Regleringsbrev för budgetåret 2018 avseende Svenska institutet för europapolitiska studier
Riksdagen har för budgetåret 2018 beslutat om anslag och bemyndiganden om ekonomiska åtaganden (prop. 2017/18:1 utg.omr. 1, bet. 2017/18:KU1, rskr. 2017/18:71).
Regeringen beslutar att följande ska gälla under budgetåret 2018 för Svenska institutet för europapolitiska studier och nedan angivna anslag.
VERKSAMHET
Myndighetens uppgifter framgår bl.a. av förordningen (2008:748) med instruktion för Svenska institutet för europapolitiska studier.
1 | Mål och återrapporteringskrav |
Spridning av analyser och underlag
Svenska institutet för europapolitiska studier ska genom bland annat ökad användning av digitala verktyg i högre grad göra sina analyser och utbildningar tillgängliga och anpassade för myndighetens målgrupper. Myndigheten ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att nå dessa mål.
Prognoser
Myndigheten ska redovisa prognoser för 2018–2021 vid nedanstående prognostillfällen. Prognoserna ska kommenteras både i förhållande till föregående prognostillfälle och i förhållande till budgeten. Prognoserna lämnas i informationssystemet Hermes enligt instruktion från Ekonomistyrningsverket.
17 januari
16 februari
2 maj
29 juli
8 november
Kollektivavtalsenliga villkor vid upphandlingar
Svenska institutet för europapolitiska studier ska redovisa hur den vid upphandlingar som överstiger gällande tröskelvärden har arbetat med att uppfylla de nya kraven på kollektivavtalsenliga villkor som följer av 17 kap. 2-5 §§ lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.
Informationssäkerhet
Svenska institutet för europapolitiska studier ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att upprätthålla en ändamålsenlig informationssäkerhet enligt §19-20 förordning (2015:1052) om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap samt vad åtgärderna bedöms ha lett till.
EU:s framtidsdiskussion
Svenska institutet för europapolitiska studier ska analysera för Sverige viktiga aspekter med anledning av EU:s framtidsdiskussion.
Myndigheten ska, med fokus på EU:s framtidsdiskussion, ta fram rapporter och genomföra seminarier i olika delar av landet.
Myndigheten ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att belysa EU:s framtidsfrågor och för att öka delaktigheten kring diskussionen om dessa frågor.
Uppdraget ska redovisas till regeringen (Statsrådsberedningen) senast den 28 februari 2019.
Utbildningar anpassade efter målgrupp
Svenska institutet för europapolitiska studier ska verka för att fler förtroendevalda och offentliganställda på nationell, regional och lokal nivå deltar i myndighetens utbildningar, anpassade för de olika behoven som dessa grupper har.
Myndigheten ska redovisa vilka åtgärder som har vidtagits för att fler förtroendevalda och offentliganställda på olika nivåer i hela landet har kunnat delta i myndighetens utbildningar. Myndigheten ska även redovisa hur dessa utbildningar har anpassats efter målgrupp.
Uppdraget ska redovisas till regeringen (Statsrådsberedningen) senast den 28 februari 2019.
Moderna beredskapsjobb i staten
Myndigheterna ska bidra till regeringens satsning på moderna beredskapsjobb i staten som införts successivt fr.o.m. 2017 och som syftar till att sysselsätta minst 5 000 personer 2020. För 2018 bör omfattningen uppgå till minst 2 000 personer. Myndigheterna ska eftersträva att anställa personer som står långt från arbetsmarknaden, inklusive nyanlända, för att utföra enklare arbetsuppgifter vid myndigheten.
Svenska institutet för europapolitiska studier ska senast den 3 april 2018 till Statskontoret redovisa hur myndigheten bidragit till regeringens satsning enligt närmare instruktion från Statskontoret.
Regelverket och ersättningen för de moderna beredskapsjobben ska motsvara de villkor som gäller för den subventionerade anställningsformen extratjänster, som handläggs och betalas ut av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen och Arbetsgivarverket har i uppdrag att bistå med stöd till myndigheterna inom sina respektive ansvarsområden i detta arbete.
FINANSIERING
4.1 | Tilldelade anslag/anslagsposter (belopp angivna i tkr) |
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
9:1 | Svenska institutet för europapolitiska studier samt EU-information (Ramanslag) |
ap.1 | | Svenska institutet för europapolitiska studier (ram) | | 19 263 |
ap.10 | | EU-information - del till Kammarkollegiet (ram) | | 2 800 |
ap.4 | | EU-information - del till MUCF (ram) | | 1 000 |
ap.2 | | EU-information - del till Universitets- och högskolerådet (ram) | | 4 000 |
ap.3 | | EU-information - del till Linnéuniversitetet (ram) | | 1 200 |
Villkor för anslag 9:1
ap.1 Svenska institutet för europapolitiska studier
Medlen får användas för Svenska institutet för europapolitiska studiers förvaltningsutgifter.
ap.2 EU-information - del till Universitets- och högskolerådet
Högst 2 000 000 kronor får användas för att genomföra kunskapshöjande åtgärder kring de möjligheter som finns till praktiktjänstgöring och anställning inom EU:s institutioner, byråer och organ.
Högst 2 000 000 kronor får användas för utbildningar för lärare och skolledare som syftar till att öka kunskapen om och engagemanget för EU-frågor i Sverige.
ap.3 EU-information - del till Linnéuniversitetet
Medlen får användas för utbildning för yrkesverksamma journalister som syftar till att höja kunskapen om hur beslut fattade på EU-nivå och beslut fattade i ett medlemsland är länkade.
ap.4 EU-information - del till MUCF
Medlen får användas för utbildnings- och kommunikationsinsatser som syftar till att öka kunskapen och stärka delaktigheten i frågor om Europeiska unionen.
ap.10 EU-information - del till Kammarkollegiet
Medlen får användas efter beslut av regeringen.
4.3.1 | Finansiella villkor för anslag/anslagsposter |
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Anslag/ap | Anslagskredit | Anslagsbehållning som disponeras 2018 | Indrag av anslagsbelopp |
9:1 Svenska institutet för europapolitiska studier samt EU-information |
ap.1 | 811 | 3 % | 0 |
ap.2 | 0 | Inget | 0 |
ap.3 | 0 | Inget | 0 |
ap.4 | 0 | Inget | 0 |
ap.10 | 0 | Inget | 0 |
Belopp angivna i tkr
Anslagssparandet prövas efter eventuell omfördelning av anslagssparande
Tabellen inkluderar anslagssparande och anslagskredit som i förekommande fall disponeras enligt 7 och 8 §§ anslagsförordningen (2011:223)
4.3.2 | Omfördelning av anslagssparande |
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Omfördelning från anslag/ap1 | Omfördelning till anslag/ap2 | Belopp (tkr) | Belopp andel (%) |
9:1 Svenska institutet för europapolitiska studier samt EU-information |
9:1 ap.7 | 9:1 ap.2 | | 100 % |
9:1 ap.9 | 9:1 ap.2 | | 100 % |
1 Anslag och anslagsposter är angivna med 2017 års nomenklatur
2 Anslag och anslagsposter är angivna med 2018 års nomenklatur
4.3.3 | Avslutade anslagsposter |
Utgiftsområde 1 Rikets styrelse
Anslag/ap | Anslagstyp |
|
ap.7 | ram |
ap.9 | ram |
Låneram (enl. 7 kap. 1 § budgetlagen) | 500 |
Räntekontokredit (enl. 7 kap. 4 § budgetlagen) | 1 700 |
Belopp angivna i tkr
Till Svenska institutet för europapolitiska studiers räntekonto i Riksgäldskontoret överförs enligt detta regleringsbrev medel enligt följande tabell:
|
2018-01-25 | 1 605 |
2018-02-25 | 1 605 |
2018-03-25 | 1 605 |
2018-04-25 | 1 605 |
2018-05-25 | 1 605 |
2018-06-25 | 1 605 |
2018-07-25 | 1 605 |
2018-08-25 | 1 605 |
2018-09-25 | 1 605 |
2018-10-25 | 1 605 |
2018-11-25 | 1 605 |
2018-12-25 | 1 608 |
|
Belopp angivna i tkr
Räntebärande anslag/anslagsposter som står till Svenska institutet för europapolitiska studiers disposition enligt detta regleringsbrev är:
9:1 ap.1 | Svenska institutet för europapolitiska studier |
6.1 | Beräknad budget för avgiftsbelagd verksamhet där intäkterna disponeras |
Verksamhet | +/- t.o.m. 2016 | +/- 2017 | Int. 2018 | Kost. 2018 | +/- 2018 | Ack. +/- utgå. 2018 |
Utbildning |
Utbildning | 0 | 0 | 1 500 | 1 500 | 0 | 0 |
Belopp angivna i tkr
6.4 | Villkor för avgiftsbelagd verksamhet |
Svenska institutet för europapolitiska studier får disponera avgifter för utbildningsverksamheten utan krav på full kostnadstäckning.
För deltagare från Regeringskansliet i EU-utbildningar ska Svenska institutet för europapolitiska studier kvartalsvis fakturera Regeringskansliet. Till fakturan ska en redovisning av antalet deltagare och deltagande departement per utbildning bifogas.
På regeringens vägnar
Ann Linde
Helena Onn
Kopia till
Statsrådsberedningen, internrevisionen
Finansdepartementets budgetavdelning
Förvaltningsavdelningen, RK Ekonomi
Utbildningsdepartementet
Kulturdepartementet
Konstitutionsutskottet
Kammarkollegiet
Universitets- och högskolerådet
Linnéuniversitetet
Riksrevisionen
Riksgäldskontoret
Statskontoret