall ha ständig beredskap för sjöräddningsinsatser. 12. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa:
antalet genomförda sjöräddningsinsatser. Verksamhetsområde Svåra påfrestningar Mål Målet är att minska risken för och konsekvenserna av svåra påfrestningar på samhället i fred. Om en sådan svår påfrestning skulle inträffa skall människors liv, personliga säkerhet och hälsa tryggas samt skador på egendom eller i miljö hindras eller begränsas. Verksamhetsgren inom SO Spridning av allvarliga smittämnen, giftiga kemikalier och radioaktiva ämnen samt Skydd, undsättning och vård Mål 13 Målet är att samhällets grundläggande behov inom Kustbevakningens ansvarsområde inom respektive samverkansområde skall kunna upprätthållas även vid svåra påfrestningar på samhället i fred. 13. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa om och i så fall hur beroendet av el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system utgör en begränsning för myndigheten att kunna bibehålla en godtagbar fredstida förmåga även vid svåra påfrestningar på samhället i fred. Här avsedd innebörd av begreppen el, telekommunikationer och samhällsviktiga IT-system framgår av prop. 2001/02:158 Samhällets säkerhet och beredskap. Myndigheten skall också redovisa om ett angrepp med NBC-stridsmedel utgör en begränsning för ovan nämnda förmåga. Politikområde Miljöpolitik Mål Att till nästa generation kunna lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen i Sverige är lösta. Verksamhetsområde Bevara och restaurera natur och miljö Mål Att effektivt genomföra insatser för att bevara, skydda och vårda miljö, samt restaurera och återställa skadad miljö för att nå miljökvalitetsmålen. Verksamhetsgren Miljöövervakning Mål 14 Målet är att utsläpp och dumpning till sjöss, liksom otillbörligt störande av djur- och naturskyddsområden, skall minska. 14. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa vidtagna åtgärder samt göra en bedömning av hur åtgärderna bidragit till målet för verksamhetsgrenen. Mål 15 Utsläpp av olja och kemikalier från fartyg inom svenskt ansvarsområde i Östersjön och Västerhavet skall minska och vara försumbara senast 2010. 15. Återrapportering Kustbevakningen skall göra en bedömning av hur de vidtagna åtgärderna bidragit till målet, samt göra en bedömning av måluppfyllelsen inför 2010 med nuvarande ram. Kustbevakningen skall vidare redovisa:
Politikområde Transportpolitik Mål Målet är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Verksamhetsområde Sjöfart Mål 1. Ett tillgängligt transportsystem, där sjötransportsystemet utformas så att medborgarnas och näringslivets grundläggande transportbehov kan tillgodoses. 2. En hög transportkvalitet, där sjötransportsystemet skall medge hög transportkvalitet för medborgarna och näringslivet. 3. En säker sjöfart, där ingen dödas eller allvarligt skadas. Sjötransportsystemet skall anpassas till de krav som följer av detta. 4. En god miljö, där sjötransportsystemet anpassas till krav på god och hälsosam livsmiljö för alla och där en god hushållning med naturresurser främjas. Sjötransportsystemets utformning skall bidra till att de nationella miljökvalitetsmålen nås. 5. En positiv regional utveckling, där sjötransportsystemet bidrar till att utjämna skillnader i möjligheterna för olika delar av landet att utvecklas och motverkar nackdelar av stora transportavstånd. 6. Ett jämställt sjötransportsystem, där sjötransportsystemet är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. Kvinnor och män skall ges samma möjligheter att påverka sjötransportsystemets tillkomst, utformning och förvaltning och deras värderingar skall tillmätas samma vikt. Verksamhetsgren Sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn De mål som gäller för Kustbevakningens verksamhet inom verksamhetsgrenen är: · En säker sjöfart, där ingen dödas eller allvarligt skadas. Sjötransportsystemet skall anpassas till de krav som följer av detta. · En god miljö, där sjötransportsystemet anpassas till krav på god och hälsosam livsmiljö för alla och där en god hushållning med naturresurser främjas. Sjötransportsystemets utformning skall bidra till att de nationella miljökvalitetsmålen nås. Mål 16 Målet är att antalet allvarliga olyckor samt att sjöfartens negativa miljöpåverkan skall minska. Kustbevakningens sjötrafikövervakning och sjösäkerhetstillsyn skall bidra till att antalet dödade och svårt skadade halveras inom handelssjöfarten respektive fiske- och fritidsbåtstrafiken under perioden 1998-2007. Målet för färjetrafiken och övrig passagerarsjöfart är att inga allvarliga olyckor skall inträffa.[2] [2] Mål och återrapportering avser till del även politikområdet Skydd och beredskap mot olyckor och svåra påfrestningar, verksamhetsområdet Skydd mot olyckor, verksamhetsgrenen Förebyggande och förberedande åtgärder. 16. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit samt göra en analys av hur åtgärderna bidragit till målet för verksamhetsgrenen. Mål 17 Målet är att Kustbevakningen skall bidra till utvecklingen av sjötrafikövervakningen och sjösäkerhetstillsynen och inom ramen för denna verksamhet fortsätta utvecklingen av det riskanalysbaserade arbetssättet. Utvecklingen skall ske i samverkan med Sjöfartsverket. 17. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa hur arbetet bedrivits samt göra en bedömning av hur åtgärderna bidragit till målet. Politikområde Livsmedelspolitik Mål En ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar livsmedelsproduktion. Verksamhetsområde Fiske Mål En ekologiskt hållbar förvaltning av fiskresurserna inom ramen för EU:s gemensamma fiskeripolitik och de av riksdagen fastställda miljökvalitetsmålen så att, - den biologiska mångfalden bevaras och återskapas, - ett livskraftigt, ekologiskt hållbart och därmed miljöanpassat fiske och vattenbruk kan utvecklas, - fisk av god kvalitet är tillgänglig för konsumenterna. Verksamhetsgren Fiskerikontroll Mål 18 Målet är att säkerställa att fiskekvoter inte överskrids och att såväl gemenskapslagstiftning som nationell lagstiftning efterlevs. 18. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa vilka åtgärder myndigheten vidtagit samt göra en analys av hur åtgärderna bidragit till att målet för verksamhetsgrenen uppnåtts. Mål 19 Fiskerikontrollen skall genomföras i enlighet med kraven i den gemensamma fiskeripolitiken. Kustbevakningen skall genomföra en riskanalysbaserad fiskerikontroll till sjöss och i hamnar. Fiskerikontrollen skall ske i nära samverkan med Fiskeriverket. 19. Återrapportering Kustbevakningen skall redovisa:
Kustbevakningens skall 20. redovisa hur myndigheten inom ramen för det internationella samarbetet medverkat till att utveckla gränskontroll, brottsbekämpning och miljöskydd till sjöss. 21. mot bakgrund av att myndigheten har tillförts 49,3 miljoner kronor i enlighet med de förslag som presenterades i propositionen Svenska miljömål - delmål och åtgärdsstrategier (prop. 2000/2001:130) redovisa de åtgärder som vidtagits för att stärka miljöövervakningen till sjöss samt kostnaderna för respektive åtgärd. Kustbevakningen skall göra en bedömning av hur det ökade anslaget bidragit till måluppfyllelsen. Kustbevakningen skall vidare redovisa vilka effekter och i vilken utsträckning myndighetens ökade övervakningsinsats och satellitspaning till havs för att spåra olje- och kemikalieutsläpp har bidragit till en förbättrad fiskerikontroll. 22. redovisa kostnader per verksamhetsgren samt respektive verksamhetsgrens andel av den totala verksamheten (tid). Utvecklingen jämfört med perioden 2001 - 2003 skall analyseras och kommenteras. 23. göra en sammanställning med kommentarer över antalet kontroller för respektive verksamhetsgren samt andelen särskilda åtgärder, såsom förelägganden, rapporter och rapporteftergift m.m., av antalet kontroller. För fiskerikontrollen skall fördelningen mellan kontrollen till sjöss, vid landning respektive kvalitetskontroll redovisas. Vidare skall fördelningen mellan yrkes- och fritidsfiske redovisas. En jämförelse med utfall fr.o.m. 1999 skall göras där så är möjligt. 24. avseende uppdragsverksamheten redovisa antalet uppdrag, beställare samt kostnader och intäkter för genomförda uppdrag. En jämförelse med utfall fr.o.m. 1999 skall göras där så är möjligt. 25. Kustbevakningen skall redovisa utgiftsprognoser för 2004 - 2007 för samtliga anslag som myndigheten disponerar vid nedanstående prognostillfällen. Prognosen skall kommenteras i förhållande till föregående prognos och i förhållande till budgeten. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Om möjligt skall prognosen också månadsfördelas för 2004 så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Prognoserna lämnas i löpande priser. Prognoserna skall lämnas skriftligt till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet) enligt bilaga 1. Utgiftsprognoser lämnas senast: · 20 januari · 8 mars · 5 maj · 9 augusti · 1 november
Kustbevakningen skall se till att frågor om mänskliga rättigheter beaktas i myndighetens aspirantutbildningsprogram. Mål 26 Kustbevakningen skall verka för en långsiktig och god personalförsörjning med för verksamheten ändamålsenlig kompetens. Myndigheten skall härför formulera mål för kompetensförsörjningen som har en klar och tydlig koppling till målen för verksamheten, myndighetens uppgifter, nuvarande kompetensförsörjning och bedömning av arbetsmarknadsläget. Målen skall vara konkreta och uppföljningsbara. 26. Återrapportering: Kustbevakningen skall redovisa i vilken omfattning myndighetens mål för kompetensförsörjningen under 2004 har uppnåtts, vilka åtgärder som har vidtagits och vilka mål som gäller för myndighetens kompetensförsörjning under 2005 respektive 2006-2007. Redovisningen av mål skall i första hand fokusera på personalens åldersstruktur, könsfördelning, rörlighet samt myndighetens arbete för att främja etnisk och kulturell mångfald. Redovisningen skall göras för grupper av anställda inom de tre kompetenskategorierna lednings-, kärn- och stödkompetens om så är lämpligt. Mål 27 Kustbevakningen skall fortsatt verka för att främja jämställdheten mellan män och kvinnor som arbetar inom myndigheten och för att jämställdhetsaspekten beaktas i myndighetens verksamhet. Kustbevakningen skall öka intresset för och kunskapen om myndigheten i syfte att öka rekryteringen av kvinnor och personer med annan etnisk bakgrund än svensk. 27. Återrapportering: Kustbevakningen skall redovisa vilka åtgärder som vidtagits samt en bedömning av effekterna av dessa. 28. Återrapportering: Kustbevakningen skall genom resultatindikatorer, nyckeltal eller på annat sätt visa om myndighetens verksamhet bedrivits effektivt och med god hushållning. Av redovisningen skall om möjligt framgå en jämförelse med de två närmast föregående åren. Utvecklingen skall analyseras och kommenteras. Kustbevakningen skall vidare redovisa konsultkostnaderna som andel av de totala personalkostnaderna samt overheadkostnaderna som andel av totala kostnader. Redovisningen skall ställas upp i löpande tidsserier om fem år.
29. Kustbevakningen skall senast den 1 mars 2004 inkomma med en uppdaterad investeringsplan, avseende perioden 2004 - 2015. Underlaget skall även innehålla en plan för omsättningen av hela fartygsflottan. 30. Kustbevakningen skall redovisa en bedömning av på vilket sätt myndigheten kan bidra till verksamheten vid Nationellt centrum för erfarenhetsåterföring från olyckor (NCO), kostnad för bidraget samt bedömd nytta för den egna verksamheten. Redovisning skall ske senast den 12 mars 2004 till Regeringskansliet (Försvarsdepartementet). 31. Kustbevakningen skall tillsammans med Riksåklagaren, Rikspolisstyrelsen, Ekobrottsmyndigheten, Kustbevakningen, Tullverket och Skatteverket redogöra för vilka eventuella hinder som finns för ett rationellt informationsutbyte mellan myndigheterna inom ramen för den brottsbekämpande verksamheten, samt lämna förslag på hur informationsutbytet kan förbättras. Redovisningen skall ta sin utgångspunkt i det nuvarande informationsutbytet på såväl nationell som internationell nivå. Vidare skall beaktas den utvärdering som redovisas i rapporten om Sverige från tredje omgången av ömsesidiga utvärderingar. Uppdraget skall gemensamt redovisas senast den 30 juni 2004 32. Riksrevisionsverket har i en rapport (RRV 2002:10) pekat på brister i rutinerna för Kustbevakningens upphandling. Myndigheten skall i samband med årsredovisningen inkomma med en särskild redovisning om de vidtagna åtgärderna har inneburit att upphandlingsverksamheten sker i enlighet med gällande regelverk. 33. Kustbevakningen skall redovisa utarbetad plan för att motverka diskriminering av homosexuella, bisexuella och transpersoner.
Utgiftsområde 6 Försvar samt beredskap mot sårbarhet
Villkor 7:1 Kustbevakningen Anslaget disponeras av Kustbevakningen för uppgifter för sjöövervakning och annan kontroll- och tillsynsverksamhet samt räddningstjänst till sjöss. Anslaget finansierar även samordningen av de civila behoven av sjöövervakning och sjöinformation. Av anslaget 7:1 Kustbevakningen får Kustbevakningen under 2004 högst använda 621 634 000 kronor.
Finansiella villkor för anslag
Belopp angivna i tkr Villkor Övriga kreditramar (enl 23 § budgetlagen) Investeringsplan Följande inriktning skall gälla för Kustbevakningens investeringsplan under perioden 2004-2006. (miljoner kronor)
34. Kustbevakningen skall redovisa investeringarnas utfall. I de fall utfallet skiljer sig från planen skall detta kommenteras och motiveras. Belopp som förs till räntekontot Till Kustbevakningens räntekonto i Riksgäldskontoret överförs:
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet år 2004 där intäkterna disponeras
Belopp angivna i tkr Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet år 2004 där intäkterna ej disponeras
Belopp angivna i tkr Villkor för avgiftsbelagd verksamhet 1. Kustbevakningen får bedriva uppdragsverksamhet inom sitt verksamhetsområde. Inkomsterna disponeras av Kustbevakningen. Avgifternas storlek bestäms av Kustbevakningen, dock ej i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). 2. Inkomster från oljeskadeskadeersättning enligt 10 kap. 3 § sjölagen (1994:1009) skall redovisas mot inkomsttitel 2713 Vattenföroreningsavgifter m.m. Kustbevakningen skall avräkna medel från eventuella inkomster motsvarande de administrativa merkostnader som myndigheten åsamkats. 3. Ersättning som betalas för att Kustbevakningen på begäran av annan stat bistått i miljöräddningsoperationer i enlighet med av Sverige ingångna avtal får disponeras av Kustbevakningen för att täcka uppkomna merkostnader. Överskott skall redovisas mot inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet. Villkor för bidragsfinansierad verksamhet 1. Ersättningar från EU:s budget som utbetalas till Sverige inom Kustbevakningens verksamhetsområde får disponeras av Kustbevakningen. Kustbevakningen skall särredovisa dessa intäkter från och med 1996 och visa hur dessa disponerats och inom vilka områden ersättningarna använts över åren. 2. Ersättning från anslaget 7:3 Ersättning för verksamhet vid räddningstjänst m.m. utbetalas av Statens räddningsverk till Kustbevakningen efter rekvisition. Medlen skall betalas ut till icke räntebärande konto hos Kustbevakningen. Kustbevakningen har rätt att använda det icke räntebärande flödet inom statsverkets checkräkning för löpande utgifter vid bekämpning av oljeutsläpp och utsläpp av andra skadliga ämnen till sjöss. Villkor för övriga inkomster 1. Kustbevakningen får disponera inkomster till följd av överenskommelser med industrin i samband med utveckling och anskaffning av materiel (s.k. royaltyn) om högst 1 000 000 kronor för ett enskilt avtalsförhållande som berättigar till royalty. Inkomster av detta slag som överstiger nämnda belopp skall anmälas till regeringen. Hemställan om att disponera inkomsterna skall samtidigt lämnas till regeringen. Regeringen kommer därefter att fatta beslut om hur dessa inkomster skall disponeras. 2. Kustbevakningen får disponera vitesersättning som utbetalas av industrin för försenade leveranser, merkostnader m.m. om högst 2 000 000 kronor. Ersättningar av detta slag som överstiger nämnda belopp skall anmälas till regeringen. Regeringen kommer därefter att fatta beslut om hur dessa ersättningar skall disponeras. Överskjutande vitesersättningar skall redovisas mot inkomsttitel 2811 Övriga inkomster av statens verksamhet.
3.1 ÖVRIGA BESTÄMMELSER 1. Kustbevakningen skall ansvara för utförandet av den svenska delen av den europeiska gemenskapens kontrollåtgärder som genomförs till sjöss inom det av Nordostatlantiska fiskerikommissionen (NEAFC) reglerade område som ligger mellan norska fastlandet, Island, Grönland och Svalbard. Kontrollåtgärderna får avse sjögående övervaknings- och inspektionsverksamhet. Myndigheten får för detta ändamål utse behöriga tjänstemän som skall vara inspektörer och koordinatorer. Kustbevakningens övervakningsverksamhet inom svenskt sjöterritorium och svensk ekonomisk zon får för 2004 minskas i motsvarande grad som för insatsen som nämnts i det föregående. 2. Kustbevakningen bemyndigas att mot bindande försäkran om ersättning med motsvarande utrustning i samma skick och erforderlig ekonomisk garanti i samband med utsläpp av olja eller andra skador till andra länder sälja utrustning för utsläppsbekämpning. Bemyndigandet gäller endast under förutsättning att regleringsbrevets målsättningar för miljöräddningstjänsten kan upprätthållas. På regeringens vägnar
Kopia till: Riksdagens försvarsutskott Riksrevisionen Statsrådsberedningen/REV Justitiedepartementet/PO Försvarsdepartementet/EPS Finansdepartementet/BA, S7 Jordbruksdepartementet/FISK Näringsdepartementet/TP Miljödepartementet/Mk Förvaltningsavdelningen Rikspolisstyrelsen Försvarsmakten Krisberedskapsmyndigheten Statens räddningsverk Riksgäldskontoret Tullverket Ekonomistyrningsverket Fiskeriverket Naturvårdsverket Sjöfartsverket |