1. Lägesrapportering om investeringsstödet för hyresbostäder m.m.
Myndigheten ska månadsvis rapportera med hur stora belopp och för hur många lägenheter stöd har sökts, beviljats och betalats ut med stöd av förordningen (2016:880) om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla hyresbostäder och bostäder för studerande och förordningen (2016:881) om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande. Rapporteringen ska visa hur beviljade stöd har fördelats i förhållande till dels de regioner som anges i 7 § förordningen om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande, dels de potter som Boverket beslutat om (se punkt 12). Vid rapporteringstillfällena i februari, maj och oktober ska därutöver uppgifter om de lägenheter för vilka stöd har sökts, beviljats och betalats ut lämnas. Rapporteringen ska innehålla information om andelar lägenheter och andelar projekt med olika antal kvadratmeter.
Utformningen av ett standardiserat format för rapporteringen ska ske i dialog med Regeringskansliet (Finansdepartementet).
2. Förbereda utvärdering av stödet till byggemenskaper
Myndigheten ska fortlöpande inhämta information om de byggemenskaper som söker och erhåller stöd enligt förordningen (2019:676) om stöd till byggemenskaper och de projekt som stödet avser, för att skapa förutsättningar för att kunna genomföra en utvärdering av stödet. Tidpunkten för en sådan utvärdering beslutas av Boverket efter avstämning med Regeringskansliet (Finansdepartementet).
3. Redovisning av tillämpningen av plan- och bygglagstiftningen
Boverket ska sammanställa och redovisa de uppgifter som myndigheten får från länsstyrelserna i enlighet med uppdragen i länsstyrelsernas regleringsbrev om uppföljning av tillämpningen av plan- och bygglagstiftningen samt om tillsyn och tillsynsvägledning över kommunernas plan- och byggverksamhet, som ska redovisas till Boverket senast den 1 september 2021. Boverket ska redovisa uppdraget till regeringen (Finansdepartementet) senast den 1 december 2021.
4. Vägledning rörande mellankommunal samordning
Myndigheten ska utveckla dels sin vägledning om hur planläggning bör ske med hänsyn till mellankommunala och regionala förhållanden, dels sin tillsynsvägledning när det gäller länsstyrelsernas tillsyn över att sådana frågor som avser användningen av mark- och vattenområden som angår flera kommuner samordnas på ett lämpligt sätt (jfr 2 kap. 3 § och 11 kap. 10 § andra stycket 2 plan- och bygglagen [2010:900]). Uppdraget ska redovisas i årsredovisningen för 2020.
5. Internationell förstudie av nationella anspråk i fysisk planering
Myndigheten ska beskriva de nordiska ländernas system för beaktande av nationella värden och anspråk i fysisk planering. Motsvarande beskrivningar ska också göras för ett urval av EU:s medlemsstater, eller de andra länder som myndigheten finner lämpliga. Myndigheten ska göra en översiktlig analys av för- och nackdelar med de studerade systemen. Myndigheten ska därutöver lämna en historisk beskrivning av hur nationella värden och anspråk i den fysiska miljön beaktats i Sverige. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Finansdepartementet) senast den 18 december 2020.
6. Motverka diskriminering av romer på bostadsmarknaden
Myndigheten ska med deltagande av romska företrädare genomföra sådana utbildningsinsatser som tagits fram inom ramen för tidigare regeringsuppdrag (Ku2018/02270/DISK). För uppdraget får myndigheten använda högst 70 000 kronor från anslaget 7:2 Åtgärder för den nationella minoriteten romer, utgiftsområde 1 Rikets styrelse, anslagspost 6 Bostad. Medlen betalas ut engångsvis efter rekvisition ställd till Kammarkollegiet senast den 1 oktober 2020. Uppdraget ska senast den 1 mars 2021 redovisas till Länsstyrelsen i Stockholms län, med kopia till Regeringskansliet (Finansdepartementet och Kulturdepartementet). Medel som inte har utnyttjats ska senast i samband med redovisningen återbetalas till Kammarkollegiet med hänvisning till detta beslut.
7. Vägledning rörande dricksvattenförsörjning vid planläggning
Myndigheten ska mot bakgrund av de behov som identifierats i Boverkets rapport 2018:35 Fysisk planering för en trygg dricksvattenförsörjning – behov och möjligheter, utveckla sin vägledning till kommuner och länsstyrelser rörande tillämpningen av plan- och bygglagen för att trygga dricksvattenförsörjningen. Uppdraget ska redovisas i årsredovisningen för 2020.
8. Slutlig redovisning av strategi för regionalt tillväxtarbete 2014–2020
Boverket ska slutredovisa och analysera genomförda insatser inom ramen för sin långsiktiga strategi för myndighetens medverkan i det regionala tillväxtarbetet och EU:s sammanhållningspolitik för perioden 2014–2020 (N2014/2501/RT). Redovisningen ska lämnas till regeringen (Näringsdepartementet) med kopia till Tillväxtverket senast den 21 februari 2021 enligt anvisningar från Tillväxtverket.
9. Förändrad redovisning
Regeringsuppdraget om att följa upp mål för förenklingsarbetet på centrala myndigheter (2014/5377/ENT) ska förutom till Tillväxtverket också redovisas till regeringen (Näringsdepartementet) senast den 1 mars 2020.
10. Prognoser
Myndigheten ska i Hermes redovisa prognoser för anslag och anslagsdelar som den har dispositionsrätt till med tillhörande kommentarer för åren 2020–2023. Av kommentarerna ska framgå vilka antaganden som använts i prognosen, vilka osäkerhetsfaktorer som finns och eventuella förändringar av förutsättningarna för myndigheten att bedriva sin verksamhet. Vidare ska förändringar i förhållande till föregående prognostillfälle, tillgängliga och beräknade medel kommenteras. Vid väsentliga prognosavvikelser ska Boverket även ange orsaker till dessa, samt vilka åtgärder som vidtagits eller planeras att vidtas, för att verksamheten ska bedrivas enligt plan inom ramen för tilldelade medel.
Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes den
– 10 februari,
– 4 maj,
– 27 juli, och
– 23 oktober.
11. Pågående uppdrag
I bilagan redovisas myndighetens pågående uppdrag.
12. Potter för fördelning av investeringsstöd
Myndigheten ska, i enlighet med det behov som framgår av relevanta analyser av bostadsbrist och byggbehov, bedöma hur investeringsstödet till hyresbostäder och studentbostäder bör fördelas mellan dels ett geografiskt område som utgörs av de tre storstadsregionerna, så som de definieras i förordningen om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande, dels ett område som utgörs av övriga landet. Vid fördelningen till övriga landet kan hänsyn även tas till lokala brister på vissa typer av bostäder på orter där det inte råder någon generell bostadsbrist. Myndigheten ska med bedömningen som grund besluta om två potter uttryckta som procentandelar av stödet. Beslutet ska senast den 1 februari 2020 publiceras på myndighetens webbplats.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik
1:2 | Omstrukturering av kommunala bostadsföretag (Ramanslag) |
ap.1 | | Stöd till omstrukturering av kommunala bostadsföretag m.m. (ram) | | 25 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Stöd till omstrukturering av kommunala bostadsföretag m.m.
Anslaget får användas för statsbidrag till kommuner med en svag bostadsmarknad, för undsättning eller omstrukturering av kommunala bostadsföretag med ekonomiska svårigheter, samt för stöd till företag som tillhandahåller tjänster av allmänt ekonomiskt intresse, i det senare fallet i enlighet med bestämmelserna i förordningen (2018:111) om statsbidrag till kommuner med svag bostadsmarknad. Högst 2 000 000 kronor får användas för Boverkets kostnader för att administrera stöden.
1:3 | Stöd för att underlätta för enskilda att ordna bostad (Ramanslag) |
ap.1 | | Stöd ordna bostad (ram) | | 40 000 |
ap.2 | | Stöd till byggemenskaper (ram) | | 3 000 |
Villkor för anslag 1:3
ap.1 Stöd ordna bostad
Anslagsposten får användas för statligt bidrag till kommuner enligt förordningen (2007:623) om statligt bidrag för kommunala hyresgarantier.
ap.2 Stöd till byggemenskaper
Anslagsposten får användas för statligt stöd i enlighet med bestämmelserna i förordning (2019:676) om stöd till byggemenskaper.
ap.1 | | Förvaltningskostnader (ram) | | 310 462 |
ap.3 | | Till nationellt arbete inom boende-, samhällsplanerings- och byggområdet (ram) | | 3 000 |
ap.11 | | Digitalt kunskapslyft (ram) | | 20 000 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Förvaltningskostnader
Anslagsposten får användas för förvaltningskostnader, dock inte för sådana kostnader som är hänförliga de helt avgiftsfinansierade kreditgarantierna.
Av anslagsposten ska minst 10 000 000 kronor användas för att förbereda införandet av krav på klimatdeklarationer vid uppförande av byggnader.
Av anslagsgposten får 10 000 000 kronor användas för genomförandet av uppdraget att verka för en enhetlig tillämpning av plan- och bygglagen digitalt (N2017/07543/PBB).
Av anslagsposten får 16 000 000 kronor användas för genomförandet av uppdraget att förstärka arbetet för en god inomhusmiljö (N2017/07419/PBB).
Av anslagsposten får 15 000 000 kronor användas för genomförandet av uppdraget att genomföra kompetensinsatser kring plan- och bygglagen (N2016/07801/PBB).
ap.3 Till nationellt arbete inom boende-, samhällsplanerings- och byggområdet
Medlen får användas först efter beslut av regeringen eller Regeringskansliet (Finansdepartementet).
ap.11 Digitalt kunskapslyft
Anslagsposten ska finansiera genomförandet av uppdraget att driva en kompetenssatsning om digitaliseringens möjligheter i plan- och byggprocessen (N2017/07544/PBB).
1:7 | Energieffektivisering och renovering av flerbostadshus och utomhusmiljöer (Ramanslag) |
ap.1 | | Energieffektivisering och renovering av flerbostadshus (ram) | | 71 000 |
ap.2 | | Stöd till utemiljöer i vissa bostadsområden (ram) | | 89 000 |
ap.3 | | Energieffektivisering och renovering av flerbostadshus - del till Länsstyrelsen i Örebro län (ram) | | 5 000 |
Villkor för anslag 1:7
ap.1 Energieffektivisering och renovering av flerbostadshus
Anslagsposten får användas för stöd till renovering och energieffektivisering i vissa bostadsområden i enlighet med bestämmelserna i förordningen (2016:837) om stöd för renovering och energieffektivisering i vissa bostadsområden, där myndighetens beslut om stöd har fattats före den 1 januari 2019. Högst 1 000 000 kronor av anslagsposten får användas för Boverkets kostnader för att administrera stödet.
ap.2 Stöd till utemiljöer i vissa bostadsområden
Anslagsposten får användas för stöd till utemiljöer i vissa bostadsområden i enlighet med bestämmelserna i förordningen (2016:398) om stöd till utemiljöer i vissa bostadsområden, där myndighetens beslut om stöd har fattats före den 1 januari 2019. Högst 2 000 000 kronor av anslagsposten får användas för Boverkets kostnader för att administrera stödet.
ap.3 Energieffektivisering och renovering av flerbostadshus - del till Länsstyrelsen i Örebro län
Anslagsposten får användas för vidare fördelning till länsstyrelserna för finansiering av verksamhet som länsstyrelserna bedriver i enlighet med förordningen om stöd för renovering och energieffektivisering i vissa bostadsområden. Medlen får inte användas för att fatta nya beslut om stöd.
1:8 | Investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande (Ramanslag) |
ap.3 | | Investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande (ram) | | 2 075 000 |
ap.1 | | Investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande - del till Länsstyrelsen i Stockholms län (ram) | | 3 000 |
ap.5 | | Investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande - del till Länsstyrelsen i Örebro län (ram) | | 22 000 |
Villkor för anslag 1:8
ap.1 Investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande - del till Länsstyrelsen i Stockholms län
Anslagsposten får användas för att finansiera en stödfunktion för samtliga länsstyrelser i frågor rörande investeringsstödet.
ap.3 Investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande
Anslagsposten får användas för investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande i enlighet med bestämmelserna i förordningen om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla hyresbostäder och bostäder för studerande och förordningen om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande. Myndigheten ska fr.o.m. den 1 februari 2020 fördela ramar till länsstyrelserna för beslut om investeringsstöd utifrån de potter för fördelning av investeringsstöd som myndigheten beslutat om. Ramarna får ändras om efterfrågan på stöd avviker från de beslutade potterna. Högst 7 000 000 kronor får användas för Boverkets kostnader för att administrera stöden.
ap.5 Investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder för studerande - del till Länsstyrelsen i Örebro län
Anslagsposten får användas för vidare fördelning till länsstyrelserna för finansiering av verksamhet som länsstyrelserna bedriver i enlighet med förordningen om statligt stöd för att anordna och tillhandahålla hyresbostäder och bostäder för studerande och förordningen om statligt investeringsstöd för hyresbostäder och bostäder för studerande.
1:9 | Bidrag till åtgärder mot radon i bostäder (Ramanslag) |
ap.1 | | Bidrag till åtgärder mot radon i bostäder (ram) | | 31 500 |
ap.2 | | Bidrag till åtgärder mot radon i bostäder - till Länsstyrelsen i Örebro län (ram) | | 2 500 |
Villkor för anslag 1:9
ap.1 Bidrag till åtgärder mot radon i bostäder
Anslagsposten får användas för bidrag till åtgärder mot radon i småhus i enlighet med bestämmelserna i förordningen (2018:158) om bidrag till åtgärder mot radon i småhus. Högst 2 000 000 kronor får användas för Boverkets kostnader för att administrera stödet.
ap.2 Bidrag till åtgärder mot radon i bostäder - till Länsstyrelsen i Örebro län
Anslagsposten får användas för vidare fördelning till länsstyrelserna för finansiering av verksamhet som länsstyrelserna bedriver i enlighet med förordningen om bidrag till åtgärder mot radon i småhus.
1:10 | Innovativt och hållbart byggande (Ramanslag) |
ap.1 | | Innovativt och hållbart byggande (ram) | | 25 000 |
Villkor för anslag 1:10
ap.1 Innovativt och hållbart byggande
Anslagsposten får användas för bidrag i enlighet med förordningen (2018:199) om stöd för innovativt och hållbart byggande av bostäder, där myndighetens beslut om stöd har fattats före den 1 januari 2019. Högst 2 000 000 kronor får användas för Boverkets kostnader för att administrera stödet.
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
1:18 | Stöd för gröna och trygga samhällen (Ramanslag) |
ap.1 | | Stöd för gröna och trygga samhällen (ram) | | 50 000 |
Villkor för anslag 1:18
ap.1 Stöd för gröna och trygga samhällen
Anslagsposten får användas för statligt bidrag till kommuner i enlighet med bestämmelserna i förordning (2017:1337) om bidrag för grönare städer, där myndighetens beslut har fattats före den 1 januari 2020. Högst 4 000 000 kronor får användas för Boverkets kostnader för att administrera stödet.