Nya uppdrag
1. Centrala studiestödsnämnden skall vid nedanstående prognostillfällen redovisa kommenterade utgiftsprognoser för åren 2003 till och med 2006 för samtliga anslag/anslagsposter/delposter som myndigheten disponerar inklusive myndighetsanslaget. Redovisningen skall i förekommande fall omfatta antalet studiestödstagare, utnyttjandegrader, genomsnittliga belopp och andra variabler, bl.a. makroekonomiska antaganden och regeländringar, som har betydelse för prognosen. Vidare skall prognosen kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle samt i förhållande till de belopp som redovisas i budgetproppositionen för 2003. För ej rättighetsstyrda anslag får prognosen ej överstiga tilldelade/beräknade medel inklusive anslagssparande som disponeras. Om möjligt skall prognoserna också månadsfördelas så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Utgiftsprognoser för alla anslag inklusive myndighetsanslaget lämnas senast: den 22 januari 2003, den 10 mars 2003, den 7 maj 2003, den 11 augusti 2003 och den 3 november 2003. Anslaget 10:4 Utgiftsprognoser för hemutrustningslån skall redovisas till Näringsdepartementet senast den 24 januari, den 12 mars, den 7 maj, den 12 augusti och den 6 november 2003. Centrala studiestödsnämnden skall vid prognostillfällena även redovisa antalet studiestödstagare som fått studiestöd under den föregående perioden fördelat på månad och dittills per kalenderhalvår och år redovisas. För år 2003 skall även det ackumulerade utfallet anges.
Centrala studiestödsnämnden skall i mars och augusti 2003 redovisa avvikelser mellan prognos och utfall för det senaste kalenderhalvåret samt analysera de faktorer för respektive anslag som bidragit till avvikelserna.
2. Centrala studiestödsnämnden skall den 15:e varje månad lämna en redovisning över medelsförbrukningen under året. Av redovisningen skall framgå utbetalt belopp för den föregående månaden och dittills per kalenderhalvår och år för samtliga anslag och anslagsposter som disponeras av myndigheten. Denna rapportering avser inte anslag 10:4 Hemutrustningslån.
3. Centrala studiestödsnämnden skall redovisa hur myndighetens medverkan i hanteringen avseende studenternas personskadeskydd har utvecklats. Redovisningen skall även avse kostnadsutvecklingen för personskadeförsäkringen och andra viktiga erfarenheter från verksamheten. Redovisningen skall lämnas den 15 augusti 2003.
4. Centrala studiestödsnämnden skall redovisa omfattningen av myndighetens studiesociala verksamhet bortsett från beviljning, utbetalning och återbetalningsverksamhet av studiestöd samt lämna förslag till hur verksamheten kan utvecklas och bör bedrivas. Redovisningen skall lämnas den 15 augusti 2003.
5. Centrala studiestödsnämnden skall följa utvecklingen av den studiestödsreform och det nya studiemedelssystem som infördes den 1 juli 2001. Utgångspunkten för detta arbete skall vara att det nya systemet ligger fast. Myndigheten skall främst beskriva funktionaliteten i systemet som helhet och effekterna av de nya inslag som genom reformen infördes för olika grupper av studerande. Redovisningen skall koncentreras till beviljningsverksamheten och särskilt belysa utformningen av det höjda fribeloppet, den tekniska utformningen av tilläggslånet, bidraget till studerande över 50 år som studerar på s.k. bristyrkesutbildningar och utformningen av underindelningen av anslagsposter i delposter avseende det högre bidraget. Eventuella förändringar i studenternas och låntagarnas beteende till följd av reformen skall belysas. Även andra viktiga iakttagelser som myndigheten gjort i samband med systemförändringen skall redovisas. Eventuella förslag till förändringar skall avse den tekniska utformningen av regelsystemet och rymmas inom nuvarande kostnadsramar. Uppdraget skall redovisas senast den 1 april 2004.
6. Centrala studiestödsnämnden skall mot bakgrund av Riksrevisionsverkets rapport (RRV 2002:20) "Välfärdssystemen behöver förenklas", redovisa myndighetens arbete med att utveckla beslutskvaliteten inom myndighetens verksamhet särskilt vad avser arbetet med att utveckla uppföljning och styrning, att ge internrevisionen en tydligare granskningsroll samt att öka kännedomen om omfattningen av fel och fusk inom studiestödet. Eventuella förslag till regeländringar av teknisk karaktär skall redovisas. Mot bakgrund av Riksrevisionsverkets slutsatser skall Centrala studiestödsnämnden även lämna ett diskussionsunderlag till hur en försöksverksamhet med utbetalning i förskott av studiemedel skulle kunna ordnas. I uppdraget ingår att lämna förslag till hur en sådan försöksverksamhet lämpligen bör avgränsas i tid, omfattning, utbildningsnivå etc. Redovisningen skall lämnas den 1 april 2003.
7. Centrala studiestödsnämnden skall i samråd med Ekonomistyrningsverket och Riksgäldskontoret utreda vilka fordringar som kan hänföras till Centrala studiestödsnämndens låne- och återkravsverksamhet med hänvisning till bestämmelser i lag och förordning. Dessa fordringar skall analyseras avseende risker för framtida förluster. Vidare skall utredas hur dessa fordringar kan redovisas i en budget enligt bokföringsmässiga grunder.Redovisningen skall också omfatta en bedömning huruvida nuvarande modell för beräkning av osäkra fordringar vid nedskrivning på grund av ålder kan utvecklas och innefatta samtligaframtida förluster hänförbara till studielånesystemet. Redovisningen skall också innehålla förslag på vilka utgifter för nedskrivningar som skall finansieras från reserverade medel och vilka nedskrivningar som skall finansieras över anslag.
Centrala studiestödsnämnden skall i samråd med Ekonomistyrningsverket, Riksgäldskontoret och Konjunkturinstitutet ta fram en modell för att beräkna framtida anslagsbehov i låne- och återkravsverksamheten. I arbetet ingår att utreda vilka signifikanta samhällsekonomiska faktorer som beräkningarna bör innefatta för att bedöma framtida förluster i låne- och återkravsverksamheten.Därutöver skall bedömningar göras huruvida andra faktorer som i dag inte ingår i modellen för att beräkna osäkra fordringar kan inkluderas i beräkningarna, såsom dödsfall, avskrivning på grund av vuxenstudier m.m. Uppdraget skall redovisas senast den 15 april 2003.
8. Centrala studiestödsnämnden skall redovisa en uppföljning av hur nyanlända flyktingar uppfattar och förstår den information som ges om hemutrustningslån. Redovisningen skall fokusera på information som gäller återbetalningsregler och ränta. Rapporten skall utöver resultatet av en kundundersökning även redovisa på vilket sätt myndigheten informerar om lånet. Redovisningen skall lämnas den 31 oktober 2003.
Tidigare uppdrag
9. Centrala studiestödsnämnden skall, i den planerade och pågående utvecklingen av administrativa stödsystem och/eller verksamhetssystem säkerställa att den nya versionen eller nya system (både egenutvecklade och inköpta system) med enkelhet kan uppgraderas till en version med eurofunktionalitet. En långsiktig strategi för systemförnyelse skall utvecklas utifrån myndighetens verksamhet och dess behov vid en eventuell övergång till euro. Denna strategi skall utvecklas inom ramen för den beredskapsplan för euron som myndigheten och andra centrala myndigheter i staten enligt regeringsbeslut den 7 september 2000 (Fi2000/3235) skall utarbeta. Gjorda bedömningar och vidtagna åtgärder skall redovisas inom ramen för den löpande rapporteringen av euroarbetet som görs enligt ovanstående regeringsbeslut.
10. Riksdagen har den 14 november 2001 beslutat om ett antal lagändringar för att möjliggöra ett ökat informationsutbyte i elektronisk form mellan arbetslöshetsförsäkringen, socialförsäkringen och studiestödet (prop. 2000/01:129, bet. 2001/02:KU3, rskr. 2001/02:18). Lagändringarna trädde i kraft den 1 juli 2002. Målen med reformen är att effektivisera ärendehanteringen, förbättra servicen för den enskilde, stärka kontrollen av statens medel och att förebygga felaktiga utbetalningar. Centrala studiestödsnämnden skall under 2003 vidta de åtgärder som krävs för att det av statsmakterna beslutade elektroniska informationsutbytet skall komma till stånd och målen med reformen uppnås. Samarbete skall ske med övriga myndigheter och organisationer inom ramen för det s.k. Kontrollrutinprojektet. Centrala studiestödsnämnden skall till regeringen redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att det av statsmakterna önskade informationsutbytet kommer till stånd, vilka kontrollmekanismer som har införts för att undvika s.k. dubbla utbetalningar och andra felaktiga utbetalningar. Regeringen avser att senare begära en bedömning av i vilken utsträckning felaktiga utbetalningar kunnat undvikas, vilken effekt de vidtagna åtgärderna har haft för att förbättra servicen för enskilda, i vilken utsträckning antalet återkravsärenden har kunnat begränsas samt uppnådda effektiviseringsvinster. Myndigheten skall senast den 1 februari 2003 redovisa vilka mätmetoder myndigheten avser att använda för att redovisa detta.
11. Centrala studiestödsnämnden skall enligt regeringsbeslut den 24 oktober 2002 (U 2002/3929/UH) tillsammans med Högskoleverket utvärdera den särskilda utbildningssatsningen på vissa naturvetenskapliga och tekniska högskoleutbildningar (NT-utbildningar) med särskilt vuxenstudiestöd. Uppdraget skall redovisas i en gemensam rapport senast den 1 oktober 2003.