
Valhallavägen 199
105 25 Stockholm
VERKSAMHET
Sida ska bidra till att uppnå det av riksdagen fastställda målet för internationellt bistånd att skapa förutsättningar för bättre levnadsvillkor för människor som lever i fattigdom och förtryck.
Sidas huvudsakliga arbetsuppgifter framgår av förordningen (2010:1080) med instruktion för Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Tematisk redovisning av biståndsverksamheten
Sida ska i årsredovisningen lämna en övergripande redovisning av resultat av verksamhet som bidrar till att uppfylla målet för det internationella biståndet. Sida ska lämna en redovisning av resultat för nedanstående områden:
- Mänskliga rättigheter, demokrati och rättstatens principer.
- Global jämställdhet.
- Miljö- och klimatmässig hållbar utveckling och hållbart nyttjande av naturresurser.
- Fredliga och inkluderande samhällen.
- Inkluderande ekonomisk utveckling: produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor och Global Deal, hållbart företagande samt fri och rättvis handel och hållbara investeringar.
- Migration och utveckling.
- Jämlik hälsa.
- Utbildning och forskning.
- Humanitärt bistånd.
Redovisningen ska ske med utgångspunkt från strategimål på respektive områden, med fokus på de vanligast förekommande målen.
Redovisningen ska omfatta biståndsverksamhet och effekter som denna bedöms ha bidragit till. Härutöver ska redovisningen omfatta bedömning och analys av måluppfyllelse. Myndigheten ska eftersträva en struktur för redovisningen som möjliggör kontinuitet.
Den svenska resursbasen
Sida ska stärka den svenska resursbasens engagemang i genomförandet av utvecklingssamarbetet. Svenska civilsamhällesorganisationers kompetens, erfarenheter och nätverk ska tillvaratas.
Sida ska göra en samlad redovisning av den verksamhet som bedrivs i samverkan med andra svenska myndigheter (andra myndigheters biståndsfinansierade verksamhet och tjänsteexport). Redovisningen ska innehålla kostnader uppdelat per myndighet samt en bedömning av verksamhetens resultat för kvinnor och män, flickor och pojkar.
Sida ska därutöver föreslå åtgärder för att ytterligare engagera svenska förvaltningsmyndigheter i genomförandet av svenskt utvecklingssamarbete, inom ramen för både geografiska och tematiska strategier, liksom inom det multilaterala biståndet och EU:s utvecklingssamarbete.
Administrativa kontrollmoment vid bidragshantering
Sida ska redovisa hur myndigheten hanterar utbetalningar och återkrav av de medel för biståndsverksamhet som regeringen eller Regeringskansliet beslutar om men Sida administrerar (bidrag från anslagsposter inom anslag 1:1). Av redovisningen ska särskilt framgå vilka administrativa kontrollmoment som finns.
Mobiliserat kapital och slutsatser rörande strategigenomförande
Sida ska redovisa utfall och mobiliserat externt kapital genom myndighetens garantiinstrument per strategi redovisat per region och land samt myndighetens slutsatser avseende strategigenomförandet.
Om informationssäkerhet
Sida ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att upprätthålla en ändamålsenlig informationssäkerhet enligt 19-20 §§ förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap samt vad åtgärderna bedöms ha lett till.
Förvaltnings- och säkerhetskostnader
Sida ska redovisa förvaltningskostnader för biståndet, totalt samt per strategistyrd verksamhet. Sida ska härtill redovisa säkerhetskostnader i fält.
Hållbar upphandling
Sida ska redovisa en plan för ökad tillämpning av miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar upphandling som beaktar ett jämställdhetsperspektiv i investeringsprojekt som Sida medverkar i bilateralt samt de åtgärder som vidtagits för att stärka den interna kompetensen kring upphandling och hållbar upphandling inom Sida.
FN:s säkerhetsråds resolution 1325 (2000)
Sida ska ge en samlad redovisning av vilka åtgärder som har vidtagits för att efterleva FN:s säkerhetsråds resolution 1325 (2000) och efterföljande resolutioner om kvinnor, fred och säkerhet i enlighet med Sveriges nationella handlingsplan på området.
Sjukfrånvaro
Sida ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att sänka sjukfrånvaron vid myndigheten.
Bidrag till civilsamhällesorganisationer och tillämpning av garantier i biståndet
Sida ska redovisa totalt bidrag till civilsamhällesorganisationer inklusive bidrag genom svenska civilsamhällesorganisationer med ramavtal med Sida. Sida ska redovisa tillämpningen av garantier i biståndet genom redogörelse för antalet garantier liksom storleken på garantiåtagandena per strategistyrd verksamhet
Kostnader för viss metodutveckling och rådgivning, m.m.
Sida ska redovisa kostnader som har belastat anslaget 1:1 Biståndsverksamhet till följd av det finansiella villkoret att Sida får finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar, revisioner, samt för hantering av biståndsinsatser som innebär rådgivning och begränsat finansiellt stöd till mottagarna och i vilka mottagarna söker medel i konkurrens via anbudsförfarande.
Upphandling som överstiger tröskelvärden
Sida ska redovisa hur myndigheten vid upphandlingar som överstiger gällande tröskelvärden har arbetat med att uppfylla de nya kraven på kollektivavtalsenliga villkor som följer av 17 kap. 2-5 §§ lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.
Utgiftsprognoser 2018 - 2021
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2018–2021 vid nedanstående prognostillfällen. Sida ska redovisa prognoser per anslag och anslagspost, undantaget de anslagsposter som Sida disponerar men Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) fattar beslut om. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
17 januari
16 februari
2 maj
29 juli
8 november
2 | Organisationsstyrning |
Myndigheten ska öka sin organisatoriska förmåga och effektivitet med särskilt avseende på att säkerställa flexibilitet i hanteringen av tidskritiska och resursintensiva insatser. Härtill ska myndigheten säkerställa ökad kapacitet till helhetsbedömningar och ökad förmåga till anpassning av myndighetens verksamhet vid förändrad omvärldskontext med utgångspunkt i villkoren i regeringens samlade styrning av biståndet.
3 | Uppdrag |
Genomförandet av vissa strategier
Sida ges i uppdrag att ansvara för genomförandet av utvecklingssamarbetet i enlighet med följande strategier och i enlighet med de villkor som framgår för varje strategi.
Inom ramen för strategin för hållbar fred, och i fokusområdet för nationellt och lokalt stöd i avgörande skeden, inklusive i bortglömda konflikter, ska Sida under 2018 prioritera följande lokala situationer: Västsahara.
Bredare relationer
Sida ska redovisa vilka erfarenheter som gjorts inom ramen för projektet om övergången från långsiktigt utvecklingssamarbete till bredare relationer, som genomförs i pilotländerna Bangladesh, Kenya, Tanzania, Zambia och Bolivia. Sida ska också redovisa sina erfarenheter från liknande ansatser, samt ge förslag på hur dessa erfarenheter kan tas tillvara. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) senast den 31 mars 2018.
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling
Inför Sveriges deltagande i FN:s politiska högnivåforum för hållbar utveckling i juli 2018 ska Sida inkomma med konkreta exempel på genomförande relaterat till de globala mål som står i fokus vid högnivåforumet 2018 (mål 6 rent vatten och sanitet, mål 7 hållbar energi, mål 11 hållbara städer och samhällen, mål 12 hållbar konsumtion och produktion och mål 15 ekosystem och biologisk mångfald). Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Utrikedepartementet) senast den 15 mars 2018.
Bidrag till multilaterala utvecklingsorganisationer
Sida ska redovisa utbetalade bidrag till multilaterala utvecklingsorganisationer; rapporteringen ska ske till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) senast den 1 mars respektive den 15 september 2018. Inom ramarna för multisamråd och organisationssamråd med Regeringskansliet ska Sida vidare rapportera om resultat och lärdomar från tidigare insatser, särskilt multi-bi, till de organisationer som berörs vid dessa samråd.
Funktionshindersperspektiv i internationellt utvecklingssamarbete
Sida ska, i dialog med Myndigheten för delaktighet, redovisa hur myndighetens insatser och uppföljning inom det internationella utvecklingssamarbetet inkluderar personer med funktionsnedsättning samt hur dessa insatser bidrar till uppfyllelse av fastslagna mål för Agenda 2030 där personer med funktionsnedsättning särskilt omnämns. En redovisning ska göras av de utvecklingsområden som identifieras och hur myndigheten avser att utveckla arbetet vidare. Ett jämställdhetsperspektiv bör belysas i redovisningen. Uppdraget ska redovisas senast den 30 september 2018 till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet och Socialdepartementet).
Biologisk mångfald och ekosystemtjänster
Sida ska redovisa myndighetens arbete med biologisk mångfald och ekosystemtjänster under 2017 i enlighet med beslut CBD XII/3 om resursmobilisering inom konventionen för biologisk mångfald som rör myndighetens ansvarsområde. Redovisningen ska lämnas till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet med kopia till Miljö- och energidepartementet) senast den 1 september 2018.
Jämställdhetskonferens
Sida ska stödja Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) och Svenska institutet i förberedelser, genomförande och uppföljning av en jämställdhetskonferens under våren 2018.
Bistånd rörande minhantering, m.m.
Sida ska redovisa en sammanställning av biståndet för föregående verksamhetsår för minhantering (landminor, klusterammunition och andra explosiva lämningar efter krig), insatser för att bekämpa illegal handel med små och lätta vapen (SALW), samt implementering av vapenhandelsfördraget (ATT). Rapporteringen ska ske senast före utgången av februari 2018.
Handelsrelaterade insatser
Sida ska redovisa utfall och prognoser för genomförandet (volym och inriktning, till och med år 2019) samt analys av fördelningen av handelsrelaterade insatser. Redovisningen ska skickas till Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) senast den 30 mars 2018.
Forum för utvecklingsfinansiering
Sida ska under 2018 dels bistå Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) i förberedelser, genomförande och uppföljning av Sveriges deltagande i Forum för utvecklingsfinansiering i april 2018, dels bistå i förberedelsearbetet inför toppmötet om finansiering av de globala målen för hållbar utveckling i september 2018.
Ordförandeskapet i Gröna klimatfonden
Sida ska under 2018 stödja Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) under det svenska ordförandeskapet i den Gröna klimatfonden.
Fristående garantier
Sida ges i uppdrag att förvalta säkerhetsreserven för fristående garantier. Sida ska även göra riskbedömningar. Detta gäller trots vad som föreskrivs i 18 och 19 §§ i förordningen (2009:320) om finansiering av utvecklingslån och garantier för utvecklingssamarbete. Härutöver ska Sida beträffande fristående garantier tillse att Riksgäldskontoret för Sidas räkning inför varje bokslut gör bedömningar av utestående fordringar, åtaganden och risk för skadefall.
Enligt vad som anges under rubriken 5.1 Låneram och krediter har Sida, om säkerhetsreserven inte är tillräcklig för att täcka de skador som garantiverksamheten ger upphov till, rätt till en obegränsad upplåning hos Riksgäldskontoret. Sida ska placera säkerhetsreserven på räntebärande konto hos Riksgäldskontoret.
Uppdraget gäller t.o.m. den 31 december 2018 eller till dess att regeringen beslutar annat.
Moderna beredskapsjobb
Myndigheterna ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införts successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2018 bör omfattningen uppgå till minst 2 000 personer. Myndigheterna ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända, för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten.
Sida ska senast den 3 april 2018 till Statskontoret redovisa hur myndigheten bidragit till regeringens satsning enligt närmare instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
Pågående uppdrag
1. Uppdrag angående samverkansfunktion och handlingsplan för arbetet mot antibiotikaresistens
Sida har i uppdrag att bidra till arbetet inom ramen för uppdrag angående samverkansfunktion och handlingsplan för arbetet mot antibiotikaresistens (S2017/01706/FS). Uppdraget löper t.o.m. 2020.
2. Uppdrag att anordna en internationell konferens om kapacitetsutveckling på skatteområdet
Sida har i uppdrag att, tillsammans med Skatteverket, anordna en internationell konferens om kapacitetsutveckling på skatteområdet (UD2017/17524/IU). Uppdraget ska redovisas inom ramen för strategirapporteringen för resultatstrategin för globala insatser för ekonomiskt hållbar utveckling 2014 - 2017 och motsvarande kommande strategi för 2018 - 2022.
3. Uppdrag att redovisa förslag hur garantiinstrumentet kan bidra till det biståndspolitiska målet
Sida har i uppdrag i myndighetens regleringsbrev för budgetåret 2017 att redovisa förslag hur garantiinstrumentet kan komplettera och underlätta mobilisering av additionella finansiella resurser (UD2017/17971/IU). Uppdraget ska redovisas senast den 1 mars 2018.
4. Jämställdhetsintegrering
Sida har i enlighet med tidigare uppdrag om jämställdhetsintegrering redovisat en plan för hur myndigheten avser bedriva arbetet med jämställdhetsintegrering under 2016-2018 i syfte att verksamheten ska bidra till att nå de jämställdhetpolitiska målen. Myndigheten ska redovisa åtgärder och resultat av arbetet med jämställdhetsintegrering i myndighetens årsredovisningar för 2016-2018. Myndigheten ska även lämna en delredovisning i särskild ordning den 22 februari 2018 och då beskriva och analysera resultatet av genomfört arbete 2015-2017.
5. Uppdrag att nå miljömålen
Sida har i uppdrag att analysera hur myndigheten ska verka för att nå miljömålen (M2015/02633/Mm). Uppdraget ska redovisas i årsredovisningen fram t.o.m. 2019.
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
1:11 | Samarbete inom Östersjöregionen (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 68 000 |
ap.3 | Samarbete med Ryssland (ram) | 68 000 |
Villkor för anslag 1:11
ap.3 Samarbete med Ryssland
Medlen ska användas i enlighet med gällande strategi.
Sida ska undvika att teckna större och/eller längre avtal mot slutet av en strategiperiod. Målet är att minst 50 respektive 75 procent av nuvarande årsvolym ska vara ointecknad ett respektive två år efter det att strategin löper ut. Tre år efter att strategin löper ut ska hela den genomsnittliga årsvolymen vara ointecknad. I de fall avsteg från ovan behöver göras krävs beslut av regeringen.
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
1:1 | Biståndsverksamhet (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 39 911 713 |
ap.1 | Humanitära insatser (ram) | 4 150 000 |
ap.2 | Informations- och kommunikationsverksamhet (ram) | 150 000 |
ap.5 | Stöd genom svenska organisationer i det civila samhället (ram) | 1 825 000 |
ap.6 | Asien (ram) | 2 150 000 |
ap.7 | Latinamerika (ram) | 650 000 |
ap.9 | Afrika (ram) | 6 800 000 |
ap.13 | Mänskliga rättigheter, demokrati och rättstatens principer (ram) | 910 000 |
ap.17 | Mellanöstern och Nordafrika (ram) | 1 300 000 |
ap.23 | Reformsamarbete med Östeuropa, Västra Balkan och Turkiet (ram) | 1 340 000 |
ap.26 | Hållbar fred (ram) | 415 000 |
ap.28 | Kapacitetsutveckling och Agenda 2030 (ram) | 670 000 |
ap.30 | Multilaterala utvecklingsbanker, fonder och skuldavskrivningar (ram) | 3 550 000 |
ap.31 | Multilaterala och internationella organisationer och fonder (ram) | 10 835 000 |
ap.32 | Forskningssamarbete (ram) | 920 000 |
ap.33 | Strategiskt inriktade bidrag (ram) | 726 713 |
ap.34 | Hållbar utveckling (ram) | 3 520 000 |
Villkor för anslag 1:1
ap.1 Humanitära insatser
Generella villkor för anslag 1:1 Biståndsverksamhet
Medlen på respektive anslagspost ska användas i enlighet med gällande strategier eller motsvarande styrdokument.
Medel under anslaget 1:1 Biståndsverksamhet får endast användas i enlighet med OECD/DAC:s riktlinjer för vad som kan klassificeras som bistånd. Villkor för anslagsposterna:
ap.1 | ap.2 | ap.5 | ap.6 | ap.7 |
ap.9 | ap.13 | ap.17 | ap.23 | ap.26 |
ap.28 | ap.32 | ap.34 |
- För en ökad flexibilitet av det totala strategibeloppet medges Sida att inom ramen för beslutad anslagspost överstiga alternativt understiga totalt beslutat belopp i samarbetsstrategi för land eller region med 10 procent. I det fall avsteg från ovan behöver göras ska samråd ske med Regeringskansliet (Utrikesdepartementet).
- Sida ska undvika att teckna större och/eller längre avtal mot slutet av en strategiperiod. Målet är att minst 50 respektive 75 procent av nuvarande årsvolym ska vara ointecknad ett respektive två år efter det att strategin löper ut. Tre år efter att strategin löper ut ska hela den genomsnittliga årsvolymen vara ointecknad. I de fall avsteg från ovan behöver göras krävs beslut av regeringen.
- I de fall en garantitagare bedöms sakna förutsättningar att betala avgifter för en garanti kan medel från anslaget användas för att subventionera premier och avgifter för garantier i enlighet med förordningen (2009:320) om finansiering av utvecklingslån och garantier för utvecklingssamarbete, i syfte att uppnå full kostnadstäckning.
- Sida får inom respektive anslagspost finansiera viss metodutveckling, studier, utvärderingar och erfarenhetsredovisningar, revisioner, samt hantering av biståndsinsatser som innebär rådgivning och begränsat finansiellt stöd till mottagarna och i vilka mottagarna söker medel i konkurrens via anbudsförfarande.
ap.2 Informations- och kommunikationsverksamhet
Sida får högst använda 25 000 000 kronor för sin egen informations- och kommunikationsverksamhet.
ap.13 Mänskliga rättigheter, demokrati och rättstatens principer
Medel om högst 75 000 000 kronor ska användas i enlighet med strategi för särskilt demokratistöd genom svenska partianknutna organisationer 2016-2020 (UF2015/6529/UD/FMR).
ap.28 Kapacitetsutveckling och Agenda 2030
ap.30 Multilaterala utvecklingsbanker, fonder och skuldavskrivningar
Följande stöd för 2018 får utbetalas till nedanstående organisationer efter rekvisition. Villkoren för stöd till respektive organisation framgår av regeringens beslut den 13 december 2017 (UD2017/20475/IU).
Organisation | Med belopp om högst (kronor) | Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet |
Internationella utvecklingsfonden (IDA) | 2 281 100 000 | UD2017/16687/GA |
Internationella utvecklingsfonden (IDA) MDRI | 214 210 000 | UD2017/16688/GA |
Afrikanska utvecklingsfonden (AfDF) MDRI | 88 216 255 | UD2017/16690/GA |
Afrikanska utvecklingsfonden (AfDF) | 660 664 144 | UD2017/16693/GA |
Asiatiska utvecklingsfonden (AsDF) | 128 792 000 | UD2017/16696/GA |
Internationella jordbruksutvecklingsfonden (IFAD) | 100 000 000 | UD2017/16698/GA |
Högst 5 061 250 Unit of Accounts (UA) av bidraget för 2018 får utbetalas till Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB) GCI-VI efter rekvisition. Diarienummer för samlingsärendet för organisationsstödet UD2017/16709/GA.
Högst 208 000 Unit of Accounts (UA) av kapitalhöjningen för 2018 får utbetalas till Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB) med anledning av Sydsudans medlemskap efter rekvisition. Diarienummer för ärendet UD2017/16711/GA.
Utöver ovanstående stöd utbetalas medel i enlighet med de beslut som regeringen eller Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) fattar.
ap.31 Multilaterala och internationella organisationer och fonder
Följande stöd för 2018 får utbetalas till nedanstående organisationer efter rekvisition. Villkoren för stöd till respektive organisation framgår av regeringens beslut den 13 december 2017 (UD2017/20475/IU), den 21 mars (UD2018/05046/IU), den 28 juni (UD2018/10772/IU) och den 22 november (UD2018/19347/IU).
Organisation | Med belopp om högst (kronor) | Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet |
Gavi vaccinalliansen (GAVI) | 350 000 000 | UD2017/14383/FN |
Internationella Rödakorskommittén (ICRC) | 90 000 000 | UD2017/13124/KH |
Internationella Rödakorsfederationen (IFRC) | 70 000 000 | UD2017/13125/KH |
FN:s enhet för jämställdhet och stärkandet av kvinnors rättigheter (UN Women) | 161 000 000 | UD2017/14391/FN |
FN:s samlade program mot hiv och aids (UNAIDS) | 314 000 000 | UD2017/14393/FN |
FN:s kapitalutvecklingsfond (UNCDF) | 35 000 000 | UD2017/14394/FN |
FN:s befolkningsfond (UNFPA) | 739 000 000 | UD2017/14400/FN |
FN:s barnfond (UNICEF) | 780 000 000 | UD2017/14401/FN |
FN:s organ mot narkotika och brottslighet (UNODC) | 75 000 000 | UD2017/14402/FN |
FN:s fredsbyggande fond (PBF) | 190 000 000 | UD2017/14390/FN |
FN:s organ för katastrofriskreducering (UNISDR) | 40 000 000 | UD2017/13128/KH |
FN:s kontor för humanitärt bistånd (UNOCHA) | 175 000 000 | UD2017/13129/KH |
FN:s utvecklingsprogram (UNDP) | 630 000 000 | UD2017/14398/FN |
FN:s hjälporganisation för palestinska flyktingar (UNRWA) | 564 000 000 | UD2017/13130/KH |
FN:s avdelning för politiska frågor (UNDPA) | 18 000 000 | UD2017/14381/FN |
FN:s flyktingorgan (UNHCR) | 1 044 000 000 | UD2017/13126/KH |
FN:s fond för katastrofbistånd (CERF) | 834 000 000 | UD2017/13122/KH |
Världslivsmedelsprogrammet (WFP) | 912 000 000 | UD2017/13131/KH |
Gröna klimatfonden (GCF) | 600 000 000 | UD2017/15792/GA |
Anpassningsfonden (AF) | 135 000 000 | UD2017/15800/GA |
Globala miljöfaciliteten (GEF) | 300 000 000 | UD2017/15794/GA |
Globala Fonden (GFATM) | 850 000 000 | UD2017/14388/FN |
Internationella finansieringsfaciliteten för immunisering (IFFIm) | 18 410 000 | UD2017/14385/FN |
Fonden för de minst utvecklade länderna (LDCF) | 135 000 000 | UD2017/15803/GA |
Sustainable Energy for All (SEFORALL) | 25 000 000 | UD2017/15806/GA |
Montrealprotokollet (MLF) | 21 440 390 | UD2017/15795/GA |
Internationella institutet för demokrati och fria val (IDEA) | 55 000 000 | UD2017/15854/FMR |
FN:s kommissarie för de mänskliga rättigheterna (OHCHR) | 65 000 000 | UD2017/16066/FMR |
Advisory Centre on WTO Law (ACWL) | 3 500 000 | UD2017/11983/HI |
Biståndskommittén vid organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD-DAC) | 13 200 000 | UD2017/14317/IU |
WTO Doha Development Agenda Global Trust Fund (DDAGTF) | 19 200 000 | UD2017/11979/HI |
United World College | 7 000 000 | UD2017/14403/FN |
The European Centre for Development Policy Management (ECDPM) | 6 000 000 | UD2017/14647/IU |
European Endowment for Democracy | 12 000 000 | UD2017/15853/FMR |
Geneva Centre for the Democratic Control of Armed Forces (DCAF) | 7 600 000 | UD2017/13118/KH |
International Crisis Group (ICG) | 7 000 000 | UD2017/13120/KH |
Centre for Humanitarian Dialog (CHD) | 13 000 000 | UD2017/13115/KH |
Interpeace | 12 000 000 | UD2017/13121/KH |
Dag Hammarskjölds minnesfond | 22 000 000 | UD2017/14404/FN |
UN Global Pulse | 10 000 000 | UD2017/14405/FN |
UN Development Operations Coordination Office (UNDOCO) | 25 000 000 | UD2017/14407/FN |
Extractive Industries Transparency Initiative (EITI) | 3 000 000 | UD2017/11464/HI |
Joint Fund for Agenda 2030 | 160 000 000 | UD2018/08585/FN |
Högst 131 785 606 euro av bidraget för 2018 får utbetalas till Europeiska utvecklingsfonden (EUF) efter rekvisition. Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet UD2017/14535/AF.
Högst 70 677 euro av bidraget till ökenkonventionen (UNCCD) får utbetalas efter rekvisition. Diarienummer för samlingsärende för organisationsstödet UD2017/15799/GA.
Utöver ovanstående stöd utbetalas medel i enlighet med de beslut som regeringen eller Regeringskansliet (Utrikesdepartementet) fattar.
ap.33 Strategiskt inriktade bidrag
Medlen utbetalas i enlighet med de beslut som regeringen eller Regeringskansliet (Utrikesdepartementet respektive Miljö- och energidepartementet) fattar. Villkoren för stöd till respektive organisation framgår av regeringens beslut den 13 december 2017 (UD2017/03562/IU), den 21 mars (UD2018/05046/IU), den 28 juni (UD2018/10772/IU) och den 22 november (UD2018/19347/IU).
ElectriFI | 50 000 000 | UD2018/02904/GA |
Blue Action Fund (BAF) | 30 000 000 | UD2018/08726/GA |
ap.34 Hållbar utveckling
1:2 | Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) (Ramanslag) |
Disponeras av Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete | 1 199 090 |
ap.1 | Sida (ram) | 1 199 090 |
Villkor för anslag 1:2
ap.1 Sida
Av medlen får 5 000 000 kronor användas för stöd till icke ODA-länder.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
1:11 Samarbete inom Östersjöregionen | |||
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
1:1 Biståndsverksamhet | |||
ap.1 | 415 000 | 3 % | 0 |
ap.2 | 4 500 | 3 % | 0 |
ap.5 | 54 750 | 3 % | 0 |
ap.6 | 64 500 | 3 % | 0 |
ap.7 | 19 500 | 3 % | 0 |
ap.9 | 204 000 | 3 % | 0 |
ap.13 | 27 300 | 3 % | 0 |
ap.17 | 39 000 | 3 % | 0 |
ap.23 | 40 200 | 3 % | 0 |
ap.26 | 12 450 | 3 % | 0 |
ap.28 | 20 100 | 3 % | 0 |
ap.30 | 106 500 | 3 % | 0 |
ap.31 | 325 050 | 3 % | 0 |
ap.32 | 27 600 | 3 % | 0 |
ap.33 | 21 801 | 3 % | 0 |
ap.34 | 105 600 | Allt | 0 |
1:2 Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete (Sida) | |||
ap.1 | 35 132 | 3 % | 0 |
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
1:1 Biståndsverksamhet | |||
1:1 ap.14 | 1:1 ap.34 | 100 % | |
1:1 ap.15 | 1:1 ap.34 | 100 % | |
1:1 ap.16 | 1:1 ap.34 | 100 % |
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2018 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | Anslagstyp |
1:1 Biståndsverksamhet | |
ap.14 | ram |
ap.15 | ram |
ap.16 | ram |
4.3.5 | Beställningsbemyndiganden |
Utgiftsområde 5 Internationell samverkan
Anslag/ap | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:11 Samarbete inom Östersjöregionen | |||||
ap.3 | 164 000 | 60 000 | 32 000 | 16 000 | 2027 |
Utgiftsområde 7 Internationellt bistånd
Anslag/ap | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 - | |
Bemyndigande | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Infriade åtaganden | Slutår | |
1:1 Biståndsverksamhet | |||||
ap.1 | 370 000 | 270 000 | 100 000 | 0 | 2028 |
ap.2 | 295 000 | 103 250 | 103 250 | 88 500 | 2028 |
ap.5 | 5 600 000 | 1 792 000 | 1 624 000 | 2 184 000 | 2028 |
ap.6 | 4 600 000 | 1 702 000 | 1 426 000 | 1 472 000 | 2028 |
ap.7 | 1 100 000 | 495 000 | 352 000 | 253 000 | 2028 |
ap.9 | 10 500 000 | 4 725 000 | 3 465 000 | 2 310 000 | 2028 |
ap.13 | 1 050 000 | 525 000 | 370 000 | 155 000 | 2028 |
ap.17 | 1 800 000 | 900 000 | 630 000 | 270 000 | 2028 |
ap.23 | 2 100 000 | 945 000 | 651 000 | 504 000 | 2028 |
ap.26 | 600 000 | 210 000 | 210 000 | 180 000 | 2028 |
ap.28 | 900 000 | 405 000 | 315 000 | 180 000 | 2028 |
ap.30 | 23 278 000 | 3 917 858 | 4 469 858 | 14 860 358 | 2028 |
ap.31 | 29 306 000 | 8 797 881 | 7 239 235 | 12 090 243 | 2028 |
ap.32 | 1 600 000 | 640 000 | 540 000 | 420 000 | 2028 |
ap.33 | 486 000 | 383 745 | 43 800 | 0 | 2028 |
ap.34 | 5 700 000 | 2 565 000 | 1 938 000 | 1 197 000 | 2028 |
Villkor
Bemyndiganderamarna avseende anslag 1:1 Biståndsverksamhet ap. 30, 31 och 33 avser ekonomiska åtaganden som medför utgifter följande budgetår som ingås av regeringen eller Regeringskansliet. De ekonomiska åtaganden som regeringen eller Regeringskansliet ingår rapporteras till Sida för införande och redovisning i Sidas årsredovisning.
De ekonomiska åtaganden som regeringen eller Regeringskansliet ingått med stöd av bemyndiganderamar som tilldelats tidigare år övertas av Sida för införande och redovisning i Sidas årsredovisning.
Fördelningen mellan åren av beloppen för infriade åtaganden är enbart indikativa.
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 60 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 27 000 |
Övriga kreditramar (enl. 7 kap. 6 § budgetlagen) | |
- varav SPECIAL | |
- varav ÖVRIGT | 12 000 000 |
Villkor
- varav SPECIAL
- En obegränsad kredit för infriande av garantier som ställts ut av myndigheten enligt 18 § förordningen (2009:320) om finansiering av
utvecklingslån och garantier för utvecklingssamarbete. Sida ska informera Regeringskansliet (Utrikesdepartementet och
Finansdepartementet) innan kreditutrymmet utnyttjas.
Garantier
Sida får under 2018 ställa ut statliga garantier för biståndsverksamhet som inklusive tidigare utfärdade garantier uppgår till högst 12 000 000 000 kronor. Garantigivningen innefattar biståndsgarantier för u-krediter och fristående garantier samt garantier inom systemet för finansiering av utvecklingslån och garantier (lånebistånd). Garantiavtal där externt kapital mobiliseras, under en längre tid än strategiperioden, omfattas inte av ovanstående begränsning av avtalslängd. Mot bakgrund av Sveriges åtagande inom Agenda 2030 ska Sida arbeta med att mobilisera externt kapital genom effektivt utnyttjande av garantiramen för att komplettera relevanta anslagsposter.
Återbetalningar på enligt äldre villkor lämnade bistånds- och villkorskrediter ska redovisas mot inkomsttitel 4526, återbetalning av övriga lån. Erhållen ränta ska redovisas mot inkomsttitel 2394, övriga ränteinkomster.
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2018-01-25 | 97 591 |
2018-02-25 | 97 591 |
2018-03-25 | 97 591 |
2018-04-25 | 97 591 |
2018-05-25 | 97 591 |
2018-06-25 | 97 591 |
2018-07-25 | 102 258 |
2018-08-25 | 102 258 |
2018-09-25 | 102 258 |
2018-10-25 | 102 258 |
2018-11-25 | 102 258 |
2018-12-25 | 102 254 |
Summa | 1 199 090 |
1:2 ap.1 | Sida |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Garantiverksamhet, administration | 7 162 | 0 | 12 000 | 12 000 | 0 | 7 162 |
ÖVRIGA BESTÄMMELSER
Sida ansvarar för redovisning av ägarandelar i Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbanken (IBRD), Asiatiska utvecklingsbanken (AsDB), Afrikanska utvecklingsbanken (AfDB), Interamerikanska utvecklingsbanken (IDB), Internationella finansbolaget (IFC), Multilaterala investeringsorganet (MIGA) och Interamerikanska investeringsbolaget (IIC).
Sida ansvarar för redovisning av statens garantiåtaganden avseende Europeiska investeringsbankens långivning inom ramen för Lomé IV bis och Cotonou-avtalet.