
UD2022/06298
Valhallavägen 199
105 25 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2022 för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Sida ska bidra till att uppnå det av riksdagen beslutade målet för internationellt bistånd att skapa förutsättningar för bättre levnadsvillkor för människor som lever i fattigdom och förtryck.
Sidas huvudsakliga arbetsuppgifter framgår av förordningen (2010:1080) med instruktion för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida).
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Klimatbistånd
Biståndet ska i ökad utsträckning förebygga och hantera klimatförändringar. Sida ska öka klimatbiståndet för att bidra till en fördubbling av Sveriges klimatbistånd fram till år 2025 jämfört med 2019. Sida ska redovisa de åtgärder myndigheten har vidtagit i detta syfte.
FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 (2000)
Sida ska ge en samlad redovisning av vilka åtgärder som har vidtagits för att efterleva FN:s säkerhetsrådsresolution 1325 (2000) och efterföljande resolutioner om kvinnor, fred och säkerhet i enlighet med Sveriges nationella handlingsplan på området.
Jämställdhetsintegrering
Sida ska, utifrån uppdraget i regleringsbrevet för 2021 (UD2020/19004), fortsätta att utveckla arbetet med att uppnå målen för jämställdhetspolitiken (skr. 2016/17:10.) Sida ska integrera jämställdhet i enlighet med myndighetens redovisning av inriktning för åren 2022 – 2025 (UD2021/12174). Sida ska redovisa resultat av det arbetet.
Könsbaserat våld och människohandel
Sida ska redovisa hur myndigheten inkluderar arbetet mot prostitution och människohandel inom ramen för sina insatser mot könsbaserat våld inklusive fördelning av stöd.
Kulturens roll inom utvecklingssamarbetet
Sida ska redovisa hur myndigheten har samarbetat med berörda myndigheter inom ramen för arbetet med att vidareutveckla och stärka myndighetens verksamhet inom området demokrati och mänskliga rättigheter med särskilt avseende på konstnärlig frihet samt villkor för kulturlivets aktörer. Redovisningen ska ske inom ramen för myndighetens ordinarie redovisning i enlighet med uppdraget (UD2020/13611) om att utveckla arbetet med demokrati i utvecklingssamarbetet.
Cirkulär ekonomi
Sida ska redovisa hur myndighetens arbete har bidragit till den globala omställningen till cirkulär ekonomi.
Minskade utsläpp från tjänsteresor
Sida ska redovisa hur myndigheten arbetar för att ta tillvara de erfarenheter av vad pandemin inneburit i fråga om minskade utsläpp från tjänsteresor. Myndigheten ska särskilt beskriva vad den kan göra för att fortsätta utveckla arbetssätt som innebär alternativ till fysiska möten och en allt mindre miljö- och klimatpåverkan, samtidigt som verksamhetens behov, myndighetens geografiska läge och andra förutsättningar beaktas. Myndigheten ska redovisa uppföljningsbara mål för resande för 2025 i förhållande till 2019 på ett sätt som leder till mindre miljö- och klimatpåverkan. Redovisningen ska ske inom ramen för myndighetens miljöledningsarbete i enlighet med vad som gäller enligt förordningen (2009:907) om miljöledning i statliga myndigheter samt genom deltagande i samverkansarbetet REMM som bedrivs vid Trafikverket.
Digitalisering och innovation i biståndsinsatser
Sida ska tillvarata digitaliseringens möjligheter i genomförandet av utvecklingssamarbetet och i det humanitära biståndet samt potentialen i innovativa samverkans- och finansieringsformer som medel för att bistå måluppfyllelse av regeringens utvecklingspolitiska prioriteringar. Därtill ska Sida verka för att fördjupa och bredda samarbetet inom digitalisering och innovation med andra myndigheter, näringsliv, civilsamhällesaktörer, internationella organisationer och EU. Sida ska redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att stärka arbetet med digitalisering och innovation samt övergripande vilka resultat som arbetet bedöms ha lett till.
Informationssäkerhet
Sida ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att upprätthålla en ändamålsenlig informationssäkerhet enligt 19–20 §§ förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap samt vad åtgärderna bedömts ha lett till.
Tematisk redovisning av biståndsverksamheten
Sida ska övergripande redovisa resultat av verksamhet som bidrar till att uppfylla målet för det internationella biståndet. Sida ska redovisa resultat för nedanstående områden:
- Mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatens principer,
- global jämställdhet,
- miljö- och klimatmässigt hållbar utveckling och hållbart nyttjande av naturresurser,
- fredliga och inkluderande samhällen,
- inkluderande ekonomisk utveckling,
- migration och utveckling,
- jämlik hälsa,
- utbildning och forskning, och
- humanitärt bistånd.
Redovisningen ska utgå från målen i de strategier för svenskt utvecklingssamarbete som regeringen har beslutat inom respektive område. Redovisningen ska fokusera på de vanligast förekommande målen som stipuleras i strategierna.
Redovisningen ska fokusera på resultat och effekter som biståndsverksamheten bedöms ha bidragit till. Härutöver ska redovisningen innehålla bedömning och analys av måluppfyllelse. Myndigheten ska strukturera redovisningen på ett sätt som möjliggör jämförbarhet och kontinuitet över tid.
Garantiinstrumentets användning i utvecklingssamarbetet
Sida ska redovisa användningen av garantier i utvecklingssamarbetet. Redovisningen ska innehålla antalet garantier, garantivolym och mobiliserat externt kapital fördelat per strategi. Sida ska också redovisa garantiernas tematiska inriktning på aggregerad nivå. Sida ska även redovisa nya garantier som avtalats under året samt aggregerat för årets verksamhet subventioner av avgifter och eventuella skadefall. Sida ska vidare redovisa vilka åtgärder som myndigheten har vidtagit för att stärka det interna arbetet med garantiverksamheten, bland annat mot bakgrund av rekommendationerna i Riksrevisionens granskning (UD2019/13807) om Sidas garantiverksamhet. Sida ska härtill redovisa myndighetens bedömning avseende garantiernas bidrag till måluppfyllelsen i strategierna och myndighetens bedömning av möjligheter samt vidtagna åtgärder för att öka garantivolymen.
Förvaltnings- och säkerhetskostnader
Sida ska redovisa förvaltningskostnader för biståndet, totalt samt per strategistyrd verksamhet. Sida ska härtill redovisa säkerhetskostnader i fält.
Bidrag till civilsamhällesorganisationer
Sida ska redovisa totalt bidrag till civilsamhällesorganisationer uppdelat per anslagspost inom utvecklingssamarbetet, inklusive bidrag genom svenska civilsamhällesorganisationer med ramavtal med Sida.
Kostnader för viss metodutveckling och rådgivning, m.m.
Sida ska redovisa kostnader som har belastat anslaget 1:1 Biståndsverksamhet till följd av det finansiella villkoret att Sida får finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar, revisioner, samt för hantering av biståndsinsatser som innebär rådgivning och begränsat finansiellt stöd till mottagarna och i vilka mottagarna söker medel i konkurrens via anbudsförfarande. Sida ska också redovisa vad åtgärderna bedöms ha lett till.
3 | Uppdrag |
Bistånd för återuppbyggnad av krigshärjade länder
Sida ska bidra till att säkerställa att riksdagens beslut uppnås.
Enligt riksdagens beslut (prop. 2021/22:1, bet. 2021/22:FiU1, rskr. 2021/22:90) ska en miljard kronor av biståndsmedel öronmärkas för återuppbyggnad av krigshärjade länder för att möjliggöra för människor att åter bo och leva i trygga samhällen och bidra till deras tillväxt.
Sida ska senast den 15 februari 2022 till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) beskriva verksamhet som myndigheten idag bedriver och som bedöms svara upp mot riksdagens beslut.
Redovisningen ska innefatta verksamhet som myndigheten bedriver bilateralt, regionalt, humanitärt och inom ramen för tematiska strategier för internationellt utvecklingssamarbete.
Biologisk mångfald och ekosystemtjänster
Sida ska redovisa ett underlag till den årliga rapportering som Sverige ska göra i enlighet med beslut om resursmobilisering inom FN:s konvention om biologisk mångfald. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Miljödepartementet med kopia till Utrikesdepartementet) senast den 1 november 2022.
Förhandlingar inom ramen för konventionen för biologisk mångfald
Sida ska bidra till Regeringskansliets arbete i de internationella förhandlingarna om att utarbeta ett nytt ramverk för konventionen för biologisk mångfald i de delar som avser resursmobilisering och kapacitetsuppbyggnad utifrån myndighetens ansvarsområden. Sida ska även redovisa hur relevanta delar av det beslutade nya ramverket kan integreras i Sidas arbete. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet med kopia till Miljödepartementet) senast den 15 september 2022.
Genomförande av strategin för hållbar fred
Inom ramen för strategin för hållbar fred (UD2017/13669) och inom fokusområdet för nationellt och lokalt stöd i avgörande skeden, inklusive bortglömda konflikter, ska Sida under 2022 prioritera den lokala situationen Västsahara.
Bidrag till multilaterala utvecklingsorganisationer
Sida ska redovisa utbetalade bidrag till multilaterala utvecklingsorganisationer. Redovisningen ska ske till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) senast den 1 mars respektive den 15 september 2022. Inom ramarna för multisamråd och organisationssamråd med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) ska Sida vidare redovisa erfarenheter från samarbetet med berörda organisationer.
Bistånd rörande minhantering, m.m.
Sida ska redovisa en sammanställning av biståndet för föregående verksamhetsår för minhantering (landminor, klusterammunition och andra explosiva lämningar efter krig), insatser för att bekämpa illegal handel med små och lätta vapen (SALW), samt implementering av vapenhandelsfördraget (ATT). Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) senast den 15 mars 2022.
Handelsrelaterade insatser
Sida ska redovisa utfall och prognoser för genomförandet (volym och inriktning, till och med år 2022) samt analys av fördelningen av handelsrelaterade insatser. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) senast den 30 april 2022.
Verksamhetsuppföljning
Statskontoret och Ekonomistyrningsverket (ESV) redovisade i november 2020 regeringsuppdraget (UD2019/17195) att se över Sidas effektivitet, ledning, styrning, kontroll och uppföljning. Sida ska redovisa hur myndighetens utvecklingsarbete vad gäller resultatuppföljning, ekonomisk uppföljning och regeln för insatshantering, har omhändertagits samt vilka åtgärder myndigheten har vidtagit i syfte att bidra till att uppföljning sker utifrån ett helhetsperspektiv och att den ekonomiska uppföljningen ger bättre underlag för styrning. Beträffande den ekonomiska uppföljningen ska redovisningen klargöra sambandet mellan verksamhetens förvaltningskostnader och ledningens mål för utveckling av verksamheten, samt hur verksamhetens kostnader fördelas och används mellan olika verksamhetsdelar. Förvaltningskostnader för verksamheten vid utlandsmyndigheterna ska synliggöras. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) senast den 31 maj 2022.
Utgiftsprognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2022–2025 vid nedanstående prognostillfällen. Sida ska redovisa prognoser per anslag och anslagspost, undantaget de anslagsposter som Sida disponerar men Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) fattar beslut om. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes senast den
7 februari,
27 april,
29 juli och
28 oktober.
Pågående uppdrag
1. Uppdrag att utveckla arbetet med demokrati i utvecklingssamarbetet
Sida har i uppdrag (UD2020/13611) att vidareutveckla och stärka myndighetens verksamhet inom området demokrati och mänskliga rättigheter. Uppdraget ska redovisas i myndighetens årsredovisning t.o.m. år 2022.
2. Uppdrag rörande biologisk mångfald och ekosystem
Sida har i uppdrag (UD2020/14831) att utveckla och stärka myndighetens arbete med biologisk mångfald och ekosystem. Uppdraget ska redovisas senast den 2 maj 2024.
3. Uppdrag om konferensen Stockholm +50
Sida har i uppdrag att bl.a. bistå i förberedelserna för och genomförandet av den internationella konferensen Stockholm+50 som genomförs i juni 2022.Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2022.
4. Uppdrag om myndighetens lokalisering
Sida har i uppdrag (UD2020/08608) att lokalisera myndigheten från Stockholms kommun till annan kommun i Stockholms län. Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2022.
5. Uppdrag att ta emot nyanlända arbetssökande och personer med funktionsnedsättning för praktik
Uppdragen ska redovisas till Statskontoret den 1 april 2022 (Fi2018/01701, A2018/00925).
6. Uppdrag att utveckla Sustainable Transition through Economic Partnership
Sida har i uppdrag (UD2021/15891) att, tillsammans med Kommerskollegium, Svenska institutet, Sveriges Export- och investeringsråd och Exportkreditnämnden, ta fram förslag hur samarbete dememellan bör utvecklas för att effektivt stödja arbetet i fält med att främja bredare ekonomiska relationer mellan Sverige och partnerländer, bortom biståndet. Uppdraget ska redovisas senast 31 december 2022.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
1:11 | Samarbete inom Östersjöregionen (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 70 000 |
ap.3 | Samarbete med Ryssland (ram) | 70 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.3 Samarbete med Ryssland
Medlen ska användas i enlighet med gällande strategi.
Sida ska undvika att teckna större och/eller längre avtal mot slutet av en strategiperiod. Minst 50 respektive 75 procent av nuvarande årsvolym ska vara ointecknad ett respektive två år efter det att strategin löper ut. Tre år efter att strategin löper ut ska hela den genomsnittliga årsvolymen vara ointecknad. I de fall avsteg från ovan behöver göras krävs beslut av regeringen.
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
1:1 | Biståndsverksamhet (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 47 658 600 |
ap.1 | Humanitära insatser (ram) | 5 035 000 |
ap.2 | Informations- och kommunikationsverksamhet (ram) | 155 000 |
ap.5 | Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället (ram) | 1 955 000 |
ap.6 | Asien (ram) | 1 900 000 |
ap.7 | Latinamerika (ram) | 840 000 |
ap.9 | Afrika (ram) | 8 000 000 |
ap.13 | Mänskliga rättigheter, demokrati och rättstatens principer (ram) | 1 000 000 |
ap.17 | Mellanöstern och Nordafrika (ram) | 1 460 000 |
ap.23 | Reformsamarbete med Östeuropa, Västra Balkan och Turkiet (ram) | 1 715 000 |
ap.26 | Hållbar fred (ram) | 430 000 |
ap.28 | Kapacitetsutveckling och Agenda 2030 (ram) | 685 000 |
ap.30 | Multilaterala utvecklingsbanker, fonder och skuldavskrivningar (ram) | 4 200 000 |
ap.31 | Multilaterala och internationella organisationer och fonder (ram) | 12 686 000 |
ap.32 | Forskningssamarbete (ram) | 935 000 |
ap.33 | Strategiskt inriktade bidrag (ram) | 3 092 600 |
ap.34 | Hållbar utveckling (ram) | 3 570 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Humanitära insatser
Generella villkor för anslag 1:1 Biståndsverksamhet
Medlen på respektive anslagspost ska användas i enlighet med gällande strategier för utvecklingssamarbetet och humanitärt bistånd.
Medel under anslaget 1:1 Biståndsverksamhet får endast användas i enlighet med OECD/DAC:s riktlinjer för vad som kan klassificeras som bistånd.
För anslagsposterna 6, 7, 9, 13, 17, 23, 26 och 34 får Sida finansiera FN:s samordningsavgifter för strikt öronmärkta bidrag.
Följande villkor gäller för anslagsposterna 1, 2, 5, 6, 7, 9, 13, 17, 23, 26, 28, 32 och 34.
För en ökad flexibilitet av det totala strategibeloppet medges Sida att inom ramen för beslutad anslagspost överstiga alternativt understiga totalt beslutat belopp i geografisk eller tematisk strategi med 10 procent. I det fall avsteg från ovan behöver göras ska avstämning ske med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
Sida ska undvika att teckna större och/eller längre avtal mot slutet av en strategiperiod. Minst 50 respektive 75 procent av genomsnittlig årsvolym eller av regeringen beslutad årsvolym ska vara ointecknad ett respektive två år efter det att strategin löper ut. Tre år efter att strategin löper ut ska hela den genomsnittliga årsvolymen vara ointecknad. I det fall avsteg från ovan behöver göras krävs beslut av regeringen.
Anslaget får även användas för att subventionera avgifter avseende garantigivning inom ramen för internationellt bistånd, till den del avgiften avser förväntad förlust.
Sida får inom respektive anslagspost finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar, revisioner samt hantering av biståndsinsatser som innebär rådgivning och begränsat finansiellt stöd till mottagarna och i vilka mottagarna söker medel i konkurrens via anbudsförfarande.
ap.2 Informations- och kommunikationsverksamhet
Sida får högst använda 25 000 000 kronor för sin egen informations- och kommunikationsverksamhet.
55 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.5 Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället
750 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.6 Asien
610 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.7 Latinamerika
270 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.9 Afrika
1 730 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.13 Mänskliga rättigheter, demokrati och rättstatens principer
Medel om högst 100 000 000 kronor ska användas i enlighet med ändrad och förlängd strategi för särskilt demokratistöd genom svenska partianknutna organisationer 2016–2020 (UD2019/14209).
420 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.17 Mellanöstern och Nordafrika
465 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.23 Reformsamarbete med Östeuropa, Västra Balkan och Turkiet
200 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.26 Hållbar fred
160 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.28 Kapacitetsutveckling och Agenda 2030
Medel får användas för finansiering av viss verksamhet vid Sida Partnership Forum i Härnösand.
229 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.30 Multilaterala utvecklingsbanker, fonder och skuldavskrivningar
Villkoren för stöd till respektive organisation framgår av regeringens beslut den 16 december 2021 (UD2021/18466) och den 3 februari 2022 (UD2022/01617).
Följande stöd får utbetalas till nedanstående organisationer efter rekvisition.
Organisation | Med belopp om högst (kronor) | Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet |
Internationella utvecklingsfonden (IDA 16, 17 & 18) Internationella utvecklingsfonden (IDA 19) | 1 858 683 000 708 400 000 | UD2019/17206 UD2020/15717 |
Internationella utvecklingsfonden (IDA) MDRI | 403 620 000 | UD2019/17208 |
Afrikanska utvecklingsfonden (AfDF) MDRI | 129 238 809 | UD2019/17210 |
Afrikanska utvecklingsfonden (AfDF 14) Afrikanska utvecklingsfonden (AfDF 15) | 198 574 320 292 324 087 | UD2019/17212 UD2020/08635 |
Asiatiska utvecklingsfonden (AsDF 13) | 59 986 956 | UD2021/07267 |
Internationella jordbruksutvecklingsfonden (IFAD 12) | 266 000 000 | UD2021/08922 |
Högst 372 107,8 USD av kapitalhöjningen får utbetalas till Interamerikanska investeringsbolaget (IIC). Diarienummer för ärendet UD2019/17225.
Högst 9 463 750 Särskilda dragningsrätter (SDR) av kapitalhöjningen får utbetalas till Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB). Diarienummer för ärendet UD2020/00652.
133 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
Utöver ovanstående stöd utbetalas medel i enlighet med de beslut som regeringen eller Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) fattar.
Anslagsposten får även användas för eventuella infrianden av garantin till IBRD avseende garantin för bankens kompletterande lån till Ukraina.
ap.31 Multilaterala och internationella organisationer och fonder
Villkoren för stöd till respektive organisation framgår av regeringens beslut den 16 december 2021 (UD2021/18466) och den 3 februari 2022 (UD2022/01617).
Följande stöd får utbetalas till nedanstående organisationer efter rekvisition.
Organisation | Med belopp om högst (kronor) | Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet |
Gröna klimatfonden (GCF) | 860 400 000 | UD2019/19208 |
Globala miljöfonden (GEF) | 267 184 000 | UD2018/18232 |
Anpassningsfonden (AF) | 130 000 00 50 000 000 | UD2019/17382 |
Fonden för de minst utvecklade länderna (LDCF) | 130 000 000 | UD2018/18233/GA |
Gavi vaccinalliansen (GAVI) | 250 000 000 | UD2020/06201/FN |
Internationella Rödakorskommittén (ICRC) | 165 000 000 | UD2021/15000 |
Internationella Rödakorskommittén (ICRC) | 20 000 000 | UD2022/02506 |
Internationella Rödakorsfederationen (IFRC) | 70 000 000 | UD2021/15001 |
FN:s enhet för jämställdhet och stärkandet av kvinnors rättigheter (UN Women) | 150 000 000 | UD2021/14883 |
FN:s kapitalutvecklingsfond (UNCDF) | 40 000 000 | UD2021/15167 |
FN:s befolkningsfond (UNFPA) | 650 000 000 | UD2021/14635 |
FN:s barnfond (UNICEF) | 775 000 000 | UD2021/14674 |
FN:s barnfond (UNICEF) | 10 000 000 | UD2022/04113 |
FN:s organ mot narkotika och brottslighet (UNODC) | 60 000 000 | UD2021/15168 |
FN:s fredsbyggande fond (PBF) | 250 000 000 | UD2021/14828 |
FN:s organ för katastrofriskreducering (UNDRR) | 40 000 000 | UD2021/14533 |
FN:s kontor för humanitärt bistånd (UNOCHA) | 190 000 000 | UD2021/16028 |
FN:s utvecklingsprogram (UNDP) | 688 000 000 | UD2021/14700 |
FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar (UNRWA) | 420 000 000 | UD2021/15157 |
FN:s avdelning för politiska och fredsbyggande frågor (UNDPPA) | 25 000 000 | UD2021/14951 |
FN:s flyktingorgan (UNHCR) | 923 000 000 | UD2021/15147 |
FN:s fond för katastrofbistånd (CERF) | 725 000 000 | UD2021/16029 |
Världslivsmedelsprogrammet (WFP) | 933 000 000 | UD2021/15070 |
Globala Fonden (GFATM) | 650 000 000 | UD2019/13748/FN |
FN:s gemensamma program mot hiv och aids (UNAIDS) | 300 000 000 | UD2021/15166 |
Internationella finansieringsfaciliteten för immunisering (IFFIM) COVAX Advance Market Commitment (AMC) | 350 000 000 | UD2021/05061 |
Internationella finansieringsfaciliteten för immunisering (IFFIm) | 25 000 000 | UD2021/05062 |
European Institute of Peace (EIP) | 15 600 000 | UD2021/14709 |
International Crisis Group (ICG) | 10 000 000 | UD2021/14829 |
Centre for Humanitarian Dialog (CHD) | 12 000 000 | UD2021/14576 |
Interpeace | 11 000 000 | UD2021/15159 |
Dag Hammarskjölds minnesfond | 22 000 000 | UD2021/15197 |
United World College | 7 000 000 | UD2021/15169 |
Crisis Management Initiative | 10 000 000 | UD2021/14708 |
FN:s kommissarie för de mänskliga rättigheterna (OHCHR) | 105 000 000 | UD2021/14894 |
Advisory Centre on WTO Law (ACWL) | 3 500 000 | UD2021/14916 |
WTO Global Trust Fund (GTF) | 19 200 000 | UD2021/09219 |
Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) | 3 000 000 | UD2021/01208 |
Biståndskommittén vid organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD-DAC) | 15 300 000 | UD2020/16300 |
The European Centre for Development Policy Management (ECDPM) | 6 500 000 | UD2021/16675 |
Joint Fund for Agenda 2030 | 120 000 000 | UD2021/14697 |
European Endowment for Democracy | 20 000 000 | UD2021/14763 |
Internationella institutet för demokrati och fria val (IDEA) | 65 000 000 | UD2021/14760 |
Prague Civil Society Centre | 10 000 000 | UD2021/14761 |
Högst 9 690 000 euro av bidraget till Nordiska Utvecklingsfonden (NDF) får utbetalas efter rekvisition. Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet UD2020/17155.
Högst 82 295 080 euro av bidraget får utbetalas till Europeiska utvecklingsfonden (EUF) efter rekvisition. Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet UD2021/00444.
Högst 5 495 696 euro av bidraget får utbetalas till EU:s facilitet för flyktingar i Turkiet (FRiT II) efter rekvisition. Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet UD2021/09400-1.
Högst 66 975 euro av bidraget till FN:s konvention för bekämpning av ökenspridning (UNCCD) får utbetalas efter rekvisition. Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet UD2021/12733.
1 750 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
Utöver ovanstående stöd utbetalas medel i enlighet med de beslut som regeringen eller Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) fattar.
ap.32 Forskningssamarbete
330 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
ap.33 Strategiskt inriktade bidrag
Villkoren för stöd till respektive organisation framgår av regeringens beslut den 16 december 2021 (UD2021/18466) och den 3 februari 2022 (UD2022/01617).
Följande stöd får utbetalas till nedanstående organisationer efter rekvisition.
Organisation | Med belopp om högst (kronor) | Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet |
FN:s utvecklingsprogram (UNDP) Climate Promise | 50 000 000 | UD2021/15486 |
Special Purpose Trust Fund (SPTF) for the new Resident Coordinator system (RC-fonden) | 55 000 000 | UD2021/14699 |
Blue Action Fund | 30 000 000 | UD2022/00294 |
FN:s utvecklingsprogram (UNDP) för Stockholm +50 | 80 000 000 | UD2021/07574 |
FN:s utvecklingsprogram (UNDP) Multipartner Trust Fund Office för FN:s klimatsäkerhetsmekanism | 14 750 000 | UD2022/00290 |
För vaccindonation till COVAX eller direkt till låg- och medelinkomstländer utbetalas högst 500 000 000 kronor till Folkhälsomyndigheten efter rekvisition. Medlen kan användas för tillgängliggörande av vaccin. Villkoren för COVAX framgår av regeringens beslut den 16 december 2021 (UD2021/18466).
För Folkhälsomyndigheten gäller följande villkor. Rekvisition ska ske senast den 30 november 2022. Medel som inte har utnyttjats ska återbetalas till Sida senast den 31 mars 2023. Vid samma tidpunkt ska en ekonomisk redovisning över använda medel lämnas till Sida. Rekvisition, återbetalning och redovisning ska hänvisa till diarienummer UD2021/07161.
För donation av läkemedel till Ukraina utbetalas högst 15 000 000 kronor till Folkhälsomyndigheten efter rekvisition. Medlen kan användas för läkemedel samt transport- och övriga kringkostnader som uppfyller OECD/DAC:s kriterier för internationellt bistånd. Regeringen har fattat beslut i ärendet den 10 mars 2022 (S2022/01530 (delvis)).
För Folkhälsomyndigheten gäller följande villkor. Rekvisition ska ske senast den 30 november 2022. Medel som inte har utnyttjats ska återbetalas till Sida senast den 31 mars 2023. Vid samma tidpunkt ska en ekonomisk redovisning över använda medel lämnas till Sida. Rekvisition, återbetalning och redovisning ska hänvisa till det diarienummer som ärendet har.
För donation av överskott av skyddsutrustning och annat sjukvårdsmateriel utbetalas högst 235 000 000 kronor till Socialstyrelsen efter rekvisition. Medlen ska användas för skyddsutrustning samt transport- och övriga kringkostnader som uppfyller OECD/DAC:s kriterier för internationellt bistånd. Regeringen har fattat beslut i ärendet den 24 februari 2022 och den 10 mars 2022 (S2022/01262 (delvis)).
För Socialstyrelsen gäller följande villkor. Rekvisition ska ske senast den 30 november 2022. Medel som inte har utnyttjats ska återbetalas till Sida senast den 31 mars 2023. Vid samma tidpunkt ska en ekonomisk redovisning över använda medel lämnas till Sida. Rekvisition, återbetalning och redovisning ska hänvisa till det diarienummer som ärendet har.
Till UNICEF får utbetalas ett belopp om högst 1 800 000 USD till förband för behandling av Epidermolysis bullosa efter rekvisition. Diarienummer för ärendet (UD2022/00524).
375 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
Medlen utbetalas i enlighet med de beslut som regeringen eller Regeringskansliet (Utrikesdepartementet, Miljödepartementet, respektive Näringsdepartementet) fattar.
ap.34 Hållbar utveckling
1 690 000 000 kronor får användas efter beslut av regeringen.
1:2 | Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 1 652 317 |
ap.1 | Sida (ram) | 1 652 317 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Sida
Anslaget från användas för förvaltningsutgifter avseende Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida).
Av medlen får 5 000 000 kronor användas för stöd till icke ODA-länder.
Anslaget får även användas för att subventionera avgifter avseende garantigivning till den del avgiften avser Sidas administrativa kostnader.
Anslaget ska användas för förvaltning, drift och vidareutveckling av den modul av bidragshanteringssystemet PLANit som hanterar de delar av bidragshanteringen som handläggs av Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2022 | Indrag av anslagsbelopp |
1:11 Samarbete inom Östersjöregionen | |||
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2022 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Biståndsverksamhet | |||
ap.1 | 151 050 | 3 % | 0 |
ap.2 | 3 000 | 3 % | 0 |
ap.5 | 36 150 | 3 % | 0 |
ap.6 | 38 700 | 3 % | 0 |
ap.7 | 17 100 | 3 % | 0 |
ap.9 | 188 100 | 3 % | 0 |
ap.13 | 17 400 | 3 % | 0 |
ap.17 | 29 850 | 3 % | 0 |
ap.23 | 45 450 | 3 % | 0 |
ap.26 | 8 100 | 3 % | 0 |
ap.28 | 13 680 | 3 % | 0 |
ap.30 | 122 010 | 3 % | 0 |
ap.31 | 328 080 | 3 % | 0 |
ap.32 | 18 150 | 3 % | 0 |
ap.33 | 81 540 | 3 % | 0 |
ap.34 | 56 400 | 3 % | 0 |
1:2 Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) | |||
ap.1 | 49 569 | 3 % | 0 |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:11 Samarbete inom Östersjöregionen | |||||
ap.3 | 130 000 | 50 000 | 45 000 | 35 000 | 2029 |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:1 Biståndsverksamhet | |||||
ap.1 | 950 000 | 430 000 | 400 000 | 120 000 | 2034 |
ap.2 | 150 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 2034 |
ap.5 | 4 900 000 | 1 080 000 | 1 190 000 | 2 630 000 | 2034 |
ap.6 | 3 002 000 | 700 000 | 930 000 | 1 372 000 | 2034 |
ap.7 | 1 435 000 | 460 000 | 430 000 | 545 000 | 2034 |
ap.9 | 13 250 000 | 4 650 000 | 4 180 000 | 4 420 000 | 2034 |
ap.13 | 1 720 000 | 350 000 | 490 000 | 880 000 | 2034 |
ap.17 | 1 950 000 | 700 000 | 690 000 | 560 000 | 2034 |
ap.23 | 2 360 000 | 990 000 | 750 000 | 620 000 | 2034 |
ap.26 | 688 000 | 90 000 | 120 000 | 478 000 | 2034 |
ap.28 | 1 200 000 | 540 000 | 370 000 | 290 000 | 2034 |
ap.30 | 34 467 650 | 4 788 000 | 5 112 523 | 24 567 127 | 2034 |
ap.31 | 40 118 850 | 10 289 822 | 9 795 042 | 20 033 986 | 2034 |
ap.32 | 2 100 000 | 500 000 | 550 000 | 1 050 000 | 2034 |
ap.33 | 400 000 | 187 796 | 66 000 | 146 204 | 2034 |
ap.34 | 5 790 000 | 1 440 000 | 1 700 000 | 2 650 000 | 2034 |
Villkor
Bemyndiganderamarna avseende anslag 1:1 Biståndsverksamhet ap. 30, 31 och 33 avser ekonomiska åtaganden som medför utgifter följande budgetår som ingås av regeringen eller Regeringskansliet. De ekonomiska åtaganden som regeringen eller Regeringskansliet ingår redovisas i Sidas årsredovisning.
De ekonomiska åtaganden som regeringen eller Regeringskansliet ingått med stöd av bemyndiganderamar som tilldelats tidigare år övertas av Sida för införande och redovisning i Sidas årsredovisning.
Fördelningen mellan åren av beloppen för infriade åtaganden är enbart indikativa.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneramar, krediter och garantier |
Låneram för verksamhetsinvesteringar | 95 000 |
Räntekontokredit | 27 000 |
Övriga kontokrediter | |
- Garantiverksamheten | Obegränsad |
Garantier | |
- Garantier inom biståndsverksamheten | 18 000 000 |
Villkor
Garantiverksamheten
Sida har rätt till en obegränsad kredit i Riksgäldskontoret för infriande av de garantier som ställts ut av myndigheten.
Sida får under 2022 ställa ut statliga garantier för biståndsverksamhet som inklusive tidigare utfärdade garantier uppgår till högst 18 000 000 000 kronor. Garantigivningen innefattar fristående garantier och tidigare utfärdade biståndsgarantier för u-krediter.
Mot bakgrund av Sveriges åtaganden inom Agenda 2030, Addis Ababa Action Agenda om utvecklingsfinansiering och klimatavtalet från Paris ska Sida arbeta med att mobilisera externt kapital för hållbar utveckling genom effektivt utnyttjande av garantiramen för att komplettera relevanta anslagsposter. Garantiavtal omfattas inte av ovanstående begränsning av avtalslängd.
Återbetalningar på enligt äldre villkor lämnade bistånds- och villkorskrediter ska redovisas mot inkomsttitel 4526, återbetalning av övriga lån. Erhållen ränta ska redovisas mot inkomsttitel 2394, övriga ränteinkomster.
Utestående åtagande avseende Europeiska investeringsbankens långivning inom ramen för Lomé IV bis och Cotonou-avtalet redovisas mot den av riksdagen beslutade garantiramen om högst 152 059 320 euro (prop. 2013/14:2, bet. 2013/14:FiU11, rskr. 2013/14:41.
Uppdrag
Garanti till Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbanken
Myndigheten ska förvalta svenska statens garantiåtagande om högst 44,7 miljoner euro plus ränta i enlighet med avtalet med Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbanken (IBRD) om en garanti för bankens kompletterande lån till Ukraina. Det inkluderar att vid begäran från IBRD hantera infrianden av garantin. Myndigheten ska inte ta ut en avgift för garantin. Övervakningen av garantin till IBRD som undantagits från garantimodellen sker genom ansvarigt departements försorg.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2022-01-25 | 137 693 |
2022-02-25 | 137 693 |
2022-03-25 | 137 693 |
2022-04-25 | 137 693 |
2022-05-25 | 137 693 |
2022-06-25 | 137 693 |
2022-07-25 | 137 693 |
2022-08-25 | 137 693 |
2022-09-25 | 137 693 |
2022-10-25 | 137 693 |
2022-11-25 | 137 693 |
2022-12-25 | 137 694 |
Summa | 1 652 317 |
1:2 ap.1 | Sida |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2020 | +/- 2021 | Int. 2022 | Kost. 2022 | +/- 2022 | Ack. +/- utgå. 2022 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Garantiverksamhet, administration | -1 802 | -2 900 | 24 000 | 21 700 | 2 300 | -2 402 |
Villkor
Garantiverksamhet, administration
Av intäkterna och kostnaderna beräknas subvention från anslag på statens budget uppgå till 4 500 000 kronor.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Sida ansvarar för redovisning av ägarandelar i Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbanken (IBRD), Asiatiska utvecklingsbanken (AsDB), Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), Interamerikanska utvecklingsbanken (IDB), Internationella finansbolaget (IFC), Multilaterala investeringsorganet (MIGA) och Interamerikanska investeringsbolaget (IIC).
Sida ansvarar för redovisning av statens garantiåtagande avseende Europeiska investeringsbankens långivning inom ramen för Lomé IV bis och Cotonou-avtalet. Utestående åtagande redovisas mot den av riksdagen beslutade garantiramen om högst 152 059 320 euro (prop. 2013/14:2, bet. 2013/14:FiU11, rskr. 2013/14:41).