|
|
Regeringsbeslut Nr:93
|
2002-12-19
|
Ju2002/9061/KO Ju2002/4649/KO (delvis) Ju2002/5455/KO
|
|
Konsumentverket |
|
118 87 STOCKHOLM |
|
Regleringsbrev för budgetåret 2003 avseende Konsumentverket
Riksdagen har beslutat om Konsumentverkets verksamhet för budgetåret 2003 (prop. 2002/03:1, utg.omr. 24, bet. 2002/03:NU1, rskr. 2002/03:76). Regeringen beslutar att följande skall gälla under budgetåret 2003 för Konsumentverket och nedan angivna anslag.
Politikområde | Verksamhetsområde | Verksamhetsgren | Regional utvecklingspolitik | Kommersiell service | Stöd till program och processer | Energipolitik |
|
| Konsumentpolitik | Inflytande | Konsumentskyddslagstiftning | Tvistlösning | Finansiella tjänster | Nyligen konkurrensutsatta marknader | Hushållning | Hushållsekonomi | Säkerhet | Produktsäkerhet och marknadskontroll | Miljö | Hinder | Förutsättningar | Märkning | Kunskap | Vägledning | Information | Utbildning |
Följande gäller för verksamheten inom Konsumentverkets ansvarsområde. Politikområde Regional utvecklingspolitik Mål Väl fungerande och hållbara lokala arbetsmarknadsregioner med en god servicenivå i alla delar av landet. Verksamhetsområde Kommersiell service Mål En god tillgång till kommersiell service. Återrapportering Redovisa utvecklingen av kommersiell service i gles- och landsbygdsområden. Verksamhetsgren Stöd till program och processer Mål Att utveckla det lokala och regionala arbetet för god tillgång till kommersiell service. Återrapportering Redovisa genomförda insatser för att lokala och regionala erfarenheter av arbetet med de lokala utvecklingsprogrammen för kommersiell service sprids.
Politikområde Energipolitik Mål Energipolitiken skall skapa villkoren för en effektiv energianvändning och en kostnadseffektiv svensk energiförsörjning med låg negativ påverkan på hälsa, miljö och klimat samt underlätta omställningen till ett ekologiskt uthålligt samhälle. Politikområde Konsumentpolitik Mål Konsumenternas ställning och inflytande på marknaden skall stärkas.
Hushållen skall ha goda möjligheter att utnyttja sina ekonomiska och andra resurser effektivt.
Konsumenternas hälsa och säkerhet skall skyddas.
Sådana konsumtions- och produktionsmönster skall utvecklas som minskar påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling.
Konsumenterna skall ha tillgång till god vägledning, information och utbildning. Verksamhetsområde Inflytande Mål Konsumenternas ställning och inflytande på marknaden skall förbättras. Verksamhetsgren Konsumentskyddslagstiftning Mål Att stärka konsumenternas rättsliga skydd. Återrapportering · KO-ingripanden,
· överenskommelser,
· utgivna riktlinjer/föreskrifter,
· insatser KO vidtagit för att initiera grupptalan i Allmänna reklamationsnämnden eller allmän domstol,
· styckkostnaden per rättsligt ärende, samt resultaten av de rättsliga ingripandena. Verksamhetsgren Tvistlösning Mål Att effektivt och på ett rättssäkert sätt lösa konsumenttvister samt genom förebyggande verksamhet minska antalet konsumenttvister, lokalt och över gränserna. Återrapportering · Insatser, resultat samt, om möjligt, effekter av genomförda aktiviteter. Verksamhetsgren Finansiella tjänster Mål Att ge konsumenterna en starkare ställning på de finansiella marknaderna. Återrapportering · Insatser, resultat samt, om möjligt, effekter av genomförda aktiviteter. Verksamhetsgren Nyligen konkurrensutsatta marknader Mål Att ge konsumenterna bättre förutsättningar att agera på nyligen konkurrensutsatta marknader. Återrapportering · Insatser, resultat samt, om möjligt, effekter av genomförda aktiviteter. Verksamhetsområde Hushållning Mål Att öka hushållens möjligheter att utnyttja sina ekonomiska och andra resurser effektivt. Verksamhetsgren Hushållsekonomi Mål Att förbättra kunskapen om hushållsekonomiska frågor och öka konsumenternas kunskap rörande priser. Återrapportering · Antalet genomförda matkostnadsundersökningar och kostnaden för dessa,
· övriga insatser,
· resultatet samt, om möjligt, effekterna av genomförda insatser. Verksamhetsområde Säkerhet Mål Att stärka skyddet av konsumenternas hälsa och säkerhet. Verksamhetsgren Produktsäkerhet och marknadskontroll Mål Att förstärka arbetet med produktsäkerhet och marknadskontroll, särskilt när det gäller barns säkerhet. Återrapportering · Genomförda marknadskontroller och kostnaden för dessa,
· insatser som genomförts för att förbättra analysen av skaderapporteringen ur produktsäkerhetssynpunkt,
· insatser som vidtagits på standardiseringsområdet,
· insatser som vidtagits för att förbättra konsumenternas kunskap om säkra produkter,
· vilka rättsliga åtgärder som har vidtagits,
· resultatet samt, om möjligt, effekterna av ovannämnda insatser. Verksamhetsområde Miljö Mål Att utveckla sådana konsumtions- och produktionsmönster som minskar påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling. Verksamhetsgren Hinder Mål Det skall vara prisvärt och enkelt att agera på ett för miljön positivt sätt. Återrapportering · Pris på miljömärkta varor jämfört med icke-miljömärkta alternativ,
· närhet till källsortering, även i ett regionalt perspektiv,
· om möjligt effekterna av genomförda insatser. Verksamhetsgren Förutsättningar Mål Det skall finnas många konkreta exempel på positiva miljöeffekter av ett ändrat beteende. Återrapportering · Antalet exempel som publicerats på webbplatsen,
· antalet exempel som publicerats i Råd och Rön,
· antalet exempel som blivit tillgängliga i butik,
· om möjligt effekterna av genomförda insatser. Verksamhetsgren Märkning Mål Miljömärkningen skall få en större spridning. Återrapportering · Insatser som vidtagits för att främja konsumtionen av ekologiska livsmedel,
· ínköp av miljömärkta varor och tjänster uttryckt i procent av total privat konsumtion,
· om möjligt effekten av genomförda insatser. Verksamhetsområde Kunskap Mål Att öka konsumenternas tillgång till god vägledning, information och utbildning. Verksamhetsgren Vägledning Mål Att vidareutveckla vägledningen till konsumenterna. Återrapportering Resultatet samt, om möjligt, effekterna av insatserna. Verksamhetsgren Information Mål Att vidareutveckla informationen till konsumenterna. Återrapportering Insatser, resultat samt, om möjligt, effekterna av insatserna. Verksamhetsgren Utbildning Mål Att vidareutveckla utbildningen till konsumenterna. Återrapportering · Ungdomars kunskaper om konsumenträtt och hushållsekonomi,
· insatser för att öka konsumentkunskapen hos ungdomar i grundskole- och gymnasieålder. Övriga mål och återrapportering Stöd till organisationer
Konsumentverket skall stödja nationella konsumentorganisationer och andra organisationer som engagerar sig i konsumentfrågor. Under 2003 skall framförallt nationella konsumentprojekt med inriktning på miljö, etisk märkning eller särskilt utsatta grupper, bl.a. handikappade, prioriteras. Verket skall i samband med årsredovisningen för 2003 redovisa antal och kostnad för och inriktning på beviljade stöd samt vilka grupper som har nåtts och vilka resultat insatserna har haft.
Redovisa hur arbetet med sektorsansvaret för handikappolitiken har integrerats i verksamheten.
Konsumentverket skall redovisa vilka insatser som vidtagits för att effektivisera och förbättra verksamheten.
Övrig återrapportering:
- lokalkostnad per anställd,
- antal utbildningsdagar per anställd,
- overheadkostnader per årsarbetskraft,
- könsfördelning,
- åldersfördelning,
- sjukfrånvaro,
- åtgärder vidtagna för att främja en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald.
Konsumentverket skall lämna en redogörelse för ovanstående redovisningspunkter i relation till föregående år och kommentera de bakomliggande orsakerna till eventuella förändringar. - Konsumentverket skall inkomma med utgiftsprognoser för 2003 för samtliga anslag/anslagsposter som myndigheten disponerar, inklusive äldre anslag samt en avvikelseanalys. Prognoserna skall kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle samt i förhållande till budgeten. De antaganden som ligger till grund för prognosen skall redovisas. Prognoserna skall skickas till Jordbruksdepartementet (Jo/KO). Redovisning skall lämnas vid fem tillfällen, senast:
- 22 januari 2003,
- 10 mars 2003,
- 7 maj 2003,
- 11 augusti 2003,
- 3 november 2003.
- Konsumentverket skall inrätta ett vetenskapligt råd vid myndigheten. Syftet med ett vetenskapligt råd är att underlätta för verket att ta del av aktuell forskning inom sitt verksamhetsområde. Inga extra medel tillförs för dess verksamhet. Rådet skall vara inrättat senast den 31 december 2003.
- Under 2003 skall Konsumentverket i samarbete med berörda branschorganisationer och myndigheter förstärka konsumenternas information rörande boendefrågor. Avrapportering av genomförda insatser skall ske till Jordbruksdepartementet senast den 31 december 2003.
- Konsumentverket skall inkomma med en statusrapport rörande den engångsvisa satsningen om 20 miljoner kronor på kommunal konsumentvägledning som gjordes under 2002. Rapportering skall ske i årsredovisningen för 2003.
- Konsumentverket skall i samarbete med Konkurrensverket och respektive sektorsmyndighet genomföra systematiska studier av vilka konsekvenser de nyligen konkurrensutsatta marknaderna har medfört och i framtiden kan innebära för konsumenten. Under 2003 skall telemarknaden prioriteras. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet senast den 31 december 2003.
- Konsumentverket skall utreda förutsättningarna för att i framtiden avgiftsfinansiera servicedatabasen. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet och Näringsdepartementet senast den 30 juni 2003.
- Myndigheten skall redovisa hur arbetet med sektorsansvar för miljön, arbetet med de nationella miljökvalitetsmålen och miljöledningssystem integreras samt föreslå eventuell förbättring av integrering. Integreringen skall bl.a. gälla aktiviteter såsom utvecklande av mål och handlingsplaner, samarbete med andra aktörer, information samt redovisning, uppföljning och revidering. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet och Naturvårdsverket senast den 29 augusti 2003.
- Konsumentverket skall genomföra en översyn av bestämmelserna för hemsändningsbidrag i förordningen (2000:284) om stöd till kommersiell service. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet och Näringsdepartementet senast den 30 april 2003.
- Konsumentverket skall kartlägga och analysera risker samt skador som kan vara förknippade med tillhandahållandet av olika typer tjänster som omfattas av produktsäkerhetslagens (1988:1604) bestämmelser. Verket skall vidare belysa frivilliga säkerhetsåtgärder som vidtagits av näringslivet i form av exempelvis råd och rekommendationer som tagits fram av branschorganisationer. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet senast den 30 september 2003.
- Myndigheten skall vara en samverkanspart i arbetet med de regionala tillväxtavtalen och de regionala tillväxtprogrammen genom att bidra med analys-, metod- och kompetensstöd inom sitt ansvars- och kompetensområde. Konsumentverket skall senast den 17 februari 2004 redovisa verkets insatser och åtgärder inom ramen för regionala tillväxtprogram. Den närmare utformningen av redovisningen kommer att framgå av särskilt underlag från Näringsdepartementet.
- Konsumentverket skall kartlägga vad som omfattas av begreppet etisk märkning samt göra en analys av hur det framtida arbetet med den etiska märkningen bör bedrivas inom ramen för konsumentpolitiken. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet senast den 29 augusti 2003.
- Konsumentverket skall inventera och sammanställa förekomsten av konsument- och miljörelaterade indikatorer inom några relevanta sektorer. Uppdraget omfattar även förslag på områden/sektorer där indikatorer saknas eller behöver utvecklas. Uppdraget skall redovisas till Jordbruksdepartementet senast den 30 september 2003.
Utgiftsområde 24 Näringsliv 40:2 | Konsumentverket (ramanslag) | 107 743 tkr | 40:2 ap.1 | Konsumentverket (ram) | 102 743 tkr |
| Disponeras av Konsumentverket |
| 40:2 ap.2 | Bidrag till standardisering, provnings- och mättekniska FOU m.m. (ram) | 1 500 tkr |
| Disponeras av Konsumentverket |
| 40:2 ap.3 | Servicedatabas (ram) | 3 500 tkr |
| Disponeras av Konsumentverket |
|
Villkor 40:2 Konsumentverket Överföring sker med 1/12 per månad. 40:2 ap.2 Bidrag till standardisering, provnings- och mättekniska FOU m.m. Anslagsposten disponeras för uppdrag till SIS - Swedish Standards Institute, Svenska Elektriska Kommissionen eller ITS- Informationstekniska Standardiseringen för standardiseringsprojekt inom Konsumentverkets ansvarsområde. 40:2 ap.3 Servicedatabas Medlen skall täcka de kostnader som uppkommer för driften av den tidigare beslutade servicedatabasen. 40:5 | Åtgärder på konsumentområdet (ramanslag) | 16 025 tkr | 40:5 ap.1 | Bidrag till Sveriges Konsumentråd (ram) | 3 000 tkr |
| Disponeras av regeringen |
| 40:5 ap.2 | Bidrag till Sveriges Konsumenter i Samverkan (ram) | 1 200 tkr |
| Disponeras av regeringen |
| 40:5 ap.3 | Till regeringens disposition (ram) | 500 tkr |
| Disponeras av regeringen |
| 40:5 ap.4 | Bidrag till Centrum för Konsumentvetenskap (ram) | 1 100 tkr |
| Disponeras av regeringen |
| 40:5 ap.5 | Bidrag till organisationer för konsumentprojekt (ram) | 5 225 tkr |
| Disponeras av Konsumentverket |
| 40:5 ap.6 | Material och utbildningsmedel till kommunal konsumentvägledning (ram) | 5 000 tkr |
| Disponeras av Konsumentverket |
|
Villkor 40:5 ap.1 Bidrag till Sveriges Konsumentråd Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 3 000 000 kronor till Sveriges Konsumentråd. Mål och återrapporteringskrav anges i särskilt avtal. 40:5 ap.2 Bidrag till Sveriges Konsumenter i Samverkan Medlen utbetalas i efterskott kvartalsvis med en fjärdedel av 1 200 000 kronor till Sveriges Konsumenter i Samverkan. Mål och återrapporteringskrav anges i särskilt avtal. 40:5 ap.4 Bidrag till Centrum för Konsumentvetenskap Anslagsposten består av redan tidigare beviljat bidrag till Centrum för konsumentvetenskap vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola AB (Ju2001/872/KO). 40:5 ap.5 Bidrag till organisationer för konsumentprojekt Mål och återrapportertingskrav anges under Övriga mål och återrapporteringskrav. 40:5 ap.6 Material och utbildningsmedel till kommunal konsumentvägledning Konsumentverket får nyttja del av anslagsposten för uppkomna förvaltningsomkostnader såsom personal etc. 2.1.2 | Finansiella villkor för anslag (tkr) |
Anslag/ap/dp | Anslagskredit | Indrag av anslags- belopp | Anslagsbehållning som disponeras 2003 | 40:2 | 2 155 | 0 |
| 40:2 ap.1 | 2 055 | 0 |
| 40:2 ap.2 | 30 | 0 |
| 40:2 ap.3 | 70 | 0 |
| 40:5 | 0 | 0 |
| 40:5 ap.1 | 0 | 0 |
| 40:5 ap.2 | 0 | 0 |
| 40:5 ap.3 | 0 | 0 |
| 40:5 ap.4 | 0 | 0 |
| 40:5 ap.5 | 0 | 0 |
| 40:5 ap.6 | 0 | 0 |
|
Räntekontokredit |
5 385 |
Låneram |
8 000 |
Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet 2003 Verksamhet där avgiftsintäkterna disponeras (tkr) Verksamhet | Över- / Underskott t.o.m. 2001 | Över- / Underskott 2002 | Intäkter 2003 | Kostnader 2003 | Över- / Underskott 2003 | Ackumulerat över- / underskott, utgående 2003 | Verksamhet 1 |
|
|
|
|
|
| Råd och Rön | -190 | 0 | 21 000 | 21 000 | 0 | -190 | Summa | -190 | 0 | 21 000 | 21 000 | 0 | -190 |
Ekonomiskt mål för avgiftsbelagd verksamhet Villkor för avgiftsbelagd verksamhet Konsumentverkets verksamhet gällande tidningen Råd & Rön skall finansieras med avgifter. För verksamheten behöver full kostnadstäckning inte uppnås.
Avgifters storlek bestäms av Konsumentverket, dock inte i de fall som avses i 15 § avgiftsförordningen (1992:191). Inkomsterna disponeras av Konsumentverket. Villkor för bidragsfinansierad verksamhet Konsumentverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
På regeringens vägnar
| Ann-Christin Nykvist | Jonas Söderlund |
Kopia till Finansdepartemenet/Ba | Regeringskansliets förvaltningsavdelning/Ek | Jordbruksdepartementet/ADM | Riksrevisionsverket | Ekonomistyrningsverket | Riksgäldskontoret | Näringsdepartementet/BS | Utrikesdepartementet/EIM | Regeringskansliets revisionskontor |
|
|