
M2018/02934/S (delvis)
M2018/00170/S m.fl.
Se bilaga 1
Valhallavägen 195
106 48 Stockholm
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2019 för Naturvårdsverket och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Återrapportering avseende medelsanvändning
Naturvårdsverket ska redovisa medelsanvändning och resultat avseende arbetet med:
- avancerad rening av läkemedelmedelsrester i avloppsvatten enligt förordning (2018:495) om bidrag för rening av avloppsvatten från läkemedelsrester, inklusive en bedömning av vilken typ av installation medlen gått till,
- minskade utsläpp av mikroplaster och andra föroreningar från dagvatten enligt förordning (2018:496) om statligt stöd för att minska utsläpp av mikroplaster till vattenmiljön,
- insamling och hantering av avfall på havsstränder enligt förordning (2018:58) om bidrag till strandstädning, inklusive en bedömning av sysselsättningseffekter och mängden avfall som hanterats samt
- elfordonspremien enligt förordningen (2017:1317) om bidrag till privatpersoner för inköp av eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och utombordsmotorer, inklusive kommenterad individbaserad statistik över mottagarna.
Förvaltningsverktyg för toleransnivåer för skador inom rennäringen
Naturvårdsverket ska redovisa hur de bidragit till arbetet med att i samverkan med Sametinget fortsatt arbeta med ett förvaltningsverktyg utifrån fastställd toleransnivå för skador orsakade av stora rovdjur inom rennäringen, i syfte att upprätthålla en hållbar rennäring och en gynnsam bevarandestatus för stora rovdjur. Naturvårdsverket ska särskilt redovisa sitt arbete med vägledning om toleransnivåns betydelse vid eventuell prövning av förutsättningar för jakt på stora rovdjur.
3 | Uppdrag |
Prognoser
Naturvårdsverket ska redovisa prognoser för 2019–2022 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket
- den 17 januari,
- den 15 februari,
- den 2 maj,
- den 29 juli, och
- den 25 oktober.
Uppföljning av strandskyddet
Naturvårdsverket ska redovisa statistik som rör kommunernas och länsstyrelsernas beslut i ärenden om upphävande och dispens från strandskyddet samt tillsynsbeslut i strandskyddsärenden. Av redovisningen ska det framgå hur många upphävanden och dispenser samt tillsynsbeslut som länsstyrelserna och kommunerna har beslutat om under 2018, fördelat på kommuner. Statistiken ska visa vilket ändamål upphävandet haft eller för vilken åtgärd dispensen getts och vilket särskilt skäl som ligger till grund för beslutet. Vad avser tillsynsbeslut ska ändamålet med beslutet anges. Statistiken ska även visa kommunala beslut om dispens eller upphävande som överklagats eller som en länsstyrelse beslutat att överpröva enligt 19 kap. 3 b § miljöbalken, samt kommuners och länsstyrelsers tillsynsbeslut som överklagats. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Miljö- och energidepartementet) senast den 30 april 2019.
Sammanställning av medel för biologisk mångfald
Naturvårdsverket ska sammanställa finansiella medel som används av myndigheter för biologisk mångfald under 2018. Redovisningen ska utgöra underlag till Sveriges rapportering om resursmobilisering och utformas i enlighet med FN:s konvention för biologisk mångfald (CBD), (COP beslut XII/3). Naturvårdsverket ska samarbeta med Havs- och vattenmyndigheten, Statens Jordbruksverk och Skogsstyrelsen. Uppdraget ska redovisas till regeringen (Miljö- och energidepartementet) senast den 14 september 2019.
Medelsanvändning och resultat för naturvård och biologisk mångfald
Naturvårdsverket ska redovisa medelsanvändning och resultat för naturvård och biologisk mångfald avseende arbetet med skydd av och åtgärder för värdefull natur, statistik om naturreservatsärenden och sysselsättningseffekter samt arbetet med genomförandeplanen för nationalparker. Redovisningen ska vara möjlig att jämföra med tidigare års redovisningar och lämnas till regeringen (Miljö- och energidepartementet) senast den 31 mars 2019.
Redovisning av stöd till lokala klimatinvesteringar
Naturvårdsverket ska samlat redovisa medelsanvändningen för anslag 1:16 Klimatinvesteringar. Redovisningen ska inkludera beslutade investeringar, förväntade resultat och, där så är möjligt, vilka sysselsättningseffekter som användningen av anslaget har gett upphov till. Vidare ska redovisningen innehålla en beskrivning av hur arbetet med uppföljning och utvärdering av stöd som ges enligt bestämmelser i förordningen (2015:517) om stöd till lokala klimatinvesteringar (Klimatklivet) fortskrider. Om det är relevant, ska Naturvårdsverket även ge förslag på ändringar för att öka stödets samhällsekonomiska effektivitet. Redovisningen ska ske med hjälp av underlag från Länsstyrelsen i Dalarnas län och Statens energimyndighet. Uppdraget ska redovisas årligen till regeringen (Miljö- och energidepartementet) senast den 15 april.
Moderna beredskapsjobb i staten
Naturvårdsverket ska senast den 5 april 2019 redovisa till Statskontoret hur Naturvårdsverket under 2018 har bidragit till att anställa personer vid myndigheten som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända (moderna beredskapsjobb). Redovisningen ska ske enligt närmare instruktion från Statskontoret.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
1:1 | Naturvårdsverket (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 575 452 |
ap.1 | Naturvårdsverket (ram) | 575 452 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Naturvårdsverket
Anslagsposten får användas för Naturvårdsverkets förvaltningskostnader.
Anslagsposten får användas för bidrag till sådant av andra organiserat bedrivet utvecklingsarbete som främjar de verksamheter Naturvårdsverket ansvarar för
Anslagsposten får användas till kostnader för kanslistöd m.m. till Miljömålsrådet.
Högst 7 000 000 kronor får användas för information till konsument om miljö- och hälsopåverkan från textilkonsumtion samt till bidrag för utveckling av hållbara affärsmodeller som bidrar till att minska den miljömässiga belastningen i produktionen och komma högre upp i avfallshierarkin.
Högst 8 000 000 kronor får, efter rekvisition av Högskolan i Borås, användas för uppdraget om att etablera en plattform för hållbart mode och hållbara textilier (dnr M2018/01095/Ke).
Högst 15 000 000 kronor får användas för arbete med förbättrad avfallsstatistik och spårbarhet för farligt avfall, särskilt för att inrätta ett system för att uppfylla kraven i EU-lagstiftningen.
Högst 78 000 000 kronor får användas för arbete för att minska plaster i hav och natur, exempelvis för stöd och deltagande i standardiseringsarbete med miljöstandarder för plast. Anslagsposten får användas för bidrag till andra, av dessa får högst:
- 17 000 000 kronor användas för bidrag i enlighet med förordningen (2018:58) om bidrag till strandstädning för att stödja kommuners arbete med att samla in och hantera plastavfall och annat avfall som flutit iland på stränder vid havet. Naturvårdsverket beslutar om fördelningen av medlen efter dialog med Havs- och vattenmyndigheten. Närmare om uppdraget framgår av regeringsbeslut dnr N2017/07501/KSR.
- 25 000 000 kronor användas för bidrag i enlighet med förordningen (2018:496) om statligt stöd för att minska utsläpp av mikroplaster till vattenmiljön.
- 5 000 000 kronor betalas ut som bidrag till Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) för att ta fram kunskap om mikroplastutsläpp från vägtrafiken.
1:2 | Miljöövervakning m.m. (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 238 514 |
ap.1 | Miljöövervakning (ram) | 208 514 |
ap.6 | Bidrag till ideella miljöorganisationer (ram) | 30 000 |
Disponeras av Havs- och vattenmyndigheten | 116 700 |
ap.3 | Miljöövervakning m m - del till HaV (ram) | 113 700 |
ap.5 | Bidrag till Swedish Water House (ram) | 3 000 |
Disponeras av Tillväxtverket | 5 000 |
ap.2 | Miljöövervakning m m - del till Tillväxtverket (ram) | 5 000 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Miljöövervakning
Anslagsposten får användas för övervakning av miljötillstånd i den yttre miljön, för miljömålsuppföljning, för programmet för utsläpp och avfall, för arbete med utsläppsrätter samt för utvecklingsarbete och internationell rapportering.
Anslagsposten får användas till förbättrad övervakning av farliga kemikalier, med prioritet åt den hälsorelaterade övervakningen.
Anslagsposten får användas till fortsatt inventering, riskbedömning och analyser av platser där brandskum med innehåll av svårnedbrytbara fluorbaserade miljögifter, s.k. PFAS, hanterats och till fördjupad övervakning och analys av sådana verksamma ämnen i växtskyddsmedelsprodukter för vilka säkra nivåer för miljön (riktvärden) återkommande överskrids i de ytvatten som omger åkermark, eller vilka har hög fyndfrekvens.
ap.2 Miljöövervakning m m - del till Tillväxtverket
Anslagsposten får användas till kostnader för Delegationen för cirkulär ekonomi.
ap.3 Miljöövervakning m m - del till HaV
Anslagsposten får användas för övervakning av miljötillstånd i den yttre miljön, inklusive viss internationell rapportering, samt till miljömålsuppföljning.
Anslagsposten får användas till förstärkt övervakning av söt-, grund- och kustvatten.
ap.5 Bidrag till Swedish Water House
Anslagsposten ska användas för bidrag till verksamheten vid Swedish Water House (SWH). Havs- och vattenmyndigheten ska betala ut bidraget till stiftelsen Stockholm International Water Institute (SIWI). Bidraget ska användas till att generera och förmedla kunskap och erfarenheter om internationella vattenfrågor, framför allt inom området integrerad vattenförvaltning.
ap.6 Bidrag till ideella miljöorganisationer
Anslagsposten ska användas för bidrag till ideella miljöorganisationers arbete som bidrar till att uppfylla de nationella miljökvalitetsmål som riksdagen har beslutat om, eller något av de prioriterade målen i EU:s sjunde miljöhandlingsprogram. Naturvårdsverket beslutar om fördelningen av medlen.
Högst 20 000 000 kronor får betalas ut som bidrag till organisationen Håll Sverige Rent för arbete med att generera och förmedla kunskap och erfarenheter som bidrar till minskad nedskräpning med särskild satsning riktad till allmänheten och då särskilt barn och unga. Arbetet ska ske i enlighet med överenskommen handlingsplan.
5 000 000 kronor ska betalas ut som bidrag till organisationen Luftförorenings- och klimatsekretariatet (AirClim) för dess arbete med att skapa och förmedla kunskap i syfte att minska utsläppen av luftföroreningar, inklusive växthusgaser.
1:3 | Åtgärder för värdefull natur (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 647 535 |
ap.2 | Kostnader för skötsel av skyddade områden, artbevarande, friluftsliv m.m. (ram) | 647 535 |
Villkor för anslag 1:3
ap.2 Kostnader för skötsel av skyddade områden, artbevarande, friluftsliv m.m.
- Anslagsposten får användas för kostnader samt visst arbete vid länsstyrelserna som avser skötsel, fastighetsförvaltning, byggnadsinvesteringar, samt uppföljning och övervakning av nationalparker, naturreservat, områden som ingår i eller föreslås ingå i nätverket Natura 2000, andra områden med områdesskydd, Kungliga nationalstadsparken, världsarv, Ramsarområden och biosfärområden.
- Anslagsposten får användas för kostnader som avser arbete med artbevarande, artskydd, grön infrastruktur, inklusive regionala handlingsplaner, vilt- och rovdjursförvaltning, invasiva främmande arter, begränsning av massförekomst av översvämningsmyggor, inventering och kunskapsstöd vad gäller arter och naturtyper samt annan övervakning. Anslagsposten får även användas för visst arbete vid länsstyrelserna och Artdatabanken vid Sveriges lantbruksuniversitet avseende samma ändamål, samt för visst arbete med rovdjursinventeringar hos berörda samebyar.
- Anslagsposten får användas för kostnader samt visst arbete vid länsstyrelserna som avser friluftsliv, inklusive att samordna och leda arbetet med att förverkliga regeringens friluftslivspolitik och allemansrätt samt kommunikation och utbildning inom naturvårdsområdet.
- Anslagsposten får användas för kostnader för det statliga ledsystemet i fjällen, etablering och drift av ett lavinprognosprogram för den svenska fjällkedjan, verksamhet inom ramen för Fjällsäkerhetsrådet och Nationella snöskoterrådet samt för samebyarnas arbete att ta fram och genomföra terrängkörningsplaner. Anslagsposten får även användas för visst arbete vid länsstyrelserna avseende samma ändamål.
- Anslagsposten får användas för statsbidrag till naturvårdsprojekt enligt 1§ 1–6 förordningen (2003:598) om statliga bidrag till lokala naturvårdsprojekt. Anslagsposten får även användas för visst arbete vid länsstyrelserna avseende samma ändamål.
- Anslagsposten får användas för bidrag till Statens veterinärmedicinska anstalt för eventuella akuta åtgärder – utförda efter samråd med Naturvårdsverket – i arbetet med att följa och analysera utvecklingen av sjukdomstillstånd hos vilda djurpopulationer.
- Anslagsposten får användas för arbete som avser lokal och traditionell kunskap samt får utbetalas som bidrag till Centrum för biologisk mångfald avseende samma ändamål.
- Anslagsposten får användas för bidrag till föreningen Laponiatjuottjudus för förvaltningen av världsarvet Laponia enligt Laponiaförordningen (2011:840).
- Anslagsposten får användas för arbetet med åtgärdsprogram för hotade arter, särskilt insatser för att genomföra programmen. Anslagsposten får även användas för visst arbete vid länsstyrelserna avseende samma ändamål.
- Intäkter från fastighetsuthyrning, arrenden, naturvårdsskötsel m.m. får användas i verksamheten under anslaget.
1:4 | Sanering och återställning av förorenade områden (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 693 118 |
ap.1 | Sanering och efterbehandling av förorenade områden (ram) | 533 118 |
ap.5 | Sanering o återställ - del till efterbehandling av mark för bostadsbyggande (ram) | 160 000 |
Disponeras av Sveriges geologiska undersökning | 65 000 |
ap.3 | Sanering o återställ - del till SGU (ram) | 65 000 |
Disponeras av Länsstyrelsen i Örebro län | 60 000 |
ap.6 | Sanering o återställ - till Länsstyrelsen i Örebro län (ram) | 60 000 |
Disponeras av Strålsäkerhetsmyndigheten | 3 000 |
ap.2 | Sanering o återställ - del till SSM (ram) | 3 000 |
Disponeras av Havs- och vattenmyndigheten | 22 000 |
ap.7 | Sanering o återställ - Sanering vrak- del till HaV (ram) | 22 000 |
Disponeras av Statens geotekniska institut | 13 000 |
ap.4 | Sanering o återställ - Sanering forskning- del till SGI (ram) | 13 000 |
Villkor för anslag 1:4
ap.1 Sanering och efterbehandling av förorenade områden
Anslagsposten får användas för bidrag enligt förordningen (2004:100) om avhjälpande av föroreningsskador och statligt stöd för sådant avhjälpande.
Anslagsposten får användas för att finansiera inventeringar, undersökningar och juridiska bedömningar eller andra utredningar som krävs som underlag för att genomföra åtgärder, för framtagande av underlag för prioriteringar av framtida sanerings- och återställningsinsatser i landet.
Anslagsposten får användas för sanering av miljögifter för att minska spridning till havs- och vattenmiljö, särskilt för sanering av förorenade sediment i hav och inlandsvatten.
Anslagsposten får användas för utrednings- och åtgärdskostnader som återkrävs av ansvariga enligt miljöbalken eller äldre lagstiftning.
Anslagsposten får användas till att åtgärda saneringsobjekt som är särskilt angelägna från risksynpunkt och till akuta saneringsinsatser.
Anslagsposten får användas till kostnader för avhjälpande som uppkommit med anledning av att en tillsynsmyndighet har begärt verkställighet enligt 26 kap. 17 § miljöbalken eller beslutat om rättelse enligt 26 kap. 18 § miljöbalken.
ap.2 Sanering o återställ - del till SSM
Anslagsposten får användas för omhändertagande av herrelösa strålkällor och visst historiskt radioaktivt avfall från icke kärnteknisk verksamhet.
ap.3 Sanering o återställ - del till SGU
Anslagsposten får användas för att inventera samt, i enlighet med den gällande prioritetsordningen, genomföra ansvarsutredningar, nödvändiga undersökningar, åtgärder och efterföljande miljökontroll på områden där staten har ett visst ansvar för avhjälpande och där ingen annan myndighet kan svara för avhjälpande.
Avsättningar för sanering och återställning av förorenade områden ska redovisas mot anslag det budgetår som utgifterna hänför sig till.
ap.4 Sanering o återställ - Sanering forskning- del till SGI
Högst 10 000 000 kronor får användas för teknikutvecklingsprogrammet Tuffo (Teknikutveckling och forskning inom förorenade områden) av dessa för högst 1 500 000 kronor får användas för visst arbete vid Statens geotekniska institut (SGI).
Anslagsposten får användas av Statens geotekniska institut för tillämpad forskning och en effektiv spridning av kunskapsresultat med särskilt fokus på forsknings- och utvecklingsprojekt som rör undersökning, utredning och åtgärder av förorenade sediment och fibersediment.
ap.5 Sanering o återställ - del till efterbehandling av mark för bostadsbyggande
Anslagsposten får användas för bidrag till efterbehandling av mark för bostadsbyggande samt för framtagande av underlag för att genomföra sådana åtgärder enligt förordningen (2004:100) om avhjälpande av föroreningsskador och statligt stöd för sådant avhjälpande.
Anslagsposten får användas för visst arbete vid länsstyrelserna avseende samma ändamål.
ap.6 Sanering o återställ - till Länsstyrelsen i Örebro län
Anslagsposten får användas för arbete vid länsstyrelserna med tillsyn över förorenade områden i syfte att öka inslaget av privatfinansierade efterbehandlingsåtgärder så att det framtida behovet av bidragsfinansiering minskar. Anslagsposten disponeras av Länsstyrelsen i Örebro län för fördelning till samtliga länsstyrelser.
ap.7 Sanering o återställ - Sanering vrak- del till HaV
Anslagsposten får användas för att finansiera de undersökningar och utredningar som krävs för att genomföra saneringsåtgärder, sanering av enskilda vrak som är särskilt angelägna från risksynpunkt och myndighetens egna arbete med detta.
1:5 | Miljöforskning (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 78 825 |
ap.1 | Miljöforskning (ram) | 78 825 |
Villkor för anslag 1:5
ap.1 Miljöforskning
- Anslagsposten får användas för att finansiera forskning till stöd för Naturvårdsverkets och Havs- och vattenmyndighetens arbete med miljökvalitetsmålen, miljöbalken och underlag för internationellt förhandlingsarbete.
- Naturvårdsverket ska besluta hur medlen till miljöforskning ska fördelas. Medlen ska fördelas så att jämställdhet mellan kvinnor och män beaktas.
- Verksamheten får omfatta forskningsbidrag, uppdragsforskning, beredningsarbete, kunskapsöverföring från forskning, kunskapssammanställningar och utredningar med anknytning till forskningen. Medlen får även omfatta finansiering av forskare i de internationella samarbeten Naturvårdsverket är involverad i.
- 17 000 000 kronor ska användas för bidrag till Stiftelsen Institutet för vatten- och luftvårdsforskning (SIVL). Medlen till stiftelsen ska användas till utgifter för statens andel av den forskning som bedrivs samfinansierat med näringslivet samt får även användas för nationell finansiering av EU-projekt. Beslut om finansiering fattas av SIVL när en överenskommelse har träffats med näringslivet om samfinansierad forskning och utvecklingsverksamhet vid IVL Svenska Miljöinstitutet AB. SIVL ska lämna en redovisning till Naturvårdsverket hur medlen har använts.
- Anslagsposten får användas för svenska forskares deltagande i den mellanstatliga plattformen för biologisk mångfald och ekosystemtjänster (IPBES). Naturvårdsverket ska även betala ut minst 1 500 000 kronor till sekretariatet för den mellanstatliga plattformen för biologisk mångfald och ekosystemtjänster (IPBES) avseende Sveriges bidrag till dess verksamhet.
- Anslagsposten får användas för IT-baserad administration av forskningsansökningar.
1:13 | Internationellt miljösamarbete (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 29 400 |
ap.1 | Bilateralt miljösamarbete (ram) | 29 400 |
Disponeras av Strålsäkerhetsmyndigheten | 16 500 |
ap.8 | Bilateralt miljösamarbete Ryssland - del till Strålsäkerhetsmyndigheten (ram) | 16 500 |
Villkor för anslag 1:13
ap.1 Bilateralt miljösamarbete
Anslagsposten får användas för kostnader för myndigheters bilaterala miljö- och klimatsamarbete med länder med stor påverkan på den globala miljön eller som är av strategisk betydelse i det globala miljö- och klimatsamarbetet. Anslagsposten får även användas för stöd till ökat ryskt deltagande och genomförande av aktiviteter som drivs inom ramen för Barents Euro-Arktiska råd, Arktiska rådet och Östersjöstaternas råd (CBSS) och som syftar till miljöförbättringar i Ryssland. Anslagsposten får även användas för att stödja genomförandet av de svenska ordförandeskapen i Barents miljöarbetsgrupp 2018–2019. Naturvårdsverket beslutar om fördelning av medel efter samråd med berörda myndigheter. I beslut bör beaktas hur föreslagna insatser bidrar till att uppnå miljökvalitetsmålen och Generationsmålet. Medlen utbetalas i svenska kronor.
Minst 2 500 000 kronor ska användas för insatser som har bäring på miljön i Ryssland inom Barents Euro-Arktiska råd, Östersjöstaternas råd och Arktiska rådet.
2 000 000 kronor ska användas för årligt bidrag till China Council for International Cooperation on Environment and Development (CCICED).
ap.8 Bilateralt miljösamarbete Ryssland - del till Strålsäkerhetsmyndigheten
Anslagsposten får användas till samarbete med Ryssland inom områdena hantering av radioaktivt och nukleärt avfall, nukleär icke-spridning, utvecklingen av stärkta beredskapskontakter (inkl. miljöövervakning) mellan Sverige och nordvästra Ryssland, samt avvecklingsfrågor relaterade till kärnkraftverk i Sveriges närområde.
Högst 3 000 000 kronor får användas till administration och samordning.
1:14 | Skydd av värdefull natur (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 678 000 |
ap.1 | Skydd värdefull natur - till NV (ram) | 678 000 |
Villkor för anslag 1:14
ap.1 Skydd värdefull natur - till NV
- Anslagsposten får användas för ersättningar enligt 31 kap. miljöbalken inom Naturvårdsverkets ansvarsområde.
- Anslagsposten får användas för kostnader som avser förvärv och avtalslösningar för statens räkning av värdefulla naturområden, särskilt skogar och marina områden.
- Anslagsposten får användas för statsbidrag till kommuner för skydd av värdefulla naturområden.
- Anslagsposten får användas för kostnader som avser värdering, förhandling och förrättning efter prövning i varje enskilt fall i samband med skydd av värdefulla naturområden enligt miljöbalken, kostnader för arbete, utredningar och inventeringar som ger underlag för detta skydd, förslag till utpekande till nätverket Natura 2000 (inklusive arbete med bevarandeplaner) samt sådana övriga kostnader och kostnader för visst arbete vid länsstyrelserna som hör samman med skydd av värdefulla naturområden.
- Anslagsposten får användas för bidrag till länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län för att genomföra programmen för skydd av tätortsnära natur.
- Anslagsposten får användas för bidrag till länsstyrelserna för en tillfällig insats för att slutföra ärenden och fatta beslut om naturreservat i syfte att minska länsstyrelsernas ärendebalanser vad avser skydd av värdefulla naturområden, särskilt för de ärenden där markersättningen är helt löst.
- Intäkter från försäljning av fastigheter ska tillföras anslaget.
1:16 | Klimatinvesteringar (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 750 000 |
ap.1 | Stöd till klimatinvesteringar (ram) | 750 000 |
Villkor för anslag 1:16
ap.1 Stöd till klimatinvesteringar
Anslagsposten får användas för att infria utestående ekonomiska åtaganden. Av de medel som inte används för att infria ekonomiska åtaganden får högst 30 000 000 kronor användas för de administrativa utgifter som stöden medför.
1:19 | Elfordonspremie (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 40 000 |
ap.1 | Elcykelpremie (ram) | 40 000 |
Villkor för anslag 1:19
ap.1 Elcykelpremie
Anslagsposten får användas för att täcka det kreditutnyttjande som finns på anslagsposten. Av de medel som inte används för att täcka kreditutnyttjandet får högst 3 000 000 kronor användas för de administrativa utgifter som stödet medför.
1:21 | Teknikneutral laddinfrastruktur (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 50 000 |
ap.1 | Teknikneutral laddinfrastruktur (ram) | 50 000 |
Villkor för anslag 1:21
ap.1 Teknikneutral laddinfrastruktur
Anslaget får användas för utgifter för ett teknikneutralt stöd och statsbidrag för investering i infrastruktur för alternativa drivmedel.
Anslaget får användas först efter beslut av regeringen.
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid
13:3 | Stöd till friluftsorganisationer (Ramanslag) |
Disponeras av Naturvårdsverket | 47 785 |
ap.10 | Stöd till friluftsorganisationer (ram) | 47 785 |
Villkor för anslag 13:3
ap.10 Stöd till friluftsorganisationer
Anslagsposten ska användas för bidrag till föreningen Svenskt Friluftsliv enligt förordningen (2010:2008) om statsbidrag till friluftsorganisationer.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2019 | Indrag av anslagsbelopp |
13:3 Stöd till friluftsorganisationer | |||
ap.10 | 1 433 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2019 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Naturvårdsverket | |||
ap.1 | 17 263 | 3 % | 0 |
1:2 Miljöövervakning m.m. | |||
ap.1 | 7 875 | Inget | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
ap.6 | 0 | Inget | 0 |
1:3 Åtgärder för värdefull natur | |||
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
1:4 Sanering och återställning av förorenade områden | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
ap.6 | 0 | Inget | 0 |
ap.7 | 0 | Inget | 0 |
1:5 Miljöforskning | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
1:13 Internationellt miljösamarbete | |||
ap.1 | 810 | Inget | 0 |
ap.8 | 495 | Inget | 0 |
1:14 Skydd av värdefull natur | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
1:16 Klimatinvesteringar | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
1:19 Elfordonspremie | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
1:21 Teknikneutral laddinfrastruktur | |||
ap.1 | 0 | Inget | 0 |
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:1 Naturvårdsverket | |
ap.2 | ram |
1:3 Åtgärder för värdefull natur | |
ap.1 | ram |
1:13 Internationellt miljösamarbete | |
ap.3 | ram |
1:16 Klimatinvesteringar | |
ap.2 | ram |
ap.3 | ram |
ap.4 | ram |
ap.5 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 20 Allmän miljö- och naturvård
Anslag/ap | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:2 Miljöövervakning m.m. | |||||
ap.1 | 52 000 | 30 000 | 15 000 | 7 000 | 2023 |
ap.3 | 58 000 | 25 000 | 25 000 | 8 000 | 2023 |
1:3 Åtgärder för värdefull natur | |||||
ap.2 | 440 000 | 220 000 | 160 000 | 60 000 | 2027 |
1:4 Sanering och återställning av förorenade områden | |||||
ap.1 | 1 500 000 | 390 000 | 410 000 | 700 000 | 2028 |
ap.3 | 30 000 | 20 000 | 10 000 | 0 | 2021 |
ap.5 | 400 000 | 130 000 | 140 000 | 130 000 | 2027 |
ap.7 | 30 000 | 15 000 | 13 000 | 2 000 | 2022 |
ap.4 | 5 000 | 2 500 | 2 500 | 0 | 2021 |
1:5 Miljöforskning | |||||
ap.1 | 102 000 | 54 000 | 30 000 | 18 000 | 2023 |
1:13 Internationellt miljösamarbete | |||||
ap.1 | 4 000 | 2 000 | 1 000 | 1 000 | 2022 |
ap.8 | 4 000 | 2 000 | 1 500 | 500 | 2023 |
1:14 Skydd av värdefull natur | |||||
ap.1 | 42 000 | 25 000 | 10 000 | 7 000 | 2068 |
1:21 Teknikneutral laddinfrastruktur | |||||
ap.1 | 100 000 | 25 000 | 25 000 | 50 000 | 2024 |
Villkor
Beloppen för infriade åtaganden i tabellen är indikativa.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 115 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 18 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2019-01-25 | 47 954 |
2019-02-25 | 47 954 |
2019-03-25 | 47 954 |
2019-04-25 | 47 954 |
2019-05-25 | 47 954 |
2019-06-25 | 47 954 |
2019-07-25 | 47 954 |
2019-08-25 | 47 954 |
2019-09-25 | 47 954 |
2019-10-25 | 47 954 |
2019-11-25 | 47 954 |
2019-12-25 | 47 958 |
Summa | 575 452 |
1:1 ap.1 | Naturvårdsverket |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2017 | +/- 2018 | Int. 2019 | Kost. 2019 | +/- 2019 | Ack. +/- utgå. 2019 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
NOx | 0 | 0 | 7 500 | 7 500 | 0 | 0 |
Batterifonden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EMAS | 18 | 0 | 140 | 140 | 0 | 18 |
Kadmiumfonden | 0 | 0 | 1 500 | 1 500 | 0 | 0 |
Summa | 18 | 0 | 9 140 | 9 140 | 0 | 18 |
Tjänsteexport | ||||||
Utvecklingssamarbete m.m. | 0 | 0 | 20 000 | 20 000 | 0 | 0 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Jägarregister: Jaktkort | 0 | 0 | 6 950 | 6 950 | 0 | 0 |
Jägarregister: Jägarexamen | 1 450 | 0 | 5 050 | 5 050 | 0 | 1 450 |
Summa | 1 450 | 0 | 12 000 | 12 000 | 0 | 1 450 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2017 | +/- 2018 | Int. 2019 | Kost. 2019 | +/- 2019 | Ack. +/- utgå. 2019 |
Offentligrättslig verksamhet | |||||||
Avgifter enligt lagen om handel med utsläppsrätter | 2714 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Övrig offentligrättslig verksamhet | 2552 | 0 | 0 | 5 900 | 0 | 5 900 | 5 900 |
Miljösanktionsavgifter | 2537 | 0 | 0 | 7 500 | 0 | 7 500 | 7 500 |
Avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken | 2537 | 0 | 0 | 4 100 | 4 100 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 17 500 | 4 100 | 13 400 | 13 400 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Resterande medel i Batterifonden avsätts till forskning för utveckling av hållbara och kostnadseffektiva återvinningsmetoder för alla typer av batterier, fordonsenergirelaterad batteriforskning och batteriforskning för resurseffektivt nyttjande av förnybar energi. Statens energimyndighet ska fördela forskningsmedlen. Naturvårdsverket ska betala ut medel till Energimyndigheten när projekt är beviljade.
UNDANTAG FRÅN EKONOMIADMINISTRATIVA REGELVERKET
Med undantag för vad som anges i 10 § förordningen (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter, m.m., får Naturvårdsverket, inom ramen för sitt förvaltningsuppdrag och inom ramen för de ekonomiska resurser som myndigheten förfogar över, besluta om investeringar och förvärv när den beräknade utgiften för anskaffningen inte överstiger 20 000 000 kronor per projekt och detta är redovisat i investeringsplanen. Om den beräknade utgiften överstiger 20 000 000 kronor ska myndigheten lämna över frågan till regeringen för prövning.
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
- Naturvårdsverket får, enligt 16 § förordningen (1993:527) om förvaltning av statliga fastigheter m.m., besluta om överföring av förvaltningsansvaret mellan Naturvårdsverket och andra fastighetsförvaltande myndigheter i sådana fall där berörda myndigheter är överens om överföringen och om villkoren för överföringen då marknadsvärdet inte överstiger 20 000 000 kronor.
- Investeringar i mark, markanläggningar, byggnader och pågående projekt ska inte finansieras genom lån i Riksgäldskontoret.
Bilaga 1 till Regeringsbeslut I:4, 2018-12-21
Diarienummerförteckning
M2018/02934/S (delvis)
M2018/00170/S
M2018/00208/S
M2018/00557/S
M2018/00562/S
M2018/00661/S
M2018/00662/S
M2018/00859/S
M2018/00882/S
M2018/01330/S
M2018/01332/S
M2018/02077/S
M2018/02779/S