
Box 48
651 02 Karlstad
Med ändring av regleringsbrevet för budgetåret 2020 beslutar regeringen att följande ska gälla för Konsumentverket. Ändringen innebär en minskning av disponibla anslagsmedel med anledning av riksdagens beslut om propositionen Höständringsbudget för 2020.
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2020 för Konsumentverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Myndigheten ska bidra till väl fungerande konsumentmarknader och en miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar konsumtion. Myndighetens uppgifter framgår bl.a. av förordningen (2009:607) med instruktion för Konsumentverket.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Regelefterlevnad
Myndigheten ska redovisa hur arbetet med samverkan med näringslivet, branschöverenskommelser, standardisering, tillsyn och marknadskontroll samt eventuella andra insatser som syftar till ökad regelefterlevnad, har resulterat i och väntas resultera i mer välfungerande konsumentmarknader.
Myndigheten ska redovisa hur den utövar tillsyn över att kreditprövningar görs i enlighet med kraven i konsumentkreditlagen (2010:1846) och hur tillsynen resulterat i eller väntas resultera i ett högt konsumentskydd. Av redovisningen ska framgå hur myndigheten i det arbetet har utbytt erfarenheter med Finansinspektionen. Redovisningen ska föregås av samråd mellan myndigheterna.
Samverkan om konsumentskydd på finansmarknaden
Myndigheten ska redovisa hur konsumenternas ställning på finansmarknaden stärkts till följd av samverkan med Finansinspektionen och Pensionsmyndigheten avseende bl.a. identifiering av problem, tillämpning av regler och utformning av information. Av redovisningen ska framgå hur hänsyn tagits till skillnaderna i kvinnors och mäns förutsättningar att agera på finansmarknaden.
Jämställdhetsintegrering
Myndigheten ska redovisa resultatet av de åtgärder avseende jämställdhetsintegrering som vidtagits för att myndighetens verksamhet ska bidra till att uppnå målen för jämställdhetspolitiken.
3 | Uppdrag |
Prognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser med tillhörande kommentarer för 2020–2023 vid nedanstående tillfällen. Av kommentarerna ska framgå vilka antaganden som använts i prognosen, osäkerhetsfaktorer och eventuella förändringar av förutsättningarna för myndigheten att bedriva sin verksamhet. Vidare ska förändringar i förhållande till föregående prognostillfälle samt den av myndigheten beslutade budgeten kommenteras. Vid prognosavvikelser ska myndigheten ange vilka åtgärder som vidtagits eller planeras att vidtas. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes senast den
– 10 februari,
– 4 maj,
– 27 juli, och
– 23 oktober.
Webbaserad informationstjänst för remitteringar
Myndigheten ska även fortsättningsvis tillhandahålla en webbaserad informationstjänst för remitteringar (Ju2013/8747/KO, jfr mål 10.c i FN:s Agenda 2030). Vid genomförandet av uppdraget ska myndigheten ta tillvara de kunskaper som finns hos Finansinspektionen. Myndigheten ska senast den 30 mars 2021 i en rapport till regeringen (Finansdepartementet) redogöra för tjänstens funktion, antalet besökare och prisutvecklingen för remitteringar.
Information om produktionsvillkor i andra länder
Myndigheten ska inom ramen för sin verksamhet som rör information till konsumenter förmedla övergripande information till konsumenter om frågor som rör produktionsvillkor i andra länder och lämna en rapport om arbetet till regeringen (Finansdepartementet) senast den 30 mars 2021.
Pågående uppdrag
Uppdrag | Beslut om uppdraget | Rapporteringstidpunkt |
Uppdrag till statliga myndigheter att fortsatt ta emot personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga för praktik 2019 och 2020 m.m. | A2018/00925/A | Den 1 april 2020 och den 15 januari 2021 |
Uppdrag till statliga myndigheter att fortsatt ta emot nyanlända arbetssökande för praktik 2019 och 2020 m.m. | Fi2018/01701/ESA | Den 1 april 2020 och den 15 januari 2021 |
Uppdrag till Konsumentverket att inrätta och tillhandahålla ett forum för miljösmart konsumtion | Fi2017/01172/KO | Den 1 mars 2020 |
Uppdrag till Konsumentverket att stimulera miljösmarta konsumtionsmönster | Fi2017/01173/KO | Den 1 mars 2020 |
Uppdrag att bistå miljömålsrådet | M2018/01715/S |
Utveckla arbetet med jämställdhetsintegrering
Myndigheten ska fortsätta att utveckla sitt arbete med jämställdhetsintegrering i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de jämställdhetspolitiska målen (skr. 2016/17:10). Myndigheten ska senast den 1 september 2021 redovisa inriktningen för det fortsatta arbetet med jämställdhetsintegrering 2022–2025.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik
2:1 | Konsumentverket (Ramanslag) |
Disponeras av Konsumentverket | 168 819 |
ap.1 | Konsumentverket (ram) | 163 819 |
ap.3 | Webbaserad informationstjänst för remitteringar (ram) | 2 800 |
ap.8 | Metodstöd för merkostnadsersättning (ram) | 1 500 |
ap.9 | EU:s geoblockeringsförordning (ram) | 700 |
Villkor för anslag 2:1
ap.3 Webbaserad informationstjänst för remitteringar
Medlen ska användas för arbetet med att tillhandahålla en webbaserad informationstjänst med information om kostnader för remitteringar. Medlen ska användas i enlighet med OECD:s biståndskommittés (DAC) riktlinjer för vad som kan klassificeras som bistånd. Myndigheten ska sammanställa och rapportera statistik till Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) i enlighet med DAC:s direktiv och vid de tidpunkter som Sida anger.
ap.8 Metodstöd för merkostnadsersättning
Medlen ska användas för Konsumentverkets arbete med att bistå Försäkringskassan i uppdraget att utarbeta ett nationellt metodstöd för merkostnadsersättning, genom att tillhandahålla uppgifter om vad som utgör normala kostnader för personer utan funktionsnedsättning.
ap.9 EU:s geoblockeringsförordning
Medlen ska användas för utförandet av uppgiften att stödja och kontrollera att EU:s geoblockeringsförordning följs.
2:4 | Åtgärder på konsumentområdet (Ramanslag) |
Disponeras av Konsumentverket | 16 934 |
ap.2 | Deltagande i standardiseringsarbete (ram) | 1 500 |
ap.9 | Stöd till organisationer på konsumentområdet (ram) | 15 434 |
Villkor för anslag 2:4
ap.2 Deltagande i standardiseringsarbete
Medlen ska användas för kostnader i samband med deltagande i standardiseringsarbete, t.ex. projektavgifter till standardiseringsorgan.
ap.9 Stöd till organisationer på konsumentområdet
Medlen ska användas för bidrag enligt förordningen (2007:954) om statsbidrag till organisationer på konsumentområdet. En del av medlen ska användas för bidrag till framtagande och spridning av information om produktionsvillkor i andra länder.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2020 | Indrag av anslagsbelopp |
2:1 Konsumentverket | |||
ap.1 | 5 094 | 3 % | 0 |
ap.3 | 0 | 3 % | 0 |
ap.8 | 0 | Inget | 0 |
ap.9 | 0 | 3 % | 0 |
2:4 Åtgärder på konsumentområdet | |||
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.9 | 508 | Inget | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
2:1 Konsumentverket | |||
2:1 ap.5 | 2:1 ap.1 | 100 % | |
2:1 ap.6 | 2:1 ap.1 | 100 % | |
2:1 ap.7 | 2:1 ap.1 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2020 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik
Anslag/ap | Anslagstyp |
2:1 Konsumentverket | |
ap.2 | ram |
ap.5 | ram |
ap.6 | ram |
ap.7 | ram |
2:4 Åtgärder på konsumentområdet | |
ap.1 | ram |
ap.3 | ram |
ap.6 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik
Anslag/ap | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
2:4 Åtgärder på konsumentområdet | |||||
ap.9 | 15 000 | 7 000 | 8 000 | 2022 |
Villkor
Beloppen under rubriken Infriade åtaganden i tabellen ovan är indikativa och anger hur fördelningen av utgifterna har beräknats för respektive period.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 13 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 15 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2020-01-25 | 14 151 |
2020-02-25 | 14 151 |
2020-03-25 | 14 151 |
2020-04-25 | 14 151 |
2020-05-25 | 14 151 |
2020-06-25 | 14 151 |
2020-07-25 | 14 151 |
2020-08-25 | 14 151 |
2020-09-25 | 14 151 |
2020-10-25 | 14 151 |
2020-11-25 | 14 151 |
2020-12-10 | -1 000 |
2020-12-25 | 14 158 |
Summa | 168 819 |
2:1 ap.1 | Konsumentverket |
2:1 ap.3 | Webbaserad informationstjänst för remitteringar |
2:1 ap.8 | Metodstöd för merkostnadsersättning |
2:1 ap.9 | EU:s geoblockeringsförordning |
6 | Avgifter och bidrag |
6.5 | Villkor för bidragsfinansierad verksamhet |
Konsumentverket får ta emot bidrag från såväl statliga som icke-statliga finansiärer för sin verksamhet. Inkomsterna disponeras av myndigheten.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Bestämmelsen i 2 kap. 1 § kapitalförsörjningsförordningen (2011:210) om att en myndighets investeringar i anläggningstillgångar för förvaltningsändamål ska finansieras med lån i Riksgäldskontoret ska inte tillämpas på Konsumentverket för myndighetens webbaserade informationstjänst för remitteringar. Den investeringen ska i stället finansieras från anslaget 2:1 Konsumentverket, anslagspost 3 Webbaserad informationstjänst för remitteringar.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Konsumentverket får rekvirera ersättningar och medel för rättegångskostnader m.m. från Kammarkollegiet, anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur, anslagspost 1 Kammarkollegiet, under utgiftsområde 22 Kommunikationer.