
N2018/01862/SUBT
N2018/03821/KLS
601 73 Norrköping
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2018 för Transportstyrelsen.
VERKSAMHET
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Utgiftsprognoser
Transportstyrelsen ska redovisa utgiftsprognoser för 2018–2021 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna ska lämnas i informationssystemet Hermes
– den 17 januari,
– den 16 februari,
– den 2 maj,
– den 29 juli, och
– den 8 november.
Resultatredovisning
Transportstyrelsens resultatredovisning ska vara indelad i verksamhetskategorier baserat på myndighetens huvuduppgifter, dvs. regelgivning, tillståndsprövning, tillsyn och registerhållning, och eventuellt andra delområden som myndigheten bedömer som relevanta ur ett uppföljningsperspektiv. För respektive verksamhetskategori ska de totala kostnaderna och verksamhetens finansiering framgå. Vidare ska det så långt möjligt framgå i vilken utsträckning myndighetens prestationer har bidragit till att uppfylla de transportpolitiska målen. Redovisningen av verksamhetskategorierna ska vara möjlig att aggregera till en helhetsbild av myndighetens verksamhet.
I årsredovisningen ska Transportstyrelsen särskilt redovisa
- de åtgärder som har vidtagits för att minska sjukfrånvaron vid myndigheten,
- hur myndigheten vid upphandlingar som överstiger gällande tröskelvärden har arbetat med att uppfylla de nya krav på kollektivavtalsenliga villkor som följer av 17 kap. 2–5 §§ lagen (2016:1145) om offentlig upphandling,
- en bedömning avseende klassificeringen av myndighetens utgifter på S-koder,
- användningen av de 10 000 000 kronor som 2018 har avsatts på anslaget 1:12 Transportstyrelsen, anslagsposten 4, för arbetet med att genomföra det fjärde järnvägspaketet, samt
- användningen av de 9 000 000 kronor som 2018 har tillförts myndigheten på anslaget 1:1 Utveckling av statens transportinfrastruktur, anslagsposten 4, inom utgiftsområde 22 Kommunikationer för att förstärka totalförsvaret mot bakgrund av bl.a. den säkerhetspolitiska utvecklingen i närområdet.
3 | Uppdrag |
Pågående uppdrag
I bilaga 2 redovisas Transportstyrelsens pågående uppdrag.
1. Intern styrning
Transportstyrelsen ska vidta de åtgärder som krävs för att den centrala styrningen och processen för intern styrning och kontroll vid myndigheten ska fungera tillfredsställande. Särskild vikt ska läggas vid arbete som rör informationssäkerhet. Transportstyrelsen ska senast den 2 maj 2018 redovisa till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) hur arbetet med uppdraget framskrider. Transportstyrelsen ska senast den 31 oktober 2018 redovisa till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) hur arbetet har bedrivits och vilka resultat som har uppnåtts. Om Transportstyrelsen bedömer att fortsatta åtgärder krävs för att stärka den interna styrningen och kontrollen ska myndigheten redovisa en handlingsplan för hur detta kan åstadkommas.
2. Inre vattenvägar
I syfte att utveckla inlands- och kustsjöfarten ska Transportstyrelsen undersöka om fler vattenområden skulle kunna klassas som s.k. inre vattenvägar. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Näringsdepartementet) senast den 14 december 2018.
3. Regelefterlevnad av miljözonsbestämmelser
Transportstyrelsen ska utreda hur regelefterlevnad kan säkerställas vid miljözoner som införs enligt gällande och kommande bestämmelser. I uppdraget ingår att identifiera och föreslå åtgärder mot eventuella administrativa hinder och utreda hur annan eventuell närliggande lagstiftning kan harmonisera med miljözonsbestämmelserna. I detta ingår att föreslå hur kommunernas möjlighet att kontrollera att miljözonsbestämmelserna efterlevs kan stärkas, exempelvis genom kameraövervakning i kommunal regi. Det ingår även att föreslå hur ett ägaransvar, där ägaren av fordonet blir ansvarig för överträdelser av miljözonsbestämmelser, ska införas. Vidare ingår att föreslå hur bilder från kameraövervakning i kommunal regi kan användas även i andra myndigheters arbete med att förbättra efterlevnaden också av hastighetsregler och andra trafikregler. Transportstyrelsen ska även informera t.ex. kommunerna och medborgare om miljözonsbestämmelserna. I dessa delar ska uppdraget pågå t.o.m. den 28 december 2018 och finansiering ska ske från anslaget 1:12 Transportstyrelsen, anslagsposten 5 Miljözoner. Transportstyrelsen ska vidare utreda möjligheten för kommuner att införa miljözoner som gäller under vissa tider på dygnet. En slutrapport ska redovisas till Regeringskansliet (Miljö- och energidepartementet) senast den 1 april 2019.
Transportstyrelsen ska löpande, när så är påkallat, föreslå ändringar av miljözonsbestämmelserna. Författningsändringar kan t.ex. aktualiseras vid beslut om skärpta avgaskrav eller om kommuner efterfrågar det.
4. Moderna beredskapsjobb i staten
Transportstyrelsen ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införts successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2018 bör omfattningen uppgå till minst 2 000 personer. Myndigheterna, och därmed även Transportstyrelsen, ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända, för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten.
Transportstyrelsen ska senast den 3 april 2018 återrapportera till Regeringskansliet (Arbetsmarknadsdepartementet) hur myndigheten hittills har lagt upp sitt arbete och hur myndigheten arbetar vidare med de moderna beredskapsjobben, inklusive ambitionsnivån för insatsen 2018. Transportstyrelsen ska även senast den 3 april 2018 till Statskontoret redovisa hur myndigheten bidragit till regeringens satsning enligt närmare instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
5. Krigsplacering av personal
Transportstyrelsen ska senast den 31 december 2018 krigsplacera den personal som behövs för verksamheten under höjd beredskap. Arbetet ska ske med utgångspunkt i 16 § förordningen (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap samt 4 och 6 §§ förordningen (2015:1053) om totalförsvar och höjd beredskap. Under arbetet ska samverkan ske med Totalförsvarets rekryteringsmyndighet.
6. Prioritering i arbetet med civilt försvar
Transportstyrelsen ska i arbetet med civilt försvar särskilt prioritera följande:
- Planering för stöd till Försvarsmakten under höjd beredskap avseende försörjning av kritiska förnödenheter, egendom och tjänster.
- Stärkta arbetsformer för samverkan som möter de höga krav på sekretess och robusthet som ställs vid höjd beredskap.
- Planering för att kunna verka från alternativ och/eller skyddad ledningsplats.
- Översyn av tillämpbarhet och ev. behov av ändringar i författningar för totalförsvaret samt ansvarsförhållanden inom myndighetens ansvarsområde.
Vidtagna åtgärder och uppnådda resultat ska redovisas som en del av redovisningen enligt regeringens beslut den 10 december 2015 avseende Planeringsanvisningar för det civila försvaret (dnr Ju2015/09669/SSK).
FINANSIERING
4 | Anslag |
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
1:12 | Transportstyrelsen (Ramanslag) |
Disponeras av Transportstyrelsen | 2 143 603 |
ap.3 | Avgiftsbelagd verksamhet (ram) | 1 440 195 |
ap.4 | Skattefinansierad verksamhet (ram) | 698 408 |
ap.5 | Miljözoner (ram) | 5 000 |
Villkor för anslag 1:12
ap.3 Avgiftsbelagd verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
Anslagsposten får användas för att betala svenskt medlemskap i internationella organisationer inom transportområdet i de fall där utgiften täcks av avgifter som redovisas brutto på statens budget.
ap.4 Skattefinansierad verksamhet
Anslagsposten får användas för sådana förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter.
Anslagsposten får användas för att betala svenskt medlemskap i internationella organisationer inom transportområdet i de fall där utgiften inte finansieras med avgifter, andra anslag/anslagsposter eller övriga intäkter. Anslagsposten får även användas för utgifter förknippade med Transportstyrelsens uppbörd av andra skatter än trängselskatt samt administration av bonus till klimatbonusbilar.
Minst 10 000 000 kronor ska användas för arbetet med att genomföra det fjärde järnvägspaketet.
Från anslagsposten får Transportstyrelsen disponera medel för att kunna använda och samverka med det gemensamma radiokommunikations- systemet Rakel. Transportstyrelsen ska betala 332 500 kronor till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som abonnemangsavgift för detta system. Beloppet ska betalas efter fakturering från Myndigheten för sam utse Transportstyrelsen till tillsynsmyndighet för transportsekt
Minst 4 000 000 kronor ska användas för uppgifter som följer av att Transportstyrelsen har utsetts till tillsynsmyndighet för transportsektorn enligt lagen (2018:1174) om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster.
ap.5 Miljözoner
Anslagsposten får användas för förvaltningsutgifter hos Transportstyrelsen som är förknippade med införande av miljözoner för lätta fordon i kommunerna.
4.3 | Finansiella villkor |
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 22 Kommunikationer
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
1:12 Transportstyrelsen | |||
ap.3 | 42 905 | 3 % | 0 |
ap.4 | 21 132 | 3 % | 0 |
ap.5 | 0 | Inget | 0 |
5 | Övriga villkor |
5.1 | Låneram och krediter |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 580 000 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 100 000 |
5.2 | Utbetalningsplan |
Utbetalningsdatum | Belopp |
2018-01-25 | 178 301 |
2018-02-25 | 178 301 |
2018-03-25 | 178 301 |
2018-04-25 | 178 301 |
2018-05-25 | 178 301 |
2018-06-25 | 178 301 |
2018-07-25 | 178 301 |
2018-08-25 | 178 301 |
2018-09-25 | 179 301 |
2018-10-25 | 179 301 |
2018-11-25 | 179 301 |
2018-12-25 | 179 292 |
Summa | 2 143 603 |
1:12 ap.3 | Avgiftsbelagd verksamhet |
1:12 ap.4 | Skattefinansierad verksamhet |
1:12 ap.5 | Miljözoner |
6 | Avgifter och bidrag |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Offentligrättslig verksamhet | ||||||
Tillsyn flygtrafiktjänst | 0 | 0 | 26 500 | 26 500 | 0 | 0 |
Adm. GAS-systemet | 0 | 0 | 5 500 | 5 500 | 0 | 0 |
Adm. felparkeringsavgifter | 0 | 0 | 24 000 | 24 000 | 0 | 0 |
Adm. infrastrukturavgifter | 0 | 0 | 7 000 | 7 000 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 63 000 | 63 000 | 0 | 0 |
Avgiftsfinansierade transfereringar | ||||||
GAS | -129 815 | -3 000 | 898 000 | 859 000 | 39 000 | -93 815 |
CNS | 0 | 0 | 70 000 | 70 000 | 0 | 0 |
Medlemsavgift Eurocontrol | 0 | 0 | 123 000 | 123 000 | 0 | 0 |
Infrastrukturavgifter Motala | 0 | 0 | 14 000 | 14 000 | 0 | 0 |
Infrastrukturavgifter Sundsvall | 0 | 0 | 43 000 | 43 000 | 0 | 0 |
Försäljning personliga skyltar | 0 | 0 | 15 000 | 15 000 | 0 | 0 |
Summa | -129 815 | -3 000 | 1 163 000 | 1 124 000 | 39 000 | -93 815 |
Uppdragsverksamhet | ||||||
Informationsuttag | 26 780 | -27 000 | 75 000 | 80 000 | -5 000 | -5 220 |
Övriga uppdrag | 12 285 | 0 | 12 000 | 12 000 | 0 | 12 285 |
Summa | 39 065 | -27 000 | 87 000 | 92 000 | -5 000 | 7 065 |
6.2 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna ej disponeras |
Verksamhet | Ink. tit. | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Offentligrättslig verksamhet med krav på full kostnadstäckning | |||||||
Vägtrafik | 2534 | 430 420 | -192 000 | 980 000 | 1 164 000 | -184 000 | 54 420 |
Järnväg | 2534 | -4 166 | 4 000 | 67 000 | 63 000 | 4 000 | 3 834 |
Sjöfart | 2534 | 16 352 | -2 000 | 22 000 | 27 000 | -5 000 | 9 352 |
Luftfart | 2534 | 92 063 | 26 000 | 125 000 | 132 000 | -7 000 | 111 063 |
Summa | 534 669 | -164 000 | 1 194 000 | 1 386 000 | -192 000 | 178 669 | |
Offentligrättslig verksamhet utan krav på full kostnadstäckning | |||||||
Vägtrafik | 2534 | -7 685 | -2 000 | 0 | 0 | 0 | -9 685 |
Järnväg | 2534 | -10 620 | -9 000 | 0 | 9 000 | -9 000 | -28 620 |
Sjöfart | 2534 | -5 519 | -9 000 | 26 000 | 46 000 | -20 000 | -34 519 |
Luftfart | 2534 | -19 986 | -26 000 | 17 000 | 44 000 | -27 000 | -72 986 |
Summa | -43 810 | -46 000 | 43 000 | 99 000 | -56 000 | -145 810 | |
Intäkter som inte motsvaras av verksamhetskostnader inom Transportstyrelsen | |||||||
Överskott undervägsavgifter | 2534 | 0 | 0 | 17 000 | 17 000 | 0 | 0 |
Felparkeringsavgifter | 2624 | 0 | 0 | 68 000 | 68 000 | 0 | 0 |
Rest- och dröjsmålsavgifter | 2711 | 0 | 0 | 78 000 | 78 000 | 0 | 0 |
Överlastavgifter | 2714 | 0 | 0 | 5 000 | 5 000 | 0 | 0 |
Överträdelser kör- och vilotider | 2714 | 0 | 0 | 24 000 | 24 000 | 0 | 0 |
Överträdelser cabotage | 2714 | 0 | 0 | 200 | 200 | 0 | 0 |
Summa | 0 | 0 | 192 200 | 192 200 | 0 | 0 |
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Offentligrättsliga avgifter vägtrafik
Inkomster från den försäljning av personliga fordonsskyltar som Transportstyrelsen bedriver enligt förordningen (2001:650) om vägtrafikregister motsvarande utgifter för handläggning av ärenden om sådana fordonsskyltar ska redovisas mot inkomsttitel 2534 Avgifter vid Transportstyrelsen. Resterande inkomster ska kvartalsvis föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret.
Inkomster från felparkeringsavgifter som Transportstyrelsen tar ut enligt förordningen (1976:1128) om felparkeringsavgift får disponeras av myndigheten för utgifter förknippade med verksamheten avseende avgiftsupptaget. Resterande del av statens inkomster ska kvartalsvis föras till inkomsttitel 2624 Inkomster av uppbörd av felparkeringsavgifter.
Inkomster från infrastrukturavgifter som Transportstyrelsen tar ut enligt förordningen (2014:1564) om infrastrukturavgifter på väg för passage på bron över Motalaviken på riksväg 50 och bron över Sundsvallsfjärden på E4 får disponeras av Transportstyrelsen för system- och administrationsutgifter förknippade med avgiftsupptaget. Resterande inkomster, inklusive inkomster från försenings- och tilläggsavgifter, ska föras till Trafikverkets räntekonto i Riksgäldskontoret.
Offentligrättsliga avgifter luftfart
Det överskott som har ackumulerats från avgiftssystemet för undervägsavgifter ska redovisas mot inkomsttitel 2534 Avgifter vid Transportstyrelsen.