Verksamhetsgrenar
Vägverkets verksamhet skall redovisas i följande verksamhetsgrenar
Sektorsuppgifter
Myndighetsutövning inklusive bidrag
Statlig väghållning
Produktion
Uppdragsverksamhet
Återrapportering: Kostnader för och intäkter från Vägverkets verksamhet skall redovisas per verksamhetsgren. För respektive verksamhetsgren och verksamhetsområdesmål gäller att Vägverket i årsredovisningen för år 2003 skall redovisa vilka prestationer som utförts av verket under året i syfte att uppnå målen. För varje verksamhetsgren skall administrationskostnader redovisas. Vägverket skall därutöver redovisa övriga väsentliga prestationer som utförts under året samt kostnaderna för och kvaliteten på dessa. Kostnader per prestation skall anges.
Mål och återrapportering för verksamhetsgrenar
Nedan anges mål och krav på återrapportering för verksamhetsgrenarna Sektorsuppgifter, Myndighetsutövning inkl. bidrag och Statlig väghållning. Målen är ordnade efter de verksamhetsområdesmål som de i huvudsak är kopplade till. Samtliga mål för verksamhetsgrenarna Produktion och Uppdragsverksamhet återfinns i detta avsnitt under rubrik Övriga mål och återrapportering och Övrig rapportering i årsredovisningen, där även övriga mål för de andra verksamhetsgrenarna anges.
Verksamhetsgrenar: Sektorsuppgifter, Myndighetsutövning inklusive bidrag och Statlig väghållning
Tillgängligt transportsystem
a) Målet är att tillgängligheten för medborgare och näringsliv successivt förbättras mellan glesbygd och centralorter samt mellan regioner och omvärlden.
b) Målet är en ökad tillgänglighet inom storstadsområden och mellan tätortsområden.
c) Målet är att andelen funktionshindrade som kan utnyttja vägtransportsystemet, inklusive kollektivtrafik fortlöpande skall öka. Senast år 2010 bör kollektivtrafiken kunna användas av de flesta funktions-hindrade.
d) Målet är att andelen barn som på egen hand kan utnyttja vägtransportsystemet fortlöpande skall öka.
e) Målet är att andelen gående, cyklister och bussresenärer fortlöpande skall öka jämfört med det totala persontransportarbetet.
Återrapportering: Restids- och reskostnadsutveckling för representativa typresor mellan glesbygd och centralorter, mellan regioner och omvärlden, inom storstadsområden samt mellan tätorter.
Andel funktionshindrade som kan nyttja vägtransportsystemet.
Andel barn som på egen hand kan nyttja vägtransportsystemet.
Andel gående, cyklister och bussresenärer av det totala persontransportarbetet.
Hög transportkvalitet
Långsiktigt mål
a) Målet är att kvaliteten i det svenska vägtransportsystemet successivt förbättras.
Mål för verksamhetsåret
b) Målet är att Vägverket genom sina samlade åtgärder under år 2003 skall förbättra tillståndet på det statliga vägnätet, jämfört med år 2002.
c) Målet är att restriktioner på det statliga vägnätet skall minska.
Återrapportering: Jämnhet på det statliga vägnätet, km och andel, uppdelad på skogslän respektive övriga landet.
Nedsatt bärighet uppdelad på skogslän respektive övriga landet, km och dygnskilometer.
Säker trafik
Långsiktigt mål
a) Målet är att Vägverket genom sin verksamhet skall bidra till att antalet dödade och svårt skadade till följd av vägtrafikolyckor minskar och att antalet dödade i vägtrafikolyckor understiger 270 dödade år 2007 inom hela vägtransportsektorn.
Mål för verksamhetsåret
b) Målet är att genomföra kostnadseffektiva trafiksäkerhetsåtgärder på det statliga vägnätet så att antalet dödade minskas. Åtgärder som särskilt syftar till att förbättra barns trafiksäkerhet skall prioriteras.
Återrapportering: Antal dödade och svårt skadade. Olyckor med barn inblandade skall särredovisas.
Beräknat antal färre dödade och färre svårt skadade till följd av Vägverkets åtgärder.
God miljö
Långsiktiga mål
a) Målet är att vägtrafikens utsläpp av koldioxid år 2010 skall uppgå till högst 1990 års nivå. Utsläppen skall ha minskat till år 2005 räknat från 1995 års nivå för kväveoxider med minst 40 procent, för svavel med minst 15 procent och för flyktiga organiska ämnen med minst 60 procent.
b) Målet är att halter av koloxid, kvävedioxid, svaveldioxid, sot och partiklar i tätorter skall ligga under gränsvärden och fastställda miljökvalitetsnormer. Utsläppen av cancerframkallande ämnen skall halveras till år 2005, jämfört med år 1998.
c) Målet är att inga boende skall utsättas för vägtrafikbuller överstigande 65 dBA ekvivalentnivå utomhus år 2007. Utmed statliga vägar skall detta vara uppnått år 2005. I de fall utomhusnivån inte kan reduceras bör inriktningen vara att ekvivalentnivån inomhus inte överstiger 30 dBA.
d) Målet är att miljöfarligt material inte skall införas i infrastrukturen, att användningen av icke förnyelsebara material skall minimeras och att material skall återanvändas.
e) Målet är att nya vägtransportanläggningar skall lokaliseras så att de fungerar i samklang med sin omgivning och utformas med hänsyn till natur- och kulturvärden.
Mål för verksamhetsåret
a) Målet är att Vägverkets samlade åtgärder skall leda till en minskning av utsläppen av koldioxid från vägtransportsektorn.
b) Målet är att Vägverket under år 2003 skall åtgärda vägtrafikbullret för boende som utsätts för ljudnivåer överstigande 65 dBA utomhus. Antalet bullerstörda boende skall minska såväl längs det statliga vägnätet som utmed kommunernas vägnät där åtgärder skall utföras med hjälp av statliga bidrag.
c) Målet är att användningen av naturgrus i den statliga väghållningen fortlöpande skall minska anpassat till regionala förutsättningar.
d) Målet är att antalet stora vattentäkter som påverkas av vägsalt skall minska.
Återrapportering: Information om överskridanden av gränsvärden för kolmonoxid, kvävedioxid, svaveldioxid, sot och partiklar i tätorter.
Beräknad effekt av Vägverkets åtgärder på koldioxidutsläpp i ton.
Antal boende längs statliga vägar som utsätts för vägtrafikbuller överstigande 65 dBA utomhus som fått minskat buller.
Dito för boende utmed kommunalt vägnät.
Användning av miljöfarliga material, naturgrus och vägsalt.
Antal åtgärdade stora vattentäkter.
Positiv regional utveckling
Mål och återrapportering finns upptaget tidigare i avsnitt 1.2.1 under rubrikerna Tillgängligt transportsystem och Hög transportkvalitet.
Jämställt transportsystem
Mål för verksamhetsområdet
a) Målet är ett jämställt vägtransportsystem, som är utformat så att det svarar mot både kvinnors och mäns transportbehov. Kvinnor och män skall ha samma möjligheter att påverka vägtransportsystemets tillkomst, utformning och förvaltning och deras värderingar skall tillmätas samma vikt.
b) Målet är en jämn fördelning av makt och inflytande mellan kvinnor och män inom vägtransportområdet.
Återrapportering: Analys av kvinnors och mäns utnyttjande av vägtransportsystemet samt deras möjligheter att påverka dess utveckling och förvaltning med avseende på bl.a. resmönster, restider, transportslag och reskostnader, tillgång till aktuell trafikinformation, antal dödade och svårt skadade, samt rörlighet i olika delar av landet.
Andelen kvinnor och män som medverkar i arbetsgrupper eller andra samarbetsforum i myndighetens externa verksamhet skall redovisas.
Övriga mål och återrapportering
Verksamhetsgren Myndighetsutövning
a) Målet är att Vägverket successivt skall minska kötiderna för kunskapsprov och körprov så att kötiderna från och med den 1 juli 2003 är högst tre veckor vid första och andra provtillfället för respektive prov. I övriga fall skall kötiden endast i undantagsfall överstiga sex veckor.
b) Målet är att à-priserna för serviceåtagandena trendmässigt skall minska.
Verksamhetsgren Statlig väghållning
c) Målet är att produktiviteten för drifts- och underhållsverksamheten skall öka.
Verksamhetsgren Produktion
d) Målet är att Vägverket skall bedriva en egenregiverksamhet med en lönsamhet som är jämförbar med branschen i övrigt.
Återrapportering: Kostnad per ärende för varje offentligrättslig ärendegrupp.
Åtgärder som vidtagits för att minska kötiderna och vilka effekter dessa har haft.
Genomsnittlig kötid för kunskapsprov och körprov för hela landet och för varje uppkörningsort för åren 2001–2003.
Kostnader och à-priser för beläggningsunderhåll, grusvägsunderhåll och färjetransporter.
Andel vägutredningar som tillåtlighetsprövats och andel arbetsplaner som fastställts och inte varit föremål för kompletteringsbegäran från prövningsmyndighet.
Redovisning av lönsamheten för resultatenheterna i förhållande till branschen i övrigt.
Övrig återrapportering
Nyckeltal/statistikuppgifter
Vägverket skall redovisa nedanstående statistikuppgifter och nyckeltal. Redovisningen skall ske i form av tidsserier på fem eller om möjligt tio år som möjliggör analys av utvecklingstrender. De olika uppgifterna kan utgöra grund för redovisningen av måluppfyllelse för delmålen
1. tillgängligt transportsystem,
2. hög transportkvalitet,
3. säker trafik,
4. god miljö,
5. positiv regional utveckling och
6. jämställt transportsystem.
Statistik/Nyckeltal |
Mot verksam-hetsområdesmål |
Trafikarbetet som utförts med lastbil, personbil och buss |
1, 2 |
Total reskostnad på det statliga vägnätet |
1, 2 |
Total restid på det statliga vägnätet |
1, 2 |
Antal km och andel av det statliga vägnätet som är belagt |
1, 2 |
Bärighetsklass på det statliga vägnätet, km, uppdelat på skogslän respektive övriga landet |
2, 5 |
Antal km enskild väg som erhåller statsbidrag, priser per km samt statens bidragsandel |
1, 2 |
|
|
Antal km väg med automatisk detektering för vägtrafik |
1, 2, 3 |
Andelen uppfyllda serviceåtaganden för de produkter och tjänster som har serviceåtagande. |
1, 2, 3, 5 |
Uppnådd driftstandard, uppdelad på skogslän respektive övriga landet |
1, 2, 3, 5 |
Antalet dödade och polisrapporterade svårt skadade; totalt, fördelade på väghållare och trafikantkategori |
3, 6 |
Kostnaderna för trafiksäkerhetsåtgärder på de vägar där flest svåra olyckor sker, fördelade efter typ av åtgärd, och beräknade effekter av vidtagna åtgärder |
3 |
Antalet anmälda rattfylleribrott/drograttfylleribrott |
3 |
Andelen bilförare/passagerare som använder bilbälte fördelade på yrkestrafik och övrig trafik |
3 |
Andelen cyklister som använder cykelhjälm |
3 |
Andel trafikarbete över gällande hastighetsgräns |
3 |
Beräknade utsläpp (ton) av luftföroreningarna koldi-oxid, kväveoxider, kolväten, svavel och cancerfram-kallande ämnen. Redovisning per ämne i procent fördelad på landsbygd och tätort samt fordonskategori |
4 |
Bränsleförbrukning för nya bilar |
1, 4 |
Andel nya bilar fördelade efter drivmedlen bensin, diesel, el, alkohol/etanol samt hybriddrift |
4 |
Antal boende längs statliga vägar som utsätts för väg-trafikbuller överstigande 65 dBA ekvivalentnivå utomhus vid fasad respektive 30 dBA ekvivalentnivå inomhus |
4 |
Dito för boende längs icke statliga vägar |
4 |
Antal stora vattentäkter och vattenskyddsområden som påverkas av vägsalt |
4 |
Användning av vägsalt och i relation till saltvägnätets längd |
4 |
Antal km ny väg som kan bli aktuell inom Natura 2000-områden, områden av riksintresse för natur-, kultur- och/eller rörligt friluftsliv samt inom annat utpekat skyddsvärt område, t.ex. naturreservat eller strandskyddsområde |
4 |
Andelen kvinnor och män på olika nivåer inom myndighetens verksamhet |
5 |
Andel godkända förarprov |
|
Kostnaden för administration, totalt och per årsarbetskraft exkl. resultatenheterna |
|
Kostnad för beställning och uppföljning i förhållande till beställd volym inom statlig väghållning |
|
Personalsammansättningen med avseende på kön, ålder och utbildning |
|
Omfattningen av de sammanlagda framtida ekonomiska förpliktelserna som verket iklätt sig t.o.m. år 2003 |
|
Övrig rapportering i årsredovisningen
Redovisning av genomförda åtgärder i nationell väghållningsplan respektive regionala länsplaner för transportinfrastruktur, för de delar där Vägverket har genomförandeansvar. För de regionala planerna skall Vägverket också redovisa statsbidrag som utbetalats enligt förordningen (1988:1017) om statsbidrag till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar m.m. och vilka typer av åtgärder som i huvudsak erhållit bidrag.
En samlad redovisning av länsplanerna, av vilken det skall framgå hur stor andel av respektive länsplan för åren 1998–2007 som genomförts samt fördelningen inom landet totalt mellan olika väghållningsåtgärder respektive mellan statsbidrag till olika ändamål i länsplanerna.
En samlad redovisning av efterkalkyler, utifrån uppmätt trafikfördelning, för väginvesteringar större än 50 miljoner kronor skall redovisas för objekt som öppnats för trafik år 2000.
En samlad redovisning av väginvesteringar större än 5 miljoner kronor som öppnats för trafik under året skall göras. Slutlig kostnad skall jämföras med plankostnad. Objekt med en slutlig kostnad som överstiger 50 miljoner kronor skall redovisas separat.
Redogörelse för genomförandet av de regionala programmen för väginformatik skall lämnas och innehålla följande
· hittills genomförd del av planen,
· kostnaderna härför och
· konsekvenser för genomförandet av resterande del av planen.
Redogörelse för Vägverkets kvalitetsarbete.
Redogörelse för åtgärder som vidtagits som del av verkets internationella arbete och som bedöms väsentligt ha bidragit eller väsentligt kan komma att bidra till uppfyllelsen av de transportpolitiska målen.
Redogörelse för åtgärder för att främja etnisk och kulturell mångfald bland de anställda.
Redogörelse för bidrag som betalats inom ramen för storstadsöverens-kommelserna i Stockholm och Göteborg i förhållande till plan i överenskommelserna.
Redogörelse för investeringsprojekt som förskotterats av kommun eller enskild samt den totala kostnaden och den totala aktuella förskotterade kostnaden för varje projekt.
Redovisning skall ske varje kvartal av resultatet för Vägverkets produktionsverksamhet i egen regi skiljt från Vägverkets övriga verksamhet. Kvartalsrapporterna skall redovisas senast 8 veckor efter utgången av varje kvartal.
Redogörelse av åtgärder vidtagna för att vidareutveckla och följa upp det påbörjade arbetet med arkitektur, formgivning och design. Andel projekt där gestaltningsprogram upprättats skall redovisas.
Redogörelse av vilka åtgärder som genomförts för att säkra den interna processen med miljökonsekvensbeskrivningar och uppföljningar.
För den avgiftsbelagda verksamheten skall redovisning i årsredovisningen för år 2003 ske i förhållande till tabellen Verksamhet där avgiftsintäkterna disponeras, i avsnitt 2.4 Offentligrättslig verksamhet och uppdragsverksamhet i regleringsbrevet. Väsentliga avvikelser mot budgeten skall analyseras och kommenteras, liksom väsentliga över- och underskott för året. Kostnaden för den del av verksamheten där avgift betalts i förskott till inkomsttitel före år 2003, skall redovisas separat.
Resultatet av avgiftsbelagd verksamhet skall jämföras med beräknat resultat i regleringsbrevet.
Redovisning av de projekt som beviljats TEN-bidrag.
Redovisning av
· lån som upptagits med fördelning på ändamål,
· ansvarsförbindelser i form av borgensåtaganden eller motsvarande fördelade på ändamål,
· kostnader för forskning och utveckling,
· kostnader för representation och utrikes resor,
· polisens merkostnader för kvalitetskontroll av trafiken m.m. som betalats av Vägverket och
· ackumulerad betalningsutfästelse till SVEDAB AB för att skydda bolagets egna kapital.
I de fall det är möjligt att jämföra resultat eller måluppfyllelse mellan Vägverkets verksamhet och andra relevanta myndigheters verksamheter skall Vägverket göra sådana jämförelser.
Rapportering i sektorsredovisningen
Vägverket skall redovisa och kommentera måluppfyllelsen mot ovan angivna långsiktiga mål och etappmål för hela vägtransportsektorn.
Redovisning av antalet och huvudsakligt innehåll i överenskommelser som träffats med aktörer som om de följs bedöms ge väsentligt bidrag till att de transportpolitiska målen uppfylls.
Vägverket skall inom sitt verksamhetsområde stimulera till svenskt deltagande i EU:s sjätte ramprogram för forskning och teknisk utveckling. Vägverket skall också verka för att frågor med särskild relevans för Sverige ges prioritet inom detta program. En redovisning av Vägverkets aktiviteter skall göras i sektorsredovisningen.
Ekonomisk återrapportering
Vägverket skall redovisa utfall och utgiftsprognoser för åren 2003-2006 för samtliga anslag, anslagsposter och delposter som myndigheten disponerar, inklusive äldre anslag och från EU-budgeten finansierade stöd till Transeuropeiska nätverk. Prognoserna skall kommenteras med avseende på avvikelser jämfört med tilldelat anslag och föregående prognos. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Prognosen skall också månadsfördelas för anslagen under innevarande år så att jämförelser kan göras med faktiskt utfall. Osäkerheter i prognosen skall kommenteras. Redovisning skall ske senast
den 22 januari 2003,
den 10 mars 2003,
den 7 maj 2003,
den 11 augusti 2003 och
den 3 november 2003.
Rapportering utanför årsredovisningen
Vägverket skall senast den 1 april 2003 redovisa vilka investeringsprojekt som under året kommer att prioriteras med upplånade medel inom låneramen på 1 295 miljoner kronor med syfte att snabbare genomföra den nationella väghållningsplanen och de regionala planerna eller projekt som regeringen och riksdagen beslutat på annat sätt.